60% تخفیف تمدید تخفیف کلیه دوره های مکتب تی وی برای شما به مدت محدود ...
تعدیل قیمت در بورس

تعدیل قیمت در بورس: روش ها و مزایای آن در بازار سهام

تاریخ انتشار : فروردین ۲۹, ۱۴۰۲ تاریخ به روز رسانی : دی ۲۸, ۱۴۰۲ نویسنده : ریحانه مسافر زمان مورد نیاز مطالعه : 6 دقیقه تعداد بازدید : 148 بازدید

آشنایی با قیمت تعدیل شده سهام یک موضوع با اهمیت در بازار بورس است. تعدیل قیمت تأثیر چشمگیری در روند معاملات و قیمت‌گذاری دارد. این پدیده، به معنای فاصله بین قیمت پایانی یک نوع دارایی در یک روز خاص و قیمت شروع روز بعدی است. آشنایی با قیمت تعدیل شده سهام، به سرمایه‌گذاران و تحلیلگران کمک می‌کند تا در تصمیم‌گیری‌های مربوط به سرمایه‌گذاری در بازار بورس بهترین تصمیم را اتخاذ کنند. در این مقاله، به بررسی مفهوم تعدیل قیمت در بورس و روش های آن پرداخته، و فرمول تعدیل قیمت سهام را شرح میدهیم. همچنین، مزایا تعدیل قیمت در بورس مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

آموزش رایگان بورس

آموزش رایگان بورس

همین الان با وارد کردن اطلاعات خود در فرم، دوره آموزش بورس را به صورت رایگان دریافت نمایید.





رمز عبور موقت همان شماره موبایل خواهد بود

۱. منظور از تعدیل قیمت در بورس چیست؟

تعدیل قیمت سهم ابزاری است که با استفاده از آن فاصله‌های قیمتی که در اصطلاح به آن Price Gap می‌گویند، پوشش داده می‌شود. Price Gap به معنی فاصله بین قیمت پایانی یک نوع دارایی در یک روز بازاری خاص و قیمت شروع روز بعدی است. این فاصله قیمتی در بورس، ناشی از افزایش سرمایه و توزیع سود نقدی به سهامداران است که به دلیل عدم تطابق در تقاضا و عرضه در بازار، باعث ایجاد شکاف‌های قیمتی در بازار می‌شود. با استفاده از تعدیل قیمت، این شکاف‌های قیمتی کاهش داده می‌شوند و برای جلوگیری از تأثیرات منفی آن‌ها بر بازار، این ابزار به عنوان یکی از روش‌های مهم و کارآمد در بازار بورس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علاوه بر این، تعدیل قیمت یکی از ابزارهای مهم برای تسهیل تجارت در بازار بورس است. با کاهش شکاف قیمتی، تعداد سفارشات خرید و فروش به دلیل بهبود شرایط بازار و افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران، افزایش می‌یابد. این موضوع در نهایت به حرکت قیمت و رشد بازار کمک می‌کند.

“اختلاف قیمت” (Price Gap) زمانی بوجود می‌آید که قیمت دارایی مالی به دلیل عوامل تکنیکال یا بنیادی تغییر کند. این اختلاف قیمتی زمانی در نمودار ظاهر می‌شود که قیمت دارایی مالی بدون انجام معامله به صورت قابل‌توجهی افزایش یا کاهش پیدا کند. برای مثال، در صورتی که شرکتی اعلام کند که سود خود را به میزانی افزایش داده است، احتمالاً سهام آن شرکت در روز بعد با قیمت بالاتری نسبت به روز قبل معامله خواهد شد. این باعث ایجاد یک “شکاف قیمتی” (Price Gap) در نمودار قیمت می‌شود که ممکن است نشان‌دهنده افزایش ناگهانی یا کاهش قیمت باشد. به همین دلیل، برای پوشش دادن این شکاف‌های قیمتی از ابزار تعدیل قیمت استفاده می‌شود.

منظور از تعدیل قیمت در بورس چیست؟

حال که دریافتیم منظور از تعدیل قیمت در بورس چیست؟ ، روش های تعدیل قیمت در بورس را بررسی می کنیم.

۲. روش های تعدیل قیمت در بورس

  • افزایش سرمایه

در روش افزایش سرمایه در بورس، سرمایه گذشته شرکت بر سرمایه جدید تقسیم می‌شود و در نهایت مقدار به دست آمده در همه قیمت‌های قبل از تاریخ افزایش سرمایه ضرب می‌شود. این کار باعث می‌شود که قیمت‌های پیشین سهام به میزان افزایش سرمایه شرکت تعدیل شوند و مقداری از قیمت سهام به سرمایه جدید تخصیص پیدا کند. در زمان افزایش سرمایه، تنها کاهش قیمت در محاسبه قیمت تعدیلی لحاظ می‌شود و محل تأمین افزایش سرمایه اثری در محاسبات نخواهد داشت. این روش تنها با هدف تعدیل قیمت سهم پس از افزایش سرمایه استفاده می‌شود و برای ارزیابی ارزش شرکت در بازار، باید عوامل دیگری مانند درآمد، سود، بدهی و غیره را نیز در نظر گرفت.

  • سود نقدی و افزایش سرمایه
در این روش، در زمان محاسبه قیمت تعدیلی، میزان توزیع سود نقدی شرکت و درصد افزایش سرمایه در نظر گرفته می‌شود. برای محاسبه اثر توزیع سود، نسبت تغییر قیمت پس از توزیع سود نقدی به قیمت قبل از مجمع محاسبه می‌شود و این عدد در تمام قیمت‌های پیش از مجمع ضرب خواهد شد. در این روش، محل تأمین افزایش سرمایه اثری در محاسبات نخواهد داشت و تنها افت قیمت در زمان افزایش سرمایه در محاسبه قیمت تعدیلی لحاظ می‌شود. برای محاسبه ضریب افزایش سرمایه، از فرمول افزایش سرمایه استفاده می‌شود.
  • سود نقدی و افزایش سرمایه با احتساب آورده

این روش شامل تمامی عواملی است که در روش‌های قبلی محاسبه قیمت تعدیلی سهام مورد استفاده قرار می‌گرفتند. همچنین، حق تقدم نیز در محاسبات اثر داده می‌شود. حق تقدم، با هدف حفظ منافع سهامداران فعلی شرکت به این موضوع اشاره دارد که در صورت انتشار سهام جدید توسط یک شرکت، سهامداران فعلی در خرید این سهام جدید اولویت دارند. در واقع، به این اولویت در خرید سهام نسبت به سهامداران جدید، حق تقدم خرید سهام گفته می‌شود. بنابراین، در محاسبات قیمت تعدیلی سهام، این حق تقدم نیز در نظر گرفته می‌شود تا قیمت تعدیلی سهام معتبرتر و دقیق‌تر محاسبه شود.

  • افزایش سرمایه با احتساب آورده

در روش افزایش سرمایه با احتساب حق تقدم، علاوه بر میزان کاهش قیمتی که در زمان افزایش سرمایه رخ می‌دهد، حق تقدم تعلق گرفته به سهامداران نیز در محاسبات لحاظ می‌شود. به این صورت که محاسبه می‌شود که چه میزان از حق تقدم توسط سهامداران استفاده شده است و بر اساس آن، میزان افزایش سرمایه با حق تقدم تعیین می‌شود.

  • عملکردی

در روش عملکردی، تأثیرات توزیع سود نقدی سهام و میزان افزایش سرمایه در قیمت سهام لحاظ می‌شود. اگر تمام یا بخشی از افزایش سرمایه شرکت از محل مطالبات و آورده سهامداران باشد (حق تقدم)، در این صورت میزان آورده جدید سهامداران نیز در محاسبه قیمت تعدیلی در نظر گرفته خواهد شد.

فرمول تعدیل قیمت سهام در بورس در زیر آورده شده است:

   1 + a + b / (آورده سهامداران به ازای هر سهم + سود نقدی به تفکیک هر سهم – قیمت پایانی سهم قبل از توقف نماد) = قیمت سهم در زمان بازگشایی

  درصد افزایش سرمایه از محل آورده نقدی  = a

درصد افزایش سرمایه از محل سود انباشته = b

روش های تعدیل قیمت در بورس

۳. مزایا تعدیل قیمت در بورس

تعدیل قیمت در بورس به عنوان یکی از ابزارهای مهم بورس، مزایای بسیاری دارد. این ابزار در واقع به عنوان یک مکانیزم تعادل‌دهی در بازار سرمایه عمل می‌کند و می‌تواند به شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران در بازار سهام به شکل‌های مختلف کمک کند. برخی از مزایا تعدیل قیمت در بورس عبارتند از:

  • تعدیل قیمت سهم باعث می‌شود که تخمین دقیق‌تری از عملکرد سهم داشته باشیم و ارزیابی عملکرد سهام را تسهیل می‌کند.
  • ارزیابی ارزش سهام را آسان می کند.
  • برای سرمایه‌گذاران امکان مقایسه عملکرد دو یا چند دارایی را فراهم می کند.
  • تعدیل قیمت این امکان را فراهم می‌کند که سرمایه‌گذاران بدانند با خرید یک سهم چه میزان سود کسب می‌کنند.
پکیج جامع آموزش بورس

پکیج جامع آموزش بورس

stock exchange یا bourse، بورسی است که در آن کارگذاران سهام و معامله گران می توانند اوراق بهادار مانند سهام، اوراق قرضه و سایر ابزارهای مالی را خرید و فروش کنند. بورس به دو دسته طبقه بندی می شود: بورس کالا و بورس اوراق بهادار. در این پکیج جامع آموزش بورس ، بازار بورس و اصطلاحات آن معرفی شده و نحوه سرمایه گذاری ...

%70 تخفیف
5.000.000 تومان
1.500.000 تومان
بررسی و خرید دوره

۴. جمع بندی

تعدیل قیمت در بورس به منظور حفظ تعادل بین عرضه و تقاضا و جلوگیری از اختلال در بازار انجام می‌شود. تعدیل قیمت به دلیل تأثیر گذاری بر قیمت سهام و ارزش بازار، به یکی از ابزارهای مهم در تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران و تحلیل‌گران تبدیل شده است. روش‌های مختلفی برای تعدیل قیمت سهم در بورس وجود دارد، از جمله افزایش سرمایه، سود نقدی و افزایش سرمایه، سود نقدی و افزایش سرمایه با احتساب آورده، افزایش سرمایه با احتساب آورده و عملکردی.

دیدگاه کاربران

بدون دیدگاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها