60% تخفیف تمدید تخفیف کلیه دوره های مکتب تی وی برای شما به مدت محدود ...
NFT چیست؟

NFT چیست؟ | آشنایی 0 تا 100 با توکن های غیرقابل تعویض NFT

تاریخ انتشار : اسفند ۲۵, ۱۴۰۱ تاریخ به روز رسانی : مرداد ۱۵, ۱۴۰۲ نویسنده : ریحانه مسافر زمان مورد نیاز مطالعه : دقیقه تعداد بازدید : 207 بازدید

همانطور که در جریان هستید خبر های بلاک چین در طی چند سال اخیر مانند یک بمب  رسانه ای بوده  است. به عنوان مثال شاید خبر فروش اولین توییت توسط دروسی رو با مبلغ نزدیک به 3 میلیون دلار با NFT را شنیده باشید، و کاملا شما را متعجب کرده باشد و از خود پرسیده باشید  که در این حوزه چخبر است؟ واقعا همچین چیزی امکان پذیر است؟ براستی این NFT  چیست ؟ توی زندگی ما چه اثری می تواند داشته باشد؟ با شما هستیم تا در این مقاله به ابهامات شما در این قضیه پاسخ دهیم پس با ما همراه باشید.

NFT چیست؟

آموزش رایگان ارز دیجیتال

آموزش رایگان ارز دیجیتال در نیم ساعت

همین الان با وارد کردن اطلاعات خود در فرم، دوره آموزش ارز دیجیتال را به صورت رایگان دریافت کرده و 10/000 تومان شارژ هدیه دریافت نمایید.





رمز عبور موقت همان شماره موبایل خواهد بود

تاریخچه ای کوتاه از NFT

این اسم برای نخستین بار در سال 2021 بر روی زبان ها افتاد. با این وجود کارکرد توکن ها به 12 سال قبل از تاریخ ذکر شده بر میگردد. اولین نوع از NFT که مورد شناخت قرار گرفت کوانتوم(Quantum) بود. تاریخ ساخت این نوع به سال 2014 برمیگردد جایی که مک کوی موفق به این کار شد. تقریبا طی دو سال بعد از این اتفاق چندین نوع دیگر پدید آمدند که بر روی بلاکچین راه اندازی شدند. هرچند محبوبیت چندانی به دست نیاورده و اکثر آنها نا شناخته باقی ماند.

 اوج شتاب NFT ها به سال 2017 بر میگردد جایی که اولین نوع آن در بلاکچین اتریوم راه اندازی شدند. هرچند این اولین پروژه NFT در اتریوم نبود، CryptoPunks  به عنوان یکی از محبوب ترین مجموعه های اولیه شناخته می شود و به شروع واقعی جنبش کریپتو کمک کرد. چهار سال بعد از آن  مجموعه ای از پروژه های خاص در طیف گسترده ای از بلاکچین ها راه اندازی شد. سپس سال 2021 شروع شد و همه چیز واقعا آغاز شد.

NFT چیست؟

NFT یا توکن غیر قابل تعویض چیست؟

Non-Fungible Token یا  NFT  یک نمونه از توکن های غیر قابل تعویض هستش. خب شاید بپرسید این غیر قابل تعویض بودن چه مفهومی دارد؟ با یک مثال خیلی ساده توضیح میدهیم. توجه کنید شما نمی توانید که خودروی 206 مدل 97 را از برادرتان قرض بگیرید و بجای آن یک خودروی مدل بالاتر یا پایین تر را به او پس دهید در این صورت خودرو یک دارایی غیرتعویض است که ارزش آن فقط برای خودش است. حالا اگر این مفهوم را  در دنیای دیجیتال در نظر بگیریم، توکن غیرمثلی ایجاد می‌شود. این توکن ها ویژگی های مختص به خود را داشته و محل ذخیره ی آن ها روی بلاک چین می باشد. توکن‌های NFT اطلاعات متمایز از دیگری را در خود ذخیره می کنند. اساس کار این توکن ها روی بلاک چین اتریوم می باشد که اطلاعات صاحب توکن و ویژگی هایی که دارد را جداگانه ذخیره می کند که باعث می شود آثار منحصر به فرد به NFT تبدیل شوند.

NFT چیست؟

عملکرد NFT چگونه است؟

حالا که فهمیدیم NFT یا توکن غیر قابل تعویض چیست  میخواهیم چگونگی عملکرد آن را بررسی کنیم. قبلا گفتیم که هر توکن رمزنگاری شده است و اطلاعات خاصی را در خود ذخیره دارد .هر NFT یک ارزشی دارد که میزان آن توسط بازار تعیین می شود که میتوان به همان قیمت معامله کرد. NFT دارایی هارا به شکل دیجیتال نمایش می دهند و همچنین قابلیت نمایش  آیتم های دنیای واقعی مانند آثار هنری و املاک و مستغلات را دارند.

برخی ویژگی‌های توکن  NFT

  • مالکیت NFT ها را پس از ثبت در بلاک چین نمیتوان عوض کرد
  • NFT  ها قابلیت تقسیم به قطعات کوچکتر یا بزرگتر را ندارند یا کامل معامله می شوند یا کلا معامله نمی شوند
  • توکن‌های NFT‌ به دلیل منحصر به فرد بودن از ارزش بالایی برخوردار هستند.
  • توکن‌های NFT در بازارهای خاصی خریدوفروش شده و در بازارهای اصلی ارز دیجیتال وجود ندارند.

NFT چیست؟

چگونگی به دست آوردن NFT

  • خرید از طریق بازارهای موجود:  این توکن ها بازار مخصوص خود را دارند و باید به صرافی های مخصوص مراجعه کرد و خریداری نمایید.

  • معامله:  معامله و ترید آن با  با اشخاص حقیقی است. در هر اثر هنری ممکن است کپی برداری صورت گیرد و ریسک این معامله بالاست  به همین دلیل حتی کارمزد صرافی حذف می شود پس مراقب باشید.

  • از طریق بازی:  با استفاده از یک سری بازی در عوض آن NFT دریافت میکنید جالب نیست؟ 
پکیج آموزش ارز دیجیتال

پکیج آموزش ارز دیجیتال

در پکیج آموزش ارز دیجیتال قدم به قدم همراه با پشتیبان اختصاصی خود به ۱.مقدمات و اصطلاحات ارز دیجیتال ۲.نحوه تحلیل فاندامنتال، کیف پول ها و صرافی ها ۳.الگوهای نموداری و پرایس اکشن و اندیکاتورها و استراتژی‌های معاملاتی مسلط ...

%50 تخفیف
5.000.000 تومان
2.500.000 تومان
بررسی و خرید دوره

کاربرد های NFT

۱. هنر دیجیتال

برای هنرمندان، حق کپی رایت همیشه یک چالش اساسی بوده چون سرقت آثار هنری این روز ها به سادگی صورت میگیرد.حال با NFT به راحتی میتوانند یک اثر هنری را  در فضای دیجیتال بخرند و با آن پز دهند. با بلاکچین مالکیت شخص روی آن اثر ثابت میشود و از این طریق دلال ها حذف شده و سود بیشتری عاید هنرمندان می شود.

۲. کلکسیونی ها

اشیای قدیمی مثل یک تمبر قدیمی 100 سال پیش امروزه کاربردی ندارد. ولی ارزشمند به حساب می آید و در بین صاحبان آن کلکسیون طرفدار بسیاری دارد. یکی از کاربردهای اصلی توکن‌های غیرمثلی ایجاد دارایی‌های دیجیتال کلکسیونی است.

۳. بازی ها

بعضی از بازی ها دارای یک آیتم مخصوص هستند مثلا یک اسلحه پیشرفته. که با استفاده از NFT میتوان مالکیت آن به شخص دیگری واگذار شود.

۴. تشخیص هویت

فرض کنید بلیط بازی مهمی مثل دربی پایتخت رو خریداری کردین ولی بنا به دلایلی نمیتوانید برای تماشای بازی بروید و از طرفی این بلیط ارزش بالایی هم دارد اینجاست که با کمک NFT میتوانید مالکیت بلیط را عوض کرده و آن را به فروش برسانید.

۵. دارایی مجازی

دارایی‌های مجازی دارای گستردگی بسیاری است مثل یک ایدی خاص در یک برنامه اجتماعی یا یک دامنه خاص در سایت یا حتی اولین توییت که ضمن داشتن ارزش بالا میتوانند تک باشند. آنها می‌توانند با تبدیل به NFT علاوه بر تثبیت مالکیت خود، امکان معامله آسان را برای خود فراهم کنند.

کاربرد NFT

مشکلات توکن های غیر قابل تعویض

متاسفانه مشکلات این توکن ها از منبع ذخیره آن ها یعنی بلاکچین می باشد. 

شبکه های غیرمتمرکز به طور کامل مورد پسند کاربران نیستند و دولوپر های این حوزه تمام تلاش خود را برای رفع این مشکل به کار گرفته اند. به عنوان مثال تایید اصالت، NFT حداقل به درک اساسی از فناوری بلاکچین نیاز دارد.

ایجاد مشکلات به زمانی بر میگردد که اکثر کاربران علاقه شان فقط به یک محصول علاقه مند هستند.

این طور بیان کنیم که ما به یک بلاکچینی نیازمند هستیم که دارای جریان اصلی باشد درست مانند اینترنت. اکثر مردم کارکرد ان ها را از نظر فنی درک نمی کنند، اما میلیاردها نفر هر روز از آنها استفاده می کنند. ما برای تسخیر واقعی جهان به همان سطح مهارت در بلاکچین برای NFT نیاز داریم.

سخن پایانی 

خب دانستیم که NFT ها کاملا منحصر به فرد هستند و قابلیت تعویض ندارند آن ها از از فناوری بلاکچین برای ارتباط با یک دارایی دیجیتال استفاده می کنند. کاربرد NFT تنها به آثار هنری محدود نشده و تقریبا تمام چیزهایی که ارزش خاصی دارند می‌توانند وارد این سیستم شده و معامله شوند. این توکن ها در صنایع مختلف گسترش یافته اند و با بخش های مختلفی همچون بازی ها و کالاهای دیجیتال و… مرتبط اند. 

ممنون از اینکه تا پایان NFT چیست؟ | آشنایی 0 تا 100 با توکن های غیرقابل تعویض NFT همراه ما بودید.

دیدگاه کاربران

بدون دیدگاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها