60% تخفیف تمدید تخفیف کلیه دوره های مکتب تی وی برای شما به مدت محدود ...
زی‌کی سینک (zkSync) چیست؟

زی کی سینک چیست؟ راهکار های لایه دو

تاریخ انتشار : اسفند ۲۴, ۱۴۰۱ تاریخ به روز رسانی : دی ۲۸, ۱۴۰۲ نویسنده : ریحانه مسافر زمان مورد نیاز مطالعه : 9 دقیقه تعداد بازدید : 264 بازدید

اگر در حوزه ارز دیجیتال فعالیت دارید. حتما می دانید که اتریوم دومین ارز برتر دنیا است که کاربران زیادی دارد و هر روزه در حال پیشرفت برای بهتر کردن این کوین برای کاربران است. پروژه لایه دومzk synce بر روی شبکه بلاک چین راه اندازی شد و مشکل مقیاس پذیری این کوین را بر طرف کرد. زد کی سینک از راهکار های رول آپ بهره مند می شود. که توانسته مشکلاتی مانند زمان زیاد تراکنش ، کاهش مبلغ کارمزد ها را برطرف کند و کاربران زیادی را تا الان جذب خود کرده است و تا الان برای اتریوم کارکرد خوبی داشته. در این مقاله به توضیح زی کی سینک و مزایا و معایب zk-sync را شرح میدهیم.

زی کی سنک چیست؟

آموزش رایگان ارز دیجیتال

آموزش رایگان ارز دیجیتال در نیم ساعت

همین الان با وارد کردن اطلاعات خود در فرم، دوره آموزش ارز دیجیتال را به صورت رایگان دریافت کرده و 10/000 تومان شارژ هدیه دریافت نمایید.





رمز عبور موقت همان شماره موبایل خواهد بود

زی‌کی سینک (zkSync) چیست؟ و چگونه توسعه یافت ؟

مفهوم زی کی سینک (zk-sync) لایه دوم بلاک چین برای اتریوم می باشد. و از فناوری های رول آپ برای بهبود مقیاس پذیری خود در این شبکه استفاده می کند. رول آپ که داده ها را از لایه اول بلاک چین جمع کرده و آن ها را به طور ایمن تری و خلاصه شده در لایه دوم  قرار می دهد، پس از آن به لایه اول ارسال می شود. با این کار ترافیک شبکه بسیار کاهش می یابد و هزینه های مورد نظر برای پردازش این داده ها ، به طور زیادی کاهش می دهد.. این فناوری تا الان عملکرد خوبی داشته است و در این فناوری تراکنش ها جمع شده و تعدادی از این تراکنش ها به عنوان یک تراکنش به حساب می آید و در لایه دوم پردازش می شود. این کار باعث شده که کارمزد های شبکه اتریوم  به صورت چشمگیری کاهش یابد. الکس گلوچوفسکی بیان گذار این پروژه بود. تیم متر لبز از سال 2019 فعالیت خود را آغاز کرده اند و این پروژه حدود 4 سال طول کشید و توانستند سرمایه گذاران زیادی را به خود جذب کنند و در مجموع سرمایه حدود 485 میلیون دلار بوده است.

کاربرد zk-sync در سرعت بخشیدن به تراکنشها، کاهش هزینه گس، حفظ امنیت و حریم خصوصی شبکه اتریوم است.

  • سرعت بخشیدن به تراکنشها: zk-sync از فناوری رول آپ دانش صفر استفاده می‌کند که به کاربران این امکان را می‌دهد تا تراکنش‌های خود را خارج از شبکه اصلی اتریوم انجام دهند. این امر باعث می‌شود که تراکنش‌ها سریع‌تر پردازش شوند و هزینه گس کمتری داشته باشند.
  • کاهش هزینه گس: zk-sync با کاهش تعداد تراکنش‌های پردازش شده در شبکه اصلی اتریوم، به کاهش هزینه گس کمک می‌کند. هزینه گس مقداری از اتریوم است که کاربران برای انجام تراکنش‌ها در شبکه اتریوم پرداخت می‌کنند.
  • حفظ امنیت و حریم خصوصی: zk-sync از طریق استفاده از فناوری zk-SNARKs، امنیت و حریم خصوصی شبکه اتریوم را حفظ می‌کند. zk-SNARKs به کاربران این امکان را می‌دهد تا اثباتی از صحت یک تراکنش ارائه دهند بدون اینکه نیازی به افشای اطلاعات خصوصی خود داشته باشند.

 

مزایا و معایب zk-sync

zk-sync یک راه‌حل مقیاس‌پذیری امیدوارکننده برای شبکه اتریوم است که مزایای زیادی دارد. با این حال، هنوز برخی از چالش‌ها وجود دارد که باید برطرف شوند تا zk-sync بتواند به طور کامل مقیاس‌پذیری شبکه اتریوم را حل کند.

در اینجا برخی از مزایا و معایب zk-sync بیان شده است:

مزایای زی کی سینک:

  • سرعت: zk-sync از فناوری رول آپ دانش صفر استفاده می‌کند که به کاربران این امکان را می‌دهد تا تراکنش‌های خود را خارج از شبکه اصلی اتریوم انجام دهند. این امر باعث می‌شود که تراکنش‌ها سریع‌تر پردازش شوند و هزینه گس کمتری داشته باشند.

  • هزینه: zk-sync با کاهش تعداد تراکنش‌های پردازش شده در شبکه اصلی اتریوم، به کاهش هزینه گس کمک می‌کند. هزینه گس مقداری از اتریوم است که کاربران برای انجام تراکنش‌ها در شبکه اتریوم پرداخت می‌کنند.

  • امنیت: zk-SNARKs یک فناوری اثباتی است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا اثباتی از صحت یک تراکنش ارائه دهند بدون اینکه نیازی به افشای اطلاعات خصوصی خود داشته باشند. این امر به حفظ امنیت و حریم خصوصی شبکه اتریوم کمک می‌کند.

  • سازگاری: zk-sync با قراردادهای هوشمند اتریوم سازگار است. این بدان معناست که توسعه دهندگان می‌توانند به راحتی از شبکه zk-sync برای بهبود عملکرد و مقیاس‌پذیری قراردادهای هوشمند خود استفاده کنند.

معایب زی کی سینک:

  • پیچیدگی: zk-sync یک فناوری پیچیده است که ممکن است برای کاربران مبتدی دشوار باشد.

  • مقیاس‌پذیری: شبکه zk-sync هنوز در حال توسعه است و هنوز مشخص نیست که آیا می‌تواند مقیاس‌پذیری شبکه اصلی اتریوم را به طور کامل حل کند.

 

چگونه از زی کی سینک استفاده کنیم

اول باید کیف پول رمز ارز خود را به کیف پول zksync وصل کنید. برای آن دسته از افرادی که از metamask استفاده می کنند. می توانند این کیف پول را به  zk-sync متصل کنند که برای اتصال به این شبکه باید روی علامت اتریوم در پایین و سمت راست ضربه زده و گزینه mainnet کلیک کنید. در قدم دوم بایدکیف پول خود را شارژ کنید برای این کار می توانید از وجوه فیات صرافی ها و پل ها به کیف پول خود انتقال دهید. و اگر هم حساب زی کی سینک دارید. می توانید به صورت مستقیم وجه خود را به همان آدرس موجود در اتریوم انتقال دهید. زی کی سینک از تمامی آدرس های اتریوم پشتیبانی می کند. کاربران با این پلتفرم می توانید ارز های خود را بهینه تر جا به جا کنند و با این کیف پول zksync کوین های خودشان را مدیریت کنند. برای مدیریت آدرس ها و قرار داد ها باید از امضای بومی اتریوم EIP-1271  یا برای قرار داد های هوشمند استفاده کنید.

زی کی سینک چیست؟

رول آپ zksync چیست؟

راهکار zk-sync با پروتکل رول آپ برای انجام تراکنش ها به مقیاس پذیری و هزینه کم بر روی شبکه اتریوم است. در رول آپ تراکنش ها در لایه 2 پردازش شده و سپس داده ها به لایه 1 ارسال می شود. در این لایه اعتبار سنجی تراکنش ها صورت می گیرد. نسخه ۲ رول آپ توانسته تجمیع هزینه های گس را کاهش دهد و از طرف دیگر توان عملیات شبکه در پردازش تراکنش ها را افزایش می دهد. برای تایید تراکنش از طرف اتریوم مجموعه ایی از قرار داد ها را در لایه 1 نگهداری می شود. این قرار داد پردازش ، واریزی ها ، برداشت ، پرداخت و تراکنش ها را تایید می کند. این رول آپ ها به دوسته تقسیم می شود. و شبکه اتریوم از این دوتا استفاده می کند. زی کی سینک از رول آپ zk استفاده می کند. این راه حل برای مقیاس پذیری وجه در آن بر روی زنجیره اصلی خواهد بود ولی پردازش و ذخیره سازی اطلاعات از زنجیره اصلی بر روی لایه دوم صورت می گیرد.

رول آپ دانش صفر 

در این رول آپ خیلی از تراکنش ها را بیرون از زنجیره اصلی مدیریت می شود. و اسنارک ایجاد می شود. مدرک رمز گذاری شده را اسنارک می نامند. که کاربر با اثبات این که داده های خاصی را بدون اینکه جزئیات داده ها فاش شود پردازش می کند. این مدرک را می توان به عنوان یک گواهی اعتبار در شبکه اصلی اتریوم دید. به طور کلی ذخیره سازی داده ها خارج از زنجیره اصلی بسیار ارزان تر می باشد و کاهش هزینه را برای کاربران به دنبال دارد. این داده ها در ماشین مجازی اتریوم ذخیره می شود و می تواند مقیاس پذیری را به طور زیادی توان اصلی شبکه را افزایش دهد.

زی کی سینک چیست؟

تفاوت بین رول آپ زی کی سینک و رول آپ های آپتیمیستیک در چیست؟

در بالا به چند رول آپ اشاره کردیم و آن ها را توضیح دادیم. حالا در این قسمت از چند لحاظ آن ها را باهم مقایسه می کنیم.

1 . امنیت

رول آپ های زد کی ویژگی های زیادی را دارند.. که کاربران بیشتر از optimistic استفاده و طرفدار این رول آپ هستند. برای مثال رول آپ های دانش صفر درارای امنیتی است که وابستگی به کاربران را از طریق رمز نگاری حذف کنند. و برای بسیاری از کاربران این موضوع بسیار جالب است. ولی رول آپ اپتیمیستیک با کاربران به عنوان یه روت جدید در زنجیره جانبی و بدون تایید قرارداد رول آپ عمل می کنند. در واقعه هیچ نوع اعتبار سنجی انجام نمی شود. کاربران با هر بیت از تراکنش ها در لایه اول تماشا کنند.

2 . مقیاس پذیری

رول آپ اپتیمیستیک در هنگام اعتبار سنجی تراکنش ها بسیار زمان می برد. برای اینکه به قرار داد های لایه دوم وابسته است. و در این صورت این رول آپ در مقاس پذیری از رول آپ zk زمان کمتری را صرف اعتبار سنجی تراکنش ها می کند.

3 . هزینه های گس

در هزینه ها این مجموعه رول آپ زد کی برنده است برای اینکه فرصت های بیشتر را برای کاربران در دسترس می گذارد تا چندین مورد استفاده ار رمز نگاری را بررسی کنند. زیرا ارسال آن به زنجیره بدن امضا بسیار هزینه ها را کاهش می دهد.

4 . سرعت

چیزی که برای کاربران مهم است می تواند سرعت باشد که برداشت ها از رول آپ های اپتیمیستیک نسبت به بقیه رول آپ ها مثل zk زمان بیشتر را از کاربران می گیرد. این کاهش سرعت بخاطر بعضی از تنظیمات رخ می دهد. که کاهش امنیت شدیدی هم ندارد.

پکیج آموزش ارز دیجیتال

پکیج آموزش ارز دیجیتال

در پکیج آموزش ارز دیجیتال قدم به قدم همراه با پشتیبان اختصاصی خود به ۱.مقدمات و اصطلاحات ارز دیجیتال ۲.نحوه تحلیل فاندامنتال، کیف پول ها و صرافی ها ۳.الگوهای نموداری و پرایس اکشن و اندیکاتورها و استراتژی‌های معاملاتی مسلط ...

%50 تخفیف
5.000.000 تومان
2.500.000 تومان
بررسی و خرید دوره

ایردراپ zk-sync

این راهکار لایه دو zkSync هنوز ارز خو را راه اندازی نکرده است. اما با توجه توضیحات که داده شده می توان انتظار این را داشت که که همزمان با راه اندازی شبکه اصلی خودش ، ارز بومی اش را هم راه اندازی کند. با توجه به سرمایه زیادی که توانست این پروژه به خود جذب کند. می توان گفت که یک ایردراپ با ارزش در راه است. کاربران برای افزایش شانس خودشان برای شرکت در این ایردراپ ، فعالیت های خود را در نسخه اول و شبکه آزمایشی دوم انجام می دهند. 

جمع بندی

همانطور که گفته شد شبکه اتریوم برای کاربران خوب بود اما مشکلات زیادی برای این کاربران فراهم کرده بود. با این تکنولوژی زد کی سینک توانست به طور چشمگیری این مشکلات را برطرف کند و نتیجه آن یک تکنولوژی خوب به نام zk-sync بود که به وسیله رول آپ های خود توانست مشکل تراکنش امنیت و… را برای کاربران بر طرف کند و تا الان سرمایه زیادی را برای خود جذب کرده است.

دیدگاه کاربران

بدون دیدگاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها