70% تخفیف تمدید جشنواره نوروز 1403 برای شروعی تازه
صفحات در ایندیزاین

صفحات در ایندیزاین

تاریخ انتشار : اردیبهشت ۱۶, ۱۳۹۸ تاریخ به روز رسانی : اسفند ۱۴, ۱۴۰۲ نویسنده : حسین بافنده زمان مورد نیاز مطالعه : 31 دقیقه تعداد بازدید : 7.27هزار بازدید

نرم افزار ادوبی ایندیزاین از سری برنامه های محبوب در زمینه چاپ و صفحه آرایی کتب و مجلات است. قابلیت های این نرم افزار موجب محبوبیت بیشتر آن شده است. در این مقاله از آموزش ایندیزاین به بررسی تنظیمات صفحات در ایندیزاین می پردازیم. در ادامه موضوعاتی از جمله بزرگنمایی و پیمایش صفحه در نرم افزار Indesign، درج، حذف و جا به جایی صفحات در نرم افزار InDesign، آموزش ساخت Master Pages در ایندیزاین، آموزش شماره صفحه در ایندیزاین می پردازیم.

دوره رایگان آموزش ایندیزاین در نیم ساعت

دوره رایگان آموزش ایندیزاین در نیم ساعت

همین الان با وارد کردن اطلاعات خود در فرم، دوره رایگان ایندیزاین در نیم ساعت را به صورت رایگان دریافت کرده و 10/000 تومان شارژ هدیه دریافت نمایید.  





رمز عبور موقت همان شماره موبایل خواهد بود

بزرگنمایی و پیمایش صفحه در نرم افزار Indesign

گاهی برای تسلط بیشتر بر جزئیات سند و یا صفحات در ایندیزاین به خصوص هنگام ویرایش اشکال ترسیمی نیازمند بزرگ نمایی یا Zoom خواهید بود دقت داشته باشید که با این کار اندازه واقعی سند تغییری نمیکند و فقط میزان دید شما افزایش می یابد این افزایش میزان دید در InDesign تا %4000 تعریف شده است بعضی از اسناد به اندازه ای بزرگ هستند که در حالت نمایش %100 از ابعاد نمایشگر تجاوز کرده و بنابراین برای دیدن کل تصویر به صورت یکجا نیازمند کوچک نمایی آن خواهید بود مقدار کمینه این کوچک سازی در این نرم افزار 5% است.

دامنه بزرگنمایی در نرم افزار ایندیزاین

برای بزرگ نمایی یا Zoom in بر روی صفحات در ایندیزاین از روش های مختلفی می توان استفاده نمود. روش اول انتخاب ابزار Zoom از پنل ابزار است . همین طور که مشاهده می کنید ابزار Zoom  در این قسمت قرار گرفته است.

ابزار Zoom در ایندیزاین

با نگه داشتن اشاره گر موس بر روی ابزار در یک Tooltip نام ابزار و کلید میانبر آن نمایش داده می شود بنابراین برای فعال کردن ابزار علاوه بر کلیک بر روی ابزار می توانید با زدن حرف Z صفحه کلید ابزار Zoom را فعال کنید پس از فعال کردن ابزار Zoom از پنل ابزار میتوانید به تعداد مورد نیاز بر روی سند کلیک کرده تا ابعاد سند به مرکزیت نقطه کلیک شده بزرگتر نمایش داده شود.

زوم کردن در ایندیزاین با استفاده از کلید میانبر

روش دوم طبق مقاله مدیریت صفحات در ایندیزاین این است که می توانید با درگ کردن موس و رسم یک کادر فرضی سند را محدود به همان اندازه بزرگ کنید. روش سوم به این صورت است که روی یکی از درصد های بزرگ نمایی موجود در کادر بزرگ نمایی در نوار اجرا کلیک کنید. مثلا%150 می توانید از کلید های ترکیبی  Ctrl+Plac یا Ctrl++ برای بزرگ نمایی و کلید های –  + Ctrl یا Ctrl+minimize و ای بزرگ نمایی و کلید های برای کوچک نمایی استفاده کنید با زدن کلید های ترکیبی alt+ctrl+0 می توانید کل Spread در مرکز صفحه Fit کنید به طوری که تمام پنجره نمایش را پر کند.

صفحات در ایندیزاین

Spread به دو صفحه مقابل هم گفته می شود به دو صفحه ی رو به روی هم مانند صفحات مجله و یا کتاب همچنین می توانید با استفاده از کلید های ترکیبی 1+ Ctrl سند را با اندازه واقعی یعنی مقدار Zoom% 100 نمایش دهید با زدن کلید های ترکیبی 2+ Ctrl مقدار Zoom را می توانید به %200 افزایش دهید.

نکته دیگر در این بخش از مقاله مدیریت صفحات در ایندیزاین این است که با فعال نمودن ابزار Hand Tool  از طریق نوار ابزار،که در بالای ابزار Zoom در این بخش قرار گرفته و نگه داشتن کلید سمت چپ موس روی بخشی از سند صفحه Zoom out  کرده وسپس با درک نمودن کادر انتخابی و کشیدن آن به مکان دلخواه و رها نمودن کلید موس آن قسمت از صفحه را با مقداری که در آخرین عمل Zoom in  تنظیم نمودید بزرگ نمایی کنید که در آخرین عمل Zoom in  ما مقدار Zoom  را روی %200 کرده بودیم به این روش Power Zoom گفته می شود.

Power Zoom در نرم افزار ایندیزاین

شما میتوانید ابزار Hand Tool را با استفاده از کلید میانبر آن که با حرف H نمایش داده شده از طریق صفحه کلید هم فعال کنید . همچنین می توانید با نگه داشتن کلید SpaceBar  در صورتی که ابزار دیگری انتخاب باشد مثلا اگر ابزار Selection Tool فعال باشد و شما قصد فعال کردن ابزار Hand Tool را داشته باشید می توانید کلید SpaceBar  را نگه دارید تا ابزار تبدیل به ابزار Hand Tool شود تا زمانی که کلید  SpaceBar پایین نگه داشته شود ابزار Hand Tool فعال خواهد بود با رها کردن کلید SpaceBar  مجددا می توانید به ابزارقبلی برگردید. به ادامه مقاله مدیریت صفحات در ایندیزاین توجه کنید.

فعال کردن ابزار hand tool با استفاده از SpaceBar

روش دیگر برای بزرگنمایی وکوچک نمایی در صفحه ،پایین نگه داشتن کلید Alt و استفاده از Scroll موس است چنانچه کلید Scroll را به سمت بالا بچرخانید عمل Zoom in  انجام خواهد شد و اگر کلید Scroll  را به سمت پایین بچرخانید عمل Zoom out  اتفاق می افتد در صورتی که به جای کلید alt  از کلید Ctrl استفاده کنید با نگه داشتن کلید Ctrl و Scroll یا چرخ روی موس می توانید صفحه را به سمت چپ و راست جابجا کنید.

برای جابجا شدن بین صفحات می توانید از لغزنده ها و یا Scroll که در سمت راست صفحه و یا در قسمت پایین صفحه قرار گرفته است استفاده کنید .با این روش می توانید از یک Split به Split دیگر حرکت کنید برای جا به جایی بین صفحات از ابزار hand هم می توانید استفاده کنید با فعال کردن ابزار hand وروش هایی که گفته شد می توانید به راحتی به گشت گذار بین صفحات بپردازید اما دقت داشته باشید زمانی که تعداد صفحات یک سند زیاد باشد و استفاده از لغزنده ها و یا ابزار hand روش مناسبی برای جابجایی صفحات در ایندیزاین نیست .

در این موارد می توانید از پنل Pages  استفاده کنید با کلیک برروی نام پنل در سمت راست صفحه آن را باز میکنید مشاهده می کنید که پنل Pages در اینجا قرار گرفته است پس از باز شدن پنل Pages در این قسمت شما می توانید ملاحظه کنید که کلیه صفحات سند که قابل مشاهده هستند. می توانید به راحتی بر روی شماره صفحه دوبار کلیک کنید تا آن صفحه باز شود.

صفحات در ایندیزاین

و یا از فرامین داخل منوی Layout استفاده کنید با باز کردن منو یLayout وارد منوشده وبا زدن فرامین مثل First Page  می توانید به اولین صفحه با زدن فرمان Next Page به صفحه بعدی با زدن Previous Page به صفحه قبلی با زدن LastPage به آخرین صفحه بروید.

کلید های مدیریت صفحات در منوی layout در ایندیزاین

همانطور که مشاهده می کنید صفحه 8 Highlight شده و این صفحه آخرین صفحه در لیست صفحات پنل Pages  است همچنین می توانید بین Spread ها جا به جا شوید و یا اینکه با استفاده از فرمان Go to page  که با کلید های ترکیبی Ctrl+j هم می توانید آن را فعال کنید.

جابجایی بین spread ها با استفاده از فرمان Go to page

به یک شماره صفحه خاصی از سند خود جابجا شوید مثلا صفحه ی 5 با کلیک بر روی دکمه OK  به صفحه شماره 5 جا به جا خواهید شد.

فرمان Go to page در ایندیزاین

شما می توانید به این موارد در پایین فضای کاری در بخش نوار وضعیت هم دسترسی داشته باشید.

نوار وضعیت در ایندیزاین

در بخش اول مقاله مدیریت صفحات در ایندیزاین با بزرگنمایی و پیمایش صفحه در نرم افزار Indesign شدید. در ادامه با قابلیت ها و تنظیمات بیشتری آشنا خواهید شد.

آموزش ایندیزاین

دوره نرم افزار ایندیزاین از صفر تا صد

ایندیزاین نرم افزار حرفه ای و محبوب از شرکت ادوبی است که در روند چاپ و تولید سند های متنی و گرافیکی کاربرد دارداز این رو افراد زیادی به سمت آموزش ایندیزاین جذب می شوند. ایندیزاین با شاخص های صفحه آرایی خود یک استاندارد جهانی در صنعت چاپ و طراحی به شمار می رود. این برنامه با کنترل خطاهای احتمالی مانع ...

%70 تخفیف
347.000 تومان
104.100 تومان
بررسی و خرید دوره

درج، حذف و جا به جایی صفحات در نرم افزار InDesign

به کمک In Design می‌توانیم هر چیزی را طراحی کنیم از یک کارت وزیت ساده گرفته تا یک کتاب چندصفحه‌ای اما زمانی که به تعداد صفحات زیادی نیاز داشته باشید می‌توانید آن‌ها را اضافه ،حذف و یا مدیریت کنید تنظیم موارد گفته‌شده را می‌توانید از دو طریق انجام دهید که این دو روش را در این بخش از مقاله مدیریت صفحات در ایندیزاین بیان میکنیم. یک روش استفاده از منوی Layout است به منوی Layout رفته و از زیر منوی Pages فرمان‌هایی مثل اضافه کردن صفحات جابه‌جایی صفحات و کپی صفحات و حذف صفحات در ایندیزاین را انتخاب و اجرا کنید.

منوی Layout در برنامه ایندیزاین

راه دیگر استفاده از پنل Pages است نرم‌افزار In Design به کمک پنل Pages با ارائه پیش‌نمایش کوچکی از صفحات تعریف‌شده سند و گزینه‌های تنظیمی موردنیاز امکان افزودن و یا حذف صفحات در ایندیزاین تغییر ترتیب و جابه‌جایی آن‌ها جست جوی سریع میان صفحات و مواردی از این قبیل به شما می‌دهد با دو بار کلیک بر روی آیکون هر یک از صفحات اگر که صفحه Master باشد یا صفحه معمولی باشد فرقی ندارد صفحه مذکور در مقابل شما گشوده می‌شود همان‌طور که مشاهده می‌کنید درپنل Pages Spread ها و یا صفحات زیر هم به‌صورت عمودی چیده شده‌اند.

پنل Pages Spread در ایندیزاین

اما می‌توانید این حالت نمایشی را تغییر بدهید برای این کار روی منوی بالای پنل در گوشه سمت راست کلیک می‌کنیم تا به منوی Option Panel دسترسی پیدا کنید وارد زیرمنوی View Pages شده و گزینهHorizontally را انتخاب کنید.

منوی Option Panel و گزینهHorizontally در ایندیزاین

مشاهده می‌کنید که صفحات به‌صورت افقی چیده می‌شوند و فضای بیشتری برای کار ایجاد می‌شود.

صفحات به‌صورت افقی چیده می‌شوند و فضای بیشتری برای کار ایجاد می‌شود

هنگام کار با اسناد چندصفحه‌ای معمولاً لازم می‌شود که صفحه و یا صفحاتی به کار افزوده شود روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد که ازجمله آن می‌توانیم به Insert Pages در منوی Layout اشاره‌کنیم و یا آیکون صفحه جدید در پنل Pages یا درگ کردن Master به یک جای دلخواه میان صفحات درصورتی‌که نیازمند افزودن بیشتر یک صفحه هستید استفاده از دستور Insert Pages بهترین راه است برای افزودن صفحات از طریق پنل Pages روی صفحه‌ای که می‌خواهیم پس‌ازآن قرار بگیرد کلیک می‌کنیم.

دستور Insert Pages دز ایندیزاین

مثلاً بعد از صفحه 4 می‌خواهیم یک صفحه را اضافه کنیم با دو بار کلیک بر روی صفحه آن را انتخاب می‌کنیم روی آیکون Create New Page در پایین پنل کلیک کنید مشاهده می‌کنید که صفحه جدید بعد از صفحه شماره 4 که انتخاب‌شده بود درج شد می‌توانیم صفحات Master را هم به هرجایی که موردنیازمان بود بکشیم و از آن برای اضافه کردن صفحه در ایندیزاین استفاده کنید. به حرکت بین صفحات در ایندیزاین توجه کنید.

همچنین می‌توانید از صفحات معمولی سند هم با درگ کردن و کشیدن آن به‌جای دلخواه با اضافه کردن صفحه در ایندیزاین و انتخاب هر صفحه یا هر دو صفحه و درگ کردن آن و کشاندن آن بر روی علامت Create New Page یک کپی از آن‌ها تهیه کنید.

Delete Selected Pages برای حذف صفحات در ایندیزاین

برای افزودن چندین صفحه از طریق دستور Insert Pages به منوی Option رفته و فرمان Insert Pagesرا انتخاب کنید تا کادر محاوره‌ای مربوطه باز شود در قسمت Pages تعداد صفحاتی که می‌خواهید اضافه کنید را مشخص کنید به‌عنوان‌مثال2 صفحه و با کلیک بر روی مثلث کناری کادر Insert می‌توانید محل افزودن صفحات و یا صفحه جدید خودتان را مشخص کنید.

مثلاً مشخص کنید که بعد از صفحه‌ای که شماره آن در کادر کنار آن مشخص‌شده چه صفحاتی قرار بگیرد و یا اینکه قبل از صفحه‌ای که شماره آن مشخص‌شده چه صفحاتی قرار بگیرد یا در ابتدای سند یا در انتهای سند شماره‌ی صفحه‌ای را که می‌خواهیم صفحه جدیدمان قبل یا بعد آن قرار بگیرد را در کادر مشخص می‌کنیم پس‌ازآن با کلیک بر روی دکمه OK صفحات مورد خود را ایجاد کنید.

ایجاد صفحات جدید در برنامه ایندیزاین

اگر کلید Alt را نگه‌دارید وبر روی دکمه Create New Page کلیک کنید کادر Insert Pages برای شما باز می‌شود و می‌توانید به تنظیمات گفته‌شده در این کادر بپردازید. برای حذف صفحات در ایندیزاین می‌توانیم به‌این‌ترتیب عمل کنیم ابتدا باید صفحاتی را که قصد حذف کردن آن را دارید انتخاب کنید مثال در اینجا با نگه‌داشتن کلید Ctrl صفحه4، 1،2را انتخاب می‌کنیم سپس بر روی گزینه Delete Selected Pages کلیک می‌کنیم.

Create New Page در ایندیزاین

همچنین می‌توانید با انتخاب صفحات و یا Spread ها و رفتن به منوی Option Panel فرمان Delete Spread را اجرا کنید می‌توانید بافرمان Duplicate Spread از صفحات انتخاب‌شده کپی تهیه کنید از طریق پنل Pages می‌توانید صفحات دلخواه را به مکان‌های دلخواه در بین باقی صفحات منتقل کنید اگر از طریق دستورMove Pages از منوی Layout این کار را انجام دهید.

دستورMove Pages از منوی Layout

علاوه بر جابه‌جایی صفحات در یک سند قادر خواهید بود بخش و یا تمامی صفحات سند را به هر جای دلخواه از یک سند دیگر که در محیط برنامه گشوده شده منتقل کنید مشاهده می‌کنید که در کادر Move to می‌توانید مشخص کنید صفحات شما در سند فعلی جابه‌جا شود و یا به اسناد دیگر منتقل شود در اینجا چون سند دیگری در محیط نرم‌افزار باز نیست فقط گزینه Current Document را مشاهده می‌کنید به کادر Move Pages از طریق Option Panel Pages هم می‌توانید دسترسی داشته باشید.

در قسمت Move Pages می‌توانید شماره صفحاتی که قصد جابه‌جا کردن آن‌ها را دارید مشخص کنید مثلاً می‌توانید این شماره‌ها را به این صورت تعیین کنید 5-4،6،2 در قسمت Destination می‌توانید مشخص کنید که این صفحات به کجای سند منتقل شوند بعد از صفحاتی که شماره آن در کادر مقابل قرارگرفته یا قبل از صفحاتی که شماره آن در این کادر قرارگرفته یا به ابتدای Document و یا انتهای Document همان‌طور که گفته شد در کادر Move to هم می‌توانید مشخص کنید که صفحات شما در سند فعلی جابه‌جا شوند و یا به یک سند دیگر منتقل شوند راه دیگر جابه‌جایی صفحات درگ کردن آن‌ها است اما قبل از درگ کردن یک تنظیمی را باید انجام دهید.

جابه جایی سند ها در برنامه ایندیزاین

به منویOption پنل رفته و با فعال و غیرفعال کردن گزینه‌هایAllow Document Pages to Shuffle وAllow Selected Spread to Shuffle امکآن جابه‌جایی صفحات سند را فعال و یا غیرفعال کنید در اینجا گزینه Allow Document Pages to Shuffle تیک دارد و فعال است اگر ما یک تصویر را انتخاب کنیم و با درگ کردن آن را به کنار صفحات دیگر ببریم مشاهده می‌کنید که این امکان برای ما وجود ندارد اما اگر تیک گزینه Allow Document Pages to Shuffle برداشته شود می‌توانیم به‌راحتی صفحه موردنظر خود را به کنار هرکدام از صفحات دلخواه ببریم و در آنجا قرار دهیم.

گزینه Allow Document Pages to Shuffle

آموزش ساخت Master Pages در ایندیزاین

در این قسمت از مقاله مدیریت صفحات در ایندیزاین می خواهیم با آموزش ساخت Master Pages در ایندیزاین و بررسی صفحات مستر در ایندیزاین آشنا شویم. Master Pages ها یکی از پراستفاده ترین تکنیک های صفحه بندی در ایندیزاین هستند. طبق این مقاله  تنظیمات صفحات در ایندیزاین قرار است کاربرد و کارایی آن ها را یاد بگیریم.

Master Page چیست؟

در آموزش کار با master page در ایندیزاین خواهید دید Master Page همان سربرگ و پا برگ یا HeaderوFooter در نرم‌افزار Word است ولی با دامنه کاربردی وسیع‌ تر حال پنل Pages را باز میکنیم و می‌بینیم که Master Page ها در بالای پنل قرارگرفته‌اند در این سند چون ما صفحات روبه روی‌هم داریم Master Page هم دارای دو صفحه روبه روی‌هم است هر المان و Object که در صفحه سمت راست Master قرار بدهیم در تمامی صفحات معمولی سمت راستی سند که از همان Master Page پیروی می‌کنند قرار می‌گیرد.

داشتن هم زمان چندین Master Page

و اگر Master Page یک صفحه داشته باشد هر چیزی که در همان یک صفحه قرار بگیرد در تمامی صفحات پیروی‌کننده قرار می‌گیرد در نرم‌افزار In Design می‌توانید هم‌زمان چندین Master Page داشته باشید مثلاً برای صفحات فرد یک Master و برای صفحات زوج یک Master دیگر و برای سرفصل‌های هر فصل هم یک Master Pageجدید ایجاد کنیم در صورت تعریف Master Page ها از ترسیم و یا جای‌دهی بسیاری از کادرهای متنی و یا اشیاء به‌صورت تک‌تک در دیگر صفحات بی‌نیاز خواهیم شد.

در صورت تعریف Master Page ها از ترسیم و یا جای‌دهی بسیاری از کادرهای متنی و یا اشیاء به‌صورت تک‌تک در دیگر صفحات بی‌نیاز خواهیم شد

روش فعال کردن صفحات مستر در ایندیزاین

برای فعال کردن صفحات Master بر روی نام Master  طبق مقاله آموزش ساخت Master Pages در ایندیزاین  کافی است دو بار کلیک کنیم به‌این‌ترتیب وارد صفحات آن Master خواهیم شد در این سند ما یک کتاب طراحی کردیم. همه‌ی کتاب‌ها معمولاً یکسر صفحه و یک شماره صفحه دارند برای اضافه کردن یکسر صفحه در صفحات سند ابتدا ابزارType را از پنل ابزار انتخاب می‌کنیم.

ابزارType را از پنل ابزار انتخاب می‌کنیم

سپس  طبق مقاله آموزش ساخت Master Pages در ایندیزاین در قسمت بالای صفحه سمت چپ با کلیک و درگ یک کادر متنی ایجاد می‌کنید ملاحظه می‌کنید که در این Master خطوط راهنما درج‌شده‌اند و شماره صفحات قرارگرفته‌اند حالا در کادر متنی درج‌شده عبارتی که می‌خواهیم به‌صورت سر صفحه باشد تایپ می‌کنیم مثلاً نام کتاب سپس با انتخاب متن نوشته‌شده نوع قلم و اندازه مناسب برای آن تعریف می‌کنیم البته می‌توانیم از Style های پاراگراف برای این کار استفاده کنیم که با آن آشنا خواهید شد.

ایجاد سر صفحه

برای ایجاد سر صفحه طبق مقاله آموزش ساخت Master Pages در ایندیزاین برای صفحه سمت راست با کمک ابزار Selection بر روی فریم متنی کلیک کرده تا انتخاب شود سپس با نگه‌داشتن کلیدهای Alt+Shift کادر متنی را به صفحه‌ی سمت راست درگ می‌کنیم کلید Alt باعث می‌شود که یک کپی از کادر تهیه شود و کلیدShift باعث حفظ تراز بندی نسبت به کادر اول خواهد شد یعنی در راستای فریم متنی سمت چپ قرار خواهد گرفت. به ادامه مقاله آموزش کار با master page در ایندیزاین توجه کنید.

ایجاد سر صفحه برای صفحه سمت راست

ابزار Type را مجدد انتخاب می‌کنیم متن داخل فریم متنی سمت راست را انتخاب می‌کنیم و با زدن کلید Delete از صفحه‌کلید آن را پاک می‌کنیم می‌خواهیم یکسر صفحه برای سمت راست تعریف کنیم که صفحه به صفحه یاSection to Section تغییر کند.برای این کار به منوی Type رفته و از زیر منوی Text Variables و یا متغیر متنی گزینه Insert Variables سپسRunning Header را انتخاب می‌کنیم.

به منوی Type رفته و از زیر منوی Text Variables و یا متغیر متنی گزینه Insert Variables سپسRunning Header را انتخاب می‌کنیم

یک متغیر متنی درواقع به متنی گفته می‌شود که در شرایط خاصی به‌صورت خودکار تغییر می‌کند در اینجا نام فصل به‌طور خودکار قرار می‌گیرد حالا در پنلPages با دو بار کلیک بر روی صفحات 8 و9 این صفحات را باز می‌کنیم مشاهده می‌کنید چون این صفحات از Master A- پیروی می‌کنند.

صفحات A

در صفحه سمت راست بخشی از عنوان فصل در بالا قرارگرفته و در صفحه سمت چپ هم نام کتاب درج‌شده اگر به بررسی صفحات دیگر هم بپردازیم صفحاتی که در کنار آن‌ها نام A درج‌شده مشخص‌کننده این هستند که از A-Master پیروی می‌کنند بنابراین با دو بار کلیک بر روی شماره آن‌ها می‌توانیم آن‌ها را بازکنیم مشاهده می‌کنید که در این صفحات هم خطوط راهنما سر صفحه با عنوان نام فصل، نام کتاب و شماره صفحات درج شدند.

صفحات هم خطوط راهنما سر صفحه با عنوان نام فصل، نام کتاب و شماره صفحات در ایندیزاین درج شدند

اما در صفحاتی مثل صفحات 6 و7 و یا صفحات 2و3 مشاهده می‌کنید چون از هیچ Master پیروی نمی‌کند نه از خطوط راهنما خبری است و نه از سر صفحه و شماره صفحات می‌بینید که استفاده از Master ها کار را بسیار ساده می‌کند.فقط تنها اشکالی که به وجود می‌آید این است که المان‌ها در تمامی صفحاتی که این Master به آن اعمال‌شده قرارگرفته.

مثلاً در صفحه اول که روی جلد کتاب است خطوط راهنما و شماره صفحه قرارگرفته البته تصویری که بر روی صفحه قرارگرفته مانع از دیده شدن شماره صفحه می‌شود.اگر تصویر را جابه‌جا کنیم مشاهده می‌کنید که شماره صفحه درج‌شده همچنین خطوط راهنما هم در بالای صفحه قرار گرفتند.

شماره صفحه درج‌شده همچنین خطوط راهنما هم در بالای صفحه قرار گرفتند

برای حل این مشکل می‌توانیم صفحاتی که نمی‌خواهیم این المان‌ها در آن‌ها وجود داشته باشد را با نگه‌داشتن کلید Shift درصورتی‌ که به‌صورت پشت سر هم باشند و یا کنترل که به‌صورت پراکنده قرارگرفته باشند انتخاب کرده سپس به منوی پنل Pages رفته و گزینه Apply Master to Pages را انتخاب کنید.

به منوی پنل Pages رفته و گزینه Apply Master to Pages را انتخاب کنید

کادر Apply Master

در کادر Apply Master شما می‌توانید نام Master موردنظر خود را انتخاب کنید و اگر قصد داشتید که Master را تعریف نکنید گزینه None را انتخاب کنید شماره صفحات هم در قسمت To Pages درج شدند که البته ما این کار را قبل از اینکه وارد این کادر شویم با نگه‌داشتن کلید Ctrl انجام دادیم آن‌ها را انتخاب کردیم سپس بر روی دکمه OK کلیک می‌کنیم.

در کادر Apply Master شما می‌توانید نام Master موردنظر خود را انتخاب کنید

Master صفحات 8 تا 11 تغییر کرد و بر روی گزینه None قرار گرفت درواقع این صفحات دیگر از هیچ Master پیروی نمی‌کنند مجدداً با نگه‌داشتن کلید Shift شماره صفحات موردنظر را انتخاب می‌کنیم.

Master صفحات 8 تا 11 تغییر کرد و بر روی گزینه None قرار گرفت

درگ کردن Master در صفحات مورد نظر

به دلیل اینکه صفحات پشت سر هم قرار گرفتند از کلید Shift استفاده کردیم با نگه‌داشتن کلید Alt و کلیک روی نام Master موردنظر Master را به صفحات اعمال می‌کنیم همچنین شما می‌توانید Master را به صفحات مورد نظر خود درگ کنید از این طریق هم می‌توانید Master Page را به صفحات اعمال کنید اگر موس را روی صفحات نگه‌دارید یک Tooltip ظاهر می‌شود که نشان می‌دهد.

موس را روی صفحات نگه‌دارید یک Tooltip ظاهر می‌شود که نشان می‌دهد

آن صفحات از چه Master پیروی می‌کنند می‌توانیم با زدن کلیدهای Ctrl+H کادرهای متنی که بر روی Master Page تنظیم شدند را به‌صورت نقطه‌چین نمایش دهیم و یا اینکه آن‌ها را مخفی کنیم.

کادرهای متنی که بر روی Master Page تنظیم شدند را به‌صورت نقطه‌چین نمایش دهیم

ایجاد یک Master جدید

برای ایجاد یک Master جدید از طریق Option پنل Pages فرمان New Master را انتخاب می‌کنیم.

برای ایجاد یک Master جدید از طریق Option پنل Pages فرمان New Master را انتخاب می‌کنیم

انتخاب نام برای Master

در کادر محاوره‌ای بازشده گزینه Prefix مشخص‌کننده پیشوند Master است شما می‌توانید با تخصیص حداکثر چهار کاراکتر این پیشوند را تعریف کنید به‌طور پیش‌فرض نرم‌افزار In design از حروف انگلیسی استفاده کرده این عبارت در کادر شماره صفحات در Master ها و بالای آیکون پیش‌نمایش صفحاتی که از این Master الگو گرفته‌اند در پنل Pages درج می‌شود در کادر Name می‌توانید برای Master خود یک نام انتخاب کنید.

مثلاً اگر ما Master را برای جلد پشت یک کتاب می‌خواهیم بسازیم می‌توانیم آن را Back انتخاب کنیم در کادرBased on Master در صورت تمایل می‌توانید Master جدید را بر اساس Master های موجود بسازید در این صورت دیگر نیازی به تکرار طراحی بعضی ازElement ها و تنظیم دوباره ابعاد نخواهید داشت و سرعت کارتان افزایش خواهد یافت.

در کادرNumber of Pages تعداد صفحات Master را مشخص کنید در اکثر کارها Master دو صفحه است یکی برای صفحات فرد و دیگری برای صفحات زوج در کادر Page Size می‌توانید ابعاد Master را مشخص کنید در قسمت Orientation می‌توانید جهت افقی یا عمودی بودن Master را تعیین کنید همچنین در دو کادر Width and Height می‌توانید اندازه ابعاد موردنظر خود را وارد کنید سپس بر روی دکمه OK برای تائید تنظیمات کلیک کنید.

کادرBased on Master در ایندیزاین

مشاهده می‌کنید که Master بانام B-Back ساخته شد.

مشاهده می‌کنید که Master بانام B-Back ساخته شد.

حال اگر که این Master بر اساس A-Master ساخته شود مشاهده می‌کنید که Master C- شامل تمامی المان‌ها و تنظیمات A-Master است همچنین شما می‌توانید تمامی المان‌ها وObject های موردنظر خود راهم به C-Master اضافه کنید.

تمامی المان‌ها وObject های موردنظر خود راهم به C-Master اضافه کنید.

نحوه شماره گذاری صفحات در ایندیزاین

طبق مقاله آموزش شماره صفحه در ایندیزاین معمولاً یکی از المان‌های اصلی که در هر Master وجود دارد شماره صفحه شماره فصل و یا بخش است که می‌توانیم آن‌ها را به‌راحتی به همراه با افزودن کاراکترهای دلخواه در یک کادر متنی در قسمت بالایی پایینی و یا قسمت کناری Master جای دهیم.در این قسمت آموزش ایندیزاین آموزش شماره صفحه در ایندیزاینرا مورد بررسی قرار میدهیم.

فعال کردن صفحه در مدیریت صفحات در ایندیزاین

ازآنجایی‌که شماره صفحه یک مورد تکراری هست و بایستی در تمامی صفحات وجود داشته باشد لزوماً باید درMaster جای دهیم برای این منظور در پنل Pages بر روی آیکون پیش‌نمایش Master دو بار کلیک کنید تا صفحه مذکور در پنجره برنامه فعال شود.

 

انتخاب ابزار Type

ابزارType را از پنل ابزار انتخاب کنید یک کادر متنی در محل دلخواه برای درج شماره صفحه ترسیم کنید به منوی تایپ رفته و از زیر منوی Insert Special Character زیرمنوی Markers گزینه Current Page Number را انتخاب کنید می‌توانید از کلیدهای ترکیبی Ctrl+Alt+Shift+N هم برای فعال کردن این بخش استفاده کنید.

به منوی تایپ رفته و از زیر منوی Insert Special Character زیرمنوی Markers گزینه Current Page Number را انتخاب کنید

انتخاب گزینه Current Page Number

با انتخاب گزینه Current Page Number در آموزش شماره صفحه در ایندیزاین در کادر متنی به‌جای شماره صفحه تنها پیشوند Master را مشاهده می‌کنید اندازه و نوع فونت شماره صفحه را تنظیم کنید شما می‌توانید برای وسط‌چین کردن شماره صفحه در قسمت نوار آپشن و یا نوار Control روی گزینه Align Centreکلیک کنید سپس با نگه‌داشتن کلیدهای+ Shift Ctrl+ Alt یک کپی از کادر متنی برای صفحه مقابل ایجاد کنید با کلید Alt از کادر متنی انتخاب‌شده کپی ایجاد شد و کلید Shift باعث هم ترازی آن با کادر متنی قبلی شد.

 

برای وسط‌چین کردن شماره صفحه در قسمت نوار آپشن و یا نوار Control روی گزینه Align Centreکلیک کنید

دو بار کلیک بر روی Master- A

در این قسمت از مقاله آموزش شماره صفحه در ایندیزاین در ایندیزاین همان‌طور که گفته شد در روی Master شماره صفحه با پیشوند نام Masterنمایش داده می‌شود درصورتی‌که بر روی یکی از صفحاتی که از Master- A پیروی می‌کند دو بار کلیک کنید و وارد آن صفحات شوید مشاهده می‌کنید که در داخل صفحات این کاراکتر تبدیل به شماره صفحه شده است.ازآنجایی‌که شماره و عنوان فصل در هر فصل ثابت است و مثل شماره صفحه در هر صفحه تغییر نمی‌کند.

 

در داخل صفحات این کاراکتر تبدیل به شماره صفحه شده است

ایجاد کادر متنی

به عبارت یک متغیر متنی یا Text variables نیست نیازی به طی کردن این مراحل نیست. کافی است کادر متنی در ابعاد دلخواه را گشوده و عنوان و شماره فصل را به‌سادگی در داخل صفحات تایپ کنید برای تغییر شماره صفحه از یک صفحه دلخواه و تنظیم آن با دو بار کلیک بر روی صفحه‌ای که قصد تغییر شماره آن رادارید صفحه را انتخاب و فعال کنید سپس از منوی Option Panelگزینه Numbering &Section Options را انتخاب کنید.

 

از منوی Option Panelگزینه Numbering &Section Options را انتخاب کنید

 

فعال کردن گزینه Start Page Numbering at

در کادر بالایی گزینه Start Page Numbering atرا انتخاب و فعال کنید .سپس در کادر مقابل آن شماره صفحه موردنظر را درج کنید . فرض کنید که صفحه 10 می‌خواهد به صفحه 12 تبدیل شود. در بخشPage Numbering می‌توانید Section Prefix را مشخص کنید .

انتخاب حروف در کادر Style

در کادرStyle سبک دلخواه خود را برای شماره‌گذاری عددی ، حروفی،لاتین و حروف ابجد انتخاب کنید در قسمتSection Marker نام بخش و یا عبارت دلخواه را برای درج در قسمت مربوطه را برمی‌گزینید . با تیک زدن گزینهInclude Prefix when Numbering Pages می‌توانید مشخص کنید که قصد همراه شدن عبارت پیشوند بخش را با شماره صفحه دارید پس از تنظیم موارد موردنظر بر روی Okبرای تأیید شدن آن کلیک کنید.

 

تیک زدن گزینهInclude Prefix when Numbering Pages در ایندیزاین

 

در این قسمت مقاله آموزش شماره گذاری اتوماتیک در ایندیزاین ملاحظه می‌کنید که شماره صفحه از صفحه 10 به شماره صفحاتی که با حروف الفبا انگلیسی مشخص‌شده تبدیل‌شده است ضمن اینکه در کنار شماره صفحه در پنل Pagesگزینه Numberاضافه شد. به تنظیمات Numbering &Section Options از طریق منوی Layout هم می‌توانید دسترسی داشته باشید.

 

تنظیمات Numbering &Section Options در ایندیزاین

فعال کردن گزینه Include Prefix when Numbering Pages

در حالت قبل Include Prefix when Numbering Pages انتخاب‌نشده بود در اینجا با تیک زدن این گزینه آن را فعال می‌کنید سپس بر رویOK کلیک کنید.

 

گزینه Include Prefix when Numbering Pages در ایندیزاین

 

در این بخش از مقاله آموزش شماره صفحه در ایندیزاین مشاهده می‌کنید علاوه بر شماره صفحاتی که در پانلPagesمشخص‌شده است این پیشوند با شماره صفحات در داخل صفحات هم همراه می‌شود بنابراین شما می‌توانید زمانی این گزینه را انتخاب کنید که قصد همراه شدن این عبارت پیشوند با شماره صفحه را داشته باشید.

 

درج و تنظیم شماره صفحه خودکار در نرم‌افزار In Design

ایجاد و به‌کارگیری متغیرهای متنی در Text variables نرم‌افزار ایندیزاین

طبق مقاله مدیریت صفحات در ایندیزاین و آموزش شماره صفحه در ایندیزاین متغیرهای متنی یا Text variables کاراکترهایی هستند که بسته به نوع جایگاه آن‌ها در صفحه سند دچار تغییر و تحول می‌شوند شماره صفحات،شماره فصل‌ها تاریخ‌های شروع و اتمام پروژه همگی از نوع متغیرهای متنی هستند برای ایجاد یک متغیر متنی کافی است که بر روی آیکون پیش‌نمایش Master در پانل Pagesدو بار کلیک کنید تا صفحات آن در پنجره فعال شود سپس ابزار Type را از نوارابزار انتخاب کرده و یک کادر متنی در یک جای دلخواه در Masterایجاد کنید پس‌ازآن به منوی Type رفته و از زیر منوی Text variables گزینه Defineرا انتخاب کنید.

 

به منوی Type رفته و از زیر منوی Text variables گزینه Defineرا انتخاب کنید

 

در صورت موجود بودن متغیر موردنظر می‌توانید آن را از لیست Text variables انتخاب کنید مثلاً ما در اینجا می‌خواهیم متغیر متنی File Nameرا انتخاب کنیم چون سند خود را بانامی قبلاً ذخیره کردیم بنابراین می‌خواهیم از نام فایل برای درج نام انتخاب‌شده در بالای صفحه استفاده کنیم پس‌ازاینکه متغیر موردنظر را انتخاب کردید بر روی دکمه Edit کلیک کنید.

 

متغیر موردنظر را انتخاب کردید بر روی دکمه Edit کلیک کنید.

انتخاب نام برای متغیر متنی

نام متغیر متنی موردنظر را وارد کنید  در کادر Type هم مجدد می‌توانید نوع متغیر متنی را تغییر دهید در دو کادر Text Before وText After می‌توانیم یک متن دلخواهی به ابتدا و یا انتهای متغیر متنی اضافه کنیم برای متغیر File Nameدو گزینه Include Entire Folder Path وInclude File Extension هم وجود دارد در صورت تیک زدن گزینه Include Entire Folder Path مسیر کامل محل ذخیره‌سازی فایل نمایش داده خواهد شد.

و درصورتی‌که گزینه Include File Extension انتخاب شود پسوند فایل هم نمایش داده می‌شود اما در اینجا ما به هیچ‌کدام از این دو موردنیازی نداریم و فقط به نام فایل نیاز داریم پس از تنظیم کادرهای موردنظر بر روی دکمه OK کلیک می‌کنیم.

 

پس از تنظیم کادرهای موردنظر بر روی دکمه OK کلیک می‌کنیم

بر روی دکمه Done کلیک کنیم

 

تا کادر بسته شود به صفحاتی که از Master A- پیروی می‌کنند می‌رویم با کلیک بر روی صفحات می‌توانیم آن‌ها را بازکنیم می‌توانیم نوع و اندازه قلم را برای Textواردشده تعریف کنید برای این منظور مجدد به Master رفته متن موردنظر را انتخاب می‌کنیم سپس از کادر مربوط به فونت در نوار کنترل فونت موردنظر را انتخاب می‌کنیم به صفحات 4 و5 می‌رویم ملاحظه می‌کنید که تغییرات در صفحه 5 هم اعمال شد شما می‌توانید یک متغیر متنی را به‌دلخواه خود تعریف و ایجاد کنید.

 

یک متغیر متنی را به‌دلخواه خود در ایندیزاین تعریف و ایجاد کنید

رفتن به منوی Type

به‌این‌ترتیب که به منوی Type بروید و از زیر منوی Text Variables گزینه Define را انتخاب کنید بر روی دکمه New برای تعریف یک متغیر متنی جدید که در این لیست موجود نیست کلیک کنید در کادرName نام متغیر موردنظر را وارد کنید در قسمت Type مشخص کنید که متغیر متنی شما از چه نوعی است مثلاً شماره فصل در دو کادرText Before وText After هم می‌توانید متن دلخواه خود را به ابتدا و یا انتهای متغیر متنی خود اضافه کنید.

در بخش Style هم برای شماره فصل می‌توانید یکی از سبک‌هایی که در این لیست وجود دارد انتخاب کنید پس بر روی دکمه Okبرای تائید تنظیمات کلیک کنید قبل از آن ملاحظه می‌کنید که در قسمت Preview پیش‌نمایشی از متغیری که شما تعریف کردید نمایش داده می‌شود.

 

یک متغیر متنی را به‌دلخواه خود تعریف و ایجاد کنید

 

یه‌این‌ترتیب متغیر متنی شما در لیست Text Variables اضافه می‌شود و از این به بعد شما می‌توانید آن را در صفحه درج کنید.

 

متغیر متنی شما در لیست Text Variables اضافه می‌شود

طراحی هدر و فوتر در ایندیزاین

هدر و فوتر در ایندیزاین، عناصر طراحی یک پوستر هستند که محتوا را سازمان‌دهی کرده و خواندن را آسان‌تر می‌کند. ایندیزاین می‌تواند برای ایجاد هدر و فوتر به‌عنوان بخشی از یک سند یک‌صفحه‌ای یا چندصفحه‌ای استفاده شود. ایندیزاین در رایانه‌های مایکروسافت و اپل در دسترس است. بسته به نوع برنامه مورداستفاده، ممکن است فرمت برنامه کمی تغییر کند.

این دستورالعمل‌ها با استفاده از قالب مایکروسافت انجام‌شده است و شامل یادداشت‌هایی برای رایانه‌های اپل است. همچنین برای هر کسی که دارای توانایی فنی در سطح مبتدی است و فقط باید 3-5 دقیقه طول بکشد، در نظر گرفته شده است. به این معنی که برای برجسته شدن ارائه‌های خود لازم نیست متخصص باشید!

ما در ادامه مقاله، به شما نحوه ی ایجاد هدر و فوتر در ایندیزاین را آموزش خواهیم داد. با ما همراه باشید.

منوی کشویی را از نوار window باز کرده و Pages را انتخاب کنید.

انتخاب نوار window

برای این کار همچنین می‌توانید از کلید F12 به‌عنوان میانبر استفاده کنید.

در کادر صفحه، مستطیل سفید کنار [هیچ‌کدام] را علامت بزنید.

در گوشه سمت راست بالا، روی کادر صفحه کلیک کنید و مستطیل سفید کنار [هیچ‌کدام] را علامت بزنید. مستطیل سفید خاکستری می‌شود. سندی که در حال حاضر روی آن کار می‌کنید master page شما است.

توجه: برای کار بر روی مستر پیج همه‌ی صفحات چپ زیر، صفحه سمت چپ را در کنار A-Master انتخاب کنید. برای کار بر روی مستر پیج همه‌ی صفحات سمت راست زیر، صفحه راست را در کنار A-master انتخاب کنید.

ابزار Rectangle Frame Tool را انتخاب کنید.

انتخاب ابزار مستطیل در هدر و فوتر در ایندیزاین

در سمت چپ صفحه در قسمت نوار ابزار، روی ابزار قاب مستطیلی کلیک چپ کنید.

مکان‌نما را روی سند InDesign از گوشه بالا سمت راست بکشید.

تغییر مکان نما برای هدر و فوتر در ایندیزاین

این یک جعبه عنوان به شما می‌دهد که می‌توانید در هر صفحه جدید ایجادشده آن را دست‌کاری کنید.

اندازه جعبه خود را مدیریت کنید.

با استفاده از کادرهای X، Y، W و H در گوشه سمت راست بالای صفحه، می‌توانید اندازه عنوان را با توجه به آنچه می‌بینید تنظیم کنید.

تنظیمات کادر برای هدر و فوتر در ایندیزاین

جعبه را رنگ‌آمیزی کنید. با استفاده از پانل Swatches یا انتخاب پنل Color / Stroke، می‌توانید رنگ جعبه خود را سفارشی کنید.

رنگ آمیزی کادر برای هدر و فوتر در ایندیزاین

یک گرادیانت به هدر و فوتر در ایندیزاین خودتان اضافه کنید. برای ایجاد گرادیانت در هدر، روی ابزار Gradient Feathers و سپس روی هدر کلیک کنید.

ایجاد گرادیانت برای هدر و فوتر در ایندیزاین

متن موردنظرتان را به هدر خود اضافه کنید.

برای افزودن متن، روی ابزار تایپ (T) در نوار کناری نوارابزار کلیک کنید.

تبریک میگوییم. شما هدر خود را در InDesign به پایان رسانده‌اید!

افزودن متن برای هدر و فوتر در ایندیزاین

این فرآیند را برای ایجاد فوتر خود نیز تکرار کنید.

تکرار مراحل برای هدر و فوتر در ایندیزاین

مراحل قبلی را برای ایجاد پاورقی تکرار کنید، پاورقی را در انتهای صفحه قرار دهید.

شما مراحل طراحی هدر و فوتر در ایندیزاین را یاد گرفتید که می‌تواند جذابیت بصری همه ارائه‌های آینده شما را چندین برابر افزایش دهد.

آموزش کار با Master Page در ایندیزاین

در این قسمت از مقاله صفحات در ایندیزاین میخواهیم درمورد Overrid المان‌های Master Page و ایجاد Spread سه‌صفحه‌ای در نرم‌افزار In Design را بررسی کنیم. با اعمال یک Master برای صفحات دلخواه تمامی المان‌های موجود درMaster در آن‌ها جای‌داده می‌شود اما شما می‌توانید یک یا چند المان را مستثنا کرده و از اعمال آن‌ها در صفحات مذکور ممانعت کنید.

هرگاه شما در یک صفحه المان‌های منتقل‌شده از Master به آن صفحه را تغییر بدهید و یا حذف کنید Master بدون تغییر باقی می‌ماند در حالت عادی تمامی آلمان‌ها کادرهای منتقل‌شده از Master ها به صفحات سند غیر انتخاب هستند.

در حالت عادی ما نمی‌توانیم کادرها را انتخاب کنیم مزیت این کار این است که در حین کار روی صفحات سند این آلمان‌ها برای شما ایجاد مزاحمت نمی‌کند و شما می‌توانید به‌راحتی و بدون هیچ مزاحمتی به انجام عملیات طراحی و صفحه‌بندی صفحات سند بپردازید.

با نگه‌داشتن کلیدهای Ctrl+Shift بر روی کادر کلیک کنیم و آن را حذف کنیم | آموزش کار با Master Page در ایندیزاین

یا می‌توانیم مثلاً به صفحات 2 و3 برویم با نگه‌داشتن کلیدهای Ctrl+Shift بر روی کادر کلیک کنیم و آن را حذف کنیم همچنین می‌توانیم با نگه‌داشتن کلیدCtrl+Shift روی این کادر هم کلیک کنیم و آن را حذف کنیم.

تکنیک Master Page در ایندیزاین

برای حذف و یا تغییر یک المان Master در یک صفحه علاوه بر کلیدهای Ctrl+Shift و کلیک بر روی آیتم موردنظر در صفحه کاری می‌توانیم بر روی صفحه موردنظرمان دو بار کلیک کنیم تا آن صفحه انتخاب شود.

سپس با کلیک راست بر روی صفحه وارد منوی میانبر شده و گزینه Override All Master Page Items انتخاب کنید ملاحظه می‌کنید که با انتخاب این فرمان کادرهایی که بر روی اینMaster قرار گرفتند قابل انتخاب و ویرایش می‌شوند.

گزینه Override All Master Page Items برای آموزش کار با Master Page در ایندیزاین

شما می‌توانید از طریق Option Panel هم دسترسی داشته باشید ملاحظه می‌کنید که گزینه Override All Master Page Items در اینجا هم قرارگرفته درصورتی‌که بر روی شماره صفحات دو بار کلیک کنیم و هر دو صفحه در حالت انتخاب باشند.

با کلیک بر روی فرمان Override All Master Page Items المان‌های هر دو صفحه قابلیت‌های ویرایش را پیدا خواهند کرد.

با کلیک بر روی فرمان Override All Master Page Items المان‌های هر دو صفحه قابلیت‌های ویرایش را پیدا خواهند کرد | آموزش کار با Master Page در ایندیزاین

برای اینکه مجدداً المان‌های موجود بر روی Master را در صفحات قفل کنیم پس از انتخاب صفحات به منوی Option Panel رفته و از زیر منویMaster Pages گزینه Remove All Local Overrides انتخاب می‌کنیم مشاهده می‌کنید که مجدداً کادرهای مربوط به المان‌های روی Master قفل شدند و قابل انتخاب نیستند.

از زیر منویMaster Pages گزینه Remove All Local Overrides انتخاب می‌کنیم | آموزش کار با Master Page در ایندیزاین

برای کپی گرفتن از یک Master Page می‌توانیم آن را به سمت دکمه Create New Page بکشیم و سپس از آن‌یک کپی بسازیم برای حذف کردن یک Master Page می‌توانید آن را با انتخاب نام Master در بالای پنل بر روی آیکون Delete Selected Pages کلیک کنید.

گاهی اوقات ترجیح می‌دهیم به‌جای اینکه Master Pageخود را از صفر طراحی کنیم یکی از دو صفحه‌های سند را به Master تبدیل کنیم برای انجام این کار کافی است در پنل Pages دو صفحه دلخواه خود را انتخاب کنیم و به محل Master ها که معمولاً در قسمت بالایی پنل قرارگرفته‌اند درگ کنید.

به‌این‌ترتیب که ما می‌توانیم مثلاً از صفحات 10 و11 بادرگ آن به سمت بالایی پنل در بخش Master ها یک Master از آن صفحات ایجاد کنیم.

به‌جای اینکه Master Pageخود را از صفر طراحی کنیم یکی از دو صفحه‌های سند را به Master تبدیل کنیم | آموزش کار با Master Page در ایندیزاین

برای مخفی نمودن المان‌های یک Master در صفحات موردنظر پس از انتخاب صفحات به منویPanel Option رفته و از زیر منوی Master Page گزینه Hide Master Items را انتخاب می‌کنیم با این کار المان‌های موجود بر روی Master در صفحات مخفی خواهند شد.

مخفی نمودن المان‌های یک Master در صفحات موردنظر برای آموزش کار با Master Page در ایندیزاین

تغییر اندازه یک صفحه از سند و ایجاد Spread سه صفحه‌‌ای در ایندیزاین

گاهی اوقات لازم است که سایز صفحات در In Design متفاوت باشد و یا مثلاً برای طراحی یک بروشور لازم است که بیشتر از دو صفحه در کنار هم قرار بگیرد در این فایل یک بروشور سه‌صفحه‌ای را مشاهده می‌کنید که صفحه سمت راست بروشور جلد آن و صفحه سمت چپ بین دو صفحه‌ی دیگر و داخل بروشور قرار می‌گیرد.

یک بروشور سه‌صفحه‌ای را در ایندیزاین مشاهده می‌کنید | ایجاد Spread سه صفحه‌‌ای در ایندیزاین

 

پس صفحه سمت چپ باید کمی کوچک‌تر شود تا به‌درستی بین دو صفحه قرار بگیرد این سه صفحه داخل یک Spread قرار گرفتند برای ایجاد یک Spread سه‌صفحه‌ای از منوی Option بر روی فرمانInsert Pages کلیک کنید یا می‌توانید با نگه‌داشتن کلیدAlt و کلیک بر روی آیکون Create new Page در پایین پنل Pages به این کادر دسترسی داشته باشید.

 

از منوی Option بر روی فرمانInsert Pages کلیک کنید | ایجاد Spread سه صفحه‌‌ای در ایندیزاین

 

در قسمت Pages تعداد صفحات را وارد می‌کنیم در اینجا سه صفحه نیاز داریم در قسمت Insert گزینه At End of Document انتخاب و تعیین می‌کنیم که صفحات جدید در انتهای سند ایجاد شوند پس‌ازآن بر روی دکمه OK برای تائید تنظیمات کلیک می‌کنیم.

 

در قسمت Insert گزینه At End of Document انتخاب میکنیم | ایجاد Spread سه صفحه‌‌ای در ایندیزاین

 

برای اینکه هر سه صفحه کنار هم قرار بگیرند باید در منوی Option پنل تیک گزینه Allow Document Pages to Shuffle برداشته شود یعنی گزینه فعال نباشد.

 

در منوی Option پنل تیک گزینه Allow Document Pages to Shuffle برداشته شود | ایجاد Spread سه صفحه‌‌ای در ایندیزاین

 

سپس در حالت می‌توانید آیکون صفحات را بگیرید و آن‌ها را به کنار هم درگ کنید مشاهده می‌کنید در هنگام درگ کردن یک علامت Brackets در کنار صفحه ظاهر می‌شود که نشان‌دهنده این است که شما می‌توانید این صفحه را در کنار صفحات دیگر قرار دهید.

 

میتوانید در ایندیزاین یک صفحه را در کنار صفحات دیگر قرار دهید | ایجاد Spread سه صفحه‌‌ای در ایندیزاین

 

حالا می‌خواهیم صفحه سمت چپ Spread کمی باریک‌تر شود برای این کار ابزار Page را از پنل ابزار انتخاب می‌کنیم سپس روی صفحه‌ای که قصد تغییر اندازه آن راداریم کلیک می‌کنیم با این کار صفحه انتخاب‌شده و دستگیره‌ها در اطراف آن ظاهر می‌شوند.

حالا باید برای تغییر سایز صفحه از کنترل پنل استفاده کنیم می‌توانیم در کادرهای Width and Height اندازه عرض و ارتفاع صفحه را تغییر بدهیم در اینجا لازم است که عرض صفحه تغییر کند یعنی گزینه Width را تغییر بدهیم دقت داشته باشید که Reference Point شما در مرکز قرار نگرفته باشد و آن را روی نقطه سمت راست قرار دهید.

 

در کادرهای Width and Height اندازه عرض و ارتفاع صفحه را تغییر بدهیم | ایجاد Spread سه صفحه‌‌ای در ایندیزاین

 

چون قرار است که صفحه از سمت چپ کوچک‌تر شود و از سمت راست ثابت بماند و تغییر نکند با تنظیم Reference Pointاندازه صفحه را از سمت چپ کم می‌کنیم می‌توانیم اندازه موردنظر خود را در کادر از طریق صفحه‌کلید وارد کنید.

مثلاً اندازه Millimetres80 را وارد می‌کنیم و با زدن کلید Enter آن را تائید می‌کنیم اگر بروشور شما پشت‌رو باشد نیاز است که این کار را برای صفحه سمت راستی هم در پشت بروشور هم انجام بدهید.

دقت داشته باشید که در آنجا لازم است که Reference Point در سمت چپ قرار بگیرد یعنی سمت چپ صفحه ثابت باشد و سمت راست آن تغییر کند نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که زمانی که با ابزار Pageصفحه را انتخاب می‌کنید دقت کنید که Object ها انتخاب‌نشده باشند و فقط صفحه شما انتخاب‌شده باشد.

 

تغییر اندازه یک صفحه از سند و ایجادSpread سه‌صفحه‌ای | ایجاد Spread سه صفحه‌‌ای در ایندیزاین

 

مفتخریم که تا انتهای مقاله مدیریت صفحات در ایندیزاین با ما همراه بودید و با بزرگنمایی و پیمایش صفحه در نرم افزار Indesign، درج، حذف و جا به جایی صفحات در نرم افزار InDesign، آموزش ساخت Master Pages در ایندیزاین، آموزش شماره صفحه در ایندیزاین آشنا شدید.

معمولاً یکی از المان‌های اصلی که در هر Master وجود دارد شماره صفحه شماره فصل و یا بخش است که می‌توانیم آن‌ها را به‌راحتی به همراه با افزودن کاراکترهای دلخواه در یک کادر متنی در قسمت بالایی پایینی و یا قسمت کناری Master جای دهیم. نرم افزار ایندیزاین مسیر شماره گذاری صفحات و مرتب کردن فهرست مطالب را بسیار آسان کرده است.

Master Page همان سربرگ و پا برگ یا HeaderوFooter در نرم‌افزار Word است ولی با دامنه کاربردی وسیع‌ تر. وقتی پنل Pages را باز کنید خواهید دید که Master Page ها در بالای پنل قرارگرفته‌اند. هر المان و Object که در صفحه سمت راست Master قرار بدهیم در تمامی صفحات معمولی سمت راستی سند که از همان Master Page پیروی می‌کنند قرار می‌گیرد.

برای جابجا شدن بین صفحات می توانید از لغزنده ها و یا Scroll که در سمت راست صفحه و یا در قسمت پایین صفحه قرار گرفته است استفاده کنید .با این روش می توانید از یک Split به Split دیگر حرکت کنید برای جا به جایی بین صفحات از ابزار hand هم می توانید استفاده کنید با فعال کردن ابزار hand وروش هایی که گفته شد می توانید به راحتی به گشت گذار بین صفحات بپردازید اما دقت داشته باشید زمانی که تعداد صفحات یک سند زیاد باشد و استفاده از لغزنده ها و یا ابزار hand روش مناسبی برای جابجایی صفحات در ایندیزاین نیست .

دیدگاه کاربران

بدون دیدگاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها