60% تخفیف تمدید تخفیف کلیه دوره های مکتب تی وی برای شما به مدت محدود ...
مجمع و مجامع شرکت‌ های بورسی

مجمع چیست؟ همه چیز در مورد مجامع بورسی

تاریخ انتشار : اردیبهشت ۱۰, ۱۴۰۲ تاریخ به روز رسانی : دی ۲۴, ۱۴۰۲ نویسنده : زهرا غلامحسینی زمان مورد نیاز مطالعه : 8 دقیقه تعداد بازدید : 173 بازدید

زمانی که شما تصمیم به ثبت نام در بورس و خرید سهام می‌گیرید، در واقع به عنوان یکی از هزاران سهامدار این شرکت شناخته می‌شوید، بدون اهمیت که سهام شما مبلغ کمی یا بالایی داشته باشد. با این حال، عضویت شما در این شرکت مهم است و به همین دلیل شما حق دارید که با روند و اهداف شرکتی که سهام آن را خریداری کرده‌اید، آشنا شوید. برای این منظور، مجامع بورسی می‌تواند به عنوان ابزاری برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره شرکت، مورد استفاده قرار گیرد. به این ترتیب، شما می‌توانید با شرکتی که در آن سهام‌گذاری کرده‌اید، آشنا شوید و از نحوه فعالیت و اهداف آن آگاه شوید. در اینجا، همه چیز درباره مجمع و مجامع شرکت‌ های بورسی به عنوان یکی از ابزارهای مهم در جهت بهبود شناخت شما از شرکتی که سهام آن را خریداری کرده‌اید، برای شما توضیح داده می‌شود.

مجمع و مجامع شرکت‌ های بورسی

۱.مجامع بورسی چیست و چرا برای سهامداران مهم هستند؟

مجمع شرکت‌های بورسی، جمع‌آوری تمامی سهامداران و مدیران یک شرکت سهامی است، تا به منظور گفتگو و تعیین وضعیت شرکت گرد هم بیایند. این کار باعث می‌شود تا شرکت‌ها با سهامداران واقعی خود آشنا شده و با آن‌ها تبادل نظر کنند. البته، سهامداران آن دسته از افرادی هستند که مقدار زیادی از سهام شرکت را در اختیار دارند. با این حال، خرده سهامداران نیز می‌توانند در این مجامع شرکت کنند و صدای خود را برای مدیران شرکت بلند کنند.

آموزش رایگان بورس

آموزش رایگان بورس

همین الان با وارد کردن اطلاعات خود در فرم، دوره آموزش بورس را به صورت رایگان دریافت نمایید.





رمز عبور موقت همان شماره موبایل خواهد بود

۲.شرکت‌ها چند نوع مجمع دارند؟

شرکت‌ها به طور کلی سه نوع مجمع بورس را برای تعیین وضعیت و اهداف خود در نظر می‌گیرند:

  1. مجمع عمومی عادی سالیانه
  2. مجمع عمومی فوق العاده
  3. مجمع عمومی موسس

 

مجامع بورسی

 

۱.مجمع عمومی عادی سالیانه:

این مجمع به منظور بررسی گزارش‌های سالانه مدیران، صورت‌های مالی شرکت و تخصیص سود نقدی به سهامداران شرکت برگزار می‌شود. بر اساس قوانین و مقررات سازمان بورس و قانون تجارت کشور، باید حداکثر چهار ماه پس از پایان سال مالی هر شرکت برگزار شود. این مجمع تنها یکبار در سال برگزار می‌شود و نسبت به دیگر مجامع بورسی، اهمیت بیشتری دارد.

۲.مجمع عمومی فوق العاده:

یکی دیگر از جلسات مهم در شرکت‌ها، مجمع عمومی فوق‌العاده است. این جلسه تنها در زمان‌های خاص و با تعیین تاریخ توسط شرکت، برگزار می‌شود. در این جلسه، مسائلی مهم مانند انحلال شرکت، افزایش سرمایه، تغییر در قوانین و منشورهای شرکت و تصمیم‌گیری‌های مهم مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند. حضور در این جلسه تنها برای سهامدارانی ممکن است که مقدار زیادی سهم در دست داشته و حق رای دارند. لازم به ذکر است که تغییرات در اساسنامه و همچنین تصمیم‌های مهم تنها با دو سوم آرای سهامداران و رای دهندگان امکان‌پذیر است.

۳.مجمع عمومی موسس:

در واقع، مجمع بنیان‌گذاری یک شرکت را بوجود می‌آورد. پس از ثبت شرکت و فروش سهام، شرکت باید افرادی را برای پست‌های مهم خود منصوب کند. در این مجمع، بنیان‌گذاران و سهامداران شرکت حضور می‌یابند تا اولین مدیران شرکت را انتخاب کنند. وظایف این مجمع به طور کلی عبارتند از:

  • تصویب کلیات طرح اساسنامه شرکت و اصلاح آن
  • انتصاب اولین مدیران و بازرسان شرکت
  • بررسی گزارش‌های مدیران و بنیان‌گذاران و تصویب آن‌ها در صورت لزوم.

روش‌های اطلاع‌رسانی به سهام‌داران درباره تشکیل مجامع بورسی

روزنامه‌های کثیر الانتشار، به عنوان صلیب‌ترین منبع اطلاع‌رسانی مجامع شرکت‌های بورسی شناخته می‌شوند. شرکت‌هایی که سهامشان در بورس به فروش می‌رسد، موظف به اطلاع‌رسانی تاریخ مجامع خود از طریق پایگاه‌های اینترنتی معتبر و روزنامه‌ها هستند. در غیر این صورت، سهامداران حق شکایت را دارند. معمولا، زمان برگزاری مجمع‌های موسس در وب‌سایت شرکت‌ها درج می‌شود و تاریخ برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه نیز حداکثر ۴ ماه پس از پایان سال مالی شرکت‌ها مشخص می‌شود. با توجه به اینکه سال مالی اکثر شرکت‌ها در اسفندماه به پایان می‌رسد، زمان برگزاری مجمع عمومی عادی معمولا در خرداد یا تیرماه قرار دارد.

نکاتی کلیدی درمورد مجمع شرکت ها

به طور معمول، دو روز کاری قبل از برگزاری مجمع عمومی شرکت، نماد معاملاتی آن در بازار سرمایه متوقف می‌شود و دیگر قابل معامله نخواهد بود. بنابراین، اگر قصد ندارید در جلسه مجمع شرکت شرکت کنید، باید سهام خود را قبل از آن بفروشید.

تصمیماتی که در جلسات مجمع عمومی شرکت‌های بورسی گرفته می‌شود، مانند تقسیم سود نقدی یا افزایش سرمایه، مشمول تمامی افرادی که در این تاریخ سهام‌دار شرکت هستند خواهد بود.

دو روز پس از برگزاری مجمع، نماد معاملاتی شرکت مجدداً بازگشایی خواهد داشت. همانطور که گفته شد، تصمیماتی که در جلسات مجمع عمومی گرفته می‌شود، مشمول افرادی خواهد بود که در تاریخ برگزاری مجمع، سهام‌دار شرکت بوده‌اند. البته، در برخی موارد مانند افزایش سرمایه، ممکن است نماد شرکت به مدت طولانی‌تری متوقف باشد. بنابراین، اگر پس از بازگشایی نماد، سهام خود را بفروشید، همچنان مشمول تصمیماتی که در جلسات مجمع عمومی گرفته شده است خواهید بود.

اگر در جلسات مجمع عمومی شرکت‌های بورسی، تقسیم سود نقدی تصویب شود، معمولاً در روز بازگشایی نماد، این سود از قیمت قبل از مجمع سهم کسر می‌شود و قیمت تئوریک سهم در هنگام بازگشایی برابر خواهد بود با قیمت روز قبل از مجمع منهای سود تقسیمی تصویب شده در جلسه مجمع ممکن است این قیمت به دلیل عرضه و تقاضا در زمان بازگشایی متفاوت با فرمولی که گفته شده باشد.

قانون تجارت برای شرکت‌ها مجلس سالیانه خود را تشکیل می‌دهند و تا ۸ ماه پس از تاریخ برگزاری، فرصت دارند تا سودهای نقدی خود را بین سهامداران توزیع کنند. اما بعضی شرکت‌ها سودهای نقدی را بلافاصله پس از مجلس بین سهامداران توزیع می‌کنند و برخی دیگر تا آخرین مهلت ممکن منتظر می‌مانند.

برای اینکه بتوانید درباره شرکت و یا شرکت در مجلس تصمیم‌گیری کنید، باید به زمان پرداخت سودهای نقدی توجه کنید و این موضوع را قبل از برگزاری مجلس بررسی کنید.

اگر سود نقدی شما در موعد مقرر توسط شرکت پرداخت نشد، شما هنوز از شرکت این مبلغ را طلبکار هستید. حتی اگر چند سال بعد به شرکت مراجعه کنید، می‌توانید این مبلغ را دریافت کنید.

برای شرکت در مجالس سهامداری، می‌توانید یک روز قبل از برگزاری مجلس با کارت ملی خود به نشانی موجود در آگهی تشکیل مجلس مراجعه کنید و برگه ورود به مجلس را دریافت کنید. همچنین، شما می‌توانید به شخص دیگری وکالت دهید تا به جای شما در مجلس شرکت کند.

پکیج جامع آموزش بورس

پکیج جامع آموزش بورس

stock exchange یا bourse، بورسی است که در آن کارگذاران سهام و معامله گران می توانند اوراق بهادار مانند سهام، اوراق قرضه و سایر ابزارهای مالی را خرید و فروش کنند. بورس به دو دسته طبقه بندی می شود: بورس کالا و بورس اوراق بهادار. در این پکیج جامع آموزش بورس ، بازار بورس و اصطلاحات آن معرفی شده و نحوه سرمایه گذاری ...

%70 تخفیف
5.000.000 تومان
1.500.000 تومان
بررسی و خرید دوره

راه‌هایی برای اطلاع از زمان و مکان برگزاری مجمع سهامداران شرکت‌های بورسی

برای آگاهی از زمان و مکان برگزاری مجمع، سهام‌داران می‌توانند از طریق سامانه کدال codal.ir اطلاعات لازم را دریافت کنند. در مجمع عادی سالیانه، آگهی دعوت به مجمع، گزارش‌های مالی شرکت از جمله صورت‌های مالی سالانه حسابرسی شده به همراه یادداشت‌های پیوست آن و همچنین گزارش فعالیت هیئت مدیره و جدول زمان‌بندی پرداخت سود نقدی پیشنهادی توسط هیئت مدیره نیز منتشر می‌شود.

شرکت‌ها باید تاریخ، محل تشکیل و دستور جلسه مجامع عمومی خود را در سامانه کدال، روزنامه رسمی شرکت و همچنین وبسایت شرکت اطلاع‌رسانی کنند. با این کار، سهامداران می‌توانند به راحتی در مورد نگهداری یا خرید و فروش سهام تصمیم‌گیری کنند. به همین دلیل، پیشنهاد می‌شود که سهامداران قبل از برگزاری مجمع، اطلاعات مربوط به زمان و محل برگزاری مجمع را به دقت بررسی کرده و در صورت نیاز، با شرکت تماس بگیرند.

تغییر قیمت سهام بعد از برگزاری مجامع بورسی

در هنگام برگزاری مجمع عمومی تقسیم سود، قیمت سهام شرکت تحت تأثیر قرار می‌گیرد و ممکن است تغییراتی را نشان دهد. اما قیمت سهام پس از تقسیم سود باید با قیمت قبل از برگزاری مجمع، که بدون در نظر گرفتن میزان سودی که در جلسه تقسیم شده است، بوده است، برابر باشد. به‌طور کلی، ثروت سهامداران نباید در اثر شرکت در مجامع شرکت‌ها تغییر کند. بنابراین، مبانی قیمت پایه و مد نظر، همان قیمتی است که قبل از برگزاری مجمع تعیین شده است. به عنوان مثال، فرض کنید قیمت هر سهم قبل از برگزاری مجمع برابر با 1000 تومان بوده است و بعد از مجمع مبلغ 100 تومان به عنوان سود به سهامداران تعلق گرفته است. در این صورت، قیمت هر سهم به 900 تومان کاهش می‌یابد.

سهم شرکت قبل و بعد مجمع

با آشنایی با نحوه قیمت‌گذاری هر سهم پس از برگزاری مجمع، به راحتی می‌توانید میزان سهم شرکت قبل و بعد از مجمع را محاسبه کنید. معمولاً پس از برگزاری مجامع بورسی، قیمت سهم کمتر از مقدار اولیه خود می‌شود، زیرا با برگزاری این جلسات نحوه دریافت سود مجمع و وضعیت سودها مشخص می‌شود و سهام بخشی از منافع خود را از دست می‌دهند. با درک این موضوع، یک سهامدار به راحتی می‌تواند در خصوص مواردی مثل فروش یا خرید سهم قبل یا پس از مجمع تصمیم بگیرد.

بدون آشنایی با مفاهیم بورسی، امکان دارد هیچ‌گاه با رویدادهای بازار سرمایه آشنا نشوید. برخی از مجامع ممکن است باعث ریزش زیادی در قیمت سهم شوند؛ به گونه‌ای که اگر یک تریدر حرفه‌ای نباشید، ممکن است خیلی زود در سرازیری ضرر ببینید. این ضرر می‌تواند ذوق شما را در اولین تجربه سرمایه‌گذاری خیلی کند. بنابراین، آشنایی با مفاهیم بورسی و رویدادهای بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاران بسیار مهم است.

نتیجه گیری

بازار بورس، همچنان که با سودهای بزرگی برای سهامداران خود همراه است، در برخی مواقع به اندازه‌ای نادرست عمل می‌کند که ممکن است سرمایه سرمایه‌گذاران را به طور دائمی از دست بدهند. بنابراین، قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری در بازار سهام، شناخت کاملی از مفاهیم بازار سرمایه ضروری است. البته برای خرید و فروش در بازار سهام می‌توان از سیگنال‌هایی که تحلیل‌گران بازار بورس ارائه می‌دهند، بهره برد، اما هیچگاه نباید به آن‌ها به طور کامل اعتماد کرد؛ زیرا هیچ تحلیلگری نمی‌تواند به طور قطعی پیش‌بینی کند که بازار چگونه عمل خواهد کرد. در برخی مواقع، برخی از تحلیلگران بازار قصد دارند سیگنال‌های نادرستی را به سرمایه‌گذاران منتقل کنند تا بتوانند سرمایه‌های آن‌ها را غارت کنند.

دیدگاه کاربران

بدون دیدگاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها