60% تخفیف تمدید تخفیف کلیه دوره های مکتب تی وی برای شما به مدت محدود ...
شبکه لایتنینگ چیست؟

شبکه لایتینگ، قاتل مقیاس پذیری

تاریخ انتشار : اسفند ۲۲, ۱۴۰۱ تاریخ به روز رسانی : دی ۲۸, ۱۴۰۲ نویسنده : ریحانه مسافر زمان مورد نیاز مطالعه : 6 دقیقه تعداد بازدید : 170 بازدید

با این که یک دهه از فعالیت بلاکچین می گذرد با این وجود هنوز مشکلات عدیده ای برای ارز های دیجیتال وجود دارد که میتوان بزرگترین این مشکلات را مقیاس پذیری عنوان کرد که حتی ارز های بزرگ مانند بیت کوین هم در حالت عادی قادر به پاسخ دادن به تقاضای شبکه نیستند.راه حل های مختلفی برای حل این مشکل  ارائه شد ولی از نظر جامعه بیت کوین هیچکدام به اندازه شبکه لایتینگ موثر واقع نشد.این راه حل از سال 2015 در حال توسعه است با این پیش فرض که لازم نیست همه معاملات در بلاکچین ثبت شود. در این مقاله میخواهیم به معرفی این شبکه پرداخته و طریقه کار آن را بررسی کنیم پس با ما همراه باشید.

شبکه لایتنینگ

آموزش رایگان ارز دیجیتال

آموزش رایگان ارز دیجیتال در نیم ساعت

همین الان با وارد کردن اطلاعات خود در فرم، دوره آموزش ارز دیجیتال را به صورت رایگان دریافت کرده و 10/000 تومان شارژ هدیه دریافت نمایید.





رمز عبور موقت همان شماره موبایل خواهد بود

شبکه لایتنینگ چیست؟

یکی از راه های رفع مشکل مقیاس پذیری پایین بیت کوین و ارز های مشابه آن استفاده از شبکه ی لایتینگ است. لایتنینگ باعث افزایش سرعت بلاکچین برای انجام تراکنش ها شده و باعث کاهش هزینه تراکنش ها می شود.در حالتی که تعداد تراکنش ها بالا باشد به ناچار تراکنش های کوچک هم انجام میشود که قدرت پردازش را پایین می آورند و وقت را هدر می دهند.اینجاس که باید گفت ابن محدودیت های قدرت تراکنش بیت کوین ممکن است باعث کاهش کاربرد آن شود. که همانطور که در بالا گفتیم شبکه ی لایتینگ راه حل این مشکل است. شبکه لایتنینگ بیت کوین  دیگر لازم نیست تراکنش های زیادی در بلاک چین انجام شود. در این شبکه افراد کانال های پرداختی ایجاد می کنند که به صورت همتا به همتا (P2P) فعالیت کنند.  در این صورت معامله بین دو طرف انجام شده و شخص ثالثی وجود ندارد و محدودیتی برای کاربران وجود ندارد.

شبکه لایتنینگ

مشکل مقیاس پذیری بیت کوین چیست؟ 

یکی از چالش های برگی که بیت کویین همیشه با آن همیشه درگیر بوده است و هنوز هم هست، مقیاس پذیری است بالا بودن حجم محاسبات و معامالات به همراه کند بودن ارتباط بین فروشنده و خریدار است از دلایل لازم به زکر است که بیت کوین را به سمت عقب هدایت می کند.

برای درک بهتر کند بودن شبکه پردازش بیت کویین به این مسئله دقت کنید شبکه ویزاکارت در هر ثانیه 4000 تراکنش را انجام می دهد، اما بیت کویین در هر ثانیه فقط میتواند 5 تا 7 تراکنش را پردازش کند.

در اواخر سال 2017 بود که هجوم میلیون ها نفر به سمت بیت کویین یک اتفاق عجیب بود، و شبکه تلاش می کرد با این حجم تراکنش دسته پنجه نرم کند. و مشکل مقیاس پذیری آن به وضوح مشخص بود در دسامبر 2017، میانگین هزینه یک تراکنش چه از 1 دلار تا 1000 دلار، 37 دلار بود و این اتفاق که یک مشکل هم حساب میشد باعث این بود این ارز ارزش اقتصادی خیلی زیادی نداشته باشد. چون در بسیاری از موارد هزینه تراکنش از خود مبلغ بیشتر می شد.

مقیاس پذیری بیت کوین

مزایای شبکه لایتنینگ بیت کوین چیست؟ 

کاهش هزینه انجام تراکنش : حد وسط ترین کارمزد تراکنش های که با استفاده از شبکه های بیت کویین انجام میشود 17.15 دلار است، در حالی که این عدد برای تراکنش های صورت گرفته با استفاده از شبکه لایتنینگ چند سنت است. 

افزایش سرعت انجام تراکنش : تراکنش های صورت گرفته در شبکه ارز دیجیتال با استفاده از شبکه لایتنینگ در چند ثانیه انجام می گرد در صورتی که زمان لازم برای انجام تراکنش موفق در شبکه بیت کویین از 10 دقیقه تا چند ساعت متفاوت است. و از آنجا که معاملات به جایی بلاک چین بیت کویین در شبکه لایتنینگ انجام می شود احتیاجی به صبر کردن برای تایید بلاک چین برای رمز ارز نیست و امکان معاملات به صورت آنی فراهم است.

ارائه خدمات بیشتر مربوط به ارزهای دیجیتال : پوسته دومم سوار بر بلاک چین و بیت کویین اجازه می دهد تا برای پاسخگویی بهتر به کاربران خدماتی ارائه شود.

بروزرسانی مداوم شبکه ها : شبکه های لایتنینگ هر روزه در حال آپدیت شدن هستند برای مثال از اولین نواقص این بود که هکر ها به راحتی می توانستند در معاملات دست ببرند، در حال اگر کسی قصد دست کاری در تراکنش ها را داشته باشد به شدت جریمه می شود.

محدودیت های لایتنینگ چیست؟

_ بر خلاف تراکنش های درون زنجیره ای در صورتی که دریافت کننده آفلاین باشد نمیتواند مبلغ را دریافت کند.

_ لایتنینگ و نحوه استفاده از آن هنوز هم برای برخی از کاربران تازه وارد پیچیده و گنگ است.

_ باز و بستن کانال های پرداختی نیازمند تراکنش های درون زنجیره ای است که برای تایید در شبکه به کارمزد و زمان بیشتری احتیاج دارد.

_ شبکه لایتنینگ برای انتقال مبالغ بالا مناسب نیست، امکان جا به جا کردن از طریق واسطه ها در صورتی پول کافی در کانالشان نداشته باشند، وجود ندارد.

شبکه لایتنینگ

پکیج آموزش ارز دیجیتال

پکیج آموزش ارز دیجیتال

در پکیج آموزش ارز دیجیتال قدم به قدم همراه با پشتیبان اختصاصی خود به ۱.مقدمات و اصطلاحات ارز دیجیتال ۲.نحوه تحلیل فاندامنتال، کیف پول ها و صرافی ها ۳.الگوهای نموداری و پرایس اکشن و اندیکاتورها و استراتژی‌های معاملاتی مسلط ...

%50 تخفیف
5.000.000 تومان
2.500.000 تومان
بررسی و خرید دوره

نحوه کار کرد شبکه لایتنینگ چگونه است؟

روش های کارکرد شبکه های لایتنینگ دور زدن بلاک چین اطلی بیت کوین است، و این کار تراکنش ها را سریع تر و هزینه های آن ها را بشدت کاهش می دهد. Lightning شبکه غیر ساختار مندی است که بر اساس پیرامون شبکه های بیت کویین ساخته شده است.

نحوه کار کرد شبکه های لایتنینگ استفاده از روش های کانال های دو طرفه است. کانال های پرداختی همان { کیف پول های چند امضایی هستند که بهبود یافته اند} به همین عنوان زمان لازم برای انجام مبادله در شبکه لایتنینگ به اندازه ارتباط دو کیف پول با یک دیگر طول میکشد.

برا شروع و استفاده از شبکه لایتنینگ باید مقداری بیت کویین واریز و سپس قفل می شود، و وقتی که کانال بسته می شود میتوان بیت کویین ها را به صورت برون زنجیره ای در شبکه لایتنینگ خرج کرد.

و زمانی هم هست که دو کاربر می خواهند به تبادلات خود پایان بدهند با بستن کانال بین خود، تراکنشی را برای بلاک چین ارسال می کنند تا آخرین وضعیت موجودی هر دو طرف ثبت شود، البته در زمان ایجاد کانال یک تراکنش در بلاک چین ثبت میشود.

اولین و مهم ترین شرط داشتن دسترسی به شبکه داشتن کیف پولی است که از شبکه لایتنینگ پشتیبانی کند .

امنیت شبکه لایتینگ چگونه است؟

نود ها امنیت این شبکه را تامین می کنند همچنین به صورت آنلاین تراکنش هارا تایید یا رد میکنند. ولی همچنان امکان ضربه خوردن از طرف هکر ها را دارند. در سال‌های اخیر، کارشناسان موفق به کشف برخی حفره‌های امنیتی در این شبکه شده‌اند که عبارتند از :  

  • آفلاین شدن یکی از طرفین معامله
  • ایجاد تراکنش‌های اسپم

امنیت شبکه لایتنینگ

سخن پایانی

شبکه لایتنینگ چیست؟ در این مقاله سعی کردیم جواب این سوال را بدهیم  پس هدف اصلی شبکه Lightning حل مشکل مقیاس‌پذیری شبکه بیت کوین و البته سایر شبکه‌های بلاک چین شبه به آن است. این شبکه یک کانال پرداخت را بین دو شخص یا بیشتر ایجاد کرده و سرعت تراکنش را بالا برده و کارمزد را به حد قابل توجهی کم می کند.. نظر شما درباره شبکه لایتنینگ بیت کوین چیست آیا تجربه استفاده از آن را داشته‌اید؟ آیا زمینه را برای پذیرش این فناوری آماده می‌بینید؟ دیدگاه‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه کاربران

بدون دیدگاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها