60% تخفیف تمدید تخفیف کلیه دوره های مکتب تی وی برای شما به مدت محدود ...
نهنگ ارز دیجیتال چیست؟

نهنگ ارز دیجیتال چیست و چگونه بر بازار اثر میگذارد ؟

تاریخ انتشار : اسفند ۲۴, ۱۴۰۱ تاریخ به روز رسانی : دی ۲۸, ۱۴۰۲ نویسنده : ریحانه مسافر زمان مورد نیاز مطالعه : 8 دقیقه تعداد بازدید : 239 بازدید

اگر در بازار ارز دیجیتال فعالیت داشته باشید، به احتمال زیاد اسم نهنگ ارز دیجیتال به گوشتان خورده است و شاید برایتان سؤال باشد که معنای آن چیست و چه تأثیری بر روند بازار دارد؟ در این مقاله قصد داریم به همین مسئله بپردازیم. 

نهنگ ارز دیجیتال

آموزش رایگان ارز دیجیتال

آموزش رایگان ارز دیجیتال در نیم ساعت

همین الان با وارد کردن اطلاعات خود در فرم، دوره آموزش ارز دیجیتال را به صورت رایگان دریافت کرده و 10/000 تومان شارژ هدیه دریافت نمایید.





رمز عبور موقت همان شماره موبایل خواهد بود

منظور از نهنگ ارز دیجیتال چیست ؟ 

نهنگ در ارز دیجیتال اصطلاحی است که برای اشاره به افراد یا سازمان‌ هایی استفاده می‌شود که مقادیر بسیار زیادی از ارزهای دیجیتال را در دست دارند. درست مانند نهنگ‌های واقعی عظیم‌ الجثه که  سایر موجودات زنده دریایی از آنها میترسند، در دنیای ارز دیجیتال، خریداران و فعالان خرد به‌ شدت از نهنگ‌های کریپتو بیم دارند. نهنگ‌ها با داشتن درصد بالایی از یک یا چند نوع رمزارز می‌توانند تغییرات اساسی در قیمت ایجاد کنند و یک‌ شبه ارزش ارزهای دیجیتال شما را نابود کنند.

علت انتخاب نهنگ برای نامیدن چنین افرادی این بود که هر بار نهنگ دهانش را باز می‌کند به ‌راحتی می‌تواند میلیون‌ها ماهی ریز و کوچک را ببلعد. از طرفی هم با یک حرکت کوچک نهنگ، اقیانوس متلاطم می‌شود و به‌کلی اقیانوس (بازار) به هم می‌ریزد .

یکی از نهنگ‌های بزرگ بیت‌ کوین که تنها با آدرس‌ عمومی قابل ‌شناسایی است، ساتوشی ناکاموتو – خالق‌ (های) مرموز بیت‌کوین – است که تصور می‌شود بیش از یک میلیون بیت‌ کوین در اختیار داشته باشد. به‌ عبارت‌ دیگر، یک فرد یا یک سازمان توانسته است نزدیک به یک بیستم بیت‌کوین‌های موجود را از آن خود کند. از طرفی، گمان زده می‌شود دوقلوهای قایق‌سوار آمریکایی به نام‌های تایلر و کامرون وینکلاوز نیز مالک یک درصد از کل بیت‌ کوین‌های موجود هستند. در حال حاضر، از 21 میلیون بیت‌کوین قابل ماین، 19,091,975 بیت‌ کوین استخراج شده‌اند . 

نهنگ ارز دیجیتال

رمزارزهای دیگری به غیر از بیت کوین در بازار رمزارزها وجود دارند. هر کدام از این رمزارزها نیز به نوبه خود دارای نهنگ هستند. یعنی فرد، گروه یا موسسه‌هایی هستند که تعداد زیادی از رمزارزی خاص را به دلایلی مختلف در اختیار دارند. نهنگ‌های ارزهای دیجیتال معمولا توسعه‌ دهنده آن رمزارز هستند یا از همان ابتدای معرفی رمزارز موردنظر، آن را به تعداد زیاد در قیمتی پایین خریداری کرده‌اند.

نهنگ های ارز دیجیتال چگونه معامله میکنند ؟

روش پامپ و دامپ

یکی از رایج ترین روش نهنگ‌ها، تاکتیک پامپ و دامپ است. نهنگ‌ها آنقدری سرمایه دارند که بتوانند قیمت سهام، کوین، یا توکن را به صورت تصاعدی افزایش بدهند یا به اصطلاح «پامپ» کنند. به دلیلی که در صرافی ارزهای دیجیتال هیچگونه محدودیتی وجود ندارد، انجام این کار امکان پذیر است؛ مخصوصا در ارزهای کوچکتر که در آنها ارزش کل بازار نهایتا ۱ میلیارد دلار است و آینده روشنی دارند.

این تاکتیک ساده است؛ یک نهنگ یا گروهی از نهنگ ها خرید های بزرگ انجام می‌دهند.

 این کار منجر به افزایش بسیار زیاد قیمت می‌شود که در نمودارهای شمعدانی با نوارهای سبز رنگ و بزرگ نمایش داده می‌شوند.

گاهی اوقات این میزان از خرید به مرور کم می‌شود. نکته ای که در این میان می‌توان به آن اشاره کرد این است که میزان افزایش قیمت همواره بالاست و مورد توجه واقع می‌شود. معمولا در این مواقع، کانال های تلگرامی و سایت های خبری رسانه ها و پر از تصاویر و میم‌های موشک و ماه از آن ارز می‌شود.

با بالا رفتن قیمت ها، پول بیشتری جذب می‌شود. به این شرایط اصطلاحا ترس از دست دادن (Fear of Missing Out) یا سندروم FOMO اطلاق میشود. فومو سبب نگرانی شدید در فرد شده که مبادا فرصتی برای برقراری ارتباط اجتماعی، تجربه ای بی نظیر، سرمایه گذاری سودآور یا سایر اتفاقات خوشایند را از دست بدهد. بنابرین، به موجب وجود این حس در افراد، قیمت ها بالاتر می‌روند و رشدِ نمایی پیدا می‌کنند.

هر زمان که مقدار پول برای دامپ کافی باشد، نهنگ ها این کار را شروع میکنند و موج بزرگی از تغییرات را به وجود می‌آورند. این موج افراد زیادی را به این فکر وا میدارد که حتما این افت قیمت موقتی است و نباید فرصت سرمایه گذاری را از دست داد! از این رو با سرمایه گذاری بیشتر، سود بیشتر عاید نهنگ ها می‌شود.

در طول این موج، نهنگ ها تا میت‌وانند شکار میکنند و زمانی که این موج بخوابد و دریای سرمایه گذاری آرام بگیرد؛ نهنگ ها خیلی آهسته صحنه را ترک میکنند. سرمایه گذاران بد اقبالی که طعمه توهم «بالاترین قیمت تاریخ» شدند، همانطور بهت زده باقی می‌مانند. این موضوع ممکن است اعتماد در یک زنجیره را خدشه دار کند. اما، به خاطر داشته باشید که استراتژی هایی از این قبیل اغلب در زنجیره های هدفمند موفق هستند.

روش پامپ و دامپ

روش دیوار فروش 

یکی از تدابیری که نهنگ ها برای بلعیدن سرمایه در بازار اندیشیده اند، «ایجاد سل وال» است. لازمه آن، در اختیار داشتن سرمایه زیاد و همچنین بهره‌مندی از اطلاعات کافی در رابطه با بازار است. این استراتژی معمولا در مورد ارزهایی کارساز است که مطمئنا در آینده‌ی نزدیک ارزش آنها چند برابر رشد پیدا می‌کند. در اینجا آینده نزدیک به معنی چند ماه است. نهنگ‌هایی که از این روش استفاده می‌کنند، همواره به اطلاعات داخلی دسترسی دارند و پیش از آنکه کل بازار بداند؛ متوجه تغییرات آن می‌شوند.

اما یک سوال. نهنگ ها از چه راهی سود میکنند؟ نهنگ ها، ارزهای ارزان قیمت می‌خرند، آنها را نگه می‌دارند و از همین راه سود میکنند. هر چقدر موقعیتشان بهتر باشد، بیشتر می‌توانند قیمت ها را دست کاری کنند. روش انجام این کار به این صورت است که قیمت‌ها به صورت تصنعی پایین نگه داشته می‌شوند.

یک سوال دیگر، چطور این کار را انجام می‌دهند؟ برای این منظور، نهنگ‌ها دیوار

 (sell wall) کلانی را ایجاد می کنند. این موضوع به خوبی در نمودار عمق بازار قابل مشاهده است. سل وال قیمت را پایین می‌کشد. یک نکته مهم که در اینجا میتوان به آن اشاره کرد این است که به دنبال یک اتفاق بخصوص قیمت ها همانطور ثابت می‌مانند و بالا نمی‌روند. این موضوع سرمایه‌داران را نگران کرده و آنها را به فروش، آن هم با پایین ترین قیمت ممکن ترغیب میکند نهنگ ها هم از فرصتی که پیش آمده برای خرید استفاده می‌کنند.

نهنگ ارز دیجیتال چه تاثیری بر بازار دارد ؟ 

از آنجایی که نهنگ‌ها کیف پول‌های پرمخاطبی هستند، می‌توانند به دلیل تمرکز ثروت، برای ارزهای دیجیتال مشکل ساز شوند، به خصوص اگر در حسابی بی حرکت باشند. وقتی سکه‌ها به جای استفاده در یک حساب قرار می‌گیرند، نقدینگی آن ارز دیجیتال خاص را کاهش می‌دهد زیرا سکه‌های کمتری در دسترس است..

نهنگ‌ها همچنین می‌توانند باعث افزایش نوسانات قیمت شوند، به خصوص زمانی که مقدار زیادی ارز دیجیتال را در یک تراکنش جابه‌جا می‌کنند. به عنوان مثال، اگر مالکی بخواهد بیت کوین خود را به ارز فیات بفروشد، کمبود نقدینگی و حجم تراکنش بزرگ فشار نزولی بر قیمت بیت کوین ایجاد می کند زیرا سایر فعالان بازار معامله را مشاهده می کنند. وقتی نهنگ‌ها می‌فروشند، دیگر سرمایه‌گذاران به حالت آماده‌باش در می‌آیند و به دنبال نشانه‌هایی هستند که نهنگ‌ها دارند دارایی‌های خود را «دفنی» می‌کنند.

نهنگ ارز دیجیتال چیست؟

علامت رایجی که سرمایه‌گذاران رمزنگاری به آن توجه می‌کنند، میانگین ورودی صرافی یا میانگین مقدار یک ارز دیجیتال خاص است که در صرافی‌ها واریز می‌شود. اگر میانگین 

مقدار سکه در هر تراکنش از ۲.۰ بالاتر رود، به این معنی است که اگر نهنگ ها با تعداد زیادی از نهنگ های استفاده کننده از صرافی مرتبط باشد، احتمالاً شروع به دامپینگ می کنند.

قیمت نه تنها تحت تأثیر میانگین ورودی است، بلکه تحت تأثیر تبلیغاتی است که به تراکنش .یک نهنگ خاص داده شده است

از آنجایی که معاملات متعددی در حجم معاملات و مقادیر بالقوه بالایی از سفارش‌ها در 

محدوده‌های قیمتی مختلف وجود دارد، نهنگ‌ها به راحتی بر بازار مایع با حجم بالا تأثیر 

نمی‌گذارند. در نتیجه، کمتر غیرقابل پیش‌بینی می‌شود، و تأثیر چشمگیری بر قیمت بدون مقدار قابل توجهی از ارزهای دیجیتال برای نهنگ‌ها چالش‌برانگیزتر می‌شود..

در مقایسه، یک ارز دیجیتال با ارزش بازار کمتر و حجم معاملات کمتر را می توان به راحتی برای مبالغ کمتری از کریپتو دستکاری کرد، بدون اینکه تأثیر قابل توجهی بر قیمت و ارزش بازار آن کریپتو خاص داشته باشد.

پکیج آموزش ارز دیجیتال

پکیج آموزش ارز دیجیتال

در پکیج آموزش ارز دیجیتال قدم به قدم همراه با پشتیبان اختصاصی خود به ۱.مقدمات و اصطلاحات ارز دیجیتال ۲.نحوه تحلیل فاندامنتال، کیف پول ها و صرافی ها ۳.الگوهای نموداری و پرایس اکشن و اندیکاتورها و استراتژی‌های معاملاتی مسلط ...

%50 تخفیف
5.000.000 تومان
2.500.000 تومان
بررسی و خرید دوره

مزایا و معایب نهنگ ارز دیجیتال 

مزایا 

  1. وجود سرمایه داران در بازارهای مالی باعث میشود این بازار بزرگ تر شود ازین رو هرچه بازار مالی بزرگ تر باشد، امنیت بازار نیز بالاتر میرود .
  2. بالا بودن دارایی نهنگ ها دارایی بازار را افزایش میدهد، همین باعث قدرت و توسعه پلتفرم میشود. 
  3. حضور سرمایه داران آگاه و استراتژی ترید آنها باعث میشود بازار نیاز به سرمایه و استراتژی ترید بیشتری داشته باشد، به همین دلیل کار برای نهنگ ها نیز سخت تر میشود. 
  4. با بزرگ شدن بازار و ورود سرمایه‌گذاران آگاه تأثیر نهنگ‌ها در بازار کمتر احساس می‌شود. 

معایب 

  1. ایجاد تمرکز: مقابله با تمرکز موجود در سیستم بانکی و مالی سنتی یکی از دلایل اصلی راه‌اندازی بیت کوین و شکل‌گیری دنیای ارزهای دیجیتال است و وجود نهنگ‌های ارز دیجیتال کاملاً با این هدف مغایرت دارد..
  2. تأثیر بیش از حد: همان‌طور که دیدیم، نهنگ‌ها ارز دیجیتال در بخش‌های مختلف بازار ارزهای دیجیتال موثر هستند و این حجم از نفوذ در دست افرادی محدود خطرناک بوده و مخالف طبیعت غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال است.

مزایا و معایب نهنگ ارز دیجیتال

جمع بندی 

اکنون شما به خوبی میدانید که نهنگ ارزدیجیتال چیست و چگونه میتوانیم براساس رفتار نهنگ ها در بازار معامله کنیم همچنین دراین مقاله سعی کردیم بر نحوه تاثیرگذاری نهنگ ها بر ارز دیجیتال و نوسانات ناشی از آن را مورد بررسی قراردهیم. 

درانتها شما را دعوت میکنیم که اگر نقطه نظر یا پرسشی در مورد نهنگ های ارزدیجیتال دارید آن را دربخش دیدگاه باما درمیان بگذارید.

دیدگاه کاربران

بدون دیدگاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها