60% تخفیف تمدید تخفیف کلیه دوره های مکتب تی وی برای شما به مدت محدود ...
صرافی سوشی سواپ

صرافی سوشی سواپ sushiswap چیست؟

تاریخ انتشار : تیر ۷, ۱۴۰۲ تاریخ به روز رسانی : دی ۲۴, ۱۴۰۲ نویسنده : ریحانه مسافر زمان مورد نیاز مطالعه : 11 دقیقه تعداد بازدید : 148 بازدید

1. صرافی سوشی سواپ چیست؟

سوشی سواپ (SushiSwap) یک صرافی غیرمتمرکز بر پایه بلاکچین اتریوم (Ethereum) است که در سال ۲۰۲۰ تأسیس شده است. این صرافی توسط Chef Nomi و 0xMaki، دو توسعه‌دهنده ناشناس، بر اساس یک فورک از صرافی یونی‌سواپ (Uniswap) تأسیس شد. هدف اصلی ایجاد سوشی سواپ، ارائه یک بستر مالی غیرمتمرکز به کاربران ارزهای دیجیتال بوده است.

مزیت اصلی صرافی سوشی سواپ نسبت به صرافی‌های متمرکز، این است که هیچ نهاد یا سازمان متمرکزی سرمایه و عملکرد صرافی را کنترل نمی‌کند. در صرافی‌های متمرکز، معاملات و اموال کاربران در اختیار یک سازمان قرار می‌گیرند و این سازمان می‌تواند در صورت نیاز به حساب‌ها دسترسی داشته باشد. در صرافی سوشی سواپ، کاربران با استفاده از کیف پول شخصی خود، به صورت مستقیم و بدون واسطه مرکزی، ارزهای دیجیتال را خریداری، فروش و مبادله می‌کنند.

سوشی سواپ از پروتکل تنظیم بازار خودکار (AMM) استفاده می‌کند. این پروتکل امکان توزیع منابع و معاملات بین کاربران را فراهم می‌کند. به جای ثبت سفارش‌ها در لیست، از قراردادهای هوشمند برای انجام معاملات استفاده می‌شود. قراردادهای هوشمند به طور خودکار تعیین قیمت و اجرای معاملات را براساس الگوریتم‌های ریاضی انجام می‌دهند.

با استفاده از صرافی سوشی سواپ، کاربران می‌توانند ارزهای دیجیتال خود را در لیست جفت‌های معاملاتی مختلف قرار داده و مبادله کنند. همچنین، افرادی که توکن SUSHI را نگهداری می‌کنند، حق شرکت در تصمیم‌گیری‌های مربوط به اکوسیستم سوشی سواپ را دارند و می‌توانند از طریق رای‌گیری تأثیرگذار باشند.

از آن زمان که سوشی سواپ تأسیس شده است، به عنوان یکی از پرطرفدارترین صرافی‌های غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال شناخته شده است. این صرافی در زمینه دیفای (DeFi)، معاملات بر روی بلاک‌چین اتریوم و توسعه اکوسیستم‌های متنوعی فعالیت می‌کند.

 

صرافی سوشی سواپ چیست؟

 

سرویس های سوشی سواپ

صرافی غیرمتمرکز سوشی سواپ دارای سرویس هاس مختلفی است:

  • سواپ (Swap)
  • دکس میان‌زنجیره xSwap
  • بازار وام‌دهی Kashi
  • لانچ‌پد توکن Miso
  • فریم ورک ایجاد بازارساز خودکار Trident
  • پلتفرم وستینگ Furo

 

توکن سوشی (SUSHI)

توکن SUSHI به عنوان توکن بومی صرافی سوشی سواپ عمل می‌کند و نقشی حاکمیتی در این صرافی دارد. استخرهای نقدینگی در سوشی سواپ مکانی است که کاربران می‌توانند ارزهای دیجیتال خود را در آنجا جهت تامین عرضه و تقاضا نگهداری کنند. صاحبان توکن SUSHI که در این استخرها سرمایه‌گذاری می‌کنند، حق دریافت بخشی از کارمزد‌هایی که در صرافی سوشی سواپ برای معاملات واقع می‌شود را دارند.

ارز دیجیتال سوشی sushi بر پایه استاندارد ERC-20 بر بستر شبکه اتریوم ایجاد شده است، که این به این معنی است که می‌توان آن را در کیف پول‌ها و صرافی‌های سازگار با ERC-20 ذخیره و معامله کرد.

تعداد کلی توکن‌های SUSHI محدود به ۲۵۰ میلیون عدد است. از این تعداد، در حال حاضر نصف آن یعنی ۱۲۵ میلیون عدد در دسترس قرار گرفته است. ارز دیجیتال sushi از لحاظ مالکیت و کنترل به صاحبان آن اختصاص دارد و آن‌ها صاحبان پروتکل و صرافی سوشی سواپ هستند.

با توجه به حاکمیتی بودن توکن SUSHI، صاحبان آن توانایی تصمیم‌گیری درباره امور مهم صرافی سوشی سواپ را دارند و می‌توانند در فرایندهای تصمیم‌گیری و توسعه اکوسیستم سوشی سواپ نقش فعالی ایفا کنند.

 

آموزش رایگان ارز دیجیتال

آموزش رایگان ارز دیجیتال در نیم ساعت

همین الان با وارد کردن اطلاعات خود در فرم، دوره آموزش ارز دیجیتال را به صورت رایگان دریافت کرده و 10/000 تومان شارژ هدیه دریافت نمایید.





رمز عبور موقت همان شماره موبایل خواهد بود

2. مزایا و معایب صرافی سوشی سواپ

صرافی سوشی سواپ همچون سایر صرافی‌های دیگر مزایا و معایب خاص خود را دارد. ددر این بخش برخی از مزایا و معایب صرافی سوشی سواپ را بیان میکنیم.

مزایا:

  • عدم وابستگی به نهاد مرکزی: سوشی سواپ به عنوان یک صرافی غیرمتمرکز عمل می‌کند. این بدان معنی است که هیچ نهاد مرکزی، شرکت یا سازمانی صرافی را کنترل نمی‌کند. این ویژگی باعث می‌شود کاربران از مزایای امنیت بیشتری برخوردار شوند، زیرا کنترل دارایی‌ها بر عهده خودشان است و هیچ شخص یا نهادی توانایی دسترسی یا تغییر در این دارایی‌ها را ندارد.
  • انعطاف‌پذیری: سوشی سواپ با استفاده از تکنولوژی قراردادهای هوشمند، به کاربران امکان می‌دهد بدون نیاز به احراز هویت یا تأیید سندی، معاملات خود را انجام دهند. این بدان معنی است که هر فردی که دارای کیف پول اتریوم باشد، می‌تواند با سوشی سواپ تعامل داشته باشد.
  • عدم بسته‌شدن حساب: در صرافی‌های متمرکز، ممکن است صرافی در صورت مشکلات فنی یا قوانین داخلی، حساب کاربران را ببندد یا دسترسی به دارایی‌های آن‌ها را محدود کند. در سوشی سواپ، به دلیل غیرمتمرکز بودن، احتمال بسته‌شدن حساب کاربران بسیار کمتر است.
  • حجم معاملات قابل قبول: سوشی سواپ با استفاده از پروتکل AMM (Automatic Market Maker) عمل می‌کند که این به معنی این است که معاملات در آن بر اساس الگوریتم ریاضی انجام می‌شود. این موضوع باعث می‌شود که سوشی سواپ بتواند حجم معاملات قابل قبولی را پشتیبانی کند.
  • عدم نیاز به احراز هویت: در سوشی سواپ، شما برای استفاده از صرافی و انجام معاملات، نیازی به احراز هویت مانند ارائه اسناد شناسایی یا ثبت نام با اطلاعات شخصی ندارید. این ویژگی به کاربران اجازه می‌دهد به صورت ناشناس در صرافی فعالیت کنند و حفظ حریم خصوصی خود را تضمین کنند.

معایب:

  • نبود نهاد نظارتی: به علت عدم وجود نهاد نظارتی مستقل، صرافی‌های غیرمتمرکز مانند سوشی سواپ ممکن است برای فعالیت کلاهبرداران به عنوان بستری مناسب عمل کنند. این به معنی این است که ریسک از دست دادن دارایی‌ها به دلیل کلاهبرداری و تقلب در این صرافی بالاتر است و کاربران باید با احتیاط و آگاهی کافی در این صرافی فعالیت کنند.
  • وجود ضرر ناپایدار: به علت ماهیت غیرمتمرکز سوشی سواپ و استفاده از پروتکل AMM، احتمال وجود ضرر ناپایدار در صرافی وجود دارد. ممکن است در برخی شرایط بازار و تلاطم‌های قیمتی، کاربران ضرری را تجربه کنند که ممکن است در برخی موارد باعث از دست دادن بخشی از سرمایه آنها شود.
  • کارمزد بالاتر: در مقایسه با صرافی‌های متمرکز، سوشی سواپ ممکن است کارمزد بالاتری را اعمال کند. این امر می‌تواند برای تریدرها و کاربران با حجم معاملات بزرگ مقدار قابل توجهی از سود را کاهش دهد.
  • عدم امکان معاملات دو طرفه و اهرمی: سوشی سواپ بر اساس پروتکل AMM عمل می‌کند که به معنی عدم امکان انجام معاملات دو طرفه (تریدینگ) و استفاده از اهرم در ترید است. این ممکن است برخی از تریدرها که به دنبال این نوع معاملات هستند را محدود کند.

 

پکیج آموزش ارز دیجیتال

پکیج آموزش ارز دیجیتال

در پکیج آموزش ارز دیجیتال قدم به قدم همراه با پشتیبان اختصاصی خود به ۱.مقدمات و اصطلاحات ارز دیجیتال ۲.نحوه تحلیل فاندامنتال، کیف پول ها و صرافی ها ۳.الگوهای نموداری و پرایس اکشن و اندیکاتورها و استراتژی‌های معاملاتی مسلط ...

%50 تخفیف
5.000.000 تومان
2.500.000 تومان
بررسی و خرید دوره

3. آموزش کار با صرافی سوشی سواپ

در این قسمت به آموزش کار با صرافی سوشی سواپ میپردازیم. ابتدا نحوه ثبت نام در صرافی سوشی سواپ و اتصال کیف پول به آن را شرح می دهیم.

در مرحله اول وارد سایت صرافی سوشی سوآپ به آدرس sushi.com  شده و روی گزینه Enter App کلیک کنید.

صرافی سوشی سواپ

 

دو گزینه در بالا سمت راست مشاهده می‌کنید. شما می توانید شبکه‌ای را که قصد انجام تراکنش روی آن را دارید، از گزینه سمت چپ انتخاب کنید. این گزینه به صورت پیشفرض بر روی شبکه اتریوم قرار دارد. همچنین برای اتصال به کیف پول می توانید بر روی گزینه Connect Wallet کلیک کنید. صرافی سوشی سواپ sushiswap از کیف پول های مختلفی مانند متامسک، کوین بیس، ناسیس سیف و… پشتیبانی میکند.

صرافی سوشی سواپ

 

برای اتصال به کیف پول، ابتدا یک کیف پول را نصب و فعال کرده و  سپس بر روی گزینه Connect Wallet کلیک کنید و کیف پول مورد نظر (متامسک) را انتخاب کنید. سپس در برنامه متامسک کد QR نشان داده شده در صرافی سوشی سوآپ را اسکن کرده و به کیف پول متصل شوید.

 

سواپ صرافی سوشی سواپ sushiswap

به منظور سواپ توکن در صرافی غیرمتمرکز سوشی سواپ، بر روی گزینه Swap کلیک کنید. سپس رمزارز مورد نظر خود را انتخاب و بر روی Swap کلیک کنید.

صرافی سوشی سوآپ

در تصویر بالا پس از وارد کردن رمزارزها و مقدار آن ها، گزینه Enter an amount به Swap  تبدیل می شود.

با انتخاب گزینه تنظیمات تراکنش دربالا سمت راست، شما می توانید میزان اسلیپیج و مدت زمان اعتبار تراکنش را مشخص نمایید.

صرافی سوشی سوآپ

 

افزودن نقدینگی در صرافی سوشی سواپ sushiswap

برای افزودن نقدینگی در صرافی سوشی سواپ، بر روی گزینه Swap کلیک کرده سپس Liquidity را انتخاب کنید. حال بر روی گزینه Add کلیک کنید.

صرافی غیرمتمرکز سوشی سواپ

 

برای خارج کردن نقدینگی در صرافی سوشی سواپ باید بر روی گزینه Remove کلیک کرده و درصدی از نقدینگی که قصد خارج کردن آن را دارید، مشخص کنید. سپس گزینه Approve  را بزنید.

برای مشاهده توکن ها می توانید گزینه View Liquidity Positions را انتخاب کرده و در قسمت My Liquidity Positions توکن های خود را مشاهده کنید.

فارم در صرافی سوشی سواپ

یکی از راه هایی کسب درآمد در صرافی سوشی سواپ، شرکت در فارم های این صرافی است. کاربران می توانند تامین نقدینگی در فارم ها پرداخته و در مقابل ارز دیجیتال سوشی sushi دریافت کنند.

به این منظور باید بر روی گزینه Farm کلیک کرده و فارم مورد نظر را انتخاب کنید. (در اینجا ما DUSD/WETH را انتختاب کردیم).

صرافی غیر متمرکز سوشی سواپ

 

سپس مقدار مورد نظر را وارد کرده و بر روی گزینه Stake برای سپرده گذاری توکن کلیک کنید. اگر قصد برداشت توکن را دارید، گزینه unstake را انتخاب نمایید.

 

استیک کردن در صرافی سوشی سواپ sushiswap

شما می توانید با استیک کردن ارز دیجیتال sushi در این صرافی سود دریافت کنید. به این منظور در ابتدا در صفحه اصلی بر روی گزینه Stake کلیک کنید. سپس بر روی گزینه Stake SUSHI کلیک کرده و مقدار مورد نظر خود برای استیکینگ را وارد نمایید. در نهایت بر روی گزینه Approve کلیک کنید.

صرافی سوشی سواپ sushiswap

 

برای خارج کردن توکن های خود می توانید از Unstake استفاده کنید.

 

وام دهی و وام گیری در صرافی سوشی سوآپ

در صرافی غیرمتمرکز سوشی سواپ با استفاده دو گزینه Lend و Borrow می توان عملیات وام دهی و وام گیری را انجام داد. ابتدا به بررسی بنتوباکس و کاشی Kashi میپردازیم.

بنتوباکس امکان سپرده گذاری را برای کاربران فراهم میکند. کاربران با انتخاب این گزینه در صفحه Lend، می توانند توکن های خود برای سپرده گذاری را  انتخاب کرده و با انتخاب گزینه Deposit آن را واریز کنند.

کاشی Kashi نیز یکی از پروتکل های DeFi است که بر روی بنتوباکس ساخته شده است. کاشی به کاربران امکان وام دهی و وام گیری به صورت شخصی را فراهم می کند.

سپرده گذاری در بنتوباکس BentoBox

جهت سپرده گذاری در بنتوباکس ابتدا وارد صفحه Lend شوید. سپس BentoBox را از بالای صفحه سمت راست انتخاب نمایید.

آموزش کار با صرافی سوشی سواپ

 

در این صفحه می توانید برای واریز از گزینه Deposit و برای برداشت توکن های خود از گزینه Withdraw استفاده نمایید.

صرافی سوشی سواپ

 

وام دهی در صرافی سوشی سواپ SushiSwap

برای وام دهی در صرافی غیرمتمرکز سوشی سواپ بر روی گزینه Lend از بالای صفحه اصلی کلیک کنید.

در صفحه بعد در ستون Lending رمزارزی که قصد وام دهی آن را دارید قرار دارد و ستون Collateral مربوط به وثیقه آن است. حال جفت ارز و وثیقه مورد نظر خود را انتخاب کرده و مقدار آن را وارد نمایید و بر روی گزینه Approve Kashi کلیک کنید.

صرافی سوشی سواپ

 

پس از تایید پیام ارسال شده از طرف کیف گزینه Approve Kashi به Deposit تبدیل می شود. حال این گزینه را انتخاب کنید.

صرافی سوشی سواپ sushiswap

 

برداشت صرافی غیرمتمرکز سوشی سواپ

برای برداشت ارز خود وارد قسمت Lend شده و گزینه Withdraw را انتخاب کنید سپس جفت ارز و وثیقه مورد نظر را انتخاب کرده و بر روی گزینه Withdraw کلیک کنید.

صرافی سوشی سواپ

 

قرض گرفتن در صرافی سوشی سواپ

برای قرض گرفتن در صرافی سوشی سواپ sushiswap نیز گزینه Borrow در بالای صفحه اصلی انتخاب کنید. در این صفحه نیز در ستون های Borrow و Collateral رمز ارز و وثیقه آن را مشاهده میکنید. در این مرحله رمزارز انتخاب کنید. سپس وثیقه و مقدار آن را مشخص نمایید.

آموزش کار با صرافی سوشی سواپ

 

برای واریز توکن ها نیز می توانید از گزینه Repay استفاده کنید. برای اینکار ابتدا به صفحه Borrow رفته و تعداد توکنی که قصد واریز آن را دارید،وارد کنید و گزینه Repay را انتخاب کنید.

صرافی سوشی سواپ

 

 

4. جمع بندی

سوشی سواپ یکی از محبوب‌ترین صرافی‌های غیرمتمرکز بر بستر بلاکچین اتریوم است. این صرافی با استفاده از پروتکل تنظیم بازار خودکار (AMM) در فضای دیفای (DeFi) عمل می‌کند. برخلاف صرافی‌های متمرکز، سوشی سواپ توسط هیچ نهاد مرکزی اداره نمی‌شود و بر مبنای قراردادهای هوشمند (Smart Contracts) فعالیت می‌کند.

مزایای سوشی سواپ شامل عدم نیاز به احراز هویت، حجم معاملات قابل قبول، و امکان بستن حساب کاربران به صورت محدود است. همچنین، سوشی سواپ اجازه می‌دهد تا کاربران از توکن حاکمیتی SUSHI به عنوان یک ابزار شرکت در تصمیم‌گیری‌های صرافی استفاده کنند.

با این حال، همانطور که در صرافی‌های غیرمتمرکز دیگر نیز وجود دارد، سوشی سواپ همچنین دارای معایبی است. برخی از این معایب شامل نبود نهاد نظارتی که باعث می‌شود برای کلاهبرداران بستر مناسبی باشد و احتمال وجود ضرر ناپایدار است. همچنین، سوشی سواپ کارمزد بالاتری نسبت به صرافی‌های متمرکز دارد و امکان معاملات دو طرفه و اهرمی برای تریدرها وجود ندارد.

به طور کلی، سوشی سواپ به عنوان یکی از نخستین صرافی‌های غیرمتمرکز AMM با توجه به جامعه فعال و جذابیتش در فضای دیفای شناخته شده است. با این حال، همچنان لازم است در هنگام استفاده از آن و دیگر صرافی‌های دیفای احتیاط کرده و به طور کامل درک کنید که ریسک‌های مرتبط با امنیت و عملکرد شبکه ممکن است وجود داشته باشد.

دیدگاه کاربران

بدون دیدگاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها