0
05632462221

معرفی ابزار Roto Bezier و تنظیمات fill در افتر افکت

Roto Bezier

یکی دیگر از ابزارهای پرکاربرد در آموزش افترافکت که از آن در کارهای خود استفاده می‌کنیم ابزار Roto Bezier است برای معرفی این ابزار و آشنایی با نحوه‌ی کار آن ابتدا لازم است یک مسک ایجاد کنیم پس‌تصویر را انتخاب می‌کنیم و به‌طور مثال حالت Ellipse Tool را فعال می‌کنیم و محدوده‌ای را انتخاب می‌کنیم و بعد آن حالت selection را فعال می‌کنیم و یکی از سر محدوده‌هایی که با شکل مربع در اطراف مسک است را انتخاب می‌کنیم زمانی که انتخاب می‌کنیم می‌توان با استفاده از ماوس آن ناحیه را جابه‌جا کنیم با کلیک بر روی هر ناحیه می‌توان آن قسمت را جابه‌جا کرد و به‌طور دلخواه تنظیم نمود و تأثیر آن فقط بر همان قسمتی است که انتخاب می‌کنیم که می‌توان چند نقطه را باهم انتخاب کرد و تغییرات را بر روی آن‌ها اعمال کرد.

Roto Bezier در افتر افکت

همچنین می‌توان محدوده‌هایی که مدنظرمان است را باهم انتخاب کنیم و دکمه ctrl+t را از صفحه‌کلید بزنیم که در این صورت محدوده‌ای در یک کادر مشخص می‌شود که با جابه‌جا کردن یا چرخاندن آن کادر هم می‌توان تغییراتی را بر روی تصویر اعمال کنیم و برای خارج شدن از این حالت Ctrl+d را می‌زنیم.

محدوده‌ای در یک کادر مشخص می‌شود

ما می‌توانیم این تغییرات را روی حالت‌های دیگر مسک هم امتحان کنیم و با کارایی آن بیشتر آشنا شویم البته ناگفته نماند که می‌توانیم با استفاده از ابزار pen و گزینه‌های آن روی کارمان نقاطی را ایجاد و تغییراتی را اعمال کنیم یا با ابزار delete vertex نقاطی را حذف کنیم به‌طور مثال همان‌طور که می‌بینیم ابزار convert vertex را فعال می‌کنیم و در یک نقطه تغییراتی را ایجاد می‌کنیم

ابزار convert vertex را در افتر افکت فعال می‌کنیم

حال آن نقطه را انتخاب می‌کنیم و با کلیک راست از قسمتMask and shape path گزینه Roto Bezier را انتخاب کنیم می‌توان تغییراتی را مشاهده کرد البته تغییرات می‌تواند بسیار جزئی باشد و دیده نشود این گزینه را برای دیگر نقاط هم می‌توان فعال کرد و تغییرات آن را مشاهده کنید.

از طرفی وقتی با استفاده از ابزار pen نقاطی را ایجاد می‌کنیم در تصویر یک نقطه وجود دارد که با سایر نقاط فرق دارد و نشان‌دهنده نقطه شروع است اگر بخواهیم این نقطه را عوض کنیم و از جای دیگر شروع کنیم بر روی نقطه مدنظر کلیک راست و از قسمت Mask and shape path گزینه set first vertex را انتخاب کنیم در این صورت تغییرات در آن نقطه ایجاد می‌شود

Mask Feather

زمانی که یک مسک در تصویر ایجاد می‌کنیم در گزینه‌های آن mask feather وجود دارد که در مورد آن صحبت کردیم که با استفاده از این گزینه می‌توان تغییراتی را در تصویر اعمال کرد و متحرک‌سازی کرد روش دیگری برای اعمال feather است که روش کنترل‌شده ایست اگر اشاره کر ماوس را بر روی ابزار pen نگه‌داریم حالت Mask Feather Tool راداریم روی آن کلیک می‌کنیم تا فعال شود.

حال اطراف تصویر کلیک می‌کنیم و نقاطی که به وجود می‌آید را می‌توان جابه‌جا کرد از هر طرف که بخواهیم و به هر مقدار می‌توانیم feather های مختلفی را در کارمان ایجاد کنیم و هر زمان که بخواهیم آن‌ها را انتخاب کرده و مقدار آن را به‌دلخواه تغییر دهیم که نمونه‌ای از آن را می‌بینیم  و با کلیک بر روی feather ایجادشده و زدن دکمه delete می‌توان آن را حذف کرد تا به حالت اول برگردد.

اعمال feather در افتر افکت

این تغییرات در خارج محدوده مسک بود ما می‌توانیم feather را داخل این محدوده هم اعمال کنیم که نمونه آن را مشاهده می‌کنید.

feather را داخل مسک هم اعمال کنیم

بعد ایجاد feather ها اگر روی feather ایجادشده کلیک راست کنیم و گزینه Hold را بزنیم می‌توانیم تغییراتی را ایجاد کنیم در حالت hold تغییرات در محدوده feather تا feather بعد آن اعمال می‌شود در غیر این صورت تغییرات در محدوده‌ی کوچکی اطراف خود آن اعمال می‌شود

Fill

در رابطه با تنظیمات Shape ها صحبت کردیم و گفتیم که چگونه با استفاده از گزینه‌های Fill و Stroke می‌توان تغییراتی را ایجاد کرد و برای حذف هرکدام کافی است آن را انتخاب کنیم و دکمه delete را از صفحه‌کلید بزنیم
اگر تمام Fill ها و Stroke هارا حذف کنیم برای ایجاد Fill و Strokeجدید ابتدا دقت کنید که چه چیزی را انتخاب می‌کنید اگر Shape را انتخاب کنیم یا Content را انتخاب کنیم با کلیک بر روی Add و به‌طور مثال انتخاب Stroke همان‌طور که می‌بینید خارج از کادر مربوط به shape یک stroke ایجاد می‌شود.

خارج از کادر مربوط به shape یک stroke ایجاد می‌شود

ما می‌توانیم آن را درون کادر shape که اینجا به شکل Ellipse است قرار دهیم اما برای آن‌که به‌صورت خودکار هنگام ایجاد کردن درون Ellipse ایجاد شود روی گزینه‌ی Ellipse کلیک می‌کنیم تا انتخاب شود و بعد از قسمت Add گزینه stroke را می‌زنیم در ین صورت داخل لیست بازشوی Ellipse گزینه‌ی stroke ایجاد می‌شود که می‌توانیم تغییراتی را بر روی آن ایجاد کنیم به‌طور مثال می‌توانیم Dash وGap ایجاد کنیم ما می‌توانیم چند stroke را درون لیست Ellipse ایجاد کنیم.
به‌طور مثال دو stroke را ایجاد کردیم با دو رنگ متفاوت و با استفاده از تنظیمات موجود به‌صورت شکلی که می‌بینید این دو stroke را تنظیم کردیم و برای هرکدام Dash وGap متفاوتی ایجاد کردیم.

دو stroke را تنظیم کردیم و برای هرکدام Dash وGap متفاوتی ایجاد کردیم.
حال با استفاده از قسمت Ellipse path و دو گزینه‌ی آن می‌توانیم تغییرات دیگری بر روی Stroke های ایجادشده اعمال کنیم به‌طور مثال در قسمت Size با تغییر مقدار عددی آن حالت چرخشی‌ای ایجاد می‌شود که ما می‌توانم در این حالت یک انیمیشن نیز ایجاد کنیم به‌طور مثال در نقطه اولیه مقدار آن را صفر می‌کنیم و کیفریم ایجاد می‌کنیم و در بازه‌ای جلوتر اندازه‌ی آن را بیشتر می‌کنیم و اگر CTI را به اول خط زمان برگردانیم و کار را play کنیم تغییرات نمایش داده می‌شود.

همچنین از گزینه‌های Stroke می‌توانیم برای ساخت انیمیشن استفاده کنیم به‌طور مثال در ابتدا عرض آن را کم می‌کنیم و در بازه‌ی بعدی عرض را افزایش می‌دهیم این کار را برای هردو stroke می‌توان انجام داد در این حالت هنگام play شدن کارمان افزایش اندازه و افزایش عرضی خواهد داشت ما می‌توانیم stroke هارا به شیوه‌های مختلف برای ساخت انیمیشن تنظیم کنیم.
حال بر روی Ellipse کلیک می‌کنیم تا انتخاب شود و از قسمت Add گزینه Gradient Stroke را انتخاب می‌کنیم که داخل این قسمت ایجاد می‌شود و یک سری گزینه‌ها دارد که تغییراتی را با استفاده از آن‌ها می‌توان اعمال کرد به‌طور مثال با گزینه‌ی Start Point می‌توانیم مکان نقطه شروع که در shape قرار دارد را تغییر دهیم(قبلاً گفتیم برای هرshape که ایجاد می‌کنیم نقطه شروع و پایان داریم که با استفاده از آن‌ها تغییراتی ایجاد می‌شود) و گزینه‌ی End Point برای تغییر مکان نقطه پایان استفاده می‌شود و گزینه‌ی Color و Opacity راداریم که برای تنظیمات رنگ و شفافیت استفاده می‌شود و گزینه Stroke Width برای افزایش یا کاهش عرض آن است با گزینه Dash هم می‌توانیم تغییراتی که می‌خواهیم را در این قسمت ایجاد کنیم با استفاده از این تنظیمات نمونه‌ای را درست کردیم که با play کردن آن تغییرات را می‌بینید

ایجاد انیمیشن با استفاده از stroke ها در افتر افکت
حال می‌خواهیم برسی کنیم اگر Stroke را خارج از Ellipse ایجاد کنیم چگونه خواهد شد پس روی shape یا content کلیک می‌کنیم و از قسمت Add گزینه Stroke را انتخاب می‌کنیم ابتدا در قسمت تنظیمات آن رنگ متفاوتی از سایر stroke ها انتخاب می‌کنیم تا مشخص شود حال با افزایش عرض آن و ایجاد حالت‌های Dash تغییر هارا مشاهده می‌کنیم.
حال در همین قسمت خارج از Ellipse یک Gradient Stroke ایجاد می‌کنیم و با استفاده از فهرستی که دارد تغییراتی را مشابه قبل ایجاد می‌کنیم،برای ایجاد Fill نیز ابتدا گزینه مناسب را انتخاب می‌کنیم و سپس از قسمت Add گزینه FILL را انتخاب می‌کنیم که می‌تواند در قسمت خارجی یا داخلی آن را ایجاد کرد و تغییرات را بر روی آن اعمال کرد و برای آن‌که در لایه زیر یا لایه‌ی اول قرار بگیرد از قسمت Composite آن را تنظیم می‌کنیم ما گزینه Gradient Fill را هم داریم که با تنظیمات آن تغییراتی را روی کارمان ایجاد می‌کنیم
بعد از آن‌که تمام تنظیمات موردنظر را بر روی Shape اعمال کردیم اگر shape دیگری را انتخاب کنیم و آن را رسم کنیم به‌صورت عادی برای ما رسم می‌شود ولی اگر اول روی shape که ایجاد کردیم کلیک کنیم تا در حالت انتخاب باشد و بعد آن shape دیگر را رسم می کنیم .

اول روی shape که ایجاد کردیم کلیک کنیم تا در حالت انتخاب باشد و بعد آن shape دیگر را رسم میکنیم

می‌بینیم  که درون content ایجاد می‌شود و تغییراتی که برای shape اول تنظیم کردیم در این حالت برای shape که جدید رسم کردیم اعمال‌شده است و تنها انیمیشن است که بر روی آن اعمال نمی‌شود که می‌توانیم به‌صورت جداگانه برای آن انیمیشن بسازیم و هنگام play کردن کارمان هردوی آن‌ها را داشته باشیم که اگر این shape را خارج از محدوده content باشد تغییرات بر روی آن اعمال نخواهد شد و باید جداگانه تمام تغییرات را برای آن تنظیم کنیم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *