70% تخفیف تمدید جشنواره نوروز 1403 برای شروعی تازه
معرفی 20 دستور کاربردی اتوکد

معرفی 20 دستور کاربردی اتوکد

تاریخ انتشار : شهریور ۸, ۱۴۰۱ تاریخ به روز رسانی : دی ۲۸, ۱۴۰۲ نویسنده : مهرآفاق نارویی زمان مورد نیاز مطالعه : 24 دقیقه تعداد بازدید : 1.49هزار بازدید

آموزش جامع 20 دستور کاربردی اتوکد

در این مقاله قصد داریم برای راحت‌تر کردن کار با نرم‌افزار اتوکد به معرفی 20 دستور کاربردی اتوکد همچنین آموزش جامع 20 دستور کاربردی اتوکد که بسیار حائز اهمیت هستند، بپردازیم.

در ابتدای بحث آموزش فرمان های کاربردی اتوکد، مقدمه ای از اتوکد را بیان خواهیم کرد، در زمان های قدیم، تنها راهی که مهندسان و معماران می توانستند ایده های خود را به تصویر بکشند این بود که آنها را با دست می کشیدند. این روزها قلم و کاغذ جای خود را به کامپیوتر و نرم افزارهای طراحی مانند اتوکد داده است. با طراحی های دیجیتال، این ایده ها بسیار سریعتر و کارآمدتر به واقعیت تبدیل می شوند. پس چه کسی از اتوکد استفاده می کند و چرا آموزش مقدماتی اتوکد مهم است؟

 

معرفی 20 دستور کاربردی اتوکد

اتوکد یک نرم افزار معروف و محبوب طراحی به کمک کامپیوتر است، که توسط معماران، طراحان داخلی، مهندسان و طراحان گرافیک استفاده می شود. این برنامه توسط خود Autodesk توسعه یافته و فروخته شده است. اتوکد برای ایجاد نقشه ها، علائم جاده ای و سایر مدل های دو بعدی استفاده می شود. این نرم افزار از یک زبان API برای اهداف اصلاح و نصب، پشتیبانی می کند. اینها دات نت، ObjectARX، Visual LISP و غیره هستند. علاوه بر اتوکد، ما همچنین دارای AutoCAD Advance Steel، AutoCAD Civil 3D، AutoCAD Electrical، AutoCAD Map3D و بسیاری برنامه های دیگر هستیم.

آموزش مقدماتی اتوکد

آموزش مقدماتی اتوکد

همین الان با وارد کردن اطلاعات خود در فرم، دوره آموزش مقدماتی اتوکد را به صورت رایگان دریافت کرده و 10/000 تومان شارژ هدیه دریافت نمایید.





رمز عبور موقت همان شماره موبایل خواهد بود

معرفی 20 دستور کاربردی اتوکد

علاوه بر این میتوان گفت، اتوکد یک نرم افزار طراحی به کمک کامپیوتر است که توسط گرافیست و علاقه مندان به آموزش اتوکد دو بعدی و سه بعدی از مقدماتی تا پیشرفته برای ایجاد نقشه های دو بعدی و مدل های سه بعدی (با استفاده از فرمان های کاربردی اتوکد از جمله دستور stretch در اتوکد،دستور scale reference در اتوکد،دستور layout در اتوکد،دستور chamfer در اتوکد،دستور Fillet در اتوکد و چندین دستور متنوع دیگر از انواع آثار معماری، مکانیکی و غیره استفاده می شود. Auto CAD دارای یک سری دستورات است که کار او را آسان تر می کند.

همچنین در این مقاله ما قصد داریم به معرفی دستورات اتوکد از جمله آموزش فرمان stretch در اتوکد، آموزش دستور scale reference در اتوکد، آموزش فرمان chamfer در اتوکد، آموزش فرمان layout در اتوکد و نیز عملکرد دستور Fillet در اتوکد همچنین چندین دستور کاربردی دیگر، بپردازیم.

آموزش جامع 20 دستور کاربردی اتوکد

در ادامه 20 دستور (commands) برتر در اتوکد را بررسی می‌کنیم.

1. آموزش فرمان layout در اتوکد

اولین دستور از دستور های اتوکد که بررسی می کنیم دستور layout در اتوکد خواهد بود از عملکرد layout در اتوکد می‌توان به‌منظور شیت بندی در لایوت اتوکد در Model استفاده کرد و یا درگرفتن برش و جزئیات در طرح‌های سه‌بعدی از آن‌ها کمک گرفت. با تایپ lo و فشردن enter به این دستور برسید.شاید این سوال پیش بیاید که نقشه layout چیست؟

برخی از دستورات مهم مورد استفاده در اتوکد برای ایجاد طرح بندی عبارتند از PLOT، VPORTS، LAYOUT، MODEL، VPMIN، PAGESETUP و غیره.

ایجاد یک طرح در اتوکد

مرحله 1: برای شروع دستور layout در اتوکد با یک پروژه جدید، اتوکد را باز کنید.

آموزش فرمان layout در اتوکد

مرحله 2: روی دکمه new از گوشه سمت چپ رابط کلیک کنید.

آموزش فرمان layout در اتوکد

مرحله 3: یک کادر محاوره ای به نام Templates باز می شود. هر قالبی را از لیست موجود در کادر انتخاب کنید.+

آموزش فرمان layout در اتوکد

پس از انتخاب قالب، صفحه ای فعال می شود. می‌توانیم گزینه‌های MODEL، LAYOUT 1، LAYOUT 2 را در پایین رابط روی صفحه مشاهده کنیم.

آموزش فرمان layout در اتوکد

مرحله 4: برای ایجاد یک شی 3 بعدی، فقط در فضای مدل بمانید. بر روی ابزار Circle از تابلوی هنری کلیک کنید و مانند تصویر زیر یک دایره ایجاد کنید.

عملکرد layout در اتوکد

مرحله 5: اکنون بر روی ابزار polyline کلیک کرده و مانند تصویر زیر یک شی تصادفی ایجاد کنید.

عملکرد layout در اتوکد

مرحله 6: در ادامه دستور layout در اتوکد ، اکنون می توانیم طرح 1 و طرح 2 را در پایین صفحه مشاهده کنیم. برای افزودن طرح بندی، روی علامت + پیوست شده در پایان کلیک کنید. یا روی Layout 2 کلیک راست کرده و New Layout را انتخاب کنید.

آموزش فرمان layout در اتوکد
آموزش فرمان layout در اتوکد

مرحله 7: یک طرح جدید 3 اضافه خواهد شد. Layout 3 را با کلیک راست روی آن به طرح نهایی تغییر نام دهید.

آموزش فرمان layout در اتوکد

مدل های ایجاد شده در Model Space نیز در Layout Space نمایش داده می شوند. اما، به عنوان یک نقاشی برای کاربر قابل مشاهده خواهد بود.

مرحله 8: در ادامه بررسی عملکرد layout در اتوکد، برای تنظیم اندازه صفحه، روی طرح بندی نهایی کلیک راست کرده و PAGE SETUP MANAGER را انتخاب کنید.

آموزش فرمان layout در اتوکد

تغییرات را در تصویر زیر مشاهده کنید.

آموزش فرمان layout در اتوکد

تعریف و خصوصیات را از کادر محاوره ای ویرایش کنید. همچنین می‌توانیم بقیه فضاهای چیدمان را ویرایش کنیم و نام هدر را نیز تغییر داده و اضافه کنیم.

آموزش فرمان layout در اتوکد

تنظیمات صفحه برای دیدن نماهای مختلف از مدل سه بعدی تولید شده مورد نیاز است.

تب Layout موجود در نرم افزار یک ویژگی بسیار کاربردی است و عمدتاً توسط کاربران برای مقاصد مختلف استفاده می شود. دستور layout در اتوکد به راحتی قابل کنترل است و همچنین می توانیم از مقیاس نت ها عمدتاً در فضای چیدمان استفاده کنیم. شیت بندی در لایوت اتوکد را انجام دهیم ،همچنین از تب layout برای اصلاح و تغییر استایل های شی استفاده می شود. بعد از ایجاد یک مدل، دادن ابعاد و سبک به شی بسیار دشوار است. با استفاده از ناحیه Layout در نرم افزار به راحتی می توان به این امر دست یافت.

2. آموزش فرمان stretch در اتوکد

از این دستور به‌منظور کشیدن یا فشردن بخشی از شی‌ء درصورتی‌که هماهنگی آن با سایر بخش‌های آن شی‌ء به هم نخورد، استفاده می‌کنند؛ مانند گذشته از منوی modify می‌توانید به این دستور نیز دست‌یابید.

چگونه می توان از دستور stretch در اتوکد استفاده کرد؟

در ارتباط با موضوع آموزش دستور scale reference در اتوکد ما می توانیم از دستور stretch در اتوکد استفاده کنیم که کار ما را آسان می کند و همچنین در زمان کار ما صرفه جویی می کند. ما این را از طریق برخی از مراحل یادگیری و آموزش فرمان stretch در اتوکد، درک خواهیم کرد، اما قبل از آن، اجازه دهید نگاهی به رابط کاربری این نرم افزار بیندازیم تا موضوع را در طول این مقاله بهتر درک کنیم.

مرحله 1: در بالای این نرم افزار تب های مختلفی وجود دارد که دارای انواع مختلف دستورات و کنترل پارامترها برای مدیریت و اجرای ترسیم در نرم افزار اتوکد هستند، در زیر آن، پنجره های کاری وجود دارد که می توانیم شی ترسیم شده خود را در سمت راست مشاهده کنیم. از این پنجره یک نشانگر جهت داریم با یک مکعب پرسپکتیو که از طریق آن می‌توانید نماهای نقاشی خود را مدیریت کنید این نماها ممکن است نمای بالا، نمای جلو، نمای چپ باشند، در زیر این پنجره در پایین این نرم‌افزار تعدادی تب ناوبری داریم. برای رسیدگی به پنجره کار این نرم افزار.

دستور stretch در اتوکد

مرحله 2: برای یادگیری ما یک دستور مستطیل به ما بدهید. برای دستور Rectangle، به دستورات منوی Drawing تب Home بروید و با دکمه ماوس روی نماد دستور Rectangle کلیک کنید.

دستور stretch در اتوکد

مرحله 3: اکنون با مشخص کردن نقطه اول و کشیدن آن به طول دلخواه با نشانگر ماوس یک مستطیل بکشید یا می توانید با استفاده از دکمه های صفحه کلید مقدار مورد نظر خود را در کادر Enter وارد کنید و سپس دکمه Enter صفحه کلید را فشار دهید. برای اعمال پارامترهای این شکل مستطیل.

دستور stretch در اتوکد

مرحله 4: حال به دستور stretch در اتوکد می رویم. می‌توانید با کلیک کردن روی نماد فرمان کشش، آن را از منوی Modify تب Home بردارید.

دستور stretch در اتوکد

مرحله 5: یا می توانید به سادگی کلید ‘S’ را از صفحه کلید فشار دهید و پس از اجرای دستور کشش Enter را فشار دهید.

دستور stretch در اتوکد

مرحله 6: همچنین می‌توانید «STR» را از صفحه کلید تایپ کنید و دستور Stretch را از لیست کشویی دستورات انتخاب کنید.

دستور stretch در اتوکد

مرحله 7: اکنون، دستور stretch در اتوکد از شما می خواهد که یک شی را انتخاب کنید، بنابراین با کلیک بر روی آن شی با نشانگر ماوس مربع شکل، یک شی را انتخاب کنید.

دستور stretch در اتوکد

مرحله 8: اکنون از شما می خواهد که نقطه ای را که می خواهید در اطراف آن کشیده شوید را مشخص کنید. این نقطه را انتخاب کنید؛ این نقطه ممکن است در داخل شی یا خارج از شی به انتخاب شما باشد.

دستور stretch در اتوکد

مرحله 9: اکنون، هنگامی که شیء خود را دراز می‌کنید، کشیده نمی‌شود. فقط به این ترتیب حرکت می کند زیرا انتخاب یک شی با دستور کشش چیزی متفاوت از دستورات دیگر است. بنابراین ضروری است که تکنیک صحیح انتخاب یک شی را برای استفاده از دستور stretch در اتوکد بر روی هر جسمی بدانید. پس بیایید در مورد این تکنیک بحث کنیم.

دستور stretch در اتوکد

مرحله 10: با فشار دادن دکمه ‘S’ صفحه کلید، دستور stretch در اتوکد را انجام دهید، سپس دکمه ‘Enter’ صفحه کلید را فشار دهید. اکنون با استفاده از کادر انتخاب مربع، آن قسمت از شی را که می خواهید با دستور Stretch کشیده شود، انتخاب کنید. حتما کادر انتخاب را از پایین به سمت بالا به این صورت بکشید. اکنون پس از انتخاب یک شی، دکمه “Enter” را از صفحه کلید فشار دهید.

دستور stretch در اتوکد

مرحله 11: اکنون نقطه ای را که می خواهید قسمت شیء خود را در اطراف آن بکشید مشخص کنید. شما می توانید هر نقطه ای را در داخل یا خارج از شی انتخاب کنید یا از طریق ورودی صفحه کلید برای آن نقطه مقداری قائل شوید.

دستور stretch در اتوکد

مرحله 12: اکنون بخش‌هایی را که می‌خواهید در آن جهت کشیده شوند، بکشید. می توانید آن را در جهت بیرونی یک شی انتخاب شده مانند این بکشید.

دستور stretch در اتوکد

مرحله 13: یا با کشیدن مکان نما ماوس در آن جهت به داخل یک شی انتخاب شده مانند این هدایت کنید.

دستور stretch در اتوکد

مرحله 14: همچنین می توانید آن بخش خاص را در هر زاویه خاصی مانند این کشش دهید، یا می توانید مقدار آن زاویه را از طریق ورودی صفحه کلید جایی که می خواهید آن را کج کنید، وارد کنید.

دستور stretch در اتوکد

مرحله 15: اکنون، بیایید ببینیم “آیا می‌توانیم از دستور کشش روی دایره استفاده کنیم؟” برای این کار از لیست دستورات منوی ترسیم تب هوم این نرم افزار با کلیک بر روی آیکون دستور دایره یک دستور دایره می گیریم.

دستور stretch در اتوکد

مرحله 16: اکنون دایره ای مانند این را با هر شعاع بکشید.

دستور stretch در اتوکد

مرحله 17: اکنون دوباره دستور کشش را از منوی تغییر تب هوم بگیرید یا دکمه S و سپس دکمه Enter را از صفحه کلید فشار دهید.

دستور stretch در اتوکد

مرحله 18: حالا این دایره را با دستور stretch در اتوکد با استفاده از کادر انتخاب مربع انتخاب کنید و دکمه enter را از صفحه کلید فشار دهید.

دستور stretch در اتوکد

مرحله 19: حالا نقطه ای را که می خواهید این دایره را دور آن بکشید علامت بزنید. شما می توانید هر نقطه یا مقدار ورودی آن نقطه را از طریق ورودی صفحه کلید در داخل یا خارج از این مدار بگیرید.

دستور stretch در اتوکد

مرحله 20: اکنون، وقتی نشانگر ماوس را برای کشش این دایره حرکت می‌دهید، فقط به آن سمت حرکت می‌کند. بنابراین این دستور روی شکل دایره کار نخواهد کرد.

دستور stretch در اتوکد

مرحله 21: شما می توانید فقط همان بخش از هر شکل دو بعدی را بکشید. برای کشش فقط آن بخش، مجدداً با فشار دادن دکمه S و Enter صفحه کلید، فرمان کشش را دریافت کنید، سپس بخشی را که می خواهید با مربع انتخاب مربعی مانند این انتخاب کنید و دکمه Enter را از صفحه کلید فشار دهید.

دستور stretch در اتوکد

مرحله 22: اکنون نشانگر ماوس را به سمتی که می‌خواهید به این شکل کشیده شود، بکشید.

دستور stretch در اتوکد

آموزش اتوکد

آموزش نرم افزار اتوکد دو بعدی و سه بعدی از مقدماتی تا پیشرفته

اتوکد ابزاری حرفه ای است که در معماری و نقشه کشی، طراحی دوبعدی و سه بعدی و حتی در صنعت مد نقش دارد. معمولا در حوزه های عمرانی و معماری بیشتر نیاز به آموزش اتوکد حس می شود. هر چند کاربرد این نرم افزار موجب شده یادگیری آن کمی سخت بنظر برسد اما به شما اطمینان می دهم با تمرین و تکرار به آسانی می شود با این ...

%70 تخفیف
1.120.000 تومان
336.000 تومان
بررسی و خرید دوره

3. آموزش دستور scale reference در اتوکد

نوبت به دستور مقیاس در اتوکد(scale reference) از سری دستور های اتوکد رسید. به‌منظور تغییر مقیاس با دستورات scale، برای اشیا دوبعدی حول یک نقطه و با ضریب مشخص استفاده می‌کنند. ولی اگر بخواهیم یک شی‌ء را به‌اندازه شی‌ء دیگر دربیاوریم برای راحتی کار تغییر مقیاس با دستورات scale بهتر است از زیرمجموعه reference در scale استفاده کنید. به‌عنوان‌مثال می‌خواهیم بدانیم مقیاس مثلث زیر باید چند برابر شود تا به بزرگش ابعاد مستطیل برسد و روی آن قرار گیرد. این کار را بدون محاسبات ریاضی به مقیاس حرفه ای با اتوکد بسپارید.

نحوه تغییر مقیاس با دستورات scale

با توجه به بحث آموزش کامل فرمان scale در اتوکد، اشیاء موجود در طراحی شما، مانند خطوط ترسیم شده، اکستروژن های سه بعدی و موارد دیگر را می توان با استفاده از آموزش کامل فرمان scale در اتوکد، با فاکتورهای مقیاس بندی کرد. اشیاء در حال حاضر در نقشه زیر بر روی مقیاس 1 تنظیم شده است. این به شما نشان می دهد که چگونه مقیاس حرفه ای با اتوکد بدون تغییر ابعاد انجام دهیم.

نحوه کاهش مقیاس در اتوکد – پنجره شی (های) را در اتوکد انتخاب کنید، SCALE را تایپ کنید، سپس عددی بین 0 و 1 را مشخص کنید. Enter را فشار دهید. اندازه شی (ها) با این عامل کاهش می یابد.
نحوه افزایش مقیاس در اتوکد – پنجره شی(ها) را انتخاب کنید، SCALE را تایپ کنید، سپس عددی بزرگتر از 1 را مشخص کنید. Enter را فشار دهید. اندازه شی (ها) با این ضریب مقیاس افزایش می یابد. برای مشاهده تفاوت در فاکتورهای مقیاس به شکل زیر مراجعه کنید.

آموزش کامل فرمان scale در اتوکد

نحوه scale reference در اتوکد

در آموزش دستور scale reference در اتوکد، بسیاری از اوقات، فایل‌های PDF، تصاویر و سایر فایل‌های طراحی به عنوان چیزی برای طراحی یا استفاده به عنوان مبنای طراحی در اتوکد در اختیار طراحان CAD قرار می‌گیرد. از طریق پنجره XREF، می توانید این موارد را در هر مقیاسی که انتخاب کنید، متصل کنید. اما اگر یک پلان زمین روی پس‌زمینه عکس بگوید فاصله بین دو پست 3 فوت است، اما پس از قرار دادن آن در طراحی شما برای ابعاد مناسب به نظر نمی‌رسد، چه؟ می توانید از دستور ALIGN برای تأیید ابعاد آنچه به عنوان مرجع خارجی وارد شده است استفاده کنید. شکل 2 را ببینید تا ببینید مراحل زیر چگونه به نظر می رسد. آموزش کامل فرمان scale در اتوکد و اینکه چگونه یک تصویر را در اتوکد مقیاس بندی کنید، یک PDF را در اتوکد مقیاس بندی کنید و نقشه ها را در اتوکد مقیاس بندی کنید، بر موفقیت مدل شما تأثیر می گذارد.

به دنبال یک بعد مرجع در مقیاس اتوکد، مانند یک بعد معین در پلان ها باشید. اگر وجود ندارد، می توانید فرض کنید که یک در بیرونی 3 فوت ارتفاع دارد. نکته کلیدی در اینجا یافتن ابعادی بین نقاط بحرانی در نقاشی است. ابعاد بین ستون ها برای این کار عالی است. اگر چیزی وجود ندارد که بتوانید به آن پین کنید، به طور موقت خطوطی را برای مرجع ترسیم کنید.
بعد، خطی بکشید که مربوط به بعد مرجع خارجی است که می خواهید بررسی کنید. اگر 3 فوت ابعادی است که بررسی می کنید، یک خط در فضای مدل اتوکد در 3 فوت رسم کنید. در مورد شکل 2، من به این نتیجه رسیدم که درب خارجی مرجع خارجی 3 فوت است، بنابراین من بررسی می کنم که واقعاً 3 فوت است.
سپس دستور ALIGN را انتخاب کنید و اولین نقطه ای را که در پلان ها به اولین نقطه از خط ترسیم شده 3 فوت اشاره می کنید، انتخاب کنید. همچنین مطمئن شوید که آخرین نقطه مرجع روی پلان را با آخرین نقطه از خط 3 فوتی کشیده شده مطابقت دهید. نکته مهم در اینجا تطبیق نقطه شروع و پایان است.
Enter را فشار دهید و تصویر، پی‌دی‌اف یا طراحی CAD را به‌صورت کوچک‌تر یا کوچک‌شده مشاهده کنید تا متناسب با خط کشیده شده‌تان باشد.
این مراحل را برای تایید با بعد دیگر تکرار کنید. گاهی اوقات ممکن است ابعاد بگویند که از نظر بصری یک چیز هستند، اما ممکن است تغییر کرده یا به نوعی نادرست باشند. هرگز به حقیقت صدمه نمی زند.

آموزش کامل فرمان scale در اتوکد

نحوه مقیاس بندی بلوک ها در اتوکد


در مورد شرکت هایی که ممکن است از بلوک های زیادی در اتوکد استفاده کنند، راه هایی برای تغییر مقیاس با دستورات scale وجود دارد. در اینجا نحوه قرار دادن بلوک های با مقیاس متفاوت و در واقع مقیاس حرفه ای با اتوکد، آورده شده است.

INSERT را تایپ کنید تا به پیامی برسید که در آن می توانید بلوکی را وارد کنید. در این اعلان، گزینه هایی برای درج، مقیاس و چرخش دارید. برای بلوک هایی که ممکن است مقیاس یکسانی نداشته باشند، می توانید مقیاس جنبه های X، Y و Z بلوک را مشخص کنید. شکل زیر را ببینید.

مقیاس حرفه ای با اتوکد


برای این تمرین، مقیاس X را روی 3 تنظیم کنید و Y و Z را روی 1 بگذارید. توجه داشته باشید که این امر باعث می شود که محور X دایره بیضوی تر شود. شکل زیر را ببینید.

مقیاس حرفه ای با اتوکد

نحوه مقیاس بندی متن و ابعاد در اتوکد


مهم است که نقاشی شما دارای متن خوانا باشد، مهم نیست در چه مقیاسی ترسیم می کنید. اینجاست که مقیاس در اتوکد اهمیت پیدا می کند. قبل از مقیاس‌بندی حاشیه‌ای در اتوکد، ایجاد یکسان جلوه دادن متن شما در هر مقیاس ترسیمی یک چالش بود. شما باید چندین نسخه از متن در اندازه های مختلف (ضریب مقیاس اتوکد) و در لایه های مختلف داشته باشید که فقط زمانی فعال می شوند که بخواهید چیزها را در مقیاس ترسیمی پرسپکتیو نمایش دهید. از زمانی که مفهوم مقیاس توضیحی اتوکد در اتوکد 2008 معرفی شد، مشکلاتی نیز وجود داشته است. به عنوان مثال، زمانی که بین مقیاس طراحی (که در بخش بعدی به آن پرداخته شد) و مقیاس شیء حاشیه‌نویسی قطع شد که باعث می‌شود متن در برخی موارد ظاهر شود اما در موارد دیگر نه. امروزه کار بسیار ساده‌تر است زیرا می‌توانید متن و ابعاد را به‌عنوان «نظرات» در پانل ویژگی‌ها تعریف کنید. این بدان معنی است که به طور خودکار با مقیاسی که با آن کار می کنید تنظیم می شود، بنابراین بدون توجه به مقیاسی که در فضای کاغذ یا فضای مدل هستید، یک اندازه به نظر می رسد. این ویژگی که قبلاً در اتوکد موجود است، مراحل کپی کردن چندین اندازه متن و تنظیم آنها در اندازه های مختلف را حذف می کند. به شکل زیر را نوجه نمایید.

تغییر مقیاس با دستورات scale

چگونه یک نقاشی را در اتوکد مقیاس بندی کنیم


در ادامه مبحث آموزش دستور scale در اتوکد میرسیم به تطبیق نقاشی شما بر روی پورت های نمایشگر در فضای کاغذ برای انتقال ارتباط بصری در مورد آنچه که باید ساخته و نصب شود مهم است. اگر مقیاس طراحی اتوکد مورد نظر شما در لیست موجود نیست، می توانید موارد زیر را انجام دهید:

پنجره «ویرایش مقیاس طراحی» را با انتخاب «Custom…» از فهرست مقیاس‌های موجود در نوار وضعیت در پایین رابط اتوکد باز کنید.
مقیاس‌های طراحی سفارشی خود را به لیست اضافه کنید تا بتوانید از آنها در مقیاس‌بندی دیدگاه اتوکد و موارد دیگر استفاده کنید. شکل زیر را ملاحظه نمایید.

تغییر مقیاس با دستورات scale
تغییر مقیاس با دستورات scale

نحوه برنامه ریزی مقیاس در اتوکد

هنگامی که در فضای مدل ترسیم می کنید، “اندازه کامل” را ترسیم می کنید، اما برای به تصویر کشیدن آن در تحویل برنامه ریزی شده، باید مقیاس طرح را نیز مشخص کنید. مقیاس نمودار به شما امکان می دهد با توجه به اندازه کاغذی که برای آن برنامه ریزی کرده اید، بهترین نحوه نمایش طرح CAD خود را مشخص کنید. نحوه مقیاس بندی در فضای کاغذ اتوکد و فضای مدل هنگام استفاده از مقیاس فضای کاغذ اتوکد، با دو بخش کار می کنید: مقیاس طرح کلی طرح بر اساس اندازه کاغذ (معمولاً 1:1) و مقیاس ویوپورتی که مدل را نشان می دهد. ارتباط بین این دو این است که مقیاس viewport نسبتی از اندازه کاغذ به اندازه مدل در نماها را نشان می دهد. همچنین می توانید از فضای مدل رسم کنید و به مقیاس نمودار به عنوان نسبت واحدهای رسم شده به واحدهای اندازه جهانی که برای ترسیم مدل استفاده کرده اید، اشاره کنید. برای مثالی از خود پنجره به شکل زیر مراجعه کنید. شما می خواهید آن را با شرایط خاص خود تنظیم کنید.

آموزش کامل فرمان scale در اتوکد

همانطور که می بینید، زمینه های زیادی وجود دارد که مقیاس اتوکد می تواند در آن نقش داشته باشد. اینها تنها برخی از ویژگی‌های کلیدی مقیاس هستند که وقتی نقشه‌های شما در میدان مشاهده می‌شوند، در رساندن نقطه نظر شما تفاوت ایجاد می‌کنند. جزئیات بیشتر در مورد این ویژگی ها و موارد دیگر از منوی Help (F1) در اتوکد موجود است. می خواهید بیشتر بدانید؟ برای یادگیری نحوه راه اندازی و طراحی در اتوکد، آموزش های ویدیویی AutoCAD Essentials ما را تماشا کنید. نحوه استفاده ماهرانه از دیدگاه ها، بلوک ها، متن و ویژگی ها، حاشیه نویسی ها، الگوهای طراحی، بلوک های عنوان و موارد دیگر را بیاموزید! با آموزش‌هایی از محبوب‌ترین دوره‌های آموزشی اتوکد، از مبتدی به آماده‌ی گواهینامه بروید.

4. آموزش دستور chamfer در اتوکد

با توجه به بحث آموزش فرمان chamfer در اتوکد، دستور Chamfer گوشه های دو طرف مجاور هر شی دوبعدی را در هر فاصله یا هر زاویه ای که با وارد کردن مقادیر خاص در اتوکد تعریف شده است، برش می دهد. این دستور لبه های اجسام را محو می کند. می‌توانید از قسمت home و منوی Modify به این دستور دسترسی پیدا کنید و اندازه‌ی پخی را وارد کنید.

آموزش دستور chamfer در اتوکد

این دستور لبه های اجسام را محو می کند. همچنین دستور chamfer لبه را در یک زاویه مشخص خم می کند. مراحل زیر را برای نحوه استفاده از دستور chamfer دنبال کنید.

در زمینه آموزش دستور chamfer در اتوکد، دستور chamfer را از پنل Modify در تب Home انتخاب کنید. یا «CHA» را در خط فرمان تایپ کنید و کلید Enter را فشار دهید.

چگونه در اتوکد محو کنیم؟

دستور Chamfer دو روش دارد

1. Distance method

  • روش فاصله را از نوار فرمان انتخاب کنید یا “D” را تایپ کنید و کلید enter را فشار دهید.
  • اتوکد از شما می خواهد اولین فاصله وارونگی را مشخص کنید. (فاصله بین یک گوشه و نقطه ای که می خواهیم از آن زاویه بدهیم) فاصله خط اول را مشخص کنید.
  • سپس دوباره اتوکد فاصله وارونگی دوم خاص را می خواهد. فاصله شیب دوم خط دوم را مشخص کنید.
  • سپس اتوکد از شما می خواهد که ردیف اول را انتخاب کنید. اولین ردیفی را که تصمیم گرفتید انتخاب کنید.
  • سپس مجدداً از او می خواهد که خط دوم را مشخص کند. خط دوم را مشخص کنید.
  • خطوط پخ خواهد شد.
آموزش دستور chamfer در اتوکد
  • برای مثال فاصله یک خط را 100 و از خط دیگر 80 را مطابق شکل دادم.

2. Angle Method

  • روش زاویه را از نوار فرمان انتخاب کنید یا “A” را تایپ کنید و کلید enter را فشار دهید.
  • اتوکد طول شیب خاص را در ردیف اول درخواست می کند. طول شیب اولین خط تصمیم را مشخص کنید.
  • سپس زاویه شیب خاص را از ردیف اول درخواست می کند. از ردیف اول برای گرادیان زاویه بدهید.
  • خطوط در زاویه داده شده از خط اول سوراخ خواهند شد.
آموزش دستور chamfer در اتوکد
  • به عنوان مثال، من 100 طول برای پخ ردیف اول داده ام و زاویه داده شده مطابق شکل 45 است.
  • گزینه ‘Multiple’ را از نوار فرمان انتخاب کنید تا بیش از یک بار از خواننده استفاده کنید.

5. آموزش فرمان Fillet در اتوکد

معمولاً از این دستور برای گرد کردن گوشه‌ها و قوس دادن به آن‌ها استفاده می‌شود. یکی از روش‌های دسترسی سریع به این دستور تایپ F در خط فرمان و فشردن کلید enter است.

همچنین می توان گفت دستور Fillet در اتوکد برای اتصال دو خط، کمان، خط یا چند خط با شعاع زاویه 0 (یک گوشه تیز) یا بر اساس هر منحنی یا بر اساس منحنی نرم مفید است. این دستور یک دستور صرفه جویی در زمان است.

دستور Fillet در اتوکد

یک fillet یا دایره دو شی را به هم متصل می کند یا دو خط، کمان، خط یا چند خط را با یک قوس مماس به صورت دو بعدی به هم متصل می کند. گوشه کناری داخل فیله و گوشه بیرونی دور نامیده می شود و هر دو را می توان با استفاده از دستور FILLET در اتوکد ایجاد کرد.

آموزش فرمان Fillet در اتوکد

دستور Fillet در اتوکد در پنل Modify در تب Home قرار دارد. یا می‌توانیم «FILLET» را در خط فرمان تایپ کنیم و کلید Enter را فشار دهیم تا دستور Fillet اجرا شود.

دستور Fillet در اتوکد، دارای سه روش برای اتصال خطوط یا چند خط است. ما می توانیم با کلیک بر روی منوی کشویی دستور fillet، دو روش اضافی از fillet را انتخاب کنیم. هر سه روش را با مثال ها یکی یکی خواهیم دید.

با استفاده از آموزش فرمان Fillet در اتوکد، می توانیم دو خط یا چند خط را در یک گوشه تیز یا هر قوس شعاع دیگری به هم وصل کنیم.

چگونه از fillet در اتوکد استفاده کنیم؟ (فرمان fillet با مثال)

  • دستور Fillet را از پنل Modify در تب Home انتخاب کنید. یا در خط فرمان عبارت FILLET را تایپ کرده و Enter را فشار دهید.
  • اگر می خواهید دو خط یا شی را مطابق یک قوس پر کنید، از نوار فرمان گزینه ‘Radius’ را انتخاب کرده و شعاع مورد نظر را بدهید. به طور پیش فرض بدون انتخاب گزینه شعاع، در گوشه تیز (در زاویه 0) پر می شود.
  • برای استفاده از همان شعاع فیله بیش از یک بار، گزینه ‘Multiple’ را از نوار فرمان انتخاب کنید.
  • اتوکد از “Select first object” درخواست می کند. اولین ردیف یا شی را انتخاب کنید.
  • سپس از آن می پرسد “یک شی دوم را انتخاب کنید یا برای اعمال گوشه انتخاب را حرکت دهید”. ردیف یا شیء دوم را انتخاب کنید.
  • برای استفاده از دستور fillet بر روی شی polyline، گزینه polyline را از نوار فرمان انتخاب کنید. با این کار تمام گوشه های شی پلی لاین یک بار پر می شود.

مثالی که نحوه استفاده از دستور Fillet در اتوکد را نشان می دهد:

آموزش فرمان Fillet در اتوکد
  1. برای مثال می خواهم این دو گوشه را مطابق شکل پر کنم.
  2. دستور File را از پنل Modify در تب Home انتخاب کنید. یا در خط فرمان عبارت FILLET را تایپ کرده و Enter را فشار دهید.
  3. یک گوشه تاریک در یک گوشه تیز و دیگری در شعاع 50 درجه.
  4. دو خط را یکی پس از دیگری بدون انتخاب گزینه radius انتخاب کنید.
  5. این یک فیله در زاویه 0 خواهد بود.
  6. دستور again fillet را انتخاب کرده و از نوار فرمان گزینه radius را انتخاب کنید.
  7. عدد شعاع 50 بدهید و کلید Enter را فشار دهید.
آموزش فرمان Fillet در اتوکد
  1. دو ردیف را یکی یکی انتخاب کنید. هر دو گوشه مطابق شکل پر می شود.
  2. اکنون نحوه محو کردن لبه ها را خواهیم دید.

6. دستور BURST در اتوکد

دستور Burst در اتوکد، از سری دستور های اتوکد مانند دستور EXPLODE برای جدا کردن اجزا و المان‌های اشیا استفاده می‌شود. درواقع دستور Burst در اتوکد، برخی اشکالات دستور رایج explode را برطرف می‌کند.

7. دستور DIMROTATED در اتوکد

دستور Dimrotated در اتوکد، به‌منظور نشان دادن ابعاد و اندازه‌های اشیا کج و دوران شده، استفاده می‌شود. برای دسترسی به این دستور به نوار دستور پایین صفحه بروید.

دستور Dimrotated در اتوکد

8. دستور CLOSEALL در اتوکد

دستور Closeall در اتوکد برای بستن تمام ترسیمات و پنجره‌های باز در نرم افزار است. این دستور کاربردی اتوکد برای افرادی مناسب است که به طور هم‌زمان بر روی چندین فایل و نچره کار می‌کنند. شاید این قابلیت در نگاه اول زیاد مهم به نظر نرسد اما در هنگام نیاز به بستن تعداد زیادی پنجره، زمان مناسبی را برای شما ذخیره خواهد کرد.

در مقابل این دستور ،دستور SAVEALL در اتوکد می باشد که این دستور همان‌طور که از اسم آن پیداست تمامی طراحی‌ها و نقشه‌های باز را در اتوکد save یا همان ذخیره می‌کند.

9.  دستور BOUNDARY در اتوکد

دستور Boundary در اتوکد، می‌تواند مرزهای مشخصی را برای نواحی بسته ایجاد کند از کاربردهای این دستور به زمانی که بین اشیا مرزهای مشترک وجود داشته باشد می‌توان اشاره کرد. در این حین با کمک این ابزار قادر به ساخت شی‌ء جدید و منطبق روی این قسمت خواهید بود.

دستور Boundary در اتوکد

10.  دستور IMAGECLIP در اتوکد

دستور Imageclip در اتوکد، به شما دربرش اشیا به شکل دلخواه کمک می‌کند.به ادامه دستور های اتوکد توجه کنید.

11.  دستور PFACE در اتوکد

دستور Pface در اتوکد، به‌منظور ساخت صفحات سه‌بعدی در اتوکد استفاده می‌شود. رئوس را انتخاب کنید و به ابزار اجازه ترسیم صفحه را بدهید.

دستور Pface در اتوکد

12.  دستور TIME و کاربرد آن در اتوکد

دستور Time و کاربرد آن در اتوکد، اطلاعاتی درباره زمان ترسیمات به کاربر می‌دهد؛ مانند زمان ساخته‌شدن فایل، زمان آخرین تغییرات روی فایل، مقدار زمانی که اتوکد باز بوده است و مواردی از این قبیل را نمایش می‌دهد.

13.  دستور QSELECT در اتوکد

با کمک دستور Qselect در اتوکد، قادر هستید اشیا را بر اساس نوع و ویژگی‌هایشان فیلتر کنید و سپس روی همه یا تعدادی از آن‌ها تغییراتی مثل مخی کردن را اعمال کنید.

14.  دستور کاربردی MATCHPROP

دستور کاربردی Matchprop، در حین ایجاد شکل‌های همسان و مشابه مهم واقع می‌شود. به کمک این دستور می‌توانید همه یا مجموعه‌ای از ویژگی‌های یک شی‌ء را روی شی‌ء دیگر اعمال کنید.

15.  دستور RECOVER در اتوکد

دستور Recover در اتوکد، این قابلیت را می‌دهد که فایلهای خراب و آسیب‌دیده در اتوکد تعمیر و بازشوند.

16.  دستور PSLTSCALE در اتوکد

با تکرار دستور Psltscale در اتوکد، در هر بار layout مانع از تغییر تنظیمات مقیاس (بازگشت به مقیاس اولیه) شوید. همچنین از دستور در Viewport نیز کاربرد دارد. با دستورات بیشتری در ادامه مقاله دستور های اتوکد آشنا خواهید شد.

17.  دستور TORIENT

از دستور Torient در اتوکد، به‌منظور چرخش متون استفاده می‌شود. می‌توانید به کمک این ابزار متن را هم‌راستا و در جهت شی‌ء قرار دهید و یا با زاویه‌ای مشخص دوران دهید.

18.  دستور جذاب RULESURF

دستور جذاب Rulesurf، جذاب به شما کمک به سزایی خواهد کرد. با این دستور می‌توانید بین دو منحنی تعیین‌شده سطح رسم کنید.

دستور جذاب Rulesurf

19.  دستور WIPEOUT در اتوکد

به کمک دستور Wipeoutدر اتوکد، می‌توانید محدوده‌ای را انتخاب کنید و تمام جزئیات زیر آن را بپوشانید. با آخرین دستور از دستور های اتوکد نیز همراه ما باشید.

20.  دستور ZOOMFACTOR در اتوکد

دستور Zoomfactor در اتوکد، به شما کمک خواهد کرد با ضریب مشخص بزرگنمایی یا کوچک نمایی را اعمال کنید. مقدار پیش‌فرض اتوکد 60 است که شما می‌توانید این مقدار را تغییر دهید.

از عملکرد layout در اتوکد می‌توان به‌منظور شیت بندی در لایوت اتوکد در Model استفاده کرد و یا درگرفتن برش و جزئیات در طرح‌های سه‌بعدی از آن‌ها کمک گرفت. با تایپ lo و فشردن enter به این دستور برسید.همچنین برخی از دستورات مهم مورد استفاده در اتوکد برای ایجاد طرح بندی عبارتند از PLOT، VPORTS، LAYOUT، MODEL، VPMIN، PAGESETUP و غیره.

دیدگاه کاربران

بدون دیدگاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها