60% تخفیف تمدید تخفیف کلیه دوره های مکتب تی وی برای شما به مدت محدود ...
اتریوم چیست؟

اتریوم چیست؟ مزایا و معایب اتریوم را بشناسیم

تاریخ انتشار : اسفند ۲۲, ۱۴۰۱ تاریخ به روز رسانی : دی ۲۸, ۱۴۰۲ نویسنده : ریحانه مسافر زمان مورد نیاز مطالعه : 6 دقیقه تعداد بازدید : 216 بازدید

تا کنون احتمالا نام اتریوم را زیاد شنیده اید و با خود فکر کرده اید اصلا اتریوم چیست؟ چرا یک سری پروژه های موفق ارز های دیجیتالی بر مبنای اریوم می باشد؟به اعتقاد برخی اتریوم برای حذف واسطه ها به وجودآمد و عده ای دیگر میگویند اتریوم انقلابی در بازار های مالی به وجود آورده و باعث پیشرفت تکنولوژی های مالی شده است. اما قبل از بررسی این موارد اول باید بدانیم اتریوم چیست و چه مزایا و معایبی دارد  و … پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا ملکه ی ارزهای دیجیتال را بهتر بشناسیم.

اتریوم چیست؟

آموزش رایگان ارز دیجیتال

آموزش رایگان ارز دیجیتال در نیم ساعت

همین الان با وارد کردن اطلاعات خود در فرم، دوره آموزش ارز دیجیتال را به صورت رایگان دریافت کرده و 10/000 تومان شارژ هدیه دریافت نمایید.





رمز عبور موقت همان شماره موبایل خواهد بود

اتریوم چیست؟

اتریوم یک شبکه ی کاملا مستقلٍ خود مختار می باشد تحت مدیریت و نظارت هیچ شخص و نهاد و سازمان و… نیست. از مزیت های غیرمتمرکز بودن این شبکه مقاوم بودن در برابر اتفاقاتی مانند هک، از کار افتادن شبکه به دلیل از کار افتادن تجهیزات و … هستش و احتمال این موارد به صفر می رسد.در این ارز  و شبکه داده ها به صورت عمومی روی سرور مرکزی بارگذاری می شوند و در بین نود ها پخش شد ه و هر نود دارای کپی ای از کل داده ها در بلاکچین می باشد.

اتریوم چیست؟

دلیل به وجود آمدن اتریوم چیست؟

حالا که فهمیدیم اتریوم چیست بیایید بررسی کنیم که چرا به وجود آمده است؟اطلاعات شخصی و رمز ها و… که داریم روی سیستم افراد دیگر ذخیره نمی شود اما بر روی سرو هایی که ثبت نام انجام میدهیم یا اکانت داریم مانند   آمازون، فیس بوک و گوگل ذخیره می شود.  این شرکت ها با تیم متخصصی که دارند و هزینه ای که میپردازند این اطلاعات را ذخیره می کنند شاید بپرسید آیا این کار فایده ای هم برای ما دارد ؟ بله کاملا این کار برای ما مفید می باشد.اما طبیعتا معایبی هم دارد مانند حمله ی هکر ها  و دزدی اطلاعات از این سرور ها  و افشای آن .

Brian Behlendorf  معتقد است بستر اینترنت باید غیر متمرکز باشد تا این خطرات را دفع کند. او برای این کار اقداماتی روی بلاکچین انجام داده و اتریوم هم بخشی از این اقدامات در راستای غیر متمرکز سازی است.این در حالی است که بیت کوین میخواهد سیستم بانکداری و پرداخت های آن را حذف کند و اتریوم واسطه یا طرف سوم را.

جوزف لوبین از متخصصین این حوزه معتقد است کهEthereum  برای این به وجود آمده که نیازی به بانک ها و نهاد ها و واسطه ها نداشته باشیم.

کارکرد شبکه اتریوم چگونه است؟

همانطور که گفتیم اتریوم روی شبکه غیر متمرکز فعالیت دارد که به آن DLT  یا دفتر کل توزیع شده می گویند که دارای زیر شاخه هایی است که بلاکچین از این زیر شاخه ها  می باشد. نقش بلاک چین این است که تراکنش هایی که انجام می شود دارای داده هایی است که آن ها به وسیله نود ها یا گره ها که بلاک های جدید را در این شبکه می سازند مدیریت می کند.. با افزایش تعداد این گره ها شبکه غیر متمرکز تر و ایمن تر می شود. نودها باید کل بلاکچین را با نرم افزاری که با نام کلاینت Client دانلود می کنند و در اختیار کوین های خود قرار داده و بلاک هارا می سازند.

اتریوم چیست؟

ویژگی های اتریوم

وقتی که واسطه یا شخص سوم حذف می شود، داده هایی که روی شبکه وجود دارد به هیچ عنوان تغییر نمی کنند یا حذف نمی شوند.و هر تغییری از ریز ترین و درشت ترین آن را باید تمامی اعضا تایید کنند. سانسور یا تقلبی در این سیستم به دلیل این که گره یا نود ها اطلاعات را در خود ذخیره می کنند و داده ها عمومی است وجود ندارد.عدم جمع شدن اطلاعات در یک مکان احتمال حمله عهکر و دزد را به صفر می رساند. چون سیستم دارای رمز نگاری است پس عملا جعل و دزدی  و تقلب از بین می رود این ارز همیشه فعال است که یک ویژگی بسیار مهم برای آن به حساب می آید.

ماینینگ اتریوم چگونه است؟

مانند سایر ارز ها برای اتریوم هم فرایند استخراج را داریم.در این فرایند ماینر ها باید معاملات را تایید کنند تا جایزه ای که نود ها با هر تراکنش در خود دارند را دریافت کنند.. به عنوان مثال ، یک نود اتریوم  با اتر جدید جایزه می گیرد. این کار استخراج (ماینینگ) نامیده می شود دقیقا مانند استخراج الماس یا طلا. 

این فرایند با الگوریتم اثبات کار (Proof-of-Work) انجام می شود چرا؟ چون در این الگوریتم است که نود نشان می دهد که کار صورت گرفته است. و کارمزد را دریافت می کندولی این کار انرژی زیادی از جمله برق مصرف می کند که در نوع خود یک نکته ی منفی است. 

ویژگی های اتریوم

مزایا و معایب اتریوم ها

از مزایای آن:

  • بسیار ایمن
  • بسیار مقیاس پذیرتر از بیت کوین
  • دارای قابلیت های قراردادهای هوشمند و دی اپ ها
  • تیم توسعه دهنده قوی

از معایب آن:

  • هزینه های ماینینگ
  • کارمزد های بالای شبکه 
  • پیچیدگی شبکه

مقایسه شبکه‌های بیت کوین و اتریوم 

شباهت ها

  • هر دوی این سیستم‌ها غیرمتمرکزند.
  • هر دو از سیستم پرداخت همتا به همتا (P2P) برای انتقال ارز و داده استفاده می‌کنند.
  • هر دو کوین یک شبکه‌ی عمومی هستند و همگانی هستند
  • رمز‌ارزها در هر دو پلتفرم عمل استخراج دارند 
  • هر کدام بلاکچین اختصاصی خود را دارند.
  • تراکنش‌‌ها، معاملات و قراردادها در بستر هر دو بلاکچین بدون واسطه و هزینه‌های واسطه‌گری انجام می‌شوند.
  • به واسطه‌ی رمزنگاری در هر دو شبکه امنیت بسیار بالاست.
  • تراکنش‌ها در هر دو شبکه بدون توقف و برگشت ناپذیرند.

تفاوت ها

  • بلاکچین اتریوم فقط یک سیستم ردیابی مالکیت رمزارز بیت کوین و یک سیستم پرداخت بی‌واسطه‌ی جهانی است.
  • Ethereum یک پلتفرم برای اجرای هزاران برنامه‌ و قرارداد غیر متمرکز است.
  • رمزارزی که برای تراکنش‌ها در بستر Ethereum استفاده می‌شود؛ اتر نام دارد.
  • ایجاد بلاک در اتریوم هر ۱۴ ثانیه یک‌بار است؛ این فرایند در بلاکچین بیت کوین هر ۱۰ دقیقه یک‌بار صورت می‌گیرد.
  • در شبکه‌ی بیت‌کوین هر ثانیه ۷ تراکنش انجام می‌شود؛ این در حالی است که در بستر Ethereum در هر ثانیه ۱۶ تراکنش ثبت می‌شود.
  • به دلیل ابتدایی بودن اسکریپت‌ها، امکان انجام قرارداد هوشمند در شبکه‌ی بیت‌ کوین وجود ندارد (این امکان در اتریوم وجود دارد).
  • ارزش سکه‌های بیت ‌کوین و اترهای Ethereum با ‌هم تفاوت دارد.
  • بیت‌ کوین با تعداد مشخص ۲۱ میلیون عرضه می‌شود؛ در حالی که رمزارز اتر محدودیت عرضه ندارد

مقایسه بیت کوین و اتریوم

پکیج آموزش ارز دیجیتال

پکیج آموزش ارز دیجیتال

در پکیج آموزش ارز دیجیتال قدم به قدم همراه با پشتیبان اختصاصی خود به ۱.مقدمات و اصطلاحات ارز دیجیتال ۲.نحوه تحلیل فاندامنتال، کیف پول ها و صرافی ها ۳.الگوهای نموداری و پرایس اکشن و اندیکاتورها و استراتژی‌های معاملاتی مسلط ...

%50 تخفیف
5.000.000 تومان
2.500.000 تومان
بررسی و خرید دوره

کاربرد های اتریوم

  1.  ساخت نرم‌افزارهای غیر‌متمرکز
  2. اجرای قرارداد هوشمند
  3. توکن های NFT
  4. توکن های ERC20

قرارداد هوشمند چیست؟

طراحی بلاک چین اتریوم به شکلی است که برای انجام معاملات شرایط و قوانینی است که باید تحقق پیدا کند.که به مجموع این قوانین و شرایط قرارداد هوشمند گویند. که لقب بی اعتماد را یدک می کشند. 

سخن پایانی 

از اینده دار ترین شبکه های ارز دیجیتال همین اتریوم است.که با هدف غیر متمرکز سازی معاملات به جود آمد ؛هرچند این هدف تا حدودی الان در حال اجراست و توجه بسیاری را در دنیا به خود جلب کرده است. شما در این مقاله با جزئیات کامل آموختید که اتریوم چیست، چه ویژگی‌هایی دارد و چه اهدافی را دنبال می‌کند. نظر شما درباره اتریوم چیست؟ آینده این شبکه و رمزارز آن را چطور می‌بینید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه کاربران

بدون دیدگاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها