70% تخفیف تمدید جشنواره نوروز 1403 برای شروعی تازه
آموزش نصب لایت روم

آموزش نصب لایت روم در ۸ قدم و نکاتی در مورد آن

تاریخ انتشار : خرداد ۲۰, ۱۴۰۰ تاریخ به روز رسانی : مرداد ۹, ۱۴۰۲ نویسنده : پشتیبانی مکتب تی وی زمان مورد نیاز مطالعه : دقیقه تعداد بازدید : 6.93هزار بازدید

اگر حرفه شما عکاسی باشد و یا ادیتور عکس باشید بدون شک با نرم‌افزار لایت روم آشنایی دارید. این نرم‌افزار ادیت عکس یکی از پر طرفدارترین برنامه‌ها در حوزه عکاسی و ادیت عکس محسوب می‌شود. افرادی که عکاسی می‌کنند می‌دانند برای به اشتراک گذاشتن عکس‌هایشان مجبور به تغییر فرمت عکس به JPEG می‌شوند که این امر از کیفیت اصلی عکس میکاهد.

این نرم‌افزار عکس‌های شما را در فرمت RAW ذخیره می‌کند تا علاوه بر تغییر فرمت عکس به JPEG و قابلیت به اشتراک‌گذاری آن‌ها از کاهش کیفیت نیز جلوگیری کند. چه عالی! پس اگر به لایت روم علاقه دارید و قصد نصب آن را دارید در ادامه این مقاله آموزش نصب لایت روم را در 8 گام راحت برای شما آماده کرده‌ایم.

آموزش سریع فتوشاپ

آموزش رایگان فتوشاپ در نیم ساعت

همین الان با وارد کردن اطلاعات خود در فرم، دوره رایگان فتوشاپ در نیم ساعت را به صورت رایگان دریافت کرده و 10/000 تومان شارژ هدیه دریافت نمایید.  





رمز عبور موقت همان شماره موبایل خواهد بود

آموزش نصب لایت روم

نکته مهم: قبل از نصب هرگونه نرم‌افزار مطئن شوید نسخه قدیمی آن را از روی سیستمتان حذف کرده‌اید. برای اینکار از قسمت سرچ ویندوزتان نام نرم‌افزار را سرچ کرده و گزینه uninstall را‌زده و از پنجره باز شده با کلیک راست بر روی نرم‌افزار نسخه قدیمی را از سیستمتان حذف کنید. حال که نسخه قدیمی را حذف کردید یا اگر تازه اقدام به نصب نرم‌افزار کرده‌اید مراحل زیر را ادامه دهید.

مرحله اول

در مرحله اول راهنمای نصب لایت روم باید نرم‌افزار را از سایت‌های معتبر دانلود کنید. پس از اتمام دانلود، نرم‌افزار در قالب یک فایل zip در اختیارتان قرار خواهد گرفت. فایل را از حالت فشرده خارح کنید.

آموزش نصب لایت روم

مرحله دوم

در این قسمت از آموزش نصب برنامه لایت روم اینترنت سیستمتان را حتما قطع کنید.

آموزش نصب لایت روم

مرحله سوم

به فایلی که از حالت فشرده خارج کرده‌اید بروید و بر روی گزینه زیر کلیک کنید.

آموزش نصب لایت روم

مرحله چهارم

در پنجره باز شده زبان و موقعیتتان را مشخص کنید. برای موقعیت الزامی نیست می‌توانید در حالت پیش فرض بگذارید باشد و زبان را اگر می‌خواهید تغییر دهید.

آموزش نصب لایت روم

مرحله پنجم

کمی صبر کنید تا برنامه کامل نصب شود و پیغام زیر برایتان بیاید.

آموزش نصب لایت روم

مرحله ششم

اکنون در پنل سیستم و صفحه ویندوزتان باید آیکون مربوط به لایت روم را مشاهده کنید.

مرحله هفتم

اکنون برنامه را اجرا کنید. با پیغام زیر مواجه خواهید شد. گزینه مشخص شده را انتخاب کنید و کمی صبر کنید تا کاتالوگ‌های جدید برایتان باز شود.

آموزش نصب لایت روم

مرحله هشتم

طریقه نصب لایت روم به پایان رسید. و صفحه زیر برایتان باز خواهد شد. و قابل به ادیت عکس‌هایتان خواهید بود.

آموزش نصب لایت روم

آموزش نصب لایت روم در این قسمت به پایان می‌رسد. اگر مایل به آموزش بیشتر در این حوزه هستید، آموزش لایت روم با آموزش اصول و تکنیک‌های مفید در ادیت عکس‌ها به شما در این زمینه کمک خواهد کرد.

آموزش لایت روم

آموزش لایت روم

نرم افزار لایت روم مانند نرم افزار فتوشاپ، برنامه ای حرفه ای در ویرایش تصاویر است. این نرم افزار در آموزش ادیت عکس و آموزش فتوشاپ به عنوان ابزاری برای تنظیم نور و رنگ و همچنین روتوش و ادیت عکس به حساب می آید. قابلیت های این نرم افزار نیز طرفداران خود را دارد و موجب محبوبیت این برنامه شده است. JPEG از ...

%70 تخفیف
230.000 تومان
69.000 تومان
بررسی و خرید دوره

رفع مشکل نصب لایت روم

هر نرم افزاری ممکن است مشکلاتی در موقع نصب و اجرا داشته باشد. در ادامه به چند مورد از مشکلات نرم افزار و راه حل آن ها میپردازیم

رفع مشکل Develop module is disabled: این خطا زمانی رخ میدهد که نرم افزار کرک شده باشد و نرم افزار اصلی نیست. برای حل این مشکل دو راه حل دارید.

  • نرم افزار را به صورت قانونی بخرید. این مشکل برای نرم افزار های اصلی اتفاق نمی افتد.
  • کرک نرم افزار را دوباره اعمال کنید و نرم افزار را دوباره فعال کنید.

بسته شدن نرم افزار موقع ورود به بخش Develop: این خطا بیشتر به کارت گرافیک شما و تنظیمات آن برمیگردد.

  • اولین راه برای حل این مشکل آپدیت کردن درایور کارت گرافیک شماست.
  • دومین راه آپدیت نرم افزار ادوبی لایتروم است.
  • از نظر ادوبی بعضی از کارت گرافیک ها برای کار با لایتروم مناسب نیستند بنابراین حتی اگر این راه‌ها را هم انجام بدهید باز هم مشکل برای شما باقی بماند. به سایت خود ادوبی بروید و لیست کارت گرافیک های تایید ادوبی را مشاهده کنید.
  • راه حل دیگری هم برای رفع این مشکل توسط شرکت ادوبی ارائه شده است که میتوانید از طریق این لینک به آن مراجعه کنید.

خراب شدن کاتالوگ لایتروم (Lightroom corrupted): این خطا زمانی اتفاق می‌افتد که دیتابیس نرم افزار خراب شده باشد. این مشکل میتواند برای هر نرم افزاری اتفاق بیافتد. دلیل این مشکل میتواند از موارد زیر باشد:

  • مشکلات سیستم عامل
  • مشکل خود نرم افزار
  • مشکلات سخت افزاری
  • عدم دسترسی درست به هارد دیسک و عدم ذخیره درست اطلاعات در آن

حال راه جلوگیری این مشکل چیست؟

  1. سعی کنید از کاتالوگ نرم افزار بک آپ بگیرید. (گزینه Test Integrity را موقع بک آپ گیری فعال کنید تا از درستی و صحت اطلاعات مطمئن شوید.)
  2. سیستم خود را بدرستی خاموش کنید.
  3. کاتالوگ را در هارد اصلی کامپیوتر ذخیره کنید. درصورتی که مجبور به ذخیره آن در هارد دیگری شدید، حتما موقع باز کردن نرم افزار آن هارد یا قطعه را به کامپیوتر وصل کنید.

آموزش نصب پریست لایت روم

اگر به تازگی آموزش لایت روم را آغاز کرده اید و استفاده از فیلتر های لایت روم برایتان چالش برانگیز است و نمیدانید چه فیلتری برای عکستان مناسب است، پیشنهاد ما به شما استفاده از پریست لایت روم میباشد.

استفاده از پریست لایت روم و یا همان تنظیمات از قبل تعیین شده این امکان را به شما میدهد تا اگر دچار مشکلی در بخش ادیت عکس هایتان هستید و نمیدانید چه فیلتری برای عکستان مناسب است از این فیلترها استفاده کنید و عکستان را به راحتی ادیت کنید و از فیلتر های موجود نهایت استفاده را ببرید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد پریست لایت روم و کاربردهای آن ادامه مقاله آموزش نصب نرم افزار lightroom را از دست ندهید. همچنین در همین راستا برایتان آموزش نصب پریست در لایت روم را مرحله به مرحله و دقیق بیان کرده ایم. برای نصب پریست فرقی نمیکند از سیستم عامل MAC استفاده میکنید یا از سیستم عامل windows .

کاربرد پریست لایت روم

یکی از دلایل استفاده از پریست لایت روم Priest Lightroom ویرایش مجموعه عکس است. فرض کنید عکس های زیادی دارید که باید یک تم رنگی داشته باشند. از پالت های رنگ عکس برای تنظیم مشخصات عمومی عکس یا فیلم استفاده می شود. به عنوان مثال، شما می خواهید رنگ تصویر معمولاً تیره یا روشن باشد.

فایل های پریست حجم زیادی ندارند، ، می توانید با بازکردنشان در برنامه lightroom از آن‌ها نهایت استفاده را ببرید. البته با کمک این ویژگی می توانید تنظیمات را به عکس مورد نظر اضافه کنید. این تنظیمات شامل متغیرهایی مانند: مربع، کنتراست، وضوح و … میباشد.

به خاطر داشته باشید که این تنظیمات برای همه عکسها اعمال می شود و بر روی یک موضوع خاص تأثیر نمی گذارد. در این شرایط، تنظیم تن رنگ و کنتراست بسیاری از عکس های مختلف دشوار است.

حال که با پریست لایت روم و کاربرد آن بطور کامل آشنا شدید، در ادامه آموزش نصب پریست در لایت روم را بررسی خواهیم کرد.

آموزش نصب پریست در لایت روم

در اینجا نحوه نصب پریست لایت روم را برای دو نسخه LIGHTROOM CLASSIC CC و LIGHTROOM CC در اختیارتان خواهیم گذاشت.  این آموزش های برای ورژن های 2018 تا به الان را ساپورت میکند. در ادامه آموزش نصب پریست در لایت روم را برای ورژن های قدیمی روی دو سیستم عامل مک و ویندوز نیز بررسی خواهیم کرد.

اضافه كردن پريست به لايت روم روم نسخه LIGHTROOM CLASSIC CC

مرحله اول

پس از ورود به نرم افزار لایت روم، به Module Development (یا با کمک کلید میانبر D) بروید و روی علامت مثبت در سمت راست پانل Presets کلیک کنید.

 

آموزش نصب پریست لایت روم

 

مرحله دوم

از قبل پرونده های XMP  جداگانه را نصب کنید، یا یک فایل zip را نصب کنید که همه تنظیمات از قبل موجود را همزمان داشته باشد. روش دوم روشی آسان تر و و سریعتر خواهد بود. سپس روی Import کلیک کنید.

 

آموزش نصب پریست لایت روم

 

آموزش نصب پریست لایت روم

 

نصب پریست در لایت روم نسخه LIGHTROOM CC

مرحله اول

در نسخه Lightroom CC، به File> Import profiles and presets بروید.

 

آموزش نصب پریست لایت روم

مرحله دوم

از پیش تنظیمات را انتخاب کنید. یا یک فایل zip وارد کنید یا از پیش تنظیمات را انتخاب کنید و از میانبر CTRL / CMD + A برای انتخاب تمام تنظیمات قبل از دسترسی که می خواهید مستقیماً به Lightroom CC اضافه کنید، استفاده کنید.

 

آموزش نصب پریست لایت روم

 

حال که با انتقال پریست به لایت روم برای نسخه های جدید آشنا شدید، اگر از نسخه های 2017 یا قبل تر استفاده میکنید در ادامه نحوه نصب پریست لایت روم را برای نسخه های قدیمی نیز آماده کرده ایم.

نحوه نصب پریست LIGHTROOM 4, 5, 6 & CC 2017 برای ویندوز

  • برنامه را باز کنید.
  • به این آدرس بروید: Edit > Preferences > Presets
  • روی کادر با این عنوان کلیک کنید: Show Lightroom Presets Folder.
  • روی Lightroom دوبار کلیک کنید.
  • Develop Presetsرا دوبار کلیک کنید.
  • پوشه ها یا پوشه های از پیش تعیین شده را در پوشه Develop Presets باز کنید.
  • Lightroom را دوباره راه اندازی کنید.

نحوه نصب پریست LIGHTROOM 4, 5, 6 & CC 2017 برای MAC

  • برنامه را باز کنید.
  • به این آدرس بروید: Lightroom (Dialogue) > Preferences > Presets
  • روی کادر با این عنوان کلیک کنید: Show Lightroom Presets Folder.
  • روی Lightroom دوبار کلیک کنید.
  • Develop Presetsرا دوبار کلیک کنید.
  • پوشه ها یا پوشه های از پیش تعیین شده را در پوشه Develop Presets باز کنید.
  • Lightroom را دوباره راه اندازی کنید.

نحوه استفاده از پریست در لایت روم

اموزش کار با پریست لایت روم بسیار ساده است شما فقط نیاز دارید که عکس خود را در نرم افزار لایت روم باز کنید سپس برروی پریست کلیک کنید تا تغییرات اعمال شود. یا حتی میتوانید پریست را در موقع ورود عکس به نرم افزار به عکس ها اعمال کنید.

برای اعمال پریست لایت روم به قسمت Library بروید. از قسمت سمت راست منوی Quick Develop را باز کنید. تمامی پریست‌های شما در این قسمت ذخیره شده هستند. روی آن کلیک کنید و چندین عکس یا یکی از عکس‌های خود را در نرم افزار Import کنید و خواهید دید که تغییرات برروی آن ها اعمال شده است.

 

نحوه استفاده از پریست در لایت روم

آموزش ساخت پریست لایت روم

ممکن است شما تغییراتی روی عکس اعمال کرده باشید و عکس بسیار زیبایی را درست کرده باشید و بخواهید تغییراتی که روی عکس اعمال کردید را برای خود ذخیره کنید تا در آینده از آن استفاده کنید. برای این کار شما نیاز دارید تغییرات خود را به صورت پریست دربیاورید و آن را دخیره کنید تا همیشه به آن دسترسی داشته باشید.

 

آموزش ساخت پریست لایت روم

طبق عکس بالا برروی گزینه + کلیک کنید و Create Preset را انتخاب کنید. در پنجره ای که باز میشود اسم پریست خود را وارد نمایید و در قسمت Settings تنظیماتی که می‌خواهید یا نمیخواهید را انتخاب کنید و روی گزینه Create کلیک کنید. به این صورت پریست شما دخیره شد و شما میتوانید از آن برای کار‌های آینده استفاده کنید.

 

آموزش ساخت پریست لایت روم

 

پریست های جذاب لایتروم

در ادامه مقاله به بعضی از پریست حرفه ای لایت روم میپردازیم. شما میتوانید برای دانلود این پریست های جدید لایت روم به سایت‌های زیر رفته و آن‌ها را برای کار‌های خود دانلود کنید. در سایت زیر شما به تعداد محدودی از پریست های رایگان لایت روم دسترسی دارید و میتوانید آن ها را رایگان دانلود کنید.

دانلود پریست لایت روم پرتره : دانلود

دانلود پریست پاییزی لایت روم رایگان: دانلود

پریست خاکستری لایت روم رایگان، پریست طوسی لایت روم: دانلود   دانلود۲

پریست لایت روم عروسی رایگان: دانلود

پریست رنگی لایت روم: دانلود

پریست روتوش لایت روم: دانلود

پریست سینمایی لایت روم: دانلود

پریست قهوه ای لایت روم: دانلود

دانلود پریست لایت روم نئون: دانلود

پریست های لایت روم rich moody: دانلود

ذخیره عکس در لایت روم

نرم‌افزار لایت روم یک برنامه مدیریت تصویر جامع برای هر کسی است که تصاویر را مشاهده، ویرایش و سازماندهی می‌کند. به منظور ذخیره عکس در لایت روم، لایت روم از ویژگی “EXPORT” استفاده می‌کند که به کاربران امکان می‌دهد در استفاده از تصاویر، انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشند. در ادامه این مقاله از سری مقالات آموزش لایت روم، دو روش برای ذخیره عکس در لایت روم را بررسی خواهیم کرد.

روش اول ذخیره عکس در لایت روم

استفاده از توابع استاندارد EXPORT

گام اول

عکس‌هایی را که می‌خواهید ذخیره کنید انتخاب کنید. از آنجا که کار با چندین تصویر همزمان در لایت روم معمول است، قبل از اینکه کار خود را ذخیره کنید، باید دقیقاً مواردی را که می‌خواهید ذخیره کنید مشخص کنید.

روی یک تصویر کوچک یا روی نوار فیلم کلیک کنید. برای انتخاب چند تصویر به صورت جداگانه می‌توانید از Ctrl + click (Command + click در Macs) استفاده کنید یا برای انتخاب دامنه پیوسته تصاویر Shift + click کنید.

موارد موجود در کتابخانه را از صفحه فهرست، پوشه‌ها یا مجموعه‌ها انتخاب کنید. برای مرتب‌سازی انتخاب‌های خود می‌توانید از گزینه‌های فیلتر ماژول کتابخانه استفاده کنید.

گام دوم

File > Export را انتخاب کنید. در اینجا طیف گسترده‌ای از گزینه‌ها را در مورد چگونگی (و مکان) ذخیره عکس در لایت روم پیش روی شماست. از آنجا که می‌خواهید فایل‌ها را در رایانه یا دستگاه ذخیره‌سازی خود ذخیره کنید، “Hard Drive” را از منوی “Export To” در بالای پنجره انتخاب کنید.

 

کتاب آموزشی لایت روم

اگرچه گزینه  ” Export  ” به شما امکان می‌دهد کار خود را ذخیره کنید، اما بر روی پرونده‌های اصلی شما تاثیری نمی‌گذارد. به عبارت دیگر، لایت روم به جای اصلاح پرونده‌های  “Start ” که برای عکس‌های خود استفاده کرده‌اید، با تغییراتی که ایجاد کرده‌اید کپی جدیدی از عکس‌ها ایجاد می‌کند.

گام سوم

مکانی را برای ذخیره عکس انتخاب کنید. در زیر عنوان  ” Export Location “، باید یک منوی کشویی با عنوان  ” Export to:  ” را ببینید. گزینه‌های شما در این منو عبارتند از:  “Specific folder “، Choose” folder later ” و  ” Same folder as original photo ” بدون انتخاب یکی از این گزینه‌ها نمی‌توانید کار خود را صادر کنید.

 

کتاب آموزشی لایت روم

 

گام چهارم

برای نامگذاری پروژه خود از برگه  ” File Naming ” استفاده کنید. در این برگه، باید گزینه‌هایی را ببینید که می‌توانند برای نامگذاری کار شما استفاده شوند.

 

ذخیره عکس در لایت روم

گام پنجم

برای اختصاص نوع پرونده از برگه  “File Settings ” استفاده کنید. همه پرونده‌های تصویری برابر نیستند. از گزینه‌های موجود در این برگه برای تعیین کیفیت، فضای رنگ و مهمتر از همه قالب ذخیره عکس در لایت روم استفاده کنید.

 

ذخیره عکس در لایت روم

گام ششم

با استفاده از گزینه‌های زیر برگه‌های دیگر، ذخیره عکس در لایت روم را سفارشی کنید. در حالی که برگه‌های مورد بحث معمولاً بیشترین کاربرد را برای کاربران عادی دارند، در جعبه محاوره export گزینه‌های دیگری برای سفارشی کردن نحوه ذخیره کار وجود دارد.

 

ذخیره عکس در لایت روم

گام هفتم

برای پایان دادن به ذخیره عکس در لایت روم کلیک کنید. وقتی گزینه‌های صادرات خود را دقیقاً مطابق میل خود دارید، روی دکمه  ” Export  ” در پایین کادر گفتگو کلیک کنید. پرونده‌های جدید شما در مکانی که مشخص کرده‌اید ذخیره می‌شود. اموزش سیو عکس در لایت روم با این روش در اینجا به پایان می‌رسد در ادامه روش دوم ذخیره عکس در لایت روم را بررسی می‌کنیم.

 

ذخیره عکس در لایت روم

 

روش دوم سیو کردن عکس در لایت روم

استفاده از preset

گام اول

File> Export With Preset را انتخاب کنید. تنظیمات Export از پیش تعیین شده لایت روم در واقع  “میانبرهای ” برای فرآیند پس انداز است – آن‌ها مجموعه‌ای از شرایط پس انداز هستند که به شما اجازه می‌دهد فرآیند Export را به سرعت انجام دهید، اگر دقیقاً می‌دانید که چه می‌خواهید.

 

ذخیره عکس در لایت روم

 

گام دوم

preset را انتخاب کنید. گزینه‌های شما باید در زیر منو از گزینه  ” Export with Preset  ” ظاهر شود. preset‌های مختلف شرایط مختلفی را برای ذخیره عکس‌های شما تعیین می‌کنند.

 

ذخیره عکس در لایت روم

گام سوم

اگر می‌خواهید برای CD یا DVD فایلتان را Export کنید، گزینه Burn Full-Sized JPEGS را انتخاب کنید. این گزینه تصاویر JPEG با حداکثر کیفیت با وضوح 240 پیکسل در اینچ و بدون تغییر اندازه را ایجاد می‌کند. به طور پیش فرض، پرونده‌ها در  “Files on CD ” که در بالای کادر گفتگو انتخاب کرده‌اید ذخیره می‌شوند.

 

ذخیره عکس در لایت روم

گام چهارم

برای استفاده از سایر برنامه‌های Adobe گزینه DNG را انتخاب کنید. قالب پرونده DNG یک قالب داده خام است که توسط Adobe ایجاد شده است. این قالب با اکثر برنامه‌های پردازش تصویر Adobe و بسیاری از برنامه‌های غیر Adobe سازگار است. این preset پس از مکانی که مشخص کرده‌اید بدون پردازش تصاویر در این نوع پرونده ایجاد می‌کند.

 

ذخیره عکس در لایت روم

گام پنجم

یکی از گزینه های‌ایمیل را برای استفاده از‌ایمیل انتخاب کنید. همانطور که از نام آن‌ها پیداست، دو گزینه  “ایمیل ” عکس‌های شما را در اندازه‌ها و قالب‌های مناسب‌ایمیل ذخیره می‌کنند. تفاوت این دو گزینه عبارتند از:

Email : این گزینه بلافاصله‌ایمیلی را با پیوست‌ها راه‌اندازی می‌کند تا بتوانید عکس‌های خود را مستقیماً از لایت روم ارسال کنید.

Email (Hard drive)  : پرونده‌ها را با ویژگی های‌ایمیل دوستانه بر روی هارد ذخیره می‌کند.

 

ذخیره عکس در لایت روم

گام ششم

متناوباً، یک تنظیم preset برای استفاده در آینده ایجاد کنید، تا برای استفاده مجدد در وقت خود صرفه جویی کنید. برای انجام این کار، از مراحل زیر استفاده کنید:

File >Export را انتخاب کنید.

تنظیمات Export مورد نظر را برای preset خود انتخاب کنید.

روی  Add  در گوشه پایین سمت راست کادر کلیک کنید.

نام از پیش تعریف شده جدید خود را بگذارید و ” Create ” را کلیک کنید. تنظیمات از پیش تعیین شده شما اکنون در همان مراحلی که از سایر‌ایستگاه از پیش تنظیم شده استفاده کرده‌اید، در دسترس خواهد بود.

 

ذخیره عکس در لایت روم

آموزش لایت روم pdf فارسی رایگان

اگر به تازگی آموزش لایت روم را آغاز کرده‌اید، برای مشاهده، ویرایش و سازماندهی عکس‌هایتان نیاز به آموزش بیشتر دارید. به همین منظور کتاب آموزشی لایت روم را به صورت گام به گام برای شما آماده کرده‌ایم تا تمام نیاز‌های شما را بطور جامع پاسخ‌گو باشد. برای شروع نرم‌افزار لایت روم را نصب کنید و ادامه آموزش‌ها را از فایل کتاب آموزش لایت روم مشاهده کنید.

 

در این مقاله آموزش نصب پریست در لایت روم را به صورت مرحله به مرحله بیان کردیم. در ادامه به بررسی چندین پریست حرفه ای لایت روم مانند پریست رنگی لایت روم، پریست روتوش لایت روم، پریست سینمایی لایت روم، پریست های لایت روم rich moody و... پرداختیم. همچنین دو روش برای ذخیره عکس در لایت روم را بررسی کردیم.

دیدگاه کاربران

بدون دیدگاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها