60% تخفیف تمدید تخفیف کلیه دوره های مکتب تی وی برای شما به مدت محدود ...
شاردینگ چیست؟

شاردینگ چیست؟

تاریخ انتشار : اسفند ۲۴, ۱۴۰۱ تاریخ به روز رسانی : دی ۲۸, ۱۴۰۲ نویسنده : ریحانه مسافر زمان مورد نیاز مطالعه : 6 دقیقه تعداد بازدید : 156 بازدید

یک پایگاه داده یا یک دیتابیس که تقسیم بندی شده است را شاردینگ می نامند. یا از به عنوان پایگاه دارای تقسیم بندی افقی شناخته یاد می شود. 

عملیات شارد کردن به شکل است که یک داده را به چند قسمت کوچیک تر و قابل مدیریت با هدف بهبود عملکرد و کاهش مدت صف ها تبدیل میکند 

شاید برای شما هم اتفاق افتاده است که برای انجام یک تراکنش ساده در شبکه اتریوم یا بیت کویین باید چند صد هزار تومان پرداخت کنید و بیش از چند ساعت هم منتظر بمانید تا آن صورت بگیرد.

سرعت ها انجام تراکنش ها کارمزد و کارایی شبکه تحت عنوان مقیاس پذیری بلاک چین شناخته می شود، برای بسیاری از فعالین بازار های ارز یک چالش است تا به حال راه حل های متعددی برای آن معرفی شده که یکی از همان ها شاردینگ است.

در ادامه اگر قصد دارید بیشتر با آن اشنا بشید پس تا اخر این مقاله همراه ما باشید.

آموزش رایگان ارز دیجیتال

آموزش رایگان ارز دیجیتال در نیم ساعت

همین الان با وارد کردن اطلاعات خود در فرم، دوره آموزش ارز دیجیتال را به صورت رایگان دریافت کرده و 10/000 تومان شارژ هدیه دریافت نمایید.





رمز عبور موقت همان شماره موبایل خواهد بود

شاردینگ چیست؟

شاردینگ یک روش بسیار کاربردی در نگهداری داده هاست که به کمک ان می توان داده های موجود در در منابع های شبکه های مختلف نگهداری کرد. این روش توسط شرکت های بلاک چینی جهت افزایش مقیاس پذیری مورد استفاده قرار می گیرید .

اما به این بپردازیم که معنی خود شاردینگ چیست؟ کلمه شارد shard به معنی بخش کوچکی از یک مجموعه است، بنا به همین دلیل شاردینگ با sharding به معنای تقسیم کردن یک مجموعه به بخش های و قسمت های کوچک تر است. در سیستم مدیریت دیتابیس dbms  شاردینگ یکی از انواع بخش بندی داده هاست که اطلاعات یک پایگاه داده را به مجموعه ای کوچک تری به نام شارد تقسیم می کند، شارد ها نه تنها نسبت به مجموعه کلی کوچک ترند بلکه سرعت بسیار بالاتری دارند ، و در کل مدریت بسیار بهتری دارند.

و یکی دیگر از نام های شاردینگ تقسیم بندی افقی داده هاست.اما چراباید تقسیم بندی افقی داده ها باشد؟

در کل می توان داده ها را به دو دسته تقسیم کرد. دسته اول حالت عمودی است که در آن داده ها متفاوت در میان نودهای متخلف تقسیم بندی میشود و منابع اطلاعاتی و نود ارتباطی با یکدیگر ندارد اما در تقسیم بندی افقی یا شاردیگ اطلاعات یک پایگاه داده ثابت در میان نود های متخلف تقسیم می شود.

تاریخچه 

بهتر است بدانید که مفهوم شاردینگ جدید نیست و قدمت به زمان دهه 90 میلادی باز می گردد، از آن برای مدیریت پایگاه های داده متمرکز از آن استفاده می کند. استفاده از این اصطلاح زمان رایج شد که توسعه دهندگان یکی از یکی از اولین بازی های نقش افرینی و انلاین و چند نفره به نام اولیتما انلاین ultima online برای مدیریت ترافیک ورودی تصمیم گرفتند بازیکنان را در سرور های انلاین را در سرویس مختلف پخش کنید.

مثال رایج از شاردینگ یک پایگاه داده بزرگ در دنیای کسب و کار، تقسیم بندی پایگاه داده مشتریان بر اساس مناطق جغرافیایی است. مشتریانی که در مکان های جغرافیایی یکسانی هستند با هم گروه بندی می شوند و سرور های منحصر فردی قرار می گیرند.

شاردینگ در ارز های دیجیتال

با توجه به شرایط و تعریف های شاردینگ و بر قراری ارتباط میان این تعریف و مشکلات مقیاس پذیری بلاک چین احتمالا متوجه این شده اید که این تکنیک تا چه حد می تواند کاربردی باشد به طور کلی در حوزه بلاک چین شاردینگ به معنای تقسیم بندی یک مجموعه داده به چند قسمت و ذخیره آن در چندین پایگاه داده است.

مقیاس پذیری در بلاک چین ها

شاید باید بدانید که گلوگاه در دنیای رمز ارز ها مقیاس پذیری بلاک چین است، و این به این معنی است شبکه توانایی پردازش در حجم زیادی از اطلاعات را دارد. اتریوم می تواند در هر ثانیه 20 تراکنش را مدیریت کند، و خدمات ویزا کارت توانایی پردازش 24 هزار تراکنش در ثانیه را دارد، و این در حال است بیت کویین تنها توانای پردازش 7 تراکنش در ثانیه را دارد. 

روز به روز در حال رشد کاربردی تر شدن ارز های دیجیتال، اگر بخواهید برای هر تراکنش زمان زیادی را صرف کنید این مشکل در ارزهای دیجیتال تحت عنوان مقیاس پذیری بلاک چین شناخته می شود که بیشتر بر روی کاهش مدت زمان انجام تراکنش و هزینه هر تراکنش تمرکز دارد یعنی شبکه باید در عین حال که به صورت کاملا غیر متمرکز عمل می کند و کارایی لازم را دارد، توانایی پردازش حجم وسیعی از اطلاعات را داشته باشد برای حل مسئله مقیاس پذیری راه های بسیاری معرفی شده است افزایش اندازه بلاک چین ها حذف برخی از اطلاعات شبکه مانند سگویت و شبکه لایتینگ در بیت کویین و شاردینگ و اتریوم . 

پکیج آموزش ارز دیجیتال

پکیج آموزش ارز دیجیتال

در پکیج آموزش ارز دیجیتال قدم به قدم همراه با پشتیبان اختصاصی خود به ۱.مقدمات و اصطلاحات ارز دیجیتال ۲.نحوه تحلیل فاندامنتال، کیف پول ها و صرافی ها ۳.الگوهای نموداری و پرایس اکشن و اندیکاتورها و استراتژی‌های معاملاتی مسلط ...

%50 تخفیف
5.000.000 تومان
2.500.000 تومان
بررسی و خرید دوره

مزایا و معایب شاردینگ 

مزایا 

  • داده های کوچک تر راحت پردازش می شوند. مدیریت داده کار اسونی نیست مخصوصا اگر حجم داده زیاد باشد. به صورت دائم پشتیبانی گرفتن از اطلاعات بهینه سازی جز فعالیت های معمول در مدیریت داده است، بنا بر این هر قدر داده در بخش های کوچک تری قرار بگیرند امکان پردازش راحت خواهند داشت.
  • هزینه تراکنش ها کاهش می یابد. با استفاده از شاردینگ اطلاعات به قسمت های کوچک تری تقسیم می شوند و نود تنها می بایست اطلاعات موجود در شارد مورد نظر خود ذخیره کند و با توجه به کم شدن میزان اطلاعات مورد پردازش هزینه تراکنش ها کاهش چشمگیری خواهد داشت.

چند مورد بسیار خلاصه 

  • افزایش توزیع پذیری شبکه 
  • تسریع فرایند تراکنش ها
  • تمرکز زدایی بیشتر و تقسیم کار 

معایب 

  • ترکیب اطلاعات موجود در شارد ها. گاهی اوقات برای کارایی کامل شبکه می بایست اطلاعات موجود در تمامی شارد ها را ترکیب کرد. دریافت اطلاعات از منابع مختلف و ترکیب آن کار دشواری است.
  • پیچدگی شاردینگ . تکنیک شاردینگ نسب به ساختار معمولی مدریت داده شده پیچدگی بیشتری دارد و در صورتی که به درستی اعمال نشود می تواند تمامی اطلاعات موجود در شبکه را از بین ببرد.
  • مشکل سرور های جدید . افزایش یا کاهش سرور به پایگاه داده موجود در شبکه های بلاک چینی دشوار است و در زمان جابه جایی اطلاعات در شبکه سرور ها امکان ذخیره اطلاعات جدید را نخواهند داشت و در نتیجه شبکه برای مدتی از کار خواهد افتاد.
  • با وجود تمام این این ها هنوز هم در اکثر موارد شاردینگ هنوز هم بی عیب و نقص نیست و در صورت اختلال در سیستم ان درگیر ریسک های بسیاری خواهیم شد.

نتیجه گیری 

مفهوم کلی مقیاس پذیری، ساز و کارشاردینگ، مزایا و معایب تقسیم بندی شبکه و بلاک چین های شارد شده مهم ترین مطالبی بودند که امروز آن را مورد برسی قرار دادیم.

در تمام مورد های قابل توجه شما نباید از مزایایی قابل توجه شاردینگ چشم پوشی کنید.

شاردینگ شاید فرایند پیچیده ای داشته باشد اما استفاده از ان در بلاک چین موجب بهبود مقیاس پذیری شبکه بلاک چین کمک می کند تا روند مدریت داده ها راحت تر باشد در این این راستا سرعت پردازش و تراکنش در این شارهای کوچک افزایش می یابد 

شما آینده شاردینگ و به خصوص شاردینگ در اتریوم را چگونه ارزیابی می کنید؟

آیا ویتالیک بوترین در این زیمینه ها موفقیت های بیشتری خواهد داشت یا نه؟

دیدگاه کاربران

بدون دیدگاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها