60% تخفیف تمدید تخفیف کلیه دوره های مکتب تی وی برای شما به مدت محدود ...
توقف و بازگشایی نمادها در بورس

دلایل توقف و بازگشایی نمادهای بورسی

تاریخ انتشار : فروردین ۳۰, ۱۴۰۲ تاریخ به روز رسانی : دی ۲۸, ۱۴۰۲ نویسنده : ریحانه مسافر زمان مورد نیاز مطالعه : 8 دقیقه تعداد بازدید : 168 بازدید

یکی از مشکلاتی که ممکن است سرمایه‌گذاران بورس با آن روبرو شوند، توقف معاملات برخی نمادها است. توقف و بازگشایی نمادها در بورس ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیافتد. بنابراین، بررسی دلایل توقف نمادها و زمان بازگشایی مجدد آنها از مسائل مهمی است که سرمایه‌گذاران باید آگاه باشند.

توقف نمادها در بورس، به معنای تعلیق معاملات یک نماد به دلیل وقوع مشکلاتی است که می‌تواند تاثیری بر حرکت قیمت نماد و بازار سهام داشته باشد. در این شرایط، تمام معاملات مربوط به آن نماد متوقف شده و هیچ معامله‌ای در بازار انجام نمی‌شود.

علت توقف نمادها در بورس ممکن است به دو صورت باشد: مسائل فنی و یا مسائل غیرفنی. در مسائل فنی، توقف نماد به دلیل عدم قابلیت اجرای معاملات و یا عدم دسترسی به اطلاعات مرتبط با نماد ممکن است رخ دهد. در مسائل غیرفنی، توقف نماد به دلیل انتشار اطلاعات نامناسب، اخبار ناگوار و یا مشکوک و یا نوسانات شدید قیمت رخ می‌دهد.

توقف نمادها، برای حفظ نظم و پایداری بازار و جلوگیری از احتمال ایجاد تلاطم در بازار، ضروری است. در صورتی که توقف نماد در بورس رخ داده باشد، بازار سرمایه ایران از محاسن بازار‌های بورس جهان در این زمینه کمتر مستقیماً تاثیر پذیر خواهد بود.

در ادامه این مقاله دلایل توقف نماد معاملاتی در بازار بورس و همچنین نکاتی در رابطه با توقف نمادهای بورسی بیان شده است.

آموزش رایگان بورس

آموزش رایگان بورس

همین الان با وارد کردن اطلاعات خود در فرم، دوره آموزش بورس را به صورت رایگان دریافت نمایید.





رمز عبور موقت همان شماره موبایل خواهد بود

۱. وضعیت نمادها در بورس

وضعیت نمادها در بورس به پنج صورت است که در ادامه این مقاله به آن اشاره می شود:

  • مجاز: در این وضعیت سهم به صورت عادی خرید و فروش می‌شود.
  • مجاز/ محفوظ: در این وضعیت، ارسال سفارشات بر روی نماد مجاز است، اما معاملات صورت نمی‌گیرد و نماد در حال بازگشایی است. بدین معنی است که سهام در حال حاضر قابل خرید و فروش نیست، اما می‌توان سفارشات را بر روی آن قرار داد. در وضعیت مجاز/ محفوظ، پس از بازگشایی نماد، سفارشات ثبت شده به صورت خودکار انجام می‌شود و سفارشات در حال حاضر ثبت شده، قابل اصلاح و لغو کردن هستند.
  • مجاز/متوقف: در وضعیت “مجاز/متوقف”، سهم قابل خرید و فروش است، اما سفارش‌گیری روی نماد متوقف شده است.
  • ممنوع: وضعیت ممنوع به معنای توقف کامل معاملات بر روی یک نماد است و در این وضعیت، هیچ گونه خرید و فروشی بر روی آن انجام نمی‌شود. این وضعیت در طول روز معاملاتی ممکن است به دلایل مختلفی اعمال شود، اما در پایان روز معاملاتی نماد بازگشایی می شود.
  • ممنوع/متوقف: این وضعیت به معنی متوقف شدن کامل معاملات آن نماد است. در این حالت، هیچ دستوری اجرا نمی‌شود و نماد تا اطلاع ثانوی بسته می‌ماند. در طول این دوره، تمام سفارشات و دستورات معاملاتی در قیمت و حجم خود منتظر باقی می‌مانند و تا زمان بازگشایی نماد اجرا نمی‌شوند.

وضعیت نمادها در بورس

۲. علت توقف نماد در بازار بورس و فرابورس

علت توقف نماد در بازار بورس و فرابورس بسته به شرایط و دلایل خاص است. زمان و نحوه بازگشایی نمادها پس از توقف، به علتی که باعث متوقف شدن سهم شده است، وابسته است. در اینجا برخی از دلایل توقف نماد معاملاتی یا بستن نماد در بازار بورس و بازگشایی نمادها، آمده است.

۱- توقف نماد به دلیل برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه

مجمع عمومی عادی سالانه، هر ساله توسط شرکت‌های پذیرفته شده در بورس برگزار می‌شود تا به بررسی صورت‌های مالی شرکت و تقسیم سود بین سهامداران بپردازند. برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه، شرکت‌ها تا چهار ماه پس از پایان سال مالی فرصت دارند. ۲۴ تا ۴۸ ساعت قبل از برگزاری مجمع، نماد شرکت متوقف می‌شود و تا پایان مراسم، غیرقابل معامله است.

بازگشایی نماد پس از توقف: اطلاعات مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس، در سامانه کدال به اطلاع عموم رسانده می‌شود. پس از انتشار این اطلاعات، حداکثر دو روز بعد، نماد متوقف شده بازگشایی می‌شود و معاملات سهم پس از بازگشایی به صورت حراج ناپیوسته و بدون محدودیت دامنه نوسان خواهد داشت. در صورتی که دستور جلسه خارج از موارد ذکر شده باشد، سهم به صورت حراج ناپیوسته با دامنه نوسان بازگشایی خواهد شد.

۲- توقف نماد به دلیل برگزاری مجمع عمومی فوق العاده

شرکت‌های پذیرفته شده در بورس، در صورت نیاز به برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده به دلایلی مانند افزایش یا کاهش سرمایه، اقدام به برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده می‌کنند. در صورت برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده، نماد، یک روز معاملاتی قبل از تاریخ برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده، متوقف خواهد شد.

بازگشایی نماد پس از توقف: در صورتی که تصمیمات مجمع به تغییر سرمایه شرکت منجر نشود، نماد حداکثر دو روز پس از افشای اطلاعات مجمع در سامانه کدال، بازگشایی می‌شود. در صورتی که تصمیم به افزایش سرمایه گرفته شود، نماد با کشف قیمت و بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی خواهد شد. در موارد دیگر، نماد با سازوکار حراج ناپیوسته و با محدودیت دامنه نوسان پس از تأیید ناظر بازار باز می‌شود.

۳- توقف نماد به دلیل نوسان بیش از ۲۰ درصد قیمت پایانی سهم

در صورتی که قیمت پایانی یک سهم در پنج روز معاملاتی متوالی بیش از ۲۰ درصد نوسان(مثبت یا منفی) داشته باشد، معاملات آن سهم متوقف خواهد شد.

بازگشایی نماد پس از توقف: در این حالت نماد به مدت ۶۰ دقیقه در وضعیت مجاز/محفوظ قرار می‌گیرد و هیچگونه معامله‌ای انجام نمی‌شود. پس از گذشت ۶۰ دقیقه، معاملات در دامنه نوسانی فعلی ادامه خواهند داشت.

۴- توقف نماد به دلیل نوسان بیش از ۵۰ درصد قیمت پایانی سهم

در صورتی که در طی پانزده روز معاملاتی متوالی، قیمت پایانی یک سهم بیش از پنجاه درصد نوسان (مثبت یا منفی) داشته باشد، معاملات آن سهم متوقف خواهد شد و در صورت ایجاد این توقف، تمام اوراق بهاداری که به آن سهم مرتبط هستند نیز متوقف خواهند شد. در اینجا، اوراق مرتبط با سهم، شامل حق تقدم سهام و اوراق مشتقه هستند.

بازگشایی نماد پس از توقف: در این شرایط، شرکت مربوطه باید یک کنفرانس اطلاع‌رسانی از طریق سامانه کدال برگزار کند. پس از اطلاع‌رسانی به طور شفاف، نماد با محدودیت دامنه نوسان تا حداکثر دو روز معاملاتی بعد از توقف، ابتدا با کشف قیمت و سپس بازگشایی می‌شود.

۵- متوقف شدن نماد به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت

در بعضی از موارد، شرکت‌ها رویدادهایی را تجربه می‌کنند که اطلاعات مرتبط با آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند و شرکت‌ها موظف به انتشار این اطلاعات در سامانه کدال هستند. با توجه به درجه اهمیت اطلاعات، آنها در دو گروه “الف” و “ب” دسته‌بندی می‌شوند. اگر شرکت اطلاعات مربوط به خود را به طور رسمی در سامانه کدال منتشر کند، نماد آن در بورس متوقف خواهد شد. در صورت بازگشایی مجدد نماد، نحوه عملکرد آن به نوع اطلاعات منتشر شده (از گروه “الف” یا “ب”) بستگی دارد.

بازگشایی نماد پس از توقف به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف: با توجه به این شرایط، در جلسه معاملاتی بعد، نماد مورد نظر با استفاده از سازوکار حراج ناپیوسته، پس از کشف قیمت، بدون هیچگونه محدودیتی در دامنه نوسان بازگشایی می‌شود.

بازگشایی نماد پس از توقف به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت گروه ب: با توجه به نوع اطلاعات منتشر شده، نماد مورد نظر در همان جلسه معاملاتی یا حداکثر در روز معاملاتی بعد، با استفاده از سازوکار حراج ناپیوسته، پس از کشف قیمت، با محدودیت دامنه نوسان بازگشایی می‌شود.
علت توقف نماد در بازار بورس و فرابورس

نحوه اطلاع رسانی توقف نمادهای معاملاتی

می‌توانید برای آگاهی از نمادهای متوقف شده و دلایل توقف آنها، به وب‌سایت سازمان بورس و اوراق بهادار تهران مراجعه کنید. نحوه اطلاع‌رسانی در مورد توقف نمادها به این بستگی دارد که آیا اطلاع قبلی در این زمینه اعلام شده است یا خیر. اگر اطلاع قبلی داده شده باشد، ناظر بازار پیغام توقف نماد را در پایان همان جلسه معاملاتی در سایت TSETMC ارسال خواهد کرد.

پکیج جامع آموزش بورس

پکیج جامع آموزش بورس

stock exchange یا bourse، بورسی است که در آن کارگذاران سهام و معامله گران می توانند اوراق بهادار مانند سهام، اوراق قرضه و سایر ابزارهای مالی را خرید و فروش کنند. بورس به دو دسته طبقه بندی می شود: بورس کالا و بورس اوراق بهادار. در این پکیج جامع آموزش بورس ، بازار بورس و اصطلاحات آن معرفی شده و نحوه سرمایه گذاری ...

%70 تخفیف
5.000.000 تومان
1.500.000 تومان
بررسی و خرید دوره

۳. نکاتی در رابطه با توقف و بازگشایی نمادها در بورس

هنگام توقف نمادهای بورسی و بازگشایی آنها در بورس نکاتی را باید در نظر بگیرید:

  • حراج ناپیوسته:
    در مورد حراج ناپیوسته، نمادها معمولا پس از توقف از طریق این سازوکار بازگشایی می‌شوند. در این سازوکار، نماد با یک مرحله پیش‌گشایش بازگشایی خواهد شد؛ به این صورت که نماد به مدت سی دقیقه به حالت سفارشگیری درآمده تا با توجه به سفارشات، قیمت سهم کشف شود. در صورتی که در طول دوره حراج ناپیوسته، معامله‌ای انجام نشود و یا معاملات به تأیید ناظر بازار نرسد، فرآیند حراج ناپیوسته بار دیگر تکرار خواهد شد. این مرحله می‌تواند در همان جلسه معاملاتی بعد یا نود دقیقه ابتدایی جلسه معاملاتی بعد صورت گیرد. اگر قیمت در طول دوره حراج ناپیوسته با موفقیت کشف نشود، در این صورت، قیمت پایانی آخرین روز معاملاتی قبل از توقف نماد به عنوان قیمت مرجع در نظر گرفته می‌شود.
  • محدودیت دامنه نوسان:

    محدودیت دامنه نوسان در بازار سهام به معنای حداکثر نوسانی است که یک سهم در یک جلسه معاملاتی می‌تواند داشته باشد. پس از توقف، سهم بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی می‌شود، به این معنا که در هر روز، حداکثر درصد تغییر قیمت سهم می‌تواند در دامنه نوسان مشخص شده باشد. برای مثال، اگر دامنه نوسان سهمی 5% باشد، این به معنای آن است که قیمت آن سهم در هر روز حداکثر 5% گرانتر یا ارزانتر می‌شود. بنابراین، وقتی سهم با محدودیت دامنه نوسان بازگشایی می‌شود، معاملات آن در همان دامنه نوسان عادی صورت می‌گیرد.

     

  • بدون محدودیت دامنه نوسان:

    در صورتی که پس از توقف، یک نماد بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شود، احتمال وجود نوسان قیمتی بالای ۲۰ درصد یا حتی بیشتر در جهت مثبت یا منفی وجود دارد. البته این موضوع بستگی به شرایط بازار و عرضه و تقاضا دارد.

۴. نتیجه گیری

در این مطلب علت توقف نمادها در بورس و دستورالعمل توقف و بازگشایی نمادها را بیان کردیم. در بازار بورس، نمادها در مواردی مانند دارا بودن اخبار مهم یا داشتن نوسانات شدید، توقف می‌شوند. در این صورت، نماد به یک دوره توقف وارد می‌شود و تا زمانی که توقف پایان یابد، قابل معامله نیست. توقف نمادها  در شرکت‌های بورسی ممکن است به دلیل رخداد اتفاقاتی به وقوع بپیوندد. دلیل واقعی توقف و نحوه بازگشایی دوباره نماد می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

توقف نمادهای معاملاتی یا بستن نماد در بازار بورس ممکن است به دلیل مواردی مانند افشای اطلاعات با اهمیت، برگزاری مجامع سالیانه و فوق العاده و… اتفاق بیافتد. در این صورت، معاملات مربوط به آن نماد متوقف خواهد شد و هیچگونه معامله ای برای آن نماد در بازار انجام نخواهد شد.

با توجه به دلیل توقف نماد، زمان بازگشایی نماد ممکن است متفاوت باشد و در برخی موارد با روش های مختلفی مانند حراج ناپیوسته، بازگشایی شود. بنابراین، برای سرمایه گذاران و بازاریان، بسیار مهم است که با شرایط و روش های بازگشایی نماد ها آشنا باشند تا بتوانند به بهترین نحو از فرصت های سرمایه گذاری در بازار سرمایه استفاده کنند.

دیدگاه کاربران

بدون دیدگاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها