60% تخفیف تمدید تخفیف کلیه دوره های مکتب تی وی برای شما به مدت محدود ...
دربازار بورس سرمایه گذاری کنیم یا بازار ارزهای دیجیتال؟

دربازار بورس سرمایه گذاری کنیم یا بازار ارزهای دیجیتال؟

تاریخ انتشار : اردیبهشت ۲۲, ۱۴۰۲ تاریخ به روز رسانی : دی ۲۴, ۱۴۰۲ نویسنده : زهرا غلامحسینی زمان مورد نیاز مطالعه : 9 دقیقه تعداد بازدید : 148 بازدید

۱-تفاوت بازار سهام و ارزهای دیجیتال چیست؟

دربازار بورس سرمایه گذاری کنیم یا بازار ارزهای دیجیتال؟ تفاوت بازار سهام و ارزهای دیجیتال چیست؟ برای پاسخ به این سوالات در ابتدا باید مفهوم بازار سهام و ارز دیجیتال را بدانیم. بازار سهام و بازار ارزهای دیجیتال (کریپتوکارنسی) هر دو به عنوان بازارهای سرمایه‌ای معتبر و جهانی شناخته می‌شوند، اما تفاوت‌های بسیاری در عملکرد، مکانیزم، ریسک و فرصت‌های سرمایه‌گذاری آن‌ها وجود دارد. این سؤال برای افرادی که به‌تازگی وارد بازارهای مالی، به‌خصوص ارزهای دیجیتال شده‌اند و می‌خواهند اطلاعات بیشتری درباره تفاوت این دو بازار و سودآوری هر کدام کسب کنند، مطرح می‌شود. هر دو بازار، برای سرمایه‌گذاری و کسب سود قابل استفاده هستند، اما تفاوت‌های زیادی با هم دارند. در این مقاله، به‌صورت دقیق هر کدام از این بازارها را مورد بررسی قرار خواهیم داد. همچنین مزایا و معایب سرمایه گذاری در بورس و سرمایه گذاری در ارز دیجیتال را بیان می کنیم.

تفاوت بازار سهام و ارزهای دیجیتال

 

ارز دیجیتال چیست؟

ارزهای رمزنگاری شده یا ارزهای دیجیتال، دارایی‌هایی هستند که با استفاده از فناوری بلاک‌چین ایجاد شده‌اند. این دارایی‌های دیجیتال با استفاده از تکنیک‌های رمزنگاری برای ایمن‌سازی و تأیید تراکنش‌ها استفاده می‌شوند. بسیاری از این ارزها روی شبکه‌های غیرمتمرکز اجرا می‌شوند و ارزش بازار آن‌ها بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

آموزش رایگان ارز دیجیتال

آموزش رایگان ارز دیجیتال در نیم ساعت

همین الان با وارد کردن اطلاعات خود در فرم، دوره آموزش ارز دیجیتال را به صورت رایگان دریافت کرده و 10/000 تومان شارژ هدیه دریافت نمایید.





رمز عبور موقت همان شماره موبایل خواهد بود

بازار سهام یا بورس چیست؟

بورس یک بازار است که در آن معاملات خرید و فروش انواع کالاها و اوراق بهادار انجام می‌شود. به دلیل اینکه این معاملات بر روی اوراق بهادار، به عنوان برگه‌های سهام شرکت‌ها انجام می‌شود، این بازار با نام بازار بورس اوراق بهادار شناخته می‌شود. ارزش سهام می‌تواند براساس عوامل مختلفی مانند عملکرد شرکت، اخبار و رویدادهای خاص، تغییر کند.

تفاوت‌های اصلی بین بازار سهام و ارزهای دیجیتال چیست؟

برای سرمایه‌گذاری و کسب سود، می‌توان به دو بازار ارزهای دیجیتال و بازار سهام (بورس) سرمایه گذاری کرد. اما سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال با سرمایه‌گذاری در بازار سهام تا حد زیادی متفاوت است.

برخلاف بازار سهام، سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال به مالکیت سهام یک شرکت همراه نیست و سود کسب شده در این بازار با سود دریافتی از بازار سهام تفاوت دارد.

سرمایه‌گذاران در بازار ارزهای دیجیتال می‌توانند از طریق استیک کردن یا قرض‌دادن ارزهای دیجیتال خود، سود کسب کنند.

همچنین، تفاوت‌های عمده‌ای در نحوه‌ی معامله در بازار ارزهای دیجیتال و بازار سهام وجود دارد. بازار ارزهای دیجیتال همیشه باز است و معامله‌گران می‌توانند در هر ساعتی از شبانه‌روز از طریق هر صرافی ارز دیجیتالی معاملات خود را انجام دهند؛ در صورتی که فعالیت بازار سهام تنها در روزهای کاری و ساعات کاری محدود است.

۲-شباهت‌های بازار بورس و بازار ارز دیجیتال

قانون عرضه و تقاضا

در هر دو بازار سهام و ارز، عملکرد آن‌ها به تناسب مستقیم با عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. تعداد خریدارانی که تمایل به خرید یک ارز یا یک سهم را دارند، این بازارها را مستقیما تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگر در یک بازه‌ی زمانی، تعداد خریداران جدید بیشتر از قبلی باشد، این ممکن است باعث افزایش قیمت یک سهم یا ارز پول شود. به عبارت دیگر، افزایش قیمت در این بازارها ناشی از افزایش تقاضا و کاهش عرضه می‌باشد.

ارزش گذاری مبتنی بر ایده

ارز دیجیتال ارزش خود را بر اساس ایده‌ای که در وایت پیپر مربوط به آن شرح داده شده است تعیین می‌کند. همچنین، ارزش یک سهم به نحوی مشخص می‌شود که بر اساس میزان کاربردپذیری آن در صنایع مختلف و کسب و کار متعلق به آن تعیین می‌گردد.

قیمت گذاری بر اساس ارز‌های فیات

در ابتدا باید به این نکته توجه داشت که بازارهای ارز دیجیتال و سهام هر دو بر اساس ارزهای فیات مانند دلار و یورو قیمت‌گذاری می‌شوند. اکثر سرمایه‌گذاران ارزش سهم یا ارز دیجیتال مورد نظر خود را بر اساس ارزهای فیات سنجیده و ارزش‌گذاری می‌کنند.

ارزش دارایی

بازارهای ارز دیجیتال و سهام دارای شباهت قابل توجهی هستند، زیرا هر دو بر اساس اراده مشتریان و فروشندگان به تعیین قیمت مبتنی هستند. به عبارت دیگر، ارزش یک دارایی در هر دو بازار توسط اراده طرف مقابل در تعیین قیمت آن تعیین می‌شود. به عنوان مثال، اگر قیمت یک دارایی در بازار 1 دلار باشد و فروشنده مایل باشد آن را با قیمت 10 دلار بفروشد، اگر خریداری موجود باشد که تمایل داشته باشد بابت آن دارایی، 10 دلار را پرداخت کند، قیمت دارایی همان 10 دلار خواهد بود. بنابراین، تنها چیزی که در این بازارها مهم است، تقاضا و عرضه است و قیمت از این وابسته است که چقدر خریداران و فروشندگان برای خرید یا فروش در یک قیمت خاص، حاضر هستند.

۳-دربازار بورس سرمایه گذاری کنیم یا بازار ارزهای دیجیتال؟

تصمیم گیری برای سرمایه گذاری در بورس و همچنین سرمایه گذاری در ارز دیجیتال، بستگی به ترجیحات و میزان ریسک پذیری شما دارد. هر یک از بازارها، مزایا و معایب خود را دارند.

اما در نهایت، درصد موفقیت شما بر اساس توانایی شما در سنجیدن میزان ریسک و پاداش (Risk and Reward) خواهد بود؛ نه ابزارهای سرمایه گذاری و بازارهایی که از آنها برای معامله کردن استفاده می کنید.

دربازار بورس سرمایه گذاری کنیم یا بازار ارزهای دیجیتال؟

در ادامه به معرفی مزایا و معایب سرمایه گذاری در بورس و ارز دیجیتال می پردازیم.

مزایا و معایب سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

مزایای بازار ارزهای دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال، مزایای خاص خود را در برابر بازار سهام دارد که عبارتند از:

  • دسترسی آسان: یکی از بزرگترین مزایای بازار ارزهای دیجیتال، قابلیت دسترسی در هر ساعت از شبانه‌روز است. هر فردی که به اینترنت متصل باشد، می‌تواند به این بازار دسترسی پیدا کند.
  • عدم تمرکز: بازار ارزهای دیجیتال، به یک مرجع مرکزی متکی نیست و این ویژگی آن‌ها را در برابر سانسور و کنترل متمرکز، مقاوم می‌کند.
  • مقاوم در برابر تورم: ارزهای دیجیتال، به صورت مستقیم تحت تاثیر سیاست‌های پولی بانک مرکزی نیستند؛ بنابراین، قیمت آن‌ها در برابر تورم تأثیر‌پذیری کم‌تری دارد. با این حال، تمام ارزهای دیجیتال شبیه به یکدیگر نیستند و این موضوع درباره همه ارزهای دیجیتال صادق نیست.
  • انعطاف‌پذیری: بازار ارزهای دیجیتال، در مقایسه با بازار سهام، انعطاف‌پذیری بیش‌تری در کسب سود دارد؛ به این معنا که در بازار ارزهای دیجیتال علاوه بر انجام معاملات، راه‌های دیگری مانند ییلد فارمینگ، استیکینگ ارزهای دیجیتال، مشارکت در تأمین نقدینگی پروژه‌های ارز دیجیتال و ماینینگ هم برای کسب سود وجود دارد.
  • کاربردهای متفاوت: یکی از مزایای بازار ارزهای دیجیتال، کاربردهای متنوعی است که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد. ارزش بسیاری از ارزها (توکن‌ها) در این بازار، فقط به دلیل پول نیست. به‌عنوان مثال، توکن‌های طرفداری (fan tokens) می‌توانند مزایا و امتیازات زیادی را برای دارندگان این توکن‌ها در مقابل تیم‌های ورزشی یا برندهای مورد علاقه‌ی خود فراهم کنند.

همچنین، برخی از ارزهای دیجیتال به عنوان توکن‌های حاکمیتی (governance tokens) شناخته می‌شوند و دارندگان آن‌ها حق مشارکت در توسعه‌ی پروژه‌ی ارز دیجیتال را دارند. این امر باعث می‌شود که ارزش این توکن‌ها به دلیل شرکت کنندگان در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با پروژه افزایش یابد.

معایب بازار ارزهای دیجیتال

بازار کریپتو از نوسانات قیمتی شدیدی رنج می‌برد. این بازار به دلیل پتانسیل سوددهی سریع، برای سرمایه‌گذاران تازه جذاب است. با این حال، باید در نظر داشت که این بازار همانند هر بازار دیگری، همراه با خطراتی نیز همراه است.

یکی از مهم‌ترین مشکلات بازار ارزهای دیجیتال، عدم وجود قوانین و مقررات کامل و جهانی برای آن است. در بسیاری از کشورها، ارزهای دیجیتال قانونی هستند اما قوانین کاملی برای آن‌ها وجود ندارد و در بازه‌های زمانی مختلف، تغییر می‌کنند. بنابراین، سرمایه‌گذاران باید به موضع دولت‌ها درباره‌ی قوانین ارزهای دیجیتال توجه داشته باشند.

خطر دیگری که بازار ارزهای دیجیتال را همراه دارد، خطر نگهداری است. برای دسترسی به توکن‌های ذخیره شده در کیف پول دیجیتال خود، نیاز به یک کلید خصوصی (private key) دارید. این کلید خصوصی همانند رمز کارت بانکی شما عمل می‌کند و درصورت فراموش‌کردن و یا گم‌کردن آن نمی‌توانید به سرمایه‌ی کیف پول خود دسترسی داشته باشید.

یکی از مسائلی که سرمایه‌گذاران باید به آن توجه داشته باشند، عدم وجود بازده تضمینی در بازار ارز دیجیتال است. درحالی‌که بیت کوین و سایر آلت کوین‌ها در بلندمدت عملکرد خوبی داشته‌اند، هیچ تضمینی وجود ندارد که در آینده نیز به رشد خود ادامه دهند و همیشه این احتمال وجود دارد که در یک دوره‌ی سرمایه‌گذاری کوتاه‌تر، عملکرد خوبی نداشته باشند.

پکیج آموزش ارز دیجیتال

پکیج آموزش ارز دیجیتال

در پکیج آموزش ارز دیجیتال قدم به قدم همراه با پشتیبان اختصاصی خود به ۱.مقدمات و اصطلاحات ارز دیجیتال ۲.نحوه تحلیل فاندامنتال، کیف پول ها و صرافی ها ۳.الگوهای نموداری و پرایس اکشن و اندیکاتورها و استراتژی‌های معاملاتی مسلط ...

%50 تخفیف
5.000.000 تومان
2.500.000 تومان
بررسی و خرید دوره

مزایا و معایب سرمایه گذاری در بورس

مزایای بازار سهام

سرمایه‌گذاری در بازار سهام با ظهور بسیاری از پلتفرم‌های آنلاین و اپلیکیشن‌های تلفن همراه در سال‌های اخیر به مراتب آسان‌تر شده است. یکی از مهم‌ترین مزایای سرمایه‌گذاری در بورس، امنیت در سرمایه‌گذاری و برخورداری از حمایت قوانین و مقررات است. همچنین، شرکت‌هایی که در آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنید، موظف هستند کلیه اطلاعات حائز اهمیت خود را از جمله اطلاعات مالی و برنامه‌ها به سازمان بورس اعلام کنند. یکی دیگر از مزایای سرمایه‌گذاری در بازار سهام، به‌ویژه در کشور ایران که ارزش پول در آن بر اثر تورم کاهش می‌یابد، حفظ ارزش سرمایه‌ی افراد در شرایط تورمی است. سرمایه‌گذاری در بازار سهام می‌تواند در این شرایط به عنوان یک راهکار موثر برای حفظ ارزش سرمایه برای افراد محسوب شود.

در بازار سهام، شرکت‌های متعددی در صنایع و بخش‌های مختلف فعالیت می‌کنند که این برای سرمایه‌گذاران به عنوان یک مزیت بسیار مهم محسوب می‌شود. سرمایه‌گذاران می‌توانند با توجه به معیارهای زیادی از جمله مدل کسب و کار، محل و نحوه‌ی پرداخت سود سهام، به انتخاب سهام مورد نظر خود بپردازند.

معایب بازار سهام

  • نوسانات: همان‌طور که در سایر بازارها دیده می‌شود، بازار سهام نیز ممکن است تحت تأثیر تغییرات ناگهانی قیمت‌ها در بازه‌ی زمانی کوتاهی قرار بگیرد. اگر یک شرکت با کار خود موفق باشد، قیمت سهام آن احتمالاً افزایش می‌یابد و در صورتی که یک شرکت خسارت ببیند، ارزش سهام آن کاهش می‌یابد. همچنین، برخی از دارایی‌های موجود در بازار سهام ممکن است نوسانات بیش‌تری نسبت به دیگران داشته باشند. به عنوان مثال، سهام شرکت‌های در حال رشد، به‌طور قابل توجهی بیش‌تر از سهام شرکت‌های معتبر و مشهور، تحت تأثیر نوسانات بازار قرار می‌گیرد.
  • کارمزدهای بالاتر: در بیشتر موارد، کارمزدهای مرتبط با معاملات بورس اوراق بهادار نسبتاً بالا هستند. در هر خرید و فروش سهام، حدود 5/1درصد از سرمایه‌ی کارگزاران معاملاتی به‌عنوان کارمزد کاسته می‌شود. در معاملات بزرگتر، این مقدار قابل ملاحظه تر است.
  • بازده تضمین نشده:بازار سهام همانند سایر بازارهای مالی، هیچ گونه بازدهی تضمینی ندارد.
پکیج جامع آموزش بورس

پکیج جامع آموزش بورس

stock exchange یا bourse، بورسی است که در آن کارگذاران سهام و معامله گران می توانند اوراق بهادار مانند سهام، اوراق قرضه و سایر ابزارهای مالی را خرید و فروش کنند. بورس به دو دسته طبقه بندی می شود: بورس کالا و بورس اوراق بهادار. در این پکیج جامع آموزش بورس ، بازار بورس و اصطلاحات آن معرفی شده و نحوه سرمایه گذاری ...

%70 تخفیف
5.000.000 تومان
1.500.000 تومان
بررسی و خرید دوره

۴-نتیجه گیری

با اینکه بازار ارزهای دیجیتال و بازار سهام دارای تفاوت‌های قابل توجهی هستند، اما هر دو انتخاب‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری هستند و می‌توانند به اهداف مختلف سرمایه‌گذاری شما کمک کنند. در هر صورت، پیش از هرگونه سرمایه‌گذاری باید تحقیقات کافی و کاملی انجام داده و از ریسک‌ها و خطرات موجود در هر بازار آگاه باشید.

دیدگاه کاربران

بدون دیدگاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها