60% تخفیف تمدید تخفیف کلیه دوره های مکتب تی وی برای شما به مدت محدود ...
صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF)

صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF): ابزاری کارآمد برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام

تاریخ انتشار : اردیبهشت ۹, ۱۴۰۲ تاریخ به روز رسانی : دی ۲۴, ۱۴۰۲ نویسنده : ریحانه مسافر زمان مورد نیاز مطالعه : 18 دقیقه تعداد بازدید : 149 بازدید

۱. صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) چیست؟

صندوق‌های قابل معامله ETF یا Exchange Traded Fund، یک نوع از صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند که به راحتی می‌توان آن‌ها را از طریق پنل کارگزاری‌ها خرید و فروش کرد. به عبارت دیگر، خرید و فروش واحدهای عادی این صندوق‌ها از طریق پنل کارگزاری‌ها امکان‌پذیر است و مانند سهام عادی، با جستجوی نماد صندوق مورد نظر، می‌توان به خرید و فروش آن‌ها اقدام کرد.

ETF ها در واقع یکی از ابزارهای مهم سرمایه گذاری در بازار سرمایه هستند و به عنوان جایگزینی برای خرید سهام، بازارهای آتی و سایر ابزارهای سرمایه گذاری شناخته شده اند.

با توجه به اینکه ETF ها قابلیت خرید و فروش در زمان واقعی را دارند، این ابزارهای سرمایه گذاری برای سرمایه‌گذاران مفید هستند. به عنوان مثال، در صورتی که با قیمت پایینی خریداری کرده‌اید، می‌توانید آن را در زمان مناسب با قیمت بالاتر بفروشید و سود کسب کنید. همچنین، ETF ها به صورت پایدار به سرمایه‌گذاران بازدهی می‌دهند و به دلیل تنوع بالا در سبد دارایی‌هایشان، خطر سرمایه گذاری نیز کاهش می‌یابد.

با توجه به اینکه ETF ها به صورت صریح سرمایه‌گذاری در یک صندوق سرمایه‌گذاری هستند، هزینه‌های مربوط به معاملات، مدیریت و حفظ سرمایه نیز کاهش پیدا می‌کند. همچنین، قیمت ETF ها به صورت بیشتری به نرخ خالص دارایی‌های موجود در سبد دارایی‌هایشان نزدیک است و از نظر شفافیت، بهتر از سایر ابزارهای سرمایه‌گذاری هستند.

در کل، ETF ها به دلیل مزایای فراوانی که دارند، در بازار سرمایه به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای سرمایه‌گذاری شناخته شده‌اند و برای سرمایه‌گذارانی که به دنبال کاهش خطر، افزایش بازده و افزایش شفافیت در سرمایه‌گذاری خود هستند، پیشنهاد می‌شوند.

 

صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF)

آموزش رایگان بورس

آموزش رایگان بورس

همین الان با وارد کردن اطلاعات خود در فرم، دوره آموزش بورس را به صورت رایگان دریافت نمایید.





رمز عبور موقت همان شماره موبایل خواهد بود

تاریخچه پیدایش صندوق سرمایه گذاری قابل معامله (ETF)

پیدایش صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) در تاریخ ۱۹۸۷ در زمانی اتفاق افتاد که شاخص داوجونز تا ۲۲.۶۱ درصد سقوط کرده و زیانی بیش از ۵۰۰ میلیارد دلاری را به سرمایه‌گذاران بورس وارد کرد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک در آن زمان برای فروش واحدهای خود باید تا پایان روز صبر کنند و از این رو، بیشترین ضرر را به دوش می‌کشیدند. برای رفع این مشکل، ایده ایجاد صندوق قابل معامله مطرح شد. در تاریخ ۲۹ ژوئن سال ۱۹۹۳، اسپایدر (SPDR) که در حال حاضر بزرگ‌ترین صندوق سرمایه گذاری ETF جهان است، کار خود را آغاز کرد. این صندوق برای سرمایه‌گذاری اصلی در طلا طراحی شده بود. در حال حاضر، صندوق قابل معامله آرمان سپهر، به‌عنوان قدیمی‌ترین صندوق بورسی کشور در حال فعالیت است و در تاریخ ۰۷/۰۶/۱۳۹۲ فعالیت خود را آغاز کرده است.

سرمایه‌گذاری در صندوق ETF برای چه سرمایه گذارانی مناسب است؟

صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس یا Exchange Traded Fund، گزینه‌ای مناسب برای سرمایه‌گذارانی هستند که به دنبال افزایش سرمایه خود با افق‌های زمانی کوتاه‌مدت یا بلندمدت هستند. با خرید و فروش سهام در این صندوق‌ها می‌توانید با کاهش ریسک سرمایه خود را افزایش دهید. با این حال، تصمیم سرمایه‌گذاری باید با اهداف مالی شما همخوانی داشته باشد و پیش از اختصاص سرمایه به این صندوق‌ها، باید درصد ریسک‌پذیری خود را به طور کامل بررسی کرده و از توانایی تحمل ریسک خود اطمینان حاصل کنید.

تفاوت صندوق های ETF با صندوق های سرمایه‌گذاری مشترک

صندوق‌های ETF، ساختاری مشابه صندوق های سرمایه‌گذاری مشترک دارند، صندوق های سرمایه‌گذاری مشترک، فقط در پایان روز و پس از محاسبه NAV می‌توان آن‌ها را خریدوفروش کرد، اما سرمایه‌گذاران می‌توانند واحدهای صندوق‌های ETF را در طول روز معامله کنند و از مزیت نقدشوندگی سریعتر آن نسبت به صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک بهره‌مند شوند.

همچنین، سرمایه‌گذاری در صندوق‌های ETF می‌تواند مزیت مالیاتی بالقوه‌ای را برای سرمایه‌گذاران به دنبال داشته باشد. این صندوق‌ها، به‌نوعی کم‌هزینه‌تر هستند، زیرا هزینه‌های مدیریتی و سایر هزینه‌هایی که برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک ایجاد می‌شود، در صندوق‌های ETF کمتر است.

 

 

۲. انواع صندوق های etf در بورس

ETF یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس، انواع مختلفی دارد و در بازارهای مالی جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند. در زیر چند مورد از این صندوق‌های قابل معامله در بورس را نام می‌بریم:

  1. صندوق های etf با درآمد ثابت:

    صندوق‌های ETF شامل انواع مختلفی از صندوق‌های قابل معامله در بورس هستند. از جمله این صندوق‌ها، صندوق درآمد ثابت نیز می‌باشد که از اوراق درآمد ثابت تشکیل شده است. این نوع صندوق‌ها یک سرمایه‌گذاری بدون ریسک بوده و مناسب کسانی است که پرتفوی بدون ریسکی برای خود چیده‌اند. حداقل ۷۰ درصد از دارایی‌های این صندوق‌ها از اوراق مشارکت بانکی، سپرده بانکی یا سایر اوراق با درآمد ثابت مانند اوراق خزانه تشکیل شده است. با توجه به نیاز و انتظار سرمایه‌گذار، می‌توان نوع مناسبی از صندوق درآمد ثابت را انتخاب کرد.

  2. صندوق های etf سهامی:

    صندوق سهامی قابل معامله در بورس، یکی از انواع صندوق‌های ETF است که پرتفویی از سهام با تعداد و وزن بالا دارد. ریسک این صندوق‌ها نسبت به صندوق‌های درآمد ثابت بیشتر بوده و با توجه به این ریسک، میزان بازدهی آن‌ها نیز بالاتر است. در صندوق‌های سهامی قابل معامله در بورس، حداقل ۷۰ درصد دارایی‌ها از سهام تشکیل شده است.

  3. صندوق های etf مختلط:

    صندوق مختلط، ترکیبی از دو نوع صندوق قبلی است. به عبارت دیگر، حداقل ۴۰ درصد از دارایی‌های این صندوق از سهام و حداقل ۴۰ درصد از آن‌ها از اوراق با درآمد ثابت تشکیل شده‌اند. بقیه یعنی ۲۰ درصد باقی‌مانده، توسط مدیر صندوق از بین سهام یا اوراق انتخاب می‌شود.

  4. صندوق های etf جسورانه:

    صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه، یک نوع صندوق قابل معامله هستند که به منظور حمایت از رشد و توسعه طرح‌های نوآورانه و کسب و کارهای نوپا، از طریق جذب سرمایه از سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی، منابع مالی لازم را فراهم می‌آورند. این صندوق‌ها به عنوان حلقه اتصال میان طرح‌های نوآورانه و سرمایه‌گذاران عمل می‌کنند. به عبارت دیگر، سرمایه‌گذاری در این نوع صندوق‌ها، بر روی استارتاپ‌ها و کسب و کارهای نوپا تمرکز دارد و برای افرادی که دید بلندمدت برای سرمایه‌گذاری و ریسک‌پذیری بالا دارند، مناسب است.

  5. صندوق های etf دولتی:

    صندوق‌های ETF دولتی، نوعی از صندوق‌های سهامی قابل معامله در بورس هستند که تمام دارایی آن‌ها از سهام یک صنعت تشکیل شده است. دو نمونه از این صندوق‌ها، دارایی خود را از سهام بانک‌ها و پالایشی‌ها تشکیل داده‌اند. در واقع، دولت برای فروش سهام خود در این شرکت‌ها از این صندوق‌ها استفاده کرده است.

تفاوت ETF با سایر صندوق‌های سرمایه گذاری

تفاوت ETF با سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری در چند نکته مهم قابل توجه است:

  • مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله، ETF نیز در بورس معامله می‌شود و قابل خرید و فروش است. با این حال، ETF از نظر ساختاری با سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری تفاوت دارد.
  • ETF به عنوان صندوقی باز (open-ended) شناخته می‌شود، به این معنا که تعداد واحدهای آن قابل تغییر است و می‌تواند با درخواست سرمایه‌گذاران افزایش یا کاهش یابد.
  • ETF دارای هزینه‌های کمتری نسبت به سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌باشد، به دلیل کاهش هزینه‌های حفظ و نگهداری دارایی‌ها و عدم نیاز به ایجاد مدیریت جداگانه برای صندوق.
  • ETF قابلیت تنوع بیشتری در سرمایه‌گذاری در صندوق‌های مختلف را فراهم می‌کند، به دلیل اینکه می‌تواند در صندوق‌های مختلف و به تعداد بیشتری سرمایه‌گذاری کند.
  • ETF دارای سطح شفافیت بیشتری است، به دلیل اینکه قیمت واحدهای آن در طول روز به صورت زنده و در بازار معاملاتی قابل دسترسی است.
پکیج جامع آموزش بورس

پکیج جامع آموزش بورس

stock exchange یا bourse، بورسی است که در آن کارگذاران سهام و معامله گران می توانند اوراق بهادار مانند سهام، اوراق قرضه و سایر ابزارهای مالی را خرید و فروش کنند. بورس به دو دسته طبقه بندی می شود: بورس کالا و بورس اوراق بهادار. در این پکیج جامع آموزش بورس ، بازار بورس و اصطلاحات آن معرفی شده و نحوه سرمایه گذاری ...

%70 تخفیف
5.000.000 تومان
1.500.000 تومان
بررسی و خرید دوره

۳. روش سرمایه گذاری در صندوق ETF

صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله یا ETF، به عنوان یکی از ابزارهای سرمایه‌گذاری محبوب در بورس شناخته می‌شوند. روش سرمایه گذاری در صندوق ETF نیز به سادگی انجام می‌شود.

اولین قدم برای سرمایه‌گذاری در یک صندوق ETF، خرید واحد یا سهم ETF است. برای این منظور، می‌توانید به روش‌های مختلفی مانند خرید از طریق بروکر آنلاین، خرید از طریق بانک یا مشاور سرمایه‌گذاری خود اقدام کنید. بعد از خرید واحدهای ETF، می‌توانید آن‌ها را نگه داری کنید و از افزایش قیمت آن‌ها بهره‌مند شوید یا آن‌ها را به قیمت بالاتر از خرید فروخته و سود کسب کنید.

اگرچه سرمایه‌گذاری در صندوق ETF نسبتاً ساده است، اما باید توجه داشت که برای بهره‌مندی کامل از این ابزار سرمایه‌گذاری، باید قبل از سرمایه‌گذاری، مطالعه کافی درباره شرکت‌ها و صنایعی که درون صندوق قرار دارند، صورت گیرد. همچنین باید به ریسک‌های موجود در سرمایه‌گذاری در بازار سهام توجه کرد و قبل از سرمایه‌گذاری، به مشاوره مالی حرفه‌ای رجوع کرد.

 

نحوه خرید صندوق ETF و فروش آنها

صندوق سرمایه گذاری قابل معامله یا ETF به عنوان یک سبد از اوراق بهادار تشکیل شده است که واحدهای آن در بورس قابل معامله هستند. این صندوق‌ها، ویژگی‌ها و مزایای بالقوه مشابه با سهام، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و یا اوراق قرضه را دارند. واحدهای صندوق ETF به صورت سهام عادی در طول روز با قیمت‌هایی متغیر در بورس معامله می‌شوند که بر اساس عرضه و تقاضا تغییر می‌کند.

خرید و فروش واحدهای صندوق سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) در بورس مشابه با خرید و فروش سهام است. سرمایه‌گذاران می‌توانند با خرید واحدهای ETF، به طور مستقیم در صندوق سرمایه گذاری مربوطه سرمایه‌گذاری کنند. برای خرید واحدهای ETF، باید به یک کارگزار بورس یا بانک سرمایه گذاری مراجعه کرده و درخواست خرید را ثبت کنید. پس از تایید درخواست، میزان سرمایه‌گذاری از حساب شما کسر شده و واحدهای مورد نظر به حساب شما منتقل می‌شوند.

برای فروش واحدهای ETF، همچنین باید به کارگزار بورس یا بانک سرمایه گذاری مراجعه کرده و درخواست فروش را ثبت کنید. پس از تایید درخواست، واحدهای ETF مربوطه به میزان درخواست شما از حساب شما کسر شده و مبلغ فروش به حساب شما واریز می‌شود.

در خرید و فروش ETF، باید به قیمت فعلی واحدهای صندوق معامله شود که به صورت زنده در بورس نمایش داده می‌شود. قیمت واحدهای ETF در طول روز تغییر می‌کند و به تغییرات بازار و عرضه و تقاضا برمی‌گردد. بنابراین، برای خرید و فروش ETF بهتر است با توجه به شرایط بازار و قیمت فعلی آن، تصمیم‌گیری کنید.

 

روش سرمایه گذاری در صندوق ETF

 

در این قسمت به بررسی نحوه خرید صندوق ETF و سرمایه گذاری در این صندوق پرداختیم. در بخش بعد با ویژگی های صندوق سرمایه گذاری ETF آشنا می شویم.

۴. ویژگی های صندوق سرمایه گذاری ETF

صندوق‌های قابل معامله یا ETF، دارای ویژگی‌های زیر هستند:

  • قابلیت معامله در بورس: ETF ها در بورس‌ها قابل معامله هستند و سرمایه گذاران می توانند در هر زمان که بخواهند، با خرید و فروش آنها، به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه مشارکت کنند.
  • تنوع در سبد سرمایه‌گذاری: ETFها دارای سبدهای سرمایه‌گذاری متنوعی هستند و از مزیت‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری با نماد خاص برخوردارند.
  • هزینه کم: به دلیل عدم نیاز به مدیریت فعال، هزینه‌های مرتبط با ETFها کمتر از صندوق‌های سرمایه‌گذاری با نماد خاص هستند.
  • شفافیت بالا: اطلاعات مربوط به سبد سرمایه‌گذاری ETFها در دسترس عمومی است و سرمایه‌گذاران می‌توانند به راحتی این اطلاعات را بررسی کنند.
  • قابلیت تقسیم درصد سهم: ETFها به عنوان یک نوع سرمایه‌گذاری جمعی، به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهند تا با سرمایه کمتر، به سبدهای سرمایه‌گذاری متنوع دسترسی داشته باشند.
  • 6مقاومت در برابر نوسانات: به دلیل تنوع در سبد سرمایه‌گذاری، ETFها نسبت به سایر نوع سرمایه‌گذاری مقاومت بهتری در برابر نوسانات بازار دارند.
  • قابلیت استفاده برای معاملات کوتاه مدت: سرمایه گذاران می‌توانند ETFها را برای معاملات کوتاه مدت و استفاده از تغییرات قیمت در بازار بهره ببرند.

حال که با ویژگی های صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله آشنا شدیم، مزایای صندوق ETF و همچنین معایب این صندوق ها را بررسی می کنیم.

۵. مزایا و معایب صندوق‌ قابل معامله

مزایای صندوق قابل معامله (ETF) عبارتند از:

  1. تنوع: ETF ها به سرمایه‌گذاران امکان دسترسی به تنوع وسیعی از دارایی‌ها از جمله سهام، سند‌های بدهی و کالاها را می‌دهند.
  2. قابلیت معامله آسان: یکی دیگر از مزایای صندوق ETF قابلیت معامله آسان این صندوق هاست. ETF ها همانند سهام قابل خرید و فروش در بازار سرمایه هستند. این به سرمایه‌گذاران امکان معامله با ETF در زمان و به شکلی که بهترین نتیجه را می‌دهد را می‌دهد.
  3. هزینه کمتر: ETF ها در مقایسه با صندوق‌های سرمایه گذاری مدارک بدهی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری جمعی هزینه کمتری دارند. برخی ETF ها حتی هزینه نگهداری (expense ratio) کمتر از ۰.۱۰ درصد دارند.
  4. شفافیت: برخلاف بعضی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری جمعی، ETF ها به سرمایه‌گذاران اطلاعاتی درباره دارایی‌های داخلی خود، مانند دارایی‌هایی که دارایی‌های ETF مشتق شده از آن‌ها هستند و نسبت هر دارایی در ETF، ارائه می‌دهند.
  5. محاسبه NAV آنی: در معمولاً، ارزش خالص دارایی‌های یک صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) برای روز کاری بعد محاسبه می‌شود و برای خرید یک واحد سرمایه‌گذاری در آن، قیمت فردا باید محاسبه شود. اما در مورد ETF، میزان NAV آن هر دو دقیقه یک بار محاسبه می‌شود و به راحتی می‌توان قیمت هر واحد را به صورت آنلاین مشاهده و خریداری کرد. این ویژگی، امکان خرید و فروش ETF را به راحتی و با توجه به اطلاعات جدید فراهم می‌کند و برای سرمایه‌گذاران، به دلیل کاهش ریسک ناشی از عدم دسترسی به اطلاعات به موقع، جذاب است.
  6. معافیت مالیاتی: به منظور تسهیل اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی، طبق قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید، خرید و فروش واحدهای سرمایه‌گذاری ETF از مالیات معاف است. صندوق های قابل معامله، برای خرید و فروش این واحدهای سرمایه‌گذاری، هیچ مبلغی به جز کارمزد خرید و فروش دریافت نمی‌شود.
  7. پورتفوی کم‌ریسک: یکی دیگر از مزایای صندوق قابل معامله این است که سرمایه‌گذاران می‌توانند با خرید و فروش واحدهای صندوق، به صورت آسان و با کمترین هزینه، در انواع دارایی‌ها سرمایه‌گذاری کنند. برای مثال، با خرید واحدهای یک صندوق ETF که در آن دارایی‌های مختلفی مانند سهام، اوراق قرضه، طلا و … وجود دارد، سرمایه‌گذاران می‌توانند به صورت گسترده در بازار سرمایه سرمایه‌گذاری کنند و به دلیل داشتن پورتفوی متنوع، ریسک سرمایه‌گذاری خود را کاهش دهند. همچنین در مقایسه با خرید سهام شرکت‌های تک‌منبع، خرید واحدهای یک صندوق ETF می‌تواند هزینه‌های کمتری را برای سرمایه‌گذار داشته باشد.

 

مزایای صندوق قابل معامله

 

صندوق‌های قابل معامله یا ETF ها، علاوه بر مزایایی که به آن‌ها اشاره شد، معایبی هم دارند که باید در نظر گرفته شوند:

  1. پیچیدگی: برخی ETF ها دارایی‌های پیچیده و سرمایه‌گذاری‌های مشتقه مانند آتی، گزینه و سواپ فیوچر هستند. این نوع ETF ها برای سرمایه‌گذاران عادی بسیار پیچیده هستند و ممکن است برای بسیاری از سرمایه‌گذاران دشوار باشد تا با ریسک‌های مربوط به آن‌ها آشنا شوند.
  2. کارمزد بالا: هر ETF هزینه‌های خود را دارد، از جمله کارمزد مدیریت، کارمزد خرید و فروش، کارمزد بروزرسانی و … این هزینه‌ها ممکن است در برخی از ETF ها بسیار بالا باشد و باعث کاهش بازدهی سرمایه‌گذاری شوند.
  3. تنوع کم: برخی ETF ها تنها در بازارهای محدودی مانند بورس کشور خاصی معامله می‌شوند، به علاوه پوشش یا تنوع محدودی ارائه می‌دهند. بنابراین، سرمایه‌گذارانی که به دنبال تنوع بیشتر هستند ممکن است با مشکل مواجه شوند.
  4. تلاش برای پیگیری شاخص: ETF ها قراردادهایی را برای پیگیری شاخص‌های سرمایه‌ای مختلف امضا می‌کنند. در برخی موارد، پیگیری دقیق این شاخص‌ها برای مدیران ETF ها مشکل و پرهزینه خواهد بود. این مسئله ممکن است باعث اختلاف نوسانات ETF با نوسانات واقعی بازار شود.

۶. صندوق های ETF دولتی

صندوق‌های ETF دولتی یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند که قابلیت خرید و فروش به عنوان دارایی را دارند. به عبارت دیگر، این نوع صندوق‌ها همانند سهام عادی در بازار سرمایه قابل خرید و فروش هستند. در سال ۱۳۹۹، دولت به منظور تحقق عدالت اجتماعی در کشور، قسمت قابل توجهی از سهام شرکت‌های معتبر و ارزشمند را در برنامه خود قرار داد تا این نوع از سهام در اختیار مردم قرار گیرد و افراد بتوانند مدیریت آن‌ها را بر عهده بگیرند. در این راستا، ETF دولتی در بورس تهران با نام “صندوق واسطه‌گری مالی یکم” ارائه شد که ترکیبی از سهام دولت در سهام مربوط به سه بانک صادرات، تجارت و ملت و همچنین شرکت‌های بیمه البرز و بیمه اتکایی امین است و به افراد حقیقی واگذار شده است.

 

انواع صندوق های سرمایه‌گذاری ETF دولتی

صندوق‌های ETF دولتی به عنوان بخشی از برنامه واگذاری دولت، به صورت سه صندوق سرمایه‌گذاری در بازار عرضه شده‌اند. در ادامه، به بررسی هر سه صندوق خواهیم پرداخت.

صندوق واسطه‌گری مالی یکم

صندوق واسطه‌گری مالی یکم یکی از صندوق‌های ETF دولتی است که با هدف اجرای عدالت اجتماعی و افزایش مشارکت مردم در بازار سرمایه، در سال ۱۳۹۹ در بورس تهران عرضه شد. این صندوق توسط دولت با همکاری معاونت امور بانکی، بیمه، شرکت‌های دولتی، وزارت امور اقتصاد و دارایی، سازمان بورس اوراق بهادار و سازمان خصوصی‌سازی راه‌اندازی شد.

سهام موجود در این صندوق شامل سهام سه بانک صادرات، تجارت و ملت، بیمه البرز و بیمه اتکایی امین است. این صندوق، به عنوان یک نوع سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، به مردم این امکان را می‌دهد تا به صورت غیرمستقیم در شرکت‌های دولتی و صنایع بزرگ کشور سرمایه‌گذاری کنند. همچنین، این صندوق به عنوان یک ابزار تنظیم بازار نیز عمل کرده و به دلیل وجود موجودی بالا، قیمت سهام مرتبط با شرکت‌های دولتی را کنترل می‌کند.

صندوق پالایشگاهی

صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله پالایشگاهی یکی دیگر از صندوق‌های سرمایه‌گذاری دولتی در بورس اوراق بهادار است که در سال ۱۳۹۹ به بازار عرضه شد. هدف از ایجاد این صندوق، فراهم کردن فرصت سرمایه‌گذاری در صنعت پالایشگاهی به عنوان یکی از بخش‌های حیاتی اقتصادی کشور بود.

سهام این صندوق شامل سهام پالایشگاه‌های تبریز، اصفهان، بندرعباس و تهران بود که به وسیله سهام صندوق به فروش گذاشته شدند. این صندوق با نماد دارا پالایش در بازار عرضه شده و برای سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به دستیابی به سهام پالایشگاه‌های دولتی به‌عنوان یک سبد سرمایه‌ای جذاب محسوب می‌شود. به‌طور کلی، این صندوق یکی از راه‌های دسترسی به سهام صنایع پالایشی کشور برای عموم مردم است.

 

صندوق خودرویی و فلزی

صندوق خودرویی و فلزی یکی از صندوق های ETF دولتی است که در بورس اوراق بهادار تهران عرضه شده است. این صندوق شامل سهام شرکت‌های خودرویی مانند سایپا و ایران خودرو، و شرکت‌های فلزی مانند فولاد مبارکه و صنایع ملی مس ایران می باشد.

هدف از تشکیل این صندوق، علاوه بر عرضه سهام دولتی در بورس، ایجاد تنوع در سبد سهام معاملاتی و همچنین جذب سرمایه گذارانی است که به دنبال سوددهی از طریق سرمایه گذاری در صنایع خودرویی و فلزی هستند. همچنین این صندوق می تواند به عنوان یکی از ابزارهای دولتی برای جذب سرمایه خارجی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

سهام این صندوق با نماد “دارایا” در بازار قابل معامله است و در سبد سهام آن، سهام شرکت‌های خودرویی و فلزی دولتی به ترتیب سهم برداری در بازار سرمایه جای دارند. به عنوان مثال، سهام سایپا، ایران خودرو، فولاد مبارکه و صنایع ملی مس ایران از جمله سهامی هستند که در سبد سهام این صندوق قرار دارند.

 

۷. بررسی ریسک‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس

صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) همانند سایر ابزارهای سرمایه‌گذاری، دارای ریسک‌های خاص خود هستند. در ادامه به برخی از ریسک‌هایی که ممکن است در صندوق‌های ETF وجود داشته باشد، اشاره خواهیم کرد:

  • ریسک بازار: قیمت سهام در بازار سرمایه دارای نوسانات و تغییرات قابل توجهی هستند که می‌تواند باعث افت و صعود قیمت سهام شود.
  • ریسک توسعه صندوق: در برخی موارد، صندوق‌های ETF قبل از تحقق هدف خود، بسته شده و در صورتی که این صندوق‌ها به دلیل عدم جذب سرمایه کافی بسته شوند، سرمایه‌گذاران ممکن است دچار ضرر شوند.
  • ریسک ناشی از هزینه‌های صندوق: بعضی از صندوق‌های ETF دارای هزینه‌های مختلفی هستند که می‌تواند سود سرمایه‌گذار را کاهش دهد. هزینه‌هایی مانند کارمزد مدیریت، کارمزد خرید و فروش و هزینه‌های تحلیلی می‌تواند بر سود سرمایه‌گذاران تأثیر بگذارد.
  • ریسک قیمتی: ریسک قیمتی در ETF به دلیل تحرک قیمت دارایی‌هایی که ETF آن‌ها را در بر دارد، وجود دارد. برای مثال، اگر ETF شامل سهام شرکت‌های فولادی باشد، تحرکات در بازار فولاد می‌تواند قیمت ETF را تحت تأثیر قرار دهد.
  • ریسک شرکتی: در صورتی که ETF شامل سهام شرکت‌های خاصی باشد، ریسک شرکتی وجود دارد که ممکن است به دلیل عملکرد نامطلوب شرکت‌های درون ETF تأثیرات منفی بر روی عملکرد کلی ETF داشته باشد.
  • ریسک نقدینگی: ETF ممکن است به دلیل نبود محل نقدینگی کافی یا کمبود درخواست خرید و فروش در بازار قابل معامله، در برخی زمان‌ها دچار مشکلات نقدینگی شود.

به هرحال، صندوق‌های ETF به دلیل شفافیت و قابلیت دسترسی به بازار سهام، به عنوان یک ابزار سرمایه‌گذاری محبوب در بین سرمایه‌گذاران محسوب می‌شوند. با این حال، همانند هر نوع سرمایه‌گذاری دیگری، صندوق‌های ETF نیز دارای ریسک‌های خود هستند و سرمایه‌گذاران باید درک کاملی از این ریسک‌ها داشته باشند.

۸. نتیجه گیری

در این مطلب به بررسی صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس یا ETF (Exchange Traded Fund) پرداختیم و مزایای صندوق قابل معامله را بیان کردیم.

صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) ابزار سرمایه گذاری محبوبی در بین سرمایه گذاران هستند. این صندوق ها از مجموعه اوراق بهادار و سهام شرکت‌های مختلف تشکیل شده اند و در بورس قابل خرید و فروش هستند. این صندوق ها باعث کاهش ریسک سرمایه گذاری هستند، زیرا برای سرمایه گذاران امکان دسترسی به سهام شرکت‌ها بصورت مستقیم وجود ندارد، اما با خرید سهام این صندوق ها، امکان سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف بازار سهام وجود دارد.

با این حال، سرمایه گذاران باید به ریسک های مربوط به هر صندوق سرمایه گذاری ETF توجه کنند. ریسک های مربوط به این صندوق ها شامل ریسک‌های بازار، ریسک ناشی از تغییرات نرخ ارز، ریسک مالیاتی و ریسک مربوط به عملکرد صندوق ETF در برابر عملکرد بازار می باشد.

به هر حال، سرمایه گذاری در صندوق های ETF به دلیل شفافیت و قابلیت دسترسی به بازار سهام، به عنوان یک ابزار سرمایه‌گذاری محبوب در بین سرمایه‌گذاران محسوب می‌شوند. همچنین، قبل از سرمایه‌گذاری در هر صندوق ETF، اطلاعات مربوط به آن باید به‌طور کامل درک شود و به مقایسه آن با صندوق های دیگر پرداخته شود.

دیدگاه کاربران

بدون دیدگاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها