60% تخفیف تمدید تخفیف کلیه دوره های مکتب تی وی برای شما به مدت محدود ...
آموزش lightmap یونیتی

آموزش lightmap یونیتی

تاریخ انتشار : مرداد ۲۰, ۱۴۰۰ تاریخ به روز رسانی : مرداد ۹, ۱۴۰۲ نویسنده : پشتیبانی مکتب تی وی زمان مورد نیاز مطالعه : دقیقه تعداد بازدید : 3.8هزار بازدید

در این مقاله از سری مقالات آموزش  یونیتی به آموزش lightmap یونیتی می‌پردازیم. حتماً تابه‌حال به تفاوت و مقایسه کیفیت بازی‌ها فکر کرده‌اید یا برایتان این سؤال پیش‌آمده است که چه چیزی موجب این تفاوت کیفیت گرافیکی شده است؟

لایت مپ همان‌طور که از اسم آن مشخص است نقشه‌ای است که به‌منظور پیاده‌سازی جلوه‌های نور از آن استفاده می‌شود.هدف استفاده از این نقشه این است که خروجی پایانی بازی مشابه واقعیت باشد.

برای مطالعه بیشتر در مورد آموزش نورپردازی یونیتی Unity Lighting Level میتوانید به سایت learn.unity مراجعه کنید.

آموزش lightmap یونیتی

دوره رایگان اصول اولیه طراحی موشن گرافیک

دوره رایگان اصول اولیه طراحی موشن گرافیک

همین الان با وارد کردن اطلاعات خود در فرم، دوره اصول اولیه طراحی موشن گرافیک را به صورت رایگان دریافت کرده و 10/000 تومان شارژ هدیه دریافت نمایید.





رمز عبور موقت همان شماره موبایل خواهد بود

لایت مپ چیست؟

یکی از اهداف طراحان بازی چه به‌صورت کامپیوتری و یا موبایلی، پیاده‌سازی بازی‌هایی است که گرافیک شبیه به واقعیت داشته باشند.در این مسیر از نقشه‌های مختلفی مثل لایت مپ استفاده می‌کنند.استفاده از لایت مپ ها مانع از پایین آوردن سرعت در هنگام خروجی اندروید گرفتن از بازی می‌شود. درواقع به‌جای کمک گرفتن از نورهای پویا در بازی که موجب افت فریم و کاهش عملکرد بازی در بعضی از گوشی‌ها می‌شوند،از نورپردازی ایستا توسط لایت مپ ها قبل از بازی استفاده می‌کنیم.در ادامه مقاله آموزش ساخت لایت مپ در یونیتی بیشتر با این قابلیت آشنا خواهید شد.

آشنایی با مراحل تنظیمات Lightmap

در ادامه مقاله آموزش lightmap یونیتی به بررسی مراحل تنظیمات لایت مپ خواهیم پرداخت:

  1. برای باز کردن پنجره Lighting، از منوی بالای صفحه،Rendering را و سپس از نوارابزار Lighting Settings را انتخاب کنید.
  2. همه پنجره‌ها را به‌جز Lightmapping Settings ببندید.
  3. مطمئن شوید که تنظیم Lightmapper روی Progressive CPU تنظیم‌شده باشد.

شکل زیر پنجره Lighting را در آموزش لایت مپ یونیتی Simple LightMap نشان می دهد.

آموزش lightmap یونیتی

آموزش یونیتی

آموزش نرم افزار یونیتی از صفر تا صد

یونیتی یک موتور بازی سازی قدرتمند است که به علت آسان بودن کار با آن و قدرت رندر بالا محبوبیت پیدا کرده است. از دیگر ویژگی های این نرم افزار می توان به قابلیت شخصی سازی محیط برنامه و توانایی ساخت همزمان بازی های دو و سه بعدی اشاره کرد. این نرم افزار قابلیت پشتیبانی زبان های معروف برنامه نویسی مثل c# را ...

%60 تخفیف
282.800 تومان
113.120 تومان
بررسی و خرید دوره

تنظیمات بیشتر در آموزش lightmap یونیتی

  1. Lightmapper: از این مورد به‌منظور محاسبه نور داخلی هنگام محاسبه lightmaps در یک صحنه استفاده می‌شود. آپشن های Progressive CPU و Progressive GPU (Preview) را می‌توانید انتخاب کنید. گزینه Enlighten نیز وجود دارد، اما کمتر از آن استفاده می‌شود و احتمالاً در آینده حذف خواهد شد، بنابراین توصیه نمی‌شود از آن استفاده کنید.
  • Prioritize View: این گزینه را فعال کنید تا Lightmapper قبل از اعمال تغییرات در texel های خارج از نما، تغییراتی را در تکسل هایی که در حال حاضر در نمای صحنه قابل‌مشاهده هستند اعمال کند.
  • Multiple Importance Sampling: فعال کردن این گزینه باعث ایجاد همگرایی سریع‌تر در هنگام ایجاد نقشه‌های نوری می‌شود، اما منجر به نورپردازی‌های نویز دار در برخی از محیط‌های با فرکانس پایین می‌شود.
  • Direct Samples: تعداد نمونه‌های گرفته‌شده از هر تکسل و درنهایت تعداد نمونه‌هایی که Progressive Lightmapper برای محاسبات روشنایی مستقیم استفاده می‌کند را کنترل می‌کند.
  • Indirect Samples: تعداد نمونه‌های گرفته‌شده از هر تکسل و درنهایت تعداد نمونه‌هایی که Progressive Lightmapper برای محاسبات روشنایی غیرمستقیم استفاده می‌کند را کنترل می‌کند.
  • Environment Samples: تعداد نمونه‌های مورداستفاده برای محاسبات روشنایی محیط را کنترل می‌کند. افزایش آن ممکن است موجب بهبود کیفیت شود، اما زمان bake را نیز افزایش می‌دهد.
  • Light Probe Sample Multiplier: مقدار نمونه‌هایی را که برای Light Probes استفاده می‌شود را کنترل می‌کند. استفاده از مقادیر بالاتر می‌تواند ضمن افزایش زمان bake، کیفیت Light Probes را بهبود بخشد.
  • Bounces: طبق آموزش lightmap یونیتی؛ این گزینه تعداد پرش‌های غیرمستقیم را که هنگام ردیابی مسیرها انجام می‌شود، کنترل می‌کند. معمولاً برای اکثر صحنه‌ها مقدار 2 کافی است.
  • Filtering: فیلتر کردن راهی برای حذف نویز است.3 روش برای فیلترینگ وجود دارد که می تونید انتخاب کنید: None, Auto و Advanced.
  1. Lightmap Resolution: از این گزینه برای تعیین تعداد تکسل ها در lightmap استفاده کنید. هرچه تعداد بیشتر باشد، کیفیت بالاتر است، اما این امر زمان bake را نیز افزایش می‌دهد. این تنظیم هم به ارتفاع و هم به عرض lightmap اشاره دارد.
  2. Lightmap Padding: از این مورد برای تعیین فاصله بین اشکال مختلف در baked lightmap استفاده کنید.
  3. Lightmap Size: اندازه بافت کامل Lightmap.
  4. Compress Lightmaps: این مورد را برای فشرده‌سازی lightmap خود تغییر دهید. نقشه‌های نوری فشرده از فضای دیسک کمتری استفاده می‌کنند، اما فرآیند فشرده‌سازی می‌تواند آثار بصری ناخواسته را به بافت وارد کند.

اکنون که تا انتهای مقاله آموزش lightmap یونیتی همراه ما بودید و بیشتر از پیش با قابلیت های این نرم افزار آشنا شدید،قادر خواهید بود بازی های با کیفیت تری طراحی کنید.

در این آموزش مراحل تنظیمات lightmap را بیان کردیم. همچنین به بررسی تنظیمات بیشتر در آموزش lightmap یونیتی مانند Lightmapper، Lightmap Resolution، Lightmap Padding، Lightmap Size و Compress Lightmaps پرداختیم.

دیدگاه کاربران

بدون دیدگاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها