60% تخفیف تمدید تخفیف کلیه دوره های مکتب تی وی برای شما به مدت محدود ...
هوش هیجانی دربورس

تاثیر هوش هیجانی دربورس و معاملات

تاریخ انتشار : اردیبهشت ۲۱, ۱۴۰۲ تاریخ به روز رسانی : دی ۲۴, ۱۴۰۲ نویسنده : زهرا غلامحسینی زمان مورد نیاز مطالعه : 13 دقیقه تعداد بازدید : 171 بازدید

هوش هیجانی چه تاثیری در بورس و معاملات ما دارد؟

افرادی که در حوزه سرمایه‌گذاری فعالیت می‌کنند، باید درک کافی از مفاهیم مالی داشته باشند و قادر باشند تصمیمات صحیحی را در این زمینه بگیرند. هوش هیجانی به عنوان یک مولفه مهم در این زمینه مورد بررسی قرار گرفته است. تحقیقات نشان می‌دهد که در زمان تصمیم‌گیری در مورد سهم‌های مختلف، افراد تمام تلاش خود را برای کنترل احساساتشان می‌کنند. با این حال، تجربیات گذشته و احساسات افراد می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های آینده تأثیرگذار باشد. به طور کلی، مدیریت احساسات یکی از مهمترین مولفه‌های هوش هیجانی است که می‌تواند به رشد و پیشرفت افراد در حوزه سرمایه‌گذاری کمک کند.

تاثیر هوش هیجانی دربورس و معاملات

تاثیر هوش هیجانی دربورس و معاملات

هوش هیجانی به مجموعه‌ای از توانایی‌ها اطلاق می‌شود که شامل تشخیص، تفسیر و بهره‌گیری از احساسات در تصمیم گیری‌های جدید است. به طور ساده، هوش هیجانی به آگاهی فرد از احساسات خود، تبدیل آن‌ها به اطلاعات کاربردی و استفاده از آن‌ها در اخذ تصمیمات می‌پردازد. با این حال، افراد از نظر نوع واکنشی که نسبت به احساساتشان دارند، اختلافاتی دارند و بر اساس آن، قوانین مختلفی برای تصمیم‌گیری و کنترل احساساتشان در تصمیمات مالی دارند. به عبارت دیگر، فاصله رفتاری فرد از آنچه باید انجام دهد و آنچه به دلیل هیجانات ناشی از عوامل مختلف محیطی انجام می‌دهد، افراد را از یکدیگر متمایز می‌کند. البته این رفتارها می‌توانند مثبت یا منفی باشند و از جمله عواملی که به کاهش این فاصله کمک می‌کنند، عقلانیت فرد و تسلط او بر کنترل هیجاناتش هستند.

آموزش رایگان بورس

آموزش رایگان بورس

همین الان با وارد کردن اطلاعات خود در فرم، دوره آموزش بورس را به صورت رایگان دریافت نمایید.





رمز عبور موقت همان شماره موبایل خواهد بود

چرا مدیریت هیجان در زمان‌های مختلف متفاوت و بعضاً دشوار است؟

هیجان و احساسات در معاملات بورسی می‌توانند برای معامله‌گران باعث مشکلاتی شوند، زیرا مدیریت آنها در زمان‌های مختلف بسیار دشوار است. این احساسات ممکن است از عوامل مختلفی مانند خوش‌بینی یا بدبینی افراطی در بازار، داشتن چندین استراتژی تحلیلگری، ترس و طمع، نظرات افراد عادی و خبره در این زمینه و حتی مشکلات شخصی در زندگی ناشی شوند. برای مقابله با این هیجانات، باید ابتدا خودتان و بازار را به خوبی شناسایی کنید و در کنار آن، یک طرح معاملاتی خوب داشته باشید. با بررسی همه جوانب سهم، شناخت روند سهم و شاخص کلی آن، تعیین حد سود و حد ضرر، و به دنبال آن تعیین نقطه ورود و خروج، می‌توانید تسلط کافی بر رفتار خود داشته و با تکیه بر طرح معاملاتی خود، بهترین تصمیم را انتخاب و اجرا کنید. در صورتی که تمام فرآیند انجام شده مطابق برنامه پیش رفت اما باز هم مشکلی پیش آمد، باید به موارد زیر دقت نمود:

  • ضرر بخشی از تجارت است و ترس از ضرر ممکن است مانع از انجام رفتار صحیح بشود. در این صورت، اقدام به یک حرکت هیجانی و دستیابی به موفقیت آنی، نمی‌تواند همیشه بهترین روش باشد.
  • در مقایسه درآمد یک ماه با ماه بعد، باید پایبند به طرح معاملاتی باشید. این همواره کم‌خطرترین راه برای پیروزی در بازار است.
  • پس از انجام هر معامله، فارغ از موفقیت یا شکست، بایداندکی صبر کرد و معامله بعدی را انجام داد چرا که هیجان ناشی از معامله حتی با تجربیات فراوان نیز ممکن است بر روی معامله بعدی تاثیر گذار باشد.

چرا هوش هیجانی این‌قدر مهم است؟

شاید موضوع هوش هیجانی برای شما تازه باشد، اما اهمیت بسیار بالایی در زندگی و کار شما دارد. هوش هیجانی به شما کمک می‌کند که درست زندگی کنید و با استفاده از آن می‌توانید کیفیت زندگی و کار خود را بهبود بخشید. هوش هیجانی شامل توانایی‌های متعددی مانند خودمدیریتی، خودآگاهی، خودانگیزشی، دیگرآگاهی، درک متقابل، مدیریت دیگران، مهارت‌های اجتماعی و همدردی است که به شما کمک می‌کنند تا هوش هیجانی خود را تقویت کنید.

برای داشتن هوش هیجانی بالا، شما نه تنها باید نسبت به خودتان شناخت داشته باشید، بلکه نسبت به اطرافیان و محیط اطراف خود نیز باید شناخت داشته باشید تا بتوانید به کنترل، تشخیص و تنظیم هیجانات خود و دیگران برسید. به عبارت دیگر، هوش هیجانی به شما کمک می‌کند تا رفتار و روابط خود را بهبود بخشید، راه‌حل‌های مناسبی پیدا کنید و با مسائل بهتری برخورد کنید. در نتیجه، افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند، به راحتی می‌توانند رفتار و روابط خود را کنترل کنند و به دیگران کمک کنند تا بهبود بخشند.

هوش هیجانی همچنین به شما کمک می‌کند تا بهتر با دیگران ارتباط برقرار کرده و روابط قوی‌تری ایجاد کنید. با درک بهتر ابعاد هوش هیجانی، شما می‌توانید بهتر با جامعه و اطرافیان خود ارتباط برقرار کنید و معاملات هوشمندانه‌ترو پرسودی را تجربه کنید.

چرا باید از هوش هیجانی در معامله استفاده کنیم؟

هوش هیجانی در کسب و کار بسیار مهم است و به عنوان تلاقی احساسات و توانایی‌های ذهنی و عمومی در تمام ارتباطات، شخصی و حرفه‌ای، اهمیت دارد. برای تصمیم‌گیری و مدیریت استرس در هر کسب و کار، مهارت‌های هوش هیجانی ضروری است. رهبران باید وضعیت عاطفی خود و دیگران را بشناسند تا بتوانند از این اطلاعات در تصمیم‌گیری‌های محاسبه شده و معین استفاده کنند.

رهبران موفق با افرادی با دیدگاه‌ها و خلق‌و‌خوهای متفاوت مواجه هستند و برای تأثیرگذاری بر آنها، نیاز به هوش هیجانی بالاتر دارند. مدیرانی که دارای هوش هیجانی بالا هستند، می‌توانند به‌طور مؤثر موقعیت‌های پرتنش را خنثی کنند و مشکلات سازمانی را به‌صورت واضح حل کنند. بنابراین، رهبران با صرف وقت بیشتر برای آشنایی با افراد و آگاهی بیشتر از احساسات خودشان، هوش هیجانی در سازمان را تقویت می‌کنند. همچنین، افزایش هوش هیجانی در کسب و کار می‌تواند به عنوان یکی از عوامل افزایش دستمزد و درآمد کارکنان نیز مطرح باشد.

نقش هوش هیجانی در معامله

تقویت هوش هیجانی در کسب‌وکار می‌تواند به افزایش سودآوری شما منجر شود. افراد دارای هوش هیجانی بالا در معاملات می‌توانند به‌طور میانگین درآمد بیشتری نسبت به افرادی که این ویژگی را ندارند، به دست آورند. این ویژگی به آن‌ها این امکان را می‌دهد که با توجه به موقعیت، زمان مناسب برای تصمیم‌گیری هوشمندانه در معاملات را شناسایی کنند و با کمترین میزان ضرر، تصمیمات صحیحی بگیرند. درنتیجه، تصمیمات گرفته شده با توجه به هوش هیجانی، اغلب تصمیمات بهتر و دقیق‌تری هستند که فقط با دقیق شناسایی و مدیریت آن‌ها می‌توان به دست آورد.

پکیج جامع آموزش بورس

پکیج جامع آموزش بورس

stock exchange یا bourse، بورسی است که در آن کارگذاران سهام و معامله گران می توانند اوراق بهادار مانند سهام، اوراق قرضه و سایر ابزارهای مالی را خرید و فروش کنند. بورس به دو دسته طبقه بندی می شود: بورس کالا و بورس اوراق بهادار. در این پکیج جامع آموزش بورس ، بازار بورس و اصطلاحات آن معرفی شده و نحوه سرمایه گذاری ...

%70 تخفیف
5.000.000 تومان
1.500.000 تومان
بررسی و خرید دوره

 دلایل اهمیت هوش هیجانی در معامله چیست؟

هوش هیجانی یک مهارت بسیار ارزشمند در هر کسب و کار است که به افراد کمک می کند تا توانایی و مهارت های گوناگون خود را بهبود بخشند و بتوانند خود و دیگران را بهتر درک کنند. در حوزه مدیریت مالی شخصی، هوش هیجانی به افراد کمک می کند تا سرمایه گذاری های مناسب و عاقلانه انجام دهند و بتوانند برای مالیات شخصی خود برنامه ریزی کنند تا قبل از هر هزینه‌ای به جنبه های مختلف و کارکرد آن فکر کرده و با استفاده از روش های مفید موفق شوند.

با استفاده از هوش هیجانی می توانید مدیریت بهتری در مسائل مالی و معاملات داشته باشید و اهمیت بسیاری در موفقیت افراد و افزایش هوش مالی دارد. بنابراین، آشنایی با راهکارهای هوش هیجانی به افراد کمک می کند تا فعالیت های بهتری را انجام دهند.

دلایل اهمیت هوش هیجانی

۱ـ خودآگاهی‌ و خودشناسی شما را افزایش می‌دهد

فواید هوش هیجانی با کسب آگاهی درباره خود شروع می شود. برای برقراری ارتباط مؤثر، سودمند و قدرتمند با دیگران، هر فرد باید ابتدا خودش را به خوبی درک کند. بهتر است با کار کردن بر روی درک احساسات خودتان، پرورش و تقویت خودآگاهی را آغاز کنید تا با افزایش آن، به درک بالاتری نسبت به دیگران برسید. باید نسبت به خود و تمام عکس العمل هایتان در شرایط مختلف کاملا آگاه باشید و احساسات خودتان را به طور کامل بشناسید.

با افزایش خودآگاهی می توانید نقاط ضعف خود را شناسایی و بهبود بخشید و با پیدا کردن نقاط قوت خود، آن ها را تقویت کنید. همچنین، این موضوع می تواند در تصمیم گیری بهتر کمک کند تا بتوانید نقاط قوت و ضعف خود را به شیوه صحیحی مدیریت کنید. این فرایند ممکن است در مراحل اولیه دشوار و پر استرس باشد، اما به شخص این قدرت را می دهد تا در موقعیت های سخت، آرام باشد و اوضاع را مدیریت کند. برای عادت کردن به این کار می توانید از تمرین مراقبه و تنفس عمیق کمک بگیرید و یا آرام و ساکت بنشینید و آنچه در درونتان اتفاق می افتد را با دقت مشاهده کنید.

۲ـ شما را به فردی مثبت‌‌اندیش تبدیل می‌کند

ابعاد هوش هیجانی بسیار گسترده است و دو نکته کاملاً متضاد می‌توانند به راحتی در تقویت یا کاهش آن نقش داشته باشند. برای تقویت هوش هیجانی در معاملات، نشان دادن واکنش به احساسات منفی به همان اندازه نشان دادن واکنش به نکات مثبت، بسیار مهم است. باید به لحظات مثبت واکنش نشان داد و در عین حال نکات منفی را نادیده نگرفت. افرادی که احساسات مثبت را تجربه می‌کنند، انعطاف پذیرتر و روابط بهتری با دیگران دارند. مثبت اندیشی به این افراد کمک می‌کند که از شرایط سخت به آسانی عبور کنند.

استفاده از کلمات و جملات مثبت تأثیر بسیاری در تقویت هوش هیجانی دارد و بهتر است از افراد منفی‌گرا دوری کرده و با افراد مثبت‌اندیش احاطه کنید. افرادی که در اطراف شما هستند، می‌توانند تأثیر بسیاری بر شما داشته باشند و باعث می‌شوند که جملات مثبت در ناخودآگاه شما ثبت شوند و عملکرد ذهنیتان تغییر کند. اگر در هر کاری از جملات مثبت استفاده کنید، به موفقیت نزدیک‌تر خواهید شد و به خودتان خواهید اعتماد کرد که توانایی رسیدن به اهدافتان را دارید.

۳ـ مشاهده‌گر دقیقی خواهید شد

یکی از دلایل اهمیت هوش هیجانی در معامله و ترید، تبدیل شدن شما به یک مشاهده‌گر دقیق است. تقویت هوش هیجانی در معامله باعث می‌شود که به واکنش‌هایی که در قبال دیگران دارید، دقت کافی داشته باشید. وقتی مشاهده‌گر خوبی برای رفتار، کردار و گفتار خود و دیگران باشید، حتماً قادر خواهید بود که به خود و دیگران با مراعات رفتار کنید. با اخذ زمان کافی و در نظر گرفتن تمام جوانب، به راحتی می‌توانید به دید تازه‌ای نسبت به عملکرد خودتان و دیگران دست پیدا کنید.

بنابراین بهتر است فقط تماشاکننده نباشید، بلکه موضوع را که می‌بینید درک کنید تا بتوانید در مورد آن اطلاعات کسب کنید و نسبت به آن کنجکاو باشید. این کار به شناخت خودتان و اطرافیانتان کمک خواهد کرد. در نتیجه، برای دیدن بهتر، نیاز به صرف زمان دارید. بهتر است وقت کافی برای شناخت دقیق خودتان و دیگران صرف کنید تا مشاهده‌گری خوبی باشید.

۴ـ مهارت گوش دادن فعال را در شما تقویت می‌کند

یکی از عواملی که به تقویت هوش هیجانی کمک می کند، توانایی تمرکز روی پیام های کلامی و غیر کلامی به روشی کارآمد است، به جای اینکه بدون تفکر و عجله تصمیمات غیرقابل تغییر بگیریم. یکی از مهمترین موارد در این باره، گوش دادن با فروتنی به دیگران است تا بتوانیم صحبت های طرف مقابل را به خوبی درک کنیم، چرا که گوش دادن به معنی این است که به افراد اجازه دهیم بدون اینکه ما وسط حرفشان بپریم یا با شک و تردید رفتار کنیم، صحبت کنند.

حتی گوش دادن فعال تنها با گوش های ما محدود نمی شود، بلکه با چشم های ما نیز باید به حرکات و عکس العمل های طرف مقابل توجه کنیم تا بتوانیم به خوبی صحبت هایشان را درک کنیم. در این راه، باید مشکلات خودمان را کنار بگذاریم تا بتوانیم وضعیت طرف مقابل را درک کنیم و قبل از نشان دادن هرگونه واکنشی درباره احساساتشان، تفکر کنیم. همچنین بهتر است به نشانه های غیر کلامی در طول گفتگو با افراد توجه کنیم تا از هرگونه سوءتفاهم جلوگیری شود و به گوینده در طول صحبت احترام بگذاریم.

این کار به معنای یادگیری خاصی از طرف مقابل نیست، بلکه هدف اصلی آن این است که با احساسات افراد آشنا شویم و با توجه به عکس العمل هایشان، تصمیمات درستی نسبت به آنها بگیریم. در نتیجه، فردی که دارای هوش هیجانی بالا است، به خوبی به دیگران گوش فرا می‌‌دهد.

۵ـ شما را وادار به هدف‌گذاری می‌کند.

همان‌طور که می‌دانید، معامله و ترید بدون هدف‌گذاری معنا و مفهوم خاصی ندارد و عملا تلاشی بی‌فایده است. برای داشتن موفقیت در معامله، باید هوش هیجانی خود را تقویت کنید تا بتوانید اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت خود را تعیین کنید، برنامه‌ریزی کنید و به دست آوردن آن‌ها بپردازید. اهداف می‌توانند به شما جهت‌دهی طولانی‌مدت و انگیزه‌ کوتاه‌‌مدت را فراهم کنند و به توسعه مهارت‌های شخصی شما کمک کنند.

بنابراین، بهتر است یک قلم و کاغذ برداشته و به فکر این بیفتید که می‌خواهید به کجا و چگونه برسید و برای خود چند هدف مشخص تعیین کنید. حتماً اهدافتان را براساس قدرت، شدت و ضعف آن‌ها اولویت‌بندی کنید تا با مرور کردن آن‌ها، انگیزه زیادی به‌دست بیاورید.

۶ـ هوش هیجانی در معامله شما را با طیف وسیعی از دیدگاه‌ها آشنا می‌کند.

افزایش هوش هیجانی در معاملات، باعث می‌شود که بتوانید مسائل و رویدادهای مختلف را از دیدگاه‌های متفاوت بررسی کنید. روشی ساده برای به‌دست آوردن دیدگاه متفاوت، این است که خود را جای فرد دیگری قرار دهید و اتفاقات را از دیدگاه او مشاهده کنید. شما نمی‌توانید بگویید کدام دیدگاه درست یا غلط است، اما می‌توانید تصمیم بهتری بگیرید و به دیگران در تصمیم‌گیری کمک کنید.

همچنین، می‌توانید نظر دیگران را درباره شخصیت خود بپرسید. دیدگاه دیگران در مورد شما ممکن است با نگرشی که شما به خودتان دارید متفاوت باشد. برای مثال، می‌توانید از دوستان و همکاران خود بپرسید که در موقعیت‌های پرتنش یا پرهیجان، واکنش شما چگونه است؟ پاسخ‌هایی که دریافت می‌کنید، به شما کمک می‌کند تا خودتان را بهتر بشناسید و تصمیم‌های بهتری بگیرید.

۷ـ برقراری ارتباطات مؤثر و سازنده

شاخص‌ترین عنصر هنر برقراری ارتباط، مهارت درک عواطف در دیگران است که بهبود روابط بین افراد را تسهیل می‌کند. تأثیر هوش هیجانی بر عملکرد موفقیت‌آمیز در حیطه‌های شغلی، فردی، اجتماعی و حرفه‌ای ناملموس نیست. با توجه به شناخت کنونی از هوش هیجانی، می‌دانیم که آگاهی افراد از خود و مدیریت احساسات و هیجاناتشان، موجب شده است که برای دستیابی به موفقیت، نیاز به عواملی بیشتر از IQ باشد. به همین جهت، با مدیریت مناسب بر روی عواطف و احساسات، می‌توانید نتیجه عملکرد ذهن دیگران را بهبود بخشید و در معاملات خود تأثیرات مثبتی را مشاهده کنید.

۸ـ مسئولیت‌پذیر می‌شوید

پاسخ‌گویی به انگیزه‌های شخصی، کلید موفقیت و پایبندی به مسئولیت‌های خود است. برای تقویت هوش هیجانی در معاملات، باید به تقویت پاسخ‌گویی خود توجه کرد و مسئولیت‌پذیری خود را بهبود بخشید. زیرا هر شخصی از خودش نشأت می‌گیرد و مسیر تقویت هوش هیجانی، تا آخر عمر ادامه دارد. با تمرینات مشاهده، دقت، گوش دادن فعال، هدف‌گذاری، مثبت‌اندیشی، گسترش خودآگاهی و پاسخ‌گویی، می‌توانید هوش هیجانی خود را تقویت کنید و توانایی قدرتمند و حیاتی خود را بهبود بخشید.

در صورت انجام اشتباه، آزار دادن به فردی، تصمیم اشتباه گرفتن و یا هرگونه دردسری، حتما باید مسئولیت آن را بپذیرید. این باعث می‌شود که پذیرش مسئولیت و عذرخواهی، شما را به یک انسان قوی‌تر تبدیل کند. به همین دلیل، پاسخ‌گویی در این شرایط، می‌تواند شما را به سوی پیشرفت و تبدیل به یک شخصیت قدرتمند و مسئولیت‌پذیر سوق دهد.

نتیجه گیری

در کل، هوش هیجانی بسیار موثر در رفتارهای اجتماعی است و مولفه های آن در زندگی و روابط تاثیر بسیاری دارند. شناخت این ویژگی ها در هر فرد بسیار مهم است. بر خلاف IQ، EQ یا هوش هیجانی در همه مراحل زندگی قابل بهبود است. با مراجعه به مراکز مشاوره، می توانید در راستای بهبود این ویژگی ها تلاش کنید. هوش هیجانی در رفتارهای مالی نیز تاثیرگذار است، لذا لازم است که بصورت دقیق شناسایی و کنترل شود. برخی از محققین معتقدند که کنترل هوش هیجانی و غلبه بر احساسات، حتی از تحلیل تکنیکال سهم مهم تر است و به همین دلیل، پایبندی به استراتژی معاملاتی بسیار مهم است.

دیدگاه کاربران

بدون دیدگاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها