0
09151637530

دوربین دو نقطه‌ای در افتر افکت

در این مقاله از مقاله های آموزش افتر افکت می‌خواهیم در مورد دوربین دو نقطه‌ای در محیط افترافکت صحبت کنیم و تفاوت آن را با دوربین یک نقطه‌ای بررسی کنیم . همان‌طور که میدانید برای کار در محیط برنامه‌ی After Effect لازم است ابتدا یک composition ایجاد کنیم و فایل‌های مورد نظر را وارد برنامه کنیم و در قسمت Timeline قرار دهیم ما در این قسمت یک composition بانام maktabtv و رنگ سفید ایجاد کردیم و دو تصویر را وارد محیط برنامه کردیم و برای آن‌ها حالت سه‌بعدی را فعال کردیم سپس از قسمت New گزینه‌ی Camera را انتخاب کردیم و در قسمت  Camera Setting حالت دوربین یک نقطه‌ای را بانام Camera 1 انتخاب می‌کنیم و مجدد از قسمت  New بر روی گزینه‌ی  camera کلیک می‌کنیم و این بار حالت دو نقطه‌ای را با عنوان Camera 2 انتخاب می‌کنیم.

ابتدا بر روی ۱ Camera کلیک می‌کنیم و زاویه‌ی دید را Custom View 1 انتخاب می‌کنیم در این حالت اگر با استفاده از حرکت ماوس دوربین را جابه‌جا کنیم تنها دوربین جابه‌جا می‌شود و اتفاق خاصی نمی‌افتد و دوربین به‌راحتی در هر نقطه‌ای که بخواهیم جابه‌جا می‌شود.  برای آن‌که راحت‌تر تفاوت این دو را بتوانیم مشاهده کنیم اندازه کامپوزیشن را افزایش می‌دهیم و آن را ۵۰۰۰ در ۴۵۰۰ تنظیم می‌کنیم اما برای ۲ Camera علاوه بر دوربین یک نقطه دیگر نیز مشخص می‌شود و زمانی که می‌خواهیم دوربین را جابه‌جا کنیم باید آن نقطه را نیز جابه‌جا کنیم در غیر این صورت دوربین تنها در اطراف آن نقطه می‌تواند جابه‌جا شود که این دو نقطه را در تصویر برای شما با کادر قرمز رنگ مشخص کردیم و کادر آبی نیز مربوط به دوربین یک نقطه‌ای است که آن را در گوشه تصویر جابه‌جا کردیم ..

دوربین دو نقطه ای همراه با یک نقطه ای در افتر افکت

در این قسمت توجه داشته باشید که اگر دوربین را جابه‌جا کنیم مکان نقطه‌ی دوم تغییر نمی‌کند اما اگر این نقطه را جابه‌جا کنیم دوربین نیز جابه‌جا می‌شود تفاوت دیگر این دوربین‌ها آن است که با ۲ Camera می‌توانیم  تمام صفحه را نمایش دهیم و چرخش ایجاد کنیم ولی با ۱ Camera نمی‌توانیم زاویه‌ هایی تا حد ۳۶۰ درجه را بچرخانیم تا تمام صفحه‌ نمایش داده شود و زمانی استفاده می‌شود که ما یک مکان را در نظر داشته باشیم در حالی‌ که با ۲ Camera می‌توانیم زمانی که دوربین در یک نقطه قرار دارد با استفاده از نقطه‌ی دوم آن را بچرخانیم و از تمام محیط فیلم بگیریم.

حال از قسمت لیست بازشوی دوربین‌ها آن‌ها را به حالت اول برمی‌گردانیم که برای این کار بر روی گزینه‌ی Reset کلیک می‌کنیم به همین صورت تصاویر را نیز به حالت اول برمی‌گردانیم تا به مکان اولیه برگردند و حالت نمایش را Active Camera انتخاب می‌کنیم  در این حالت اگر تصاویر به‌هم‌ریخته شده باشند به این دلیل است که اندازه‌ی کامپوزیشن را افزایش دادیم برای آن‌که تصاویر درست شوند از قسمت  composition setting اندازه آن را کاهش می‌دهیم و سپس تصاویر را در صفحه تنظیم می‌کنیم .

حال تصمیم داریم به‌وسیله‌ی ۲ Camera که حالت دو نقطه‌ای است یک انیمیشن ایجاد کنیم برای این کار ابتدا خط زمان را در زمان صفر قرار می‌دهیم و برای گزینه‌ی  point of interest و position یک کیفریم ایجاد می‌کنیم و در چند بازه جلوتر مقدار مربوط به محور X را در گزینه point of interest افزایش می‌دهیم تا یکی از تصاویر در صفحه دیده شود  سپس به چند فریم جلوتر جابه‌جا می‌شویم و تصاویر را برعکس می‌چرخانیم یعنی مقدار مربوط به محور X را کاهش می‌ دهیم تا دوباره هر دو تصویر نمایش داده شوند و برای گزینه‌ی position  نیز یک کی فریم دیگر با همان حالت ایجاد می‌کنیم سپس در بازه‌ای جلوتر مقدار مربوط به محور Z را در گزینه‌ی position افزایش می‌دهیم تا کار زوم شود و برای گزینه‌ی point of interest نیز می‌توانی یک موقعیت ایجاد کرد که به‌طور مثال یکی از تصاویر دیده شوند و در بازه‌ی بعدی به سمت تصویر دیگر جابه‌جا می‌شویم، هنگام ایجاد این کیفریم ها متوجه می‌شوید که دوربین به‌راحتی برای ما می‌چرخد و تصاویر را آن‌گونه که تنظیم کنیم به ما نمایش می‌دهید می‌توانیم در چند فریم جلوتر مقدار Z را در گزینه‌ی position کاهش دهیم تا از حالت زوم خارج شود  و همان‌طور که قبلاً گفتیم می‌توانیم این تغییرات را با فعال کردن ابزار دوربین از نوار بالا و با استفاده از ماوس این تغییرات را اعمال کنیم.

ایجاد انیمیشن در نمای camera 2 در افتر افکت  

 درنهایت کارمان را اجرا می‌کنیم توجه داشته باشید اگر بعد از اعمال تغییرات هنگام اجرا آن تغییرات نمایش داده نشد علت این است که در محیط کار دو دوربین داریم و بایستی حالت دید آن را camera 2 انتخاب کنید حال اگر این کی فریم ها را حذف کنیم و بخواهیم با دوربین اولی این تغییرات را ایجاد کنیم ابتدا  باید حالت نمایش را camera 1 انتخاب کنیم.

ایجاد مسیر در دوربین دو نقطه ای   حال اگر این کی فریم ها را حذف کنیم و بخواهیم با دوربین اولی این تغییرات را ایجاد کنیم ابتدا  باید حالت نمایش را camera 1 انتخاب کنیم توجه داشته باشید در حالت Active camera مشخص نمی‌شود که بر روی کدام دوربین تغییر ایجاد کردید و حتماً باید همان دوربینی که مدنظرمان است انتخاب کنیم سپس مشابه قبل برای آن تعدادی کی فریم ایجاد می‌کنیم و از کار اجرا می‌گیریم با ایجاد این دو انیمیشن متوجه می‌شویم که برای اعمال تغییرات در دوربین دو نقطه‌ای حالت‌های بیشتری را می‌توان اعمال کرد و انتخاب‌های بیشتری خواهیم داشت.

ما با استفاده از دوربین دو نقطه‌ای می‌توانیم مسیر نیز ایجاد کنیم برای این کار حالت دید را Camera 2 انتخاب می‌کنیم و در نقطه‌ی ابتدا برای دو گزینه‌ی point of interest  و position کیفریم ایجاد می‌کنیم و با استفاده از ماوس نقطه دوم را جابه‌جا می‌کنیم در بازه بعدی نیز مکان آن را جابه‌جا می‌کنیم تا یک مسیر ایجاد شود در اینجا برای ایجاد مسیر می‌توانیم دوربین را در مکان‌ها و زاویه‌های متفاوت قرار دهیم.

چرخش دوربین در افتر افکت

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *