60% تخفیف تمدید تخفیف کلیه دوره های مکتب تی وی برای شما به مدت محدود ...
نقشه بازار بورس اوراق بهادار چیست؟

نقشه بازار بورس اوراق بهادار چیست؟

تاریخ انتشار : اردیبهشت ۲, ۱۴۰۲ تاریخ به روز رسانی : دی ۲۸, ۱۴۰۲ نویسنده : زهرا غلامحسینی زمان مورد نیاز مطالعه : 8 دقیقه تعداد بازدید : 184 بازدید

در بازار بورس، حرفه‌ای‌ها با توجه به تجربه خود، روش‌های مختلفی برای رصد بازار و کسب بازدهی بیشتر و کاهش خسارت احتمالی را می‌شناسند. از جمله این روش‌ها می‌توان به استفاده از ابزارهای تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی اشاره کرد. به‌علاوه، توجه به نکاتی که امکان رصد بازار را برای سرمایه‌گذار فراهم می‌کند، می‌تواند احتمال موفقیت شما در سرمایه‌گذاری را افزایش دهد. مشاهده نمای کلی بازار بورس به شما کمک می‌کند تا با چند نگاه سریع وضعیت کلی بازار را درک کنید، اما توجه به شاخص بورس به تنهایی برای تصمیم‌گیری کافی نیست. برای این منظور، مشاهده نقشه بازار بورس اوراق بهادار که فراهم کردن دقیق و سریع اطلاعات در لحظه بازار را در سطوح سهم، صنعت و بازار به ما می‌دهد، به‌درستی می‌تواند به ما کمک کند تا با توجه به شرایط کلی بازار، تحلیل، مقایسه و تصمیم‌گیری صحیح‌تری داشته باشیم.

آموزش رایگان بورس

آموزش رایگان بورس

همین الان با وارد کردن اطلاعات خود در فرم، دوره آموزش بورس را به صورت رایگان دریافت نمایید.





رمز عبور موقت همان شماره موبایل خواهد بود

1.نقشه بازار بورس اوراق بهادار

این نقشه به شما کمک می کند تا به راحتی سهام‌هایی را که معمولاً در محدوده دید شما قرار نمی‌گیرند را پیدا کنید. اکثر کارگزاری‌ها و سایت‌های ارائه‌دهنده اطلاعات بورس امکان دسترسی به این نقشه را در حال حاضر فراهم کرده‌اند. برای دسترسی به این نقشه کافیست کلمه کلیدی “نقشه بازار بورس” را در موتور جستجوی گوگل جستجو کنید. در زیر، نمونه‌ای از این نقشه آمده است:

 

نقشه بازار بورس

در سامانه ها یا سایت های مختلف انواع مختلفی از فیلتر کردن اطلاعات این نقشه قرار داده شده است .در این نقشه، رنگ‌های نشان داده شده تغییرات یا نوسانات قیمتی سهم را نشان می‌دهد. رنگ قرمز تیره بیشترین تغییر منفی را نشان می‌دهد و هر چه به سبز میل می‌کند، به بیشترین تغییر مثبت در دامنه نوسان رسیده است.

2.سایت نقشه بازار بورس اوراق بهادار

برای دسترسی به وب‌سایت نقشه بازار بورس، ابتدا باید به وب‌سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران مراجعه کنید. سپس باید در منوی اصلی سایت، گزینه “نقشه بازار” (چهارمین گزینه در سمت چپ منو) را انتخاب کنید.

مطابق شکل زیر:

نقشه بازار بورس

با انتخاب گزینه «نقشه بازار» وارد بخش نقشه بازار در سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران خواهید شد که نقشه کل بازار را به صورت آنلاین در طی روزِ معاملاتی به شما ارائه می‌کند.

3.علت تفاوت اندازه خانه ها در نقشه

تفاوت اندازه خانه‌های نمادهای بورس ممکن است توجه شما را به خود جلب کند. علت این تفاوت‌ها ممکن است مربوط به ارزش بازاری یا حجم معاملات سهم باشد. در واقع، سهم‌هایی که ارزش بازاری بیشتری دارند، به خانه‌های بزرگتری اختصاص داده می‌شوند. همچنین، این تفاوت اندازه ممکن است به حجم معاملات سهم نیز مربوط باشد، به این صورت که سهمی که حجم معاملات بیشتری دارد، در خانه‌های بزرگتری نمایش داده می‌شود. در نتیجه، تفاوت اندازه خانه‌های نمادهای بورس می‌تواند معنای مختلفی داشته باشد.

4.رنگ های موجود در نقشه بازار بورس اوراق بهادار نشان دهنده چیست؟

بله، با تحلیل رنگ‌های هر نماد در نقشه بازار می‌توان به نوعی از دامنه نوسانات هر نماد پی برد. رنگ قرمز تیره معمولا همراه با نمادهایی است که درصد منفی بسیار زیادی دارند و به عنوان نمادهایی از بازار نامطلوب شناخته می‌شوند. به مقابله، رنگ سبز در نقشه بازار نمادهایی را نشان می‌دهد که در سود هستند و هر چه این رنگ سبزتر باشد نشان از سوددهی بیشتر است. در واقع، این رنگ‌ها دامنه نوسانات را نشان می‌دهند و می‌توانند به سرمایه‌گذاران در تصمیم‌گیری‌هایشان کمک کنند. نقشه بازار نیز به عنوان یک دید کلی از نمای بازار بورس، اطلاعات مفیدی را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد.

5.نقشه سهام در بورس چه اطلاعاتی را به ما می دهد؟

در نقشه بازار بورس ، رنگ‌ها نشان‌دهنده میزان رشد یا کاهش قیمت سهام هستند و ابعاد هر خانه نیز به حجم یا ارزش معاملات اشاره می‌کنند. اما فقط داشتن این اطلاعات کمک کافی نیست و هدف نقشه بورس تنها معرفی سهم‌های مثبت یا منفی بازار نیست.

در نقشه بورس، با نگه داشتن موس بر روی هر یک از نمادها، اطلاعات تکمیلی آنها را می‌توانید دریافت کنید. این اطلاعات شامل نام شرکت، میزان رشد یا کاهش قیمت، صنعت مربوطه، حجم معامله و ارزش معاملات است. در نقشه‌های پیشرفته‌تر مانند سایت بورس ویو، اطلاعاتی نظیر بازده روزانه، نرخ رشد، نسبت‌های مالی، نرخ رشد درآمد و… نیز در دسترس است. با این روش، می‌توانید به طور کلی شرایط صعودی یا نزولی بازار را درک کنید و همچنین اطلاعات تکمیلی در مورد نمادهای مختلف را بدست آورید.

6.مزایای استفاده از نقشه بازار بورس

یکی از عوامل مهم در موفقیت یک ابزار معاملاتی یا تحلیلی، سرعت دسترسی به اطلاعات است. در نقشه بازار بورس، شما به سرعت و به صورت جامع به اطلاعات حجم، قیمت و مالی هر سهم دسترسی پیدا می‌کنید. این نقشه به سادگی قابل دسترسی است و حتی کاربران مبتدی هم می‌توانند با سرعت شرایط کلی بازار را درک کنند. همچنین، تمامی کارگزاری‌ها این نقشه را در سایت خود تعبیه کرده‌اند، بنابراین شما نیازی به جستجو در چندین سایت ندارید و به راحتی می‌توانید از آن استفاده کنید.

7.کاربرد نقشه بازار بورس

در بازار سهام، روش‌های مختلفی برای تجزیه و تحلیل اطلاعات ارائه شده است. دو روش مهم برای تحلیل بازار، تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال هستند.

تحلیل بنیادی به دنبال دستیابی به ارزش واقعی هر سهم است. برای دستیابی به این هدف، اطلاعات صورت‌های مالی نماد از جمله ترازنامه، صورت سود و زیان، صورت سود و زیان جامع و صورت جریان وجوه نقد شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تحلیل تکنیکال روشی است برای پیش‌بینی رفتار آینده سهم. این روش در واقع یک استراتژی سرمایه‌گذاری است. استفاده از این روش نیازمند داشتن درک کاملی از بازار و رویدادهای آن در لحظه، دسترسی به تاریخچه نماد به صورت بازه‌ای جهت پیش‌بینی آینده آن با استفاده از نمودار مربوط به خود و یادگیری روش‌های کشیدن نمودار است.

پکیج جامع آموزش بورس

پکیج جامع آموزش بورس

stock exchange یا bourse، بورسی است که در آن کارگذاران سهام و معامله گران می توانند اوراق بهادار مانند سهام، اوراق قرضه و سایر ابزارهای مالی را خرید و فروش کنند. بورس به دو دسته طبقه بندی می شود: بورس کالا و بورس اوراق بهادار. در این پکیج جامع آموزش بورس ، بازار بورس و اصطلاحات آن معرفی شده و نحوه سرمایه گذاری ...

%70 تخفیف
5.000.000 تومان
1.500.000 تومان
بررسی و خرید دوره

8.انواع نقشه بازار بورس

نقشه بازار بورس اوراق بهادار از انواع مختلفی برای نمایش وضعیت بازار استفاده می‌شود، هر کدام از این انواع دارای کاربردهای خاصی هستند. در حال حاضر، کاربران می‌توانند نقشه بازار بورس را در وضعیت‌های مختلفی مشاهده کنند، که هر یک از این وضعیت‌ها به نوعی نوع خاصی از اطلاعات را نمایش می‌دهد.

 

انواع نقشه بازار بورس

به منظور آشنایی شما با کاربرد نقشه بازار بورس به صورت کاملاً عملیاتی، انواع آن را برایتان توضیح می‌دهیم که عبارتند از:

نقشه بازار بورس بر اساس ارزش بازار هر سهم

یکی از پرکاربردترین انواع نقشه بازار بورس، اطلاعات سهام موجود در بورس را بر اساس ارزش بازار هر سهم نشان می‌دهد. هر سهم در بازار بورس ارزش بازار خود را دارد که هر روز با توجه به قیمت آن سهم، تغییراتی را تجربه می‌کند. در نقشه بازار بورس، بر اساس ارزش هر سهم، تغییرات هر سهم در طول روز معاملاتی را مشاهده می‌کنید.

ارزش بازار هر سهم، از ضرب تعداد سهام آن در قیمت آن حاصل می‌شود. تعداد سهام یک سهم معمولاً در کوتاه‌مدت تغییری نمی‌کند و همیشه مقداری ثابت است. با توجه به تغییرات چند درصدی قیمت یک سهم، ارزش بازار هر سهم در هر روز معاملاتی با تغییراتی مواجه می‌شود. در این نوع نقشه، تغییرات هر سهم را بر اساس ارزش بازار آن مشاهده می‌کنید و همین‌طور می‌توانید میزان تغییرات مثبت یا منفی ارزش بازار هر سهم را نسبت به ۲۴ ساعت گذشته مشاهده کنید.

نقشه بازار بورس بر اساس حجم معاملات

یکی از مواردی که باید در پاسخ به سؤال درباره انواع نقشه بازار بورس چیست، به آن نقشه ای اشاره کرد که حجم معاملات به عنوان ملاک استفاده شده باشد. باید توجه داشت که این نقشه ممکن است شرایطی کاملاً متفاوتی نسبت به نقشه‌ی قبلی داشته باشد. زیرا حجم معاملات هر سهم با سایر سهام کاملاً متفاوت است و این نقشه ممکن است حتی در تغییراتی که نشان داده شده‌اند با نقشه قبلی متفاوت باشد.

این نقشه برای تریدرها و افراد حرفه‌ای که در بازار بورس فعالیت می‌کنند، اهمیت بسیاری دارد. زیرا بسیاری از استراتژی‌های به کار گرفته شده در این بازار، بر اساس حجم معاملات تغییر می‌کنند و حجم، در واقع به عنوان یک سیگنال بسیار قدرتمند برای خرید و فروش سهام توسط آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.

نقشه بازار بورس بر اساس ارزش معاملات

یکی دیگر از انواع نقشه بازار بورس، نمایش تغییرات بر اساس ارزش معاملات است. در این نقشه، ارزش معاملات یک سهم به عنوان معیار استفاده می‌شود که با توجه به قیمت و حجم معاملات آن سهم به دست می‌آید. با جمع کردن ارزش معاملات همه سهام موجود در بازار بورس و محاسبه میانگین آن‌ها، می‌توان نقشه بازار بر اساس ارزش معاملات هر سهم را ترسیم کرد. در این نوع نقشه بازار، مشاهده می‌شود که سهام با ارزش معاملات بالاتر، ممکن است در معرض تغییرات قابل توجهی باشند و در برخی موارد، معاملات در سهام با ارزش معاملات پایین‌تر نیز ممکن است تأثیر گذار باشد. به همین دلیل، این نوع نقشه بازار نیز برای تریدرها و سرمایه‌گذاران حرفه‌ای بسیار مهم است.

نقشه بازار بر اساس صنایع مختلف

همچنین، یکی دیگر از کاربردهای نقشه بازار بورس و انواع آن، تفکیک سهام در صنایع مختلف است. در این نوع نقشه بازار، می‌توانید سهام هر یک از صنایع را در کنار یکدیگر مشاهده کنید. این امر می‌تواند برای سرمایه‌گذاری در این سهام، دید مناسبی به شما بدهد.

9.نتیجه گیری

در معاملات بورسی، برای کسب اطلاعات و انجام معاملات، ابزارهای مختلفی معرفی می‌شود. بعضی از این ابزارها ساده و سریع هستند و بعضی دیگر تخصصی‌تر. انتخاب ابزار مناسب با نیازهای فردی معامله‌گر متفاوت است. نقشه بازار بورس یکی از ساده‌ترین و کاربردی‌ترین ابزارهای مورد استفاده معامله‌گران است. ویژگی اصلی این ابزار، ارائه اطلاعات در قالب یک نمای کلی و سریع در زمان کم است.

دیدگاه کاربران

بدون دیدگاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها