60% تخفیف تمدید تخفیف کلیه دوره های مکتب تی وی برای شما به مدت محدود ...
انواع فورک

انواع فورک و تفاوت آن ها

تاریخ انتشار : اسفند ۲۳, ۱۴۰۱ تاریخ به روز رسانی : دی ۲۸, ۱۴۰۲ نویسنده : ریحانه مسافر زمان مورد نیاز مطالعه : 9 دقیقه تعداد بازدید : 199 بازدید

شاید شما هم مثله مانند بسیاری در فضای ارز های دیجیتال تازه وارد باشید ، شاید در بسیاری از موقع با اصطلاحاتی برخود کنید که برایتان جای سوال باشید یا حتی عجیب و غیر قابل درک باشد. شاید این مسئله را می توان مربوط یه این دانست که اصطلاحات با دنیای فیزیکی شما متابقت دارد و در معنی شاید میلیون ها سال تفاوت داشته باشند و یکی از همین اصطلاحات فورک است که در حالت عادی باشنیدن آن یاد چنگال می افتیم ولی مسئله زمانی حتی شاید اذیت کننده باشد که هارد فورک و سافت فورک را هم باید به جمع آنها اضافه کنیم. و بخواهیم ربط آنها را از روی ظاهرشان به بلاک چین متوجه شویم.

به زبان کاملا عامیانه فورک [fork] یکی از روش های بروزرسانی اعمال تغییرات و ارتقای شبکه ی بلاک چین است.

در ادامه با ما همراه باشید تا با عملکرد این روش آشنا شوید.

انواع فورک

آموزش رایگان ارز دیجیتال

آموزش رایگان ارز دیجیتال در نیم ساعت

همین الان با وارد کردن اطلاعات خود در فرم، دوره آموزش ارز دیجیتال را به صورت رایگان دریافت کرده و 10/000 تومان شارژ هدیه دریافت نمایید.





رمز عبور موقت همان شماره موبایل خواهد بود

فورک چیست؟

بلاکچین یک فناوری بسیار پیشرفته و فوق العاده در حوزه ارز دیجیتال به شمار می آید. و راه حل هایی دارد که می تواند زندگی مردم را تغییر دهد و این فناوری مثل بقیه فناوری ها باید بهبود و بروز رسانی های لازم را داشته باشد. اگر با سیستم بلاک چین آشنا باشید می دانید که  تغییر اطلاعات در این سیستم غیر ممکن و تغییر اطلاعات ، غیر قابل تغییر است. برای مثال در بستر بلاک چین اندازه یک بلاک مثل بیت کوین 1 مگابایت است و زمان مایین یک بلاک هم 10 دقیقه می باشد. ارز های دیجیتال دسته بندی از کد ها هستند که به بازار عرضه شده اند تا جایگزین ارز های واقعی باشند. بشر به دنبال این بود که  بتواند آن را هم دیجیتالی کند.کد های که دسته بندی شده اند برای ارز دیجیتال متن باز است برای درک بهتر یعنی توسعه دهندگان می توانند نسخه های جدید تر را به بازار عرضه کنند تا کاربران از امکانات بیشتری در این حوزه ، از آن استفاده کنند. این ارز ها باید مشکلات خود را بهبود و با بروز رسانی ها حل کنند و تغییراتی که در کد های منبع جهت بهبود و به روز رسانی این ارز های دیجیتال که صورت می گیرد می تواند انشعاب در شبکه ایجاد شود.

بروز رسانی هایی که باعث بهبود عمل کرد می شود. یا یک بلاک چین جدید را تولید کند به آن فورک یا انشعاب می گویند. زمانی این فورک رخ می دهد. که کاربران این حوزه از قوانینی که هست یا مشکلاتی که در شبکه رخ می دهد. رضایت نداشته باشند. این تغییرات به این صورت است که   تغییر قوانین شبکه و یا حتی اضافه شدن قابلیت هایی که کاربران به دنبال آن بوده اند و این تغییرات می تواند نسخه قبلی را کار بیندازد و به طور کل نسخه قدیمی آن پلتفرم را منسوخ کند. این بروز رسانی ها در شبکه به دو نوع کلی تقسیم می شود : سافت فورک ، هارد فورک 

انواع فورک

  • سافت فورک
  • هارد فورک

فورک چیست؟

سافت فورک چیست؟

سافت فورک یا انشعاب نرم ، این رورش یک بروز رسانی جزئی در این شبکه رخ می دهد که برای بهبود و یا درست کردن مشکل است که کاربران می توانند از این نسخه جدید استفاده کنند و اگر هم نخواستند از این نسخه استفاده کنند هیچ مشکلی را برای کاربران ایجاد نمی کند و می توانند تراکنش ها و اعتبار سنجی را در شبکه به طور معمول  در نسخه قبلی انجام دهند. اما برای ثبت بلاک توسط مایننر ها و کسانی که از این ماینر ها برای استخراج استفاده می کنند. باید این بروز رسانی را انجام دهند برای اینکه شبکه که بلاک ها دست اوست ماینری که بروز رسانی را انجام نداده باشد را رد می کند. برای درک بهتر این موضوع جهت افزودن آدرس های چند امضایی بر روی شبکه ی بیت کوین باید مطمئن شوید که نسخه سافت ورک شما SH2P باشد وگرنه کار نخواهد کرد. 

هارد فورک چیست؟

در این شبکه ممکن است اعضای شبکه در هر مواردی با هم به مشکل بخورند این مشکلات می تواند بر سر امنیت ، روش توزیع و نحوه توزیع ، تراکنش باشد. که می تواند در اینده این شبکه تاثیر منفی بگذارد. این مشکل را هارد فورک می نامند. باید فورک هارد در این نوع مورد که پیش می آید انجام شود تا در اینده رمز ارز ها تاثیر منفی نگذارد. تغییراتی که در هارد فورک انجام می شود که دیگر با نسخه قبلی سازگار نیست. نسخه قبلی دیگر برای هیچ یک از کاربران ،کار نخواهد کرد و اگر کاربران این بروز رسانی را انجام ندهند برای همیشه از شبکه جدا می شوند و نمی تواند در شبکه فعالیت خودشان را انجام دهند. هارد فورک یک انشعاب دائمی از بلاک چین ایجاد می کند. شاید بدانید که فورک بیت کوین کش که به اندازه بلاک 8 مگابایت و به صورت مستقل از بلاک چین بیت کوین به فعالیت خود ادامه می دهد. بعد از هارد فورک چه می شود نگرانی بیشتر استخراج کنندگان این است ارز هایی که در شبکه دارند چه می شود. باید به آن ها گفت که این ارز ها هیچ موقع از بین نمی رود و در شبکه ذخیره شده و می ماند. وقتی این شبکه ها به شما بروز رسانی می دهد. شما این بروز رسانی ها را انجام دهید که مشکلی برای شما پیش نیاید برخی از این بروز رسانی ها بهبود دهنده این سیستم است و می تواند بسیار برای شما مفید باشد و قابلیت های جدیدی به این شبکه اضافه می شود و آن بهرمند شوید.

انواع فورک

انواع هارد فورک

  • چالشی
  • برنامه ریزی شده

تاثیرات ایجاد فورک برای کاربران

این فورک ها می توانند روند بد ، خوب در ارز ها ایجاد کند و می تواند مسیر آن ها را به طور کل عوض کند. و کاربران شاهد نوسان قیمت ارز ها هستند و برخی از رمز ارز ها هدف حملات سایبری قرار می گیرند و آن ها هک می شوند مثل همان چیزی که در سال 2016  برای ارز اتریوم پیش آمد و هک شد این رمز ارز و بسیاری از ، ارز های کاربران را هک کرده و تمامی سرمایه این کاربران از بین رفت و این ارز سقوط بسیار وحشتناکی را تجربه کرد. و بعد از این حمله در شبکه اتریوم هارد فورکی رخ داد و منجر به ارز جدیدی در این شبکه شد که تا الان امنیت خوبی داشته است. و می توان گفت هارد فورکی که برای اتریوم رخ داد توانست اعتماد خیلی از این کاربران را بدست آورد. مزیت بعدی این فورک ها این است که اگر شبکه دچار مشکلی شود توسط این فورد ها رفع اشکال می شود که بسیار این امر باب میل کاربران است. برای هر پلتفرمی لازم است که هر از چند گاهی بروز رسانی شود و تا بتواند مشکلات این را به طور کلی حل کنند و قابلیت هایی که بتواند کاربران را راضی نگه دارد. و می توان گفت توسعه دهندگان این پلتفرم حتما باید در بحث امنیت بسیار دقیق عمل کنند و باید پلتفرم شان به طوری باشد که هیچ کس به آن نتواند نفوذ کند. برای همین وقتی شکاف ها را شناسایی کرده باید آن ها درست کنند و همین یک بروز رسانی در سیستم ایجاد می کند و بخاطر همین همیشه سیستم بروز را داشته باشید.

فورک چیست؟

پکیج آموزش ارز دیجیتال

پکیج آموزش ارز دیجیتال

در پکیج آموزش ارز دیجیتال قدم به قدم همراه با پشتیبان اختصاصی خود به ۱.مقدمات و اصطلاحات ارز دیجیتال ۲.نحوه تحلیل فاندامنتال، کیف پول ها و صرافی ها ۳.الگوهای نموداری و پرایس اکشن و اندیکاتورها و استراتژی‌های معاملاتی مسلط ...

%50 تخفیف
5.000.000 تومان
2.500.000 تومان
بررسی و خرید دوره

تفاوت هارد فورک و سافت فورک چیست ؟

مهم‌ترین تفاوت این دو نمونه فورک در  در نوع تغییراتی است که در پروتکل بلاک چین اعمال می‌شود. وقتی تغییری در هارد فورک انجم می پذیرید دیگر با پروتکل های قبلی سازگاری ندارد و چه بسا یک رمز ارز جدید ایجاد کند.ولی در سافت فورک برعکس است و در عین سازیگاری با پروتکل قبلی اگر ماینر ها موافقت کنند کاربران می توانند از پروتکل جدید هم استفاده کنند. با این وجود در دنیای ارز های دیجیتال اکثر تغییرات هارد فورک هستند در صورتی که اگر از نوع سافت باشد بهتر است چرا؟ زیرا این کار معمولا اثرات کمتری بر روی متغیرهای تحلیل بنیادی یک پروژه و قیمت ارزهای دیجیتال دارد.

تاثیرات ایجاد فورک

  • بازگشت اعتماد و سرمایه از دست رفته

شاید در بسیار از مواقع ارز های مختلف مورد حملات هکی یا سایبری قرار بگیرند ، و سرمایه بسیاری این وسط نابود شود. مشابه همین اتفاق در سال 2016 برای ارز اتریوم افتاد. بعد از هک شدن سرمایه ی بسیاری از بین رفت اتریوم سوط شدیدی را تجربه کرد. در نهایت هارد فورکی که بر روی شبکه اتریوم انجام شد، منجر به ایجاد ارزی جدید به نام اتریوم کلاسیک شد. و اعتماد از دست رفته کاربران از اتریوم را به آنها بازگرداند.

  • رفع ایرادات و بهبود شبکه

همان طور که قبل تر به ان پرداختیم ، رمز ارز های شبیه به هر نرم افزار که توسط کد نویسی به وجود آمده است برای جلوگیری از پیش امدن خطاهای که ممکن است با دیر ابدیت شدن یا بروز رسانی شدن اتفاق بی افتد را می گیرد.

بحث امنیت که شاید مهم‌ترین دغدغه برای سرمایه‌گذاران است . و دلیل افزایش امنیت شبکه بلاک چین هارد فورک است.

  • فورک‌ها عضوی جدا ناپذیر از بلاک چین

بیش از 10 سال از معرفی بیت کوین اولین رمز ارز می گذرد ، فورک‌های بسیاری از آن زمان تا به امروز در حال شکل گیری است. تریدرها همواره نظرات مثبت و منفی در مورد فورک بیان می‌شود.

جمع بندی

شاید بهتر است بدانیم که در تمام طول تاریخ ارز های دیجیتال، در مورد فورک نظر های بسیاری بوده است اما باید این را هم بپذیریم که فورک ها در مجموع برای جامع ارز های دیجیتال مفید هستند. در واقع پیشرفت های دنیای ارز های دیجیتال به صورت قدم به قدم است و در همین زمان حال تنها راه کاربرد و استفاده از این پیشرفت ها فورک ها هستند، و بد این نیست این موضوع را هم بدانید که این فورک ها هستند که باعث رساندن صدای شما به توسعه دهندگان می شوند.

دیدگاه کاربران

بدون دیدگاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها