60% تخفیف تمدید تخفیف کلیه دوره های مکتب تی وی برای شما به مدت محدود ...
آموزش وارد کردن اتوکد به تری دی مکس

آموزش وارد کردن فایل اتوکد به تری دی مکس

تاریخ انتشار : مرداد ۸, ۱۴۰۱ تاریخ به روز رسانی : دی ۲۸, ۱۴۰۲ نویسنده : مهرآفاق نارویی زمان مورد نیاز مطالعه : 7 دقیقه تعداد بازدید : 2.13هزار بازدید

مقدمه

در این مقاله قصد داریم  به نیاز اساسی کاربران و علاقه مندان به آموزش اتوکد دو بعدی و سه بعدی از مقدماتی تا پیشرفته و تری دی مکس در زمینه آموزش وارد کردن فایل اتوکد به تری دی مکس و اینکه چگونه فایلی را که در  برنامه AutoCAD ترسیم و ذخیره نموده اند  بدون اینکه بخواهد دچار بهم ریختگی شود به محیط کار سه بعدی تری دی مکس انتقال دهند، بپردازیم.

درواقع کاربرانی که میخواهند مدل سه بعدی خود را از برنامه اتوکد به نرم افزار تری دی مکس انتقال دهند، باید با نحوه انتقال حجم اتوکد به تری دی مکس آشنا باشند تا از مشکل شکسته شدن و دندانه دندانه وارد شدن مدل و طرح مورد نظرشان جلوگیری نمایند.

آشنایی مختصری با اتوکد و تری دی مکس

پیش از اینکه به ارائه بحث نحوه بردن يك حجم از محيط اتوكد به محيط تري دي مكس بپردازیم به بررسی خلاصه ای از توضیحات در ارتباط با این دو برنامه خواهیم پرداخت, سپس درباره نحوه انتقال حجم اتوکد به تری دی مکس می پردازیم. نرم افزار اتوکد یکی از محصولات شرکت اتودسک autodesk است که کاربردها وقابلیت های مختلف فراوانی را دارا می باشد و توسط کاربران حرفه ای و مبتدی رشته های معماری و عمران مورد استفاده قرار میگیرد و دارای قابلیت هایی همچون داشتن کلید های میانبر در نرم افزار اتوکد و … است درواقع می توان بیان کرده که به دلیل  ساده بودن محیط کاربری یکی از محبوب ترین نرم افزار ها محسوب میشود . همچنین نرم افزار تری دی مکس یکی از بهترین نرم افزار های سه بعدی است که امکانات زیادی دارد و با داشتن پلاگین های کاربردی معماری برای تری دی مکس مانند پلاگین وی ری vray و … به یکی از جامع ترین نرم افزار ها تبدیل شده است .

آموزش مقدماتی اتوکد

آموزش مقدماتی اتوکد

همین الان با وارد کردن اطلاعات خود در فرم، دوره آموزش مقدماتی اتوکد را به صورت رایگان دریافت کرده و 10/000 تومان شارژ هدیه دریافت نمایید.





رمز عبور موقت همان شماره موبایل خواهد بود

تبدیل فایل اتوکد به تری دی مکس

آموزش وارد کردن فایل اتوکد به تری دی مکس

در زمینه انتقال حجم اتوکد به تری دی مکس باید این را نیز درنظر گرفت که ورژن های جدید نرم افزار های معماری این قابلیت و توانایی را دارند که بتوانند فایل نرم افزار ها دیگر را که به انها وارد می شود و یا فایل خود آنها را با فرمتی منحصر به فرد و خاص  به دیگر نرم افزار ها برای اعمالی نظیر ویرایش و تکمیل کردن ، وارد کرد و علاوه بره این هم نرم افزار تری دی مکس و نرم افزار اتوکد نیز نرم افزار های قابل انعطافی هستند که قابلیت تبادل فایل با یکدیگر را دارند اما باید  به این نکته توجه داشته باشید که برای اینکه بتوانید به تبدیل فایل اتوکد به تری دی مکس بپردازید باید ورژن فایل اتوکد مورد نظر با  ورژن نرم افزار 3DMAX هم خوانی داشته باشد ، در صورت بالا بودن ورژن فایل مورد نظر مسلما اجرا نخواهد شد پیس بهتر است که فایل اتوکد را با ورژن پایین تری ذخیره نمایید.مناسب تر است که فایل اتوکد خود را با فرمت dfx ذخیره کنید.

یونیت ها در انتقال حجم اتوکد به 3Ds Max

در ادامه بحث آموزش انتقال حجم اتوکد به تری دی مکس،موضوع مهم در این زمینه یونیت ها میتوانند باشند.یونیت ها درواقع ابعاد طرح و مدل مورد نظرما دراتوکد می باشند و چون حجم به صورت سه بعدی است آن را در سه حالت طول و عرض و ارتفاع مورد بررسی قرار خواهیم داد.  

 

تبدیل فایل اتوکد به تری دی مکس

از این ترتیب پنجره Drawing Units باز می شود.

تبدیل فایل اتوکد به تری دی مکس

در این جا  بخش practision را بر روی دو صفر بعد از اعشار(0.00) و قسمت Units to scale inserted content را بر روی متر(meters) تنظیم می کنیم  و در ادامه گزینه ok را کلیک می کنیم.

راه حلی دیگر برای تنظیم یونیت حجم های مورد نظر، با استفاده از گزینه option می باشد.به این شکل که با کلیک راست در صفحه نرم افزار و انتخاب گزینه option پنجره زیر ظاهر می گردد.

تبدیل فایل اتوکد به تری دی مکس

 درسربرگuser preferences  و در بخش insertion scale، دو قسمت source content units و target drawing units را بر روی متریک تنظیم نموده  و در نهایت ok می کنیم تا تغییرات یونیت اعمال شود.

آموزش اتوکد

آموزش نرم افزار اتوکد دو بعدی و سه بعدی از مقدماتی تا پیشرفته

اتوکد ابزاری حرفه ای است که در معماری و نقشه کشی، طراحی دوبعدی و سه بعدی و حتی در صنعت مد نقش دارد. معمولا در حوزه های عمرانی و معماری بیشتر نیاز به آموزش اتوکد حس می شود. هر چند کاربرد این نرم افزار موجب شده یادگیری آن کمی سخت بنظر برسد اما به شما اطمینان می دهم با تمرین و تکرار به آسانی می شود با این ...

%60 تخفیف
1.568.000 تومان
627.200 تومان
بررسی و خرید دوره

چگونگی Import کردن فایل اتوکد در 3D Max

روش اول وارد کردن فایل اتوکد به تری دی مکس

بطور کلی این روش برای چگونگی پاک کردن فایل های اتوکد پیش از وارد کردن فایلها به محیط 3ds Max مورد استفاده قرار میگیرد تا اینکه بخواهید از این فایل ها به عنوان اساس و مرجع برای ایجاد طرح ، مدل و مدلسازی در تری دی مکس استفاده کنید . همه ی فایل های اتوکد مورد نظر خود را از قسمت هایی که نمیخواهیم مانند نقشه تاسیسات , برق و … و فایل های مرجع(XREF) حذف نمایید و در صورت وجود فایل های blocks در نقشه میتوانید آنها را explode کنید،

 یا دستور (Convert blocks to groups) را به کار ببرید. برای هر شی ء خط جداگانه رسم کنید زیرا نرم افزار تری دی مکس فایل شما را به صورت خطوط جداگانه  import خواهد کرد . در این روش گزینه ترکیب کردن آبجکت ها بر اساس لایه  Combine Objects by Layer ) ) را مورد استفاده قرار میدهیم .

همه ی خط های  وارد شده را Freeze میکنیم و خط هایی را که بعدا آنها را با ( Extrude modifier ) ارتفاع میدهیم را ترسیم میکنیم.

چگونگی Import کردن فایل اتوکد در 3D Max

تصویر شاخص دوره آموزش تری دی مکس

آموزش تری دی مکس از مقدماتی تا پیشرفته

تری دی مکس نرم افزاری قدرتمند است که علاوه بر نقش در طراحی شخصیت ها و محیط ها در  آموزش بازی سازی و متحرک سازی آنها، در مدل سازی معماری و تبدیل مدل ها به طراحی سه بعدی نیز کاربرد دارد. از دیگر کاربرد های این نرم افزار به جلو های ویژه سینمایی و سازگاری با نرم افزار اتوکد نیز می توان اشاره کرد. شاید ممکن ...

%60 تخفیف
617.400 تومان
246.960 تومان
بررسی و خرید دوره

روش دوم انتقال فایل از اتوکد به تری دی مکس

در ابتدا برای انتقال حجم اتوکد به  3Ds Max وارد برنامه و نرم افزار تری دی مکس شده و از قسمت file و گزینه import، واز طریق گزینه import شروع به انتقال حجم اتوکد به  3Ds Max می کنیم.

انتقال فایل از اتوکد به تری دی مکس

نکته : به دلیل اینکه قصد داریم که عمل انتقال فایل از اتوکد به تری دی مکس را انجام دهیم ،مناسب تراست که از گزینه import  –   import   استفاده کنیم    . 

فایل مورد نظر را ok کرده و پنجره import  باز می شود. مهمترین قسمت import  فایل از اتوکد به تری دی مکس در همین پنجره می باشد.

انتقال فایل از اتوکد به تری دی مکس

گزینه اول model scale  است که مرتبط با مدیریت یونیت ها می باشد و هر واحدی که دراتوکد ذخیره نموده ایم در این بخش نشان داده می شود.

درمستطیل مشخص شده میزان طول و عرض وارتفاع حجم، بیان شده است. بهتر است با فشردن تیک rescale، ابعاد را به همان اندازه ابعاد داخل اتوکد تغییر دهیم.

گزینه دوم Derive AutoCADprmitives by می باشد. همانطور که در لیست کشویی این گزینه مشاهده می نمایید، دارای چندین گزینه می باشد. و انتخاب هر کدام درچگونه شدن حجم های مورد نظرما بسیارحائزاهمیت می باشند.

2 گزینه اول اهمیت فراوانی را دارا می باشند.

انتقال فایل از اتوکد به تری دی مکس

گزینه اول layer,blocks as node hierarchy متریال و رنگ ها را از طرح مورد نظر جدا نمی کند.

گزینه دوم layer, blocks as node hierarchy, split by material متریال ها و رنگ ها را از مدل و طرح جدا کرده و در فایل تری دی مکس به صورت سیاه اجرا می شود.

نکته: درصورتی که  به دنبال تمرین متریال سازی و اجرای آن درحجم ها هستید بهتر است گزینه دوم را انتخاب کنید.

سومین قسمت مهم دراین پنجره گزینه های curve steps و maximum surface deviation for 3D solids هستند.

این دو مورد در میزان منحنی و شکستگی حجم بسیار اثرگذار می باشند.

انتقال فایل از اتوکد به تری دی مکس

بدین صورت که هرچقدر میزان گزینه  curve steps افزایش دهید، فاصله بین سگمنت ها کمتر شده ، حجم با شکستگی کمتری دیده می شود و گزینه maximum surface deviation for 3D solids برعکس گزینه قبلی، هرچه مقدار عدد را کاهش دهید لبه های مدل و منحنی ها به شکل بهتری اجرا می شوند.

درانتهای کار گزینه indude  را داریم.

اگر مایل باشیم  نور، نوع دوربین، وهر گونه لایتی که در مدل اتوکد اجرا نموده ایم را در برنامه تری دی مکس داشته باشیم، تیک گزینه های مربوطه را روشن کرده تا پس از import اعمال گردد.

چگونگی Import کردن فایل اتوکد در 3D Max

نکته: بهتر است که این گونه تنظیمات در فضای نرم افزار 3DMAX درنظرگرفته شود.

پس از اعمال تغییرات، گزینه OK را زده و همانطور که میبینید فایل سه بعدی مورد نظر به نرم افزار تری دی مکس انتقال یافت.

چگونگی Import کردن فایل اتوکد در 3D Max

انتقال فایل از اتوکد به تری دی مکس و تبدیل فایل اتوکد به تری دی مکس در ابتدا از قسمت file و گزینه import، واز طریق گزینه import شروع به انتقال حجم اتوکد به  3Ds Max می کنیم.

 

 

دیدگاه کاربران

بدون دیدگاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها