60% تخفیف تمدید تخفیف کلیه دوره های مکتب تی وی برای شما به مدت محدود ...
طراحی جلد کتاب با فتوشاپ pdf + نکات طراحی جلد کتاب داستان و کتاب کودک

طراحی جلد کتاب با فتوشاپ pdf + نکات طراحی جلد کتاب داستان و کتاب کودک

تاریخ انتشار : خرداد ۴, ۱۴۰۰ تاریخ به روز رسانی : بهمن ۳۰, ۱۴۰۲ نویسنده : پشتیبانی مکتب تی وی زمان مورد نیاز مطالعه : 15 دقیقه تعداد بازدید : 5.35هزار بازدید

همان‌طور که میدانید طراحی جلد کتاب یکی از مهم‌ترین مراحل آماده‌سازی کتاب برای انتشار است. اگر می‌خواهید یک طراح جلد کتاب شوید باید بدانید که در این مسیر قالب‌های آماده خیلی به شما کمک خواهند کرد. با این کار در کم‌ترین زمان با حداقل تغییرات یک طراحی خوب ارائه خواهید داد.در ادامه مقاله آموزش طراحی جلد کتاب با فتوشاپ pdf به طراحی یک الگو یا قالب خواهیم پرداخت و سپس جلد کتاب را طراحی خواهیم کرد. برای اینکه یک طراح حرفه‌ای در این زمینه شوید می‌توانید به آموزش طراحی جلد کتاب بروید.

آماده‌سازی الگو

  1. در ابتدا فتوشاپ را بازکنید و از طریق File و سپس new یک پروژه جدید بازکنید؛ و آن را نام‌گذاری کنید، عرض را بر روی 360 میلی‌متر، ارتفاع را به 240 میلی‌متر، وضوح را بر روی 300dpi تنظیم کنید و مطمئن شوید که حالت رنگ را روی CMYK Color تنظیم کرده و OK را بزنید.
  2. از طریق گزینه view گزینه New Guide را انتخاب کنید و Orientation را روی Vertical تنظیم کنید، Position را روی 5mm قرار دهید و OK را بزنید. مجدداً به New Guide بروید و Orientation را روی Vertical تنظیم کنید، این بار Position را روی 355mm قرار دهید و OK را بزنید.
  3. مشابه مرحله قبلی از طریق گزینه New Guide، Orientation را روی Horizontal و Position را 5 mm قرار دهید؛ و بازهم این عمل را با Horizontal و Position، 235 mm تکرار کنید.
  4. اکنون‌که راهنماهای Trim Size را آماده کردیم، طبق همان روش، راهنماهای عمودی و افقی را برای حاشیه و ستون مرکزی اضافه کنید. راهنماهای عمودی را در: 10، 160، 165، 170، 190، 195، 200 و 350 میلی‌متر و راهنماهای افقی را در: 10 میلی‌متر و 230 میلی‌متر قرار دهید.

طراحی جلد کتاب با فتوشاپ

تا این قسمت از مقاله آموزش طراحی جلد کتاب با فتوشاپ pdf ، الگو و قالب اولیه را طراحی کردیم. از این قالب می‌توانید در تمام طراحی‌های خود باکمی تغییرات استفاده کنید و در زمان صرفه‌جویی کنید. در ادامه به آموزش طراحی جلد کتاب با فتوشاپ خواهیم پرداخت.

آموزش سریع فتوشاپ

آموزش رایگان فتوشاپ در نیم ساعت

همین الان با وارد کردن اطلاعات خود در فرم، دوره رایگان فتوشاپ در نیم ساعت را به صورت رایگان دریافت کرده و 10/000 تومان شارژ هدیه دریافت نمایید.  





رمز عبور موقت همان شماره موبایل خواهد بود

طراحی جلد کتاب با فتوشاپ

دقت کنید طراحی هر کتاب باید منحصربه‌فرد باشد و پروژه‌ای که در ادامه مثال خواهیم زد صرفاً نمونه طراحی جلد کتاب با فتوشاپ است.

ابتدا قالب خود را در فتوشاپ بازکنید. از گزینه Edit گزینه Fill و سپس color را انتخاب کنید. به‌وسیله Color Picker رنگ را روی # 0d121a تنظیم کرده و OK کنید.

آموزش طراحی جلد کتاب با فتوشاپ pdf

طراحی جلد روی کتاب

ابزار مستطیل را انتخاب کنید و مطمئن شوید که در نوار بالا حالت ابزار را روی shape قرار دارد. یک مستطیل (بدون توجه به رنگ) 195 میلی‌متر در 240 میلی‌متر (2303 پیکسل در 2835 پیکسل) بکشید و آن را در سمت راست صفحه پروژه قرار دهید.

آموزش طراحی جلد کتاب با فتوشاپ pdf

از طریق گزینه Fill گزینه place را انتخاب کنید. تصویر خود را انتخاب کنید و Place را بزنید. سپس از طریق منوی بالا موقعیت “X” را روی 3156px تنظیم کنید کلید Enter را بزنید.

طراحی جلد کتاب با فتوشاپ

لایه تصویر را انتخاب کنید، به Layer و سپس Create Clipping Mask بروید. اکنون با استفاده از ابزار نوشتاری (T) نام نویسنده را با اندازه قلم دلخواه حدود 110 پیکسل تایپ کنید. آن را در نزدیکی بالای مرکز جلد کتاب قرار دهید. با استفاده از همین ابزار بقیه مواردی که باید روی جلد کتاب نوشته شود مثل عنوان را بنویسید.

می‌توانید از ابزار مستطیل (حتماً در نوار بالا حالت ابزار را روی شکل قرار دهید) استفاده کنید. یک مستطیل 90 میلی‌متر x 10 میلی‌متر (1063 پیکسل x 118 پیکسل) بکشید. آن را در مرکز پایین جلد کتاب قرار دهید؛ و نکات بیشتر را روی آن بنویسید. و یا ازهر خلاقیت دیگری که به نظرتان به ارزش اثر شما می‌افزاید استفاده کنید.

آموزش طراحی جلد کتاب با فتوشاپ pdf

طراحی ستون مرکزی کتاب

در این قسمت از مقاله آموزش طراحی جلد کتاب با فتوشاپ pdf مواردی که باید در ستون مرکزی ذکر کنید را بررسی خواهیم کرد. نام نویسنده و عنوان کتاب و لوگو انتشارات را در ستون مرکزی نیز قرار دهید. در این پروژه، از اندازه قلم 178px برای عنوان کتاب و از اندازه قلم 58px برای نام نویسنده استفاده‌شده است. دقت کنید از کادر خارج نشوید.

آموزش طراحی جلد کتاب با فتوشاپ pdf

طراحی جلد پشتی کتاب

برای طراحی جلد کتاب با فتوشاپ برای پشت کتاب می‌توانید عکس نویسنده کتاب را از طریق File و بعد place به پروژه اضافه کنید. یک مستطیل برای اضافه کردن متن توسط ابزار T بکشید؛ و در آن شرح مختصری از داستان کتاب بنویسید. نهایتاً برای اضافه کردن ISBN کد به گزینه File و سپس place بروید و تصویر این کد را بارگذاری کنید.

آموزش طراحی جلد کتاب با فتوشاپ pdf

می‌توانید برای زیبایی و اثربخشی بیشتر از افکت‌ها و خلاقیت‌های دیگری که بلدید در طراحی جلد کتاب در فتوشاپ استفاده کنید.

آموزش طراحی جلد کتاب با فتوشاپ pdf

کتاب‌هایی که کودکان می خوتنند نقش به سزایی در روند تکامل و رشد ذهنی آن‌ ها دارند. کتاب‌ ها باعث الهام بخشی، آموزش دادن و سرگرمی کودکان می شوند، آن‌ها را جدی بگیرید. ازاین‌رو جلد کتاب در تشویق کودک به مطالعه از اهمیت زیادی برخوردار است. در ادامه آموزش طراحی جلد کتاب با فتوشاپ pdf، به طراحی جلد کتاب کودک خواهیم پرداخت.

از کجا شروع کنیم؟

قبل از شروع آموزش طراحی جلد کتاب کودک با فتوشاپ، بهتر است یک نقشه کار در ذهنتان داشته باشید، مشابه کاری که معمار قبل از شروع ساختن ،انجام می‌دهد. درواقع نقشه شما راهنمای شما در حین طراحی خواهد بود، این راهنما به عنوان تصویرگر کتاب کودک، با طرح و ترکیب‌بندی شروع می‌شود. طرح و ترکیب به شما کمک می‌کند تا تصمیم بگیرید که عناصر مختلف را در کجا قرار دهید، المان‌ها در چه اندازه‌ای باشند و در چه جهتی در طرح قرار داده شوند. ترکیب خوب در چیدمان شما خواننده را به خود جلب می‌کند.

آموزش طراحی جلد کتاب در فتوشاپ

آموزش طراحی جلد کتاب با فتوشاپ

اولین چیزی که مخاطبین کتاب ها با آن ها روبرو میشوند جلد کتاب ها بوده و از آنجایی که طراحی جلد کتاب بیانگر محتویات داخل این کتاب و به عنوان یک محصول آن را معرفی می نماید، اهمیت فراوانی را دارا می باشد. در بسیاری از مواقع دیده شده که یک کتاب نویسنده ی خوبی دارد و محتوای خوبی در درون آن نهفته است اما به ...

%60 تخفیف
280.000 تومان
112.000 تومان
بررسی و خرید دوره

چگونه در طراحی جلد کتاب کودک در فتوشاپ موفق باشیم؟

  • تصویری که برای جلد کتاب در نظر دارید را به 9 قسمت تقسیم کنید و سوژه اصلی‌تان را در نقاط تقاطعی که در شکل می‌بینید تعبیه کنید. درواقع این روش همان قانون یک‌سوم در ترکیب‌بندی عکاسی است. شما از این آموزش می‌توانید برای طرح جلد کتاب مهد کودک هم استفاده کنید.

طراحی جلد کتاب کودک

  • هنگام استفاده از نمودار گوتنبرگ، چیدمان شما به چهار قسمت مساوی تقسیم می‌شود، در قسمت‌های بالا چپ و پایین راست موردتوجه اولیه و نهایی قرار می‌گیرند. باید به محل قرار دادن عکس‌ها و نوشته‌های مهم خود توجه کنید. حتماً دوست ندارید اجزای مهم کار خود را در قسمتی قرار دهید که کمتر دیده بشود.
  • نکته دیگری که باید به آن توجه کنید ایجاد نقطه کانونی در طراحی جلد کتاب کودک است. باید توجه داشته باشید آیا می‌خواهید عنصر یا متن اصلی شما در نقطه کانونی باشد یا خیر؟
  • می‌توانید برای بیشتر نشان دادن یک المان در جلد کتاب اطراف آن را سفید نگه‌دارید و یا از تضاد رنگی استفاده کنید.
  • نقش تایپوگرافی را در طراحی جلد کتاب کودک دست‌کم نگیرید.
  • روان‌شناسی رنگ هارا پیدا کنید و بر اساس آن‌ها طراحی کنید. می‌دانستید که رنگ سبز در طراحی جلد کتاب کودک مخاطب کمتری دارد؟

طراحی جلد کتاب کودک

چند نکته مهم طراحی جلد کتاب کودک

تصاویر را دست‌کم نگیرید

تصاویر مهم‌ترین عامل در طراحی جلد کتاب کودک است. درواقع تصویرگری کتاب بخش موردعلاقه کودکان در رده‌های سنی مختلف است.

تنها به زیبایی بصری توجه نکنید

اکثر کتاب‌های پرفروش کودکانه علاوه بر زیبایی بصری داستان مهیجی را باهدف رشد کودکان روایت می‌کنند. می‌توانید در رابطه با انقراض حیوانات به زبان کودکانه بنویسید مانند کاری که Chelsea Clinton در کتاب Don’t Let Them Disappear به‌خوبی انجام داده است.

طراحی جلد کتاب داستان برای کودکان، انواع اقلیم حیوانات را با پس‌زمینه رنگی، زرد (گرما) و آبی (سرما) نشان داده است و همچنین کلمه Disappear، به معنای ناپدید شدن را در حال محو شدن به تصویر کشیده است. همه این‌ها خلاقیت‌ها موجب خاص شدن این کتاب شده است.

طراحی جلد کتاب با فتوشاپ

 

راز موفقیت کتاب‌های دکتر Seuss

دکتر سیوس، از دو عنصر بازیگوشی و جسور بودن در کتاب‌های استفاده می‌کند. کتاب‌های او درعین‌حال ساده و بسیار خوانا هستند. جای تعجب نیست که کتاب‌های او به‌طور مداوم پرفروش‌ترین کتاب‌های کودکان است. علاوه بر جذابیت نوشتاری که می‌شناسیم و دوستش داریم، تصاویر چیزی است که هر بچه می‌تواند آن را درک کند و حتی با آن ارتباط برقرار کند. طرح‌های کتاب داستان او از خلاقانه ترین طراحی جلد کتاب قصه کودکان است.

اصول رنگ‌آمیزی طراحی جلد کتاب داستان کودکان

رنگ‌بندی جلد کتاب نیز از مهم‌ترین قسمت‌هایی است که باید به آن توجه شود. به‌طور مثال چمدان زرد نام کتابی است در رده سنی کودکان و نوجوانان تعریف‌شده است، این کتاب درباره غم و اندوه است. ازاین‌رو رنگ زرد هم در عنوان و هم در تصویر به‌کاررفته است. بااین‌حال، همه المان‌ها با یکرنگ نشان داده نشده است در طراحی از رنگ‌های دیگر نیز استفاده‌شده است. رنگ‌هایی مانند سبز یا قرمز و الگوهای مختلفی که برای لباس دخترانه و داخل چمدان استفاده می‌شود، این تصویر را پیچیده‌تر و جالب‌تر می‌کند.

طراحی جلد کتاب کودک

از فیلم‌های کوتاه الهام بگیرید

در میان معروف‌ترین جلد کتاب‌های کودکان، Hair Love راداریم. تصویر جلد این کتاب با الهام از فیلم کوتاه برنده اسکار با همین عنوان طراحی‌شده است. فیلم‌ها منابع بسیار خوبی برای طراحی جلد کتاب کودکانه هستند.

طراحی جلد کتاب داستان

انتخاب مناسب‌ترین طراحی جلد کتاب داستان کار آسانی نخواهد بود اما از تأثیری که این طراحی درفروش کتاب خواهد داشت نمی‌توان چشم‌پوشی کرد. با دنبال کردن اصول طراحی جلد کتاب داستان و اضافه کردن خلاقیت و سلیقه خود می‌توانید به‌خوبی از پس این مرحله بربیایید.

طراحی جلد کتاب داستان

از کجا شروع کنیم؟

اولین سؤالی که بهتر است قبل از طراحی کتاب داستان از خود بپرسید این است نویسنده کتابی که می‌خواهید برای جلد آن طراحی کنید چه کسی است؟ در ابتدا باید بدانید آیا نویسنده کتاب چه خودتان باشید یا سفارشی گرفته‌ باشید، تجربه چاپ کتاب را قبلاً داشته است؟

به عبارتی می‌داند از طراحی شما چه می‌خواهد یا خیر. نویسنده جوان است و یا صاحب برند است؟، این‌ها سوالاتی است که باید در شروع برای آن‌ها پاسخ داشته باشید. سپس باید سبک کتاب و نویسنده را بشناسید تا بتوانید طراحی مناسبی ارائه دهید.

کتاب داستان شما در چه ژانر و سبکی نوشته‌شده است؟

کتاب داستان شما می‌تواند در ژانرهای عاشقانه، هیجان‌انگیز، فانتزی، ترسناک و یا علمی تخیلی نوشته‌شده باشد. ابتدا باید ژانر کتاب خود را پیدا کنید و با توجه به آن طراحی جلد کتاب قصه را انجام دهید.

کتاب‌های ادبی غالباً در یک یا چند نوع از این ژانرها قرار می‌گیرند و توسط نوشته باکیفیت و داستان‌های عمیق انسانی شناخته می‌شوند. ذکر این نکته که محبوب‌ترین جلدهای کتاب‌های داستان آن‌هایی هستند که عناصر ادبی و ژانر را باهم تلفیق می‌کند تا بیشترین مخاطب ممکن را به خود جلب کند.

هدف از طراحی جلد کتاب داستان

بهتر است قبل از طراحی مشخص کنید برای چه هدفی این کار را انجام می‌دهید. هدف شما برجسته بودن و نمایش در قفسه‌های کتاب‌فروشی است یا به نمایش گذاشته شدن در سایت‌های فروش آنلاین. مسلماً طراحی که برای نسخه چاپی کتاب نیاز دارید متفاوت از طرحی است که در سایتی مثل دی جی کالا باید به نمایش بگذارید. بعدازاینکه به این سؤال نیز پاسخ دادید مواردی که در ادامه آورده شده است را مرور کنید.

فرمت و قالب‌ها

اگر انتخاب کردید کتاب شما نسخه چاپی نیاز دارد اکنون نوبت آن است که قالب و اندازه‌ها را مشخص کنید. انتخاب این قسمت کاملاً سلیقه‌ای است ولی بهتر است قبل از تصمیم‌گیری خوب فکر کنید و همه جوانب را بررسی کنید.

کپی نکنید

چه در جلد روی کار و چه جلد پشتی کتاب حتی در انتخاب عکس‌ها و… از آثار دیگران کپی نکنید تا با پیگیری‌های حق کپی‌رایت در دردسر نیفتید.

درج اطلاعات در طراحی جلد کتاب داستان

بهتر است اطلاعاتی گرافیکی مثل لوگوی نویسنده یا شرکت انتشاراتی و بارکد در جلد استفاده شود. اکنون‌که تا اینجای مقاله طراحی جلد کتاب داستان ما را همراهی کرده‌اید آمادگی این رادارید تا با انجام مراحلی که در ادامه آورده شده یک طراحی منحصر به خود خلق کنید.

به نکات ذکر شده تا این مرحاه توجه کردید؟ آماده‌اید مراحل طراحی را شروع کنیم؟

مرحله 1) المان‌های جلد کتاب را بشناسید

جلد کتاب شامل سه قسمت است: جلد جلو و پشت جلد که توسط ستون مرکزی به هم متصل می‌شوند. انواع جنس جلد کتاب نیز عبارت‌اند از شومیز، گالینگور و پوشش سخت یا سلوفان. صفحات کتاب شومیز را با یک جلد کاغذ به هم چسبانده و سپس به‌اندازه برش می‌زنیم.

صفحات یک کتاب با جلدسخت را می‌دوزید و یا در یک «جعبه» ساخته‌شده از مقوا می‌چسبانید و سپس با پارچه یا کاغذ پوشانده می‌شود. در بسیاری از چاپگرها، گزینه‌های برتر دیگری نیز وجود دارد ازجمله وزن کاغذ ضخیم‌تر، گالینگورهای پیچیده شده با پارچه، مهر زنی روی فویل، لاک زدن و منبت. این گزینه‌ها ارزش بالایی به طراحی شما می‌دهند اما هزینه تمام‌شده هر کتاب را نیز افزایش می‌دهند.

مرحله 2) نیاز بازار

در انتخاب بهتر است بدانید: ژانر در جلد شومیز فروش بهتری دارد درحالی‌که داستان‌های ادبی، هیجان‌انگیز و بیوگرافی در گالینگور فروش خوبی دارند. اگر این کتابی باشد که خوانندگان ممکن است از آن در هواپیما یا ساحل استفاده کنند، باید جلد شومیز باشد. کتابخانه‌ها جلدسخت را ترجیح می‌دهند. همچنین باید توجه کنید که قیمت تمام‌شده کتاب برای جوانان نمی‌تواند برابر بزرگ‌سالان باشد.

مرحله 3) مهم‌ترین عنصر داستان را مشخص کنید

مهم‌ترین عنصر داستان، چیزی که آن را منحصربه‌فرد می‌کند و به خواننده کمک می‌کند تا کتاب را انتخاب کند را مشخص کنید. این عنصر می‌تواند یک شخصیت در کتاب، سبک نوشته یا محلی که کتاب در آن اتفاق باشد. علاوه بر آن به این فکر کنید که چگونه در طراحی عنوان با برند نویسنده مرتبط باشد.

مرحله 4) بدانید که چاپگر چه نیازی دارد

فایل نهایی برای یک پروژه کتاب، یک فایل flat خواهد بود که دارای تمام اطلاعات مربوط به گرافیک و متن مربوط به جلدهای جلویی و پشتی، ستون مرکزی و فلپ ها است (اگر پروژه شما آن‌ها را داشته باشد). چاپگر این مورد را به‌عنوان یک فایل wide می‌خواهد که بتواند آن را چاپ کند یا برش دهد. بیشتر چاپگرها PDF باکیفیت بالا را ترجیح می‌دهند اما بعضی از.ai یا.eps استفاده می‌کنند. همه رنگ‌ها برای چاپ باید CMYK باشند.

آموزش طراحی جلد کتاب قطع وزیری

بیشتر کتاب‌ها در ایران قطع وزیری هستند که شما برای طراحی آن نیاز به ابعاد آن دارید که در ادامه به طور مختصر درمورد ابعاد آن توضیح می‌دهیم. این قطع بیشتر در کتاب های دانشگاهی و علمی استفاده می‌شود.

قطع وزیری: 23.5×۱۶.۵

نام قطع ابعاد به سانتی‌متر قبل از برش

ابعاد حدودی استاندارد

تعداد صفحه در یک طرف کاغذ کاغذ پیشنهادی جهت شیت بندی
اندازه قطع وزیری کتاب 23.5 × 16.5 B5 8 50×70

آموزش طراحی جلد کتاب الکترونیکی

با پیشرفت سریع اینترنت و تکنولوژی، دیر یا زود کتاب های الکترونیک جایگاه مهمتر و روشن‌تری بین مردم پیدا میکنند. اینترنت دسترسی بسیاری از مردم به کتاب‌ها و اطلاعات روز دنیا را آسان کرده است. کتاب‌های الکترونیک از این قضیه مستثنا نیستند. در ادامه این مقاله به طور خلاصه آموزش طراحی جلد کتاب الکترونیکی در قالب پنج نکته برای شما بیان میکنیم.

1. از تصاویر برای توصیف استفاده کنید

در دنیای کتاب‌ها و جلدها، رقابت بسیار تنگاتنگی برای بدست آوردن توجه مصرف کننده وجود دارد. برای مثال شما وقتی که به کتاب‌فروشی‌های الکترونیکی مانند طاقچه یا فیدیبو می‌روید، بعضی از عناوین و جلد‌ها بیشتر از بقیه جلب توجه می‌کنند.

در بسیاری از موارد، یک جلد که خود گویای همه چیز باشد، بسیار به فروش کتاب کمک می‌کند.

طراحی جلد کتاب با فتوشاپ

یک تصویر توصیفی لزوما یک عکس از جایی یا چیزی نیست. گاهی اوقات یک تصویر ساده بسیار بهتر از یک تصویر با جزئیات بسیار است. در نظر داشته باشید که درمورد آموزش طراحی جلد کتاب الکترونیکی، مردم عکس را در یک صفحه کوچک مانند گوشی‌شان تماشا می‌کنند.

2. از تایپوگرافی‌های ساده و خوانا استفاده کنید.

در کتاب های فیزیکی، جلد کتاب ها ممکن است در مواردی پر از نوشته و شلوغ باشد، اما این درمورد طراحی جلد کتاب الکترونیکی صدق نمیکند. جلد کتاب‌های الکترونیکی باید حداکثر از سه قسمت تشکیل شده باشد:

  1. عنوان کتاب
  2. نویسنده کتاب

تایپوگرافی در جلد کتاب نقش مهمی در جلب توجه و ایجاد تاثیر بر خواننده دارد. در طراحی تایپوگرافی جلد کتاب، عوامل زیر مد نظر قرار می‌گیرند:

  1. نوع فونت (تایپوگرافی): انتخاب یک فونت مناسب که با موضوع و استایل کتاب هماهنگ باشد، اهمیت دارد. فونت‌های سریف (مانند Times New Roman) یا بدون سریف (مانند Helvetica) بر اساس حس و احساس موردنظر برگزیده می‌شوند.

  2. اندازه و تراز فونت: اندازه فونت باید به گونه‌ای باشد که متن قابل خواندن باشد و همچنین با اهمیت و وزن جلد کتاب همخوانی داشته باشد. تراز فونت نیز برای ایجاد یک ظاهر ترتیب‌دهنده و حرفه‌ای اهمیت دارد.

  3. رنگ متن و زمینه: انتخاب رنگ متن و زمینه جلد کتاب نیز باید با دقت انجام شود. رنگ‌هایی که با هم تضاد داشته باشند و خوانایی را تضمین کنند، اهمیت دارند.

  4. استفاده از گرافیک و آرم‌ها: افزودن المان‌های گرافیکی، آرم‌ها یا نمادها می‌تواند هویت بصری کتاب را تقویت کند و جلد را جذاب‌تر کند.

  5. توزیع متن و فضای خالی: توزیع متن در جلد کتاب و استفاده از فضای خالی برای ایجاد تعادل و زیبایی مهم هستند. اینکه چگونه متن در جلد قرار گرفته و چگونه فضاها بین المان‌ها تنظیم شده باشند، تأثیر زیادی بر جذابیت جلد خواهد داشت.

آموزش طراحی جلد کتاب الکترونیکی

۳. به هر جز فاصله بدهید.

جلد کتاب الکترونیکی بسیار کوچک است و چون همین عکس‌های کوچک اولین چیزی است که خواننده آن را می‌بیند، سعی کنید به هر جز در طراحی جلد کتاب الکترونیکی فاصله بدهید. استفاده بهینه از فضای خالی می‌تواند متن‌های رو جلد را خوانا، دیدن عکس‌ها را بهتر و کل طرح را راحت‌تر درک کرد.

معمولا در کتاب‌های الکترونیکی از یک الگوی ثابت استفاده می‌شود که عنوان در بالا، عکس در وسط و اسم نویسنده در پایین جلد درج می‌شود. ( می‌توان جای عنوان و نویسنده را عوض کرد.)

۴. از شکل استاندارد استفاده کنید.

در نظر داشته باشید که طراحی کتاب الکترونیکی باید همان حس جلد کتاب را بدهد. اشکال ناهماهنگ و زننده بیشتر باعث ضرر هستند.

قبل از شروع طراحی، حتما در جایی که قصد انتشار کتاب را دارید، به دنبال مشخصاتی که ممکن است برای جلد و بقیه موارد تعیین کرده باشند، باشید. مانند رزولوشن، فرمت فایل و …

سپس سعی کنید طراحی‌تان اندازه استاندارد ۳:۲ که شکلی عمودی دارد و خواننده‌ها به آن عادت دارند، باشد. کمی در حاشیه‌های جلد فاصله بگذارید تا اندازه در دستگاه‌های مختلف خوب به نظر بیاید.

سعی کنید طرحی با کیفیت بالا طراحی کنید. ( استفاده از وکتور، اگر می‌توانید، عالیست) در نظر داشته باشید صفحات گوشی‌ها تبلت‌ها هروز با کیفیت تر میشوند و فایل‌های بهتری در آینده نیاز است و قطعا شما نمی‌خواهید دوباره یک طرح را از اول طراحی کنید.

آموزش طراحی جلد کتاب الکترونیکی

۵. یک استایل برند طراحی کنید.

نویسندگان باید به دنبال خلق برند خود باشند. از یک تم طراحی برای جلد کتاب الکترونیکی خود استفاده کنید. یک فونت و تایپوگرافی برای یک سری از کتاب هایتان استفاده کنید یا از یک طیف رنگی خاص هم میتوانید برای طراحی جلد کتاب الکترونیکی خود بکار ببرید.

آن تم یا برند خود را در جاهای مختلف مثل سایت‌ها، فضای مجازی مانند اینستاگرام استفاده کنید تا خواننده با برند شما آشنا شود. اینکار برای تشخیص کتاب شما بین هزار کتاب دیگر مخصوصا برای طرفداران شما بسیار مفید خواهد بود.

آموزش طراحی جلد کتاب الکترونیکی

خیلی ممنون از اینکه ما را تا پایان مقاله طراحی جلد کتاب با فتوشاپ، طراحی کتاب داستان و طراحی جلد کتاب کودک همراهی کردید.

 

در این مقاله به آموزش طراحی جلد کتاب کودک با فتوشاپ و طراحی جلد کتاب داستان کودکان پرداختیم و نکات مهم در طراحی جلد کتاب کودکانه را بررسی کردیم. در ادامه به آموزش طراحی جلد کتاب قطع وزیری و آموزش طراحی جلد کتاب الکترونیکی پرداختیم.

دیدگاه کاربران

۲ دیدگاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
منصوری
منصوری
1 سال قبل

عالی بود….ممنون