60% تخفیف تمدید تخفیف کلیه دوره های مکتب تی وی برای شما به مدت محدود ...
سرمایه گذاری در بازار بورس

مقایسه سرمایه گذاری در بازار بورس و سایر بازارها

تاریخ انتشار : اردیبهشت ۲۲, ۱۴۰۲ تاریخ به روز رسانی : دی ۲۴, ۱۴۰۲ نویسنده : زهرا غلامحسینی زمان مورد نیاز مطالعه : 18 دقیقه تعداد بازدید : 148 بازدید

۱-مقایسه سرمایه گذاری در بازار بورس و سایر بازارها

در چارچوب اقتصاد داخلی، فرصت‌های سرمایه‌گذاری زیادی وجود دارد که شامل بانک، بورس، مسکن، سکه، طلا و ارز می‌شوند. در این مقاله، با بررسی ویژگی‌های هر بازار، به مقایسه انواع فرصت‌های سرمایه‌گذاری می‌پردازیم. هدف اصلی سرمایه‌گذاری، کسب بازدهی است ولی باید توجه داشت که ریسک نیز بخش جدایی‌ناپذیر بازدهی است. بدین معنا که به دست آوردن بازدهی بیشتر، به واسطه پذیرش ریسک‌های بیشتر اتفاق می‌افتد. علاوه بر این، فاکتورهای دیگری همچون افق سرمایه‌گذاری، حجم سرمایه‌گذاری، میزان نقدشوندگی و سایر عوامل موثر در سرمایه‌گذاری هستند. در مقایسه بازده دارایی‌های مختلف، باید با در نظر گرفتن “ریسک” سرمایه‌گذاری آن‌ها انجام شود و مقایسه تنها به واسطه بازده دارایی‌ها خطا می‌باشد.

مقایسه سرمایه گذاری در بازار بورس و سایر بازارها

آموزش رایگان بورس

آموزش رایگان بورس

همین الان با وارد کردن اطلاعات خود در فرم، دوره آموزش بورس را به صورت رایگان دریافت نمایید.





رمز عبور موقت همان شماره موبایل خواهد بود

۲-مقایسه بازارهای سرمایه گذاری

در اقتصاد داخلی، فرصت‌های سرمایه‌گذاری زیادی وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به بانک، بورس، مسکن، سکه، طلا و ارز اشاره کرد. هر بازار دارای ویژگی‌ها و خصوصیات خاص خود است و سرمایه‌گذاری در آن‌ها با هدف کسب بازدهی انجام می‌شود. در این راستا، ریسک نیز جدایی‌ناپذیر بازدهی است، به این معنا که با پذیرش ریسک بیشتر، بازدهی نیز افزایش می‌یابد. بنابراین، فاکتور ریسک به عنوان مهم‌ترین عامل تفاوت بین فرصت‌های سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. هرچند، فاکتورهایی همچون افق سرمایه‌گذاری، حجم سرمایه‌گذاری و سهولت در تبدیل به نقد شدن نیز برای سرمایه‌گذاران اهمیت دارند.

مقایسه بازدهی سپرده بانکی با بازدهی بورس درست نیست، زیرا سپرده بانکی در دسته دارایی‌های بدون ریسک قرار می‌گیرد. در اقتصاد ایران، با نوسانات زیادی در متغیرهای کلان اقتصادی همچون نرخ بهره و تورم روبرو هستیم. به همین دلیل، پیدا کردن راه‌کار مناسب برای حفظ ارزش پول در مقابل تورم بسیار مهم است. با توجه به شرایط تورمی، این نگرانی برای عموم افراد وجود دارد که بتوانند دارایی‌های خود را در برابر ریسک تورم و کاهش ارزش محافظت کنند. در این شرایط، سرمایه‌گذاری در بازارهایی مانند بورس، سکه، طلا و ارز می‌تواند راهکاری مناسب برای حفظ ارزش پول باشد.

میزان بازدهی بازارهای سرمایه گذاری

مطالعات آماری اخیر نشان می‌دهد که بازار سرمایه، در بسیاری از موارد بازدهی بالاتری نسبت به تورم داشته است. اما باید توجه داشت که شاخص کل بورس را نمی‌توان با کالاهای دیگر مانند دلار، سکه، مسکن و غیره مقایسه کرد، زیرا شاخص کل نوعی کالای قابل خریداری نیست. در بازار سرمایه، سهام خریداری می‌شوند و افراد عادی ممکن است کمتر از دلال‌های بازارهای موازی سود کسب کنند و بیشتر زیان ببینند، زیرا بازارهای موازی اغلب به دلیل عدم شفافیت وضعیت بهتری نسبت به بازار سرمایه ندارند. با این حال، بازار سرمایه دارای شفافیت بهتری است و افراد با سطح دانش مناسب می‌توانند از ساختارهای طراحی شده برای شفافیت در بازار سرمایه بهره‌مند شوند. با سرمایه‌گذاری مناسب و آگاهانه در بورس، ارزش دارایی افراد در مقابل تورم حفظ می‌شود؛ زیرا هر فرد به نسبت سهام خود، در دارایی شرکت سهیم است و با رشد ارزش دارایی‌های شرکت به مرور زمان، ارزش سهام او نیز افزایش می‌یابد.

در ادامه، به مقایسه بازار سرمایه با دیگر فرصت‌های سرمایه‌گذاری خواهیم پرداخت. در این رویکرد مقایسه‌ای، ویژگی‌های هر بازار لیست شده است تا تفاوت‌های بورس و دیگر فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای شما بهتر مشخص شود.

۱- سرمایه گذاری در بورس

در بازار سرمایه، اوراق بهادار با سررسید بیش از یک سال به فروش می‌رسند که شامل سهام، اوراق مشارکت، صکوک، اوراق تسهیلات مسکن، قراردادهای اختیار معامله و قرارداد آتی می‌شوند. سرمایه‌گذاری در بورس یکی از روش‌های متداول سرمایه‌گذاری در جهان است. شرکت‌های مختلف در صنایع مختلف، سهام خود را در بورس اوراق بهادار عرضه می‌کنند تا افراد مختلف بتوانند سهامدار آن شرکت شوند.

مهمترین نکته درباره سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه این است که این نوع سرمایه‌گذاری با خرید سکه و ارز فیزیکی، یک فعالیت سودجویانه نیست، بلکه با سرمایه‌گذاری در بورس، به اقتصاد کشور و تامین مالی شرکت‌ها کمک می‌شود و شاید بتوان این شاخصه را مهم­ترین فاکتور متمایزکننده این روش سرمایه ­گذاری تلقی کرد. تفاوت بین سفته ­بازی و سرمایه‌ گذاری می ‌تواند دقیق و باریک باشد.

سرمایه مورد نیاز

عدم نیاز به سرمایه‌های کلان برای خرید سهام و ورود به بورس، یکی از دلایل جذابیت این بازار برای سرمایه ­گذاری است.

ریسک سرمایه گذاری

با توجه به اظهارات برخی افراد درباره ریسک بالای سرمایه‌گذاری در بورس، باید گفت که این ریسک نه تنها از ذات خود بازار ناشی نمی‌شود، بلکه از رویکرد سرمایه‌گذاران نیز ممکن است به وجود آید. در حالی که در بورس نیز می‌توان با استفاده از روش‌های تحلیلی، بررسی اطلاعات شرکت‌ها و انجام تحلیل و شناخت، ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش داد و تعدیل کرد.

رویکرد سرمایه گذاری

اعتقاد برخی افراد این است که سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بزرگ، سودآوری بیشتری نسبت به شرکت‌های کوچک خواهد داشت. اما آمارها نشان می‌دهند که ارزش سهام شرکت‌های کوچک در مدت زمان کوتاه به شدت رشد می‌کند. باید توجه داشت که اندازه شرکت تنها معیاری برای تعیین ارزش و قیمت سهام نیست، بلکه عملکرد شرکت، سودآوری و قابلیت تثبیت و رشد سودآوری از اهمیت بالاتری برخوردارند. اگر با خرید سهام در زمان مناسب، به درستی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری بهره‌مند شوید، می‌توانید با سرمایه‌گذاری کوچک، به رشد قابل‌توجهی در ارزش سهام دست‌پیدا کنید. بهتر است سبد سرمایه‌گذاری خود را به‌طور متنوع ترکیب کرده و تنها به شرکت‌های بزرگ اکتفا نکنید.

نقدشوندگی

یکی از مزایای سرمایه‌گذاری در بورس نسبت به بسیاری از روش‌های سرمایه‌گذاری دیگر در ایران، قابلیت نقدشوندگی سهام است. با خرید سهام در بورس، نگرانی بابت نقدشدن پول خود را نخواهید داشت. تمام سرمایه‌ای که می‌گذارید، را می‌توانید در هر زمانی که بخواهید (در بازه زمان معاملات بازار) بسیار راحت‌تر از سایر بازارها به فروش برسانید. یکی از نکات مهم دیگر موضوع سهولت دسترسی است، در واقع، قابلیت معامله سهام در بورس از طریق اینترنت نیز امکان‌پذیر است. به عبارت دیگر، شما نیازی به حضور فیزیکی ندارید و با سادگی می‌توانید سهام موردنظر خود را خریداری کنید و یا سهام خود را به فروش برسانید.

دو روش مستقیم و غیرمستقیم سرمایه گذاری

سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه به دو صورت انجام می‌شود. در روش مستقیم، سرمایه‌گذار شخصا وارد معاملات بورس و خرید و فروش سهام می‌شود و برای این کار، نیازمند آگاهی، دانش و تجربه کافی درباره بازار، صنایع و اقتصاد کشور است. در روش مستقیم، سرمایه‌گذار باید از طریق شرکت‌های کارگزاری اقدام به خرید سهام مورد نظر کند. در روش غیرمستقیم، سرمایه‌گذار با بررسی وضعیت بازدهی و ریسک صندوق‌ها و سبدهای مختلف و همچنین سابقه مدیران این صندوق‌ها و سبدها، در یکی از این صندوق‌ها و سبدها سرمایه‌گذاری می‌کند و به طور مستقیم خود در معاملات بورس شرکت نمی‌کند. مهم‌ترین تفاوت بین صندوق و سبد در مالکیت سرمایه‌گذار است.

در روش صندوق، پول سرمایه‌گذاران جمع شده و هر سرمایه‌گذار بر اساس سهم خود، بهره‌مندی از سود و زیان کل صندوق را دارد، در حالی که در روش سبد، شما هنوز مالکیت دارایی‌های خود را دارید و تنها خرید و فروش آن‌ها را به افراد متخصص واگذار می‌کنید. این روش سرمایه‌گذاری برای افرادی که از دانش و تخصص کافی در بازار سرمایه برخوردار نیستند، بهترین روش است. بنابراین، ویژگی‌های این فرصت سرمایه‌گذاری به شرح زیر است:

  • یکی از بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه، سرمایه‌گذاری در صندوق یا سبد بورس است. در این روش، پول سرمایه‌گذاران به صورت یک کل جمع شده و سرمایه‌گذاران متناسب با سهم خود از کل سرمایه صندوق از سود و زیان بهره‌مند می‌شوند. این روش برای افرادی که از دانش و تخصص کافی برخوردار نیستند، بهترین روش سرمایه‌گذاری است.
  • مزایای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه بسیار زیاد است. می‌توان با هر مبلغی در آن سرمایه‌گذاری کرد و این کار را از هر جای دنیا که هستید، فقط با داشتن یک اتصال اینترنت و یک دستگاه الکترونیکی انجام داد. هر سرمایه‌گذار می‌تواند با توجه به توان مالی خود، سطح انتظارات از منافع آتی سرمایه‌گذاری و همچنین میزان ریسک پذیری خود، ابزار مناسب سرمایه‌گذاری را انتخاب کند.
  • شفافیت اطلاعاتی در بورس، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شرکت‌های پذیرفته شده در این بازار است. اطلاعات شرکت‌ها در بورس به لحاظ قابلیت اتکا و به موقع بودن، بررسی می‌شوند. این به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا تصمیمات بهتری در مورد سرمایه‌گذاری‌هایشان بگیرند.
  • برای خرید و فروش سهام نیازی به شرایط سخت و یا امکانات پیشرفته نیست، تنها دانش و مهارت مورد نیاز است. با استفاده از پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری آنلاین، می‌توان به راحتی و با دقت و امنیت بالا، خرید و فروش سهام را انجام داد.
  • در این روش سرمایه گذاری، امکان نقد کردن سریع سرمایه در بیشتر مواقع وجود دارد و فقط زمانی که نماد یک شرکت به دلایلی مانند برگزاری مجمع، تعدیل سود و … موقتاً بسته می‌شود، امکان فروش سهام نیست.
  • این روش سرمایه‌گذاری دو نوع سود یا عایدی قابل دریافت دارد: سود ناشی از تغییرات قیمت سهام (سرمایه گذاری افزایشی) و سود ناشی از دریافت سود تقسیمی (سرمایه‌گذاری درامدی). بنابراین، در عین حال که سهام خود را نگهداری می‌کنید و ارزش آن ممکن است رشد کند، سود نقدی نیز دریافت می‌کنید. این روش سرمایه‌گذاری، برای افرادی که به دنبال رشد دارایی‌های خود هستند و به دنبال درآمد ثابت نیستند، می‌تواند مناسب باشد.

در سال ۹۸، بازار سرمایه ایران با رشد بالغ بر ۱۸۷ درصد، بالاترین بازدهی را در بین بازارهای مالی جهان داشت. حرکت جریان نقدینگی به سمت بازار سرمایه، در شرایط رکود بازارهای موازی، از عوامل مؤثر در رشد بازار بود. به این ترتیب، سال ۹۸ می‌تواند به عنوان نقطه عطفی در نگاه عموم مردم به بازار سرمایه ایران در نظر گرفته شود. در سال گذشته، علاوه بر رشد اسمی قیمت‌ها، ضریب نفوذ بازار سرمایه با ورود پول‌های تازه به نحو چشمگیری افزایش یافت و میزان مشارکت در عرضه‌های اولیه با صدور کدهای بورسی فزاینده شکست. رکوردهای بورسی در این سال در حالی جابه‌جا شدند که ریسک‌های محیطی فعالیت بنگاه‌ها را به شکل بی‌سابقه‌ای تحت الشعاع قرار داد. در نیمه دوم سال گذشته، با افزایش ریسک‌های سیاسی، می‌توان به افزایش ریسک‌های بنگاه‌ها نیز اشاره کرد. با این وجود، دو فاکتور ورود نقدینگی حقیقی و تورم انتظاری، از جمله عوامل مهمی بودند که بر رشد شاخص بازار سرمایه تأثیر گذاشتند. اگر مذاکراتی در زمینه تحریم‌ها انجام نشود و تحریم‌ها به همین صورت باقی بمانند، احتمالاً قیمت دلار و تورم در کشور افزایش خواهند یافت. با توجه به اینکه افزایش قیمت دلار و تورم می‌توانند باعث رونق بازار سرمایه شوند، احتمالاً شاهد افزایش قیمت سهام در بورس خواهیم بود.

پکیج جامع آموزش بورس

پکیج جامع آموزش بورس

stock exchange یا bourse، بورسی است که در آن کارگذاران سهام و معامله گران می توانند اوراق بهادار مانند سهام، اوراق قرضه و سایر ابزارهای مالی را خرید و فروش کنند. بورس به دو دسته طبقه بندی می شود: بورس کالا و بورس اوراق بهادار. در این پکیج جامع آموزش بورس ، بازار بورس و اصطلاحات آن معرفی شده و نحوه سرمایه گذاری ...

%70 تخفیف
5.000.000 تومان
1.500.000 تومان
بررسی و خرید دوره

۲- سرمایه گذاری در بانک

در ایران، یکی از راهکارهای محبوب سرمایه‌گذاری سپرده بانکی است. در این روش، سرمایه به بانک سپرده داده می‌شود و به‌صورت ماهانه سود سپرده به‌عنوان بازدهی دریافت می‌شود. به‌عنوان یکی از سرمایه‌گذاری‌های بدون ریسک در نظر گرفته می‌شود. ویژگی مهم این روش سودآوری تضمینی و قطعی آن است. در حال حاضر، نرخ بهره بانکی بر‌اساس ضوابط و بخشنامه‌های بانک مرکزی مشخص و ابلاغ می‌شود. سرمایه‌گذاری در بانک از لحاظ افق زمانی به دو دسته زیر تقسیم می‌شود:

سرمایه گذاری کوتاه مدت

ویژگی‌های کلی سرمایه ‌گذاری کوتاه مدت به شرح زیر است:

  • شامل سپرده‌‌ای است که به صورت نامحدود قابل واریز و برداشت باشد. درواقع، این حساب قابل افزایش و یا کاهش می‌باشد.
  • این نوع سپرده سرمایه ‌گذاری از جمله منابع ارزان قیمت محسوب می‌‌شود.
  • سپرده کوتاه مدت در هر زمانی قابل برداشت است.
  • با درخواست مشتری ، سود سپرده‌ گذاری کوتاه مدت ، به صورت ماهانه از طرف بانک واریز می‌شود.

سرمایه گذاری بلند مدت

سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت، یک نوع سپرده است که افراد به منظور سرمایه‌گذاری و کسب سود بیشتر، به مدت معینی مثلاً دو، سه، چهار یا پنج سال، پول خود را در بانک سپرده می‌دهند. در این نوع سپرده، سرمایه‌گذار بر اساس مقدار سرمایه‌اش در سود حاصل از سرمایه‌گذاری شرکت می‌کند. ویژگی‌های اصلی این سرمایه‌گذاری عبارتند از:

  • بلندمدت بودن سرمایه‌گذاری
  • دریافت سود بیشتر نسبت به سپرده‌های کوتاه‌مدت
  •  قابلیت تعیین مدت زمان سرمایه‌گذاری توسط سرمایه‌گذار
  • دسترسی به سرمایه در مدت معینی نیست
  • عدم قابلیت برداشت سرمایه تا پایان دوره معین شده است.

در سرمایه گذاری در بانک‌ها، با افزایش مدت زمان سرمایه‌گذاری، میزان سودآوری افزایش می‌یابد. اما در صورت نیاز به بستن حساب قبل از سررسید، سرمایه‌گذار با هزینه شکست (termination fee) مواجه خواهد شد. بنابراین، سپرده بانکی بلندمدت، بهترین گزینه سرمایه‌گذاری برای همه شرایط نیست، به خصوص در شرایط نااطمینانی اقتصادی مانند ایران که با تورم و نوسانات قیمت رو به‌روست. در این شرایط، سرمایه‌گذاری در بانک با رقم بهره‌ی کمتر از نرخ تورم، به عنوان یک فرصت سرمایه‌گذاری، می‌تواند بهترین راه برای حفاظت از ارزش پول باشد.

۳- سرمایه گذاری در مسکن

مسکن به عنوان یک کالای سرمایه‌ای از گذشته تاکنون شناخته شده است. به دلیل عوامل فرهنگی و اقتصادی، در ایران سرمایه‌گذاری در مسکن و مستغلات بسیار مهم به حساب می‌آید. مسکن می‌تواند در درجه اول باعث حفظ ارزش سرمایه و در درجه دوم باعث افزایش آن شود. برای بسیاری از مردم، خرید مسکن به عنوان یکی از بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری در ایران شناخته می‌شود؛ زیرا مسکن هم به عنوان یک کالای مصرفی و هم به دلیل افزایش قیمت آن در طول زمان، مورد توجه قرار می‌گیرد. سرمایه‌گذاری در مسکن از دو جنبه خرید به‌منظور فروش و خرید به‌منظور اجاره، می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد.

سرمایه‌ گذاری

  • سرمایه‌گذاری در خرید مسکن با چالش‌هایی همراه است. در بسیاری از کشورها، خرید و فروش ملک با مالیات‌های بالایی همراه است. بنابراین، اجاره ملک بهترین راه برای کاهش هزینه‌های مالیاتی می‌باشد. در حالیکه، در ایران هنوز قوانین دقیق در این زمینه وجود ندارد، اما شایعاتی در مورد تصویب چنین قوانینی وجود دارد. همچنین، خرید مسکن هزینه‌بر و با ریسک‌های بالایی همراه است و سودهای پایینی را در کوتاه مدت ممکن است داشته باشد. افزون بر این، نقدشوندگی بازار مسکن کمتر از سایر بازارهای سرمایه‌ای است که این می‌تواند یکی از مشکلات سرمایه‌گذاری در این حوزه باشد.
  • معمولاً صاحب‌خانه‌ها فرض می‌کنند که قیمت خانه‌شان با توجه به تورم، رشد خواهد کرد. اما این فرض صحیح نیست زیرا قیمت اجاره خانه نسبت به قیمت خرید آن، بیشتر چسبنده و به همان نرخ رشد نمی‌کند. همچنین، با گذشت زمان و خراب شدن ساختمان، استهلاک بر روی ارزش خانه تأثیرگذار است و این مسئله باعث می‌شود که در صورتی که قصد کسب درآمد از اجاره خانه را داریم، بهتر است به فکر افزایش زمان ماندگاری خانه باشیم و هر هفت تا ده سال، خانه ساخته شده را با یک خانه نوساز تعویض کنیم.

 

لذا می­‌توان ویژگی­‌های این فرصت سرمایه­ گذاری را به شرح زیر دانست:

  • اطمینان از ثبات سرمایه
  • ریسک نسبتاً پایین برای حفظ سرمایه
  • سرمایه‌ گذاری بلند مدت
  • قابلیت استفاده یا درآمدزایی با سکونت یا اجاره
  • قابلیت ضعیف نقدشوندگی سرمایه به پول (ممکن است شما برای فروش مسکن خود مدت ‌ها منتظر بمانید)
  • در چند دهه گذشته در ایران بازار مسکن از جمله بازارهای درگیر در رکودهای شدید این سال ‌ها بوده است.
  • مسکن از روش‌های سرمایه‌ گذاری در ایران است که نمی‌توان به آن به عنوان یک سرمایه­ گذاری کوچک نگاه کرد. فردی که قصد ورود به این بازار را داشته باشد، نیاز به سرمایه زیادی خواهد داشت.

یکی از عوامل مهمی که می‌تواند در آینده بازار مسکن تاثیرگذار باشد، حجم تسهیلات دولت برای افزایش توان خرید است. افزایش قیمت هر متر واحد مسکونی در دو سال اخیر، همراه با کاهش قدرت خرید متقاضیان، از مهمترین عوامل رکود بازار مسکن بوده است. با وجود چسبندگی قیمت در بازار مسکن، اما با توجه به پیش‌بینی کاهش تقاضا، قیمت‌ها تمایلی به رشد شدید نخواهند داشت و در سال آینده احتمالا در محدوده کمتر از تورم حرکت خواهند کرد، که این خود به معنی کاهش قیمت حقیقی و نه فقط اسمی بازار مسکن خواهد بود.

۴- سرمایه گذاری در بازار ارز

بازار ارز احتمالاً یکی از راه‌های اصلی سرمایه‌گذاری برای بسیاری از افراد است، به دلیل نوسانات شدید در قیمت‌های بازار، این بازار به نظر می‌رسد جذاب باشد. اما باید توجه داشت که کار در این بازار دارای “ریسک بالا” است، و برخلاف بازارهای شفاف، این بازار شفافیت کافی را ندارد و در واقع یک بازار سیاه است. دلالانی که دلار را با فرکانس بالا معامله می‌کنند، ممکن است سود کنند. آن‌ها امروز دلار را خریداری می‌کنند و چند دقیقه بعد به قیمتی بالاتر می‌فروشند. سود آن‌ها از تفاوت خرید و فروش به دست می‌آید، نه از نگه‌داشتن و انبارکردن ارز. حجم و فرکانس بالای معامله، باعث می‌شود حتی سود کم هم برای آن‌ها ارزشمند باشد. اگرچه خرید و فروش ارز یکی از روش‌های سودآور سرمایه‌گذاری در ایران است، اما به دلایل زیادی، این روش نمی‌تواند به عنوان یک سرمایه‌گذاری پایدار شناخته شود.

افرادی که در سال‌های اخیر سرمایه ریالی خود را به دلار یا یورو تبدیل کردند، سود فوق العاده‌ای کسب کردند. البته، بسیاری نیز در تلاطم‌های ارز، ضرر و زیان فراوانی را تجربه کردند. مشخص است که این نوع سرمایه‌گذاری، ریسک نسبتاً زیادی دارد. ممکن است بر اثر تحولات داخلی و بین‌المللی، قیمت ارز به شدت تحت تأثیر قرار گیرد. در نتیجه، انتخاب زمان مناسب برای خرید ارز بسیار مهم است. استفاده از ابزارهای تحلیلی نیز نمی‌تواند به صورت دقیق به سرمایه‌گذاران در این بخش کمک کند و پیش‌بینی نرخ ارز همیشه با ابهام روبرو است. به طور کلی، این روش سرمایه‌گذاری باید با دقت و وسواس انتخاب شود. همچنین، محدودیت‌های و مشکلات قانونی ممکن است برای سرمایه‌گذاران مشکلاتی ایجاد کنند. تورم واقعی، تحریم‌های اعمال شده، افزایش قیمت نفت و دیگر فاکتورهای اقتصادی، دلیلی بر افزایش دوباره قیمت ارز هستند. با اتخاذ تصمیماتی، بانک مرکزی سعی در آرام نگه داشتن فعلی این بازار دارد.

اکنون ما باید مشاهده کنیم که این اقتصاد بیمار و بدون برنامه ریزی به کجا خواهد رسید. اما یک نکته واضح است: فاکتور و عامل اقتصادی مبنی بر کاهش و یا ثبات در بازار ارز وجود ندارد. سیاست‌های کنترلی تنها در بازه زمانی مشخصی قادر به ایجاد ثبات نسبی در بازار ارز و دیگر بازارهای مالی خواهند بود.

اما در کل، یک نکته مهم باید در نظر گرفته شود: تعیین ارزش ذاتی نرخ ارز، ارتباط مستقیمی با طرف‌های عرضه و تقاضای آن دارد. طرف عرضه، که بخش عمده آن در ایران را صادرات، به خصوص صادرات نفت تشکیل می‌دهد، و طرف تقاضا، که شامل تقاضا رسمی و غیررسمی ارز است.

در زمینه ارز، به نظر می‌رسد که سیاست‌های بانک مرکزی باید افزایش نرخ ارز، هم‌گام با تورم یا در حدود آن باشد، اما باید دید که آیا این سیاست‌ها می‌توانند ثباتی را برای بازار ارز و دیگر بازارهای مالی فراهم کنند یا خیر.

۵- سرمایه گذاری در طلا و سکه

طلا یکی از دارایی‌های امن در سرتاسر جهان محسوب می‌شود و به عنوان یک ملاذ امن برای سرمایه‌گذاران در هنگام بحران‌های اقتصادی شناخته می‌شود. بازار طلا در معرض تأثیر عوامل مختلفی مانند قیمت جهانی طلا، توقعات تورمی، نوسانات نرخ ارز، نوسانات شاخص سهام و تحریم‌های بین‌المللی قرار دارد. دو عامل داخلی و خارجی می‌توانند بر بازار طلا تأثیرگذار باشند؛ فاکتور داخلی نرخ برابری دلار به ریال و فاکتور خارجی قیمت اونس جهانی طلا است. یکی از مزیت‌های سرمایه‌گذاری در طلا، عدم وجود محدودیت زمانی برای خرید و فروش آن است. انتخاب روش سرمایه‌گذاری در طلا بسیار حساس است و یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های سرمایه‌گذاران، انتخاب بین طلای ساخته شده و طلای ساخته نشده است. البته، سرمایه‌گذاری‌های کلان بیشتر بر روی طلای ساخته نشده انجام می‌شود. بازار طلا به عنوان یک بازار سودآور در سراسر جهان و حتی در کشورهای پیشرفته جذابیت دارد.

سرمایه‌ گذاری

صندوق طلا

یکی از روش‌های متداول سرمایه‌گذاری در ایران، ورود به صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که با قوانین خود، این فرایند را ساده‌تر می‌کنند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلایی، از جمله صندوق پشتوانه طلای لوتوس، صندوق سرمایه‌گذاری زرافشان امید ایرانیان و صندوق سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر سکه طلای مفید، جذاب‌ترین نوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند. در این روش، بدون نیاز به خرید طلا، به انواع سکه‌ها و طلاهای ساخته شده سرمایه‌گذاری می‌شود و ارزش سرمایه بر اساس قیمت طلا محاسبه می‌شود.

با توجه به وجود محرک‌هایی مانند افزایش قیمت دلار و تورم در سال ۹۹، احتمالاً بازار طلا رونق بیشتری پیدا خواهد کرد. اگرچه بازدهی بازار طلا ممکن است کمتر از بازار بورس باشد، اما برای افرادی که ریسک‌پذیری کمی دارند و اطلاعات اقتصادی کافی در زمینه سایر بازارهای مالی ندارند، بازار طلا گزینه‌ی مناسبی است.

نقدشوندگی

سکه به عنوان یکی از بازارهای سرمایه‌گذاری همواره به دلیل خاصیت بالای “نقدشوندگی” به دید مردم و سرمایه‌گذاران خوش آمده است. در مقایسه با سایر روش‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری در سکه به میزان کمتری سرمایه نیاز دارد. به همین دلیل، بسیاری افراد برای حفظ ارزش پول خود، به خرید سکه طلا روی می‌آورند. اما برای کسب سود پایدار از این نوع سرمایه‌گذاری، نیاز به دانش و مهارت خاصی دارید که همه قادر به پیش‌بینی تغییرات بازار نیستند. خرید گواهی سپرده‌کالایی به جای خرید سکه فیزیکی و نگهداری آن، از ابزار هوشمندانه‌تری استفاده می‌کند که می‌تواند به شما در حفظ سرمایه‌گذاری کمک کند.

۳-نتیجه گیری

در کل، برای خیزش به مقایسه بازارهای مالی، می‌توان گفت که سرمایه‌گذاری بلندمدت، یکی از بهترین راه‌ها برای تضمین آینده مالی است. امروزه، سرمایه‌گذاران، برای سرمایه‌گذاری پول خود، انواع راه‌های مختلفی را دارند و می‌توانند سطح ریسک خود را، به منظور برآوردن نیازهای خود، انتخاب کنند. حتی اگر به تازگی شروع به سرمایه‌گذاری کرده‌اید و میزان کمی پول دارید، انتخاب یک نوع سرمایه‌گذاری مناسب، دشوار است و به عنوان یک سرمایه‌گذار نوپا، باید با محدودیت‌هایی که با آن مواجه می‌شوید آشنا باشید. برای کشف الزامات بازارهای مالی مختلف، باید مطالعه کنید، روش‌های تجزیه و تحلیل را فرا گیرید، سپس هزینه‌ها را با یکدیگر مقایسه کنید. با بررسی‌های زیاد، مطالعه، آموزش و مقایسه، باید سبد متنوعی از دارایی‌ها برای خود در نظر بگیرید و دارایی‌های مختلفی را خریداری کنید. بخشی از این سبد را، برای بلندمدت در نظر بگیرید و به آن دست نزنید. همچنین، سبدی نیز برای معاملات کوتاه و میان‌مدت در نظر بگیرید تا بتوانید، با همراهی آموزش‌هایی که یاد گرفتید، از نوسانات بازار سود کسب کنید.

دیدگاه کاربران

بدون دیدگاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها