60% تخفیف تمدید تخفیف کلیه دوره های مکتب تی وی برای شما به مدت محدود ...
امواج الیوت

الگوهای امواج الیوت: کاربرد امواج الیوت و ابزار PTI و DMA

تاریخ انتشار : اردیبهشت ۳۰, ۱۴۰۲ تاریخ به روز رسانی : دی ۲۴, ۱۴۰۲ نویسنده : ریحانه مسافر زمان مورد نیاز مطالعه : 21 دقیقه تعداد بازدید : 255 بازدید

۱. امواج الیوت چیست؟ (Elliott Waves)

امواج الیوت یا Elliott Waves، یک نظریه تحلیل فنی در بازارهای مالی است که توسط رالف نلسون الیوت (Ralph Nelson Elliott) در دهه 1930 معرفی شد. این نظریه بر این فرضیه استوار است که بازارهای مالی الگوهای تکرارشونده‌ای را در حرکت قیمت خود نشان می‌دهند.

طبق این نظریه، حرکت قیمت در بازارهای مالی به صورت الگوهای موجی تکرارشونده رخ می‌دهد. این الگوها مشتمل بر موج‌های صعودی و نزولی هستند و توالی موج‌های صعودی و نزولی، الگوهای تکرارشونده‌ای را تشکیل می‌دهند. هدف از تحلیل امواج الیوت، شناسایی این الگوها و پیش‌بینی حرکت قیمت در آینده است.

امواج الیوت به دو نوع اصلی تقسیم می‌شوند:

1. موج اصلی صعودی (Impulse wave): این موج شامل پنج موج صعودی است که با علامت‌های 1-2-3-4-5 نشان داده می‌شوند. موج اول و سوم و پنجم در جهت صعودی و موج دوم و چهارم به صورت کاهشی حرکت می‌کنند. این الگو به عنوان تمام شونده (موج اصلی) شناخته می‌شود.

2. موج اصلی نزولی (Corrective wave): این موج شامل سه موج نزولی است که با علامت‌های A-B-C نشان داده می‌شوند. موج A به عنوان تصحیح اولیه، موج B به عنوان تصحیح موقتی و موج C به عنوان تصحیح نهایی در جهت نزولی حرکت می‌کند. این الگو به عنوان تصحیح کننده شناخته می‌شود.

با شناسایی و تحلیل امواج الیوت در یک نمودار قیمتی، تریدرها و سرمایه‌گذاران می‌توانند نقاط شروع و پایان موج‌ها را تعیین کرده و به پیش‌بینی روند بازار و تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذاری کمک کنند. همچنین، استفاده از اصول امواج الیوت به تحلیل روانشناسی بازار و تغییرات در احساسات سرمایه‌گذاران نیز می‌پردازد.

 

امواج الیوت چیست؟

 

تاریخچه موج الیوت

تاریخچه موج الیوت (Elliott Wave) به نام رالف نلسون الیوت، موسس این نظریه، برمی‌گردد. رالف الیوت (1871-1948) در دهه 1930 تحلیل‌های خود را درباره الگوهای تکرارشونده در بازارهای مالی منتشر کرد. او تاجری حرفه‌ای بود و بیشتر به تجارت نهادینه‌شده علاقه‌مند بود. ایده‌های الیوت در مورد الگوهای قیمتی متنوع و امواج در بازارهای مالی در آثار او شکل گرفت.

در سال 1938، رالف الیوت به نام کتاب خود “منبع وقت” (The Wave Principle) را منتشر کرد. در این کتاب، او تئوری امواج الیوت را برمبنای مشاهدات و تحلیل‌های خود در بازارهای مالی ارائه کرد. الیوت با مطالعه و تحلیل مجموعه‌های داده تاریخی، الگوهای تکرارشونده در حرکت قیمت را شناسایی کرد و بر این اساس اصول و قوانین موج‌های الیوت را تبیین کرد.

نظریه امواج الیوت به مرور زمان توسط سایر تحلیلگران و تریدرها بهبود یافت و تکامل یافت. کتاب “موج الیوتیست‌ها” (Elliott Wave Principle) که در سال 1978 توسط رابرت پرچتر و آی جی بیکر نوشته شد، نقش بسزایی در توسعه و گسترش این نظریه در جهان تجارت داشت. امروزه، موج الیوت یکی از ابزارهای محبوب تحلیل تکنیکال در بازارهای مالی است و بسیاری از تریدرها و سرمایه‌گذاران از آن بهره می‌برند.

استفاده از امواج الیوت در تحلیل تکنیکال و پیش‌بینی قیمت‌ها همچنان موضوع مورد بحث و بررسی است و تحلیلگران مختلف در تلاشند تا الگوهای موجی متنوع را در بازارهای مالی شناسایی کنند تا بتوانند به تصمیم‌گیری های سرمایه‌گذاران کمک کنند.

آموزش رایگان بورس

آموزش رایگان بورس

همین الان با وارد کردن اطلاعات خود در فرم، دوره آموزش بورس را به صورت رایگان دریافت نمایید.





رمز عبور موقت همان شماره موبایل خواهد بود

کاربرد امواج الیوت چیست؟

کاربرد امواج الیوت در تحلیل تکنیکال و پیش‌بینی بازارهای مالی بسیار گسترده است. این نظریه می‌تواند به تریدرها و سرمایه‌گذاران کمک کند تا الگوهای قیمتی را شناسایی کرده و بهبود استراتژی‌های سرمایه‌گذاری خود راه بدهند. در زیر، به برخی از کاربردهای امواج الیوت در بازارهای مالی اشاره می‌کنم:

  1. شناسایی الگوهای قیمتی:تحلیل امواج الیوت به تریدرها کمک می‌کند تا الگوهای قیمتی موجود در نمودار قیمت را شناسایی کنند. با شناسایی این الگوها، می‌توانند بهترین زمان برای ورود یا خروج از موقعیت‌های تجاری را تعیین کنند.
  2. تشخیص نقاط ورود و خروج: امواج الیوت می‌تواند به تریدرها کمک کند تا نقاط ورود و خروج مطلوب را در بازارها تعیین کنند. با استفاده از اصول امواج الیوت، می‌توانند زمانبندی بهتری برای ورود به موقعیت‌های تجاری پیدا کنند و ریسک خود را کاهش دهند.
  3. تعیین سطوح پشتیبانی و مقاومت: امواج الیوت می‌تواند به تریدرها کمک کند تا سطوح پشتیبانی و مقاومت مهم در بازار را شناسایی کنند. این سطوح می‌توانند به عنوان نقاط ورود یا خروج مطلوب استفاده شوند و در اتخاذ تصمیمات سرمایه‌گذاری کمک کنند.
  4. مدیریت ریسک و سود: تحلیل امواج الیوت می‌تواند به تریدرها کمک کند تا ریسک و سود خود را بهبود بخشند. با شناسایی الگوهای موجی و تعیین نقاط توقف (stop-loss) مطلوب، می‌توانند ریسک خود را کنترل کنند و سود قابل انتظار را به حداکثر برسانند.
  5. پیش‌بینی روند بازار: با استفاده از امواج الیوت، تریدرها می‌توانند به پیش‌بینی روند بازار و تغییرات قیمت در آینده بپردازند. این نظریه به آنها کمک می‌کند تا روندهای قیمتی طولانی‌مدت را تشخیص داده و در نتیجه به تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذاری بهتر برسند.

به طور خلاصه، موج های الیوت به عنوان یک ابزار تحلیلی در بازارهای مالی، به تریدرها کمک می‌کند تا الگوهای قیمتی را شناسایی کنند و با استفاده از آنها، به تصمیم‌گیری‌های بهتر و سودآورتر در معاملات خود بپردازند.

 

 

۲. الگوی امواج الیوت به زبان ساده

امواج الیوت به دو دسته حرکتی و اصلاحی تقسیم می شوند. چرخه بازار در الگوی الیوت بر اساس روش 5-3 تقسیم می‌شود، که شامل 5 موج Motive (پیش‌رونده یا حرکتی) و 3 موج Corrective (اصلاحی) است. این الگو به عنوان یک الگوی تکرارشونده در بازارهای مالی شناخته می‌شود. امواج Motive (پیش‌رونده) عمدتاً در جهت روند اصلی بازار حرکت می‌کنند و  امواج Corrective (اصلاحی) در خلاف جهت روند اصلی حرکت می‌کنند.

امواج الیوت

 

همانطور که در شکل بالا نشان داده شده است، در یک بازار صعودی ۵ موج الیوت حرکتی وجود دارد: سه موج در حرکت صعودی (۱، ۳، ۵) و دو موج در حرکت نزولی (A ، C). این حرکت ها مطابق با روند اصلی بوده و یک موج حرکتی در نظر گرفته می شوند. امواج 2 و 4 و B در خلاف جهت روند اصلی هستند و جزو امواج اصلاحی به شمار می آیند که امواج ۲ و ۴ نزولی و موج B  صعودی است.

در ادامه به صورت کامل به بررسی امواج جنبشی الیوت و امواج الیوت اصلاحی می پردازیم.

انواع امواج الیوت در تحلیل تکنیکال و ساختار امواج الیوت

همانطور که گفته شد، ساختار امواج الیوت به دو شکل امواج حرکتی و اصلاحی که به ترتیب شامل ۵ و ۳ موج هستند، می باشد.

امواج حرکتی یا جنبشی (Motive Waves)

امواج حرکتی (Motive Waves) یا امواج جنبشی الیوت همیشه در جهت روند بزرگ‌تر حرکت می‌کنند. موج حرکتی از یک ساختار پنج موجی کوچکتر تشکیل شده است که با ۱، ۲، ۳، ۴ و ۵ نامگذاری شده اند. این امواج از ۳ موج حرکتی و ۲ موج اصلاحی تشکیل شده اند. رالف الیوت، امواج جنبشی الیوت را الگوی پنج موجی (Five-Wave Pattern) نامید و سه قانون برای توصیف نحوه‌ی شکل گیری آن ایجاد کرد:

  • موج ۲ نمی تواند بیش از ۱۰۰ درصد از حرکت موج ۱ را پوشش دهد. در واقع موج ۲ نمی تواند پایین تر از ابتدای موج ۱ قرار گیرد.
  • موج ۴ نیز نمی تواند بیش از ۱۰۰ درصد از حرکت موج ۳ را پوشش دهد.
  • در میان امواج ۱، ۳ و ۵، موج ۳ اغلب طولانی‌ترین موج است و نمی تواند کوچکترین موج باشد. همچنین، موج ۳ همیشه از انتهای موج ۱ عبور می‌کند.

 

امواج جنبشی الیوت

 

امواج اصلاحی (Corrective Waves)

امواج الیوت اصلاحی از یک ساختار سه موجی تشکیل شده است که به صورت B، A و C نامگذاری شده اند. موج اصلاحی الیوت در مقایشه با امواج حرکتی کوتاهتر بوده و در خلاف جهت روند اصلی هستند. این امواج از دو موج حرکتی و یک موج اصلاحی کوچکتر در بین دو موج حرکتی، تشکیل شده اند.

یک نکته ساده برای شناسایی امواج الیوت اصلاحی این است که این امواج هیچ‌گاه بیشتر از سه موج نخواهند بود و هرگز از پنج موج ساخته نمی شوند.

 

امواج الیوت اصلاحی

 

چرخه های موج های الیوت

رالف الیوت ۹ درجه از امواج را شناسایی کرد و آن ها را از بزرگ به کوچک نامگذاری کرد:

  • Grand Super Cycle (چرخه فوق بزرگ)
  • Super Cycle (چرخه بزرگ)
  • Cycle (چرخه)
  • Primary (اولیه)
  • Intermediate (متوسط)
  • Minor (کوچک)
  • Minute (جزئی)
  • Minuette (بسیار جزئی)
  • Sub-Minuette (زیرمجموعه بسیار جزئی)

۳. روش تشخیص امواج الیوت

به صورت کلی ۴ روش برای شناسایی امواج الیوت وجود دارد:

  1. قوانین الیوت
  2. خصوصیات امواج الیوت
  3. خطوط راهنما
  4. امواج الیوت با فیبوناچی

در ادامه نحوه شناسایی امواج الیوت را با استفاده از این ۴ روش تشخیص امواج الیوت شرح می دهیم.

۱- قوانین الیوت در موج شماری الیوت

قوانین الیوت قوانینی هستند که باید همواره رعایت شوند و در صورت نقض آن‌ها، موج شماری الیوت غلط می‌شود. این قوانین به عنوان اصول غیرقابل مذاکره و قطعی الیوت شناخته می‌شوند و به تحلیلگران کمک می‌کنند تا صحت موج شماری الیوت خود را بسنجند. در صورتی که قوانین الیوت در تحلیلی رعایت نشوند، نتیجه‌ی تحلیل ممکن است نادرست باشد. همانطور که قبلا هم گفتیم، قوانین کلی الیوت به این صورت هستند:

  1. قانون اول (اصلاح موج 2): موج اصلاحی 2، نمی‌تواند به نقطه آغاز موج 1 برسد.
  2. قانون دوم (محدوده موج 4): موج 4 نمی‌تواند وارد محدوده موج 1 بشود و پایین تر از ابتدای موج ۱ باشد.
  3. قانون سوم (اندازه موج 3): موج 3 نمی‌تواند کوتاه‌ترین موج باشد و اغلب طولانی ترین موج است.

 

قانون اول الیوت

در الگوی الیوت، موج ۱ یک موج حرکتی است که در جهت روند بزرگتر حرکت می‌کند. این موج معمولاً با افزایش قیمت از سطح ابتدایی روند آغاز می‌شود و هنگام تکمیل، به نقطه بالای موج ۱ می‌رسد.

پس از اتمام موج ۱، موج ۲ شروع می‌شود و این موج یک حرکت اصلاحی است که به عنوان اصلاحی برای رشد قبلی در موج ۱ عمل می‌کند. به همین دلیل، قیمت از نقطه پایانی موج ۱ شروع به کاهش می‌کند.

همانطور که گفته شد، موج اصلاحی 2، نمی‌تواند به نقطه آغاز موج 1 برسد علت این امر این است که در صورتی که موج 2 به نقطه پایین‌تری از سطح ابتدای موج 1 برسد، می‌توان نتیجه گرفت که موج 1 بسیار ضعیف بوده و نتوانسته قدرت و انگیزه کافی برای حرکت به سمت بالا را به ارمغان بیاورد. در این صورت، قدرت و تأثیرگذاری موج 1 کاهش می‌یابد و موج 2 به نوعی بر آن غلبه می‌کند.

 

قانون دوم الیوت

موج 4 در الگوی الیوت به عنوان یک موج اصلاحی درون موج حرکتی تشخیص داده می‌شود. پس از اتمام موج 3 که معمولاً یک موج حرکتی و قوی است، موج 4 شروع به یک حرکت اصلاحی می‌کند. قانون دوم الیوت بیان می کند موج 4 نمی‌تواند وارد محدوده موج 1 بشود و پایین تر از ابتدای موج ۱ باشد. علت آن مانند قانون اول است که اگر موج 4 به محدودهٔ موج 1 وارد شود، می‌توان نشانه‌ای از ضعف در موج 3 دید. این موضوع نشان می‌دهد که قدرت موج 3 به میزان کافی برای ادامهٔ رشد نبوده است و بنابراین موج 4 باید به محدودهٔ موج 1 بازگردد تا حرکت جنبشی را اصلاح کند.

 

قانون سوم الیوت

موج‌های 1، 3 و 5 از نوع موج حرکتی هستند و در جهت روند اصلی حرکت می‌کنند. اگر روند کلی بازار صعودی باشد، این سه موج نیز صعودی خواهند بود، و اگر روند کلی بازار نزولی باشد، این سه موج هم نزولی خواهند بود.

قانون سوم الیوت می‌گوید که موج 3 نمی‌تواند هم از موج 1 و هم از موج 5 کوتاه‌تر باشد. این به این معنی است که موج 3، در بزرگ‌ترین موج در یک حرکت جنبشی است و به طور معمول از نظر طول، قوی‌ترین حرکت را دارد. موج 3 معمولاً حرکتی است که بسیاری از تریدرها و سرمایه‌گذاران حرکت قوی را درک می‌کنند و به بازار می‌پیوندند.

 

پکیج جامع آموزش بورس

پکیج جامع آموزش بورس

stock exchange یا bourse، بورسی است که در آن کارگذاران سهام و معامله گران می توانند اوراق بهادار مانند سهام، اوراق قرضه و سایر ابزارهای مالی را خرید و فروش کنند. بورس به دو دسته طبقه بندی می شود: بورس کالا و بورس اوراق بهادار. در این پکیج جامع آموزش بورس ، بازار بورس و اصطلاحات آن معرفی شده و نحوه سرمایه گذاری ...

%70 تخفیف
5.000.000 تومان
1.500.000 تومان
بررسی و خرید دوره

۲- خصوصیات امواج الیوت

هر یک از موج های الیوت خصوصیات و ویژگی هایی دارند که در ادامه آن ها را بیان می کنیم.

موج اول الیوت

موج 1، حرکت اولیه و قوی در یک روند جدید است و نقش کف‌سازی را برای آغاز روند جدید ایفا می‌کند. این موج معمولاً با افزایش قابل توجه در حجم معاملات و وسعت نمودار همراه است.

موج 1 نشان دهنده قوت و اعتماد سرمایه‌گذاران به روند جدید است، و با ورود موج 2، بخشی از موج 1 اصلاح می‌شود. این اصلاح به صورت ساده و معمولی اتفاق می‌افتد.

موج 1 عموماً شامل 5 زیرموج است، که هر کدام نشان‌دهنده حرکت‌های کوچکتر در داخل موج 1 هستند. بنابراین، اگر در یک روند قرار داریم و متوجه می‌شویم که یک حرکت مخالف روند در حال شکل‌گیری است و این حرکت دارای یک الگوی 5 موجی است و حجم معاملات نیز در حال افزایش است، احتمال زیاد این است که این حرکت 5 موجی، موج 1 از یک روند جدید است.

 

موج دوم الیوت

موج 2 معمولاً حاکی از یک حرکت اصلاحی است و اصلاحاتی را در تغییرات قیمتی موج 1 انجام می‌دهد. هدف اصلی موج 2 اصلاح و تصحیح قیمت‌های موج 1 است.

موج 2 تا زمانی که یک درصد قابل توجهی از تغییر قیمتی موج 1 را اصلاح کند، ادامه می‌یابد. این اصلاح از نگرانی سرمایه‌گذاران درباره سود کسب شده در موج 1 ناشی می‌شود. با تکمیل موج 2، فعالان بازار مطمئن می‌شوند که روند نزولی قبلی بازار بهبود یافته و موج 1 تنها یک نوسان مقطعی بوده است.

در موج 2، حجم معاملات و سرعت کاهش می‌یابد و این نشانه کاهش فشار فروش است. این نشانگر نبودن تاثیر قوی فروشندگان در بازار است. بنابراین، نمی‌توان موج 2 را ادامه‌ی روند نزولی قبلی قلمداد کرد.

 

موج سوم الیوت

موج سوم به عنوان یکی از امواج قوی و مهم در تحلیل الیوت شناخته می‌شود. این موج معمولاً جذابیت بسیاری برای فعالان بازار دارد و در طول آن روند بازار به شکل قابل رویت و واضحتری نمایش داده می‌شود.

در موج سوم، تغییر قیمت و حجم معاملات به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد. این موج معمولاً بلندترین موج در الگوی 5 موجی است و موج داخلی سوم (3:3) به عنوان قوی‌ترین نقطه در این سری امواج شناخته می‌شود.

در موج سوم، خطوط روند قبلی، مقاومت‌ها و سقف‌های قبلی به شکل قاطعی شکسته می‌شوند. شکاف‌های ادامه‌دهنده، افزایش شدید حجم، وسعت بالا و حرکت‌های شارپ در این موج رخ می‌دهد.

در موج سوم، علاقه عمومی به بازار به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد. معمولاً افراد عادی سعی می‌کنند به سرعت وارد بازار شوند و به همین دلیل پول ورودی به بازار به طرز بی‌سابقه‌ای افزایش می‌یابد.

 

موج چهارم الیوت

موج 4 به عنوان آخرین اصلاح درون روند شناخته می‌شود. این موج قابلیت پیش‌بینی و اندازه‌گیری به لحاظ وسعت و اندازه را دارد. تناوب نیز در موج 4 بسیار مهم است. طبق راهنمای تناوب، اگر موج اصلاحی دوم ساده باشد، موج 4 به اصلاحی پیچیده تبدیل می‌شود و در صورتی که موج اصلاحی دوم پیچیده باشد، موج 4 ساده خواهد بود.

گاهی اوقات موج 4 صرفاً یک حرکت ساده و اصلاح عرضی نیست و وظیفه‌ی آن ایجاد کف قیمت برای موج 5 است. این اصلاح عرضی باعث می‌شود روند خسته‌کننده و فرسایشی باشد و موج 5 به تارگت روند به تأخیر می‌افتد.

 

موج پنجم الیوت

موج 5 به عنوان آخرین موج حرکتی در راستای روند فعلی شناخته می‌شود. این موج به طور کلی پهنه و وسعت کمتری نسبت به موج 3 دارد و همچنین سرعت کمتری نیز نسبت به آن دارد. موج 5 معمولاً به عنوان ادامه‌ی آخرین موج اصلاحی در سری 5 تایی ظهور می‌کند.

اگر موج 5 به اکستنشن تبدیل شود، سرعت حرکت در سومین موج از 5 موج داخلی آن بیشتر از سایر امواج خواهد بود، به این معنی که حرکت قیمتی در موج 5 سریعتر و شدیدتر از سایر موج‌ها خواهد بود.

 

موج A

موج 5 معمولاً پس از پایان یافتن آن، نشان دهندهٔ پایان روندی است که شروع شده بود و به عنوان آخرین موج جنبشی در این روند عمل می‌کند.

روندی که با شروع حرکت ABC آغاز می‌شود، به صورت یک الگوی اصلاحی است که در آن موج A نمایانگر اولین موج نزولی است. بسیاری از سرمایه‌گذاران باور دارند که این افت صرفاً یک عقب‌نشینی و اصلاح کوتاه مدت است، اما در واقعیت، این موج ممکن است یک اصلاح موقت نباشد و به عنوان یک ریزش شدید (collapse) در نظر گرفته شود.

آهنگ و شدت موج A معمولاً تاثیری بر حرکت موج B دارد. اگر موج A به صورت یک سری 5 تایی باشد، احتمالاً موج B به صورت زیگزاگ (Zigzag) خواهد بود. اگر موج A به صورت یک سری 3 تایی ساده باشد، احتمالاً موج B به صورت فلت (Flat) یا مثلثی (Triangle) خواهد بود.

 

موج B

موج B معمولاً در حال اصلاح موج A است و ممکن است روندی شبیه به روند 5 موجی اصلی و قبلی داشته باشد. اگر روند اصلی افزایشی باشد، موج B نیز به سمت بالا پیشرفت خواهد کرد. اما باید توجه داشت که بازار همواره پیچیدگی‌ها و تغییرات غیرقابل پیش‌بینی دارد و هیچ الگوی قطعی و قانونی در تمامی مواقع تکرار نمی‌شود.

 

موج C

موج C به عنوان آخرین مرحله موج اصلاحی، معمولاً کاهش قدرتمندی را نشان می‌دهد. این کاهش‌ها غالباً ویرانگر و تاثیرگذار هستند و به عنوان سومین موج از الگوی اصلاح ABC شناخته می‌شوند. آن‌ها ویژگی‌هایی مشابه با موج 3 را در جهت عکس دارند، به این معنی که در حرکت رو به پایین هستند.

در موج C، بازار عموماً به ترس و وحشت فرو می‌رود و بسیاری از سرمایه‌گذاران ضرر را پذیرفته و در تلاش برای فرار از بازار هستند.

آموزش گام به گام فارکس

آموزش گام به گام فارکس

فارکس (Forex) مخفف Foreign Exchange Market به معنای بازار تبادل ارزهای خارجی است. بازار فارکس (FX یا بازار ارز) یک بازار جهانی غیرمتمرکز یا خارج از بورس (OTC) برای تجارت ارز است. در این دوره با آموزش گام به گام فارکس و اصطلاحات آن و همچنین نحوه خرید و فروش در این بازار می پردازیم. در ادامه انواع نمودارها، الگوها، ...

%70 تخفیف
10.000.000 تومان
3.000.000 تومان
بررسی و خرید دوره

۳- خطوط راهنما

خطوط راهنما Guide Lines نتیجه تجربی تحلیل‌گران و مشاهده‌های فراوان در بازار هستند و به صورت الگوهای آشنا برای الیوت‌کارها تبدیل شده‌اند. وقتی یک معامله‌گر این خطوط را در نمودار مشاهده می‌کند، به طور ناخودآگاه به تجربه‌های پیشین خود ارتباط می‌دهد.

تفاوت اصلی بین خطوط راهنما و قوانین الیوت در محدودیت‌های آن‌ها است. خطوط راهنما به صورت حالت احتمالی و تجربی تعریف می‌شوند، به عبارت دیگر، ممکن است در برخی موارد نقض شوند و نتایج متفاوتی داشته باشند. اما قوانین الیوت، به عنوان قوانین حتمی تعریف می‌شوند و در صورتی که یک قانون الیوت در تحلیل شما نقض شود، به معنی این است که تحلیل شما نادرست بوده است.

 

۴- امواج الیوت با فیبوناچی

در این قسمت نسبت های فیبوناچی در امواج الیوت را بررسی می کنیم.

نسبت‌های فیبوناچی موج اول

از موج اول در امواج الیوت می توان برای یافتن نسبت سایر امواج استفاده کرد. اندازه موج اول معمولا 38.2% تا 61.8% موج اصلاحی قبل از خود می‌باشد.

نسبت‌های فیبوناچی موج دوم

موج دوم پس از موج اول به‌وجود آمده و روند اصلاحی دارد و معمولا موج دوم بین ۵۰% تا ۶۱.۸% موج اول را اصلاح میکند.البته اگر به ۷۸٫۶% هم بازگشت داشته باشد مشکلی پیش نمی آید.

نسبت‌های فیبوناچی موج سوم

موج سوم موج بعدی حرکتی در امواج الیوت است که مطابق با یکی از نسبت های زیر با موج ۱ تناسب دارد:

  • ۱.۶۱۸ برابر موج ۱
  • ۲.۶۱۸ برابر موج ۱
  • ۴.۲۳۶ برابر موج ۱

اگر موج گسترش یافته موج سوم باشد این ضرایب ۲.۶۱۸ و ۴.۲۳۶ خواهند بود.

نسبت‌های فیبوناچی موج چهارم

موج چهارم دومین موج اصلاحی در امواج الیوت است که مطابق با یکی از نسبت های زیر با موج ۳ تناسب دارد:

  • ۲۳.۶ درصد
  • ۳۸.۲ درصد
  • ۵۰ درصد

نسبت‌های فیبوناچی موج پنجم

موج پنجم دارای دو حالت متفاوت است:

حالت اول: در صورتی که موج سوم گسترش پیدا کرده باشد و بیشتر از ۱.۶۱۸ باشد، نسبت ها به این شکل است:

  • برابر موج ۱
  • ۱.۶۱۸ برابر موج ۱
  • ۲.۶۱۸ برابر موج ۲

حالت دوم: در صورتی که موج پنجم گسترش پیدا نکرده باشد، نسبتی از طول موج اول تا سوم است. نسبتها در موج پنجم برابر است با:

  • ۰.۶۱۸ *طول موج ۱تا۳
  • طول موج ۱ تا ۳
  • ۱.۶۱۸*طول موج ۱تا۳

 

نسبت های فیبوناچی امواج اصلاحی

فیبوناچی در الگوی زیگزاگ

موج C در الگوی زیگزاگ، برابر با موج A است. اما در مواردی موج C به اندازه‌ی 0.618 و 1.618 برابر موج A است.

امواج الیوت

فیبوناچی در الگوی فلت

در الگوی فلت معمولی (Regular Flat)، میزان موج B، A و C باهم برابر است. در الگوی فلت منبسط (Expanded Flat)، میزان پیش‌روی موج C می‌تواند به دو صورت مختلف باشد که این دو حالت نشان دهنده میزان انبساط و اصلاح موج C نسبت به موج A است.

در حالت اول، موج C به اندازه‌ی 1.618 برابر با اندازه موج A حرکت می‌کند و از نقطه‌ی B تا انتهای موج C پیش می‌روید. در این حالت، محدوده‌ی اصلاحی موج B محدود است و موج C نمی‌تواند به فواصل بیشتری از انتهای موج B ادامه یابد. این موج C نسبتاً کوتاه و محدود است.

در حالت دوم، موج C تا سطح 0.618 از اندازه موج A به زیر کف A حرکت می‌کند. در این حالت، میزان اصلاح موج B مهم نیست و موج B می‌تواند به ارتفاعات بیشتری از ابتدای روند ادامه یابد. در این حالت، تمرکز بیشتر بر روی سطح تمام شدن موج C است.

امواج الیوت

فیبوناچی در الگوی مثلث

در الگوی اصلاحی مثلث همگرا، حداقل دو موج در میان نسبت طلایی دارند. یعنی یکی از موج‌های A و C یا B و D یا C و E باهم نسبت 0.618 دارند. اما در مورد الگوی اصلاحی مثلثی واگرا، موج‌ها به صورت یکی در میان نسبت 1.618 دارند.

امواج الیوت

 

۴. کاربرد ابزار PTI و DMA در امواج الیوت

ابزار PTI چیست؟

در امواج الیوت پس از ایجاد موج سوم یک موج اصلاحی وجود دارد که به عنوان موج چهارم شناخته می شود.  در این زمان پس از اصلاح قیمت کوتاه مدت تریدرها در انتظار نشانه هایی از تشکیل موج پنجم هستند. در این زمان اگر نشانه ای از تشکیل موج پنجم وجود نداشته باشد مشکل پیش می آید.  برای رفع این مشکل از ابزار (PTI (Profit Taking Index استفاده می شود که احتمال تشکیل موج پنجم را نشان می دهد. ابزار PTI مومنتوم Buy ها و Sell های موج ۳ و موج ۴ را مقایسه کرده سپس این مقایسه به الگوریتمی داده می‌شود که عدد PTI را محاسبه می‌کند.

امواج الیوت

عددی که بر اساس مقایسه موج ۳ و موج ۴ به دست می آید، سه نوع تفسیر متفاوت را نشان می دهد:

  • PTI>35 = تشکیل الگوی موج پنجم صحیح
  • PTI<35 = تشکیل الگوی موج پنجم نادرست
  • PTI<35 = موج پنجم ناقص و تشکیل الگوی سقف دوقلو
امواج الیوت

کانال های موج چهارم

ویژگی دیگر ابزار PTI، کانال‌های موج چهارم است که از طریق زمان به دست می‌آیند. بعد از تشکیل موج سوم، موج اصلاح بعدی (موج چهارم) اجازه میدهد زمان مشخصی بگذرد تا موج پنجم شکل بگیرد. اگر موج چهارم زمان زیادی به طول بینجامد از اثرات حرکت موج بعدی یعنی موج پنجم کاسته می شود.

کانال‌های موج چهارم سه خط بر اساس قیمت و زمان هستند.

  • اگر موج چهارم اصلاحی بالای کانال‌های موج چهارم باشد انتظار برای یک موج پنجم قوی زیاد است.
  • اگر موج چهارم اصلاحی زیر کانال‌های موج چهارم باشد انتظار برای موج پنجم قوی خیلی کم است.

 

مفهوم کانالهای موج چهارم

کانال های موج چهارم با رنگ های متفاوت نشان داده می شوند

  • اگر موج چهارم بالای کانال اول (ch1) که با رنگ آبی مشخص شده است تشکیل شود، بیش از ۸۰% احتمال شکل گیری موج پنجم قوی پس از آن وجود دارد.
  • اکر موج چهارم بالای کانال دوم (ch2) که با رنگ سبز مشخص شده است تشکیل شود، بیش از ۶۰% احتمال شکل گیری موج پنجم قوی پس از آن وجود دارد.
  • کانال سوم (ch3) که با رنگ قرمز نشان داده شده است کانال توقف نهایی است. زمانی که این کانال شکسته شود نباید انتظار موج پنجم با high بالا داشت.

امواج الیوت

با توجه به مطالب گفته شده، اگر شروط زیر برقرار باشد، موج پنجم قوی و کامل تشکیل می شود:

  • عدد ابزار PTI در انتهای موج چهارم بالای باشد.
  • قیمت بالای کانال موج چهارم باشد.

 

ابزار DMA چیست؟

ابزار (Displaced Moving Average) DMA یک میانگین متحرک ساده است که به سمت راست انتقال داده شده و هدف استفاده از آن اجازه دادن به بازار برای ادامه مومنتوم آن است. زمانی که پنج موج کامل تشکیل شد، قیمت DMA را قطع خواهد کرد.

در پایان موج پنجم می توان از ابزار DAM برای ورود به معامله استفاده کرد. بهتر است از یک DAM هفت روزه با دوره های پنج استفاده شود که به سمت راست انتقال داده شده است.

پکیج آموزش ارز دیجیتال

پکیج آموزش ارز دیجیتال

در پکیج آموزش ارز دیجیتال قدم به قدم همراه با پشتیبان اختصاصی خود به ۱.مقدمات و اصطلاحات ارز دیجیتال ۲.نحوه تحلیل فاندامنتال، کیف پول ها و صرافی ها ۳.الگوهای نموداری و پرایس اکشن و اندیکاتورها و استراتژی‌های معاملاتی مسلط ...

%50 تخفیف
5.000.000 تومان
2.500.000 تومان
بررسی و خرید دوره

 

۵. نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی این موضوع پرداختیم که امواج الیوت چیست؟ و چگونه امواج الیوت را تشخیص دهیم؟

امواج الیوت الگویی تحلیلی در بازارهای مالی هستند که براساس نظریه الیوت، قابلیت تشخیص و پیش‌بینی حرکت قیمت را دارند. این الگوها بر اساس تعامل بین موج‌های ترندهای صعودی و نزولی در بازار شکل می‌گیرند.

امواج الیوت به زبان ساده بر این اساس است که قیمت در بازار به صورت توالی‌هایی از امواج حرکت می‌کند که به صورت پنج موج صعودی (موج ۱ تا ۵) و سه موج نزولی (موج A، B و C) شکل می‌گیرد. این موج‌ها با استفاده از نسبت‌های فیبوناچی و الگوهای هندسی تشکیل می‌شوند.

یکی از ویژگی‌های مهم امواج الیوت این است که با توجه به ساختار و الگوی آن‌ها، می‌توان پیش‌بینی‌هایی دربارهٔ جهت حرکت قیمت، میزان اصلاح و هدف قیمتی را ارائه داد. الگوهای الیوت با ترکیبی از حرکت‌های ترندهای کوتاه مدت و بلندمدت، معامله‌گران را در تصمیم‌گیری‌های خود دربارهٔ ورود یا خروج از بازار کمک می‌کنند.

با این حال، مهم است به خاطر داشته باشید که امواج الیوت هیچ‌گاه به صورت قطعی و همیشگی پیش‌بینی‌هایی را ارائه نمی‌دهند و ممکن است در برخی موارد توسط نوسانات ناهموار بازار تحت تأثیر قرار بگیرند.

بنابراین، استفاده از امواج الیوت به عنوان یک ابزار تحلیلی، نیازمند شناخت عمیقی از این نظریه و تجربه به مرور زمان است. همچنین، ترکیب این نوع تحلیل با سایر روش‌ها و ابزارهای تحلیلی می‌تواند به بهبود تصمیم‌گیری در معاملات شما کمک کند.

دیدگاه کاربران

بدون دیدگاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها