0
09151637530

آشنایی با عمق دید در دوربین‌ها در افتر افکت

در این قسمت از آموزش افتر افکت می‌خواهیم در مورد عمق دید در دوربین صحبت کنیم برای شروع کار ابتدا یک کامپوزیشن ایجاد می‌کنیم و تصاویری که نیاز داریم را وارد محیط برنامه می‌کنیم در این قسمت می‌خواهیم با استفاده از دوربین حالتی را ایجاد کنیم که یک تصویر را واضح باشد و زمینه‌ی آن را کمی تار کنیم مانند شکلی که در صفحه مشاهده می‌کنید.

آوردن تصویر در افتر افکت

حال تصاویری را که نیاز داریم در قسمت  Timeline قرار می‌دهیم و برای آن‌ها گزینه‌ی ۳D Layer  را فعال می‌کنیم سپس در قسمت حالی Timeline کلیک راست می‌کنیم و از قسمت new گزینه‌ی Camera  را انتخاب می‌کنیم تا پنجره‌ی Camera setting برای ما نمایش داده شود حال در قسمت type حالت دوربین یک نقطه‌ای را انتخاب می‌کنیم و از برای فعال کردن گزینه‌ی preview دکمه‌ی OK را می‌ زنیم و مجدد پنجره Camera setting را از سربرگ Layer باز می‌کنیم در این حالت می‌توانیم گزینه‌ی preview را فعال کنیم. حال می‌خواهیم در مورد گزینه‌ی Enable Depth of Field  صحبت کنیم که با فعال کردن آن مشاهده می‌کنیم که یک سری گزینه‌ ها برای ما فعال می‌ شود در این حالت برای آنکه بهتر بتوانیم با این گزینه‌ ها کارکنیم تیک گزینه‌ی Lock to Zoom را غیرفعال می‌کنیم.

کار با گزینه ی Enable Depth of Field دوربین در افتر افکت

توجه داشته باشید برای این قسمت دوربین را بر روی تصاویر زوم می‌کنیم تا دوربین جلوتر قرار بگیرد حال بعد آنکه گزینه‌ی Enable Depth of Field فعال کردیم بر روی دکمه‌ی OK کلیک می‌کنیم و ابزار دوربین را از نوار بالای صفحه فعال می‌کنیم در این صورت مشاهده می‌کنید که تصاویر موجود کمی مات می‌شوند .حال پنجره‌ی Camera setting را دوباره باز می‌کنیم در این قسمت گزینه‌ی Aperture  و F-Stop  و Blur Level  را داریم  دو گزینه‌ی اول مربوط به باز شدن دهانه‌ی لنز می‌باشند به‌طوری که مشخص می‌کنیم  چگونه و چه مقدار نور به کارمان برخورد کند.

مقدار F-Stop را معمولاً هر چقدر کمتر تنظیم کنیم حالت اشباح را برای کار ایجاد می‌کند  و پس‌ زمینه‌ی تصویر بیشتر حالت بلوری می‌گیرد مات‌تر می‌شود که با تغییر مقدار عددی آن متوجه این تغییرات می‌شوید  توجه داشته باشید تغییراتی که از این قسمت انجام دادیم را می‌توان از قسمت Camera Option در بخش تایم لاین نیز انجام داد در این قسمت مشاهده می‌کنید که گزینه‌ی Depth of Field برای ما فعال است که اگر آن را Off کنیم و سایر گزینه‌ها را تغییر دهیم تغییری در تصویر ایجاد نمی‌شود.

نمای view 1 و تغییررات در روشن شدن Depth of Field در افتر افکت

برای آنکه بهتر متوجه شوید زاویه دید را ۲view و Top انتخاب می‌کنیم در این حالت گزینه‌ی Depth of Field را خاموش و روشن می‌کنیم تا تغییرات آن را ببینیم به‌طور مثال آن را  off می‌کنیم این گزینه را فعال می‌کنیم و مقدار عددی گزینه‌ی focus را تغییر می‌دهیم که در اینجا نیز تغییراتی را مشاهده می‌کنید که با افزایش این مقدار تصاویر تار می‌شوند و تصویری که ابتدا قرار دارد بیشترین کیفیت را دارد و تصاویر پشت آن تارتر می‌شوند.

انتخاب زاویه دید view 2 همراه با top و خاموش شدن Depth of Field در افتر افکت

حال مجدد وارد پنجره Camera setting می‌شویم و مقدار گزینه‌ی F-Stop را تغییر می‌دهیم و در این قسمت نیز مشاهده می‌کنید که هرچقدر مقدار آن را افزایش دهیم کیفیت تصویر بهتر می‌شود . حال دوربین را در راستای محور Z ها جابه‌جا می‌کنیم تا از تصاویر دور شود در این حالت می‌بینیم که تصاویر تار بوده و نمی‌توانیم آن‌ها را واضح ببینیم در این حالت می‌خواهیم برای کارمان کیفریم ایجاد کنیم ابتدا خط زمان را در بازه‌ی صفر تنظیم می‌کنیم و از قسمت Transform مربوط به دوربین برای گزینه‌ی position یک کیفریم ایجاد می‌کنیم و در چند بازه‌ی بعدی دوربین را در راستای محور Z ها جابه‌جا می‌کنیم و تا زمانی که از تمام تصاویر بگذرد آن را به جلو حرکت می‌دهیم حال CTI  را به ابتدا برمی‌گردانیم و از کار یک اجرا می‌گیریم برای اجرا کردن کار می‌توانیم حالت را view 1 را انتخاب کنیم.

تنظیم دوربین در زاویه مختلف و ایجاد کی فریم در افتر افکت در گزینه‌ های قسمت Camera Option دو گزینه‌ی Aperture و Blur Level را داریم که برای مات کردن تصاویر استفاده می‌شوند که می‌توانیم اندازه‌ی آن را مشخص کنیم که بهترین مقدار برای آن ۱۰۰ است زیرا اگر مقدار آن بیشتر باشد حالت بلوری زیاد می‌شود و نمی‌توانیم تصویر را مشاهده کنیم اگر بخواهیم حالت بلوری زیادی را ایجاد کنیم می‌ توانیم از پنجره‌ی Camera setting مقدار گزینه‌ی F-Stop را با عدد یک تنظیم کنیم ولی برای داشتن حالت متعادل معمولاً این مقدار را ۴ یا ۵ تنظیم می‌کنیم برای متوجه شدن این مقدارها می‌توانید هرکدام از آن‌ها را تنظیم کنید و از کار اجرا بگیرید.

در این حالت تغییر دیگری نیز برای انیمیشن می‌توان اعمال کرد بین دو کیفریم ایجادشده برای گزینه‌ی Aperture یک کیفریم ایجاد می‌کنیم و کمی بعدتر مقدار آن را بسیار زیاد می‌کنیم و کی فریم دیگری ایجاد می‌کنیم و مجدد در بازه‌ی کمی جلوتر مقدار آن را کاهش می‌دهیم به‌ طور مثال این تغییرات را در زمانی که تصویر اول از صفحه خارج می‌شود قرار می‌دهیم  سپس از کار اجرا می‌گیریم و مشاهده می‌کنیم که در آن قسمت تصاویر کاملاً تار می‌شوند و مجدد به حالت اول برمی‌گردند ما می‌توانیم این سه کی فریم ایجادشده را کپی کنیم و در بازه‌ای از زمان که تصویر بعدی از صفحه خارج می‌شود آن‌ها را کپی کنیم این کار را برای تمام تصاویر می‌ توان انجام داد حال اگر کار را از ابتدا اجرا کنیم مشاهده می‌شود هنگامی‌که دوربین می‌خواهد از تصاویر بگذرد ابتدا تار می‌شود و بعد از گذشتن از تصویر تصاویر دیگر باکیفیت بیشتر نشان داده می‌شوند .

ایجاد کی فریم در برای Aperture درافتر افکت

توجه داشته باشید این تغییرات را از قسمت Camera setting نیز می‌توانیم اعمال کنیم و برای آنکه مقدار کیفیت و حالت بلوری‌شده بر روی تصاویر اعمال شود لازم است که حتماً گزینه‌ی Depth of Field فعال باشد در غیر این صورت این تغییرات بر روی تصاویر اعمال نمی‌شود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *