60% تخفیف تمدید تخفیف کلیه دوره های مکتب تی وی برای شما به مدت محدود ...
حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال

آشنایی با سطوح حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال

تاریخ انتشار : اردیبهشت ۱۷, ۱۴۰۲ تاریخ به روز رسانی : دی ۲۴, ۱۴۰۲ نویسنده : ریحانه مسافر زمان مورد نیاز مطالعه : 14 دقیقه تعداد بازدید : 198 بازدید

۱. حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال (Support & Resistance)

در تحلیل تکنیکال، قیمت یک سهم توسط عرضه و تقاضای خرید و فروش تعیین می‌شود. بدین معنی که با فشار خریداران به سمت بالا و با فشار فروشندگان به سمت پایین، قیمت سهم حرکت می‌کند. این موضوع به سطوح حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال اشاره دارد. مفهوم حمایت و مقاومت (Support & Resistance) در تحلیل تکنیکال، دو مفهوم کلیدی و حیاتی هستند که به شکل گسترده در بازارهای مالی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دو مفهوم برای تعیین نقاط و سطوح قیمتی که در طول یک روند قیمتی مهم هستند و در صورت شکستن آنها، روند جدیدی در بازار شکل می‌گیرد، استفاده می‌شوند.

تشخیص نقطه یا ناحیه حمایت و مقاومت در بورس و سایر بازارهای مالی یکی از مسائل حیاتی در تحلیل تکنیکال است. در واقع، این یکی از مفاهیم پایه و بنیادی در معاملات بازارهای مالی است. به عبارت دیگر، معامله‌گران باید به تشخیص نقاط حمایت و مقاومت مسلط باشند. معامله در بازارهای مالی بر اساس این اصل انجام می‌شود که در نقاط حمایت به سهم یا ارز خرید کنند و در صورتی که روند صعودی برای شکستن مقاومت قدرت کافی نداشته باشد، در نقاط مقاومت به سهم یا ارز فروشند. به عبارت دیگر، تعیین نقاط حمایت و مقاومت اساسی‌ترین و پر اهمیت‌ترین نکات در تحلیل تکنیکال است.

در این مقاله با تعریف حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال و انواع آن آشنا شده و تفاوت حمایت و مقاومت را بیان میکنیم. همچنین استراتژی های معاملاتی در سطوح حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال را بررسی میکنیم.

 

حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال

تامبنیل دوره آموزش رایگان فارکس

آموزش رایگان فارکس در نیم ساعت

همین الان با وارد کردن اطلاعات خود در فرم، دوره آموزش فارکس را به صورت رایگان دریافت کرده و 10/000 تومان شارژ هدیه دریافت نمایید.





رمز عبور موقت همان شماره موبایل خواهد بود

حمایت یا سطح تقاضا (Support)

خط حمایت در تحلیل تکنیکال به چند نقطه کف قیمتی در یک فریم زمانی مشخص اشاره دارد که همگی در یک راستا و یک خط هستند. این خط به گونه‌ای است که در ناحیه آن، قیمت سهام نسبت به این خط واکنش مثبت نشان می‌دهد و روند نزولی به صعودی تغییر می‌کند. به همین علت تحلیلگران اعتقاد دارند آن نماد به این خط حمایتی همین واکنش مثبت را در آینده هم نشان خواهد داد. در خط حمایت فشار خرید به فشار فروش غلبه می‌کند، بنابراین از آنجایی که گرایش به خرید سهام در خط حمایتی بیشتر از تمایل به فروش سهام است، قیمت سهام با رشد مواجه خواهد شد. به همین دلایل ذکر شده این خطوط حمایتی برای تحلیلگران تکنیکالی جذابیت بسیاری دارند. در واقع سطوح حمایتی، سطوحی هستند که به دلیل جذابیت خاصی که برای خریداران دارند، با رسیدن قیمت به این سطح، افزایش تقاضا را تحریک می‌کنند. این افزایش تقاضا موجب افزایش قیمت می‌شود و در واقع، در این سطوح، میزان تقاضا بر میزان عرضه غلبه می‌کند و این پیروزی باعث افزایش قیمت و ادامه روند صعودی می‌شود.

در خطوط حمایتی موارد زیر صادق است:

  • سطح حمایت در تحلیل تکنیکال به نقطه‌ای اشاره دارد که حجم تقاضا، یعنی تعداد خریداران سهام، بیشتر از حجم عرضه، یعنی تعداد فروشندگان سهام، است.
  • فروشندگان تمایلی به فروش سهام در زیر سطح حمایت ندارند و قیمت سهام تحت کنترل خریداران است.
  • معامله‌گران، سهام شرکت را در این محدوده ارزشمند ارزیابی می‌کنند و معتقدند که قیمت سهام از این سطح پایین‌تر نخواهد آمد.
  • با بهم پیوستن نقاط پایینی در یک دوره زمانی روی یک خط، سطح حمایت شکل می‌گیرد.

 

مقاومت یا سطح عرضه (Resistance)

خط مقاومت، یک خط تکنیکالی در بازار سرمایه است که در یک بازه زمانی مشخص، چند نقطه سقف قیمتی را قطع می‌کند و همگی در یک خط قرار می‌گیرند. در منطقه این خط، قیمت سهام به آن واکنش منفی نشان می‌دهد و روند رو به رشد به نزولی تغییر می‌کند، به همین علت تحلیلگران باور دارند که نماد به این خط مقاومت در آینده همین واکنش منفی را نشان خواهد داد. در خط مقاومت، فشار فروش بر فشار خرید غلبه می‌کند، بنابراین به دلیل اینکه گرایش به فروش سهام در خط مقاومت بیشتر از تمایل به خرید سهام است، قیمت سهام با افت مواجه خواهد شد. در واقع سطوح مقاومت سطوحی هستند که برای فروشندگان جذابیت خاصی دارند و با رسیدن قیمت به این سطح، معامله‌گران به شدت به فروش می‌پردازند؛ چرا که انتظار می‌رود در این نقاط قیمت کاهش پیدا کند. در واقع در این سطوح، فشار فروش بر بازار غلبه می‌کند و به دلیل این فشار، قیمت کاهش پیدا کرده و روند نزولی ادامه پیدا می‌کند.

در خطوط مقاومت:

  • سطح مقاومت، یک سطح تکنیکالی است که در آن حجم عرضه بیشتر از حجم تقاضا است.
  • خریداران تمایل به خرید سهام در بالای سطح مقاومت ندارند و قیمت توسط فروشندگان کنترل می‌شود.
  • معامله‌گران، فروش سهام شرکت را در این محدوده ارزشمند ارزیابی می‌کنند و معتقدند که قیمت‌ها از آن سطح بالاتر نمی‌رود.
  • با بهم‌پیوستن نقاط بالایی در یک دوره زمانی روی یک خط، سطح مقاومت شکل می‌گیرد.

اصلی‌ترین تفاوت حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال این است که حمایت به نقطه‌ای از قیمت اشاره دارد که قیمت به آن می‌رسد و به سمت پایین حرکت می‌کند ولی مقاومت به نقطه‌ای از قیمت اشاره دارد که قیمت به آن می‌رسد و به سمت بالا حرکت می‌کند.

 

کاربرد سطوح حمایت و مقاومت به زبان ساده

استفاده از سطوح حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا راهبرد خرید و فروش مناسب را در بازار پیدا کنند. به طور کلی، اگر قیمت یک اوراق بهادار به سمت سطح مقاومت حرکت کند، این به معنای این است که تقاضای خرید کاهش یافته و فروشندگان بیشتر شده‌اند. در نتیجه، احتمال کاهش قیمت و یا تغییر مسیر به سمت پایین بیشتر می‌شود. به همین ترتیب، اگر قیمت به سمت سطح حمایتی حرکت کند، احتمال افزایش قیمت و یا تغییر مسیر به سمت بالا بیشتر است.

استفاده از سطوح حمایتی و مقاومتی در تحلیل تکنیکال می‌تواند در تصمیم‌گیری در مورد خرید و فروش دارایی‌های مالی موثر باشد. با توجه به این سطوح، معامله‌گران می‌توانند به تعیین قیمت ورود و خروج به بازار پرداخته و میزان سود و زیان خود را کنترل کنند.

به طور کلی، استفاده از سطوح حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال برای پیدا کردن نقاط ورود و خروج از بازار بسیار کاربردی است. همچنین، با استفاده از این سطوح، سرمایه‌گذاران می‌توانند در مورد پتانسیل ریسک و عایدی هر معامله نیز تصمیم گیری کنند.

 

چرا سطوح حمایت و مقاومت شکل می‌گیرند؟

مفهوم حمایت و مقاومت در بورس، به دلیل واکنش‌های خریداران و فروشندگان به قیمت سهم، شکل می‌گیرند. این سطوح از مجموعه‌ای از نقاط در کف و سقف بازار تشکیل شده‌اند که قیمت به آن‌ها واکنش نشان داده است. برای مثال در یک سطح مقاومتی، خریداران به این نتیجه می‌رسند که قیمت سهم از این مقدار بیشتر نخواهد شد، پس شروع به فروش آن می‌کنند. به همین ترتیب، در سطوح حمایتی، فروشندگان به این نتیجه می‌رسند که قیمت سهم از این مقدار کمتر نخواهد شد و خریداران به فروش آن می‌پردازند. بر اساس تعاملات بین خریداران و فروشندگان، این نقاط و خطوط معناداری را که قیمت به آن‌ها واکنش نشان می‌دهد، می‌توان پیدا کرد. علاوه بر این، سطوح حمایت و مقاومت ممکن است بر اساس تحلیل فنی، اصول تاریخی، نمودارهای قیمتی و سایر عوامل اقتصادی نیز تعیین شوند.

۲. انواع حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال

سطوح حمایت و مقاومت در بازار می‌توانند به دو دسته حمایت و مقاومت داینامیک و حمایت و مقاومت استاتیک تقسیم شوند.

  • حمایت و مقاومت استاتیک (Static): سطوح ثابت یا استاتیک محدوده‌هایی از قیمت هستند که به صورت خطوط افقی در نمودار رسم می‌شوند. در شرایط حمایت و مقاومت استاتیک یا افقی، سطوح حمایت و مقاومت در محدوده قیمت رنج شکل می‌گیرند. در این حالت، اگر سطوح حمایت و مقاومت بر روی یک خط افقی قرار گیرند، کانالی ایجاد می‌شود. خط افقی بالایی به عنوان سطح مقاومت و خط افقی پایینی نیز به عنوان سطح حمایت شناخته می‌شوند.
  • حمایت و مقاومت داینامیک (Dynamic): سطوح متغیر یا داینامیک، به خطوط شیبداری اطلاق می‌شود که در نمودار با نام خط روند شناخته می‌شوند. این خطوط در روندهای صعودی یا نزولی جلوی افزایش یا کاهش قیمت را می‌گیرند. سطوح حمایت و مقاومت داینامیک در حین روندهای نزولی و صعودی قیمت شکل می‌گیرند. به‌عنوان مثال در روند صعودی، با اتصال کف‌های قیمتی به یکدیگر، خط حمایت شکل می‌گیرد و با اتصال سقف‌های قیمتی نیز خط مقاومت شکل می‌گیرد. همین الگو برای روند نزولی نیز تکرار می‌شود.

 

انواع حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال

 

۳. نحوه رسم خطوط حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال

برای رسم خطوط حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال می‌توان از ابزارهای مختلفی استفاده کرد. به عنوان مثال، سایت‌هایی مانند تریدینگ ویو (Tradingview) ابزارهای ترسیم ساده‌ای برای این منظور در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

در قدم اول، باید تایم فریم مدنظر خود را در نمودار قیمت دارایی تعیین کنید. سپس برای رسم خط حمایت، باید پایین‌ترین نقاط نمودار قیمت را به هم متصل کنید (افقی یا شیب‌دار). برای رسم خط مقاومت نیز کافی است چند کندل سقف قیمتی که بالاترین نقاط نمودار قیمت دارایی هستند را به هم وصل کنید.

در این بین باید دقت داشت که خطوط حمایت و مقاومت نباید کندل‌های قیمت را قطع کنند؛ چرا که اگر نمودار قیمت دارایی، خط مقاومت یا خط حمایت را قطع کند و از آنها بگذرد، یعنی دارایی با قیمتی بیشتر و بالاتر از مقاومت و یا پایین‌تر از خط حمایت، خرید و فروش شده است، بنابراین این خطوط، حمایت و مقاومت نیستند. اما عبور از سایه و ناحیه‌ی کندل مشکلی ندارد و ممکن است بعضی از نقاط مشخص شده برای رسم خط حمایت یا مقاومت، این ویژگی را داشته باشند.

۴. تبدیل خط حمایت به مقاومت و بالعکس

گاهی اوقات وظایف خطوط حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال جابجا می‌شوند و تغییر می‌کنند. به عبارت دیگر، در صورت شکست محدوده، نقاط حمایت و مقاومت ممکن است جایگزین یکدیگر شوند و محدوده‌ای که تا کنون به عنوان حمایتی شناخته شده بود، به عنوان محدوده مقاومتی عمل کند و برعکس. در واقع، خطوط حمایت و مقاومت به محض شکست ممکن است نقش خود را عوض کنند و در این صورت، نمودار با محدوده‌های جدیدی روبرو خواهد بود.

شکست خط مقاومت به معنای این است که با توجه به شرایط بنیادی و تکنیکالی نماد، سهامداران به این نتیجه رسیده‌اند که ارزش سهم بیشتر از قیمت فعلی آن است و از فروش سهم خودداری می‌کنند، همچنین خریداران نیز در انتظار خرید سهم هستند. در این شرایط، نماد از قیمت مقاومتی که تاکنون در برابر حرکت قیمت مقاومت نشان می‌داده است، عبور خواهد کرد و خط مقاومت تکنیکالی شکسته خواهد شد. به عبارت دیگر، خط مقاومت به عنوان محدوده‌ای که بازار سهم را تحت کنترل خود داشت، از بین می‌رود و محدوده‌ای جدید به عنوان خط مقاومت شناخته می‌شود. اتفاق مشابهی برای خط حمایتی در شرایط برعکس اتفاق می‌افتد و به شکست خط حمایت تکنیکالی می‌انجامد.

تبدیل سطح مقاومت به حمایت

همانطور که گفته شد، شکست خط مقاومت، این است که سهامداران تمایلی به فروش سهم در سطح مقاومت ندارند و به این باورند که ارزش سهم باید بیشتر باشد. در این حالت، قیمت به بالای مقاومت حرکت کرده و خط مقاومت به عنوان يک ناحيه حمايتی عمل خواهد کرد و در اصطلاح به آن خط پولبک زده خواهد شد.

تبدیل سطح حمایت به مقاومت

شکست خط حمایت به این معناست که خریداران بر این باورند که ارزش سهم باید کاهش یابد. در نتیجه، قیمت سهام به محدوده حمایتی بیشتر نخواهد رفت و از آن به بعد خط حمایتی به عنوان خط مقاومت عمل خواهد کرد. در این شرایط، سهامداران نیز در قیمت‌های پایین‌تر از خط حمایت پوزیشن خریداری خواهند گرفت. به طور کلی، پس از شکست خط حمایت، این خط به عنوان خط مقاومت در آینده شناخته خواهد شد.

 

۴. نحوه تشخیص حمایت و مقاومت معتبر

تشخیص سطوح حمایت و مقاومت در فارکس، بورس و ارز دیجیتال یکی از مهمترین و اساسی‌ترین مفاهیم در تحلیل تکنیکال است. راه‌های مختلفی برای تشخیص سطوح حمایتی و مقاومتی وجود دارد:

  • بررسی روند‌های قبلی قیمت
  • استفاده از اندیکاتورهای تکنیکال
  • بررسی حجم معاملات در محدوده حمایت و مقاومت
  • بررسی شیب خطوط حمایت و مقاومت
  • بررسی تعداد برخورد قیمت و واکنش قیمت به خطوط حمایت و مقاومت

حال که روش تشخیص حمایت و مقاومت در ارز دیجیتال و دیگر بازارهای مالی را بیان کردیم، استراتژی های معاملاتی در این سطوح را شرح می دهیم.

پکیج جامع آموزش بورس

پکیج جامع آموزش بورس

stock exchange یا bourse، بورسی است که در آن کارگذاران سهام و معامله گران می توانند اوراق بهادار مانند سهام، اوراق قرضه و سایر ابزارهای مالی را خرید و فروش کنند. بورس به دو دسته طبقه بندی می شود: بورس کالا و بورس اوراق بهادار. در این پکیج جامع آموزش بورس ، بازار بورس و اصطلاحات آن معرفی شده و نحوه سرمایه گذاری ...

%70 تخفیف
5.000.000 تومان
1.500.000 تومان
بررسی و خرید دوره

۵. استراتژی های معاملاتی در سطوح حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال

در این قسمت با رایج ترین استراتژی های معاملاتی برای معامله با حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال آشنا می شوید.

معاملات رِنج (Range Trading)

معاملات رنج، به عنوان یکی از رایج‌ترین استراتژی‌های مرتبط برای معامله با حمایت و مقاومت شناخته می‌شود. در این استراتژی، بازار برای مدتی بدون روند صعودی یا نزولی باقی می‌ماند، به این معنا که قیمت به صورت نوسانی بین یک سطح مقاومت و یک سطح حمایت حرکت می‌کند و از بالا و پایین احاطه می‌شود. در معاملات رنج، معامله‌گران برای ورود به بازار منتظر می‌مانند تا قیمت به سطح حمایتی نزدیک شود تا سفارش خرید خود را اجرا کنند و هنگامی که قیمت به سطح مقاومت نزدیک می‌شود، سفارش خرید خود را لغو کرده و یا سفارش فروش جدیدی قرار می‌دهند. بازارهای مالی جهانی دارای دو جهت (صعود یا نزول قیمت) هستند و معامله‌گران می‌توانند در هر دو جهت معامله باز کنند.

تعیین حد ضرر (Setting Stop-Loss)

استراتژی دیگری که توسط معامله‌گران مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده از حد ضرر در نزدیکی سطوح حمایت و مقاومت است. در واقع، حد ضرر یکی از ابزارهای مهم مدیریت ریسک است که در صورتی که قیمت به سمت مخالف موقعیت معاملاتی حرکت کند، معامله‌گران را از موقعیت خارج می‌کند و از ضرر بیشتر جلوگیری می‌کند.

با تعیین حد ضرر، معامله‌گران بیشترین میزان ضرری را که می‌توانند از یک معامله تحمل کنند، مشخص می‌کنند. سپس، حد ضرر را کمی بالاتر از سطح مقاومتی و یا کمی پایین‌تر از سطح حمایتی قرار می‌دهند. در نتیجه، اگر قیمت از سطح مقاومتی یا حمایتی عبور کرد، حد ضرر فعال می‌شود و معامله‌گران را از موقعیت خارج می‌کند. به این ترتیب، معامله‌گران از ضرر بیشتری جلوگیری می‌کنند.

استراتژی شکست (Breakout Strategy)

استراتژی شکست یا Breakout Strategy از روش‌های جالب و کارآمد برای معامله با استفاده از سطوح پشتیبانی و مقاومت است. این استراتژی معتقد است که زمانی که قیمت یکی از این سطوح را شکست، احتمالاً یک حرکت شدید و شتاب‌دار به سمت بالا یا پایین رخ می‌دهد. بنابراین، بهتر است صبر کنیم تا قیمت یک سطح مهم را شکست داده و در ادامه یک معامله در جهت روند باز کنیم. با توجه به این که به احتمال زیاد قیمت تا سطح پشتیبانی یا مقاومت بعدی حرکت خواهد کرد، معامله‌گران می‌توانند سود خوبی را کسب کنند.

استراتژی خط روند (Trendline Strategy)

در این روش، معامله‌گران با مشاهده چارت قیمت، نقاط پایین‌ترین قیمت در یک روند صعودی و نقاط بالاترین قیمت در یک روند نزولی را با یکدیگر متصل کرده و سطوح حمایت و مقاومت را مشخص می‌کنند. وقتی قیمت به نزدیکی این سطوح می‌رسد، احتمالا به آن واکنش نشان خواهد داد و در یک کانال صعودی یا نزولی حرکت خود را ادامه خواهد داد. این روش به معامله‌گران کمک می‌کند تا روند صعودی و نزولی را تشخیص دهند و با رعایت سطوح حمایت و مقاومت، در معاملات خود موفقیت بیشتری حاصل کنند.

 

آموزش گام به گام فارکس

آموزش گام به گام فارکس

فارکس (Forex) مخفف Foreign Exchange Market به معنای بازار تبادل ارزهای خارجی است. بازار فارکس (FX یا بازار ارز) یک بازار جهانی غیرمتمرکز یا خارج از بورس (OTC) برای تجارت ارز است. در این دوره با آموزش گام به گام فارکس و اصطلاحات آن و همچنین نحوه خرید و فروش در این بازار می پردازیم. در ادامه انواع نمودارها، الگوها، ...

%70 تخفیف
10.000.000 تومان
3.000.000 تومان
بررسی و خرید دوره

۶. نتیجه گیری

در این مقاله به تعریف حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال و انواع حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال پرداخته و همچنین نحوه تشخیص حمایت و مقاومت و استراتژی های معاملاتی در سطوح حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال را بررسی کردیم.

در تحلیل تکنیکال، سطوح حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال به عنوان دو مفهوم مهم شناخته می‌شوند که برای تعیین روند بازار و انتخاب نقاط ورود و خروج از معاملات بسیار مفید هستند. سطح حمایت به عنوان یک سطح قیمتی است که قیمت به آن می‌رسد و در این نقطه واکنش مثبتی از سوی خریداران دیده می‌شود و قیمت به سمت بالا حرکت می‌کند. در عین حال، سطح مقاومت به عنوان یک سطح قیمتی است که قیمت به آن می‌رسد و در این نقطه واکنش منفی از سوی فروشندگان دیده می‌شود و قیمت به سمت پایین حرکت می‌کند.

تعیین دقیق این سطوح بر اساس نمودارهای قیمتی مختلف و استفاده از روش‌های مختلفی مانند استفاده از خطوط روند، نقاط اهمیت، الگوهای قیمتی و ابزارهای فنی صورت می‌گیرد. با درک صحیح این مفاهیم و استفاده بهینه از آن‌ها، معامله‌گران می‌توانند در تصمیم‌گیری‌های خود بسیار موفق باشند و به سود قابل توجهی دست یابند. برای این منظور و آشنایی بیشتر با سطوح حمایت و مقاومت می توانید در دوره های آموزش ارز دیجیتال ، آموزش فارکس و آموزش بورس شرکت نمایید.

دیدگاه کاربران

بدون دیدگاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها