0
09151637530

تأثیرات Effect Controls بر روی انواع فایل ها در برنامه پریمیر

تأثیرات Effect Controls بر روی تصاویر در برنامه پریمیر

در این بخش از آموزش پریمیر  می‌خواهیم در مورد Effect Controls در رابطه با تصاویر بپردازیم برای شروع کار یک تصویر در قسمت تایم لاین برنامه قرار می‌دهیم با کلیک بر روی تصویر و انتخاب بخش Effect Controls تنظیمات مربوط به آن نشان داده می‌شود در این بخش فقط می‌خواهیم گزینه‌ها را معرفی کنیم که هرکدام چه کاربرد دارد کاربرد پیشرفته آن را بعداً خواهیم گفت با کلیک بر روی تصویر و انتخاب بخش Effect Controls سه گزینه داریم Motion،Opacity،Time Remapping بر روی لیست بازشوی Motion کلیک می‌کنیم

در بخش Effect Controls سه گزینه داریم Motion،Opacity،Time Remapping و به معرفی بخش‌های آن می‌پردازیم Position موقعیت را نشان می‌دهد.عکسی را که در نظر داریم انتخاب می‌کنیم ابتدا روی عکس که دابل کلیک کنیم باید قسمت‌های مختلف عکس بارنگ آبی برای ما نشان داده شود در اینجا چون تصویر Zoom است برای ما نشان داده نمی‌شود ابتدا روی عکس کلیک راست کرده Scale to Frame Size را انتخاب می‌کنیم تا تصویر در اندازه سایز کادر ما نشان داده شود می‌بینیم که تصویر در حال حاضر در اندازه کادر نشان داده.

اگر روی عکس کلیک کنیم و آن را جابه‌جا کنیم در قسمت Position دقت کنید بازه‌ها تغییر می‌کند تغییر مکان این تصویر همان Position است که حتی می‌توانیم به‌صورت دستی هم تایپ کنیم. قسمت بعدی Scale به معنای مقیاس است اگر اشاره‌گر موس را دریکی از این چند گوشه به‌صورت مربع نشان داده شود قرار بدهیم می‌بینیم که اشاره‌گر موس به‌صورت فلش دوسویی نشان داده شد با کلیک چپ کردن در این حالت و حرکت موس می‌بینیم اندازه تصویر کوچک و بزرگ می‌شود که به آن Scale گفته می‌شود یعنی تغییر مقیاس تصویریا حتی می‌توانیم از لغزنده هم برای تغییر مقیاس تصویر استفاده کنیم.

همین‌طور که می‌بینید با تغییر مقیاس تصویر طول و عرض تصویر هم‌زمان تغییر می‌کند می‌خواهیم طول را یک اندازه بدهیم و عرض را یک اندازه برای تغییر طول و عرض تصویر در اندازه دلخواه لازم است تیک گزینه Uniform Scale را برداریم با برداشتن تیک این گزینه مقدار طول و عرض را می‌توانیم به‌اندازه دلخواه بدهیم که می‌بینیم Scale Width برای ما فعال شد و لغزنده‌ای هم قرار داده شد که با تغییر اندازه لغزنده می‌توانیم مقدار طول و عرض تصویر را به‌اندازه دلخواه بدهیم یا اینکه خودمان با گرفتن اشاره‌گر موس دریکی از چند گوشه تصویر و تغییر آن ،جابه‌جا کردن موس به تغییر اندازه بپردازیم به قسمت Rotation می‌رویم Rotation به معنای چرخش،زاویه که اگر ابتدا روی تصویر دابل کلیک کنیم نقطه‌ای برای ما نشان داده می‌شود که مرکز تصویر را نشان می‌دهد.

اگر اشاره‌گر موس را در انتهای تصویر قرار دهیم در کادر خارج از تصویر می‌بینیم که می‌توانیم تصویر را به چرخش درآوریم اگر نقطه‌ای که در وسط قرار داشت به پایین تصویر بیاوریم و بخواهیم تصویر را بچرخانیم تصویر بر اساس نقطه تغییر می‌کند پس هرکجا که نقطه را قرار دهیم آن نقطه به‌عنوان مرکز قرارگرفته می‌شود حتی اگر قسمت دیگری هم بگذاریم و تصویر را بچرخانیم تصویر دقیقاً نسب به آن نقطه چرخش می‌خورد حتی می‌توانیم حالت تاب به دو طرف به حرکت دربیاوریم هنگامی‌که تصویر را به چرخش درمی‌آوریم .

اگر دقت کنید قسمت Rotation هم در حال تغییر است که نشان می‌دهد تصویر می‌چرخد می‌توانیم بازه Rotation را به‌طور دستی هم تنظیم کنیم عدد اولی که در بازه مشخص‌شده است نشان‌دهنده این است که چند بار تصویر را جابه‌جا کردید اگر مثبت باشد نشان‌دهنده این است که در جهت عقربه‌های ساعت چرخاندیم اگر برخلاف عقربه‌های ساعت بچرخانیم می‌بینیم که از بازه کم می‌شود تا جایی که منفی می‌شود یا اینکه می‌توانیم از حرکت لغزنده پایین آن‌هم استفاده کنیم مشخص کردیم که اگر نقطه مرکز تصویر را جابه‌جا کنیم مرکز را به ما نشان می‌دهد اسم این نقطه Anchor point یا نقطه پایانی است که اگر ابتدا در هر قسمت تغییر دهیم Anchor point مادر حال تغییر است با تغییر مکان Anchor point مقدار عددی آن‌هم تغییر می‌کند که می‌توانیم مقدار آن را به‌طور دستی تایپ کنیم Anti-flicker Filter به معنای ضد فیلتر و سوسوزدن است که مقدار بازه 0 تا1 را شامل می‌شود که معمولاً روی آن با افزایش و کاهش مقدار آن تغییرات زیادی احساس نمی‌شود

تأثیرات Effect Controls بر روی تصاویر در برنامه پریمیر به بررسی بخش Opacity به معنای شفافیت می‌پردازیم اگر بخواهیم Mask روی تصویر ایجاد کنیم می‌توانیم مشخص کنیم که به‌صورت دایره‌ای ،مربع یا اینکه خودمان اندازه‌ای را به‌صورت دستی بدهیم از این گزینه‌ها انتخاب می‌کنیم.

در صورتی هم که بخواهیم مقدار شفافیت تصویرمان را افزایش و یا کاهش دهیم می‌توانیم از قسمت Opacity استفاده کنیم که می‌توانیم آن مقدار را به‌صورت دستی تایپ کنیم یا اینکه با قرار دادن اشاره‌گر موس روی مقدار عددی می‌توانیم آن را کلیک چپ کرده و به چپ یا راست حرکت بدهیم مقدار Opacity روی تصویر اعمال می‌شود در قسمت Blend Mode چند گزینه برای ما فعال‌شده که با کلیک بر روی هرکدام می‌توانیم یک تغییراتی را مشاهده کنیم

در قسمت Blend Mode چند گزینه برای ما فعال‌شده البته در این قسمت تغییرات روی تصویر به صورتی نیست در آموزش‌های بعدی که بخواهیم کاربرد آن را درک کنیم کاملاً توضیح می‌دهیم در قسمت Speed هم کاربرد آن رازمانی می‌توانیم درک کنیم که بخواهیم از تصورمان ‌یک انیمیشن ایجاد کنیم با استفاده از Effect Controls می‌توانیم برای تصاویرمان که در قسمت‌های مختلف پخش شوند یک انیمیشن ایجاد کنیم در حال حاضر با ابزارهای بخش Effect Controls آشنا شدید و کاربرد هرکدام را فهمیدیم در آموزش‌های بعدی یک انیمیشن هم از یک تصویر ایجاد می‌کنیم.

تأثیرات بخش Effect Controls بر روی فایل های ویدئویی در برنامه پریمیر

در این بخش  می‌خواهیم در رابطه با تنظیمات بخش Effect Controls برای فایل های ویدئویی صحبت کنیم اگر ابتدا یک فایل ویدئویی انتخاب کنیم و وارد تایم لاین برنامه کنیم و یک‌بار کلیک کنیم می‌بینیم تنظیمات مربوط به ویدئو در بخش Effect Controls برای ما نشان داده شد در قسمت Motion با کلیک بر روی لیست بازشوPosition را مشاهده می‌کنیم یعنی تعیین موقعیت اگر روی ویدئو دابل کلیک کنیم کادر ویدئو نشان داده می‌شود اگر نشان داده نشد و اندازه ویدئو بزرگ‌تر از این تصویر مانیتور بخش Program بود می‌توانیم روی فایل ویدئویی کلیک راست کرده و Scale to Frame Size را انتخاب کنیم

روی فایل ویدئویی کلیک راست کرده و Scale to Frame Size را انتخاب کنیم با انتخاب این گزینه موجب می‌شود تصویر ویدئوی ما در اندازه کادر برای ما نشان داده شود ازآنجایی‌که Position به معنی تغییر موقعیت است اگر اشاره‌گر موس را در داخل فایل ویدئویی قرار بدهیم و کلیک چپ موس را نگه‌داریم و آن را بکشیم در قسمت‌های مختلف صفحه می‌بینیم مقدارPosition در حال تغییر است و تغییر مکان ویدئو در کادر را Position می‌گویند.

حتی می‌توانیم این مقدار را به‌صورت دستی هم تایپ کنیم Scale به معنی مقیاس است که بزرگ‌نمایی و کوچک نمایی ویدئوی ما را در مانیتور نشان می‌دهد که اگر ما اشاره‌گر موس را دریکی از چند گوشه‌ای که کادر ویدئوی ما را نشان می‌دهد نگه‌داریم می‌بینیم اشاره‌گر موس به‌صورت فلش دوسوی است که می‌توانیم مقدار مقیاس را تغییر دهیم یا اینکه به‌صورت تایپ کنیم یا با حرکت لغزنده کم یا زیاد کنیم دقت کنیم که تغییر مقیاس فقط روی فایل ویدئویی انجام می‌شود و به کادر مربوط نمی‌شود اگر بخواهیم اندازه کادر را بزرگ یا کوچک کنیم از پایین قسمتProgram امکان‌پذیر است که هم‌زمان تصویر و اندازه کادر کوچک و بزرگ می‌شود.

اما اینکه بخواهیم فقط تصویر را تغییر بدهیم می‌توانیم از عملکرد Scale استفاده کنیم اگر بخواهیم مقدار طول و عرض دلخواهی را به این ویدئو بدهیم باید تیک گزینه Uniform Scale را غیرفعال کنیم با غیرفعال کردن تیک این گزینه به ما این امکان را می‌دهد که طول و عرض را به‌اندازه دلخواه خود تغییر بدهیم یا اینکه می‌توانیم با حرکت لغزنده مقدار طول را و اندازه Scale Width مقدار عرض تصویر را به‌اندازه دلخواه تغییر بدهیم و یا اینکه بتوانیم روی هرکدام دابل کلیک کنیم اندازه‌ای که برای ما مشخص است و اندازه دلخواه خود را تایپ کنیم

کاربرد گزینه Uniform Scale در برنامه پریمیر در قسمت Rotation برمی‌گردد به چرخش ویدئو اگر بخواهیم ویدئو را چرخش دهیم از قسمت Rotation با کلیک بر روی مقدار عددی می‌توانیم مقدار درجه را تایپ کنیم یا اینکه با حرکت خطی که در داخل دایره قرار دارد زاویه بدهیم و یا حتی می‌توانیم روی تصویری که دابل کلیک کنیم و اشاره‌گر موس را خارج از کادر که قرار دهیم می‌بینیم که اشاره‌گر موس به چه صورتی نشان داده می‌شود می‌توانیم با حرکت موس به‌راحتی به چرخش این ویدئو بپردازیم دقت کنید متنی که برای ویدئو تایپ‌شده منفی است عدد اول آن یعنی تعداد دفعاتی که برخلاف جهت عقربه‌های ساعت چرخانده شده است.

و اعداد دیگر نشان‌دهنده زاویه‌ای است که ویدئو در آن حالت قرار دارد اگر تصویر را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانیم می‌بینیم که عدد ما مثبت شده است در قسمت Anchor Point نقطه‌ای که در وسط تصاویر و یا وسط ویدئو قرار دارد به آن Anchor Point می‌گویند که مشخص می‌کند مرکز تصویر را که می‌خواهیم کجا به‌عنوان مرکز قرارگرفته شود که معمولاً در وسط ولی می‌توانیم نقطه را بگذاریم دریکی از گوشه‌ها و حالا اگر تصویر را بچرخانیم می‌بینیم بر اساس قسمتی که ما Anchor Point را قراردادیم قرارگرفته یا اگر مثلاً در گوشه دیگری قرار دهیم می‌بینیم که آن قسمت به‌عنوان مرکز قرار گرفت با تغییر مکان Anchor Point مقدار عددی آن‌هم تغییر می‌کند.

تغییر مکان Anchor Point در قسمت Opacity درصورتی‌که بخواهیم Mask ویدئو را اعمال کنیم به‌صورت دایره‌ای ،مربع یا اینکه به صورتی باشد که بخواهیم به‌صورت دستی ایجاد کنیم با استفاده از این سه ابزار است اگر بخواهیم مقدار شفافیت پخش ویدئوی را تغییر دهیم از قسمت Opacity استفاده می‌کنیم که مقدار عددی آن را می‌توانیم افزایش و یا کاهش دهیم در قسمت Mode Blend چند نمونه برای ما قرار داده‌شده که می‌توانیم هرکدام از این‌ها را انتخاب کنیم

مقدار شفافیت پخش ویدئوی را در پریمیر تغییر میدهیم در قسمت Time Remapping به معنای تجدیدنظر مربوط به‌سرعت می‌شود که برای زمانی کاربرد دارد که بخواهیم چیزی شبیه انیمیشن ایجاد کنیم با استفاده از فایل ویدئوی، در غیر این صورت کاربردی ندارد در قسمت Volume تغییراتی در رابطه با صدا است همان‌طور که از عنوان آن Audio Effects مشخص است در رابطه با صدا است در قسمت Bypass به معنای میانبر هست که در حال حاضر چیزی برای توضیح بیشتر ندارد.

در قسمت Channel Volume هم تنظیماتی مربوط به صدای بلندگو در چپ وراست است برای کاربردهای مختلف تنظیم می‌کنند در قسمت Balance می‌توانیم تغییراتی در رابطه با Balance ایجاد کنیم مقدار Balance صدا را افزایش و یا کاهش می‌دهیم که هرکدام از این‌ها را توضیح دادیم تا آشنا شوید که هرکدام چه کاربردی دارند در آموزش‌های بعدی می‌توانیم با آن‌ها یک انیمیشین خاصی ایجاد کنیم.

تأثیرات بخش Effect Controls بر روی فایل های صوتی در برنامه پریمیر

می‌خواهیم بدانیم تأثیرات Effect Controls بر روی صدا به چه شکل است اگر از قسمت صدا یک‌صدا انتخاب کنیم با کلیک بر روی صدا تنظیمات آن بر روی سربرگ Effect Controls برای ما نشان داده می‌شود که شامل تغییراتی در رابطه با صدا است Volume، Volume Channel و Panner با کلیک بر روی لیست بازشوی Volume ،Bypass به معنای میانبر اگر بخواهیم یک میانبر ایجاد کنیم تیک گزینه آن را فعال می‌کنیم.

می‌بینید که در قسمت سمت راست ایجاد می‌شود Level به معنای سطح است برای اینکه بخواهیم برای آن‌یک سطحی تعریف کنیم می‌توانیم مقدار آن را افزایش یا کاهش دهیم که معمولاً این تنظیمات برای ایجاد صدای خاص روی انیمیشن‌ها ایجاد می‌شود که در قسمت لغزنده آن می‌توانیم از منفی بی‌نهایت تنظیم کنیم تا مقدار6 همین‌طور که می‌بینید مقدار آن در کادر در سمت راست تنظیم می‌شود

تأثیرات بخش Effect Controls بر روی فایل های صوتی در برنامه پریمیر با کلیک بر روی لیست بازشوی Volume Channel چند گزینه برای ما نشان داده می‌شود که با استفاده از این‌ها می‌توانیم مقدار صدای بلندگوی چپ و بلند گوی راست را برای موسیقی تنظیم کنیم که می‌توانیم این مقدار را به‌صورت دستی تایپ کنیم و مقدار آن را افزایش و یا کاهش دهیم در هر مرحله از تغییرات برای بازگرداندن تغییرات آن به حالت اولیه می‌توانیم بر روی Reset Effect کلیک کنیم .

با کلیک بر روی لیست بازشوی Volume Channel چند گزینه برای ما نشان داده می‌شود
مشاهده تمام دوره های پریمیر

آموزش پریمیر

58.000 تومان
4
32
دیدگاه کاربران
  • نیکا ۲۸ فروردین ۱۳۹۹

    توضیحات عالی بود
    اما مشکل من اینه که چندین فایل ویدیویی دارم. و میخام رو همه اینا تنظیمات سایز، زوم، چرخش و … رو انجام بدم.
    و متاسفانه بخام یکی یکی رو همه اینا تک تک تنظیمات رو اعمال کنم خیلی زمان بره.
    میشه بگید چطوری میتونم این تنظیمات رو یه دفه رو همه فایل ها اعمال کنم؟

    • حسین بافنده ۲۸ فروردین ۱۳۹۹

      خواهش میکنم بله برای ساخت این مقالات زحمت زیادی کشیده شده
      در اینجا به سوالات فنی شما نمی‌تونیم پاسخ بدیم و فقط دانشجوهای دوره آموزشی پریمیر خودمون رو در تلگرام به گروه های تخصصی هدایت میکنیم

    • حسین بافنده ۲۸ فروردین ۱۳۹۹

      شما تو همون پنل effect controls برین روی تنظیمات انجام شده کپی کنین با Ctrl+c و بعد روی تمام ترک ها پیست کنین

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *