60% تخفیف تمدید تخفیف کلیه دوره های مکتب تی وی برای شما به مدت محدود ...
سهام شناور آزاد

سهام شناور آزاد در بورس و تأثیر آن بر رفتار بازار و قیمت سهم

تاریخ انتشار : فروردین ۲۴, ۱۴۰۲ تاریخ به روز رسانی : دی ۲۸, ۱۴۰۲ نویسنده : ریحانه مسافر زمان مورد نیاز مطالعه : 11 دقیقه تعداد بازدید : 208 بازدید

۱. معنی سهام شناور آزاد چیست؟

سهام شناور آزاد یا Free Float به بخشی از سهام یک شرکت اطلاق می‌شود که صاحبان آن سهام، آماده فروش و عرضه آن‌ها هستند و نمی‌خواهند در مدیریت شرکت شرکت کنند. به عبارت دیگر، سهام شناور (Floating stock)، قابلیت معامله در بازار سرمایه را داراست و معمولاً به عنوان معیاری برای اندازه‌گیری روند بازار و عملکرد شرکت، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به طور کلی سهام هر شرکت به دو دسته سهامداران عمده و سهامداران عادی تقسیم می شود.

سهامداران عمده یا راهبردی، افراد حقیقی یا حقوقی هستند که در طول دوره‌ی بلند مدت، سرمایه‌گذاری قابل توجهی در سهام شرکت داشته‌اند. این سهامداران معمولاً بیش از ۵ درصد سهام شرکت را در اختیار دارند و به عنوان مالکان بزرگترین سهام در شرکت تلقی می‌شوند. به دلیل اینکه تقریباً مالکیت شرکت را در دست دارند، معمولاً سهام خود را به فروش نمی‌رسانند.

سهامداران عادی سرمایه‌گذارانی هستند که در شرایط مختلف، بخشی از سهام یک شرکت را در بازار بورس خریداری می‌کنند. این سهامداران معمولاً کمتر از ۵ درصد از کل سهام یک شرکت را به خود اختصاص می‌دهند و به عنوان سهام شناور یا سهام شناور آزاد شناخته می‌شوند. هدف اصلی این افراد از خرید سهام شناور آزاد، کسب سود از فروش سهام خریداری شده است و نه تاثیرگذاری بر تصمیمات مدیریت شرکت.

سهام شناور آزاد
حال که با مفهوم سهام شناور آزاد آشنا شدید، در ادامه اهمیت سهام شناور آزاد کاربرد آن و نحوه محاسبه سهام شناور در بورس را بررسی کرده و همچنین تاثیر سهام شناور بر قیمت سهم و سهامداران را بیان می کنیم.
آموزش رایگان بورس

آموزش رایگان بورس

همین الان با وارد کردن اطلاعات خود در فرم، دوره آموزش بورس را به صورت رایگان دریافت نمایید.





رمز عبور موقت همان شماره موبایل خواهد بود

اهمیت سهام شناور (Floating stock) در بورس چیست؟

یکی از عوامل مهمی که در زمان خرید سهم یک شرکت در بازار بورس باید به آن توجه شود، میزان سهام شناور آن شرکت است. در واقع، هرچه میزان سهام شناور یک شرکت بیشتر باشد، تغییرات قیمت سهام آن شرکت با سرعت کمتری اتفاق خواهد افتاد. به عبارت دیگر، افزایش سهام شناور شرکت می‌تواند به عنوان عاملی موثر در کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در بورس عمل کند. در مقابل، شرکت‌هایی با سهام شناور کمتر، قیمت سهام آن‌ها به صورت سریع‌تری می‌تواند رشد کند.

در شرکت‌های کوچک با شناوری پایین، برای افزایش قیمت سهام لازم به سرمایه زیادی نیست و افراد با سرمایه کم می‌توانند قیمت را به بالا برده و سرمایه‌گذاران کوچک را به خرید سهام این شرکت ترغیب کنند. پس از جمع آوری سهام شناور شرکت‌های کوچک، این افراد صف خرید برای آن‌ها ایجاد کرده و در مدت کوتاهی قیمت سهام را به بالا می‌برند. با این حال، برای شرکت‌های بزرگ با ارزش بالا و سهم شناور زیاد، این روش امکان پذیر نیست.

 

کاربرد سهام شناور آزاد چیست؟

کاربرد سهام شناور به این صورت است:

  • با توجه به میزان سهام شناور یک شرکت، می‌توان اطلاعاتی از آن شرکت در بازار بورس کسب کرد. این اطلاعات شامل تعداد سهام در دسترس عموم، نوسان قیمت سهم و نقدشوندگی آن می‌باشد.
  • با استفاده از سهام شناور می‌توان میزان نوسان و نقد شوندگی یک سهم را شناسایی کرد.
  • مقدار سهام شناور یک شرکت نشان‌دهنده میزان محبوبیت سهم در بازار بورس می‌باشد و تمایل معامله‌گران برای خرید و فروش سهم را نشان می‌دهد.
  • با در نظر گرفتن میزان سهام شناور، می‌توان تصمیم گیری کرد که آیا سرمایه‌گذاری در آن شرکت مناسب است یا خیر.
  • افزایش تعداد سهام شناور، باعث افزایش نقدینگی و توسعه شرکت می‌شود و همچنین، خرید بیشتر سهام توسط سرمایه‌گذاران با درصد شناوری بالا، می‌تواند منجر به افزایش قیمت سهم شود.
حال که دریافتیم منظور از سهام شناور آزاد چیست و چه امیت و کاربردی دربازار سرمایه دارد، نحوه محاسبه سهام شناور در بورس را بررسی می کنیم.

۲. نحوه محاسبه سهام شناور در بورس

برای محاسبه سهام شناور آزاد، ابتدا باید ترکیب سهامداران را بررسی کنیم و سپس تعداد سهامداران عمده یا راهبردی را تعیین کنیم. با کم کردن تعداد این سهامداران از کل سهامداران، سهام شناور آزاد به دست می‌آید. این معادله تفاوت میان تعداد کل سهامداران و تعداد سهامداران عمده یا راهبردی است و با تقسیم این مقدار بر کل تعداد سهام، می‌توان درصد سهام شناور آزاد را به دست آورد.

برای مشاهده درصد سهام شناور هر شرکت می‌توان به سایت شرکت مدیریت فناوری بورس ایران مراجعه کرده و با وارد کردن نماد شرکت درصد سهام شناور را مشاهده کرد.

سهام شناور در ایران و سایر کشورها

می‌توان گفت در بسیاری از کشورهای جهان، شرکت‌های حاضر در بازار بورس باید حداقل ۲۵ درصد از سهامشان را شناور داشته باشند؛ اما در ایران، شرکت‌ها با حداقل سهام شناور آزاد ۵ درصد، اجازه ورود به بازار بورس را دارند. به علاوه، هیچ محدودیتی برای حداکثر مقدار شناوری سهام وجود ندارد و سهامداران عمده می‌توانند با فروش سهام خود در بازار، میزان شناوری سهام را بالا ببرند. با این حال، میانگین مقدار شناوری سهام در ایران حدود ۲۱ درصد است.

۳. شاخص سهام شناور آزاد چیست؟

با استفاده از شاخص‌های مناسب، رکود و رونق اقتصادی را در بازار سرمایه می‌توان شناسایی کرد. فعالان بازار سرمایه با استفاده از شرایط شاخص‌ها، می‌توانند وضعیت کلی بازار را بررسی کنند و حتی تغییرات احتمالی قیمت‌ها را پیش بینی کنند.

شاخص سهام آزاد شناور یکی از شاخص‌های مهم در بازار سهام است. این شاخص با استفاده از یک عدد، تغییراتی که در یک متغییر یا چند متغییر در یک بازه زمانی خاص، ایجاد می‌شود را نمایش می‌دهد.

در شاخص شناور آزاد، فقط میزان سهام شناور یک شرکت در بازار می‌تواند به شاخص تأثیر بگذارد. با مطالعه شاخص شناور آزاد، قسمتی از بازار که امکان خرید و فروش آن وجود دارد را می‌توان مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

نحوه محاسبه شاخص شناور آزاد

محاسبه شاخص سهام آزاد شناور بسیار شبیه به محاسبه شاخص کل است، با این تفاوت که در وزن‌دهی سبد شاخص، تنها از سهام شناور آزاد استفاده می‌شود. هدف اصلی این شاخص بررسی و رصد رفتار قسمتی از بازار است که توان نقدشوندگی بیشتری دارند. به طور کلی، با بررسی شاخص سهام شناور آزاد می‌توان قسمتی از بازار را که دارای قابلیت نقدشوندگی بیشتری هستند، مورد تحلیل و بررسی قرار داد.

پکیج جامع آموزش بورس

پکیج جامع آموزش بورس

stock exchange یا bourse، بورسی است که در آن کارگذاران سهام و معامله گران می توانند اوراق بهادار مانند سهام، اوراق قرضه و سایر ابزارهای مالی را خرید و فروش کنند. بورس به دو دسته طبقه بندی می شود: بورس کالا و بورس اوراق بهادار. در این پکیج جامع آموزش بورس ، بازار بورس و اصطلاحات آن معرفی شده و نحوه سرمایه گذاری ...

%70 تخفیف
5.000.000 تومان
1.500.000 تومان
بررسی و خرید دوره

۴. بررسی میزان سهام شناور آزاد

میزان سهام شناور آزاد به دو دسته تقسیم می شود: سهام شناور بالا و سهام شناور پایین

سهام شناور بالا

شرکت‌هایی که شناوری سهام بالایی دارند، در بین سرمایه‌گذاران محبوبیت بیشتری دارند و معامله‌گران تمایل بیشتری به خرید و فروش سهام با این ویژگی هستند. زیرا تجربه نشان داده که خرید و فروش این سهام، ریسک کمتری دارد و به همین دلیل این سهام دارای حجم معاملات بالایی هستند.

با افزایش شناوری سهام، شرکت‌ها کمتر از نوسانات قیمتی رنج می‌برند. سهام شناور بالا، به راحتی تحت تاثیر نوسانات بازار قرار نمی‌گیرند و برای ایجاد نوسانات قیمتی و سفته‌بازی، به سرمایه زیادی نیاز است.

تعداد سهام شناور یک شرکت، تعیین کننده‌ی تعداد سهامی است که می‌توان در بازار معامله کرد و به همین دلیل، این سهام قابلیت نقدشوندگی بیشتری دارند. به عبارت دیگر، با افزایش شناوری سهام، تعداد سهام قابل معامله در بازار بیشتر شده و سهم از نظر نقدشوندگی بهبود پیدا می‌کند.

توجه به این نکته ضروریاست که زمانی که درصد سهام شناور یک شرکت بسیار بالا باشد، نمی‌توان به آن به‌عنوان یک شاخص قابل اعتماد در مورد وضعیت شرکت اعتماد کرد. این امر به دلیل این است که افزایش درصد سهام شناور ممکن است ناشی از عدم اعتماد سهامداران اصلی به شرکت یا عدم تعهد آنها در قبال کنترل قیمت سهم باشد.

سهام شناور پایین

می‌توان گفت معامله‌گران به سهام با شناوری پایین تمایل کمتری دارند و به دلیل بالا بودن ریسک، آنها را خرید و فروش نمی‌کنند؛ به همین دلیل حجم معاملات در این سهام کمتر است. سهام با درصد شناوری پایین نسبت به شرکت‌های با شناوری سهام بالا، نوسانات قیمتی بیشتری دارند و به دلیل کمتر بودن شناوری در این سهام، سفته‌بازی و فریب سرمایه‌گذاران خرد راحت‌تر است.

هرچه تعداد سهام شناور یک شرکت کمتر باشد، قابلیت نقدشوندگی آن نیز کمتر خواهد بود.

پایین بودن درصد سهام شناور سهم می تواند باعث شود فرصت‌های افزایش سرمایه و رشد و توسعه شرکت از آن گرفته شود.

در صورتی که درصد سهام شناور شرکتی پایین باشد، حتی سهام‌هایی که از لحاظ بنیادی خوب هستند، ممکن است بی‌توجهی سرمایه‌گذاران را به دنبال داشته باشند. به عبارت دیگر، حتی اگر سهم در صنعت خود بسیار خوب عمل کند، اما درصد سهام شناور آن پایین باشد، سرمایه‌گذاران تمایل کمتری به خرید و نگهداری آن خواهند داشت، زیرا ریسک از دست دادن سرمایه بالاست.

بررسی میزان سهام شناور آزاد

میزان سهام شناور آزاد ثابت است یا متغیر؟

میزان سهم شناور یک شرکت متغیر است و ممکن است افزایش یا کاهش پیدا کند. دلیل این امر ممکن است جذب سرمایه بیشتر توسط شرکت باشد که ممکن است منجر به فروش بیشتر سهام شود یا به دست آمدن سهام عمده یا غیر قابل معامله توسط شرکت. به علاوه، خرید سهام توسط شرکت منجر به کاهش تعداد سهم‌های منتشر شده و کاهش سهم شناوری می‌شود. همچنین، در صورتی که سهام خریداران خرد با یک یا چند کد سهامداری حجم عمده‌ای از سهام را خریداری کنند، سهم شناوری نیز کاهش می‌یابد. به این ترتیب، میزان سهم شناور شرکت‌ها قطعی نیست و ممکن است دچار تغییراتی شود.

۵. تاثیر سهام شناور آزاد بر قیمت سهم و سهامداران

درصد سهام شناور یک شرکت تأثیر مستقیمی بر روی عملکرد آن دارد. در صورتی که درصد شناوری پایین باشد، سهامداران عمده و مدیران می‌توانند تصمیمات اساسی شرکت را به نحوی تغییر دهند که به منافع خودشان بیشترین توجه را بدهند. به همین دلیل، ارزش بازار سهام نیز ممکن است به صورت کاذب تغییر کند و سهامداران خرد را وسوسه کند تا به خرید یا فروش سهام بپردازند. اما در شرکت‌هایی که درصد سهام شناور آن‌ها بالا باشد، توانایی تغییرات ناشی از سهامداران عمده و مدیران کمتر خواهد بود و نوسانات قیمتی نیز کاهش خواهد یافت. همچنین، با افزایش درصد سهام شناور، بخش بیشتری از شرکت توسط سهامداران خرد مدیریت خواهد شد و اعتماد سرمایه‌گذاران به شرکت افزایش خواهد یافت.

با افزایش شناوری شرکت، نیاز به سرمایه بیشتر برای تغییر قیمت وجود دارد. برای مثال، شرکتی با شناوری ۵۰ درصد برای تغییر قیمت به سرمایه بیشتری نیاز دارد نسبت به شرکتی با شناوری ۲ درصد. در حالی که شرکت با شناوری کمتر، با سرمایه کمتر قابل خریداری است و رشد قیمتی را تجربه می‌کند. در واقع، هنگامی که تعداد بیشتری از سهام، آماده‌ی فروش باشند، رشد قیمت با تاخیر همراه خواهد بود. علاوه بر این، در هنگام فروش سهام، شرکت با شناوری بالاتر به دلیل داشتن بیشترین تعداد فروشندگان، سریع‌تر از دیگران سهام خود را عرضه می‌کند. درصد سهام شناور آزاد، عامل اصلی افزایش نقدشوندگی، عمق و کارایی بازار است. برای انتخاب سهم برای سرمایه‌گذاری، بهتر است شرکتی با شناوری متوسط را انتخاب کنید. برای محاسبه شناوری متوسط، میانگین شناوری سهام شرکت‌های بازار را محاسبه کرده و هر چه شناوری سهم مورد نظر نزدیک‌تر به این میانگین باشد، شناوری متوسطتری دارد. در ضمن، سهام کوچکی با سهام شناور آزاد کم، بهترین گزینه برای سفته‌بازها هستند تا با سرمایه کم، به راحتی بتوانند در آنها سرمایه‌گذاری کنند.

تاثیر سهام شناور بر حباب قیمتی

بطور کلی، ارتباط نزدیکی بین سهام شناوری آزاد و حباب قیمتی وجود دارد. در شرایط معمول، شرکت‌هایی با سرمایه کمتر، پتانسیل بالایی برای رشد قیمت در آینده دارند، اما همچنین با ریسک بالایی نیز همراه هستند. به عبارت دیگر، در شرکت‌های با سرمایه کمتر، تغییرات سود بیشتری رخ می‌دهد، در حالی که برای شرکت‌های بزرگ عکس این قضیه صادق است. از طرف دیگر، شرکت‌های با سرمایه بیشتر، پتانسیل رشد کمتری دارند و در عین حال ریسک کمتری را تجربه می‌کنند.

۶. جمع بندی

در این مقاله به تعریف سهام شناور آزاد و نحوه محاسبه درصد سهام شناور آزاد در بورس پرداخته شاخص سهم شناور آزاد و تاثیر آن بر قیمت سهم و حباب قیمتی را بررسی کردیم.

سهام شناور آزاد در بورس، سهامی هستند که قابلیت نقدشوندگی بالایی دارند و در بازار سهام، به عنوان بخشی از شاخص‌های مهم مورد استفاده قرار می‌گیرند. شاخص آزاد شناور که بر اساس سهام شناور آزاد محاسبه می‌شود، از طریق وزن‌دهی در سبد شاخص، رفتار قسمتی از بازار را ردیابی و تحلیل می‌کند که دارای توان نقدشوندگی بیشتری هستند. در کل، سهام شناور آزاد به عنوان یکی از عوامل مهم در تحلیل و پیش‌بینی رفتار بازار سهام مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سهم شناور آزاد به بخشی از سهام شرکت گفته می‌شود که توسط سهامداران خرد در بازار سرمایه خرید و فروش می‌شود و هدف اصلی آن‌ها کسب سود در کوتاه‌مدت است. درصد سهام شناور آزاد قابلیت تغییر دارد و این تغییرات ممکن است باعث افزایش یا کاهش آن شود. اگر درصد سهام شناور آزاد نزدیک به میانگین درصد سهام شناور بازار باشد، سرمایه‌گذاری در این نوع سهام کمترین ریسک را دارد و برای همین، این نوع سهام در بین معامله‌گران بسیار محبوب است.

دیدگاه کاربران

بدون دیدگاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها