70% تخفیف تمدید جشنواره نوروز 1403 برای شروعی تازه
ایجاد سند ، باز کردن سند و ذخیره سند در ایلوستریتور

ایجاد سند ، باز کردن سند و ذخیره سند در ایلوستریتور

تاریخ انتشار : مرداد ۲, ۱۳۹۸ تاریخ به روز رسانی : دی ۲۴, ۱۴۰۲ نویسنده : پشتیبانی مکتب تی وی زمان مورد نیاز مطالعه : 31 دقیقه تعداد بازدید : 4.54هزار بازدید

در این مقاله از مقالات آموزش ایلوستریتور به کار با سند (Document) در ایلوستریتور و نحوه ایجاد سند جدید در ایلوستریتور و باز کردن سند در ایلوستریتور و ذخیره سند در نرم افزار ایلوستریتور پرداختیم. نرم افزار ادوبی ایلوستریتور جهت خلق آثار برداری طراحی شده است. کار کردن با این نرم افزار دشوار نخواهد بود و با کمی تمرین می توانید تسلط نسبی پیدا کنید. نحوه ایجاد، باز کردن و ذخیره سند جدید در ایلوستریتور از مباحثی است که در ادامه خواهید دید.

آموزش سریع ایلوستریتور

دوره رایگان ایلوستریتور در نیم ساعت

همین الان با وارد کردن اطلاعات خود در فرم، دوره رایگان ایلوستریتور در نیم ساعت را به صورت رایگان دریافت کرده و 10/000 تومان شارژ هدیه دریافت نمایید.  





رمز عبور موقت همان شماره موبایل خواهد بود

نحوه ایجاد سند جدید در ایلوستریتور

در بخش اول از کار با Document در ایلوستریتور به نحوه ایجاد سند جدید در ایلوستریتور می پردازیم. برای ایجاد سند جدید در ایلوستریتور بر روی منوی file و سپس روی فرمان new کلیک چپ کنید، همچنین می توانید از کلیدهای ترکیبی Ctrl+N استفاده کنید.

سند جدید در ایلوستریتور

پس از انتخاب فرمان new یک کادر محاوره ای برای شما باز میشود با عنوان new document ،به سراغ گزینه ی more setting می رویم و می خواهیم فیلد های داخل این کادر را در مقاله کار با سند Document در ایلوستریتور بررسی کنیم.

کار با سند (Document) در ایلوستریتور

فیلد name

اولین قسمت در کار با روش ایجاد سند جدید، فیلد name هست و به این منظور است که شما بتوانید یک نام را برای سند خود انتخاب کنید و از این طریق می توانید تغییر اسم در ایلوستریتور را انجام دهید. البته به این مفهوم نیست که اگر در این قسمت نام را وارد کنید فایل شما روی سیستم save شده یا ذخیره شده است. بایستی برای ذخیره سازی فایل ، حتما اقدام کنید.

تغییر اسم در ایلوستریتور

فیلد profile

بخش بعدی در کار با document جدید در ایلوستریتور، profile سند شما است. در واقع نوع سندتان را می توانید از این قسمت مشخص کنید. می خواهیم گزینه های داخل فیلد profile در ایلوستراتور را باهم بررسی کنیم. برای این منظورم ما بر روی فلش سفید رنگ روی کادر کلیک چپ می کنیم و از لیست بازشو، گزینه مورد نظر را با کلیک چپ می توانیم انتخاب کنیم. ابتدا ببینیم هر گزینه برای چه منظوری قرار داده شده است.

profile در ایلوستراتور

  1. گزینه print برای مواردی است که می خواهید سند خود را بر مبنای مدل رنگی CMYK چاپ کنید. ما در واقع دو مدل رنگی معروف طبق مقاله کار با Document در ایلوستریتور داریم:
  • یکی RGB که از سه رنگ اصلی Red، Green و Blue یعنی قرمز، سبز و آبی تشکیل شده است.
  • مدل رنگی CMYK که از رنگ های Cyan ، Magenta ، Yellow و Black یعنی سبز ، آبی، سرخابی، زرد و سیاه تشکیل شده است.

در واقع اسنادی که شما باید برای چاپ می فرستید اگر بصورت افست هست و به طور مثال قرار است روی کاغذ چاپ شود، حتما بایستی مدل رنگی خودتان را بر مطابق با نحوه کار با Document در ایلوستریتور بر اساس CMYK تعریف کنید و اسنادی که قصد انتشار آن را در محیط وب دارید و یا اینکه فقط می خواهید آن ها را از طریق نمایشگرها مشاهده کنید بایستی مدل رنگی RGB را برای آن ها انتخاب کنید. پس اینجا گزینه print برای اسنادی است که شما قصد چاپ آن را مبتنی بر مدل رنگی CMYK  دارید.

2. قسمت بعدی گزینه web است. با این گزینه شما سندی را که مربوط به طراحی صفحات وب است تنظیم می کنید اگر قرار است صفحه یا سندی را طراحی کنید که در محیط وب منتشر شود و مبتنی بر مدل رنگی RGB باشد، این گزینه را می توانید انتخاب کنید. با این گزینه ها به راحتی می توانید ویرایش رنگ در ایلوستریتور برای اشکال را انجام دهید.

3. گزینه بعد Mobile است. سندی که در دستگاه هایی مثل iphone و یا ipad استفاده می شود را شما می توانید با این گزینه تنظیم کنید. بخش بعدی Film & Video است. سندی که در نهایت برای تولید فیلم استفاده می شود که می توانید از این گزینه آن را فعال کنید.

 فیلد number of artboards

کادر بعدی ای که در کار با Document در ایلوستریتور بررسی می کنیم number of artboards خواهد بود. در این قسمت شما می توانید تعداد آرت بردهای سند یا بوم خود را تنظیم کنید. این کار را می توانید بعد از ایجاد سند هم انجام دهید یعنی اگر اینجا تعداد آرت بردها یا بوم ها را مشخص نکردید ایرادی ندارد بعدا در حین کار یا بعد از اینکه سند را ایجاد کردید می توانید این گزینه ها را تغییر دهید یعنی می توانید تعداد آرت برد ها را بیشتر کنید و یا اینکه  اگر آرت بردی را قبلا ایجاد کردید و دیگر نیازی به آن ندارید حذف کنید.

اگر بیش از یک آرت برد را در کار با Document در ایلوستریتور انتخاب کرده باشید می توانید با کلیک کردن بر روی فلش های به سمت بالا و پایین، مقادیر را زیاد و یا کم کنید. همچنین اگر هنگام کلیک کردن بر روی این فلش های کوچک کلید shift را نگه دارید میبینید که پرش های شما به اندازه ده تا ده تا خواهد بود. یعنی اگر کلید shift را پایین نگه داریم و روی فلش ها کلیک کنیم پرش های ده تا ده تا خواهیم داشت. اما اگر shift را نگه ندارید میتوانید یکی یکی به سمت بالا و یا به سمت قبل حرکت کنید.

چیدمان آرت بورد ها

ما در این بخش به آموزش آرت برد در ایلوستراتور پرداختیم.  در اینجا اگر بیش از یک آرت بورد را انتخاب کنید، خواهید دید گزینه هایی در این قسمت فعال می شود که مربوط به چیدمان آرت بردها در صفحه است. اولین گزینه در مقابل تعداد مشخص شده ی آرت بوردها  ، همانطور که ملاحظه می کنید grid by row است که به معنی چیدن آرت برد ها در تعداد ردیف های دلخواه می باشد. شما می توانید مشخص کنید تعداد آرت برد هایتان به صورت سطری یا ستونی نمایش داده شود. بسته به اینکه به صورت سطری یا ستونی نمایش داده شود شماره گذاری آرت برد ها هم تغییر خواهد کرد.

وقتی به صورت سطری آرت بردها را تشکیل می دهید و تعداد ستون هایتان را هم مشخص کردید، مثلا میخواهید حدود 8 آرت برد در سه ستون باشد،  ابتدا اگر گزینه بصورت سطری تعریف شده باشد و grid by row فعال باشد،  آرت برد شماره 1، آرت برد شماره2 و آرت برد شماره 3 در سطر اول چیده می شود و وقتی که سه ستون تکمیل شد به سطر بعدی می آید و بقیه آرت برد ها را پشت سر هم می چیند.

ما در مقاله کار با Document در ایلوستریتور برای اینکه یک مثالی برایتان زده باشیم که این مطلب راحت تر قابل درک شود، می گذاریم این گزینه در حالت grid by row باقی بماند و تعداد ستون ها راهمین سه تنظیم میکنیم و تعداد آرت برد ها راهم بر روی گزینه 8 باقی می گذاریم کادر را با همین شرایط create می کنیم.

آرت برد در ایلوستراتور

همانطور که ملاحظه می کنید می بینید که در این تصویر از مقاله آموزش ایجاد سند جدید در ایلوستریتور، 8 تا آرت برد داریم و اگر در نمای ویرایشی آرد باشیم میبینیم که آرت برد ها به این ترتیب قرار گرفته اند: آرت برد شماره 1، آرت برد شماره2، آرت برد شماره3 دقیقا در 3 ستون قرار گرفته اند و به صورت سطری شماره ها انجام می شود در سطر بعد میبینید که شماره 4،5،6و .. تا کل آرت برد ها در صفحه قرار گیرد.

آرت برد در ایلوستراتور

سندمان را مطابق کار با Document در ایلوستریتور  می بندیم و به کادر new برمیگردیم. گزینه بعد arrange by row هست یعنی مرتب کردن یا قرار دادن همه ی آرت برد ها در یک ردیف اگر باز این گزینه را فعال کنید و بر روی create document کلیک کنید.

ذخیره سند در ایلوستریتور

می بینید که آرت برد های شما همه در یک ردیف قرار میگیرند یا مرتب میشوند.

آرت برد در ایلوستراتور

مجدد طبق کار با سند (Document) در ایلوستریتور به کادر new برمیگردیم حالت بعد گزینه arrange by column است. یعنی قرار دادن آرت برد ها در یک ستون پس وقتی این گزینه را فعال کنید و کادر را create کنید.

کار با سند (Document) در ایلوستریتور

می بینید که آرت بردها به صورت تک ستونی در یک ستون برای شما قرار می گیرند.

آرت برد در ایلوستراتور

گزینه بعد که در کار با سند (Document) در ایلوستریتور، ملاحظه میکنید change to right-to-left layout است شما با این گزینه می توانید مشخص کنید که اگر سندی که طراحی می کنید به زبان فارسی است بر اساس  right to left آورده شود. اما اگر سند شما یک سند فرضا انگلیسی هست و بایستی چیدمان سند از چپ به راست باشد می توانید گزینه left to right را برایش فعال کنید.

سند جدید در ایلوستریتور

فیلد size

در قسمت بعدی از کار با سند (Document) در ایلوستریتور میرسیم به بخش اندازه کاغذی که  شما می خواهید برای سند تان انتخاب کنید. در کادر بازشوی سایز می توانید مقادیر استاندارد کاغذ را برای سند و یا آرت برد خودتان تنظیم کنید. در صورتی که نیاز به تعریف یک سایز سفارشی و یا دلخواه داشته باشید می‌توانید مقادیر را در قسمت های width و height تعریف کنید.

به این ترتیب که فرض کنید مثلاً ما قرار است که یک پوستر را با سایز ۵۰ در ۷۰ سانتی متر تنظیم کنیم ابتدا واحد اندازه گیری خودمان را از کادر بازشوی units تنظیم می کنیم و بر روی گزینه centimeters می‌گذاریم، کلیک چپ می‌کنیم و گزینه centimeters را انتخاب میکنیم. اکنون در کادر width با drag کردن از طریق کلید سمت چپ موس مقداری که در داخل این کادر قرار گرفته را انتخاب می‌کنیم و یا select می‌کنیم و مقدار 50 را از طریق صفحه کلید تایپ میکنیم برای ارتفاع یا height هم همینطور مقدار ۷۰ سانتی متر تنظیم می کنیم.

کار با سند (Document) در ایلوستریتور

فیلد orientation

بخش بعدی مقاله کار با سند (Document) در ایلوستریتور، orientation یا نحوه قرار گرفتن سند شما هست که می توانید از طریق آن گزینه portrial یا حالت عمودی را برای جهت سند خودتان انتخاب کنید که در حالت عمودی (حالت ایستاده) قسمت بالای کاغذ قسمت کم پهنای آن خواهد بود و  یا گزینه landscape را برای سند انتخاب کنید. حالت landscape یا حالت افقی (حالت خوابیده) قسمت بالای سند قسمت عریض کاغذ خواهد بود.

سند جدید در ایلوستریتور

فیلد bleed

این بخش از کار با سند (Document) در ایلوستریتور درمورد فضای bleed یا حاشیه در ایلوستریتور هست. فضای bleed یا حاشیه و یا مرز اطمینان برای  مواقعی استفاده می شود که قصد داشته باشیم کاری را که چاپ کردیم برش بزنیم. در مواقعی که کارمان در اندازه و سایزی تنظیم شده که برای آن یک کاغذ با سایز استاندارد وجود ندارد این کار بایستی روی کاغذ های بزرگتر چاپ شود و بعد اطراف آن برش بخورد. اگر که هر چهار طرف کار قرار است که برش بخورد شما گزینه های top، bottom، left و right را، یعنی بالا،پایین، چپ و راست را برای چهار طرف سند خودتان تنظیم می کنید.

استاندارد bleed یا مرز یا حاشیه اطمینان در دنیا حدود ۳ میلیمتر است اما در کشور ما این مقدار تا ۵ میلیمتر یعنی نیم سانتیمتر هم تنظیم میکنیم. برای این کار بهتر است که واحد اندازه گیری را روی گزینه میلیمتر تنظیم کنیم و یا می‌توانیم با فلش های پایین یا بالای کادر top، bottom و غیره این سایز را مشخص کنیم و یا اینکه خودمان این سایز را انتخاب کنیم.

داخل کادر را انتخاب کنیم و مقداری که میخواهیم را از طریق صفحه کلید وارد کنیم مشاهده می کنید به محض اینکه ما یک کادر را تنظیم می‌کنیم بقیه کادرها هم متناسب با آن تنظیم می شوند که به این علت است که این آیکون لینک یا زنجیر که اصطلاحا اینجا نامش Make all settings the same است همه ی تنظیمات را یکسان در نظر می گیرد. وقتی این گزینه فعال هست به محض اینکه شما یک کادر را تنظیم می کنید بقیه کادرها هم برابر با آن تنظیم خواهد شد.

حاشیه در ایلوستریتور

اما یک وقتی هست که شما فقط می‌خواهید این حاشیه اطمینان را برای دو طرف، سه طرف و یا یک طرف تعریف کنید پس در آن حالت می توانید لینک را از حالت فعال در بیاورید و بعد مقادیری که لازم است درآن قسمت وارد شود را تنظیم کنید و بقیه قسمت ها را مقدارش را صفر کنید.

مثلا ما قسمت right و top را لازم داریم که برش بخورد پس 3 میلیمتر را برایش تعریف کردیم ولی مقدار bottom و left یعنی پایین و سمت چپ را روی مقدار صفر می توانیم تنظیم کنیم. پس در صورتی که لینک فعال نباشد می توانیم هر کدام از این مقادیر را به صورت مجزا تنظیم کنیم. ما در اینجا به ایجاد حاشیه در ایلوستریتور پرداختیم، امیدواریم ادامه مقاله کار با سند (Document) در ایلوستریتور نیز برایتان سودمند باشد.

ایجاد حاشیه در ایلوستریتور

با همین حالت کادر را create می‌کنیم تا سند باز شود. دو خط راهنمای قرمز در قسمت top یا بالای کاغذ و در قسمت right یا سمت راست کاغذ را ملاحظه می کنید.

ایجاد حاشیه در ایلوستریتور

وقتی  zoom را روی سند زیاد می کنیم، ملاحظه می کنید که این فضا یا این مقدار به اندازه ۳ میلیمتر اینجا تنظیم شده است.

کار با سند (Document) در ایلوستریتور

بنابراین زمانی که ما داریم کارمان را طراحی می کنیم حتما بایستی دقت کنیم که کار را روی چهارچوب قرمز بندازیم نه روی چهارچوب سفید صفحه ، چون زمانی که برش بخورد اگر یک زمانی تیغ برش به سمت داخل رفت بخشی از کارمان از بین نرود و یا اگر به سمت خارج رفت سفیدی کاغذ دور تا دور کار باقی نماند. به فیلد بعدی در نحوه کار با Document در ایلوستریتور  توجه کنید.

فیلد advanced

مجدداً برمیگردیم به کادر new و در مقاله کار با سند (Document) در ایلوستریتور، میرسیم به بخش Advanced ، می‌خواهیم ببینیم که این بخش شامل چه گزینه هایی است. برای باز کردن بخش Advanced کافی است که روی فلش سفید کلیک چپ کنید و قسمت advanced را باز کنید. اولین بخشی که ملاحظه می کنید قسمت color mode است که شما می‌توانید از طریق این گزینه، mode رنگ تان را برای سند انتخاب کنید.

خدمتتان گفتیم که در صورتی که سند ما قرار است چاپ شود بایستی از مد رنگی CMYK استفاده کنیم چون چاپخانه ها دستگاههای چاپ از ۴ تا جوهر، سبز آبی یا cyan، magenta یا سرخابی، yellow یا زرد و black یا مشکی استفاده می‌کنند و از ترکیب این چهار رنگ درواقع رنگ تصاویر ما در می آید و چاپ می شود. در صورتی که قرار است سند ما فقط در محیط وب منتشر شود و یا فقط از طریق نمایشگرها نمایش داده شود، می‌توانیم مد رنگی در ایلوستریتور را بر روی گزینه RGB و یا سه رنگ اصلی قرمز، سبز، آبی تنظیم کنیم.

مد رنگی در ایلوستریتور

فیلد raster effects

بخش بعدی مقاله کار با Document در ایلوستریتور، فیلد raster effects می باشد. این بخش رزولوشن در ایلوستریتور هسن که باید برای تصاویری که در داخل آن ها افکت های پیکسلی و یا رستری استفاده شده است تنظیم شود. یعنی به صورت پیش فرض در کادر advanced این گزینه روی 300ppi تنظیم شده است. رزولوشن به تعداد پیکسل هایی که در واحد inch قرار می‌گیرد گفته می شود یعنی وقتی میگوییم 300ppi یعنی در هر واحد اینچ ما ۳۰۰ پیکسل در طول و ۳۰۰ پیکسل در عرض داریم و هر چه تعداد پیکسل های تصویر پیکسلی یا رستری ما بیشتر باشد کیفیت و وضوح آن بالاتر خواهد بود.

برای تصاویر پیکسلی که قرار است چاپ شود حتما بایستی رزولوشن ۳۰۰ را تنظیم کنیم. بنابراین اگر در سندی که ما داریم طراحی میکنیم افکت های رستری وجود دارد و یا اینکه از تصاویر رستری یا پیکسلی در بعضی جاها استفاده شده است این رزولوشن مربوط به اون قسمت است در غیر این صورت اگر طرح ما کاملاً بر اساس وکتور هست عملاً این گزینه هیچ کاربردی برای طرح های وکتور ندارد.

رزولوشن در ایلوستریتور

فیلد preview mode

preview mode قسمت بعدی در مقاله کار با سند (Document) در ایلوستریتور است. با کلیک چپ کردن بر روی فلش کادر بازشو آن را باز می کنم. گزینه default حالت پیش فرض برنامه است، حالت mode یا حالت pixel برای نمایش پیکسل در ایلوستریتورهست که حالتی است که می توانید فقط نمایش پیکسل ها  را داشته باشید و حالت overprint در صورتی که در سند شما برای رنگ هایی که  روی هم افتادند ترکیب رنگ تعریف شده باشد و یا حالت overprint تعریف شده باشد با انتخاب این گزینه شما می توانید آن ها را ملاحظه کنید.

نمایش پیکسل در ایلوستریتور

فیلد templates

بخش دیگری که در new document در مقاله کار با Document در ایلوستریتور ملاحظه می کنید بخشی است به نام templates که در صورتی که تمایل داشته باشید که سند شما بر اساس یکی از template ها یا الگوهای از پیش تعریف شده توسط شرکت ادوبی باز شود می توانید با کلیک کردن  بر روی گزینه templates وارد کادر محاوره ای templates شوید و از لیست الگوهایی که نرم افزار برای شما قرار داده نوع الگوی مورد نظر خودتان را انتخاب کنید و با استفاده از آن الگو سند خودتان را باز کنید.

ذخیره سند در ایلوستریتور

در پایان مراحل بالا که طبق کار با ساخت سند جدید در نرم افزار ایلستریتور پیش رفتید، بر روی گزینه create document کلیک می کنیم تا کادر خودمان را تایید کنیم و به این ترتیب سند باز شود. در این جا قصد داریم یک نکته را خدمت شما عرض کنیم.

اگر مایلید که بدون ظاهر شدن کادر new document فقط با تنظیم های قبلی یعنی تنظیم هایی که آخرین بار در کادر new document انجام داده اید فایل جدید را ایجاد کنید می توانید از کلیدهای ترکیبی alt+ctrl+N کمک بگیرید ما اینجا این سند را می بندیم. اگر کلید های ترکیبی alt+ctrl+N صفحه کلید را با هم بزنیم مشاهده می کنید که با همان تنظیم های فایل قبلی، فایل جدید باز می شود.

در این قسمت مقاله کار با سند (Document) در ایلوستریتور قصد داریم که نحوه ایجاد سند جدید در ایلوستریتور را با استفاده از الگو یا template خدمت شما توضیح دهیم. این سند را می بندیم برای باز کردن و ایجاد سند جدید با استفاده از الگو یا template بر روی منوی file و سپس روی فرمان new from template کلیک چپ می کنیم و آن را اجرا می کنیم و یا می توانیم از کلیدهای ترکیبی shift+ctrl+N  برای باز شدن فایل جدیدمان بر اساس یک الگو یا template استفاده کنیم.

سند جدید در ایلوستریتور

بعد از انتخاب این فرمان در مقاله کار با ساخت سند جدید در نرم افزار ایلستریتور خواهید دید کادر new from template برای شما باز می شود. می بینید که شرکت ادوبی یک فولدر یا پوشه ای را برای شما قرار داده به نام blank templates که اگر دوبار کلیک چپ کنید بر روی این پوشه می توانید وارد آن شوید و یا اینکه می توانید با انتخابش و با کلیک چپ بر روی گزینه new وارد بخش template ها یا فایل های الگو شوید.

در صورتی که ما قرار است مثلا یک جعبه در ایلوستریتور طراحی کنیم میتوانیم الگوی boxes را انتخاب کنیم و با کلیک چپ بر روی گزینه new آن را باز کنیم و یا اینکه روی گزینه boxes دوبار کلیک چپ انجام بدهیم و فایل را بر اساس این الگو باز کنیم.

سند جدید در ایلوستریتور

همانطور که در مقاله کار با سند (Document) در ایلوستریتور ملاحظه می کنید شرکت ادوبی یک سری جعبه هایی را که طراحی استاندارد داشته است اینجا قرار داده و ما میتوانیم اگر برای طراحی کاری که انجام می خواهیم بدهیم دقیقا همین سایزهای جعبه و همین شکل طراحی جعبه را احتیاج  داریم از این فایل های الگو استفاده کنیم.

مجدداً یک فایل template دیگر را برای شما باز می کنیم. روی ضربدر یا close سند کلیک می کنیم آن را می بندیم. از منوی file روی new from template کلیک چپ می کنیم، دو بار کلیک چپ بر روی blank templates و این بار گزینه labels را می توانیم انتخاب کنیم دوبار کلیک چپ می‌کنیم.

سند جدید در ایلوستریتور

در کار با سند (Document) در ایلوستریتور می بینید سایزهای مختلفی برای طراحی label یا برچسب وجود دارد که در اختیار ما قرار می گیرد. باز اگر که ما می خواهیم یک label یا برچسب را در ایلوستریتور طراحی کنیم می‌توانیم از این آرت بردها کمک بگیریم. سند دیگری را باز میکنیم. این بار می توانیم cd cases را انتخاب کنیم.

 سند جدید در ایلوستریتور

دوره نرم افزار ایلوستریتور از صفر تا صد

دوره نرم افزار ایلوستریتور از صفر تا صد

برنامه ایلوستریتور که تقریبا می توان از آن به دلیل وکتور بودن به عنوان محبوب ترین برنامه طراحی گرافیک نام برد، امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. از این برنامه به منظور طراحی لوگو ، کارت ویزیت، اینفو گرافیک آموزش نقاشی دیجیتال و دیگر طراحی های گرافیکی می توان استفاده کرد. خلق تصاویر در ...

%70 تخفیف
662.000 تومان
198.600 تومان
بررسی و خرید دوره

باز کردن سند در ایلوستریتور

برای باز کردن سند در ایلوستریتور که از قبل بر روی سیستم ذخیره شده چهار روش پیشنهاد می شود:

روش اول |قسمت Recent

برای باز کردن سند در ایلوستریتور فایل ذخیره شده مورد نظر از قسمت Recent داخل محیط ایلوستریتور را انتخاب میکنم.

 باز کردن سند در ایلوستریتور

در صورتی که باز کردن سند در ایلوستریتور را مد نظر داشته باشید می توانبد با برگشتن به قسمت home نرم افزار فایل ذخیره  شده دیگر را انتخاب کنید.

 باز کردن سند در ایلوستریتور

مشاهده می کنید که هر دو فایل با تب های مجزا باز می شوند.

 باز کردن سند در ایلوستریتور

 روش دوم | دستور open

برای اجرای دستور open در باز کردن سند در ایلوستریتور از طریق منوی فایل بر روی منوی فایل کلیک چپ می کنیم و بر روی فرمان open کلیک چپ می کنیم و آن را اجرا می کنیم.

روش سوم | کلیدهای ترکیبی Ctrl+O

استفاده از کلیدهای ترکیبی Ctrl+O در باز کردن سند در ایلوستریتور که می توانید با استفاده از این کلیدها خیلی سریع به کادر محاوره ای open دسترسی پیدا  کنید.

 باز کردن سند در ایلوستریتور

روش چهارم | open در محیط  Home

کلیک چپ کردن روی لینک open در باز کردن سند در ایلوستریتور که در سمت چپ محیط home ایلوستریتور قرار گرفته است.

 سند جدید در ایلوستریتور

پس از ورود به کادر محاوره ای open بایستی مسیر فایل مورد نظر خودتان را با دو بار کلیک چپ بر روی فولدرها و  مسیرها باز کنید سپس اگر فقط یک فایل  مدنظرتان است با انتخاب آن فایل بر روی دکمه open کلیک کنید تا آن را باز کنید همچنین می توانید با دو بار کلیک چپ برای باز کردن سند در محیط ایلوستریتور فایل مورد نظرتان را باز کنید.

در صورتی که چندین فایل را می خواهید انتخاب کنید اگر  پشت سر هم هستند از طریق drag کردن به وسیله کلید سمت چپ موس می توانید فایل ها را به حالت انتخاب درآورید و به یکباره همه فایل ها را با باز کردن سند در ایلوستریتور انجام دهید. اما اگر فایل های شما به صورت پراکنده قرار دارند با نگه داشتن کلید ctrl می توانید آن ها را به صورت پراکنده انتخاب کنید و سپس با باز کردن سند در ایلوستریتور انجام دهید. ما در اینجا دو فایل 1 و 2 را که هر دو با پسوند AI. هستند و هر دو در واقع فرمت های پیش فرض نرم افزار ایلوستریتور  هستند را انتخاب می کنیم و با کلیک چپ بر روی open آن ها را باز می کنیم.

 باز کردن سند در ایلوستریتور

همانطور که ملاحظه می کنید هر دو فایل در محیط ایلوستریتور با تب های مجزا باز می شود.

 سند جدید در ایلوستریتور

اگر قصد داشتید دسترسی راحت تری به فایل هایی که اخیرا در نرم افزار خود باز کردید داشته باشید، به این شیوه عمل کنید. بر  روی منوی file کلیک چپ می کنیم و به جای اینکه روی فرمان open کلیک چپ کنیم و از این طریق بازشان کنیم میدانیم که  در بخش open recent files ده تا فایلی که اخیرا در نرم افزار باز شده قابل دسترسی خواهند بود.

میتوانیم وارد زیر منوی آن  شویم و فایل های مورد نظرمان را با کلیک چپ انتخاب کنیم و مجددا باز کنیم.

 باز کردن سند در ایلوستریتور

قابل به ذکر است که این ده فایل در محیط home نرم افزار در قسمت recent هم که قبلا راجع به آن صحبت کردیم قابل  مشاهده می باشند.

مورد بعدی که می خواهیم برایتان توضیح دهیم وارد نمودن سندهای مختلف داخل سند جاری است. ما ابتدا یک سند را توسط باز کردن سند در ایلوستریتور برای خودمان باز می کنیم طبق آموزش های قبل بر روی منوی file کلیک چپ می کنیم و فرمان new را انتخاب می کنیم در کادر محاوره ای new document سایز A4 را انتخاب می کنیم و بر روی گزینه landscape کلیک می  کنیم تا فعال شود و سپس بر روی create document کلیک می کنیم تا سند باز شود.

برای وارد نمودن اسناد به سند جاری بر روی منوی فایل کلیک چپ می کنیم و فرمان place را انتخاب می کنیم، می توانیم از  کلیدهای ترکیبی shift+ctrl+P هم استفاده کنیم.

 باز کردن سند در ایلوستریتور

با اجرای این فرمان یک کادر محاوره ای مشابه open برای شما باز می شود که شما می توانید از طریق این فرمان سندهای مختلفی را انتخاب کنید و در داخل سند جاری خودتان آن ها را place  کنید.به عنوان مثال ما یک فایل پیکسلی را انتخاب می  کنیم. یک فایل با فرمت jpg هست که یکی از فرمت های رایج پیکسلی است. چند گزینه در کادر هست که استفاده از آن متداول  است و برایتان می خواهیم توضیح دهیم.

 باز کردن سند در ایلوستریتور

گزینه link اگر تیک داشته باشد که بصورت پیش فرض تیک دارد شما با place کردن فایل به ارتباط بین سند جاری با سندی  که این فایل داخل آن طراحی شده را برقرار می کنید در صورتی که ما این فایل را یعنی فایل اصلی را در نرم افزار دیگری یا حتی در نرم افزار ایلوستریتور تغییری روی آن اعمال کنیم و یا ویرایش کنیم به دلیل اینکه link تیک خورده در این قسمت  تغییرات را در این سند هم مشاهده خواهیم کرد در صورتی که این تیک را برداریم ارتباط و یا لینک را با فایل اصلی قطع  میکنیم اگر فایل اصلی را در نرم افزار دیگری یا حتی در خود نرم افزار ایلوستریتور ویرایش کنیم دیگر تغییرات بر روی  سند  جاری که الان این فایل در داخل آن place می شود اتفاق نخواهد افتاد.

ما با گزینه link ، place را انجام میدهیم. همانطور که ملاحظه می کنید در کنار نشانگر موس ما یک تصویر کوچکی از سندی که ما انتخاب کردیم نمایش داده میشود که اگر شما یک کلیک چپ در صفحه انجام دهید فایلتان با همان سایز اصلی در داخل سندتان place خواهد شد.

 باز کردن سند در ایلوستریتور

اما اگر ما drag کنیم می توانیم در ابعادی که خودمان برای کادر مشخص میکنیم فایل را قرار دهیم . پس به این ترتیب شما می  توانید یک فایل را در سند جایگذاری کنید.

زمانی که فایل در سند شما به این شکل place می شود اگر پنل layers را باز کنیم میبینید لایه ها در ایلوستریتور اینجا قرار گرفته و به این  صورت است. یک لایه اصلی به نام layer1 و یک لایه ای که به صورت sub layer در داخل این قسمت قرار گرفته یعنی زیر  شاخه لایه یک شده در مقابل آن گزینه linked قرار گرفته که مشخص میکند که این لایه با سند دیگری لینک هست که ادغام لایه ها در ایلوستریتور را نشان می دهد.

لایه ها در ایلوستریتور

اما اگر فایل را بصورت دیگری place کنیم این بار گزینه template را هم تیک می زنیم.

لایه ها در ایلوستریتور

همانطور که ملاحظه می کنید با این حالتی که place شد شما دیگر آن شفافیت ابتدا را ندارید و می بینید که تصویر شما وقتی در لایه قرار میگیرد بصورت پیش فرض لایه آن قفل است یعنی هر چه کلیک می کنید قابل انتخاب شدن نیست.

همانطور که ملاحظه می کنید این لایه یک لایه مجزا غیر از layer1 شما باز شده یعنی یک لایه الگوی مجزا باز شده و در داخل لایه الگو  به صورت لینک شده قرار گرفته است.

لایه ها در ایلوستریتور

به کادر place برمیگردیم در حالی که تصویری که place کرده بودیم در حالت انتخاب قرار داشته باشد یعنی شما با ابزار  selection کادر این تصویر را انتخاب کنید طوری که دستگیره ها در اطراف کادر فعال باشد.

لایه ها در ایلوستریتور

پس مجدد به فرمان place برمیگردیم و این بار تصویر جدیدی را جایگزین تصویر قبلی می کنیم چون می خواهیم با همان سایز  یا همان استاندارد باشد. تصویر جدیدمان را انتخاب می کنیم و گزینه replace یا جایگزینی را تیک می زنیم. بر روی دکمه  place کلیک چپ می کنیم تا فرمان اجرا شود.

لایه ها در ایلوستریتور

مشاهده کردید که با انتخاب چک باکس replace شما می توانید تصویر جدیدی  را جایگزین تصویر قبلی خود کنید.

جابجایی لایه ها در ایلوستریتور

ذخیره سند در ایلوستریتور

همانطور که در کار با سند (Document) در ایلوستریتور  مشاهده می کنید باز باکس ها و یا کاورهایی که برای سی دی یا دی وی دی به صورت استاندارد وجود دارد و می توانید استفاده کنید، template های آن در اینجا قرار گرفته است. اگر باز طرحی را که ما داریم طراحی میکنیم عینا شبیه این گزینه ها است ما می‌توانیم از این الگوها برای کارمان استفاده کنیم. فقط دقت داشته باشید اگر که یک فایل الگو را باز کردید، اگر توجه کنید اینجا ما کادر save as را برای شما باز میکنیم از طریق منوی file میخواهیم برای ذخیره نمودن اسناد در ایلوستریتور اقدام کنیم.

خروجی گرفتن از ایلوستریتور

در کادر save as type همانطور که ملاحظه می کنید پسوند پیش فرضی که نرم افزار دارد (AI.*) هست و پسوندی که برای فایل های template تعریف کرده است (AIT.*) است.

خروجی گرفتن از ایلوستریتور

این به این مفهوم هست که اگر ما بیاییم یک تغییری بر روی فایل template که از طریق منوی file باز کردیم، ایجاد کنیم و فقط گزینه save یا ذخیره سند در نرم افزار ایلوستریتور بر روی همون file رو بزنیم و یا اینکه از کلیدهای ترکیبی ctrl+S استفاده کنیم بلافاصله کادر save as برای ما باز می شود یعنی شما کلا داخل هیچ نرم افزاری روی فایل الگو و یا template نمی‌توانید تغییرات را ذخیره کنید.

حتما بایستی یک نام جدید برای فایل خودتان تعریف کنید پسوند پیش فرض را برای آن تعریف کنید (AI.*) و مکان ذخیره سازی را می توانید برای آن مشخص کنید و بعد بر روی دکمه save کلیک چپ کنید و به این ترتیب ذخیره سند در نرم افزار ایلوستریتور را انجام دهید.

بعد از اینکه فایل خودتان را به صورت یک فایل (AI.*) ذخیره کردید، آن وقت می توانید ویرایش های بعدی را هم و با زدن کلیدهای Ctrl+S یا فرمان Save روی همان فایل ذخیره کنید.

مفتخریم که تا پایان مقاله نحوه ایجاد، باز کردن و ذخیره سند جدید در ایلوستریتور همراه ما بودید.

نماهای قابل‌مشاهده در یک سند

در حال حاضر ما سندی را که قبلاً در محیط ایلوستریتور طراحی‌شده را برای شما باز کردیم در حالت عادی شما سندتان را در نمای preview مشاهده می‌کنید که در این نما شما موضوعات خودتان را به همراه رنگ و جزئیات کامل به‌صورت وکتور مشاهده خواهید کرد.
اما نماهای دیگری هم قابل‌دسترس هستند که در این آموزش ایلوستریتور آن ها را بررسی میکنیم،برای اینکه بتوانید آن‌ها را فعال کنید بایستی به منوی view مراجعه کنید با کلیک چپ بر روی منوی view می‌توانیم به این نماها دسترسی پیدا کنیم. بخشی که مربوط به نماهای نمایشی من است در این قسمت قرارگرفته است.

چاپ رنگی در ایلوستریتور
حالا می‌توانیم به‌عنوان‌مثال گزینه outline را بزنیم که مشاهده می‌کنید زمانی که اوت لاین در ایلوستریتور را انتخاب می‌کنیم شکل ما به صورت خط‌های دور و یا مسیر دیده می‌شود.گاهی وقت‌ها ممکن است سند ما آن‌قدر شلوغ باشد که وقتی بخشی از آن را بزرگ می‌کنیم و یا احیاناً صفحه سند را جابه‌جا می‌کنیم مقدار غیرمنتظره‌ای زمان صرف شود به دلیل اینکه ممکن است حجم کار بالا باشد و این اصلاً جالب نیست.

اوت لاین در ایلوستریتور
در حالت outline رنگ موضوعات دیده نمی‌شود هم‌چنین می‌توانید پنجره‌های اسناد خودتان را باهم مقایسه کنید. می‌توانید یک سند را بر روی حالت outline بگذارید و سند دیگر در حالت preview در ایلوستریتور قرارگرفته باشد. زمانی که کار خودتان را روی حالت outline قرار می‌دهید اگر به منوی view مراجعه کنید می‌بینید که به‌جای گزینه outline دوباره گزینه preview قرار می‌گیرد. با کلیک کردن بر روی گزینه preview می‌توانید دوباره به حالت پیش‌نمایش عادی برگردید و یا اینکه از کلیدهای ترکیبی ctrl+Y استفاده کنید.

اوت لاین در ایلوستریتور
اما نمای دیگری که می‌توانیم از آن استفاده کنیم نمای pixel preview است که زمانی که قرار است طرح وکتوری خودمان را در محیط وب استفاده کنیم و یا در نمایش گرهای دستگاه‌هایی مثل موبایل و یا تبلت از آن استفاده کنید دیگر طرح ما یک طرح وکتور نخواهد بود بلکه بایستی تبدیل به یک طرح پیکسلی شود. برای این منظور شما می‌توانید وضعیت سندتان را در حالت پیکسل هم مشاهده کنید و ببینید که اگر خروجی را به‌صورت یک خروجی پیکسلی از کارتان بگیرید وضعیت شما به چه صورت خواهد بود.
برای خروجی گرفتن از ایلوستریتور بر روی منوی view کلیک چپ می‌کنیم و گزینه pixel preview را انتخاب می‌کنیم و یا اینکه از کلیدهای ترکیبی alt+ctrl+Y استفاده می‌کنیم. همان‌طور که مشاهده کردید مقداری تغییرات در سند ایجاد شد و مشاهده می‌کنید که چه مقدار تفاوت بین حالت pixel preview و حالت وکتور یا preview عادی است. چنانچه ابزار zoom  در ایلوستریتور را برداریم و بر روی بخشی از کار zoom کنیم دقیقاً می‌توانیم پیکسل‌های تصویر را مشاهده کنیم و هم‌چنین شما می‌توانید افت کیفیت را هم در حالت pixel preview به‌راحتی ببینید.

ابزار zoom در ایلوستریتور
طبیعتاً چاره‌ای نداریم زمانی که قرار باشد تصویری برای حالت وب و یا به‌عنوان خروجی در نمایشگرها بخواهد استفاده شود حتماً باید از آن‌یک خروجی پیکسلی گرفته شود بنابراین طرح وکتور من در حالت پیکسلی در اندازه واقعی یعنی اندازه 100% بازهم کیفیت تصویر بد نیست. اما چنانچه روی تصویر zoom انجام شود می‌بینید که هر چه مقدار zoom بیشتر شود در حالت پیکسلی کیفیت پایین می‌آید.
مجدداً به نمای view رفته و می‌توانید گزینه pixel preview را غیرفعال کنید که از حالت نمایشی پیکسلی خارج شویم.نمای دیگری که می‌توانید قبل از خروجی گرفتن سندتان را در آن وضعیت مشاهده کنید نمای overprint preview هست که در این نما شما می‌توانید خروجی خودتان را به‌صورت یک خروجی که با استفاده از دستگاه چاپ رنگی CMYK ایجاد می‌شود مشاهده کنید که در این حالت شما خروجی خودتان را همراه با لحاظ کردن مدهای ترکیب رنگ، شفافیت و یا کدری تصاویر و لایه‌های روی‌هم افتاده مشاهده خواهید کرد. برای فعال کردن این نما و چاپ رنگی در ایلوستریتور می توانید از منوی view گزینه overprint preview انتخاب می‌کنیم و یا از کلیدهای ترکیبی alt+shift+ctrl+Y استفاده می‌کنیم.

preview در ایلوستریتور
شما با حالت preview تفاوت چندانی را مشاهده نخواهید کرد مگر اینکه شفافیتی بر روی اجزای طرح و یا سند شما اعمال شود. مجدداً با برداشتن تیک overprint preview نما را در حالت عادی قرار می‌دهیم می‌توانیم مجدداً برای غیرفعال کردن این نما از کلیدهای ترکیبی alt+shift+ctrl+Y استفاده کنیم.اما نمای دیگری هم وجود دارد با عنوان separations preview که برای فعال کردن باید به منوی window مراجعه کنید و گزینه separations preview را انتخاب کنید

preview در ایلوستریتور
می‌توانید تیک overprint preview را بزنید تا کانال‌های رنگ برای شما نمایش داده شود در این حالت شما می‌توانید نمای سند خودتان را در تک‌تک کانال‌های رنگی CMYK و یا در حالت‌های ترکیبی از آن‌ها مشاهده کنید به‌این‌ترتیب که ما می‌توانیم چشم یک کانال را خاموش‌کنیم و به‌این‌ترتیب نمای طرح خودمان را در سه کانال رنگ magenta و yellow و black مشاهده کنیم

preview در ایلوستریتور
چنانچه قصد داشته باشید که مجدداً وضعیت سند خودتان را در حالت نمایش کلی کانال‌های رنگی CMYK ببینید می‌توانید چشم گزینه CMYK را مجدداً به حالت آشکار تبدیل کنید.گاهی اوقات ممکن است طرح ما شامل جزئیات زیادی باشد و یا اینکه تعداد آرت بردهای زیادی را برای طراحی مورداستفاده قرار دهیم.

می‌توانیم بخشی از نما را که با آن زیاد سروکار داریم را به‌عنوان نمای سفارشی ذخیره کنیم به‌این‌ترتیب که مثلاً فرض کنید که ما روی یک بخش کار زیادی داریم انجام می‌دهیم می‌توانیم مقدار zoom را در آن قسمت به‌گونه‌ای تنظیم کنیم که دسترسی به آن حالت برای ما راحت است و سپس این نمای سفارشی را ذخیره کنیم.برای این منظور از منوی view بر روی فرمان new view کلیک چپ می‌کنیم و آن را فعال می‌کنیم

ابزار zoom در ایلوستریتور
در کادر name یک نام را برای این نما تعریف می‌کنیم.مجدداً بر روی ابزار hand دو بار کلیک می‌کنیم تا پنجره فیکس شود می‌توانیم zoom را روی بخشی که روی آن کار می‌کنیم تنظیم کنیم و از منوی view نمای دیگری را تعریف کنیم به این نما می‌توانیم عدد2 را اختصاص دهیم.ملاحظه می‌کنیم ما الآن دوباره روی حالت fit on screen قرار می‌گیریم نمایی که ما تعریف کردیم در انتهای منوی view قرارگرفته است می‌توانیم با انتخاب نما به‌نما به آن مراجعه کنیم. به این ترتیب خیلی راحت می‌توانیم سوئیچ کنیم و بخش‌هایی از تصویر را که زیاد با آن سروکار داریم انتخاب کنیم.

ابزار zoom در ایلوستریتور
چنانچه خواستید نماهایتان را ویرایش کنید می‌توانید را طریق منوی view بر روی گزینه edit views کلیک کنید.

ابزار zoom در ایلوستریتور
ازاینجا می‌توانید نما را انتخاب کنید اسمش را تغییر دهید و یا اینکه آن را حذف کنید.می‌توانید آن را انتخاب و با فشردن دکمه delete آن را حذف کنید.

ویرایش رنگ در ایلوستریتور برای اشکال
سپس کادر را ok می‌کنید.
نکته دیگری که در پایان این بخش می‌خواهیم خدمتتان عرض کنیم استفاده از روش دیگری برای سوئیچ کردن بین حالت outline preview و preview در حالت عادی است.
که شما می‌توانید از طریق پالت layers با کلیک چپ کردن بر روی آن و فعال کردنش به بخش لایه‌هایتان دسترسی پیدا کنید.

لایه ها در ایلوستریتور
شما می‌توانید با نگه‌داشتن کلید ctrl و کلیک کردن بر روی چشم لایه آن را به حالت outline ببرید و مجدداً با نگه‌داشتن کلید ctrl و کلیک کردن بر روی چشم دوباره به حالت نمای preview تبدیل کنید و جابجایی لایه ها در ایلوستریتور را داشته باشید.

لایه ها در ایلوستریتور
اگر لایه‌هایی در حالت sub layer وجود داشت ما فقط می‌توانیم آن را آشکار و یا پنهان کنیم و نمی‌توانیم بقیه را به‌صورت مجزا به نمای outline ببریم. این کار را در صورتی می‌توانیم انجام دهیم که یک‌لایه‌ی دیگر در بالای layer1 ایجاد کرده باشیم.

در بخش اول از کار با Document در ایلوستریتور به نحوه ایجاد سند جدید در ایلوستریتور می پردازیم. برای ایجاد سند جدید در ایلوستریتور بر روی منوی file و سپس روی فرمان new کلیک چپ کنید، همچنین می توانید از کلیدهای ترکیبی Ctrl+N استفاده کنید. پس از انتخاب فرمان new یک کادر محاوره ای برای شما باز میشود با عنوان new document ،به سراغ گزینه ی more setting می رویم. در مقاله فیلد های داخل این کادر را بررسی کنیم.

کادر save as از منوی file برای ذخیره نمودن اسناد در ایلوستریتور استفاده می شود. در کادر save as type همانطور که ملاحظه می کنید پسوند پیش فرضی که نرم افزار دارد (AI.*) هست و پسوندی که برای فایل های template تعریف کرده است (AIT.*) است.

دیدگاه کاربران

بدون دیدگاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها