60% تخفیف تمدید تخفیف کلیه دوره های مکتب تی وی برای شما به مدت محدود ...
دامیننس بیت کوین

مفهوم دامیننس بیت کوین در ارز دیجیتال+توضیحات کامل

تاریخ انتشار : اسفند ۲۳, ۱۴۰۱ تاریخ به روز رسانی : دی ۲۸, ۱۴۰۲ نویسنده : ریحانه مسافر زمان مورد نیاز مطالعه : 6 دقیقه تعداد بازدید : 194 بازدید

یکی از مهم ترین و با اهمیت ترین بازار های مالی که به وجود آمده ارز های دیجیتال هستند. برای ورود به این بازار باید آموزش های کافی را دیده باشید و اطلاعات لازم را به دست آورده باشید، روش های زیادی برای تحلیل روند ارز های دیجیتال وجود دارد با این وجود یکی از این روش ها که برای بیت کوین صادق است دامیننس بیت کوین نام دارد. همانطور که اطلاع دارید بیت کوین توسط ساتوشی ناکاموتو به وجود آمد البته وجود خارجی این فرد همچنان در دنیا به عنوان یک معما و حدس است. یکی از پر تکرارترین و پر استفاده ترین اصطلاحات بازار ارزهای دیجیتال، دامیننس (Dominance) بوده، لذا برای درک این مطلب و و بررسی مفهوم این اصطلاح  پیشنهاد می کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

دامیننس بیت کوین

آموزش رایگان ارز دیجیتال

آموزش رایگان ارز دیجیتال در نیم ساعت

همین الان با وارد کردن اطلاعات خود در فرم، دوره آموزش ارز دیجیتال را به صورت رایگان دریافت کرده و 10/000 تومان شارژ هدیه دریافت نمایید.





رمز عبور موقت همان شماره موبایل خواهد بود

مفهوم دامیننس در ارز دیجیتال 

معنی لغوی دامیننس (Dominance) تسلط است. اما این مفهوم  در دنیای ارز دیجیتال متفاوت است  این اصطلاح یکی  از قدیمی‌ترین و پرکاربردترین شاخص بررسی بازار های مالی ارز های دیجیتال  به‌شمار می‌رود.  و تقریبا برای تمامی آن ها کاربرد دارد به این صورت که  ارزش بازار ارز را نسبت به ارزش بازار کل مارکت ارز دیجیتال اندازه می گیرد.

البته به این نکته  در مورد دامنیننس ارز ها توجه کنید که هر کدام با توجه به ارزشی که نصیبش میشود بر کل بازار اثر میگذارد. هرچه دامیننس بالا رود ارزش رمز ارز ها رو به بالا و هرچه پایین آید بازار ریزشی است. تا اینجا که با شما صحبت می کنیم بیت کویت با ارزش ترین ارز دیجیتال در مارکت است. 

دامیننس ارز دیجیتال

دامیننس بیت کوین چیست؟

 برا اینکه سهم هر بیت کوین بازار ارز های دیجیتالی مشخص باشد از دامیننس بیت کوین استفاده می شود. همان طور که میدانید صنعت ارز های دیجیتال روز به روز در حال پیشرفت است و تعداد آلت کوین ها هم رو به افزایش می باشد با توجه به این قضیه تسلط بیت کوین به تدریج کم می شود. 

فرمول محاسبه‌ی درصد دامیننس بیت کوین به شرح زیر است: 

۱۰۰ × ارزش بازار کل آلت کوین ها / ارزش بازار بیت کوین

اهمیت دامیننس (Dominance) بیت کوین

بیت کوین (BTC)  تنها ارزی نیستش که در بازار های مالی کریپتو وجود داره با این وجود با توجه به اینکه قدیمی ترین و بزرگترین در نوع خودش حساب می شود تاثیر بسزایی در بازار دارد. با توجه به اندازه و شهرت بیت کوین، بسیاری از سرمایه گذاران به قیمت لحظه ای آن توجه بسیاری دارند. همانطور که قبلا گفتیم برای تعیین  ارزش و تاثیر بیت کوین از روش دامیننس استفاده می کنند. اما باید توجه داشته باشیم این روش هم ضعف هایی دارید با این وجود سرمایه گذاران و معامله گران از آن استفاده می کنند. فرض کنید بیت کوین یک قاره جدا در زمین می باشد و  آلت کوین ها هر کدام یک کشور هستند، حال زمانی که این قاره تجزیه شود نسبت بزرگی این قاره نسبت به کشورهای دیگر کم خواهد شد.به عنوان مثال اگر دامیننس بیت کوین 75 درصد باشد ، یعنی 75 درصد از حجم پول موجود در بازار برای بیت کوین و 25 درصد آن برای سایر ارز ها یعنی آلت کوین هاست.

دامیننس بیت کوین

نحوه مشاهده دامیننس بیت کوین

 شاخص دامیننس برای بیت کوین هر لحظه تغییر می کند و همیشه باید پیگیر آن باشید.برای این کار دوتا سایت بزرگ Coinmarketcap و Tradingview ابزار مناسبی را برای مشاهده شاخص دامیننس بیت کوین در اختیار شما قرار می‌دهند.

چگونه با استفاده از دامیننس Bitcoin ترید کنیم؟

اما سوالی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که  چگونه می‌توانیم با تحلیل نمودار Dominance بیت کوین ترید کنیم و سرمایه گذاری در ارز دیجیتال را کم ریسک‌تر نماییم؟ قیمت این دامیننس همان طور که پیش تر گفتیم دائم در حال تغییر است. مسلما وقتی این نمودار دامیننس بیت کوین ها  نزولی شود، باید به سراغ آلت کوین‌ها بروید و زمانی که چارت آن صعودی شود ،خرید و سرمایه‌گذاری روی بیت کوین برای شما بهتر است. اما توجه داشته باشید استفاده از نمودار به تنهایی برای معاملات کافی نیست و فاکتور ها و روش های زیادی وجود دارد

بررسی چارت دامیننس بیت کوین فقط به عنوان یک تاییدیه برای معامله به حساب می آید. نکات زیر می‌توانند تاییدیه‌های دامیننس را برای خرید ارز دیجیتال و یا فروش آن در اختیار شما قرار دهند:

  • اگر دامیننس صعودی باشد و همزمان قیمت بیت کوین در روند صعودی قرار گیرد، عملا آلت کوین ‌ها در حال تضعیف هستند و تأییدیه خرید بیت کوین صادر می‌شود.
  • اگر دامیننس صعودی و قیمت بیت کوین نزولی باشد، در واقع آلت کوین ‌ها با شدت زیادی در حال تضعیف شدن هستند و سیگنال فروش آلت کوین‌ ها صادر می‌شود.
  • وقتی دامیننس نزولی و قیمت بیت کوین صعودی باشد، در واقع آلت کوین ‌ها در حال تقویت شدن هستند و زمان خرید آن‌ها فرارسیده است.
  • وقتی دامیننس نزولی و قیمت بیت کوین هم نزولی باشد، بیت کوین شرایط خوبی نداشته و باید برای فروش آن اقدام کنید.

دامیننس بیت کوین

معایب دامیننس

روی دامیننس همیشه نمیتوان حساب باز کرد چون روند بازار غیر قابل پیش بینی و اعتماد است . 

یکی دیگر از انتقادات عمده به شاخص دامیننس وارد است این است که  که فعالان بازار به راحتی می‌توانند با ایجاد سکه‌های خود و همچنین airdrops، شاخص را تغییر دهند.

علاوه بر این، بسیاری از آلت‌کوین‌ها در طول سال‌های گذشته، کاملاً فراموش شده‌اند. این فراموش به این معنی  است که تیم بنیانگذار آنها هرگز محصولی را تحویل ندادند و یا توکن‌های دیجیتالی ارایه شده، کلاه برداری یا شوخی بوده‌اند.

آیا شاخص دامیننس بیت کوین قابل اعتماد است؟

در واقع، این شاخص  تنها یک ابزار برای رسیدن به اهدافتان  در بازار ارزهای دیجیتال است. همواره تاکید بر هدف‌گذاری دقیق، استفاده از ابزارهای مختلف و به‌ کار گیری انواع تحلیل‌ها، در کنار هم بهتر مثمر ثمر است. البته اینکه شما  صرفا از یک شاخص برای معاملات خود استفاده کنید اشتباه است . زیرا این کار در بازار رمزارزها می‌تواند ضررهای مالی سنگینی را به بار بیاورد.

دامیننس

لزوم ترکیب دامیننس بیت کوین با حجم معاملات

بررسی تغییرات ارزش کل بازار و شاخص  بیت کوین به تنهایی شاید شما را گمراه کند. ممکن است روند رشد دامیننس بیت کوین مثبت باشد، اما حجم معاملات نزولی باشد ، پس بازار با رکود همراه می شود. در این صورت  هر دو گروه سرمایه‌گذاران و تریدرها با گمراهی مواجه می شوند. بنابراین حجم معاملات نیز به عنوان یک عنصر بسیار مهم باید در کنار دامیننس بیت کوین مورد سنجش قرار گیرد.

پکیج آموزش ارز دیجیتال

پکیج آموزش ارز دیجیتال

در پکیج آموزش ارز دیجیتال قدم به قدم همراه با پشتیبان اختصاصی خود به ۱.مقدمات و اصطلاحات ارز دیجیتال ۲.نحوه تحلیل فاندامنتال، کیف پول ها و صرافی ها ۳.الگوهای نموداری و پرایس اکشن و اندیکاتورها و استراتژی‌های معاملاتی مسلط ...

%50 تخفیف
5.000.000 تومان
2.500.000 تومان
بررسی و خرید دوره

توجه به دامیننس کدام نمادها در تحلیل بازار، حیاتی است؟

تمامی موارد گفته شده را جمع کنیم به این نتیجه میرسیم که برای شناخت روند بازار به نکات زیر باید توجه کرد:

  • دامیننس بیت‌کوین که با نماد D در تریدینگ ویو لیست شده.
  • قیمت بیت کوین که با نماد BTCUSDT در تریدینگ ویو لیست شده.
  • دامیننس تتر که با نماد D در تریدینگ ویو لیست شده.
  • دامیننس کل آلت‌کوین‌ها که با نماد TOTAL در تریدینگ ویو لیست شده.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم شما را کامل با مفهوم دامیننس بیت کوین آشنا کنیم و   روش ترید کردن از این طریق و مزایا و معایب آن را گفتیم امیدواریم این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد. نظرات انتقادات و پیشنهادات خود را من باب این مقاله را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید از همراهی شما متشکریم.

دیدگاه کاربران

بدون دیدگاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها