70% تخفیف تمدید جشنواره نوروز 1403 برای شروعی تازه
خطوط راهنما و شبکه‌بندی و صفحه شطرنجی در ایلوستریتور

خطوط راهنما و شبکه‌بندی و صفحه شطرنجی در ایلوستریتور

تاریخ انتشار : شهریور ۱۲, ۱۳۹۸ تاریخ به روز رسانی : دی ۲۴, ۱۴۰۲ نویسنده : پشتیبانی مکتب تی وی زمان مورد نیاز مطالعه : 17 دقیقه تعداد بازدید : 6.14هزار بازدید

نرم افزار ایلوستریتور یکی از نرم افزار های بسیار کاربردی است که شاید بارها به آن برخورد کنید یا  با آن اشنا نباشید.با این نرم فزار  توانایی تولید اثار هنری زیادی را دارید. در این مقاله گام به گام استفاده از صفحه شطرنجی در ایلوستریتور در 2 بخشرا به شما آموزش می دهیم.

راهنماها و یا grids مجموعه‌ای از خطوط افقی و عمودی هستند که صرفاً جنبه نمایشی داشته و در خروجی چاپ قابل‌مشاهده نخواهند بود از این خطوط راهنما برای مرتب کردن و چینش منظم تصاویر و نوشته‌ها نسبت به یک مرجع دلخواه در صفحات سند استفاده می‌شود که در این آموزش ایلوستریتور آن ها را برسی میکنیم.

یکی از این خطوط راهنمایی که کاربرد زیادی دارد خطوط راهنمای مربوط به خط‌کش‌ها و یا rulers هستند که برای فعال کردن خط‌کش‌ها می‌توانید بر روی منوی view کلیک چپ کنید و از منوی بازشده و قسمت rulers بر روی گزینه show rulers کلیک چپ کنید و یا اینکه از کلیدهای ترکیبی ctrl+r برای فعال کردن خط‌کش‌ها استفاده کنید.

فعال کردن خط‌کش‌ها در ایلووستریتور

آموزش سریع ایلوستریتور

دوره رایگان ایلوستریتور در نیم ساعت

همین الان با وارد کردن اطلاعات خود در فرم، دوره رایگان ایلوستریتور در نیم ساعت را به صورت رایگان دریافت کرده و 10/000 تومان شارژ هدیه دریافت نمایید.  





رمز عبور موقت همان شماره موبایل خواهد بود

استفاده از ابزار خط کش:

همان‌طور که ملاحظه می‌کنید خط‌کش‌هایی که در حال حاضر فعال شد شامل دو خط کش است یکی قسمت افقی گه در بالای صفحه قرارگرفته و خط کش عمودی که در سمت چپ پنجره قرارگرفته است. قبل از انتخاب هر خط راهنما ما بایستی واحد اندازه‌گیری خودمان را تنظیم کنیم.

همان‌طور که می‌بینید درجه‌بندی که بر روی خط کش قرار داده‌شده بستگی دارد به واحد اندازه‌گیری که هنگام بار شدن سند ما در پنجره new document تنظیم کردیم می‌توانیم با کلیک راست کردن بر روی یکی از خط‌کش‌های افقی و عمودی وارد منوی میانبر شده و از لیست بازشده واحد اندازه‌گیری موردنظر را انتخاب کنیم. ما اینجا واحد اندازه‌گیری millimeters را برای راحتی بیشتر کار از centimeters استفاده کنیم.

انتخاب واحد اندازه‌گیری برای خطکش ایجاد شده
فرض کنید می‌خواهیم از این سند برای صفحه‌آرایی استفاده کنیم یعنی یک صفحه که مربوط به یک بروشور باشد و یا یک صفحه از یک مجله. بنابراین ممکن است احتیاج داشته باشیم که مقادیری را به‌عنوان حاشیه‌های سند انتخاب کنیم به‌این‌ترتیب که از اطراف سند یعنی در چهار طرف آن مقدار یک سانتی‌متر را برای حاشیه در نظر بگیریم .

در ادامه مقاله استفاده از صفحه شطرنجی در ایلوستریتور در 2 بخش:

استفاده از ابزار selection:

برای این منظور می‌توانید با استفاده از ابزار selection و drag کردن یک خط از داخل هرکدام از خط‌کش‌های عمودی یا افقی این خط راهنما را در روی سند ایجاد کنیم.

ایجاد خطکش در ایلوستریتور

استفاده از پالت info:

اگر می‌خواهید مطمئن شوید که مقداری که تنظیم می‌کنید دقیقاً همان مقدار است می‌توانید از طریق منوی window پالت info را بازکنید که کلید میانبر آن‌هم ctrl+f8 هست و با استفاده از آن مقدارهایی که مربوط به مختصات x وy شما در داخل سند هست را ملاحظه کنید.

تنظیم دقیق مقدار های یک سند با استفاده از خطکش
می‌بینید که با حرکت دادن خط می‌توانیم مختصات نقطه را مشاهده کنیم. مقدار x را به ما ۲۸٫۶ سانتی‌متر می‌دهد و مقدار y بر روی ۰٫۷ سانتی‌متر الآن تنظیم است.

مشاهده مختصات نقطه در یک سند با استفاده از خطکش
اگر بخواهیم دقیقاً یک سانتی‌متر را داشته باشیم می‌توانیم با حرکت دادن خط راهنما این مقدار را تنظیم کنیم.خط راهنمای دیگری که نیاز دارم از بالای سند باید آن را drag کنیم برای اینکه در جهت افقی یک خط راهنما داشته باشیم که آن را هم به مقدار یک سانتی‌متر تنظیم می‌کنیم.

اگر که سند را جابه‌جا کنیم می‌توانیم به‌گونه‌ای تنظیم کنیم که سند چسبیده به خط کش عمودی باشد تا بتوانیم راحت آن مقدار که از روی خط کش هست را برای سندمان در نظر بگیریم. از روس خط کش افقی هم ما یک سانتی‌متر را برای قسمت بالا و یک سانتی‌متر هم برای پایین سند تنظیم می‌کنیم.

ممنونیم که تا اینجای مقاله استفاده از صفحه شطرنجی در ایلوستریتور در 2 بخش با ما همراه بودید.

با استفاده از خطکش یک سانتی‌متر را برای قسمت بالا و یک سانتی‌متر هم برای پایین سند تنظیم می‌کنیم.

بعدازاینکه خطوط را تنظیم کردیم می‌توانیم با دو بار کلیک بر روی ابزار hand به حالت fit on screen دسترسی پیدا کنیم و همان‌طور که ملاحظه می‌کنید با خطوط راهنما حاشیه‌هایی را برای سندمان تعریف کرده‌ایم به‌عنوان‌مثال می‌توانیم یک کادر را برداریم و در این قسمت که مربوط به اصل سند هست که می‌خواهیم کار طراحی را انجام دهیم drag کنیم و یک کادر مستطیلی را بکشیم و حتی داخل آن را با یکرنگ پرکنیم.

در ادامه مقاله استفاده از صفحه شطرنجی در ایلوستریتور در 2 بخش:

یک کادر مستطیلی را بکشیم و حتی داخل آن را با یکرنگ پرکنیم.

دوره نرم افزار ایلوستریتور از صفر تا صد

دوره نرم افزار ایلوستریتور از صفر تا صد

برنامه ایلوستریتور که تقریبا می توان از آن به دلیل وکتور بودن به عنوان محبوب ترین برنامه طراحی گرافیک نام برد، امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. از این برنامه به منظور طراحی لوگو ، کارت ویزیت، اینفو گرافیک آموزش نقاشی دیجیتال و دیگر طراحی های گرافیکی می توان استفاده کرد. خلق تصاویر در ...

%70 تخفیف
662.000 تومان
198.600 تومان
بررسی و خرید دوره

استفاده از گزینه sanpping:

اگر دقت داشته باشید هنگامی‌که دارید یک آبجکت را ترسیم می‌کنید به یک‌فاصله مشخصی از خط که می‌رسید می‌بینید که حالت چفت شدن یا حالت snapping و یا خاصیت آهنربایی برای خطوط راهنما وجود دارد که آبجکت شمارا به یک‌فاصله مشخصی که می‌رسد به سمت خودش می‌کشد این خاصیت با فعال بودن گزینه snap to pointدر منوی view فعال می‌شود

و به‌صورت پیش‌فرض این گزینه فعال است برای اینکه این خطوط راهنما به شما کمک کند که وقتی آبجکت را dragمی‌کنید برای دقت بیشتر پس از رسیدن به یک‌فاصله مشخص حالت چسبندگی پیدا کند و آبجکت را به سمت خودش بکشد. گاهی ممکن است که احتیاج داشته باشیم پرش‌های کوچک‌تری داشته باشیم چون این خاصیت snapping از پرش‌های کوچک جلوگیری می‌کند.

می‌توانیم این خاصیت sanpping را غیرفعال کنیم و همان‌طور که ملاحظه می‌کنید کلید میانبر آن‌هم درجلوی این فرمان نوشته‌شده.خطوط راهنمایی را که از خط‌کش‌ها ایجاد کردید می‌توانید قفل کنید برای این کار و اینکه آن‌ها هنگام کار کردن شما با آبجکت ها و المان‌ها جابه‌جا نشوند

می‌توانید از منوی view قسمت guides بر روی گزینه lock guides کلیک چپ کنید و با انتخاب این گزینه خطوط راهنما را به حالت قفل دربیاورید. کلید ترکیبی که مشاهده می‌کنید در مقابل فرمان قرارگرفته alt+ctrl+; که می‌توانید از این کلید میانبر هم برای قفل‌کردن استفاده کنید.

خطوط راهنما را در ایلوستریتور به حالت قفل دربیاورید
همان‌طور که مشاهده می‌کنید ما دیگر نمی‌توانیم این خطوط را انتخاب کنیم یا جابه‌جا کنیم برای اینکه از حالت قفل آن‌ها را دربیاورید می‌توانید مجدداً به زیر منوی guides مراجعه کنید و روی گزینه unlock guides کلیک کنید و یا اینکه مجدداً کلیدهای alt+ctrl+; را از صفحه‌کلید بزنید.

گزینه unlock guides برای خارج شدن از حالت قفل
گزینه‌ی دیگری برای مخفی کردن خطوط راهنما وجود دارد گاهی وقت‌ها ممکن است که صفحه ما تعداد زیادی خط راهنما داشته باشد و ما نیاز داشته باشیم برای چند لحظه آن‌ها را به حالت مخفی دربیاوریم برای اینکه بتوانیم کارمان را به‌صورت بهتر انجام دهیم و بعد مجدداً آن‌ها را به حالت آشکار تبدیل کنیم.

برای این کار می‌توانید شما باز از منوی view و زیرمجموعه guides بر روی فرمان hide guids کلیک چپ کنید و برای چند لحظه خطوط راهنما را به حالت مخفی دربیاورید و کلید میانبری که در مقابل این فرمان قرارگرفته ctrl+; است که شما می‌توانید به‌جای اینکه به منو مراجعه کنید از این کلید میانبر استفاده کنید.

در ادامه مقاله استفاده از صفحه شطرنجی در ایلوستریتور در 2 بخش:

مخفی کردن خطوط راهنما در ایلوستریتور
می‌بینید که با این فرمان آن را به حالت مخفی درآوردیم و مجدداً با انتخاب گزینه show guides می‌توانیم آن‌ها را به حالت آشکار دربیاوریم .

گزینه unlock guides برای خارج شدن از حالت مخفی
حذف کردن خطوط راهنما:

کار دیگری که بار می‌توانید با خط‌های راهنما انجام دهید این است که ممکن است تصمیم بگیرید که خطوط راهنمایتان را حذف کنید و یا اینکه بعضی از آن‌ها را حذف کنید برای این کار می‌توانید با drag کردن هر خط راهنما آن را به حالت انتخاب دربیاورید.توجه داشته باشید اگر خطوط قفل باشند نمی‌توانید انتخابشان کنید.
وقتی‌که با drag کردن خطوط را انتخاب کردید می‌توانید با فشردن کلید delete از صفحه‌کلید می‌توانیم آن‌ها را حذف کنیم.راه دیگر حذف کردن کلیه خطوط راهنما در سند می‌توانیم با کلیک چپ کردن بر منوی view و وارد شدن به قسمت زیرمنوی guides گزینه clear guides را برای پاک کردن کلیه خط‌های راهنما استفاده کنیم.

گزینه clear guides را برای پاک کردن کلیه خط‌های راهنما استفاده کنیم
چنانچه تصمیم داشته باشید که نمای ظاهری و یا خصوصیات خطوط راهنمای خودتان را تغییر دهید مثلاً برای تغییر رنگ خط راهنما می‌توانید بر روی منوی edit کلیک کنید و از قسمت preferences بخش guides and grid را انتخاب کنید همان‌طور که می‌دانید guids به معنای خطوط راهنما و grid به معنای خطوط شبکه‌بندی می‌باشد.

از قسمت preferences بخش guides and grid را انتخاب کنید
می‌توانید در قسمت color که مربوط به بخش guids یا خطوط راهنما است رنگ دیگری را انتخاب کنید و یا اگر از رنگ‌های پیشنهادی نخواستید انتخاب کنید می‌توانید بر روی کادر کلیک چپ کنید و از رنگ‌هایی که به این صورت در اختیار شما قرار می‌گیرد یکرنگ جدید را انتخاب کنید. می‌توانید طیف رنگ را جابه‌جا کنید و از رنگ‌هایی که برای شما تشکیل داده می‌شود استفاده کنید.

ممنونیم که تا اینجای مقاله استفاده از صفحه شطرنجی در ایلوستریتور در 2 بخش با ما همراه بودید.

قسمت color که مربوط به بخش guids است
به‌عنوان‌مثال ما یکرنگ صورتی را برای خطوط راهنما انتخاب می‌کنیم.پس‌ازآن قسمت دیگری داریم با عنوان style که از این بخش می‌توانید شکل خطوط راهنمایتان را انتخاب کنید در حال حاضر حالت lines یا خط برای استایل خطوط راهنما فعال است

اگر خواستید به‌صورت نقطه‌چین باشد می‌توانید حالت dots را انتخاب کنید. Style را بر رویحالت dots قرار می‌دهیم تا ببینیم نتیجه به چه صورت خواهد بود سپس بر روی دکمه ok کلیک چپ می‌کنیم.همان‌طور که ملاحظه می‌کنید رنگ هم‌تغییر کرده و استایل هم به‌صورت نقطه‌چین درآمده است.

Style را بر روی حالت dots قرار می‌دهیم

 استفاده از صفحه شطرنجی در ایلوستریتور در 2 بخش(بخش دوم)

خط راهنمای دیگر یکه در مقاله آموزش ایلوستریتور قصد داریم آن را به شما معرفی کنیم خط راهنمای هوشمند یا smart guide هست این خطوط در حالت عادی در نرم‌افزار ایلوستریتور به‌صورت نامرئی هستند اما هنگامی‌که شما مبادرت به‌ جابه‌جایی یک المان تصویر می‌کنید .در این مقاله گام به گام استفاده از صفحه شطرنجی در ایلوستریتور در 2 بخش را به شما آموزش می دهیم.

این خطوط شمارا در موقعیت دهی دقیق نسبت به مرز عمودی ، افقی ، نقطه مرکزی هم‌راستایی و توازی با دیگر المان‌های موجود در سند یاری می‌کند درواقع موقعیت مکانی دقیق المان را در حال حرکت در هرلحظه می‌دهد تا نسبت به جای‌دهی مناسب آن در کادر سند تصمیم بگیرید.

کادری را برای شما به رنگ سبزرنگ ترسیم می‌کنیم قصد داریم از این کادر یک کپی تهیه کنیم و آن را جابه‌جا کنیم ما با نگه‌داشتن کلید alt و جابه‌جایی این کار را انجام می‌دهیم به‌محض drag کردن این کادر می‌بینیم که اگر هم‌مرکز باشیم با کادر دیگر دقیقاً نقطه‌های مرکزی با یک خط سبزرنگ که خط راهنمای هوشمند یا smart guides هست برای ما ظاهر می‌شود و هم‌مرکز بودن ما را با آن مرکز مشخص می‌کند.

smart guides در استفاده از صفحه شطرنجی در ایلوستریتور در دو بخش

اگر کادر را بالاتر ببریم هم‌راستایی را با نقطه دیگری برای ما مشخص می‌کند.

ایجاد هم‌راستایی را با نقطه دیگری در کادر ایجاد شده استفاده از صفحه شطرنجی در ایلوستریتور در دو بخش

و اگر به سمت پایین ببریم هم‌راستایی را با نقطه پایینی کادر برای ما مشخص می‌کند

هم راستایی به سمت پایین در استفاده از صفحه شطرنجی در ایلوستریتور در دو بخش

و یا اگر حتی شما به‌این‌ترتیب کادر را جابه‌جا کنید نسبت به نقطه مرکزی سند برایتان نمایش داده می‌شود

کادر را جابه‌جا کنید نسبت به نقطه مرکزی سند برایتان نمایش داده می‌شود دراستفاده از صفحه شطرنجی در ایلوستریتور در دو بخش

در ادامه استفاده از صفحه شطرنجی در ایلوستریتور در 2 بخش:

و اما محل فعال‌سازی این خطوط راهنما کجاست؟

در منوی view قسمتی وجود دارد به نام smart guides یعنی در حالت پیش‌فرض این گزینه فعال است چنانچه قصد داشته باشید خطوط راهنمای هوشمند را از حالت فعال خارج کنید می‌توانید از منوی view تیک این گزینه را بردارید یعنی یک‌بار کلیک چپ انجام دهید و آن را غیرفعال کنید. و یا اینکه از کلیدهای ترکیبی ctrl+U برای فعال و غیرفعال کردن خطوط راهنمای هوشمند استفاده کنید.

فعال سازی خطوط راهنما در استفاده از صفحه شطرنجی در ایلوستریتور در دو بخش

اما یکی دیگر از خطوطی که می‌تواند به ما کمک کند برای اینکه طراحی منظم‌تر و دقیق‌تری داشته باشیم خطوط شبکه‌بندی است که برای فعال کردن خطوط شبکه‌بندی می‌توانید به‌این‌ترتیب عمل کنید:بر روی منوی view کلیک چپ می‌کنید و گزینه show grid را انتخاب می‌کنید

همان‌طور که ملاحظه می‌کنید در مقابل این گزینه کلید ترکیبی ctrl+” قرارگرفته است که می‌توانید از این کلید ترکیبی هم برای فعال شدن خطوط شبکه‌بندی استفاده کنید.

روی منوی view کلیک چپ می‌کنید و گزینه show grid را انتخاب می‌کنید در استفاده از صفحه شطرنجی در ایلوستریتور در دو بخش

به‌محض اینکه این گزینه را می‌زنید صفحه سندتان تبدیل به یک صفحه شطرنجی می‌شود که این خطوط شطرنجی باز می‌تواند برای طراحی به شما کمک‌های زیادی کند اگر قصد دارید دقیقاً هنگام طراحی زمانی که المان‌های خودتان را می‌کشید به محض اینکه به خطوط شبکه‌بندی مشخصی رسیدید خاصیت snapping یا آهنربایی تعریف شود بایستی از منوی view گزینه snap to grid را هم فعال کنید.

روی منوی view کلیک چپ می‌کنید و گزینه show grid را انتخاب می‌کنید در استفاده از صفحه شطرنجی در ایلوستریتور در دو بخش

درصورتی‌که احساس می‌کنید snapping و یا خاصیت آهنربایی از پرش‌های کوچک برای شما جلوگیری می‌کند و نمی‌توانید راحت کارکنید می‌توانید آن را غیرفعال کنید.می‌توانیم یک مقدار zoom را روی صفحه زیاد کنیم و از خطوط شبکه‌بندی برای طراحی استفاده کنیم به‌عنوان‌مثال می‌توانیم ابزار rectangle را برداریم و بسته به سایزهایی که در داخل مربع‌ها برای ما مشخص است طراحی خودمان را شروع کنیم

استفاده از ابزار rectangle در استفاده از صفحه شطرنجی در ایلوستریتور در دو بخش

می‌توانیم ابتدا یکرنگ دیگر را انتخاب کنیم و شروع به کارکنیم.همان‌طور که ملاحظه می‌کنید این خطوط شطرنجی و یا شبکه‌بندی‌ها به ما کمک می‌کند که بتوانیم به‌راحتی مقیاس و سایز موردنظرمان را تنظیم کنیم و به‌این‌ترتیب محل قرارگیری درست المان را در سند بر اساس آن تشخیص دهیم.

در ادامه مقاله استفاده از صفحه شطرنجی در ایلوستریتور در 2 بخش:

خطوط شطرنجی و یا شبکه‌بندی‌ها دراستفاده از صفحه شطرنجی در ایلوستریتور در دو بخش

چون خاصیت snapping را فعال نکردیم اگر یک مقدار zoom کنیم می‌بینیم که فاصله دارد و دقیقاً روی کادرهای اصلی قرار نگرفته است.

تنظیم فاصله کادر های ایجاد شده در استفاده از صفحه شطرنجی در ایلوستریتور در دو بخش

استفاده از حالت snapping:

اگر حالت snapping را فعال کنیم با گرفتن کلیدalt و drag کردن می‌بینید به‌محض اینکه هنگام جابه‌جایی حرکت می‌کنیم خودش سعی در فیکس کردن در کادرها را دارد و باید سعی کنیم کادر را در کادر موردنظر خودمان قرار دهیم.

فعال کردن حالت snapping دراستفاده از صفحه شطرنجی در ایلوستریتور در دو بخش در ایلوستریتور

 منوی edit:

می‌توانیم خصوصیات خطوط شبکه‌بندی را مشابه guides تغییر دهیم به‌این‌ترتیب که مجدداً وارد منوی edit شده و از قسمت preferences گزینه guides & grid را انتخاب می‌کنیم.

از قسمت preferences گزینه guides & grid را انتخاب کنید در باستفاده از صفحه شطرنجی در ایلوستریتور در دو بخش می‌کنیم

 در ادامه مقاله استفاده از صفحه شطرنجی در ایلوستریتور در 2 بخش:

بخش grid:

در بخش grid می‌توانید رنگ خطوط شبکه‌بندی را تغییر دهید که ما یکرنگ خاکستری تیره را انتخاب می‌کنیم و می‌توانید style را مشابه guides بر روی lines یا dots تعریف کنید و هم‌چنین در قسمت gridline می‌توانید سایز و یا محل قرارگیری خطوط شبکه‌بندی اصلی را تغییر دهید یعنی مثلاً می‌توانیم تعیین کنیم که 3 سانتی‌متر خطوط شبکه‌بندی اصلی ایجاد شود و قسمت subdivisions مربوط به تقسیم‌بندی‌های کوچک است.

قسمت gridline تقسیم‌بندی‌های بزرگ را برای شما تعیین می‌کند یعنی بخش‌هایی که بزرگ‌تر است و subdivisions شبکه‌بندی‌های کوچکی هست که در داخل شبکه‌بندی‌های بزرگ‌تر قرارگرفته است

بنابراین شما می‌توانید gridline را 3 سانتی‌متر و subdivisions می‌توانید 6 انتخاب کنید.گزینه grid in back اگر تیک نداشته باشد خطوط شبکه‌بندی شما بر روی اشکال شما می‌افتد و در غیر این صورت خطوط شبکه‌بندی را در زیر اشکال خودتان آن‌ها را می‌بینید.

عملکرد گزینه grid in back در استفاده از صفحه شطرنجی در ایلوستریتور در دو بخش

با همین تنظیمات کادر را ok می‌کنیم همین‌طور که ملاحظه می‌کنید تنظیمات تغییر کرد حال روی ابزار hand دو بار کلیک می‌کنیم تا به حالت fit on screen برویم و می‌بینیم که خطوط شبکه‌بندی ما به رنگ خاکستری تیره درآمده و subdivisions و gridlines اصلی هم سایزشان تغییر کرده است که می‌توانیم آن‌ها را به‌راحتی ببینیم. و در کادر قرمز می‌بینید که 6 تا subdivision در قسمت افقی داریم و 6 تا هم در بخش عمودی داریم.

تنظیمات خطوط شبکه‌بندی دراستفاده از صفحه شطرنجی در ایلوستریتور در دو بخش

Gridline اصلی ما هم این بخش است

Gridline اصلی ما هم این بخش است در استفاده از صفحه شطرنجی در ایلوستریتور در دو بخش

با خطوط راهنما و شبکه‌بندی و تنظیمات آن‌ها برای اینکه بتوانیم المان‌های خودمان را به‌صورت دقیق‌تر و منظم‌تر در سند جای‌دهی کنیم آشنا شدیم.

خط راهنمای دیگریکه در این مطلب قصد داریم آن را به شما معرفی کنیم خط راهنمای هوشمند یا smart guide هست این خطوط در حالت عادی در نرم‌افزار ایلوستریتور به‌صورت نامرئی هستند اما هنگامی‌که شما مبادرت به‌ جابه‌جایی یک المان تصویر می‌کنید این خطوط شمارا در موقعیت دهی دقیق نسبت به مرز عمودی ، افقی ، نقطه مرکزی هم‌راستایی و توازی با دیگر المان‌های موجود در سند یاری می‌کند درواقع موقعیت مکانی دقیق المان را در حال حرکت در هرلحظه می‌دهد تا نسبت به جای‌دهی مناسب آن در کادر سند تصمیم بگیرید.
کادری را برای شما به رنگ سبزرنگ ترسیم می‌کنیم قصد داریم از این کادر یک کپی تهیه کنیم و آن را جابه‌جا کنیم ما با نگه‌داشتن کلید alt و جابه‌جایی این کار را انجام می‌دهیم به‌محض drag کردن این کادر می‌بینیم که اگر هم‌مرکز باشیم با کادر دیگر دقیقاً نقطه‌های مرکزی با یک خط سبزرنگ که خط راهنمای هوشمند یا smart guides هست برای ما ظاهر می‌شود و هم‌مرکز بودن ما را با آن مرکز مشخص می‌کند.

smart guides در ایلوسترییتور
اگر کادر را بالاتر ببریم هم‌راستایی را با نقطه دیگری برای ما مشخص می‌کند

ایجاد هم‌راستایی را با نقطه دیگری در کادر ایجاد شده
و اگر به سمت پایین ببریم هم‌راستایی را با نقطه پایینی کادر برای ما مشخص می‌کند

هم راستایی به سمت پایین
و یا اگر حتی شما به‌این‌ترتیب کادر را جابه‌جا کنید نسبت به نقطه مرکزی سند برایتان نمایش داده می‌شود

کادر را جابه‌جا کنید نسبت به نقطه مرکزی سند برایتان نمایش داده می‌شود

و اما محل فعال‌سازی این خطوط راهنما کجاست؟

در منوی view قسمتی وجود دارد به نام smart guides یعنی در حالت پیش‌فرض این گزینه فعال است چنانچه قصد داشته باشید خطوط راهنمای هوشمند را از حالت فعال خارج کنید می‌توانید از منوی view تیک این گزینه را بردارید یعنی یک‌بار کلیک چپ انجام دهید و آن را غیرفعال کنید. و یا اینکه از کلیدهای ترکیبی ctrl+U برای فعال و غیرفعال کردن خطوط راهنمای هوشمند استفاده کنید.

در منوی view قسمتی وجود دارد به نام smart guides یعنی در حالت پیش‌فرض
اما یکی دیگر از خطوطی که می‌تواند به ما کمک کند برای اینکه طراحی منظم‌تر و دقیق‌تری داشته باشیم خطوط شبکه‌بندی است که برای فعال کردن خطوط شبکه‌بندی می‌توانید به‌این‌ترتیب عمل کنید:بر روی منوی view کلیک چپ می‌کنید و گزینه show grid را انتخاب می‌کنید همان‌طور که ملاحظه می‌کنید در مقابل این گزینه کلید ترکیبی ctrl+” قرارگرفته است که می‌توانید از این کلید ترکیبی هم برای فعال شدن خطوط شبکه‌بندی استفاده کنید.

روی منوی view کلیک چپ می‌کنید و گزینه show grid را انتخاب می‌کنید
به‌محض اینکه این گزینه را می‌زنید صفحه سندتان تبدیل به یک صفحه شطرنجی می‌شود که این خطوط شطرنجی باز می‌تواند برای طراحی به شما کمک‌های زیادی کند اگر قصد دارید دقیقاً هنگام طراحی زمانی که المان‌های خودتان را می‌کشید به محض اینکه به خطوط شبکه‌بندی مشخصی رسیدید خاصیت snapping یا آهنربایی تعریف شود بایستی از منوی view گزینه snap to grid را هم فعال کنید.

از منوی view گزینه snap to grid را هم فعال کنید
درصورتی‌که احساس می‌کنید snapping و یا خاصیت آهنربایی از پرش‌های کوچک برای شما جلوگیری می‌کند و نمی‌توانید راحت کارکنید می‌توانید آن را غیرفعال کنید.می‌توانیم یک مقدار zoom را روی صفحه زیاد کنیم و از خطوط شبکه‌بندی برای طراحی استفاده کنیم به‌عنوان‌مثال می‌توانیم ابزار rectangle را برداریم و بسته به سایزهایی که در داخل مربع‌ها برای ما مشخص است طراحی خودمان را شروع کنیم

استفاده از ابزار rectangle در ایلوستریتور
می‌توانیم ابتدا یکرنگ دیگر را انتخاب کنیم و شروع به کارکنیم.همان‌طور که ملاحظه می‌کنید این خطوط شطرنجی و یا شبکه‌بندی‌ها به ما کمک می‌کند که بتوانیم به‌راحتی مقیاس و سایز موردنظرمان را تنظیم کنیم و به‌این‌ترتیب محل قرارگیری درست المان را در سند بر اساس آن تشخیص دهیم.

خطوط شطرنجی و یا شبکه‌بندی‌ها در ایلوستریتور
چون خاصیت snapping را فعال نکردیم اگر یک مقدار zoom کنیم می‌بینیم که فاصله دارد و دقیقاً روی کادرهای اصلی قرار نگرفته است.

تنظیم فاصله کادر های ایجاد شده
اگر حالت snapping را فعال کنیم با گرفتن کلیدalt و drag کردن می‌بینید به‌محض اینکه هنگام جابه‌جایی حرکت می‌کنیم خودش سعی در فیکس کردن در کادرها را دارد و باید سعی کنیم کادر را در کادر موردنظر خودمان قرار دهیم.

فعال کردن حالت snapping در ایلوستریتور
می‌توانیم خصوصیات خطوط شبکه‌بندی را مشابه guides تغییر دهیم به‌این‌ترتیب که مجدداً وارد منوی edit شده و از قسمت preferences گزینه guides & grid را انتخاب می‌کنیم.

از قسمت preferences گزینه guides & grid را انتخاب می‌کنیم
در بخش grid می‌توانید رنگ خطوط شبکه‌بندی را تغییر دهید که ما یکرنگ خاکستری تیره را انتخاب می‌کنیم و می‌توانید style را مشابه guides بر روی lines یا dots تعریف کنید و هم‌چنین در قسمت gridline می‌توانید سایز و یا محل قرارگیری خطوط شبکه‌بندی اصلی را تغییر دهید یعنی مثلاً می‌توانیم تعیین کنیم که 3 سانتی‌متر خطوط شبکه‌بندی اصلی ایجاد شود و قسمت subdivisions مربوط به تقسیم‌بندی‌های کوچک است.

قسمت gridline تقسیم‌بندی‌های بزرگ را برای شما تعیین می‌کند یعنی بخش‌هایی که بزرگ‌تر است و subdivisions شبکه‌بندی‌های کوچکی هست که در داخل شبکه‌بندی‌های بزرگ‌تر قرارگرفته است بنابراین شما می‌توانید gridline را 3 سانتی‌متر و subdivisions می‌توانید 6 انتخاب کنید.گزینه grid in back اگر تیک نداشته باشد خطوط شبکه‌بندی شما بر روی اشکال شما می‌افتد و در غیر این صورت خطوط شبکه‌بندی را در زیر اشکال خودتان آن‌ها را می‌بینید.

عملکرد گزینه grid in back در ایلوستریتور
با همین تنظیمات کادر را ok می‌کنیم همین‌طور که ملاحظه می‌کنید تنظیمات تغییر کرد حال روی ابزار hand دو بار کلیک می‌کنیم تا به حالت fit on screen برویم و می‌بینیم که خطوط شبکه‌بندی ما به رنگ خاکستری تیره درآمده و subdivisions و gridlines اصلی هم سایزشان تغییر کرده است که می‌توانیم آن‌ها را به‌راحتی ببینیم. و در کادر قرمز می‌بینید که 6 تا subdivision در قسمت افقی داریم و 6 تا هم در بخش عمودی داریم.

تنظیمات خطوط شبکه‌بندی در ایلوستریتور
Gridline اصلی ما هم این بخش است

Gridline اصلی ما هم این بخش است
با خطوط راهنما و شبکه‌بندی و تنظیمات آن‌ها برای اینکه بتوانیم المان‌های خودمان را به‌صورت دقیق‌تر و منظم‌تر در سند جای‌دهی کنیم آشنا شدیم.

دیدگاه کاربران

بدون دیدگاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها