60% تخفیف تمدید تخفیف کلیه دوره های مکتب تی وی برای شما به مدت محدود ...
سامانه سجام بورس چیست؟

سامانه سجام بورس: نحوه احراز هویت غیر حضوری یا الکترونیکی سامانه سجام

تاریخ انتشار : فروردین ۲۸, ۱۴۰۲ تاریخ به روز رسانی : دی ۲۸, ۱۴۰۲ نویسنده : زهرا غلامحسینی زمان مورد نیاز مطالعه : 9 دقیقه تعداد بازدید : 300 بازدید

۱. سامانه سجام بورس چیست؟

سامانه سجام بورس، سامانه جامع اطلاعات مشتریان است که توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه راه‌اندازی شده است. این سامانه با هدف ارائه خدمات زیرساختی یکپارچه و فراگیر به فعالان بازار سرمایه و ایجاد درگاه واحد خدمات دهی به تمامی ارکان این بازار، ایجاد شده است. با ثبت نام در سجام، هر شخص تنها با یک بار شناسایی و ثبت اطلاعات، قادر به دریافت تمامی خدمات بازار سرمایه می‌باشد و نیازی به احراز هویت مجدد ندارد. همچنین، کلیه مطالبات و عایدی نقدی در بازار سرمایه به شماره حساب اعلام شده از سوی هر شخص در سجام واریز خواهد شد. این سامانه، به عنوان درگاه ارتباطی بین سرمایه‌گذاران، کارگزاران، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های تامین سرمایه، همچنین در ارائه خدمات آموزشی و اطلاع‌رسانی به سرمایه‌گذاران نقش بسزایی دارد.

سامانه سجام بورس

آموزش رایگان بورس

آموزش رایگان بورس

همین الان با وارد کردن اطلاعات خود در فرم، دوره آموزش بورس را به صورت رایگان دریافت نمایید.





رمز عبور موقت همان شماره موبایل خواهد بود

۲. فرآیند ثبت نام در سجام چگونه است؟

ثبت نام در سامانه سجام در دو مرحله اساسی انجام می‌شود:

۱- ثبت نام درسایتSejam.ir

۲- احراز هویت

 

مرحله اول: ثبت نام در سایت Sejam.ir

در مرحله اول، باید در سایت سجام اطلاعات خود را ثبت کنید. این اطلاعات شامل اطلاعات هویتی، فردی، شغلی، بانکی و شماره تماس است که بهتر است جهت سریع تر شدن  فرآیند ثبت نام و وارد کردن صحیح هر یک از اطلاعات و جلوگیری از هرگونه اشتباه ، آن‌ها را از قبل آماده کنید.

در مرحله وارد کردن اطلاعات، حتما باید تمامی مواردی که با علامت ستاره مشخص شده‌اند پر شوند. توجه داشته باشید  که مسئولیت هرگونه نقص یا اشتباه در ورود اطلاعات شخصی در زمان ثبت نام و کلیه عواقب ناشی از آن بر عهده خود شماست. از همین رو، در زمان ثبت نام با تمام دقت، اطلاعات را درست  وارد کنید. هر گونه مغایرت بین اطلاعات وارد شده و مدارک شناسایی، منجر به عدم ثبت نام نهایی  کاربرخواهد شد.

برای ثبت نام سجام چه مدارکی لازم است؟

مدارک مورد نیاز در 3 دسته خلاصه می‌شوند:

اطلاعات مندرج در شناسنامه:نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، نام پدر، شماره و سریال شناسنامه و کد ملی؛

اطلاعات ارتباطی و شغلی: آدرس محل سکونت، آدرس محل کار، کد پستی، تلفن ثابت و تلفن همراه؛

اطلاعات بانکی: شماره حساب، نام بانک، نام شعبه و شماره شبا.

 


مرحله دوم:احراز هویت

۳.احراز هویت غیر حضوری یا الکترونیکی سامانه سجام

برای ثبت نام سامانه سجام، دریافت کد بورسی الزامی است و دارای دو مرحله می باشد. در مرحله اول، باید مراحل ثبت نام اینترنتی را تکمیل کنید. در مرحله دوم، احراز هویت صورت می‌گیرد. احراز هویت به دو روش حضوری و غیرحضوری انجام می‌شود. در روش غیرحضوری، نیازی به مراجعه به دفاتر خدمات پیشخوان دولت نیست و می‌توانید از طریق تلفن همراه خود اقدام به احراز هویت نمایید.

برای فعالیت در بازار بورس و اوراق بهادار، تمامی سرمایه‌گذاران نیاز به کد بورسی دارند. برای دریافت این کد بورسی، لازم است ابتدا در سامانه جامع اطلاعات مشتریان، که به اختصار سجام نامیده می‌شود، ثبت‌نام کنید. این سامانه در واقع مانند یک بانک اطلاعاتی عمل می‌کند و اطلاعات تمامی سرمایه‌گذاران به صورت یکپارچه در آن جمع‌آوری و نگهداری می‌شود.

برای ثبت نام سامانه سجام، ابتدا باید یک ثبت نام اینترنتی از طریق سامانه مربوطه توسط متقاضی انجام شود. در صورت موفقیت آمیز بودن ثبت نام، یک کد پیگیری به شماره تلفن ثبت شده در هنگام ثبت نام، ظرف 24 ساعت ارسال می‌گردد. بعد از تکمیل مراحل ثبت نام و دریافت کد پیگیری، باید احراز هویت انجام شود که هم به صورت حضوری و هم به صورت غیرحضوری امکان‌پذیر است.

برای احراز هویت غیر حضوری در سجام، دولت امکان استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف را فراهم کرده است. این روش امکان پذیر است بدون نیاز به مراجعه حضوری به دفاتر خدمات پیشخوان دولت. با استفاده از این روش، متقاضیان می‌توانند با ارسال مدارک و کد پیگیری خود از طریق اپلیکیشن، احراز هویت خود را به صورت آنلاین و از راه دور انجام دهند. این روش همچنین به جلوگیری از تجمع متقاضیان در دفاتر خدمات پیشخوان دولت کمک می کند.

احراز هویت الکترونیکی یا غیر حضوری

نحوه احراز هویت غیر حضوری در سامانه سجام

دولت به تازگی امکان احراز هویت سجام غیرحضوری و بدون نیاز به مراجعه حضوری به مراکز احراز هویت سجام، از جمله دفاتر خدمات پیشخوان دولت، را فراهم کرده است، هرچند متقاضیان برای انجام این کار باید ویژگی‌هایی را داشته باشند. افرادی که این شرایط را ندارند، نمی‌توانند احراز هویت آنلاین سجام را انجام دهند:

  1. برای احراز هویت غیرحضوری، متقاضی باید به طور کامل در سامانه سجام ثبت نام کرده و موفق به دریافت کد پیگیری ثبت نام شده باشد.
  2. متقاضی باید بالای 18 سال سن داشته باشد.
  3. متقاضی باید دارای کارت ملی هوشمند باشد، و در صورت عدم داشتن آن، در صورت ثبت نام برای دریافت کارت ملی هوشمند، باید رسید ثبت نام را در اختیار داشته باشد.
  4. تنها افراد حقیقی ایرانی مجاز به احراز هویت سجام در منزل هستند.
  5. ثبت نام کننده ملزم است تمامی مراحل احراز هویت را شخصاً انجام داده و شخص دیگری نمی‌تواند احراز هویت غیرحضوری را برای وی انجام دهد.
  6. تمامی اطلاعات باید مربوط به شخص ثبت‌نام‌کننده باشد و استفاده از اطلاعات اشخاص دیگر غیرمجاز است.

نحوه انجام احراز هویت با سیستم شخصی در منزل

برای ثبت نام در سامانه سجام و انجام احراز هویت الکترونیکی در منزل، کاربران ابتدا باید عبارت “احراز هویت الکترونیک” را در مرورگر اینترنتی خود جستجو کنند.

نحوه انجام احراز هویت

 

در تصویر زیر، صفحه اصلی حاوی لینک‌های ورود به مراجع رسمی برای ثبت نام و احراز هویت غیر حضوری در منزل برای ثبت نام کنندگان نمایش داده شده است.

نحوه احراز هویت

کاربران در تصویر زیر لینک یکی از کارگزاری های رسمی برای احراز هویت غیر حضوری در این سایت را مشاهده می کنند.

نحوه احراز هویت

فرآیند احراز هویت در منزل برای ثبت نام کنندگان به این صورت است که اطلاعاتی که متقاضی درخواست ثبت نام را تکمیل می کند، توسط ثبت احوال، سامانه بانکی کشور و سایر ارگان های رسمی با داده های موجود در این ارگان ها تطبیق داده می شود.

سپس فرد با استفاده از کد پیگیری سجام که از سوی سامانه سجام برایش ارسال می شود، وارد سامانه می شود و عکس سلفی خود را با تصویر بر روی کارت ملی مقایسه می کند.

در مرحله بعد، شخص ثبت نام کننده درخواست می دهد تا یک فیلم سلفی از خود گرفته و در آن متنی که به صورت تصادفی برایش نمایش داده می شود را بخواند. سپس، کاربر یک امضای الکترونیکی انجام داده و برای سامانه سجام ارسال می کند. بعد از طی کردن تمام این مراحل، اطلاعات مخاطب توسط ارگان ها و اپراتورهای مربوطه بررسی شده و در صورت عدم وجود مشکل، فرد موفق به احراز هویت خود می شود.

پکیج جامع آموزش بورس

پکیج جامع آموزش بورس

stock exchange یا bourse، بورسی است که در آن کارگذاران سهام و معامله گران می توانند اوراق بهادار مانند سهام، اوراق قرضه و سایر ابزارهای مالی را خرید و فروش کنند. بورس به دو دسته طبقه بندی می شود: بورس کالا و بورس اوراق بهادار. در این پکیج جامع آموزش بورس ، بازار بورس و اصطلاحات آن معرفی شده و نحوه سرمایه گذاری ...

%70 تخفیف
5.000.000 تومان
1.500.000 تومان
بررسی و خرید دوره

مزایای احراز هویت سجام در منزل

می‌توان از مزایای احراز هویت سجام در منزل با برنامه های مختلف به موارد زیر اشاره کرد:

  1. کاهش هزینه‌ها و زمان: با استفاده از برنامه‌های احراز هویت سجام در منزل، هزینه‌ها و زمان مورد نیاز برای حضور شخص در محل فیزیکی برای احراز هویت کاهش می‌یابد و کاربران می‌توانند با صرف زمان کمتر و در محل خود احراز هویت کنند.
  2. راحتی و سهولت استفاده: با استفاده از برنامه‌های احراز هویت سجام، کاربران می‌توانند به راحتی و سریع وارد حساب کاربری خود شوند و از خدمات آنلاین استفاده کنند.
  3. افزایش امنیت و کاهش خطرات سایبری: با احراز هویت دقیق کاربران با استفاده از فناوری‌های امنیتی مثل شناسایی چهره، اثر انگشت و یا رمز عبور، احتمال تقلب و هک شدن حساب کاربری کاهش می‌یابد و امنیت کاربران افزایش می‌یابد.

نحوه انجام احراز هویت غیرحضوری سجام با اپلیکیشن موبایل

اپلیکیشن های مختلفی برای احراز هویت الکترونیکی وغیر حضوری سجام وجود دارند، ولی همه آن ها یک روند را برای احراز هویت انجام می دهند. بنابراین، می توان گفت که نحوه انجام احراز هویت سامانه سجام با تمام اپلیکیشن ها به صورت زیر می باشد.

  1. ابتدا یکی از برنامه های احراز هویت سجام را دانلود و نصب کنید.
  2. در برنامه، به دنبال گزینه احراز هویت سجام بگردید و وارد شوید.
  3. ابتدا باید کد سجام ۱۰ رقمی خود را وارد کنید. لازم است قبلا در سامانه سجام ثبت نام کرده و کد سجام را دریافت کرده باشید.
  4. سپس برای تایید، یک پیامک حاوی کد چند رقمی برای شما ارسال می شود. کافی است آن را وارد کنید تا وارد مرحله بعد شوید.
  5. در مرحله بعد، سریال کد ملی شما درخواست می شود. آن را در فیلد مربوطه وارد کنید.
  6. در مرحله بعد، شما باید یک عکس سلفی مناسب و صحیح بگیرید و آن را در برنامه بارگذاری کنید. برای این کار، باید در نور مناسب عکس گرفته شود و حجاب کامل و قوانین خاصی را رعایت کنید تا بتوانید تصویر خود را برای تأیید در برنامه ارسال کنید.
  7. در مرحله بعدی، شما باید روی یک برگه سفید امضاء کنید و سپس تصویر آن را بگیرید. لطفاً توجه داشته باشید که پشت آمضای شما باید کاملاً سفید باشد. برای امضای خود، از یک خودکار رنگی (رنگ آبی) استفاده کنید و آن را بدون هیچ علامت دیگری روی یک برگه سفید بنویسید. در نهایت، تصویر برگه با امضای شما را در برنامه آپلود کنید.
  8. یکی از مراحل اصلی برای احراز هویت در سامانه سجام در منزل، گرفتن فیلمی از متقاضی است. این فیلم به مدت کوتاهی هویت اصلی شما را اثبات می کند.   در برخی از برنامه های احراز هویت، شما باید به صورت زنده یک متن را به مدت ۱۵ ثانیه بخوانید. این برنامه ها با استفاده از هوش مصنوعی، فیلم شما را برای اعتبارسنجی بررسی می کنند و در صورت تایید، احراز هویت شما تکمیل می شود.
  9. پس از اتمام مراحل احراز هویت، باید منتظر تأییدیه آن بمانید. در صورتی که احراز هویت شما با مشکل خاصی مواجه شود، به شما اطلاع داده می شود و شما باید دوباره اقدام به احراز هویت کنید.

نکته:در صورتی که کارت ملی هوشمند شما به دستتان نرسیده است، می‌بایست کد رهگیری کارت ملی خود که در فیش کارت ملی هوشمند قید شده است را وارد کنید.

۴.نتیجه گیری

احراز هویت سجام در منزل با استفاده از اپلیکیشن‌های خاصی امکان‌پذیر است. برخی از این اپلیکیشن‌ها برای احراز هویت غیرحضوری سجام، کارمزدی از کاربر دریافت می‌کنند. اما برخی دیگر به صورت رایگان این خدمت را ارائه می‌دهند. این روش احراز هویت، به شما این امکان را می‌دهد که بدون نیاز به حضور حضوری در محل مربوطه، مراحل ثبت نام و احراز هویت سجام را به راحتی در خانه انجام دهید. با این روش، هم هزینه‌های شما کاهش می‌یابد، هم زمان شما صرفه‌جویی می‌شود.

دیدگاه کاربران

بدون دیدگاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها