70% تخفیف تمدید جشنواره نوروز 1403 برای شروعی تازه
چک لیست طراحی تجربه کاربری

چک لیست طراحی تجربه کاربری

تاریخ انتشار : شهریور ۲۹, ۱۴۰۱ تاریخ به روز رسانی : دی ۲۸, ۱۴۰۲ نویسنده : فائزه محمدی زمان مورد نیاز مطالعه : 13 دقیقه تعداد بازدید : 995 بازدید

تجربه کاربری مناسب همیشه یکی از دغدغه های طراحان سایت بوده و به آن توجه داشته اند. نحوه قرار گرفتن عناصر در طراحی نیازمند تکنیک هایی است که با آموزش Ui و استفاده از چک لیست طراحی تجربه کاربری می توان آن را فراگرفت. استفاده از این چک لیست پروژه تجربه کاربری و رعایت کردن آن می تواند باعث افزایش ارزش پروژه می شود.

شروع طراحی رابط کاربری با نرم افزار Adobe Xd

شروع طراحی رابط کاربری با نرم افزار Adobe Xd

همین الان با وارد کردن اطلاعات خود در فرم، دوره شروع طراحی رابط کاربری با نرم افزار Adobe Xd را به صورت رایگان دریافت کرده و 10/000 تومان شارژ هدیه در کیف پول خود دریافت نمایید.





رمز عبور موقت همان شماره موبایل خواهد بود

چک لیست طراحی تجربه کاربری

طراحی تعامل در چک لیست ui

1. اعمال تکراری یا فعالیت های مکرر بدون زحمت احساس می شود.

چرا مهم است: مهم است زیرا تکرار اقدامات برای یک خروجی (مثلاً پر کردن فرم‌های مختلف با اطلاعات یکسان) یک کار پرزحمت است که به کاربر کمک نمی‌کند تا به اهداف خود سریع‌تر یا بهتر دست یابد. این احتمال وجود دارد که کاربر نیز سعی کند راهی برای دور زدن آن پیدا کند: به عنوان مثال، به دنبال رقیبی باشید که می توانند به او کمک کنند تا این کار را سریعتر/بهتر انجام دهد.

چگونه آن را آزمایش کنیم: باید با تجزیه و تحلیل تمام جریان های محصول خود و مشاهده رفتار کاربر شروع کنید. می‌خواهید مطمئن شوید که اگر اقدامات تکراری وجود دارد، راهی برای آسان‌تر کردن آنها وجود دارد: برای مثال، گزینه‌ای برای استفاده از اطلاعات وارد شده قبلی.

2. کاربران می توانند به راحتی خطاها را بازیابی کنند.

چرا اهمیت دارد: کاربران اغلب اقدامات یا اقدامات ناخواسته ای انجام می دهند که به نتایج مطلوب منتهی نشده است – و اجازه دادن به آنها برای بازگشت و تلاش مجدد به این معنی است که ناامید نخواهند شد، گناهکار نخواهند شد و به راحتی بهبود می یابند و به حرکت خود ادامه می دهند.

نحوه آزمایش: ابتدا مطمئن شوید که سیستم ناوبری شما به شما اجازه می‌دهد به عقب برگردید و این اقدامات قابل لغو هستند. سپس، هنگام انجام تست قابلیت استفاده، سناریوهایی را ایجاد کنید که کاربر احتمالاً عملکرد اشتباهی را انجام دهد و ببینید که آیا او می تواند به راحتی بازیابی کند یا خیر.

3. کاربران با توجه به سطح تخصص خود از پشتیبانی کافی برخوردار می شوند.

چرا مهم است: مهم است که مطمئن شوید کاربرانی که برای اولین بار از محصول شما استفاده می کنند تجربه یادگیری آرامی دارند. با این حال، هنگامی که آنها از قبل محصول را بشناسند، باید جای خود را به ابزارهایی بدهد که به او کمک می کنند تا در جریان ها سریعتر حرکت کند. هر دو سناریو قابلیت استفاده و حفظ را بهبود می بخشند. به عنوان مثال، میانبر برای کاربران متخصص، راهنمایی ابزار برای کاربران تازه کار و غیره.

چگونه آن را آزمایش کنیم: ابتدا بررسی کنید که آیا ابزارهایی برای هر دو مخاطب دارید یا خیر. سپس، تست های قابلیت استفاده را با کاربران تازه کار و متخصص انجام دهید تا ببینید آیا این ابزارها به درستی استفاده می شوند یا خیر.

4. دسترسی به کمک تاثیری بر پیشرفت کاربر ندارد.

چرا مهم است: کاربران هر زمان که در قسمت خاصی از محصول شما گیر کردند، درخواست کمک می کنند. مهم است که کمک – آنلاین یا آفلاین – اضافی باشد و به کاربر اجازه دهد از همان جایی که کار را متوقف کرده به کار خود ادامه دهد.

چگونه آن را آزمایش کنیم: سناریوهای آزمایشی را ایجاد کنید که در آن کاربران درخواست کمک کنند و ببینید آیا روند کار و پیشرفت آنها مختل شده است یا خیر.

طراحی بصری در چک لیست یو ایکس

5. بیش از سه رنگ اصلی نباشد.

چرا مهم است: این یک قانون ثابت نیست – و گاهی اوقات، برای موارد خاص، می توان از بیش از سه رنگ اصلی استفاده کرد. با این حال، به یاد داشته باشید که ترکیب سه رنگ در حال حاضر دشوار است، بنابراین در بیشتر موارد باید از این کار اجتناب شود.

نحوه بررسی: مطمئن شوید که پالت رنگی که هنگام طراحی محصول استفاده کرده اید بیش از سه رنگ اصلی نداشته باشد.

6. رنگ به تنهایی برای انتقال سلسله مراتب، محتوا یا عملکرد استفاده نمی شود.

چرا مهم است: داشتن یک محصول در دسترس یک مزیت نیست – یک امر ضروری است. برای افرادی که دارای اختلالات بینایی مانند کوررنگی هستند، تکیه بر رنگ به تنهایی برای انتقال سلسله مراتب، محتوا یا عملکرد به این معنی است که آنها نمی توانند از محصول شما استفاده کنند و جمعیتی دور از ذهن خواهند بود.

چگونه آن را آزمایش کنید: colorfilter.wickline.org به شما امکان می دهد یک فیلتر رنگی در بالای صفحه وب خود قرار دهید و آن را برای انواع مختلف کوررنگی آزمایش کنید. همچنین می توانید از محصول خود اسکرین شات بگیرید و آن را در ویرایشگر عکس به مقیاس خاکستری تبدیل کنید و ببینید که آیا می توانید به راحتی بین رنگ ها تفاوت قائل شوید.

7. سلسله مراتب بصری کاربر را به عمل مورد نیاز هدایت می کند.

چرا اهمیت دارد: کاربران برای دانستن اینکه چه کاری باید انجام دهند و کجا باید بروند به سلسله مراتب محصول و نشانه ها تکیه می کنند – درک این موضوع و راهنمایی صحیح آنها از طریق این سلسله مراتب ضروری است.

چگونه آن را آزمایش کنیم: درک کنید که جریان ها در محصول شما چگونه کار می کنند و آیا اقدامات کلیدی آن با یک سلسله مراتب بصری انگیزه دارند یا خیر.

8. آیتم های بالای سلسله مراتب بصری مهم ترین هستند.

چرا اهمیت دارد: سلسله مراتب بصری به کاربران امکان می دهد اطلاعات را به سرعت اسکن کنند و محتوا را بر اساس نیازهای فوری خود اولویت بندی کنند. موارد نزدیک به بالای سلسله مراتب بصری باید بیشترین اهمیت را برای کسب و کار داشته باشند و بیشترین ارتباط را با کاربران داشته باشند.

چگونه آن را آزمایش کنیم: از محصول دیجیتال خود اسکرین شات بگیرید، سپس آن اسکرین شات را به شعاع 5 پیکسل تار کنید. وقتی به نتیجه نگاه می کنید، بلافاصله سلسله مراتب را می بینید و متوجه می شوید که کدام عناصر برجسته هستند. آیا اینها برای کسب و کار و کاربر مهم هستند؟

9. عمل اولیه از نظر بصری از اعمال ثانویه متمایز می شود.

چرا مهم است: داشتن اقدامات اولیه و ثانویه واضح به این معنی است که کاربر هنگام تعامل با محصول شما گیج نمی شود و احتمال اشتباه کمتری خواهد داشت. مثلاً «ارسال» و «لغو» باید واضح باشند.

چگونه آن را آزمایش کنیم: هنگام انجام تست های قابلیت استفاده، به خطاهای رایجی که نه از قصد کاربر، بلکه از اقدامات اولیه و ثانویه که متفاوت نیستند، ناشی می شوند، توجه کنید. همچنین، هنگام بررسی طرح، مطمئن شوید که رنگ، اندازه، محل قرارگیری و سایر عناصر باعث تمایز اعمال می شود.

10. عناصر تعاملی انتزاعی نیستند.

چرا اهمیت دارد: هنگام استفاده از یک محصول جدید، کاربران مجموعه ای از انتظارات را دارند که از تجربه قبلی آنها در استفاده از سایر محصولات دیجیتالی ساخته شده است – به عنوان مثال، دکمه ها چگونه باید به نظر برسند و چگونه باید کار کنند. برآورده کردن این انتظارات به این معنی است که شما اصطکاک غیر ضروری ایجاد نمی کنید.

چگونه آن را بررسی کنیم: ابتدا محصول خود را مرور کنید و به دنبال مناطقی باشید که از الگوهای رایج استفاده نمی شود. به عنوان مثال، لینک هایی که شبیه لینک نیستند.

11. ارسال فرم به صورت تصویری مشخص تایید می شود.

چرا مهم است: ضروری است که به کاربر تأیید شود که آیا یک عمل با موفقیت انجام شده است یا خیر. به عنوان مثال، پس از ارسال یک فرم، یک پیام تایید واضح در قالب یک بنر رنگارنگ باعث می شود کاربر بتواند به کار بعدی برود.

چگونه آن را آزمایش کنیم: تمام قسمت های محصول خود را که کاربر در آن اطلاعات وارد می کند، آزمایش کنید. پس از تکمیل ورودی کاربر، تأییدی مبنی بر موفقیت آمیز بودن یا نبودن این عملیات را آغاز کنید. اطمینان حاصل کنید که بازخورد در مورد وضعیت نهایی واضح است.

12. پیام های هشدار سازگار هستند.

چیست: پیام‌های هشدار دارای سبک بصری یکسانی هستند و به همان شکل در یک مکان ظاهر می‌شوند.

چرا اهمیت دارد: دریافت پیام‌های هشدار مداوم به این معنی است که کاربر همیشه می‌داند چه چیزی فوراً مستحق توجه است. ناهماهنگی با اعلان‌ها به معنای استرس روانی اضافی هر بار که اعلان جدیدی ظاهر می‌شود.

نحوه بررسی آن: مطمئن شوید که پیام‌های اعلان سبک بصری یکسانی دارند و محل قرارگیری آنها مشابه یا یکسان است.

13. اعلامیه ها از نظر بصری متمایز هستند.

چرا مهم است: با اطمینان از اینکه پیام های هشدار به وضوح از بقیه عناصر صفحه متمایز می شوند، کاربر می تواند آنها را متوجه شود و/یا روی آنها عمل کند.

چگونه آن را آزمایش کنیم: بعد از اینکه خودتان تمایز بصری را آزمایش کردید، ببینید کاربران چگونه به پیام‌های هشدار در تست قابلیت استفاده واکنش نشان می‌دهند.

ساختار اطلاعات در uxچک لیست

14. ناوبری سازگار است.

چرا اهمیت دارد: اینکه کاربران چگونه محصول شما را پیدا می‌کنند و سپس آن را پیمایش می‌کنند، مستقیماً بر اینکه آنها می‌توانند اهداف او را بدون توجه به صفحه فعلی‌شان کامل کنند، تأثیر می‌گذارد.

چگونه آن را آزمایش کنیم: اسناد معماری اطلاعات خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که پیمایش در هر صفحه قابل دسترسی است و تغییر یا ناپدید نمی شود. قبل از فرو رفتن در طراحی بصری، مرتب‌سازی کارت یا بررسی درخت را امتحان کنید تا مطمئن شوید مسیرهای معماری اطلاعات شما تا حد امکان بصری هستند.

15. فضا برای رشد

چرا مهم است: شما نمی توانید هر بار که ویژگی ها یا محتوای جدید ظاهر می شود، سیستم ناوبری و اطلاعات محصول را دوباره طراحی کنید. منوهای پیمایش و طرح کلی باید چندین دسته/موضوع را بدون شکستگی پشتیبانی کنند. طراحی با فضای رشد به این معنی است که تلاش‌های بزرگ طراحی و توسعه به راحتی در سطح رابط گسترش می‌یابد.

چگونه آن را آزمایش کنیم: از همه سهامداران بپرسید که چگونه ممکن است محتوا در طول زمان در محصول رشد کند. آیا محتوای ثابت بیشتری را پشتیبانی خواهید کرد؟ آیا معماری نیاز به پشتیبانی از ویدیوها دارد؟

تایپوگرافی در چک لیست یو ایکس

16. بیش از دو خانواده فونت مجزا استفاده نمی شود.

چرا مهم است: این یک قانون ثابت نیست: گاهی اوقات می توانید بیش از دو خرج کنید. اما به طور کلی قرار دادن بیشتر از دو کار آسانی نیست. برای اهداف عملی و بصری، چسبیدن به دو، سلسله مراتب تایپوگرافی شما را ساده می کند، که درک را بهبود می بخشد.

چگونه آن را آزمایش کنیم: فقط مطمئن شوید که طرح شما بیش از دو خانواده فونت را ترکیب نمی کند. همچنین باید مطمئن شوید که خانواده هایی که انتخاب کرده اید به درستی مطابقت دارند .

17. فونت های مورد استفاده برای محتوای متنی حداقل 12 پیکسل هستند.

چرا مهم است: باز هم، این یک قانون سخت و سریع نیست – در تئوری می توانید از اندازه های کوچکتر برای اهداف بسیار خاص استفاده کنید – اما به طور کلی خوانایی برای اندازه های زیر 12 پیکسل بسیار کاهش می یابد.

چگونه آن را بررسی کنیم: تمام محتوای خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که اندازه فونت های استفاده شده برای آن حداقل 12 پیکسل باشد.

18. کلمات را برای برچسب ها، عنوان ها یا حروف اول حروف بزرگ بنویسید.

چرا مهم است: محدود کردن استفاده از کلمات با حروف بزرگ برای درک آسانتر شناخته شده است – از نظر بصری سنگین تر است و هضم آن برای کاربر آسان تر است. باید به ویژه برای موارد تاکیدی یا بسیار محدود – به عنوان مثال، حروف اول استفاده شود.

چگونه آن را بررسی کنیم: یک بررسی کامل محتوا انجام دهید و مطمئن شوید که کلمات با حروف بزرگ فقط به عنوان، برچسب یا حروف اول محدود می‌شوند.

19. برای جداسازی محتوا از کنترل ها از سبک ها یا خانواده های مختلف فونت استفاده می شود.

چرا مهم است: باید شاخص های واضحی از محتوا و کنترل ها وجود داشته باشد – یعنی کاربر با چه چیزی می تواند تعامل داشته باشد. این نشانگرها می توانند اندازه، رنگ، موقعیت، فونت و غیره باشند. فونت یک مورد مهم است: استفاده از سبک ها یا خانواده های مختلف به این معنی است که کاربر گیج نمی شود و به راحتی تشخیص می دهد که با چه چیزی تعامل داشته باشد.

چگونه آن را آزمایش کنیم: تمام کنترل های موجود در محصول خود را شناسایی کنید و مطمئن شوید که از محتوا متمایز هستند. هنگام اجرای تست‌های قابلیت استفاده، توجه کنید که آیا کاربران در تعامل با کنترل‌ها مشکل دارند.

20. اندازه/وزن قلم بین انواع محتوا تفاوت قائل می شود.

چرا مهم است: به شدت بر خواندن و درک مطلب تأثیر می گذارد. تمایز واضح بین عنوان، عنوان فرعی و پاراگراف، بار ذهنی هضم این محتوا را کاهش می دهد. همچنین دارای مزایای بصری است – ظاهر و احساس بهتری دارد.

چگونه آن را آزمایش کنیم: هنگام بررسی محتوای محصول خود، مطمئن شوید که عنوان ها، زیرعنوان ها و پاراگراف ها از اندازه و وزن فونت های مختلف استفاده می کنند.

آموزش Adobe XD و مباحث Ui Ux از صفر تا صد

آموزش Adobe XD و مباحث Ui Ux از صفر تا صد

نرم افزار ادوبی ایکس دی پلتفرمی محبوب از شرکت ادوبی است که  در پیاده سازی طراحی های ui  ux نقش کلیدی دارد. از قابلیت های مهم این نرم افزار در کنار ویژگی های منحصر به فرد آن در طراحی، میتوان به اشتراک گذاری پروتوتایپ تکمیل شده با همکاران و کارفرما و همچنین هماهنگی با سایر نرم افزار های شرک ادوبی مانند ...

%70 تخفیف
795.000 تومان
238.500 تومان
بررسی و خرید دوره

رابط کاربری در چک لیست پروژه تجربه کاربری

21. مجاورت و همسویی.

چرا اهمیت دارد: کاربر تمایل دارد مواردی را که به هم نزدیک هستند – از نظر عملکردی یا متنی – گروه بندی کند. نوار ناوبری مثال خوبی برای این موضوع است. پیروی از این الگو و گروه بندی موارد متصل به این معنی است که کاربر فوراً رابط شما را درک می کند.

چگونه آن را آزمایش کنیم: به دنبال موارد مشابه عملکردی بگردید و ببینید (در صورت امکان) آنها با هم گروه بندی شده اند یا خیر.

22. نشانگر پیشرفت برای گردش کار چند مرحله ای.

چرا اهمیت دارد: به خصوص برای گردش‌های کاری چند مرحله‌ای، کاربر به راحتی می‌تواند احساس غرق شدن کند یا تعجب کند که چقدر طول می‌کشد تا سرانجام انجام شود. یک شاخص پیشرفت به او کمک می کند تا خودش را ردیابی کند، اما مهمتر از آن حس موفقیت را ایجاد می کند و نرخ افت را کاهش می دهد.

چگونه آن را آزمایش کنیم: تمام جریان های محصول خود را در جایی که مراحل مختلفی برای انجام کاری وجود دارد، آزمایش کنید، سپس مطمئن شوید که پیشرفت با یک نشانگر مشخص شده است.

23. عناصر موجود در پیش زمینه (مانند محتوا و کنترل ها) به راحتی از پس زمینه متمایز می شوند.

چرا مهم است: برای افراد دارای اختلالات بینایی مهم است. همچنین منحنی یادگیری و درک کاربر را بهبود می بخشد. تمایز واضح، ناوبری را آسان تر می کند، توجه بیشتری را به دکمه ها جلب می کند و به طور کلی قابلیت استفاده را افزایش می دهد.

نحوه آزمایش: از محصول خود اسکرین شات بگیرید و Gaussian اسکرین شات را به شعاع 3 تا 5 پیکسل تار کنید. وقتی به نتیجه نگاه می کنید، می توانید به راحتی تشخیص دهید که چه چیزی در پیش زمینه و چه چیزی در پس زمینه وجود دارد؟

24. به شما تبریک می گویم که موفق به انجام این لیست شده اید!

…اما این پایان کار نیست.

محصول شما اکنون قوی‌تر است و ممکن است در برخی زمینه‌ها پیشرفت کرده باشید – برای مثال، شاید اکنون در دسترس‌تر باشد – اما همیشه به یاد داشته باشید که به آزمایش، جمع‌آوری بازخورد کاربران و تکرار ادامه دهید.

خیلی ممنونیم که با ما در آموزش چک لیست طراحی تجربه کاربری همراه بودید.

دیدگاه کاربران

بدون دیدگاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها