60% تخفیف تمدید تخفیف کلیه دوره های مکتب تی وی برای شما به مدت محدود ...
فول نود بیت کوین

فول نود بیت کوین چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

تاریخ انتشار : آذر ۲, ۱۴۰۲ تاریخ به روز رسانی : دی ۲۴, ۱۴۰۲ نویسنده : ریحانه مسافر زمان مورد نیاز مطالعه : 17 دقیقه تعداد بازدید : 277 بازدید

با پیشرفت روزافزون فناوری بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال، مفهوم “نود‌ها” به عنوان بستر اصلی برای ادامه و پایداری این شبکه‌ها بسیار مهم شده است. یکی از انواع اساسی نودها، فول نود یا نود کامل بیت کوین، تأکید بر اهمیت امنیت و استحکام بلاک‌چین بیت کوین دارد. فول نودها اطلاعات کامل بلاک‌چین را نگهداری می‌کنند و برای تأیید تراکنش‌ها و بلاک‌های جدید به‌کار می‌روند.

این مقاله از سری مقالات آموزش ارز دیجیتال، به بررسی عمیق تعریف، نقش و اهمیت فول نود بیت کوین می‌پردازد. در این راستا، به بررسی انواع فول نود و نقش آنها در تأمین امنیت شبکه، و تأثیرات آنها بر اکوسیستم بیت کوین می‌پردازیم. همچنین، مزایا و معایب فول نود بیت کوین را بررسی کرده و در نهایت نحوه راه اندازی فول نود بیت کوین را شرح میدهیم.

آموزش رایگان ارز دیجیتال

آموزش رایگان ارز دیجیتال در نیم ساعت

همین الان با وارد کردن اطلاعات خود در فرم، دوره آموزش ارز دیجیتال را به صورت رایگان دریافت کرده و 10/000 تومان شارژ هدیه دریافت نمایید.





رمز عبور موقت همان شماره موبایل خواهد بود

نود چیست؟

نود (Node) در زبان شبکه‌ها به دستگاه یا سیستمی اشاره دارد که به شبکه متصل است و وظیفه ارسال، دریافت، یا انتقال اطلاعات را دارد. در زمینه‌ی بلاک‌چین و ارزهای رمزنگاری شده مثل بیت‌کوین، نود به هر دستگاه یا سروری گفته می‌شود که به شبکه‌ی بلاک‌چین وصل شده است و مشارکت دارد.

نودها در شبکه بیت‌کوین نقش مهمی ایفا می‌کنند؛ آن‌ها مسئول تأیید تراکنش‌ها، ارسال و دریافت بلاک‌ها و نگهداری یک نسخه از بلاک‌چین هستند. هر نود می‌تواند اطلاعات را به نودهای دیگر ارسال کند و از آنها اطلاعات دریافت کند تا تمام شبکه همگام باشد و اطلاعات به روز باشد. این نودها با یکدیگر تعامل دارند و همه با هم برای کارکرد بهتر و پایداری شبکه کار می‌کنند.

 

وظایف نودها

وظایف نودها یا گره‌ها در شبکه‌های مختلف، از جمله بلاک‌چین مانند بیت‌کوین، می‌تواند متنوع باشد. اما وظایف اصلی نودها در یک شبکه معمولاً شامل موارد زیر می‌شود:

  1. تأیید تراکنش‌ها و بلاک‌ها:
    • یکی از وظایف اساسی نودها در بلاک‌چین این است که تراکنش‌ها را تأیید کرده و بلاک‌هایی که شامل این تراکنش‌ها هستند را تأیید کنند. این اقدام به حفظ امنیت و صحت شبکه کمک می‌کند.
  2. اطلاعات مبادله:
    • نودها اطلاعات را با یکدیگر مبادله می‌کنند تا همگام باشند و همه اطلاعات به‌روز باشند. این ارتباطات معمولاً شامل انتقال تراکنش‌ها، بلاک‌های جدید و داده‌های بلاک‌چین می‌شود.
  3. نگهداری کپی از بلاک‌چین:
    • هر نود یک کپی از بلاک‌چین دارد و آن را نگهداری می‌کند. این کپی به همراه نسخه‌های دیگر برای اطمینان از انطباق و همگام بودن با بقیه نودها کار می‌کند.
  4. مشارکت در فرآیند تولید بلاک:
    • برخی از نودها (ماینرها) در فرآیند تولید بلاک‌های جدید شرکت می‌کنند. آن‌ها به دنبال حل مسائل ریاضی هستند که منجر به تولید بلاک و در نتیجه دریافت پاداش مالی می‌شود.
  5. اجرای پروتکل‌ها و قوانین شبکه:
    • نودها باید پروتکل‌ها و قوانین شبکه را رعایت کرده و به موقع به ارسال و دریافت داده‌ها و تراکنش‌ها پاسخ دهند.
  6. پشتیبانی از امنیت شبکه:
    • با شرکت در فرآیند تأیید تراکنش‌ها و نگهداری از داده‌های بلاک‌چین، نودها به حفظ امنیت و سلامت شبکه کمک می‌کنند.

این وظایف نشان می‌دهد که نودها در یک بلاک‌چین یا شبکه توزیع شده چقدر اهمیت دارند و چگونه هماهنگی و تعامل آن‌ها با یکدیگر برای عملکرد صحیح و امنیتی شبکه ضروری است.

 

انواع نودها

در شبکه بلاک‌چین، نودها یا گره‌ها انواع گوناگونی دارند که هر کدام نقش وظایف متفاوتی را در حفظ و مدیریت شبکه دارند. فول نود (Full Node) یا نود کامل، یکی از اصلی‌ترین انواع است که کپی کاملی از تاریخچه بلاک‌چین را نگهداری می‌کند و تأیید تراکنش‌ها را انجام می‌دهد. این نودها از لحاظ اطلاعات، جزئیات کاملی از همه بلاک‌ها و تراکنش‌ها را دارند. از سوی دیگر، لایت نود (Light node) یا نود سبک، نسخه‌ای کم حجم‌تر از بلاک‌چین را نگهداری می‌کند و تنها اطلاعات مورد نیاز برای انجام تراکنش‌ها را در اختیار دارد. هدف این نوع از نودها، ارائه سرعت و کارایی بیشتر برای کاربران است.

فول نود یا نود کامل در بلاک‌چین به دو دسته اصلی تقسیم می‌شود: فول نود هرس شده (Pruned Full Node) و فول نود بایگانی (Archival Full Node). فول نودهای بایگانی نیز می‌توانند دو زیردسته مختلف داشته باشند: فول نودهای بایگانی اضافه کننده بلاک (Nodes Which Can Add Blocks) و فول نودهای مسترنود (Masternodes). فول نودهای بایگانی اضافه کننده بلاک نقش اصلی در اضافه کردن بلاک‌های جدید به بلاک‌چین دارند و معمولاً به عنوان ماینرها یا نودهای استیکینگ عمل می‌کنند. این فول نودها به سه دسته نودهای ماینر (Miners or Mining Nodes)، نودهای استیکینگ (Stakers or Staking Nodes) و نودهای مرجع (Authority Nodes) تقسبم می شوند. در ادامه به صورت کامل به بررسی انواع فول نودها میپردازیم.

انواع فول نود یا نود کامل

 

نود کامل یا فول نود چیست؟

نود کامل یا فول نود (Full Node) در زبان بلاک‌چین به یک نوع خاص از نود یا گره اشاره دارد که یک کپی کامل از تمام بلاک‌چین را در شبکه نگهداری می‌کند. این نوع نود تمامی تراکنش‌ها، بلاک‌ها و تاریخچه کامل بلاک‌چین را داراست و اطلاعات را به طور کامل و دقیق از شبکه دریافت و نگهداری می‌کند.

وظیفه اصلی یک فول نود یا نود کامل این است که تراکنش‌های جدید را تأیید کرده و از صحت بلاک‌های جدید مطمئن شود. این نوع نود به عنوان یکی از نقاط مهم شبکه، تأیید تراکنش‌ها و بلاک‌های جدید را انجام داده و از صحت داده‌های بلاک‌چین اطمینان حاصل می‌کند.

علاوه بر این، فول نودها اطلاعات را با سایر نودها در شبکه به اشتراک می‌گذارند تا همه نودها به یکدیگر اطلاعات را انتقال دهند و همگام باشند. این کار برای حفظ امنیت و صحت بلاک‌چین و جلوگیری از هر گونه تغییر یا حمله به داده‌های شبکه بسیار حیاتی است.

 

انواع فول نود (Full Node)

فول نود (Full Node) در شبکه بیت‌کوین، نقش بسیار حیاتی دارد. فول نود یا نود کامل مسئولیت اصلی تأیید تراکنش‌ها و نگهداری کامل از بلاک‌چین را بر عهده دارد. فول نودها اطلاعات کاملی از تمامی بلاک‌های ساخته شده در شبکه را دریافت و ذخیره می‌کنند، این امر باعث افزایش امنیت و قابلیت اطمینان بلاک‌چین می‌شود. آن‌ها از طریق ارتباط با سایر نودها، اطلاعات را به اشتراک می‌گذارند و تراکنش‌های ارسال شده را تأیید می‌کنند.

علاوه بر این، در صورتی که در شبکه مشکلی بوجود بیاید یا پیشنهادات جدید مطرح شوند، فول نودها در فرایند تصمیم‌گیری و اجماع نقش حیاتی دارند. به دلیل اینکه فول نودها کپی کاملی از بلاک‌چین را نگهداری می‌کنند، رای آن‌ها برای انجام تغییرات در شبکه اهمیت بسیاری دارد. اگر بیش از ۵۱٪ از فول نودها با یک پیشنهاد موافقت نکنند، این می‌تواند منجر به سوالات امنیتی یا حتی فورک شبکه (تقسیم شبکه به دو نسخه مختلف) شود، مانند هارد فورک بیت‌کوین کش.

بنابراین، فول نودها از لحاظ امنیتی و استقلال شبکه بسیار حیاتی هستند و نقش اساسی در تصمیم‌گیری‌ها و پایداری بلاک‌چین دارند.

فول نودها دو نوع مختلف دارند: فول نود هرس شده (Pruned Full Node) و فول نود بایگانی (Archival Full Node). در ادامه به بررسی هر کدام از اینها میپردازیم.

 

فول نود هرس شده (Pruned Full Node)

فول نود هرس شده یا فول نود سرشاخه، یک نوع از فول نودهای بلاک‌چین است که در آن، کاربر نرم افزار فول نود (Full Node) شبکه بلاک‌چین را نصب می‌کند و تمام بلاک‌ها را از آغاز تشکیل بلاک‌های بلاک‌چین دانلود می‌کند تا به حد مشخصی برسد. در این هنگام داده‌های بلاک‌های قدیمی‌تر را از حافظه خود پاک می‌کند و فقط هدر و موقعیت آن‌ها در زنجیره بلاک‌چین حفظ می‌شود. این نود، همچنان وظیفه تایید تراکنش‌ها و حفظ تاریخچه بلاک‌چین را دارد، اما به دلیل محدودیت‌های حافظه، بلاک‌هایی که از یک نقطه مشخص به بعد ایجاد می‌شوند را حفظ می‌کند و بلاک‌های قدیمی‌تر را حذف می‌کند.

به عنوان مثال، اگر محدودیت ظرفیت حافظه برای نگهداری اطلاعات بلاک‌چین 500 مگابایت باشد، فول نود هرس شده آخرین بلاک‌های ایجاد شده را تا به سقف این ظرفیت در نظر می‌گیرد و بلاک‌های قدیمی‌تر را از حافظه خود پاک می‌کند. اما قبل از این کار، باید تمام بلاک‌های قبلی را دانلود و تایید کرده باشد. این نوع نودها، به دلیل کامل بودن، قابلیت شرکت در فرآیند اجماع و تأیید تراکنش‌ها را دارند.

فول نود بایگانی (Archival Full Node)

فول نود بایگانی (Archival Full Node) اغلب به عنوان فول نود کامل معروف است. این نودها یک نوع از نودهای کامل بلاک‌چین هستند که دارای کامل‌ترین نسخه از تاریخچه بلاک‌ها هستند و این اطلاعات را در پایگاه داده‌های خود نگهداری می‌کنند. وظیفه اصلی آن‌ها همانند دیگر فول نودها اعتبارسنجی و تأیید بلاک‌های جدید و تراکنش‌های ارسال شده به شبکه است.

تفاوت اصلی بین فول نود بایگانی و فول نود هرس شده، مربوط به حجم فضای ذخیره‌سازی است. فول نودهای بایگانی همه بلاک‌های تاریخی را نگهداری می‌کنند، در حالی که فول نودهای هرس شده بلاک‌های قدیمی‌تر را حذف و تنها هدرهای آن‌ها را نگه می‌دارند.

فول نودهای بایگانی به دو دسته اصلی، یعنی فول نودهای بایگانی اضافه‌کننده بلاک و فول نودهای مسترنود تقسیم می‌شوند که هر کدام وظایف مختلفی در شبکه بلاک‌چین دارند.

فول نودهای بایگانی اضافه‌کننده بلاک قادر به اضافه کردن بلاک به شبکه بلاک چین هستند و به سه دسته تقسیم می شوند:

  • نودهای ماینر (Miners or Mining Nodes)

نودهای ماینر یا ماینینگ نودها، جزو نودهای کامل در شبکه‌های بلاک‌چینی هستند که به تولید بلاک‌های جدید و اجرای فرآیند استخراج (ماینینگ) مشغولند. این نودها کارت‌های گرافیک، پردازنده‌های کامپیوتری و یا دستگاه‌های ASIC (دستگاه‌های ویژه برای استخراج بلاک‌چین) را به عنوان وسایلی برای حل مسائل رمزنگاری که مورد نیاز برای ایجاد بلاک جدید هستند، به کار می‌برند.

وظیفه اصلی این نودها تولید بلاک‌های جدید در شبکه بلاک‌چین است. آن‌ها سعی می‌کنند با حل مسائل رمزنگاری‌شده به عنوان الگوریتم اجماع اثبات کار، بلاک‌های جدید را ایجاد کرده و تراکنش‌های صحیح را درون این بلاک‌ها ثبت کنند. اولین ماینری که مسئله را حل کند، نتیجه را به شبکه اعلام می‌کند. این خروجی توسط فول نودها اعتبارسنجی و تایید می‌شود. در صورتی که اکثریت فول نودها به اجماع برسند، ماینر برنده حق اضافه کردن بلاک به بلاک‌چین را به دست می‌آورد.

پاداشی که ماینرها برای فعالیت استخراج دریافت می‌کنند، شامل مقداری از توکن ارز مورد استفاده در بلاک‌چین به همراه کارمزد تراکنش‌هایی است که در هر بلاک ثبت می‌شوند. این پاداش معمولاً به عنوان “Coinbase” شناخته می‌شود و در طول زمان کاهش می‌یابد، طبق جریان زمانی خاصی که در پروتکل بیت‌کوین تعیین شده است.

  • نودهای استیکینگ (Stakers or Staking Nodes)

نودهای استیکینگ یا استیکینگ نودها، عناصری از شبکه‌های ارز دیجیتال با الگوریتم اثبات سهام هستند که با نگهداری و تأمین ارزهای خود به عنوان سپرده، فرصت شرکت در فعالیت‌های شبکه را دارند. این نوع از نودها به جای فرآیند ماینینگ که در الگوریتم اثبات کار معمولاً صورت می‌گیرد، از فرآیند استیکینگ ارز دیجیتال استفاده می‌کنند که بر اساس شرایط مشخص و با نگهداری دائمی ارزها، فرصت ایجاد بلاک جدید را برای آن‌ها فراهم می‌کند.

استیکینگ اساساً به عنوان یک نوع شرکت در قرعه‌کشی تلقی می‌شود که در آن، فردی که انتخاب شده است، بلاک جدید را به زنجیره اضافه می‌کند. این انتخاب بر اساس عواملی مانند مدت زمانی که سکه‌ها قفل شده‌اند (که به عنوان سن سکه‌ها شناخته می‌شود)، تعداد سکه‌های نود استیکینگ و نسبت آن‌ها به کل سکه‌های قفل شده توسط دیگر نودهای استیکینگ در شبکه تعیین می‌شود.

نودهای استیکینگ معمولاً به عنوان یک جایگزین کارکردهای ماینینگ دیده می‌شوند، به طوری که برای شرکت در امور شبکه و ایجاد اعتبار در بلاک‌های جدید، نودها نیازی به دستگاه‌های گران‌قیمت ماینینگ ندارند و کافی است که کیف پول را به صورت آنلاین نگه دارند.

  • نودهای مرجع (Authority Nodes)

فول نودهای مرجع، بخشی از بلاک‌چین هستند که بدون نیاز به اجازه یا موافقت از کسی، به شبکه اضافه می‌شوند. این نودها دارای وظایف ویژه‌ای هستند که شامل ایجاد و اعتبارسنجی بلاک‌ها، توزیع اطلاعات و ارائه خدمات به کاربران شبکه می‌شود. فول نودهای مرجع با استفاده از الگوریتم‌هایی مانند اثبات مرجعیت (Proof of Authority) یا اثبات سهام نمایندگی شده (Delegated Proof of Stake) انتخاب می‌شوند.

معمولاً در شبکه‌های مختلف بلاک‌چین، تعداد مشخصی از فول نودهای مرجع تعیین می‌شود که وظیفه اصلی آن‌ها مشابه با سایر نودها است، اما به‌طور خاص مسئولیت‌های بیشتری در حفظ و اداره سلامت و عملکرد شبکه را بر عهده دارند. انتخاب و تعیین فول نودهای مرجع ممکن است توسط اجتماع شبکه یا توسط تیم توسعه‌دهنده و مدیریت کننده آن شبکه صورت گیرد.

پکیج آموزش ارز دیجیتال

پکیج آموزش ارز دیجیتال

در پکیج آموزش ارز دیجیتال قدم به قدم همراه با پشتیبان اختصاصی خود به ۱.مقدمات و اصطلاحات ارز دیجیتال ۲.نحوه تحلیل فاندامنتال، کیف پول ها و صرافی ها ۳.الگوهای نموداری و پرایس اکشن و اندیکاتورها و استراتژی‌های معاملاتی مسلط ...

%50 تخفیف
5.000.000 تومان
2.500.000 تومان
بررسی و خرید دوره

مسترنودها (Masternodes)

مسترنودها یکی دیگر از انواع فول نودهای بایگانی هستند. فول نودهای ماینر، استیکینگ و مرجع همگی نوعی فول نود در بلاک‌چین هستند که مسئولیت اضافه کردن بلاک‌های جدید به شبکه را بر عهده دارند. این نودها همچنین توانایی تأیید تراکنش‌ها و بلاک‌هایی که به بلاک‌چین اضافه می‌شوند را دارند، و این اطلاعات را تاریخچه تراکنش‌های بلاک‌چین نیز می‌توانند تایید کنند.

مسترنودها (Masternodes) در بلاک‌چین‌هایی که از الگوریتم اثبات سهام استفاده می‌کنند، قادر به اضافه کردن بلاک جدید به بلاک‌چین نیستند. وظیفه اصلی آن‌ها محدود به نگهداری اطلاعات تراکنش‌ها و تأیید صحت آن‌هاست. این نودها با اجرای فول نود خود، به امنیت شبکه کمک می‌کنند و همچنین سهمی از پاداش شبکه را برای خدمات خود دریافت می‌کنند.

مسترنودها به طور عمده در شبکه‌هایی با الگوریتم اثبات سهام (Proof of Stake) مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع از نودها برای تأیید تراکنش‌ها و حفظ حریم خصوصی کاربران استفاده می‌شوند. برای ایجاد یک مسترنود، باید مقداری از سکه‌های شبکه به عنوان وثیقه قفل شود. آن‌ها باید به صورت آنلاین و پایدار بمانند تا بتوانند نقش خود را به خوبی ایفا کنند. پاداش دریافتی مسترنودها ممکن است با توجه به نوع شبکه و وظایف آن‌ها متفاوت باشد. برای مثال، ارز دیجیتال DASH از مسترنودها برای تأیید تراکنش‌ها و حفظ حریم خصوصی استفاده می‌کند.

 

لایت نود (Light node) چیست؟

لایت نود (Light node) یا نود سبک‌وزن، یک نوع از نودهای موجود در بلاک‌چین است که برای ارتباط با شبکه و انجام تراکنش‌های رمزارزها و ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود. این نوع نود، به‌طور کلی نقش کیف پول‌های ارز دیجیتال را داراست که به کمک آن می‌توانند تراکنش‌ها را انجام داده و اطلاعاتی از شبکه دریافت کنند.

لایت نودها برای اتصال به بلاک‌چین، به فول نودها وابسته هستند و با دریافت اطلاعات مورد نیاز از آن‌ها، قادر به ارتباط با شبکه می‌شوند. برخلاف فول نودها که کلیه بلاک‌های شبکه را ذخیره می‌کنند، لایت نودها اطلاعات کامل بلاک چین را نگهداری نمی‌کنند و وضعیت آخرین بلاک را از فول نودها دریافت می‌کنند تا تراکنش‌های خود را اجرا کنند.

لایت نودها نیازی به دستگاه‌های با توان محاسباتی بالا ندارند که یکی از مزایای آن‌هاست. اما این حالت سبب کاهش در سطح امنیتی لایت نودها شده است، زیرا اطلاعات وابسته آن‌ها به فول نودها است. به عبارت دیگر، لایت نودها به عنوان کیف پول‌های ارز دیجیتال عمل می‌کنند که تنها قسمت محدودی از اطلاعات شبکه را ذخیره می‌کنند، بنابراین برای نیازهای روزمره کاربران معمولی استفاده می‌شوند.

ارتباط فول نود (Full Node) و لایت نود

فول نود بیت کوین چیست؟

فول نود بیت کوین یک نوع کامل از نودهای متصل به شبکه بیت کوین است که تمام تاریخچه تراکنش‌ها و بلاک‌های بیت کوین را دارا می‌باشد. این نوع نود، کپی کاملی از بلاک‌چین بیت کوین را نگهداری می‌کند و قادر است به صورت مستقل تراکنش‌ها را تأیید کند و بلاک‌های جدید را به زنجیره اصلی اضافه کند. فول نود بیت کوین از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا توسط آن، تمام تاریخچه و اطلاعات شبکه بیت کوین قابل دسترسی و بررسی هستند. این نوع نود مسئول اعتبارسنجی و تأیید تراکنش‌ها و همچنین حفظ امنیت و سلامت شبکه بیت کوین است.

بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتالی که با بالاترین ارزش در بین رمزارزها به شهرت رسیده است، از الگوریتم اجماع اثبات کار استفاده می‌کند. به همین دلیل، فول نودهای فعال در این شبکه می‌توانند به دو دسته فول نود ماینر و فول نود بایگانی تقسیم شوند. فول نودهای بایگانی مسئول دانلود و نگهداری کل تاریخچه تراکنش‌ها و تایید بلاک‌ها می‌باشند. همچنین، فول نودهای ماینر علاوه بر این وظیفه، در رقابت ماینینگ نیز مشغول ایجاد بلاک‌های جدید هستند.

فول نودهای ماینر در طول فرآیند استخراج بیت کوین از شبکه پاداشی دریافت می‌کنند؛ اما فول نودهای دیگر هیچ پاداشی نمی‌گیرند. راه‌اندازی یک فول نود نیازمند خرید دستگاه کامپیوتر معمولی و داشتن پهنای باند اینترنت با سرعت بالا است.

فول نود بیت کوین چیست؟

 

مزایا و معایب فول نود بیت کوین چیست؟

راه اندازی فول نود یا نود کامل دارای مزایا و معایبی است که در این بخش بررسی شده اند.

مزایای فول نود

فول نودها در بلاک‌چین دارای مزایای زیادی هستند که شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. اطمینان از امنیت و صحت تراکنش‌ها: فول نودها دارای کپی کامل از بلاک‌چین هستند، بنابراین توانایی تأیید صحت تراکنش‌ها و بلاک‌ها را دارند. این نودها مستقل از دیگران عمل می‌کنند و به‌طور مستقیم به شبکه وصل هستند، این یکی از مزایای فول نود (Full Node) است که باعث اطمینان از صحت داده‌ها و امنیت شبکه می‌شود.
  2. قدرت تصمیم‌گیری بیشتر: این نودها در هنگام هارد فورک یا تغییرات شبکه، توانایی انتخاب زنجیره مورد نظر را دارند. این امکان به آن‌ها اجازه می‌دهد که زنجیره‌های معتبر و منطقی را دنبال کنند و بر اساس شرایط بهترین گزینه را انتخاب کنند.
  3. حفظ حریم خصوصی و امنیت: یکی دیگر از مزایای فول نود این است که فول نودها به کاربران امکان می‌دهند تا بدون واسطه از شبکه استفاده کنند، این به ارائه حریم خصوصی بیشتر و کاهش وابستگی به شخص ثالث کمک می‌کند. این موضوع می‌تواند امنیت کاربران را بهبود بخشد.
  4. کاهش وابستگی: این نودها به کاربران این امکان را می‌دهند که به‌صورت مستقیم در فرآیند انتخابی خود در شبکه شرکت کنند، بدون وابستگی به دیگران یا اطلاعات متمرکز. این امکان باعث می‌شود که افراد به‌صورت مستقیم و تأثیرگذار در شبکه حضور داشته باشند.

 

معایب فول نود

فول نودها در بلاک‌چین نقش حیاتی دارند، اما همچنین با چالش‌ها و مشکلاتی نیز روبه‌رو می‌شوند که شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. مصرف پهنای باند: راه‌اندازی یک فول نود نیازمند مصرف بالای پهنای باند است. این می‌تواند محدودیت‌ها و هزینه‌های اضافی دریافتی از سرویس‌های اینترنتی شما را افزایش دهد.
  2. امنیت: همواره وجود خطرات امنیتی مختلف در فول نودها وجود دارد. ویروس‌ها، حملات DDoS و حملات سایبری دیگر می‌توانند عملکرد و اطلاعات شبکه را تهدید کنند.
  3. نیاز به فضای ذخیره‌سازی: در آغازین اجرای یک فول نود، نیاز است که کل بلاک‌چین را دریافت کنید که به تبدیل‌شدن بخش زیادی از فضای ذخیره‌سازی دستگاه شما خواهد شد. همچنین این روند بروزرسانی‌های مکرر بلاک‌چین نیز نیازمند فضای ذخیره‌سازی است.
  4. مصرف منابع سخت‌افزاری: اجرای یک فول نود نیازمند تجهیزات سخت‌افزاری قدرتمندی است که ممکن است هزینه‌های بالایی را برای تهیه و نگهداری آنها به دنبال داشته باشد. همچنین، مصرف برق نیز می‌تواند به یکی از مسائل اصلی تبدیل شود.

راه اندازی فول نود بیت کوین

راه‌اندازی فول نود بیت کوین نیاز به دستگاه‌های محاسباتی پیچیده و منابع انرژی زیادی ندارد. برای راه‌اندازی فول نود بیت کوین، از یک لپ تاپ یا کامپیوتر معمولی که قادر به نصب آخرین نسخه سیستم عامل است، می‌توان استفاده کرد. در این نوع سیستم‌های کامپیوتری، حافظه RAM (رم) و حافظه دائمی دارای اهمیت بالایی برای فعالیت یک فول نود بیت کوین هستند.

در حالت استاندارد، حافظه RAM 4 گیگابایتی برای اجرای یک فول نود بیت کوین کافی است. در مورد حافظه دائمی، استفاده از یک حافظه SSD با ظرفیت 1 ترابایت توصیه می‌شود، این حافظه علاوه بر سرعت بالا در پردازش، به اندازه کافی بزرگ است تا تراکنش‌های قدیمی و جدید را نگهداری کند. یکی دیگر از نیازهای اساسی برای راه‌اندازی فول نود بیت کوین، دسترسی به اینترنت با پهنای باند بالا است.

جهت راه اندازی فول نود بیت کوین ابتدا باید نرم افزار Bitcoin Core را دانلود کنید. این نرم افزار برای سیتم عامل های ویندوز، لینکوس و مک در دسترس است. برای دانلود نرم افزار میتوانید به bitcoin.org مراجعه نمایید و نسخه موردنظر خود را دانلود و سپس نصب کنید.

پس از نصب نرم افزار وارد آن شده و دایرکتوری موردنظر برای ذخیره اطلاعات شبکه را مشخص کرد و بر روی ok  کلیک نمایید. در قسمت بعد تیک مربوط به گزینه های Private Networks و Public Networks را فعال کرده و بر روی گزینه Allow Access کلیک کنید.

حال می توانید فرایند دانلود بلاک اولیه را انجام دهید. این فرایند زمان بر بوده و شبکه و CPU کامپیوتر به شدت درگیر خواهند بود. پس از اتمام دانلود بلاک اولیه، می توان از فول نود بیت کوین به عنوان کیف پول بیت کوین استفاده کرد.

 

کلام پایانی

در این مقاله بررسی کردیم فول نود بیت کوین چیست؟ و انواع آن کدامند؟ همچنین مزایا و معایب فول نود بیت کوین را بیان کردیم.

فول نود بیت کوین یک نسخه کامل و پیچیده از نرم‌افزار بیت کوین است که اطلاعات کامل بلاک‌چین را نگهداری و تراکنش‌ها و بلاک‌های جدید را انتشار می‌دهد. این اجزا بسیار حیاتی برای حفظ امنیت و قابلیت اطمینان شبکه بیت کوین هستند. راه‌اندازی یک فول نود (Full Node) نیازمند منابع سخت‌افزاری و پهنای باند اینترنت مناسب است، اما با این وجود، فول نودها نقش بسیار مهمی در حفظ امنیت، انعطاف‌پذیری، و پایداری بلاک‌چین دارند. افرادی که فول نود یا نود کامل را راه‌اندازی می‌کنند، امکان مشارکت در تصمیم‌گیری‌های کلیدی برای آینده بیت کوین و حفظ این شبکه ارزشمند را دارند.

دیدگاه کاربران

بدون دیدگاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها