60% تخفیف تمدید تخفیف کلیه دوره های مکتب تی وی برای شما به مدت محدود ...
ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال چیست؟ معدن کشف شده ی پول

تاریخ انتشار : اسفند ۲۲, ۱۴۰۱ تاریخ به روز رسانی : دی ۲۸, ۱۴۰۲ نویسنده : ریحانه مسافر زمان مورد نیاز مطالعه : 6 دقیقه تعداد بازدید : 207 بازدید

پدیده ی جدیدی که امروزه ذهن بسیاری از کاربرای اینترنتی رو به خودش درگیر کرده ارز دیجیتال هستش. حتی اگر با این پدیده آشنایی نداشته باشید حتما اسم آن به گوش شما خورده است . بسیاری از کاربران به آن لقب طلای دیجیتال داده اند شاید براتون سوال پیش بیاد دلیل این لقب چی هستش ؟ چون یک سری ویژگی ها داره که که باعث میشه ارزش آن با این فلز ارزشمند برابری کند ولی باید بگیم که این اصلا مقایسه ی درستی نیست . افراد بسیاری قصد ورود به   Digital currency رو دارند تا از خرید و فروش در این بازار به سودی از آن  برسند ولی آیا میتونن بدون اطلاعات این کار رو انجام بدن؟ قطعا خیر. لازمه ی این کار کسب اطلاعات در این زمینه و مفاهیم مرتبط با اون هستش.در این مقاله قصد داریم شما رو با مفهوم ارز دیجیتال آشنا کنیم و در این بین انواع و کاربرد های آن رو با هم بررسی کنیم پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

ارز دیجیتال چیست؟

آموزش رایگان ارز دیجیتال

آموزش رایگان ارز دیجیتال در نیم ساعت

همین الان با وارد کردن اطلاعات خود در فرم، دوره آموزش ارز دیجیتال را به صورت رایگان دریافت کرده و 10/000 تومان شارژ هدیه دریافت نمایید.





رمز عبور موقت همان شماره موبایل خواهد بود

ارز دیجیتال یا Digital currency چیست؟

اگر به این اسم نگاه کنیم مشخصه که یک نوع ارز هستش که در فضای دیجیتال تولید میشه . ارز دیجیتال در زبان فارسی معادل کریپتو کارنسی (Cryptocurrency) در انگلیسی هستش  و از دو کلمه کریپتو Crypto به معنای رمز نگاری و Currency به معنی پول یا ارز تشکیل شده است. این نوع ارز دقیقا مثل ارز های مشابه معمولی ( دلار و یورو و…) که به ان ها ارز فیات میگن برای معاملات استفاده میشن.. تفاوت اصلی آن‌ها در طریقه تولیدشون هست. ارز های دیجیتالی که ماهیت فیزیکی ندارند این قابلیت رو دارن که خیلی سریع در تمام نقاط دنیا انتقال پیدا کنن انواع خاص این نوع ارز رو میتونیم بیت کوین و اتریوم بدونیم که این قابلیت رو دارن بدون واسطه هایی مثل بلنک و دولت یک سیستم مالی جداگانه ایجاد کنند . درواقع  هدف از ایجاد این ارز این بوده که واسطه های مالی که به صورت سنتی کار می کنند حذف شوند و سیستم تبادلات مالی از حالت متمرکز به غیر متمرکز تغییر کند خب یعنی چی ؟ در سیستم متمرکز برا تبادلات مالی نیاز به تایید بانک مرکزی هستش و بدون تایید انجام آن غیر ممکن هست ولی در روش غیر متمرکز نیازی به تایید نداره و حتی کارمزد تبادلات هم پایین میاد و با سرعت بالایی انجام میشه.  در تصویر زیر سیر تغییر سیستم های مالی رو مشاهده میکنید:

ارز دیجیتال چیست؟

انواع ارز دیجیتال

سه دسته  ارز دیجیتال داریم که عبارتند از بیت کوین،آلت کوین ها  و توکن ها. آلت کوین‌ها که به آن ها کوین هم گفته می شود دارای بلاک چین مختص به خودشون هستند. بخشی از آن ها یک سری کد اولیه از بیت کوین رو دارند یا به عبارت دیگه میشه گفت که فورکی از بیت کوین ها هستند. برخی دیگر ار این نوع دارای شبکه ای مجزا از کدهای بیت کوین هستند مانند اتریوم، ریپل و ویوز. دسته دیگر توکن‌ها هستند که بر بستر یک پلتفرم مانند اتریوم یا ویوز و ایاس ایجاد شده اند. این نوع در بلاک چین های مختلفی ایجاد نمیشن و از قدرت بلاک چین اصلی برای انجام تراکنش های خود استفاده می کنند. توکن‌ها هم خود انواعی دارند که عبارتند از بهادار و کاربردی بنا بر این کاربرد مخصوص خودشون رو دارند و نمیشه به چشم یک ارز بهش نگاه کرد.

انواع ارز دیجیتال

تفاوت‌های ارزهای دیجیتال با واحدهای مرسوم پول

باید بدانید که معاملات ارز های دیجیتال بر خلاف تراکنش های بانکی  در صورت تایید  برگشت ناپذیر است. هنگامی که خرید آنلاین می کنید این امکان رو دارید سفارش رو پیگیری یا حتی لغو کنید ولی اگر این خرید رو با ارز دیجیتال انجام داده باشید دیگر امکان لغو و برگشت آن را ندارید. 

شما با پول کشور خودتون نمی تونید به طور مستقیم در کشوری دیگر خرید کنید ولی رمز ارز ها فارغ از محدودیت های جغرافیایی هستند و در کل دنیا قابل استفاده هستن.همچنین رمزارزها را نمی‌توان به‌ صورت تقلبی چاپ و جعل کرد چون همانطور که قبلا گفتیم  ماهیت فیزیکی ندارند. درحالی‌که جعل پول مرسوم کشورها همیشه جزء دغدغه‌های دولت‌ها و مردم هستش.

کاربرد Digital currency در زندگی ما

همونطور که قبلا هم توضیح دادیم ارزهای دیجیتال شکلی از دارایی هستن که با پروتکل های رمزنگاری به وجود اومدن و میتوان از آنها در طیف وسیعی از کارهای روزانه استفاده کرد. بطور کلی از کاربرد های ارزهای دیجیتال میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرمایه گذاری: ابین کاربرد بین سرمایه گذاران محبوبیت خاصی داره چرا؟ چون نوسانات خوبی دارن  از این رو برای سرمایه گذاری استفاده میشن.
  • خرید از فروشگاه های اینترنتی: با گسترش کسب و کار های اینترنتی امکانات خوبی برای سایت ها فراهم شده که کلیه خرید و فروش های سات رو با این ارز ها انجام میدن و مردم میتونن با بیت کوین و اتریوم و … به معامله بپردازن. 
  • معاملات جهانی: همانطور که قبلا هم اشاره کردیم این ارز ها برای معاملات جهانی محدودیتی ندارن و ئدر سراسر دنیا ایتفاده میشن.
  • انجام تبادلات مالی سنگین: برای انجام معاملات کلان از طریق واسطه مثل بانک شما باید کارمزد زیادی بپردازید در حالی که با استفاده از این ارز ها امنیت بالا همراه با کارمز کم و سرعیت بیشتر در انجام معاملات رو تجربه می کنید. 

کاربرد ارزهای دیجیتال

پکیج آموزش ارز دیجیتال

پکیج آموزش ارز دیجیتال

در پکیج آموزش ارز دیجیتال قدم به قدم همراه با پشتیبان اختصاصی خود به ۱.مقدمات و اصطلاحات ارز دیجیتال ۲.نحوه تحلیل فاندامنتال، کیف پول ها و صرافی ها ۳.الگوهای نموداری و پرایس اکشن و اندیکاتورها و استراتژی‌های معاملاتی مسلط ...

%50 تخفیف
5.000.000 تومان
2.500.000 تومان
بررسی و خرید دوره

مزایای ارز های دیجیتالی 

تعدادی از مهمترین مزیت های مشترک عبارتند از :

  • از امنیت بالایی برخوردار هستند و امکان تقلب خیلی پایین هستش.
  • محدودیت انتقال ندارند و برای معاملات کلان عالی هستند .
  • اطلاعاتی از طرفین معامله وجود ندارد و قابل ردیابی نیستند.
  • انجام معاملات نیاز به واسطه ندارد و سریعتر انجام میشن.

معایب ارز های دیجیتالی 

با وجود مزایای قابل توجه دارای معایبی هم هستند از جمله : 

  • به جز استیبل کوین ها، بقیه نوسان زیادی دارند. برای ورود به این حوزه داشتن اطلاعات کافی الزامی است.
  • هرچن در دنیا کاربرای زیادی دارند ولی خیلی از دولت ها مخالف این دارایی ها هستند.
  • در صورت دادن اطلاعات اشتباه مانند کیف پول مقصد در معامله دیگر به هیچ عنوان قابل برگشت نیستند.
  • چون هویت طرفین معامله مشخص نیست امکان پولشویی زیاد است.

مزایا و معایب ارزهای دیجیتال

سخن پایانی

امروزه شاهد رشد و تکامل دنیای دیجیتال و به طبع ارز های دیجیتال هستیم که روز به روز به قابلیت های اونا اضافه میشه.شاید تا همین چند سال پیش کسی فکرشو نمیکرد بشه با سراسر دنیا معاملا کلان بدون واسطه انجام داد ولی به لطف این ارز ها امروز این امکان فراهم شده است.

در قدیم شاید این امکان برای خانم ها خیلی سخت بود که رانندگی کنند ولی امروزه جامعه این امر رو پذیرفته است.یا شاید اصلا فکرشو نمیکردیم جای پول یه کارت کوچک به عنوان کارت بانکی بیاد که بتونیم باهاش کارها و خرید هامون رو انجام بدیم ولی این امر میسر شد. حالا نوبت به کریپتوکرنسی ها رسیده که در حال طی کردن مسیر پیشرفت خودشون هستند. در معاملات کلان هم مورد استفاده قرار میگیرند و جامعه جهانی رفته رفته این فرایند رو قبول خواهد کرد در این مقاله سعی کردیم کریپتو کرنسی یا ارز های دیجیتالی رو تعریف کنیم و کاربرد و معایب و مزایای آن ها رو با هم بررسی کنیم با تشکر از وقتی که برای خواندن این مطلب گذاشتین ،منتظر نظرات و پیشنهادات شما در مورد این مطلب هستیم.

دیدگاه کاربران

بدون دیدگاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها