60% تخفیف تمدید تخفیف کلیه دوره های مکتب تی وی برای شما به مدت محدود ...
مراحل طراحی بسته بندی

مراحل طراحی بسته بندی

تاریخ انتشار : اردیبهشت ۱۹, ۱۴۰۰ تاریخ به روز رسانی : دی ۲۴, ۱۴۰۲ نویسنده : پشتیبانی مکتب تی وی زمان مورد نیاز مطالعه : 23 دقیقه تعداد بازدید : 3.19هزار بازدید

برای کسب‌وکارهایی که محصولات فیزیکی می‌فروشند، طراحی بسته بندی محصول شاید مهم‌ترین قدم در کسب مارک تجاری و به دنبال آن تولید فروش باشد. بسته‌بندی محصولات باید کاربردی و جذاب باشد. در این پست، ما 5 تا از اصلی‌ترین مراحل طراحی بسته بندی از دوره آموزش طراحی بسته‌بندی را بررسی خواهیم کرد. با در نظر گرفتن این مراحل، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که پتانسیل رسیدن محصول خود را در بازار خود به حداکثر می‌رسانید.

مراحل طراحی بسته بندی

آموزش سریع فتوشاپ

آموزش رایگان فتوشاپ در نیم ساعت

همین الان با وارد کردن اطلاعات خود در فرم، دوره رایگان فتوشاپ در نیم ساعت را به صورت رایگان دریافت کرده و 10/000 تومان شارژ هدیه دریافت نمایید.  





رمز عبور موقت همان شماره موبایل خواهد بود

1. تصور و ایده پردازی

طراحی بسته‌بندی محصول خود را با هویت نام تجاری خود هماهنگ کنید. بسته‌بندی محصول شما باید دو کار انجام دهد:

مشتری را متقاعد به خرید آن محصول خاص کند و مشتری را مجاب کند که به نام تجاری شما وفادار بماند؛ بنابراین مهم است که تمام بسته‌بندی‌های محصول شما با هویت برند شما همسو باشد و خریدار ایده آل شمارا به خود جلب کند.

بنابراین، با خریدار شروع کنید. یک شخصیت خریدار ایده آل ایجاد کنید و ارزیابی کنید که چه چیزی آن شخص را به سمت خرید سوق می‌دهد. تحقیقات بازار را برای تنظیم تصمیمات طراحی مانند رنگ‌آمیزی، قلم، عکاسی، کپی و معماری اطلاعات انجام دهید تا مشتری ایده آل شمارا جذب کند.

سپس، جنبه‌هایی از تجارت خود را در نظر بگیرید که شمارا از رقبا متمایز می‌کند. آیا پایبندی شما به مواد ارگانیک است؟ آیا مزیتی است که به مشتریان خود ارائه می‌دهید؟ آیا این داستان یا مأموریت برند شما است؟ شناسایی ارزش نام تجاری شما در بازار، گام مهمی در پی ریزی طرح بسته‌بندی شماست.

2. مرحله طراحی

پس از ایجاد ایده برای محصول خود، می‌توانید مرحله فرآیند طراحی بسته بندی محصولات را شروع کنید. در طول این مرحله، شما تصمیمات فنی و تصمیمات هنری را برای تولید محصولی تولید می‌کنید که مشتری شمارا راضی کند و حضور برند شمارا تقویت کند. شما می‌توانید با مراجعه به آموزش طراحی کارتن یاد بگیرید با نرم‌افزار فتوشاپ بسته‌بندی خود را طراحی کنید.

قبل از شروع به طراحی بسته بندی محصول، اطلاعات زیر را جمع‌آوری کنید:

  • برای چه تعداد بسته به طرح نیاز دارید. به‌عنوان‌مثال، آیا شما به‌سادگی برای یک بطری برچسب تولید می‌کنید، یا اینکه برای جعبه حمل‌ونقل نیز به طراحی نیاز دارید؟
  • ابعاد آن بسته‌ها
  • مارک، نشان تجاری، نام محصول، توضیحات و هرگونه اطلاعات لازم مانند مواد اولیه، اطلاعات تغذیه‌ای یا بارکد شما باید قبل از شروع طراحی گردآوری شود.
  • تصاویر برای استفاده در طرح
  • رنگ‌ها، قلم‌ها و آرم‌های همسو با مارک

سپس، شما باید در مورد سلسله‌مراتب «معماری اطلاعات» خود تصمیم بگیرید.

این‌یک روش سرگرم‌کننده و فانتزی برای توصیف ترتیبی است که اطلاعات شما برای اولین بار توسط مشتری دریافت می‌شود. به‌عنوان‌مثال، آیا مهم است که مشتریان شما سریع وگان بودن محصول خود را بدانند و درک کنند؟ یا ترجیح می‌دهید حضور نام تجاری خود را ایجاد کنید؟ در این صورت، نام تجاری شما باید برجسته‌ترین مورد در طراحی باشد. هنگامی‌که طراح شما به تمام اطلاعات و مواد لازم مسلح شود، می‌توانند اولین دور طراحی را شروع کنند.

3. تجدیدنظر

مرحله بعدی  از مراحل طراحی بسته بندی ،مرحله تجدیدنظر شما خواهد بود. در این مرحله، طراح شما باید گزینه‌های طراحی بسیاری را برای همه جنبه‌های طراحی بسته شما فراهم کرده باشد. یک تیم معتمد دورهم جمع شوید تا گزینه‌هایی را که طراح شما به شما ارائه داده است بسنجید.

با هر پیش‌نویس طراحی بسته بندی محصولات، در نظر بگیرید که آیا طراحی بسته به‌طور مؤثر مهم‌ترین اطلاعات را به مشتریان شما منتقل می‌کند یا خیر. یعنی اینکه محصول شما راه‌حل ایده آلی برای نیازها یا خواسته‌های آن‌هاست. همچنین، حتماً طرحی را انتخاب کنید که علاوه بر انسجام، به هویت کلی برند شما نیز اضافه کند.

به یاد داشته باشید که این بسته‌بندی محصول شماست که درنهایت محصول شمارا به مصرف‌کنندگان می‌فروشد. این را در اولویت مراحل تصمیم‌گیری خود قرار دهید. هنگامی‌که تیم شما در مورد طرح برنده مشورت کرد و به توافق رسید، وقت آن است که کار با چاپگر خود را شروع کنید.

4. چاپ بسته

چاپ طرح بسته فرآیندی بسیار پیچیده‌تر از چاپ سنتی دوبعدی است. همکاری با یک چاپخانه که تجربه کافی درزمینهٔ بسته‌بندی دارد، مهم است تا اطمینان حاصل شود که محصول نهایی شما مورد رضایت شماست.

قبل از اینکه سفارش عمده شما انجام شود، باید از چاپگر یک نمونه چاپ درخواست کنید. این کار به شما این امکان را می‌دهد بسته‌بندی محصول خود را شخصاً ببینید و تصمیم بگیرید که آیا اندازه، رنگ و خطوط برش همان چیزی است که تصور می‌کردید یا خیر.

قبل از سفارش واقعی، دیدن محصول نهایی خود به‌صورت 3 بعدی مهم است. گاهی اوقات، طرحی که به‌عنوان یک فایل PDF یا Illustrator دوست داشتید، وقتی روی یک بسته واقعی چاپ و مونتاژ می‌شود، کاملاً یکسان نخواهد بود. ممکن است بخواهید که اصلاحات نهایی را روی طرح خود ایجاد کنید تا محصول شما همان‌طور که می‌خواهید به نظر برسد.

5. وارد بازار کنید

در این مرحله که آخرین پله از طراحی بسته بندی محصولات است ، شما با دقت تمام دید خود را نسبت به یک محصول واقعی و ملموس مشاهده کرده‌اید. اکنون وقت آن است که محصول خود را به جهان عرضه کنید. این مرحله نیاز به مجموعه‌ای کاملاً جدید از تصمیمات و استراتژی. برخی از سوالاتی که باید آماده پاسخگویی در این مرحله باشید عبارت‌اند از:

چگونه محصولات خود را تهیه و تحویل می‌دهم؟ چگونه می‌خواهم محصولاتم نمایش داده شوند؟ چگونه می‌خواهم حضور آنلاین محصول خود را حفظ کنم؟ ضروری است که معیارهای فروش محصول خود را پیگیری کنید تا بتوانید نسخه بعدی خود را دوباره مرور و تجدیدنظر کنید.

این طرح کلی برای فرآیند طراحی بسته‌بندی به‌هیچ‌وجه جامع و کامل نیست. در هر مرحله از راه، ممکن است لازم باشد که فرآیند را متناسب با نیازهای برند، بودجه، چشم‌انداز یا محصول خود تنظیم کنید.

هدف ما از مقاله مراحل طراحی بسته بندی این است که برای شروع کار درزمینهٔ طراحی و راه‌اندازی محصولی که به آن افتخار می‌کنید و اشتیاق زیادی برای دستیابی به دست مصرف‌کنندگان دارید، احساس راحتی کنید.

آموزش طراحی کارتن

ما در ادامه این مقاله می‌خواهیم به آموزش طراحی کارتن در محیط نرم‌افزارهای ویرایشی بپردازیم، به این صورت که حجمی سه‌بعدی را به‌صورت دوبعدی طراحی کنید. پس اگر در ابتدای کار هستید ما به شما کمک خواهیم کرد تا در کمترین زمان یک طراحی کارتن قابل‌قبول انجام دهید.

شما میتوانید از این آموزش برای طراحی کارتن زغال، طراحی کارتن خرما، طراحی کارتن کشمش، طراحی کارتن دارویی، طراحی کارتن کفش، طراحی کارتن میوه استفاده کنید.

اگر جز افرادی هستید که می‌خواهید هنر خود را برای دیگران نمایش دهید یا از هنرتان کسب درآمد کنید آموزش جامع طراحی بسته بندی تجاری مناسب شماست. شما میتوانید آموزش طراحی بسته‌بندی خود را با این مقاله آغاز کنید.

چند نکته برای شروع دوره آموزش طراحی کارتن

  • باید تصمیم بگیرید چه فرمتی از جعبه را می‌خواهید انتخاب کنید، کارتن‌هایی با کفی و در جدا یا کارتن‌های تاشو. طراحی کارتن با کفی و در جدا قیمت بیشتری نسبت به کارتن‌های تاشو دارند.
  • می‌توانید با قرار دادن لوگوی شخصیتان کار خود را به دیگران بیشتر بشناسانید، پس فضایی برای قرار دادن لگوی خود در طراحی بسته‌بندی قرار دهید.
  • با طراحی بسته‌بندی خود ارتباط برقرار کنید، وقتی شما بتوانید با محصولتان ارتباط برقرار کنید این احساس را در مشتریان خود نیز شاهد خواهید بود
  • در هنگام طراحی کارتن باید توجه داشته باشید می‌خواهید در کارتن از چه طریقی بسته شود (با قفل زیرین استاندارد مشابه بسته‌بندی داروها یا با قفل زیرین معکوس استاندارد به این صورت که دو در بالا و پایین در خلاف جهت یکدیگر بسته شوند و یا در هم قفل شونده و هم پوشاننده) توجه کنید در کارتن نباید سخت باز یا بسته شود.

چه نرم‌افزاری برای شما مناسب‌تر است

نرم‌افزارهای گرافیکی زیادی هستند که می‌توانید برای دوره طراحی کارتن و بسته بندی از آن‌ها استفاده کنید. اگر بخواهیم چند تا از آن‌ها را نام ببریم می‌توانیم به فتوشاپ، کورل، ایلستریتور و… اشاره‌کنیم. البته بیشتر طراحان ترجیح می‌دهند از نرم‌افزارهایی مثل ایلستریتورکه برداری هستند استفاده کنند ولی اگر قادر باشید با ابزارهای برداری فتوشاپ کارکنید می‌توانید از فتوشاپ نیز استفاده کنید.

شما می‌توانید از پلاگین هایی مثل اسکو برای تصور سه‌بعدی طرحتان کمک بگیرید. ما در این مقاله به‌منظور آموزش طراحی کارتن از نرم‌افزار فتوشاپ استفاده می‌کنیم.

آموزش طراحی بسته بندی

آموزش طراحی بسته بندی در فتوشاپ

در دنیای تجارت ظاهر بسته بندی محصول به قدری اهمیت پیدا میکند که اگر حتی محصولی با کیفیت بسیار عالی بوده و ظاهر و بسته بندی مناسبی نداشته باشد، به هیچ وجه نمیتواند عملکرد مناسبی در فروش و جلب توجه مشتریان داشته باشد. شما میتوانید در این دوره ی آموزش فتوشاپ در حین اینکه اصول طراحی بسته بندی را در طی ...

%60 تخفیف
733.600 تومان
293.440 تومان
بررسی و خرید دوره

طراحی قالب یا نقشه بسته‌بندی

طراحی قالب بسته‌بندی شما باید کاملاً دقیق باشد و همه جزییات مثل موقعیت خط تا و محل ایجاد سوراخ‌ها و برش و…را نشان دهد. می‌توانید برای نشان دادن این مکان‌ها از نقطه‌چین گذاری یا عوض کردن رنگ استفاده کنید. این کار به ساخت و طراحی آسان‌تر کارتن و بسته‌بندی شما کمک به سزایی می‌کند.

آموزش ساخت جعبه بسته‌بندی در فتوشاپ

حال که با مقدمات دوره آموزش طراحی کارتن آشنا شدید می‌توانیم یک پروژه عملی را با استفاده از نرم‌افزار فتوشاپ پیاده‌سازی کنیم. از این آموزش میتوانید برای طراحی خلاقانه کارتن استفاده کنید. در کار خود دلسرد نشوید و به طراحی ادامه بدهید.

فایل خود را در فتوشاپ قرار دهید.

آموزش طراحی کارتن

برای آماده‌سازی ماکت همه وجوه جعبه را به یک فایل jpg تبدیل کنید. حال سه فایل jpg مربوط به وجه‌های بالا و سمت راست و جلوی جعبه را با کلیک روی File> Place و انتخاب هر فایل jpg در فتوشاپ قرار دهید.

فایلتان را Rasterize کنید.

آموزش طراحی کارتن

وقتی هر سه فایل در فتوشاپ قرار گرفتند فایلتان را rasterize کنید تا بعداً ویرایش شوند. این کار را از طریق Layers> Rasterize> Layers انجام دهید.

از ابزار free transform استفاده کنید.

مراحل طراحی بسته بندی

در این مرحله از اموزش طراحی کارتن، بیایید شروع به دست‌کاری هر یک از 3 عکس کنیم آن‌ها را کنار هم بیاوریم تا جعبه ما 3D شود.

با عکس وجه جلویی شروع کنید و Edit > Free Transform را انتخاب کنید. selection box ظاهر می‌شود. حال اگر سیستم شما مک است کلید command key و اگر pc هستید کلید control key را نگه‌دارید و روی نقطه میانی کنار جعبه‌ای که می‌خواهید دست‌کاری کنید کلیک کنید و آن راکمی بالا بکشید.

این‌طور به نظر می‌رسد که قسمت جلویی آن زاویه دارد. سپس همین مراحل Edit > Free Transform > Hold down the Command/Control Key > Drag را برای دو عکس دیگر تکرار کنید. برای هر وجه لبه‌های تصویر را بکشید تا گوشه‌ها مطابقت پیدا کنند

گوشه عقبی را کوتاه کنید.

مراحل طراحی بسته بندی

اکنون‌که شمای اصلی جعبه خود را پیدا کردید. بیایید چند افکت برای صیقل دادن آن اضافه کنیم. گوشه عقبی را با ابزار Rectangular Lasso کمی کوتاه کنید تا واقعی‌تر به نظر برسد. با استفاده از ابزار rectangular lasso قسمت کوچکی از عقب و سمت چپ وجه بالایی را انتخاب کرده و Delete را بزنید. بعد، روی “select” کلیک کنید و Deselect را انتخاب کنید.

 اضافه کردن drop shadow

مراحل طراحی بسته بندی

حال بیایید یک سایه زیر کارتن یا جعبه ایجاد کنیم. یک مربع سیاه با ابزار rectangle درست کنید و با استفاده از کلیدهای Command/Control آن‌ها distort کنید. سپس، لایه جدید را در زیر لایه اصلی مربوط به خود جعبه قرار می‌دهید و مراحل Layer > Layer Styles > Drop Shadow > Adjust the drop shadow settings > OK را طی کنید.

Reflection (بازتاب) اضافه کنید.

مراحل طراحی بسته بندی

برای این منظور، با کلیک روی Layer> Duplicate Layer، لایه‌های جلو و سمت راست را کپی خواهیم کنید. اکنون‌که نسخه‌هایی از قسمت جلو و سمت راست جعبه را در اختیارداریم، می‌خواهیم آن‌ها را بچرخانیم تا زیر نسخه خود وارونه بنشینند. پس مراحل Edit > Free transform > Rotate را طی کنید.

حال که لایه‌های تکراری مستقیماً در زیر نسخه اصلی آن‌ها نشسته‌اند، آن‌ها را از یک انتها کمرنگ کنید تا جلوه‌ای از انعکاس پیدا کند. لایه برای هر یک از بازتاب‌ها انتخاب کنید. روی دکمه “Layer Masks” کلیک کنید سپس روی دکمه “Gradients” کلیک کنید و از لبه لایه بازتاب بکشید.

کار را با ابزار brush tool تمام کنید.

مراحل طراحی بسته بندی

با استفاده از ابزار Brush Tool می‌خواهیم آخرین سایه را اضافه کنیم. روی Brush Tool کلیک کنید با استفاده از یک براش خاکستری تیره نرم و پر، آن را در پشت همه این لایه‌ها اعمال می‌کنیم اکنون یک سایه ملیح داریم. همین روال طراحی جعبه و کارتن را در قسمت پشت جعبه انجام دهید.

مراحل طراحی بسته بندی

طراحی بسته بندی خشکبار

بسته‌بندی محصولات در سراسر جهان بسیار حائز اهمیت هستند. شرکت‌های بزرگ وقت و هزینه بالایی را برای انتخاب بهترین بسته‌بندی  محصول خود صرف می‌کنند. در ادامه این مقاله می‌خواهیم در مورد طراحی بسته بندی خشکبار صحبت کنیم. بسته‌بندی خشکبار علاوه بر اینکه محافظ و پوششی مقاوم در برابر رطوبت، نور زیاد و… است،باید در جلب نظر و توجه مخاطب نیز موفق عمل کند.

همچنین بسته‌بندی یک محصول نشان‌دهنده فرهنگ محیط تولیدکننده آن محصول است و در صادرات یک محصول نقش به سزایی دارد. با همهٔ این تفاسیر طراحی بسته بندی خشکبار کار حرفه‌ای به‌حساب می‌آید و نیاز به آموزش دارد. پس اگر می‌خواهید درزمینه طراحی بسته بندی خشکبار فعالیت داشته باشید و حرفه‌ای شوید این مقاله کمکتان خواهد کرد.

طراحی بسته بندی خشکبار

نکاتی که در شروع اموزش طراحی بسته بندی خشکبار به کارتان می‌آید.

  • اگر در ابتدای کار هستید بهتر است به چند نکته که در ادامه ذکر می‌کنیم توجه کنید.
  • هرچقدر طراحی بسته‌بندی شما حرفه‌ای باشد بازهم نیاز است از بهترین گزینه دستگاه‌های چابی استفاده کنید تا نتیجه مطلوب‌تری بگیرید.
  • یادتان باشد که طرح شما باید یونیک و منحصربه‌فرد باشد و اگر از طراحی‌های دیگری ایده می‌گیرید نباید عیناً آن‌ها را کپی کنید.
  • طراحی باید به‌گونه‌ای باشد که لگوی اختصاصی شرکتی که برای آن‌ها طراحی می‌کنید به‌وضوح دیده شود.
  • بهترین حالت آن زمانی است که داخل بسته‌بندی نیز دیده شود. با این کار به خریدار این امکان را می‌دهید که با چشم خود از کیفیت محصول مطمئن شود و خرید راحت‌تری داشته باشد.
  • هدفتان از طراحی باید جلب کردن مشتری باشد. خود را به‌جای خریدار گذارید و نیازهای او را از بسته‌بندی خشکبار درک کنید و در حین طراحی آن‌ها را لحاظ کنید. درواقع سعی کنید حس بهتری از تجربه خرید را برای مخاطبتان ایجاد کنید. شما باید کاری کنید که حتی اگر مخاطبتان قصد خرید نداشته باشد طراحی شما او را جذب کند و فرصت فروش بالا برود.
  • علاوه بر زیبایی در طراحی بسته بندی خشکبار، به آسان شدن انتخاب در تجربه خرید نیز توجه کنید. به‌طور مثال قسمتی که برای تاریخ انقضا و یا نکات مهم و ضروری است را در موقعیت مناسب و در دید مخاطب تعبیه کنید.
  • اگر در ابتدای کار هستید می‌توانید با طراحی‌های خلاقانه خودتان را در این بازار کار نشان دهید. پس اگر همه از طراحی‌های روتین برای طراحی بسته بندی خشکبار استفاده می‌کنند شما می‌توانید باکمی خلاقیت یک طراحی جدید عرضه کنید. این خلاقیت می‌تواند مثل یک ایده در طراحی بسته بندی خشکبار باشد یا هر ایده دیگری مثل طراحی پک‌های تست رایگان در کنار محصول اصلی و… .
  • همیشه حفظ کیفیت محصول را در طراحی بسته بندی خشکبار اولویت کارتان قرار دهید. این‌گونه رضایت مشتری‌های بیشتری را جلب می‌کنید. پس هنگام انتخاب جنس بسته‌بندی دقت کنید تا مانع فاسدشدن و پایین آوردن کیفیت محصول شوید، درعین‌حال قیمت تمام‌شده محصول را خیلی بالا نبرید.
  • بهتر است در روانشناسی رنگ‌ها شناخت داشته باشید تا تأثیر گزاری بیشتری در ذهن مخاطب ایجاد کنید. ازآنجایی‌که معمولاً هدف مخاطبان از خرید بسته‌بندی‌های خشکبار سوغاتی دادن است طراحی شما باید طوری باشد که برای هدیه دادن مناسب باشد.
  • مخاطب خود را بشناسید به‌طور مثال اگر می‌خواهید طراحی بسته بندی خشکبار صادراتی را انجام دهید مسلما نیاز مخاطبتان متفاوت است و به طراحی متفاوتی نیاز است. در طراحی این اصل را در نظر بگیرید که بسته‌بندی با استاندارد و قوانین کشور مقصد یکی باشد.

در ادامه مقاله به شرح موارد بیشتری که در طراحی بسته‌بندی محصولات نیاز است می‌پردازیم.

بررسی طراحی بسته بندی خشکبار را از چند منظر:

1. از منظر محافظت خشکبار

کشور مایکی از صادرکنندگان بزرگ خشکبار در سطح بین‌المللی است. کارتن بسته‌بندی باید از محصول در تمام مراحل تا زمان رسیدن آن به دست مشتری محافظت کند. به این صورت که در برابر دما، رطوبت، فشار، وارد شدن اکسیژن، ضربه، فاسدشدن و شکستگی مقاوم باشد. همچنین نباید از مواد سمی و مضر ساخته‌شده باشد.

2. انواع کارتن‌های بسته‌بندی خشکبار

انواعی از کارتن‌های بسته‌بندی خشکبار کارتن‌های مقوایی، لمینیتی، دسته‌دار، پنجره دار و … هستند.

3. از منظر تبلیغات خشکبار

بسته‌بندی باید در بازار رقابتی نظر خریدار را به خود جلب کند. طراحی بسته بندی خشکبار باید به‌گونه‌ای باشد که در خریدار انگیزه خرید ایجاد کند. طراح می‌تواند ایده بسته بندی خشکبار را متمایز از بسته‌بندی‌های موجود در بازار طراحی کند. این تفاوت و خلاقیت می‌تواند در طراحی گرافیکی بسته‌بندی باشد و یا در شکل فیزیکی آن.

بسته‌بندی شما باید معرفی کننده محصولتان در نگاه اول باشد. همچنین با استفاده از عکس‌ها و انتخاب درست رنگ می‌توانید این تمایز را در بسته‌بندی خود ایجاد کنید و به کارتان هویت ببخشید.

در انتخاب رنگ بسته‌بندی بهتر است رنگی متناسب با ویژگی‌های محصول برگزینید. اگر می‌خواهید متمایز باشید وقتی همه از رنگ‌های مختلف دربسته بندی استفاده می‌کنند شما سیاه‌وسفید را انتخاب کنید.

این‌طوری باعث می‌شود بیشتر دیده شوید. بسته‌بندی باید دارای لوگو و نام تجاری باشد و بهتر است در آن برای جلب نظر مخاطب از شعارهای تبلیغاتی استفاده شود. شما چه تکنیک‌های بازاریابی و تبلیغاتی برای طراحی بسته بندی خشکبار به ذهنتان می‌آید؟

4. از منظر اطلاع‌رسانی درباره خشکبار

روی بسته‌بندی فقط اطلاعات ضروری و لازم نوشته می‌شود درعین‌حال این اطلاعات باید کامل باشند و نیاز مخاطب را برطرف کنند. بسته‌بندی که توضیحات و مشخصات بیشتری را در رابطه با محصول دارا باشد برای خریدار مورد اعتماد تر خواهد بود.

مشخصاتی که هنگام طراحی بسته بندی خشکبار باید ذکر شوند

  1. لوگو و نام تجاری شرکتی که با آن کار می‌کنید
  2. آدرس کارخانه یا شرکت تولیدکننده خشکبار
  3. تاریخ تولید و انقضا به شمسی یا میلادی با توجه به نیاز مخاطبتان
  4. شرایط نگهداری (مثلاً در جای خنک و خشک نگهداری شود) و اگر نیاز بود نحوه صرف
  5. مشخصات محصول که دارای چه خواصی است و جزئیاتی مثل‌اینکه هسته‌دار است یا بی هسته
  6. وزن خالص

در ادامه چند نمونه طراحی بسته بندی خشکبار را قرار داده ایم میتوانید ار آنها ایده بگیرید.

مراحل طراحی بسته بندی

مراحل طراحی بسته بندی

مراحل طراحی بسته بندی

مراحل طراحی بسته بندی

مراحل طراحی بسته بندی

مراحل طراحی بسته بندی

مراحل طراحی بسته بندی

مراحل طراحی بسته بندی

مراحل طراحی بسته بندی

مراحل طراحی بسته بندی

طراحی بسته بندی محصولات غذایی

بسته بندی مواد غذایی از نظر برچسب گذاری ، اندازه و محافظت ، الزامات بسیار خاصی دارد و بسیار حساس است. سالانه بیماری های زیادی از طریق مواد غذایی سلامت انسان را در معرض خطر قرار می دهند. پس امر بسته بندی مواد غذایی اهمیت ویژه ای بر سلامت انسان دارد.

علاوه بر این، بسته بندی مواد غذایی موفق، مشتری را به خود جلب می کند، در قفسه به چشم می آید و تمام نیازهای اساسی سازمان های نظارت بر بسته بندی مواد غذایی را برآورده می کند. در ادامه مقاله مراحل طراحی بسته بندی به آموزش طراحی کارتن بسته بندی از مجموعه آموزش طراحی بسته بندی می پردازیم.

مراحل طراحی بسته بندی

سازمان های نظارت بر بسته بندی مواد غذایی

سازمان غذا ودارو و سازمان ملی استاندارد ایران مسئولیت کنترل ظروف بسته بندی از نظر بهداشت و سلامت را در ایران بر عهده دارند . این سازمانها سلامت مواد غذایی را از طریق آزمون ها در آزمایشکاه های پیشرفته بررسی میکنند  ، نوع ظرف را در کف آن درج میکنند و لوگوهای سازمان استاندارد وسازمان غذا ودارو را روی برچسب بسته بندی ها چاب می کنند.

 چند نکته لازم در بسته بندی خلاقانه مواد غذایی

شما با توجه کردن به موارد زیر از دوره آموزش طراحی بسته بندی مواد غذایی می توانید بهترین در کارتان باشید. در ادامه به اصول طراحی بسته بندی مواد غذایی به طور خلاصه میپردازیم.

محصول

اولین و مهمترین عنصری که باید در هنگام طراحی یک بسته بندی مد نظرتان باشد ، محصول است. تنوع گسترده ای در صنعت غذا وجود دارد. این صنعت دسته بندی های گوناگونی دارد و به عوامل مختلفی مانند ماندگاری محصول ، مقدار ، نحوه مصرف و غیره در هنگام تصمیم گیری باید  توجه شود.

طراحان باید در هنگام طراحی ، زیبایی و کاربرد محصول را نیز در نظر داشته باشند. برخی از محصولات برای حفظ طراوت و شادابی خود به ماده ی نگهدارنده مخصوصی نیاز دارند. نوع محصول همچنین نقش مهمی در طراحی برچسب محصول دارد زیرا به عنوان پیش نمایش کالای موجود در داخل آن عمل می کند. شناخت  کافی نسبت به محصول  در این دوره  آموزش طراحی بسته بندی مواد غذایی امری لازم و ضروری است.

هویت بسته بندی

آیا محصولات مختلف یک مارک یا یک شرکت را امتحان کرده اید؟ آیا به شباهت های بسته های مختلف محصولات توجه کرده اید؟ این شباهت به عنوان پیام تجاری شناخته می شود و برای تأکید بر اهمیت برند قرار داده شده است.  یک الگوی یکسان در همه محصولات قرار می گیرد و به عنوان نمونه هویت برند در طول مدت زمان رشد می کند.

برخی از شرکت ها از رنگبندی یکسان برای تمایز محصولات خود از رقبا استفاده می کنند.اینکار به نفع شرکت است زیرا باعث افزایش اعتبار در بازار می شود و به نوبه خود به برند کمک می کند.

شکل بسته بندی

اگرچه استانداردترین اشکال موجود در بازار مستطیل ، جعبه ، مکعب ، استوانه ای و کره ای هستند ولی بارها و بارها ، شکل های منحصر به فرد مورد توجه مصرف کنندگان قرار گرفته است. با این حال ، این اشکال موفقیت  در فروش محصول را تضمین نمی کنند.

آنها با جلب کردن توجه را به خود روند نمایان شدن برند را کاهش داده اند. با کمی خلاقیت و خلق اشکالی جدید می توانید نظر مخاطب را به بسته بندی تان جلب کنید و منجر به فروش بیشتر محصول شوید .که در واقع هدف ما نیز همین است.

صنعت

یک مرز باریک وجود دارد که نیازهای یک صنعت  را تعیین می کند. برخی از محصولات برای حفظ ارزش های  خود به شرایط ویژه ای نیاز دارنند. هزینه و فاکتور مصرف نیز وجود دارد اما  سود محصول در نهایت تغییر دهنده بازی است.

تمام تلاش هایی که برای تولید می شود باید به فروش و رضایتمندی مصرف کننده تبدیل شود. استانداردها برای هر محصول متفاوت است و درک واضح آنها ضروری است.به طور مثال در صنعت بسته بندی مواد غذایی نباید از بسته بندی های با مواد سمی استفاده کرد .

پیام اصلی برند

پیامی که توسط یک مارک غذایی ارسال می شود چیست؟ آیا هدف آنها رفع گرسنگی است؟ یا چیزی فراتر از آن وجود دارد؟ پیام اصلی  برند می تواند برای هر شرکت متفاوت باشد. به عنوان مثال ، گفته می شود شکلات ها اندورفین آزاد می کنند و فرد را خوشحال می کنند.

تمام شرکت های بازاریابی شکلات تکنیک های مختلفی برای انتقال این پیام به مصرف کنندگان دارند. طراحی بسته بندی جعبه باید مطابق با این پیام باشد. این کار اعتماد بیشتری برای برند ایجاد می کند و فروش را افزایش می دهد.

رنگ

در صنعت غذایی هیچ محصولی وجود ندارد که با  رنگ خاصی در ارتباط نباشد. این واقعیت هم به عنوان مزیت و هم دردسر در صنعت عمل می کند. انتخاب و نهایی سازی رنگ برای طرح بسته منحصراً در صلاحیت طراح است. به عنوان مثال ، یک محصول سیب می تواند در یک ظرف قرمز رنگ باشد.

با این حال ، سایه های دیگر با رنگ اصلی نیز می توانند استفاده شوند. گاهی اوقات طراحان می توانند رنگ مربوط به عطر و طعم را نیز پیاده سازی کنند. همچنین برخی از شرکت ها ترجیح می دهند از رنگ های  خنثی استفاده کنند.

قبل از تصمیم گیری در مورد رنگ ، تجزیه و تحلیل دقیق ، ضروری است زیرا تأثیر طولانی مدت خواهد داشت و پس از نهایی شدن رنگ ، حداقل برای مدت زمان قابل توجهی دیگر راه بازگشتی وجود ندارد.

موقعیت یابی

چرا موقع طراحی بسته بندی جعبه ، موقعیت یابی محصول مهم است؟ آیا تاثیری در فروش و دید محصول دارد؟ هر بخش از مخاطبان رفتار خرید منحصر به فردی دارند و تمایل دارند که بر اساس آن مراکز خرید را انتخاب کنند.

مصرف کننده ای که از یک سوپرمارکت خرید می کند ، فوراً به رنگ و شکل جذب می شود. پس باید بدانید برای چه جامعه هدفی و در چه موقعیتی طراحی میکنید. درک نیاز های  مصرف کننده برای محصول مهم است تا طراح ایده بهتری ارائه دهد.

عکس و تصویر

اولین چیزی که باید هنگام تحویل محصول توجه کنید چیست؟ خیر نام تجاری نیست بلکه چشمان شما قبل از کلمات تصویر را ثبت می کنند. تصاویر در نگاه اول نظر مصرف کننده را جلب میکند این تصویر می تواند تصویری از محصول واقعی ، تصویری شماتیک از ماده اصلی و یا … باشد.

دستورالعمل ها

درج دستورالعمل ها به عنوان بخشی از طراحی بسته بندی هر محصول اجباری است. این دستورالعمل ها شامل تاریخ تولید ، تاریخ انقضا ، ارزش غذایی و حتی آدرس شرکت می باشد.

امنیت و سلامت

بیشتر محصولات تا رسیدن به مقصد مسیر طولانی را طی می کنند. برخی از محصولات حتی مصرف کنندگان بین المللی نیز دارند و حفظ همان استانداردها در سراسر جهان از اهمیت برخوردار است. بسته بندی باید به گونه ای باشد که محصولات را تا قبل از رسیدن به  مشتری نهایی در برابر فرسودگی محافظت کند. پس بسته بندی باید در برابر تمام سختی مسیر مقاوم باشد .

رقابت

رقابت های  تجاری بین شرکت های بزرگتر یک پدیده رایج در صنعت است. رقابت سالم همیشه برای مشتریان مفید است و همچنین منجر به بهبود محصول می شود. اکثر برند ها تکنیک ها و ایدئولوژی های جدیدی را ابداع می کنند تا در این رقابت بازار پیروز شوند.پس نقش تبلیغات را دست کم نگیرید.

در ادامه آموزش طراحی بسته بندی محصولات غذایی چند تا از طراحی های خلاقانه را خواهیم دید.

آموزش طراحی بسته بندی مواد غذایی

مراحل طراحی بسته بندی

مراحل طراحی بسته بندی

مراحل طراحی بسته بندی

مراحل طراحی بسته بندی

مراحل طراحی بسته بندی

مراحل طراحی بسته بندی

مراحل طراحی بسته بندی

مراحل طراحی بسته بندی

مراحل طراحی بسته بندی

طراحی جعبه بسته بندی شکلات

شکلات از محصولات غذایی پرمصرف و پر طرفدار است. طراحی جعبه بسته بندی شکلات یکی از زمینه‌های اصلی رقابت شرکت‌های ساخت شکلات هستند به طوری که اگر در این امر موفق نباشند از دیگر رقبا عقب خواهند ماند.

در ادامه به چند مورد از مواردی که میتوانید در طراحی و ساخت بسته بندی شکلات استفاده کنید میپردازیم.

شکلات‌ها معمولا برای هدیه در جشن ها و رویداد های خاص بسیار استفاده می‌شود پس نیاز دارند که جعبه‌ای خاص و منحصر به فرد داشته باشند. بنابر این در طراحی جعبه شکلات این موارد را رعایت کنید.

  • رنگ و طیف رنگی مورد نیاز برای استفاده در جعبه
  • طراحی جعبه متناسب با رویدادها و مناسبت‌های مختلف
  • شیوه باز شدن در جعبه
  • جعبه‌های شکلات از سه نوع تشکیل میشوند: مقوایی، فلزی، چوبی. با توجه به شکلاتی که در آن جعبه قرار میگیرد، جعبه را متناسب با آن انتخاب و طراحی کنید.

از اینکه ما را تا پایان مقاله مراحل طراحی بسته بندی، آموزش طراحی کارتن، طراحی بسته بندی خشکبار و آموزش طراحی بسته بندی مواد غذایی، طراحی کارتن های بسته بندی همراهی کردید، از شما ممنونیم.

در این مقاله به آموزش طراحی بسته بندی محصولات، آموزش طراحی کارتن بسته بندی، اموزش طراحی بسته بندی خشکبار، آموزش طراحی بسته بندی مواد غذایی و طراحی جعبه بسته بندی شکلات پرداختیم. همچنین اصول طراحی بسته بندی مواد غذایی را بررسی کردیم.

دیدگاه کاربران

۲ دیدگاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمود رضا فتحی
محمود رضا فتحی
1 سال قبل

مقاله بسیار عالی و آموزنده