60% تخفیف تمدید تخفیف کلیه دوره های مکتب تی وی برای شما به مدت محدود ...
هارد کپ و سافت کپ

بررسی کامل مفهوم هارد کپ و سافت کپ در ارز دیجیتال

تاریخ انتشار : اسفند ۲۴, ۱۴۰۱ تاریخ به روز رسانی : دی ۲۸, ۱۴۰۲ نویسنده : ریحانه مسافر زمان مورد نیاز مطالعه : 6 دقیقه تعداد بازدید : 163 بازدید

 وقتی یک عرضه اولیه بیت کوین یا ICO را در نظر می گیرند،باید ساختار های فروش توکن های مربوطه را درک کرد. با این وجود هنوز خیلی ها فرق بین سافت کپ و هارد کپ را نمی دادند و حتی از برنامه توزیع این توکن ها اطلاعات دقیقی ندارند. معمولا پروژه هایی که بر اساس ارز دیجیتال هستند. سرمایه اولیه خود را برای فعالیت بر اساس فروش همین توکن ها می چینند، اما سرمایه گذاران هم نباید بدون اطلاعات دقیق سرمایه گذاری کنند. فاکتور های مهمی برای ارزیابی توکن ها وجود دارد که هارد کپ و سافت کپ دو مورد از آن‌ها هستند. در ادامه قصد داریم بیشتر  شما را با این دو مفهوم آشنا کنیم پیشنهاد میکنیم تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

هارد کپ و سافت کپ

آموزش رایگان ارز دیجیتال

آموزش رایگان ارز دیجیتال در نیم ساعت

همین الان با وارد کردن اطلاعات خود در فرم، دوره آموزش ارز دیجیتال را به صورت رایگان دریافت کرده و 10/000 تومان شارژ هدیه دریافت نمایید.





رمز عبور موقت همان شماره موبایل خواهد بود

هارد کپ و سافت کپ یعنی چه؟

در بازار عرضه اولیه این اصطلاحات به حداکثر و حداقل تعداد ارزهای دیجیتال که قابل معامله هستند اشاره دارد.HardCap به معنی حداکثری میزان بودجه است که در ازای فروش توکن در تامین مالی اولیه جمع می شود. یعنی این که حداکثر هدف ICO ایجاد شده است و فروش توکن در این مرحله متوقف می شود و سرمایه گذار جدیدی را پذیرا نیست. نحوه انتخاب این  محدودیت سخت کاملاً به تیم توسعه بستگی دارد و باید میزان دریافتی را با حداکثر کوین های موجود متعادل کنند.

 Soft Cap را می شود  حداقل مقدار پولی  که یک ارز دیجیتال باید از طریق ICO از سرمایه گذاران دریافت کند عنوان کرد. به این صورت که سرمایه گذاران پول خود را سرمایه گذاری میکنند تا در مدتی مشخص به سود بالاتری برسند و اگر به هدف خود در سافت کپ نرسیدند اصل پول آن ها برگشت داده می شود. اما سافت کپ لازم نیست؛ زیرا بسیاری از تیم ها موفق به جمع آوری سرمایه بدون سافت کپ شده اند.

هارد کپ و سافت کپ

اهمیت تعیین هارد کپ و سافت کپ

معیارهای Hard Cap و Soft Cap  نقش تعیین‌کننده‌ای در آینده یک توکن یا ارز دیجیتال دارند. زمانی که سقف و کف یک توکن در ارزه اولیه به طور دقیق تعیین می شود نقش تعیین کننده ای در تعیین ارزش واقعی آن دارد. همین مسئله در آینده می‌تواند حجم بازار یا مارکت کپ توکن را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد.

زمانی که میزان این دو به طور دقیق تخمین زده نشود  خطرات زیر در کمین آن‌ها خواهد بود:

  • عدم  امکان جمع‌آوری بودجه اولی
  • کمبود عرضه توکن (Hard Cap پایین) 
  • عدم دستیابی به حداقل معیار علی‌رغم جمع‌آوری بودجه کافی
  • کاهش ارزش توکن از دید سرمایه‌گذاران

ریسک های مربوط به HardCap و SoftCap 

میزان  این دو اصطلاح به این بستگی دارد که شما چه میزان ریسکی را متحمل شوید؛ اگر جذب سرمایه پروژه به میزان نرمال آن نرسد شما باید پول سرمایه گذاران را پس دهید که شامل هزینه‌های تیم سازنده پروژه، زیرساخت، توسعه دهندگان، هزینه‌های دفتر و غیره هستند.

وقتی که  برای برگزاری یک ICO برنامه ریزی می‌کنید، باید تمام هزینه های گفته شده را در نظر بگیرید و حداقل‌های لازم برای ورود پروژه به بازار (MVP) را فراهم کنید.همچنین حتما باید مقداری هزینه برای اتفاقات غیرمنتظره نیز کنار بگذارید.اگر مقادیری که برای HardCap و SoftCap در نظر می گیرید خیلی کم باشد حتی ممکن است باعث خرابی پروژه شما شود. و حتی اگر نتوانید این مقدار جذب سرمایه کنید و این باعث می‌شود که سرمایه گذاران تمرکزشان را روی پروژه های دیگری بگذارند.

هارد کپ و سافت کپ

چرا ارزهای دیجیتال هارد کپ دارند؟

اهمیت وجود آن به دو دلیل است اول برای زمانی که توکن کمبود پیدا می کند و دوم ارتباطش با با نقشه ی گام به گام پروژه. از دلایل مهم ارزشمند بودن بیت کوین ها HardCap است شاید بپرسید چرا؟ به دلیل این که ارزهای دیجیتال هم از قانون عرضه و تقاضا پیروی می کنند  خب اینجاست که باید گفت هرچه میزان عرضه کم باشد ارزش کوین ها رو به بالاست

دومین مورد اهمیت که مربوط به نقشه ی راه بود اینجاست که میزان کل عرضه توکن با نقشه راه پروژه مرتبط است. مخصوصا  در هر مرحله از رود مپ مشخص می کند که  چه میزان سرمایه نیاز است.

در بسیاری از ICO ها دیده شده که تیم پروژه پول زیادی جمع آوری کردند بدون اینکه هارد کپ برای پروژه تعیین کرده باشند، این موضوع باعث می‌شود تیم پروژه در خوشبینانه ترین حالت، بی تجربه به نظر برسند.

هارد کپ و سافت کپ

پکیج آموزش ارز دیجیتال

پکیج آموزش ارز دیجیتال

در پکیج آموزش ارز دیجیتال قدم به قدم همراه با پشتیبان اختصاصی خود به ۱.مقدمات و اصطلاحات ارز دیجیتال ۲.نحوه تحلیل فاندامنتال، کیف پول ها و صرافی ها ۳.الگوهای نموداری و پرایس اکشن و اندیکاتورها و استراتژی‌های معاملاتی مسلط ...

%50 تخفیف
5.000.000 تومان
2.500.000 تومان
بررسی و خرید دوره

کاربرد های هارد کپ

  • استفاده در سایت های تحلیلی
  • حداکثر عرضه ارز دیجیتال
  • ارزیابی عرضه اولیه سکه

تاثیر منحنی انتشار (Emissions Curve) بر هارد کپ و سافت کپ

همانطور که قبلا اشاره کردیم ،افزایش میزان عرضه در گردش در قیمت لحظه‌ای، مارکت کپ را تحت تاثیر قرار می دهد. معیار مهم بعدی برای تعیین ارزش، تعداد کوین‌هایی است که قرار است عرضه شود.به این نحوه ی  استخراج ارز های  دیجیتال و توزیع کوین‌ها، منحنی انتشار یا (Emissions Schedule)  می‌گویند. 

ماین کردن رمز ارز ها آسان است ولی زمانی قیمت افزایش پیدا کند پاداش  آن کاهش و سختی افزایش می یابد. البته درک منحنی انتشار نه تنها باعث یافتن رمز ارزهای مناسب برای استخراج میشود ، بلکه در پیش‌بینی میزان ارزش رمز ارز  در طول زمان هم مفید است. بیت کوین  یکی از مثال‌های بارز برای توضیح ارزش نمودار انتشار است و همه ما می‌دانیم که امروزه با توجه به افزایش تعداد ماینرهای شبکه بیت کوین، ماینینگ این ارز دیجیتال بدون دستگاه‌های تخصصی تقریباً غیرممکن است.

هر ارز دیجیتال منحنی مختص خودش را دارد. بنابراین اگر میخواهید  با استفاده از تحلیل فاندامنتال به‌دنبال شرکت در ICO  یا بررسی ارزش یک ارز دیجیتال قابل استخراج و تصمیم برای ورود به بازار ماینینگ آن هستید، علاوه بر نقشه راه، عرضه در گردش، عرضه کل، تیم توسعه، برنامه‌های بهبود آتی و دیگر موارد، منحنی انتشار و نحوه تاثیرگذاری آن بر هاردکپ هم باید مد نظر قرار دهید.

تفاوت سافت کپ و هارد کپ چیست؟

  1. معنی سافت کپ در عرضه‌های اولیه مشخص می شود ، اما هارد کپ علاوه بر این که  هم می‌تواند مربوط به عرضه اولیه باشد، میتواند  برای کل عرضه یک رمز ارز باشد.
  2. هاردکپ، حداکثر تعداد توکن‌های قابل فروش در مرحله ICO را تعریف می‌کند، اصطلاح سافت کپ (Soft Cap) به حداقل بودجه لازم برای شروع و توسعه یک پروژه خاص اشاره دارد.

 پروژه‌های ارز دیجیتال بدون هارد کپ چگونه ارزش توکن را حفظ می‌کنند؟

پروژه‌های بدون هارد کپ مانند اتریوم، از فرایند توکن سوزی برای حفظ ارزش کوین استفاده می‌کنند. 

سخن پایانی 

در این مقاله  سعی کردیم شما را با اصطلاحات هارد کپ، سافت کپ آشنا کنیم  و همچنین تفاوت عرضه‌های اولیه بر اساس این پارامترها را به شما معرفی کردیم. تعیین Hard Cap و Soft Cap به طور دقیق خیلی مهم است  می‌تواند در کنار جلب اعتماد سرمایه‌گذاران، ارزش واقعی یک توکن یا ارز دیجیتال را نیز به صورت قابل توجهی افزایش دهد. با این حال عدم دقت در تعیین این پارامترها،آینده یآن توکن را نابود میکند . به عنوان یک سرمایه‌گذار، وجود کپ در عرضه اولیه تا چه اندازه‌ای برای شما اهمیت دارد؟ نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول:

تفاوت اصلی بین هارد کپ و سافت کپ در ارزهای دیجیتال در حداقل و حداکثر میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای پروژه وجود دارد. هارد کپ به عنوان سقف بالایی برای سرمایه‌گذاری در یک پروژه دیجیتال عمل می‌کند، در حالی که سافت کپ به عنوان حداقل میزان سرمایه‌گذاری لازم برای ادامه یک پروژه استفاده می‌شود. در صورت عدم رسیدن به سافت کپ، پروژه ممکن است به تعویق بیفتد یا لغو شود، در حالی که در صورت رسیدن به هارد کپ، سرمایه‌گذاران دیگری نمی‌توانند به پروژه سرمایه گذاری کنند و پروژه به مرحله بعدی می‌رود.

دیدگاه کاربران

بدون دیدگاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها