60% تخفیف تمدید تخفیف کلیه دوره های مکتب تی وی برای شما به مدت محدود ...
کشف قیمت در بورس چیست؟

کشف قیمت در بورس چیست؟

تاریخ انتشار : اردیبهشت ۱۲, ۱۴۰۲ تاریخ به روز رسانی : دی ۲۴, ۱۴۰۲ نویسنده : زهرا غلامحسینی زمان مورد نیاز مطالعه : 11 دقیقه تعداد بازدید : 151 بازدید

۱.منظور از کشف قیمت در بورس چیست؟

در فرآیند کشف قیمت، فروشندگان قیمت شفافی را برای محصولات خود مشخص می‌کنند، با توجه به تقاضا و عرضه کالا یا دارایی خود. در بازار بورس، به‌منظور دستیابی به شفافیت قیمت، از این شیوه استفاده می‌شود.

کشف قیمت باید به‌موقع انجام شود. ممکن است در همه سهامی که در بازار وجود دارد، قیمت به‌سرعت مشخص شود. این امر در شرایطی اتفاق می‌افتد که سرعت انتقال اطلاعات در شرکت‌های مختلف متفاوت باشد، بنابراین به‌موقع بودن کشف قیمت با سرعت انتقال اطلاعات مرتبط است.

اطلاعات ناقص یکی از عواملی است که ممکن است فرآیند کشف و تعدیل قیمت در بورس با تأخیر مواجه شود. در واقع، تعامل عرضه و تقاضا باعث کشف قیمت می‌شود.

در فرآیند کشف قیمت، خریداران و فروشندگان به یک قیمت معاملاتی برای مقدار مشخصی از کالا دست یافته و این توافق در یک زمان و مکان مشخص صورت می‌گیرد. قیمت‌ها از رابطه تعادلی بین نیروهای عرضه و تقاضا بدست می‌آیند و نیروهای عرضه و تقاضا سطح قیمت بازار را تعیین می‌کنند. در واقع، فرآیند کشف قیمت به تعادل بین قیمت‌های ارائه شده توسط فروشنده و تقاضاکننده نیاز دارد. بنابراین، در مورد یک کالای خاص با یک مقدار و کیفیت معین، دو طرف معامله به یک قیمت خاص دست می‌یابند.

کشف قیمت در بورس

باید توجه داشت که:

تعیین قیمت، فرآیندی است که در آن خریداران و فروشندگان بر سر قیمتی توافق می‌کنند تا به معامله برسند. این فرآیند در هر بازاری از جمله بازارهای آنلاین و بازارهای مالی اتفاق می‌افتد. برای تعیین قیمت در بازارهای مالی از مبادلات و مزایده به عنوان مکانیزم تعیین قیمت استفاده می‌شود که به عوامل مختلفی بستگی دارد از ساختار بازار تا نقدینگی و جریان اطلاعات. تعیین قیمت از طریق تطبیق خریداران و فروشندگان بر اساس قیمتی که هر دو طرف آن را قابل قبول می‌دانند، انجام می‌شود و به عنوان ابزاری برای تعیین قیمت یک دارایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تعیین قیمت در بسیاری از موارد به عرضه و تقاضا برمی‌گردد. این روش می‌تواند به عنوان یک ابزار مفید برای ارزیابی خرید و فروش اموال بیش از حد استفاده شود. با استفاده از تعیین قیمت، می‌توانید سطح دانش خریداران و فروشندگان در یک بازار خاص را ارزیابی کنید. حال که دریافتیم کشف قیمت در بورس چگونه است؟ ، انواع روش های کشف قیمت را شرح می دهیم.

آموزش رایگان بورس

آموزش رایگان بورس

همین الان با وارد کردن اطلاعات خود در فرم، دوره آموزش بورس را به صورت رایگان دریافت نمایید.





رمز عبور موقت همان شماره موبایل خواهد بود

۲.انواع روش‌های کشف قیمت در بورس

در بازارهای مالی، به دلیل عدم قطعیت در آینده، قیمت دارایی‌ها به نوسانات متفاوتی دچار خواهد شد. این نوسانات قیمت به عوامل مختلفی بستگی دارند که شامل کیفیت دارایی، مکان و زمان معامله، تعداد خریداران و فروشندگان، نوع و میزان اطلاعات موجود در بازار و… می‌شوند. در نتیجه، فرآیند کشف قیمت در بازارهای مالی به بحث‌های بنیادی و فراتر از عرضه و تقاضا مرتبط است.

کشف قیمت با حراج ناپيوسته

در لحظه بازگشایی بازار بورس و انجام حراج ناپیوسته، قیمت سهم کشف می‌شود. در این شرایط، سهم در وضعیتی قرار دارد که برای کشف قیمت آن، تقاضاکننده و عرضه‌کننده باید به رقابت بپردازند. این رقابت در یک قیمت مشخص به پایان می‌رسد و قیمت تعیین شده، همان قیمتی است که معامله خرید و فروش در آن انجام می‌شود.

در حراج ناپیوسته، در یک بازه زمانی مشخص، هیچ معامله‌ای در سهم انجام نمی‌شود و تنها تقاضاکنندگان و عرضه‌کنندگان با یکدیگر رقابت می‌کنند تا به توافقی در مورد قیمت برسند. اگر در پایان این بازه زمانی، قیمت پیشنهادی خریدار با قیمت فروشنده تطابق داشته باشد، اولین معامله صورت می‌گیرد و در این زمان کشف قیمت انجام می‌شود. در این فرآیند، هیچ معامله‌ای انجام نمی‌شود اما تقاضاکنندگان و عرضه‌کنندگان می‌توانند سفارشات خود را وارد، تغییر و یا حذف کنند. برای مثال، ناظر ممکن است برای کشف قیمت در نماد خاصی، در یک بازه زمانی خاص، حراج ناپیوسته را برگزار کند و در این بازه زمانی هیچ معامله‌ای صورت نمی‌گیرد. اگر در پایان این بازه زمانی، قیمت توافقی بین خریدار و فروشنده شکل گرفته باشد، معامله در ساعتی پس از این بازه زمانی صورت می‌گیرد. در صورتی که خریدار و فروشنده در هیچ قیمتی به تفاهم نرسند، ناظر مجبور است مجدداً معاملات سهم را متوقف کرده و کشف قیمت را در روز دیگری تکرار کند.

نحوه کشف قیمت در حراج ناپیوسته

در موارد زیر، نمادهای معاملاتی شرکت‌ها ممکن است با حراج ناپیوسته بازگشایی شوند:

۱. برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه یا فوق‌العاده:

در صورتی که هدف از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه تصویب صورت‌های مالی یا تقسیم سود باشد، بازگشایی نماد معاملاتی با حراج ناپیوسته بدون محدودیت دامنه نوسان صورت می‌گیرد. اگر هدف به غیر از تصویب صورت‌های مالی یا تقسیم سود نقدی باشد، بازگشایی نماد با حراج ناپیوسته با محدودیت دامنه نوسان انجام می‌شود.

در مجمع فوق‌العاده نیز، تغییر میزان سرمایه شرکت باعث بازگشایی نماد معاملاتی آن با حراج ناپیوسته بدون محدودیت دامنه نوسان، به منظور کشف قیمت هر سهم می‌شود.

 

۲. افشای اطلاعات با اهمیت:

در صورتی که شرکت اطلاعات با اهمیتی در گروه الف افشا کند، نماد معاملاتی آن با حراج ناپیوسته بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی می‌شود. افشای اطلاعات گروه ب نیز نماد معاملاتی را با حراج ناپیوسته با محدودیت دامنه نوسان بازگشایی می‌کند.

 

۳. قانون نوسان ۵۰ درصد:

در صورتی که نماد معاملاتی توسط این قانون متوقف شود، حراج ناپیوسته حداکثر ۲ روز کاری پس از توقف، با محدودیت دامنه نوسان برای کشف قیمت بازگشایی می‌شود.

 

۴. گره معاملاتی:

هنگامی که نماد شرکتی مشمول گره معاملاتی شود، در روز معاملاتی بعد، با حراج ناپیوسته و محدودیت دامنه نوسان، نماد سهم بازگشایی خواهد شد تا قیمت آن کشف شود. برای رفع گره معاملاتی و گشایش سهام، باید مراحل لازم را انجام داد.

 

۵. مظنون بودن معاملات به استفاده از اطلاعات نهانی یا دستکاری قیمت:

در صورت مظنون بودن به استفاده از اطلاعات نهانی یا دستکاری قیمت، بازگشایی نماد معاملاتی با حراج ناپیوسته و با محدودیت دامنه نوسان صورت می‌گیرد تا قیمت صحیح نماد کشف شود. در صورتی که در حراج ناپیوسته، معامله‌ای صورت نگیرد، به تشخیص سازمان بورس و پس از اطلاع رسانی توسط ناظر بازار، حراج ناپیوسته یک بار دیگر در همان جلسه معاملاتی یا در ۹۰ دقیقه ابتدایی جلسه بعد تکرار می‌شود. در صورت عدم کشف قیمت در حراج ناپیوسته، آخرین قیمت پایانی نماد معاملاتی، به عنوان مرجع قیمت حراج پیوسته در نظر گرفته می‌شود.

در صورت افزایش سرمایه یا در زمان عرضه حق تقدم‌های استفاده نشده، کشف قیمت حق تقدم سهام نیز با حراج ناپیوسته تا قیمت صحیح کشف شود. زمان عرضه حق تقدم‌های استفاده‌نشده، مدت حراج ناپیوسته تا پایان جلسه معاملاتی ادامه خواهد داشت.

۳.چه عواملی در تعیین قیمت نقش دارند؟

کشف قیمت در بورس

در تعیین قیمت یک دارایی، عوامل متعددی دخیل هستند که برخی از آن‌ها عبارتند از:

1. تقاضا و عرضه

تقاضا و عرضه دو عامل مهم هستند که تعیین کننده قیمت دارایی هستند و به همین دلیل، مکانیزم‌های تعیین قیمت برای معامله‌گران اهمیت دارند. اگر تقاضا از عرضه بیشتر باشد، قیمت دارایی افزایش می‌یابد، زیرا خریداران به دلیل کمبود دارایی، تمایل به پرداخت بیشتر دارند که به نفع فروشندگان است.

به همین ترتیب، اگر عرضه بیشتر از تقاضا باشد، خریداران آماده نخواهند بود به همان اندازه که در صورتی که عرضه کم باشد، پرداخت کنند. این به این دلیل است که با عرضه بالا و تقاضای کم، دارایی به راحتی قابل خرید و فروش است. در نتیجه، قیمت معمولاً به نفع خریداران است.

در بازاری که عرضه و تقاضا نسبتاً برابر هستند، قیمت در تعادل است، زیرا تعداد خریداران و فروشندگان با هم برابر است و قیمت برای هر دو طرف منصفانه است. تعیین قیمت باعث می‌شود تا معامله‌گران بتوانند بفهمند آیا خریداران یا فروشندگان در یک بازار مسلط هستند یا خیر و قیمت منصفانه بازار در هر زمان چقدر است.

 

2. نگرش نسبت به ریسک

نگرش خریدار یا فروشنده نسبت به ریسک می‌تواند به طور قابل توجهی بر سطح قیمت دارایی در بازار تاثیر بگذارد. به عنوان مثال، اگر خریدار تمایل داشته باشد ریسک کاهش قیمت را بپذیرد تا پاداش افزایش قیمت را بدست آورد، ممکن است آماده باشد بیشتر از قیمت واقعی دارایی پرداخت کند. این به معنای تعیین قیمتی بیشتر از ارزش واقعی دارایی است. در چنین حالتی، دارایی بیش از حد خریداری شده است و ممکن است در آینده نزولی شود.

برای محاسبه ریسک نسبت به پاداش می‌توان نسبت ریسک به پاداش را محاسبه کرد. برای خریداران و فروشندگان مهم است که با استفاده از توقف‌ها و محدودیت‌ها در موقعیت‌های فعال خود، ریسک خود را در سطح قابل‌قبولی حفظ کنند.

 

۳. نوسانات

نوسانات بازار با ریسک مرتبط هستند، اما در هر بازاری میزان نوسانات متفاوت است. نوسان قیمت یکی از عوامل اصلی در تصمیم‌گیری خریداران و فروشندگان برای ورود یا خروج از بازار است. برخی از معامله‌گران فعال به دنبال بازارهای پویا هستند، زیرا این بازارها پتانسیل سود بالایی را فراهم می‌کنند، اما در عین حال ممکن است متحمل خسارت‌های بزرگی شوند.

هنگامی که بازارها با شدت نوسان مواجه هستند، بسیار مهم است که معامله‌گران بتوانند به درستی قیمت‌ها را ارزیابی کنند و تصمیم‌گیری صحیحی را انجام دهند. به عنوان مثال، اگر بازار در حال حاضر در حال افت قیمت است، اما در چند روز گذشته قیمت دارایی افزایش یافته است، این بر عهده معامله‌گر است که با استفاده از تحلیل فنی و تحلیل بنیادی، تصمیم گیری در مورد اینکه آیا تغییر قیمت دارایی به دلیل تغییرات در بازار است یا نه، را انجام دهد.

 

۴. اطلاعات موجود

حجم اطلاعاتی که در دسترس خریداران و فروشندگان است، می‌تواند در تعیین سطوحی که آن‌ها می‌خواهند در آن بازار فعالیت کنند، نقش مهمی داشته باشد. به عنوان مثال، خریداران ممکن است قبل از تصمیم‌گیری برای خرید یا فروش دارایی، منتظر خبرهای مهمی مانند تصمیمات بانک مرکزی انگلیس یا فدرال رزرو باشند. در این حالت، سطح اطلاعاتی خریداران و فروشندگان می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های آن‌ها تأثیرگذار باشد.

 

۵. مکانیسم‌های بازار

تشخیص قیمت و ارزش‌گذاری دو فرآیند متفاوت هستند که در تعیین ارزش یک دارایی یا شرکت، از آن‌ها استفاده می‌شود. تشخیص قیمت از مکانیسم‌های بازاری مانند عرضه و تقاضا و اقتصاد خرد وابسته است و به تعیین قیمت بازار یک دارایی می‌پردازد. از سوی دیگر، ارزش‌گذاری بر پایه تحلیلی از ویژگی‌های ذاتی دارایی و شرکت صورت می‌گیرد.

تشخیص قیمت، بر این اصل تمرکز دارد که قیمت یک دارایی، میزانی است که یک خریدار مشتاق به پرداخت آن است و یک فروشنده آن را می‌پذیرد. این باعث ایجاد قیمت منصفانه و بازاری برای دارایی می‌شود و سرمایه‌گذاران از تعیین قیمت واقعی دارایی اطمینان حاصل می‌کنند.

۴.تفاوت کشف قیمت و قیمت واقعی

برای کشف قیمت در بازار بورس و اوراق بهادار، نیاز به توافق خریدار و فروشنده است. به عنوان مثال، فرض کنید که شما دارای ۵۰۰ گرم طلا هستید و تصمیم دارید آن را بفروشید. در صورتی که عرضه طلا زیاد باشد و قیمت آن کاهش پیدا کرده باشد، خریدار ممکن است برای خرید طلا شما قیمتی کمتر از قیمت جهانی پیشنهاد دهد. همین اتفاق در بازار بورس و اوراق بهادار نیز رخ می‌دهد. در این بازار، قیمت نمادهای معاملاتی توسط توافق خریدار و فروشنده تعیین می‌شود.

کشف قیمت یک فرآیند کلی است که برای تعیین قیمت تحویل آنی یک کالا یا اوراق بهادار خاص صورت می‌گیرد. قیمت این کالاها به شرایط بازار وابسته است و تحت تأثیر عرضه و تقاضا قرار می‌گیرد. نوسانات قیمت در محدوده‌های بالا و پایین سطح قیمت‌های بازار انجام می‌شود.

در فرآیند کشف قیمت، عواملی مانند درجه تمرکز بازار، محدود شدن عرضه به چند فرد، وجود اطلاعات ناقص در بازار و غیره تأثیرگذار هستند.

پکیج جامع آموزش بورس

پکیج جامع آموزش بورس

stock exchange یا bourse، بورسی است که در آن کارگذاران سهام و معامله گران می توانند اوراق بهادار مانند سهام، اوراق قرضه و سایر ابزارهای مالی را خرید و فروش کنند. بورس به دو دسته طبقه بندی می شود: بورس کالا و بورس اوراق بهادار. در این پکیج جامع آموزش بورس ، بازار بورس و اصطلاحات آن معرفی شده و نحوه سرمایه گذاری ...

%70 تخفیف
5.000.000 تومان
1.500.000 تومان
بررسی و خرید دوره

۵.کشف قیمت در عرضه‌های اولیه

فرآیند عرضه اولیه سهام شامل ثبت دفتری و حراج عمومی است. در هر دو روش عرضه اولیه، تعیین قیمت در مرحله اصلی تعیین قیمت در این فرآیند، برای موفقیت عملکرد عرضه اولیه بسیار حائز اهمیت است. برای ارزیابی بازده این فرآیند، میزان موفقیت در قیمت‌گذاری مورد اندازه‌گیری قرار می‌گیرد.

هدف اصلی از کشف قیمت در عرضه اولیه، تعیین قیمت با حداکثر ارزش اوراق برای شرکت است. برای این منظور، ناشر و پذیره‌نویس با جمع‌آوری درخواست‌های بازار از نهادهای مالی مختلف، تقاضای بازار را بررسی کرده و به دانش مناسبی درباره آن دست می‌یابند. سپس پذیره‌نویس با استفاده از این اطلاعات، نمودار تقاضا را ترسیم می‌کند.

در روش حراج نیز، برای کشف قیمت، از روش ثبت دفتری استفاده می‌شود. اما در این روش، منحنی تقاضا شامل تمامی درخواست‌های سرمایه‌گذاران می‌شود.

۶.نتیجه گیری

در بورس، کشف قیمت به معنای توافق بین خریداران و فروشندگان در خصوص قیمت یک کالا یا دارایی خاص است. بازار بورس به عنوان یک محیط شفاف، مکانی است که خریداران و فروشندگان می‌توانند با توجه به تقاضا و عرضه، قیمت معاملات را مشخص کنند. بازارهای بورس به عنوان یکی از بهترین راه‌های رسیدن به شفافیت قیمت در جهان شناخته شده‌اند و فرآیند کشف قیمت در بورس، یک فرایند شفاف و قانونمند است.

دیدگاه کاربران

بدون دیدگاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها