70% تخفیف تمدید جشنواره نوروز 1403 برای شروعی تازه
آموزش ساخت تایم لاین در پریمیر

آموزش تایم لاین در پریمیر و معرفی ابزار های تایم لاین در پریمیر

تاریخ انتشار : مرداد ۲۲, ۱۳۹۸ تاریخ به روز رسانی : دی ۲۴, ۱۴۰۲ نویسنده : پشتیبانی مکتب تی وی زمان مورد نیاز مطالعه : 27 دقیقه تعداد بازدید : 7.23هزار بازدید

در این مقاله از سری مقالات آموزش پریمیر به آموزش تایم لاین در پریمیر و معرفی ابزار های تایم لاین در پریمیر خواهیم پرداخت و گام به گام با ما همراه باشید تا مبحث آموزش تایم لاین در پریمیر و معرفی ابزار های تایم لاین در پریمیر را برایتان روشن کنیم.

آموزش ساخت تایم لاین در پریمیر

در این اولین بخش از آموزش تایم لاین در پریمیر و معرفی ابزار های تایم لاین در پریمیر با مبحث وارد کردن فایل در آموزش پریمیر تایم لاین (TimeLine) شروع می کنیم. بعد ازاینکه فایل های خود را وارد محیط پریمیر کردیم در صورتی که بخواهیم روی فایل های خود هر گونه ویرایشی انجام دهیم باید آن ها راوارد قسمت تایم لاین برنامه خود بکنیم. برای این منظور روش های متعددی وجود دارد.

درقسمت تایم لاین می توانیم از کادر Project فایل خود را انتخاب کنیم به طور مثال فایل ویدئویی را انتخاب می کنیم و برای وارد کردن آن روی فایل انتخابی کلیک راست کرده و با انتخاب Insert به صورت خودکار خود آن در کادر قرار می گیرد.

فقط توجه کنید که قبل از آن باید محل قرار گیری لغزنده را مشخص کنید اگه که لغزنده را در قسمتی از تایم لاین قرار دهید وبر روی فایل دیگری کلیک راست کرده و آن را انتخاب کنیم می بینیم فایل انتخابی از ناحیه ای که لغزنده قرار داشت قرار گرفته می توانیم با کلیک مجدد فایل را حذف می کنیم.

وارد کردن فایل ها در آموزش تایم لاین در پریمیر

شروع سریع پریمیر

دوره رایگان پریمیر در نیم ساعت

همین الان با وارد کردن اطلاعات خود در فرم، دوره پریمیر در نیم ساعت را به صورت رایگان دریافت کرده و 10/000 تومان شارژ هدیه دریافت نمایید.





رمز عبور موقت همان شماره موبایل خواهد بود

تنظیمات مربوط به صدا در تایم لاین پریمیر

روش بعدی در مقاله آموزش تایم لاین در پریمیر و معرفی ابزار های تایم لاین در پریمیر  قرار دادن فایل درتایم لاین این است که روی فایل انتخابی کلیک راست کرده و فایل را در قسمت تایم لاین برنامه درگ کنیم اگر اینجا دقت کنیم ما فایل ویدئویی انتخاب کردیم که از دو بخش تشکلیل شده است وبه هرطرف که موس را جا به جا کنیم ازهم دیگر جدا می شود.

می خواهیم بدانیم در چه صورت این اتفاق پیش میاد لازم است که در اینجا توضیح دهیم که وقتی یک فایل ویدئویی را وارد بخش تایم لاین می کنیم فایل ویدئویی قسمت تصویری آن در ناحیه V1،V2،V3 و فایل صوتی آن در ناحیه A1،A2،A3 قرار می گیرد چون در اینجا فایل ویدئویی ما در قسمت V2 قرار گرفته پس مطمئنن فایل صوتی آن هم قسمت A2 قرار می گیرد. به ادامه مقاله آموزش تایم لاین در پریمیر و معرفی ابزار های تایم لاین در پریمیر دقت کنید.

نحوه وارد کردن فایل ها در آموزش تنظیمات وارد نشدن صدا در تایم لاین پریمیر

با حرکت ویدئوی آن می بینیم فایل صوتی آن همراه با فایل حذف می شود. در صورتی که برروی یکی از آن ها کلیک کنیم و آن را حذف کنیم دیگری هم همزمان با این حرکت می کند. در صورتی که فایل صوتی وارد محیط کنیم می بینیم که فایل صوتی را وقتی در قسمت ویدئویی می آوریم ممنوع است و قرار دادن آن در قسمت V1،V2،V3 مجاز نیست و می توانیم در قسمتA1،A2،A3 قرار بدهیم.

در هر قسمت از کادر که لازم باشد از این سه گزینه می توانیم فایل را قرار بدهیم با جا به جا کردن آن می توانیم مشخص کنیم که فایل در کدام قسمت قرار بگیرد و یا در کدام قسمت قرار نگیرد که راحت می توانیم با گرفتن کلیک چپ موس و رها کردن آن فایل را قرار بدهیم. در ادامه آموزش تنظیمات بخش تایم لاین نرم افزار پریمیر به نحوه قفل کردن فایل در این بخش می پردازیم.

ایجاد چند New Bin در آموزش تنظیمات وارد نشدن صدا در تایم لاین پریمیر

دوره کامل نرم افزار ادوبی پریمیر از صفر تا صد

دوره کامل نرم افزار ادوبی پریمیر از صفر تا صد

ادوبی پریمیر پرو غول دنیای ویرایش ویدیو یا تدوین به شمار می رود که برای افراد از ساخت کلیپ های خانگی گرفته تا تولیدات بزرگ در هالیوود جذابیت دارد. با کمک آموزش پریمیر می توانید کارهایی مثل ویرایش تصاویر با کیفیت و ابعاد بالا، پشتیبانی از فرمت های متفاوت، مدیریت حرفه ای تایتل، اصلاح رنگ و نور حرفه ...

%70 تخفیف
471.000 تومان
141.300 تومان
بررسی و خرید دوره

نحوه قفل کردن فایل ها در بخش تایم لاین برنامه پریمیر

طبق آموزش تایم لاین در پریمیر و معرفی ابزار های تایم لاین در پریمیر، دکمه ای به نام Toggle Track Lockداریم می خواهیم بدانیم چه کاربردی دارد برای اینکه بخواهیم ویژگی های این دکمه را بفهمیم لازم است که تعدادی ازفایل ها را دردرون تایم لاین قرار دهیم.

در اینجا مادو نمونه ویدئو و یک صدا داریم اگر بخواهیم روی هر کدام از فایل ها ویرایشی انجام دهیم در صورتی که نخواهیم روی فایل دیگری ویرایشی صورت بگیرد مثلا اگر لغزنده را روی ویدئو و صدا قرار بدهیم و بخواهیم مثلا فایل ها را از هم جدا کنیم چون فایل ها در یک ردیف قرار دارند کلیه فایل ها جدا می شوند ما می خواهیم اگر فایلی را حذف کنیم یا به آن Effects اعمال می کنیم یا برشی ایجاد می کنیم فایل ما جا به جا نشود یا اصلا دست نخورد می توانیم از دکمه Lack استفاده کنیم.

استفاده از دکمه ی Lack در آموزش تنظیمات بخش تایم لاین نرم افزار پریمیر
این در تنظیمات تایم لاین پریمیر باعث می شود تمام ردیف ما قفل شود وهیچ ویرایشی روی آن قابل تنظیم نباشد اما اگر فایل ها را فاصله دهیم و لغزنده را روی فایل صدا قرار دهیم عمل پخش صورت می گیرد اما با کلیک کردن و Delete زدن، کلیک راست کردن روی فایل می بینیم که فایل حتی کلیک راست هم نمی شود. حتی نمی توانیمCopy یا Cut یا چیزی ازآن نقطه انتخاب یا حذف کنم.

این کار را می توانیم روی تک تک ترک های دیگر هم انجام دهیم وقتی که نمی خواهیم روی فایلی تغییراتی صورت بگیرد فایل مان حذف نشود اما فقط پخش شود و ویژگی پخش را ازآن نگیریم می توانیم از Lack به معنای قفل کردن استفاده کنیم. در آخرین مبحث از بخش اول آموزش تایم لاین در پریمیر و معرفی ابزار های تایم لاین در پریمیر همراه ما باشید.

 استفاده از Lack در آموزش تنظیمات بخش تایم لاین نرم افزار پریمیر

مخفی کردن تصاویر و ویدئوهاو بی صدا کردن صوت ها در آموزش تایم لاین در پریمیر

می خواهیم بدانیم دکمه Toggle Track OutputوMute چه کاربردی در تایم لاین پریمیر دارد Toggle Track Output به معنی مخفی کردن است یعنی اینکه فایلی را که در محیط تایم لاین داریم وبا آن کار می کنیم می خواهیم مثلا تنظیمات صدایی را انجام دهیم.

فرض کنید دو تا ویدئو روی هم داریم و می خواهیم یکی از این ویدئو ها تصویرآن دیده نشود می توانیم یکی از آن ویدئو ها را مخفی کنیم یعنی اگر ما آن را انتخاب کنیم و روی دکمه Toggle Track Output یا همان علامت چشم کلیک کنیم آن فایل دیگر برای ما پخش نمی شود.

اگر دقت کنیم در قسمت تایم لاین ما یک فایل داریم وزیر آن هم یک فایل ویدئویی داریم تا قبل از اینکه به انتهای فایل دومی برسیم فایل صفحه مانیتور ما چیزی نشان می دهد اما همین که لغزنده را جا به جا می کنیم و به بعد از آن می رسیم دیگرفایلی برای ما نشان داده نمی شوداگر بر روی علامت Toggle Track Output کلیک کنیم می بینیم که تصویرآن ویدئو هم واسه ما نشان داده می شود.

مخفی کردن تصاویر و ویدئوها در آموزش تنظیمات بخش تایم لاین نرم افزار پریمیر

پس برای اینکه ما نتوانیم تصویرفایلی را ببینیم و ویژگی Toggle Track Output فقط مختص فایل های تصویری مثل ویدئو،متن ویا حتی تصاویرما است که قابل دیدن در صفحه نمایش هستند ودر صورتی که بخواهیم در داخل صفحه مانیتور خود در قسمت Program نشان داده نشوند می توانیم با استفاده از فرمان Toggle Track Output آن را مخفی کنیم که دیده نشود.

البته دقت کنیم وقتی که یک Track را روی Toggle Track Output قرار می دهیم ما می توانیم هرگونه ویرایشی را روی آن انجام دهیم. می توانیم حذف ،کپی وهر کار دیگری انجام دهیم فقط آن قسمت درناحیه مانیتور بخش Program برنامه دیده نمی شود.

وارد نشدن صدا در تایم لاین پریمیر

همین ویژگی برای صدا گزینه Mute هست یعنی شنیده نشدن بی صدا کردن با استفاده از این قابلیت در قسمت صدا می توانیم آن صوت را بی صدا کنیم ما درقسمت تایم لاین پریمیر دو تا ویدئو داریم می خواهیم صدا هیچ کدام از آن ها شنیده نشود می توانیم Mute آن را فعال کنیم.

صدای آن ها صدای ویدئوها شنیده نمی شود و وقتی که روی دکمه پخش کلیک کنیم در اینجا چون صوت ما فعال است و Mute نیست صدایی که در آن قرار دارد پخش می شود اگر که همه این ها را Mute کنیم آن فایل پخش می شود بدون اینکه حتی صدایی داشته باشد با غیر فعال بودن تایم لاین پریمیر Mute هر کدام از آن گزینه ها صدای آن کلیپ برای ما فعال می شود.

به عنوان مثال، ما Mute گزینه ای را غیر فعال کردیم دیدیم که چطورصوت این ویدئو برای ما شروع به پخش کردن کرد. به بخش دوم آموزش تنظیمات بخش تایم لاین نرم افزار پریمیر همراه ما باشید.

عملکرد و کاربرد های بخش تایم لاین (Time Line) پریمیر

در این بخش از آموزش تایم لاین و معرفی ابزار های آن در برنامه پریمیر میخواهیم در رابطه با عملکرد دکمه های Delete ،Copy ،Cut ،Paste و Select کردن صحبت کنیم می خواهیم بدانیم این دکمه ها در محیط برنامه پریمیر چه کاربردی دارد ما در اینجا اندازه فریم تایم لاین خود را بالا می کشیم تا اندازه آن بزرگ تر شود تا بتوانیم بهتر کار کنیم چون در حال حاضر به مانیتور نیازی نداریم.

در قسمت Project ابتدا چند New Bin ایجاد می کنیم تا فایل های خود را داخل آن قرار دهیم ویدئو،صدا و تصاویر وارد پوشه ویدئو می شویم و با دابل کلیک کردن وارد پنجره Expert می شویم و فایل های ویدئو خود را انتخاب می کنیم. بعد به پوشه صدا می رویم و با دابل کلیک کرده و وارد پوشه Audio می شویم و چندین صدا را انتخاب می کنیم و همچنین چند تصویر را وارد محیط پریمیر می کنیم.

ایجاد چند New Bin برای وارد کردن فایل ها آموزش تنظیمات بخش تایم لاین نرم افزار پریمیر

حالا لازم است برای شروع کار چند ویدیو یا تصویر یا صدا را وارد قسمت تایم لاین پریمیر خود کنیم ما در این مقاله آموزش تنظیمات بخش تایم لاین نرم افزار پریمیر، یک ویدئو انتخاب می کنیم کادر نمایش داده می شود که ما در اینجا بر روی Keep existing Settings کلیک می کنیم.
انتخاب دکمه ی Keep existing Settings برای وارد کردن فایل ها در محیط پریمیر

فایل انتخابی ما وارد برنامه می شود اولین گزینه ای که در مورد آن در این قسمت از مقاله آموزش تایم لاین در پریمیر و معرفی ابزار های تایم لاین در پریمیر صحبت می شود Select است برای اینکه بخواهیم بازه گفتگو خود را بیشتر کنیم چند فایل دیگر را هم وارد محیط برنامه می کنیم مثل صدا ویک ویدئو و همچنین تصویر در قسمت های مختلف قرار می دهیم فایل های ما در مکان های مختلفی قرار دارند می خواهیم بدانیم چگونه آن ها را انتخاب کنیم.

برای انتخاب کردن اول می توانیم مثل روش هایی در محیط ویندوز که فایل های خود را Select می کنیم استفاده کنیم یعنی اشاره گر موس در بالاترین و انتها ترین فایل خود قرار می دهیم و کلیک چپ موس را نگه می داریم و درگ می کنیم تا انتهای فایل ها تا انتخاب شوند و یا همچنین می توانیم از کلید میانبر آن یعنی Ctrl+A را بزنیم.

یا اینکه می توانیم بر روی فایل خود به تنهایی کلیک کنیم تا فایل ما انتخاب شود همچنین با کلیک بر روی سربرگ Edit گزینه Select All را داریم که کلید میانبر آن Ctrl+A در این قسمت تعریف شده است و با کلیک بر روی آن همه ی فایل های ما انتخاب می شود.

استفاده از گزینه ی Select All برایآموزش تنظیمات بخش تایم لاین نرم افزار پریمیر

کپی کردن فایل

در قسمت بعدی از آموزش تایم لاین در پریمیر و معرفی ابزار های تایم لاین در پریمیر در مورد Copy کردن صحبت میکنیم اینکه کپی کردن چه چیزی است کپی کردن به معنی تکثیر کردن است که با کلیک راست بر روی هر فایل و انتخاب Copy میتوانیم آن فایل را Copy کنیم وبا قرار دادن اشاره گر موس در نقطه دیگر آن را تکثیر کنیم و Paste کنیم.

عملکرد Copy در سربرگ Edit هم موجود است که می توانیم بر روی گزینه Copy کلیک کنیم یا از کلید میانبر آن یعنی Ctrl+C استفاده کنیم فایل خود را انتخاب می کنیم با کلیک راست کردن و انتخاب Copy فایل ما کپی می شود.

یکی از روش های دیگر رایج کپی کردن که در اکثر برنامه های Adobe استفاده می شود این است که روی فایلی که می خواهیم کپی کنیم کلیک چپ می کنیم فایل ما انتخاب می شود سپس کلید Alt از صفحه کلید را پایین نگه می داریم با کلیک چپ کردن و کشیدن فایل می توانیم هر تعداد نسخه ای که می خواهیم از آن فایل خود تهیه کنیم.

با هر حرکت و جابجا کردن اشاره گر موس و رها کردن کلیک موس از آن فایل یک کپی ایجاد می شود کلید Alt از صفحه کلید را نگه می داریم و روی فایل کلیک چپ می کنیم و آن را جا به جا می کنیم مجدد تکرار می کنیم و آن را به محل دیگر درگ می کنیم می بینیم به طور همزمان چند نسخه از یک فایل تهیه کردیم.

استفاده از گزینه ی Copy در سربرگ edit آموزش تنظیمات بخش تایم لاین نرم افزار پریمیر

cut کردن فایل

به آموزش Cut در آموزش تایم لاین در پریمیر و معرفی ابزار های تایم لاین در پریمیر می پردازیم اینکه Cut چه چیزی است Cut یعنی انتقال،جابه جایی مثلا فایلی را در قسمتی از تایم لاین (Time Line) پریمیر قرار می دهیم و حالا نمی خواهیم که در آن قسمت قرار بگیرد برای جا به جایی فایل می توانیم علاوه بر اینکه روی فایل کلیک چپ کرده وآن را به نقطه ای که می خواهیم انتقال دهیم می توانیم روی فایل کلیک راست کرده و Cut را انتخاب کنیم و حالا در قسمتی که مورد نظرمان است آن فایل را Paste می کنیم.

روش دیگر Cut کردن این است که بر روی سربرگ Edit کلیک میکنیم گزینه Cut نشان داده می شود روی آن کلیک می کنیم یا اینکه می توانیم از کلید میانبر آن یعنی Ctrl+X استفاده کنیم فایل هایی را که کپی کردیم و یا Cut کردیم، لازم است در جای فایل های کپی شده یا Cut شده را Paste کنیم یعنی به عبارتی فایل ها را جایگزین کنیم.

مثلا روی فایلی کلیک راست کرده و کپی را انتخاب می کنیم برای اینکه فایلی را که کپی کردیم در نقطه ای جایگزین کنیم ابتدا باید مکان لغزنده را مشخص کنیم سپس اقدام به عمل Paste می کنیم لغزنده را در انتهای فایل خود قرار می دهیم تا بهتر بتوانید ببینید بعد از قرار دادن لغزنده در نقطه مورد نظر می توانیم با کلیک بر روی سربرگ Edit گزینه Paste را انتخاب کنیم یا اینکه از کلید میانبر آن یعنی Ctrl+V استفاده کنیم.

استفاده از گزینه ی Cut در آموزش تنظیمات بخش تایم لاین نرم افزار پریمیر

می بینیم که فایلی را که کپی کردیم در قسمت مشخص شده برای ما قرار گرفت. با کلیک بر روی Edit غیر از Paste ،Paste Insert وPaste Attributes هم داریم می خواهیم بدانیم Paste Attributes و Paste Insert چه کاربردی دارد. Paste Attributes برای زمانی استفاده می شود که می خواهیم ویژگی هایی که روی یک فایل ما اعمال شده را روی فایل دیگری هم اعمال کنیم، این قابلیت را در حین کار توضیح می دهیم.

گزینه ی Paste Attributesو Paste Insert در آموزش تنظیمات بخش تایم لاین نرم افزار پریمیر

بر روی سربرگ Edit کلیک می کنیم، می خواهیم عملکرد گزینه Paste Insert را در این قسمت از مقاله آموزش تایم لاین در پریمیر و معرفی ابزار های تایم لاین در پریمیر، ببینیم که به چه صورت است یک فایلی صوتی را کپی میکنیم بعد لغزنده را در قسمتی از تایم لاین پریمیر قرار می دهیم از قسمت سمت چپ آن می توانیم انتخاب کنیم کدام فایل در حالت انتخاب قرار داشته باشد.

هر کدام از آن قسمت ها که به رنگ آبی مشخص شده باشد یعنی آن فایل ما در حالت انتخاب است در اینجا V2 را انتخاب می کنیم لغزنده را روی فایلی که در ردیف V2 قرار دارد قرار می دهیم واز سربرگ Edit بر روی Paste Insert کلیک می کنیم می بینیم که فایل ما در نقطه ای که لغزنده را قرار داده بودیم فایل انتخابی را شکافت وباز کرد و فایل صوتی که کپی کرده بودیم دقیقا در همان ردیف Paste کرد.

عملکرد گزینه Paste Insert در آموزش تنظیمات بخش تایم لاین نرم افزار پریمیر

حالا اگر بخواهیم بهتر در آموزش تایم لاین (Time Line) پریمیر توضیح دهیم به این صورت است که چون در اینجا فایل ما تصویر بود به خوبی متوجه نشدید که چه اتفاقی افتاد در قسمت تایم لاین پریمیر تصویر را بزرگ تر می کنیم با کلیک راست بر روی تصویر و انتخاب کپی تصویر را کپی کردیم برای اینکه منظور Paste Insert را متوجه شوید لغزنده را در قسمت وسط تصویر قرار می دهیم از سمت چپ برنامه تایم لاین میتوانیم مشخص کنیم که ما Paste را می خواهیم در کدام ترک انجام دهیمV3،V2،V1 از میان آن هاV3 را انتخاب می کنیم و لغزنده را در این قسمت قرار می دهیم.

با کلیک بر روی سربرگ Edit و انتخاب Paste Insert می بینیم تمام فایل هایی که در نقطه بازه زمانی قرار گرفته اند همگی در همان راستا برش خوره اند و به اندازه فایلی که کپی کردیم همه از دو تیکه خود فاصله گرفته اند و چون ما V3 را انتخاب کرده بودیم،فایلی که کپی کرده بودیم در ترک V3 برای ما قرار گرفت.

استفاده از گزینه ی Paste Insert در آموزش تنظیمات بخش تایم لاین نرم افزار پریمیر

اگر مجدد این کار را تکرار کنیم یعنی تصویر را انتخاب کرده و بر روی آن کلیک راست و کپی می کنیم ، تصویر را جابه جا می کنیم لغزنده را در قسمت V1 قرار می دهیم اگر بر روی سربرگ Edit کلیک کرده و Paste Insert را انتخاب کنیم دیدیم به اندازه تصویری که کپی کردیم بین همه ی ترک های تایم لاین پریمیر ما فاصله ایجاد شد و فقط فایل ما در نقطه ای قرار گرفت که آن را انتخاب کردیم یعنی V1.

گزینه Paste Attributes را هم داریم که طبق آموزش تنظیمات بخش تایم لاین (Time Line) پریمیر برای ویژگی های که روی یکی از فایل های ما است مثل ویژگی های Effects و Color که ایجاد و اعمال کردیم هر ویژگی هایی که روی فایل خود اعمال کردیم میتوانیم ویژگی های آن را با استفاده از Paste Attributes آن را در فایل دیگری جابه جا کنیم وقرار بدهیم که دیگر نیازی نباشد تمام این ویژگی هارامجدد برروی آن فایل اعمال کنیم.

معرفی گزینه ی Paste Attributes در آموزش تنظیمات بخش تایم لاین نرم افزار پریمیر

حذف کردن فایل

برای حذف کردن طبق آموزش تایم لاین در پریمیر ابتدا باید به روش هایی که برای Select کردن گفتیم تمام فایل ها را انتخاب کنیم یعنی تمام فایل هایی که می خواهیم حذف کنیم با استفاده از روش های Select هم انتخاب می کنیم سپس با کلیک راست کردن و انتخاب Clear می توانیم آن فایل را حذف کنیم و یا با کلیک بر روی سربرگ Edit می توانیم Clear را انتخاب و حذف کنیم آن فایل را در صورتی که روی فایلی ویژگی هایی اعمال کرده باشیم و بخواهیم ویژگی های آن را حذف کنیم برروی Remove Attributes کلیک می کنیم.

و یا اگر چندین فایل در قسمت تایم لاین (Time Line) پریمیر داریم که فاصله هر کدام تا مبدا آن متفاوت است مثلا در قسمت آموزش تایم لاین در پریمیر ما چند تا فایل داریم که بین تمام فایل ها فاصله وجود دارد می خواهیم این ها را کنار فایل هایی قرار دهیم که در جلو تر آن قرار دارد برای اینکه آن ها را در کنار هم قرار دهیم نیازی نیست تک تک آن ها را برداریم و جا به جا کنیم تا برسند به همدیگر می توانیم در قسمت خالی کلیک راست کرده و با کلیک بر روی Ripple Delete میبینیم که به ابتدای فایل ما چسبیده اند بدون اینکه ما بخواهیم آن ها را جابه جا کنیم.

استفاده از سه گزینه ی Clear Remove Attributes Delete در آموزش تنظیمات بخش تایم لاین نرم افزار پریمیر

تمامی فایل ها به اندازه فایل مورد نظربرای جابه جایی تا چسبیدن به نقطه، فاصله برای نزدیکتر ایجاد کرد تمام فایل ها به همان اندازه به لغزنده ما نزدیک شده و جابه جا میشوند که گزینه Ripple Delete هم علاوه بر اینکه با کلیک راست کردن در قسمت خالی می توانیم ببینیم می توانیم روی فایل کلیک راست کرده و Ripple Delete را مشاهده کرده و از آن استفاده کنیم یا اینکه می توانیم با کلیک بر روی سربرگ Edit گزینه Ripple Delete واز کلید میانبر آن Shift+Delete استفاده کنیم.

و برای حذف کردن هم همان طور که قبلا در آموزش تنظیمات بخش تایم لاین (Time Line) پریمیر گفتیم می توانیم کلیک راست کرده و Clear را انتخاب کنیم همینطور می توانیم روی فایل کلیک کرده و دکمه Backspace از صفحه کلید را استفاده کنیم یا اینکه با کلیک کردن و زدن کلید Delete از صفحه کلید فایل خود را حذف می کنیم با هر کدام از این روش ها می توانیم کلیه فایل هایی که در تایم لاین پریمیر قرار دارد را به راحتی حذف کنیم.

حذف فایل هایی در آموزش تنظیمات بخش تایم لاین نرم افزار پریمیر

برعکس کردن پخش فایل ویدئویی در تایم لاین (Time Line) پریمیر

در این قسمت از مقاله  آموزش تایم لاین و معرفی ابزار های آن در برنامه پریمیر به کاربردها می پردازیم. می‌خواهیم بدانیم چطور یک فایل ویدئویی را برعکس کنیم یعنی از انتها شروع به پخش کند و برگردد تا ابتدا برای این کار فایل ویدئویی را ابتدا انتخاب می‌کنیم و وارد بخش تایم لاین برنامه پریمیر می‌کنیم

یک فایل ویدئویی را انتخاب می‌کنیم و در بخش تایم لاین برنامه قرار می‌دهیم با قرار دادن خط زمان به ابتدا و کلیک بر روی دکمه Play می‌خواهیم حرکت فایل از انتها به ابتدا پخش شود روی فایل ویدئویی کلیک راست کرده و گزینه Speed/Duration را انتخاب می‌کنیم.

در قسمت Speed که سرعت حرکت ویدئو را مشخص می‌کنیم می‌خواهیم در بازه زمانی 1 دقیقه تمام شود برای اینکه سرعت بیشتر شود 1 دقیقه را انتخاب می‌کنیم برای برعکس کردن فیلم ویدئویی ما لازم است تیک گزینه Reverse Speed را فقط فعال کنیم با فعال کردن تیک این گزینه ویدئو برعکس می‌شود.

گزینه Reverse Speed در معرفی ابزارهای بخش تایم لاین برنامه پریمیر

و با غیرفعال کردن آن ویدئوی ما مجدد به حالت اولیه خود برمی‌گردد بر روی دکمه Ok کلیک می‌کنیم خط زمان را به ابتدا برمی‌گردانیم و بر روی دکمه Play کلیک می‌کنیم کادر برای ما نشان داده می‌شود که مشخص می‌کند به‌صورت خودکار Render می‌گیرد که سرعت پخش ویدئو بهتر شود

وقتی برای اولین بار پروژه خود را ذخیره می‌کنیم چون اطلاعات پروژه از بین نرود خود پریمیر هر بازه زمانی مشخصی را خودش Save می‌کند وقتی ویدئو پخش می‌شود

ممکن است صدای آن به‌خوبی پخش نشود برای همین صدا را از فایل ویدئویی جدا می‌کنیم روی فایل ویدئویی کلیک راست می‌کنیم Unlink را انتخاب می‌کنیم صدا را حذف می‌کنیم. به بخش انتهایی مقاله معرفی ابزارهای بخش تایم لاین برنامه پریمیر توجه کنید.

 Unlink در معرفی ابزارهای بخش تایم لاین برنامه پریمیر

مجدد روی Play کلیک می‌کنیم تا تغییرات را بهتر مشاهده کنید می‌توانیم یک فایل ویدئوی دیگری را هم انتخاب کنیم تا تغییرات را بهتر ببینیم روی ویدئوی که اضافه کردیم کلیک راست می‌کنیم و Unlink را انتخاب می‌کنیم که صدای آن حذف شود

بعد کلیک راست کرده و Speed/Duration را انتخاب و گزینه Reverse Speed را فعال می‌کنیم و رویOk کلیک می‌کنیم با برگرداندن خط زمان به ابتدا و کلیک بر روی Play تغییرات را مشاهده می‌کنیم.

این کار را برای کارهای متفاوتی که تمایل داریم انجام دهیم مثلاً کارهای شعبده‌بازی ما به‌جای اینکه از داخل کلاه دست گل بیاوریم بیرون یکدست گل داخلش قرار می‌دهیم با برعکس کردن فیلم دقیقاً کار شعبده‌بازی ایجاد کردیم و برای برگرداندن فیلم به حالت اولیه می‌توانیم کلیک راست کرده و Speed/Duration را انتخاب کرده و گزینه Reverse Speed را غیرفعال کنیم با غیرفعال کردن این گزینه و کلیک بر روی دکمه Ok ویدئوی ما به حالت اولیه خود برمی‌گردد.

برعکس کردن پخش فایل ویدئویی در معرفی ابزارهای بخش تایم لاین برنامه پریمیر

در ادامه به معرفی ابزار بخش تایم لاین (Time Line) در پریمیر خواهیم پرداخت.

معرفی ابزار های تایم لاین در پریمیر:

ابزار snap

یکی از مهم‌ترین ابزار های تایم لاین در پریمیر ابزار Snap این ابزار یک حالت مغناطیسی برای ما ایجاد می‌کند که بتوانیم دو تا فایل را خیلی راحت در کنار هم قرار دهیم مثلاً اگر یک فایل ویدئویی قرار دهیم و اگر بخواهیم یک فایل دیگری را با فایلی که در قسمت تایم لاین قراردادیم Mach کنیم ابتدا ابزار Snap که کلید میانبر آن حرفS هست را فعال می‌کنیم.

ابزار Snap در معرفی ابزارهای بخش تایم لاین برنامه پریمیر

بعد هنگامی‌که فایل را حرکت می‌دهیم و نزدیک فایل دیگر می‌کنیم یک حالت مغناطیسی ایجاد می‌شود و خیلی سریع فایل به فایل اولیه می‌چسبد و یک حالت مغناطیسی ایجاد می‌شود درصورتی‌که ابزار Snap را غیرفعال کنیم و بخواهیم فایل را به فایل دیگر نزدیک کنیم می‌بینیم که هرچقدر فایل را نزدیک می‌کنیم هیچ حالت مغناطیسی ایجاد نمی‌شود

حتی فایل در نزدیک آن‌هم قرار می‌گیرد ولی کنارش قرار نمی‌گیرد اگر Snap را فعال کنیم و دوباره این کار را انجام دهیم در یک‌فاصله کوتاهی که قرار می‌گیرد اجازه نمی‌دهد که فایل را نزدیک کنیم و خودش یک حالت مغناطیسی ایجاد می‌کند و فایل مقابل را دریافت می‌کند.

ایجاد حالت مغناطیسی در معرفی ابزارهای بخش تایم لاین برنامه پریمیر

ابزار Tool Selection

دومین ابزار از  آموزش تایم لاین و معرفی ابزار های آن در برنامه پریمیر  Tool Selection است که معمولاً برای انتخاب فایل و جابه‌جایی استفاده می‌شود ابزارTrack Select ابزاری است که زمانی که تعداد فایل‌ها خیلی زیاد است و می‌خواهیم همه‌ی فایل‌ها را در یک ردیف باهم جابه‌جا کنیم نیازی نیست آن‌ها را انتخاب کنیم یا اینکه آن‌ها را یکی‌یکی جابه‌جا کنیم با استفاده از ابزار Track Select می‌توانیم هر تعداد فایلی را که داریم باهم جابه‌جا کنیم.

مثلاً فایلی را جابه‌جا می‌کنیم و یا فایل دیگری را در ادامه فایل‌ها قرار دهیم درصورتی‌ که بخواهیم فایل‌ها را جابه‌جا کنیم می‌بینیم یکی‌یکی یا اینکه باید همه را انتخاب کنیم با ابزار Select بعد جابه‌جا کنیم اما ابزار Track Select نیازی به انتخاب فایل نیست درصورتی‌که این ابزار روی فایل‌ها قرار بگیرد به‌راحتی می‌توانیم همه‌ی فایل‌ها را باهم جابه‌جا کنیم.

ابزار Track Select در معرفی ابزارهای بخش تایم لاین برنامه پریمیر

ابزار Tool Ripple Edit

ابزار Tool Ripple Edit ابزاری است که وقتی یک فایلی در قسمت تایم لاین داریم.

مثلاً یک تصویر وقتی‌که اشاره‌گر موس را نزدیک آن قرار می‌دهیم یک‌حالتی ایجاد می‌شود که می‌توانیم طول تصویر را اضافه کنیم اگر فایل ویدئویی داشته باشیم می‌بینیم که ویدئو نه اضافه می‌شود و نه کم می‌شود وقتی‌که ما بخشی از فایل را برش بزنیم و قسمتی که برش زدیم را حذف کنیم.

درصورتی‌که بخواهیم حالت فیلم را بیشتر ادامه دهیم و قسمتی که حذف کردیم را دوباره برگردانیم اگر روی ابزارTool Ripple Edit کلیک کنیم و اشاره‌گر موس را در انتهای فایل قرار دهیم می‌توانیم آن تیکه که از فایل خود حذف کردیم را مجدد به ادامه فایل اضافه کنیم

بدون اینکه بخواهیم مجدد فایل را وارد کنیم یا Ctrl+Z بزنیم و به عقب برگردیم می‌توانیم خیلی راحت از ابزار Ripple Edit Tool استفاده کنیم و آن بخشی که از فایل حذف کردیم را مجدد به قسمت اولیه خودش برگردانیم. در ادامه  معرفی ابزارهای بخش تایم لاین برنامه پریمیر با سایر ابزارها همراه ما باشید.

ابزار Ripple Edit Tool در معرفی ابزارهای بخش تایم لاین برنامه پریمیر

ابزار Razor Tool

ابزار Razor Tool طبق مقاله آموزش تایم لاین در پریمیر و معرفی ابزار های تایم لاین در پریمیر ابزاری است که می‌توانیم با استفاده از آن هر قسمتی که می‌خواهیم برش ایجاد کنیم

مثلاً اگر قسمت از فایل را لازم نداریم اگر روی ابزار Razor Tool که کلید میانبر آن‌هم حرف C از صفحه‌کلید است را بزنیم اشاره‌گر موس به حالتی درمی‌آید

روی هر قسمتی از فایل که یک‌بار کلیک کنیم آن قسمت برای ما برش می‌خورد و با کلیک بر روی ابزار Select می‌توانیم آن را از ادامه فایل جدا کنیم می‌توانیم آن را حذف کنیم یا در قسمت دیگری قرار بدهیم.

برش فایل ها در معرفی ابزارهای بخش تایم لاین برنامه پریمیر

ابزار Tool Slip

طبق مقاله، آموزش تایم لاین در پریمیر و معرفی ابزار های تایم لاین در پریمیر با استفاده از ابزار Tool Slip می‌توانیم بازه‌های مختلف فیلم را روی صفحه‌نمایش ببینیم به‌عنوان‌مثال روی ابزار Tool Slip کلیک می‌کنیم

و اگر اشاره‌گر موس را در بازه‌های مختلف در قسمت تایم لاین جابه‌جا کنیم می‌بینیم که قسمت‌های مختلف و بازه‌های زمانی مختلفی را در صفحه‌نمایش مانیتور قسمت Program می‌توانیم ببینیم.

ابزار Tool Slip در معرفی ابزارهای بخش تایم لاین برنامه پریمیر

ابزار Tool Pen

ابزار Tool Pen یکی از ابزارهای آشنای گرافیک است که قصد داریم در این بخش از مقاله آموزش تایم لاین در پریمیر و معرفی ابزار های تایم لاین در پریمیر به آن بپردازیم. که کلید میانبر آن حرف P است می‌خواهیم بدانیم ابزار قلم در این برنامه چه کاربردی دارد اگر بخواهیم در این برنامه با استفاده از این ابزار می‌توانیم دقیق‌تر روی بلندی صدا و شفافیت تصویر کارکنیم

در قسمت صدا ویدئو یک خط‌ داریم اگر روی این ابزار کلیک کنیم با استفاده از این ابزار می‌توانیم نقاطی را مشخص کنیم و با جابه‌جایی این ابزار حالت Feed را روی صدا ایجاد کنیم درصورتی‌که کلید Ctrl از صفحه‌کلید را بگیریم حالت ابزار عوض می‌شود و می‌توانیم به آن جهت بدهیم و آن را جابه‌جا کنیم.

ابزار Tool Pen در معرفی ابزارهای بخش تایم لاین برنامه پریمیر

 ابزار Hand

کارکرد ابزار Hand یا دست خیلی ساده است به کمک این ابزار می‌توانیم هرجایی از تایم لاین کلیک کنیم و کل تایم لاین را به چپ یا راست بکشیم

بدون اینکه عناصر موجود روی آن جابه‌جا شوند و آخرین ابزار هم ابزارType Tool است که با استفاده از این ابزار می‌توانیم روی صفحه‌نمایش متنی که موردنظر ما هست را تایپ کنیم.

ابزارType Tool در معرفی ابزارهای بخش تایم لاین برنامه پریمیر

قابلیت‌های Mark in و Mark Out در پریمیر

در این مطلب از آموزش پریمیر می‌خواهیم در رابطه با قابلیت‌های Mark in و Mark Out در پریمیر صحبت کنیم که چه چیزی هستند و چه کاربردی دارند با استفاده از Mark in و Mark Out می‌توانیم دو بازه را دریک فیلم مشخص کنیم.

یا در یک صدا مثلاً یک ویدئو را مشخص می‌کنیم با دابل کلیک کردن روی آن ویدئو در صفحه مانیتور پنجره Source برای ما نشان داده می‌شود درصورتی‌که بخواهیم قسمتی از این ویدئو را جدا کنیم و در قسمت تایم لاین برنامه قرار بدهیم می‌توانیم از Mark in و Mark Out استفاده کنیم که کلید میانبر این دو گزینه حرف I وO است.

در نقطه ابتدای این ویدئو که می‌خواهیم انتخاب کنیم لغزنده را قرار می‌دهیم با قرار دادن لغزنده در آن نقطه و زدن بر روی Mark in آن نقطه به‌عنوان نقطه اولیه برای ما مشخص می‌شود.

با قرار دادن لغزنده در هر قسمتی مجدد و رها کردن آن و کلیک بر روی دکمه Mark Out و نقطه‌ای ثانویه و پایان کلیپ انتخاب می‌شود یعنی این دوباره را در حال حاضر انتخاب کردیم و می‌توانیم از فیلم جدا کنیم.

اگر بخواهیم این بازه را جابه‌جا کنیم افزایش و یا کاهش دهیم می‌توانیم همین‌که اشاره‌گر موس را در ابتدای Mark in قرار بدهیم و طول آن را بیشتر کنیم و همین کار را با Mark Out می‌توانیم انجام دهیم و یا حتی آن را به جلو بکشیم و طول را کمتر کنیم و در بازه که می‌خواهیم تنظیم کنیم و یا حتی اگر بازه خاصی موردنظرمان باشد را انتخاب کنیم.

قابلیت‌های Mark in و Mark Out در پریمیر

می‌توانیم از قسمت Source آن بازه را تایپ کنیم مثلاً بازه زمانی 1 دقیقه را تایپ می‌کنیم با قرار گرفتن لغزنده در آن نقطه با کلیک بر رویMark in می‌بینیم که لغزنده روی بازه 1 دقیقه‌ای ساکن شد و اگر مجدد دابل کلیک کنیم و بازه 2 را انتخاب کنیم لغزنده در نقطه 2 قرار می‌گیرد با کلیک بر روی Mark Out بین بازه 1 دقیقه و 2 دقیقه را خیلی دقیق می‌توانیم انتخاب کنیم.

تایپ بازه زمانی در قسمت Source برنامه پریمیر
همان‌طور که گفتیم از Mark in وMark Out زمانی استفاده می‌کنیم که بخواهیم بخشی از یک ویدئو را جدا کنیم یا حتی چندین بخش از چندین قسمت ویدئو یا حتی صوتی را بخواهیم جدا کنیم و در قسمت تایم لاین برنامه قرار بدهیم.

قسمتی را از ویدئو انتخاب می‌کنیم و می‌خواهیم در قسمت تایم لاین برنامه قرار بدهیم با انتخاب نقطه ابتدا و انتهایی آن بعدازاینکه مشخص شد اشاره‌گر موس را در صفحه مانیتور قسمت Source نگه داشتیم کلیک چپ موس را نگه می‌داریم با کشیدن موس در قسمت تایم لاین و رها کردن آن می‌توانیم آن بخشی از کلیپی را که انتخاب کردیم را در قسمت تایم لاین برنامه ببینیم.

جدا کردن بخشی از یک ویدئو در برنامه پریمیر
حتی اگر ما اینجا به‌جای یک فایل ویدئویی یک فایل صوتی انتخاب کنیم با دو بار کلیک چپ کردن بر روی آن در مانیتور پنجره Source نشان داده می‌شود می‌توانیم با استفاده از Mark in و Mark Out دو بازه زمانی را مشخص کنیم بعدازاینکه دونقطه را در فایل‌های صوتی مشخص کردیم.

فایل‌های صوتی مثل فایل‌های ویدئو نیست که لغزنده را روی فایل ها قرار بدهیم و بکشیم که در قسمت تایم لاین بیاد بعدازاینکه آن بازه زمانی را انتخاب کردیم با استفاده از Insert می‌توانیم آن قسمت فایل صوتی را در قسمت تایم لاین قرار دهیم که لازم است تایم لاین را در قسمتی که می‌خواهیم فایل صوتی قرار بگیرد قرار بدهیم بعد با کلیک بر رویInsert فایل صوتی برای ما در آن قسمت Paste می‌شود

استفاده از Insert در برنامه پریمیر
در فایل‌های صوتی بعدازاینکه دوباره را با استفاده از Mark inو Mark Out انتخاب کردیم برای اینکه فایل صوتی را بخواهیم در قسمت تایم لاین قرار بدهیم برای جدا کردن قسمتی از فایل صوتی از کلیه حجم فایل صوتی و قرار دادن در قسمت تایم لاین باید بر روی Drag Audio Only کلیک چپ موس را نگه‌داریم و بکشیم در قسمت Audio و تایمی که صوت برای ما در این بخش قرار بگیرد.

حال می‌توانیم چندین بخش را حتی انتخاب کنیم بازه‌ها را جابه‌جا کنیم هر قسمتی از فایل را بخواهیم می‌توانیم به‌دلخواه خود انتخاب کنیم فقط دقت داشته باشید که همان‌طور که در فایل‌های ویدئویی می‌توانستیم یک بازه را بدهیم و آن بازه را دقیق‌تر انتخاب کنیم برای فایل صوتی هم این عامل متذکر است و می‌توانیم در قسمت Source تایم را بدهیم و بعدازاینکه تایم را به‌صورت دقیق‌تر مشخص کردیم با کلیک بر روی Drag Audio Only فایل را در قسمت تایم لاین برنامه پریمیر برنامه قرار بدهیم.با کلیک بر روی Drag Audio Only فایل را در قسمت تایم لاین برنامه پریمیر برنامه قرار بدهیم

ما در اینجا درباره قابلیت‌های Mark in و Mark Out در پریمیر صحبت می کنیم که چه چیزی هستند و چه کاربردی دارند. علاوه بر این دو قابلیت فوق العاده پریمیر به معرفی ابزار های تایم لاین در پریمیر نیز می پردازیم.

دیدگاه کاربران

۲ دیدگاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تمین
تمین
1 سال قبل

اشتباهی closeتایم لاین رو زدم برای برگرداندن چیکار باید کرد؟