70% تخفیف تمدید جشنواره نوروز 1403 برای شروعی تازه
لایه‌ها در نرم افزار افترافکت

لایه‌ها در نرم افزار افترافکت

تاریخ انتشار : اردیبهشت ۴, ۱۳۹۹ تاریخ به روز رسانی : دی ۲۴, ۱۴۰۲ نویسنده : پشتیبانی مکتب تی وی زمان مورد نیاز مطالعه : 20 دقیقه تعداد بازدید : 3.4هزار بازدید

لایه‌ها در نرم افزار افترافکت

سلام با یکی دیگر از مقاله‌های آموزش افتر افکت در خدمت شما هستیم. در این مقاله می‌خواهیم به آموزش کار با لایه ها در افتر افکت و همچنین در مورد layer styles صحبت کنیم.

دوره رایگان افتر افکت در نیم ساعت

دوره رایگان افتر افکت در نیم ساعت

همین الان با وارد کردن اطلاعات خود در فرم، دوره رایگان افتر افکت در نیم ساعت را به صورت رایگان دریافت کرده و 10/000 تومان شارژ هدیه دریافت نمایید.





رمز عبور موقت همان شماره موبایل خواهد بود

ابتدا در برنامه فتوشاپ بر روی فایلی که داریم یک متن تایپ می‌کنیم به‌طور در Layer 1 عبارت M A K T A B T V . C O M را تایپ می‌کنیم و بعد از درج کردن فایل متن را بالای سایر فایل‌ها قرار می‌دهیم و با کلیک بر روی سربرگ File آن را ذخیره می‌کنیم.

حال در برنامه After Effect ابتدا یک composition ایجاد می‌کنیم سپس فایل PSD را انتخاب می‌کنیم و در کادر to name PSD حالت سوم را انتخاب می‌ کنیم و گزینه‌ی Editable  را فعال می‌کنیم.

سپس دکمه‌ی ok را می‌زنیم حال لایه‌ی composition که با واردکردن فایل ایجاد شد را انتخاب می‌کنیم و در قسمت Timeline قرار می‌دهیم و روی آن دو بار کلیک می‌کنیم در این صورت فایل PSD با تمام تغییراتی که بر روی آن اعمال کردیم نمایش داده می‌شود .نمایش دادن فایل psd در لایه‌ها در نرم افزار افترافکت

حال در قسمت خالی Timeline کلیک می‌کنیم تا لایه‌ها در حالت انتخاب‌شده نباشند و سپس با استفاده از شکل‌های موجود در برنامه به‌طور مثال با شکل مستطیل یک Shape ایجاد می‌کنیم حال اگر بر روی فایل Shape کلیک راست کنیم گزینه‌ی Layer Styles را مشاهده می‌کنیم که خود شامل یک سری گزینه‌های دیگر می‌شود.

در اینجا اگر گزینه‌ی Show All را انتخاب کنیم تمام گزینه‌های دیگر را شامل می‌شود و گزینه‌ی Remove All تمام گزینه‌ها را برای ما حذف می‌کند در این صورت اگر بخواهیم یکی از گزینه‌ها را داشته باشیم آن را انتخاب می‌کنیم و اگر بخواهیم تمام گزینه‌ها را داشته باشیم show all را انتخاب می‌کنیم .

انتخاب گزینه Layer Styles و انتخاب گزینه show all در کار با لایه ها در نرم افزار نرم افتر افکت

ما گزینه‌ی Show All را انتخاب می‌کنیم در این حالت تمام گزینه‌ها در لایه‌ی Shape نمایش داده می‌شوند ولی تمام این گزینه‌ها خاموش هستند (دکمه نمایش آن‌ها که به حالت چشم است غیرفعال می‌باشد) و اگر بخواهیم هرکدام را تغییر دهیم باید این گزینه‌ ها را در حالت نمایش قرار دهیم.

حال در هر قسمت که کلیک کنیم لیست بازشوی آن نمایش داده می‌ شود که با تغییر مقدار عددی هر گزینه می‌توانیم تغییراتی که مد نظرمان است را اعمال کنیم.

توجه داشته باشید تمام گزینه‌ها دکمه‌ی کیفریم که با علامت ساعت مشخص‌ شده را دارند و به این معنا است که ما می‌توانیم با ایجاد کی فریم برای هرکدام از گزینه‌ها که می‌خواهیم یک انیمیشن برای کار ایجاد کنیم.

حال بر روی لایه‌ی متنی که وارد کردیم کلیک راست می‌ کنیم با وجود آن که فایل متنی است ما در اینجا گزینه‌ی convert to Editable Text را داریم.

از آنجایی که فایل Text برنامه فتوشاپ با افترافکت متفاوت است لازمه در اینجا این گزینه را حتما انتخاب کنیم با انتخاب این گزینه فایل متن به صورت یک تصویر می‌شود حال می‌توانیم هر تغییری که مدنظرمان است بر روی آن اعمال کنیم به طور مثال مکان آن را تغییر دهیم .

انتخاب گزینه convert to Editable Text برای تبدیل به تصویر در کار با لایه ها در افتر افکت

حال اگر روی فایل متنی کلیک راست کنیم و مجدد از قسمت Layer Styles گزینه‌ی Show All را انتخاب کنیم می‌توانیم با استفاده از این قسمت نیز تغییراتی را بر روی فایل متنی اعمال کنیم و حتی انیمیشن برای کار ایجاد کنیم.

حتی می‌توانیم از قسمت Animate حالت‌های مختلف را وارد کارمان کنیم و با توجه به آنچه در قسمت‌های قبل، لایه‌ها در نرم افزار افترافکت، آموزش دیدیم، تغییرات مدنظر را در کارمان ایجاد کنیم.

آشنایی با محیط لایه‌ی سه بعدی در افترافکت

در این بخش از مقاله لایه‌ها در نرم افزار افترافکت می‌خواهیم درمورد آشنایی با محیط لایه‌ی سه بعدی در افترافکت صحبت کنیم و بدانیم که چگونه می‌توان یک‌شکل را در برنامه‌ی افترافکت وارد محیط سه‌بعدی کنیم.

ابتدا با استفاده از Shape های موجود یک تصویر ایجاد می‌کنیم به‌طور مثال حالت مستطیل را انتخاب می‌کنیم و آن را رسم می‌کنیم و گزینه‌یStroke  آن را غیرفعال می‌کنیم حال می‌خواهیم تصویر دیگری را نیز وارد محیط برنامه کنیم.

سپس در قسمتی که فایل‌ها وارد می‌شوند دو بار کلیک راست می‌کنیم و عکس مورد نظر را وارد محیط برنامه می‌کنیم و آن را در قسمت timeline قرار می‌دهیم.

در این قسمت هم برای فایلی که وارد کردیم و هم برای شکل ایجاد شده گزینه‌ی Transform را داریم که در قسمت position دو مقدار برای X و Y داریم و در نوار بالای این قسمت یک سری گزینه‌ها داریم که در مورد  آن‌ها صحبت کردیم و در تصویر زیر نیز برای شما مشخص‌شده است.

انتخاب Switches Transform Control Menu برای آشنایی با محیط لایه‌ی سه بعدی در افترافکت

و درصورتی‌که این گزینه‌ها نمایش داده نشوند کافی است بر روی دکمه‌ی Switches Transform Control Menu کلیک کنید در این صورت این گزینه‌ها نمایش داده می‌شوند حال از گزینه‌های موجود در این قسمت حالت ۳D Layer  را برای هر دو فایل مان فعال می‌کنیم.

انتخاب Switches Transform Control Menu برای آشنایی با محیط لایه‌ی سه بعدی در افترافکت

حال در این قسمت از آشنایی با محیط لایه‌ی سه بعدی در افترافکت، اگر لیست بازشوی Transform را مشاهده کنید. در قسمت position سه مقدار عددی وجود دارد که برای محورهای x-y-z است و اگر بر روی تصویرها نیز کلیک کنیم، این سه محور نمایش داده می‌شوند که اگر اشاره‌گر ماوس را بر روی هر کدام از فلش‌ها نگه‌داریم برای ما مشخص خواهد شد که آن فلش مربوط به کدام محور است.

اگر بر روی این فلش‌ها کلیک کنیم و ماوس را حرکت دهیم تصویر در جهت همان محور تغییر مکان می‌دهد به‌طور مثال اگر بر روی فلش سبزرنگ که مربوط به محور Y ها می‌شود کلیک کنیم و ماوس را حرکت دهیم تصویر فقط به سمت بالا و پایین می‌تواند جابه‌جا شود و محور Z نیز تصویر تنها دور و نزدیک می‌کند.

تصویر اصلی دوره آموزش افتر افکت

دوره نرم افزار افتر افکت از صفر تا صد

نرم افزار Adobe After Effects یکی از مهم ترین نرم افزار های کمپانی ادوبی بوده که دو کار عمده ساخت موشن گرافیک و انیمیشن سازی و یا جلوه های ویژه را با آن میتوان انجام داد . درواقع بهتر است قبل از یادگیری و آموزش انیمیشن سازی مهارت لازم کار با این نرم افزار را در آموزش افتر افکت بیاموزید. یکی از مهمترین دلایل ...

%70 تخفیف
471.000 تومان
141.300 تومان
بررسی و خرید دوره

حال تفاوت تصویر دوبعدی و سه‌بعدی در چیست!؟

حال در این قسمت آشنایی با محیط لایه‌ی سه بعدی در افترافکت، ما می‌توانیم شکل ایجاد شده را بر روی تصویر قرار دهیم و نوع نمایش تصویر را در محیط برنامه از قسمت View می‌توانیم جهت‌های نمایشی را ببینیم و یکی از حالت‌های متفاوتی که وجود دارد را انتخاب کنیم.

با انتخاب هر کدام نوع نمایش و نحوه‌ی دید ما فرق خواهد کرد که حالت اصلی نمایش Active Camera می‌باشد حالت‌های دیگر را هم می‌توان انتخاب کرد تا متوجه تغییرات بشویم به‌طور مثال می‌توان حالت ۴ View را انتخاب کرد

انتخاب حالت Active Camera و ۱view برای آشنایی با محیط لایه‌ی سه بعدی در افترافکت

اما معمولاً حالت Active Camera و ۱view را انتخاب می‌کنیم. حال تغییراتی که می‌توان در این حالت ایجاد کرد مهم‌ترین آن rotation است که برای هر کدام از محورها گزینه‌ی جدایی وجود دارد.

یک گزینه هم برای چرخش از مبدأ داریم در واقع چهار گزینه برای ایجاد چرخش در عکس‌داریم که با تغییر مقدار هر کدام متوجه حالت چرخش‌ها خواهیم شد.

توجه کنید در گزینه‌ی Rotation ما سه مقدار عددی داریم که هرکدام عکس را به جهتی می‌چرخاند و تعداد دور برای این گزینه مطرح نشده است ولی در گزینه‌های دیگر دو مقدار عددی داریم که مقدار اول تعداد دور را برای تصویر تعیین می‌کند.

برای سایر گزینه‌ها نیز سه مقدار عددی دارد که با تغییر هر کدام تصویر در راستای محور مربوط به آن مقدار تغییر می‌کند.

چرخش عکس در نرم افزار افترافکت

می‌خواهیم در مورد نحوه چرخش عکس در نرم افزار افترافکت در محیط سه‌بعدی صحبت کنیم ابتدا فایل‌هایی که نیاز داریم وارد محیط برنامه می‌کنیم برای این کار می‌توانیم در قسمت مربوط به وارد کردن فایل‌ها کلیک راست کنیم و از قسمت import گزینه‌ی File را انتخاب کنیم حال فایل‌ها را انتخاب می‌کنیم و import را می‌زنیم.

حال برای آن‌که فایل‌ها در قسمت Timeline قرار کیرند آن‌ها را انتخاب و با حرکت ماوس در این قسمت قرار می‌دهیم حال تصویر را در حالت انتخاب قرار می‌دهیم و حرف R از صفحه‌کلید را می‌زنیم که در این صورت گزینه‌ی Rotation برای ما نمایش داده می‌شود که شامل دو مقدار عددی می‌باشد عدد اول تعداد دور را مشخص می‌کند و عدد دوم زاویه‌ی چرخش را مشخص می‌کند.

توجه داشته باشید همان‌طور که قبل گفتیم چرخش بر اساس مکان Anchor point اعمال می‌شود. به‌طور مثال تصویر را در حالت انتخاب قرار می‌دهیم و دکمه‌ی A را می‌زنیم و با استفاده از گزینه‌ی Anchor point که نمایش داده می‌شود مقدار آن را تغییر می‌دهیم یا این گزینه را از نوار بالا فعال می‌کنیم و به‌صورت دستی مکان Anchor point را تغییر می‌دهیم.

حال عکس را انتخاب و دکمه‌ی R را می‌زنیم در این صورت اگر مقدار Rotation را تغییر دهیم. مشاهده می‌کنیم که تصویر بر اساس مکان جدیدی که برای Anchor point تنظیم کردیم چرخش دارد.

حال با کلیک بر روی Anchor point در صفحه مانیتور  از قسمت Transform گزینه‌ی Anchor point را انتخاب می‌کنیم و مقدار صفر را به آن می‌دهیم و برای آن به حالت اول برگردیم گزینه‌ی Reset را از این قسمت انتخاب می‌کنیم.

حال برای فایل مان حالت ۳D Layers را فعال می‌کنیم تا تصویر در محیط سه‌بعدی قرار گیرد حال تصویر را انتخاب می‌کنیم و دکمه‌ی R را می‌زنیم در این حالت هر چهارگزینه‌ای که مربوط به Rotation می‌شود برای ما نمایش داده می‌شود.

در این حالت هم می‌توانیم چرخش را در جهت سه محور موجود اعمال کنیم که این چرخش باز هم بر اساس مکان Anchor point اعمال می‌شود.

برای آنکه بهتر این موضوع چرخش تصویر در افترافکت را درک کنیم مکان Anchor point را کمی تغییر می‌دهیم برای این کار مقدار عددی Z را که صفر تنظیم‌شده افزایش می‌دهیم سپس مقدار عددی گزینه‌های مربوط به  Rotation را نیز تغییر می‌دهیم که در این حالت مشاهده می‌کنید بیشترین تغییر را گزینه‌ی Y Rotation ایجاد می‌کند.

انتخاب ۴View-Top و حالت Top برای چرخش عکس در نرم افزار افترافکت

در این قسمت می‌توانیم حالت نمای دید را ۴View-Top انتخاب کنیم می‌توانیم تصویر را از بالا مشاهده کنیم و حالت Top را هم فعال می‌کنیم و تغییر مقدار Y Rotation حرکت تصویر را مشاهده می‌کنیم.

نردیک کردن تصویر به Anchor point برای چرخش عکس در نرم افزار افترافکت

حال اگر بخواهیم تصویر را به نقطه‌ی Anchor point نزدیک کنیم تا از کادر خارج نشود لازم است از گزینه‌ی Anchor point مقدار عددی Z را تغییر دهیم حال زاویه‌ی دید را در مانیتور Active Camera تنظیم می‌کنیم و حالت ۱View را انتخاب می‌کنیم.

حال برای چرخش عکس در نرم افزار افترافکت، اگر تصویر دیگری را هم وارد محیط کارکنیم ابتدا تصویر در حالت دوبعدی قرار دارد و برای آن‌که وارد محیط سه‌بعدی شود گزینه‌ی ۳D Layers را برای آن فعال می‌کنیم سپس هر دو تصویر را در حالت انتخاب قرار می‌دهیم و دکمه‌ی R را می‌زنیم.

برای آن‌که هر دو تصویر را به چرخش در بیاوریم و انیمیشن ایجاد کنیم، ابتدا تصاویر را در جهت محور Z ها کمی جابجا می‌کنیم.

برای این کار هم اشاره‌گر ماوس را بر روی محور مربوط به Z قرار می‌دهیم و با کلیک بر روی آن و حرکت ماوس به مقداری که می‌خواهیم تصویر را جابه‌جا می‌کنیم یا هم از گزینه Anchor point برای تغییر مقدار عددی Z استفاده می‌کنیم.

تصویر را باحالت Top نگاه می‌کنیم و اگر تصاویر از کادر خارج بشوند تنظیمات را به‌گونه‌ای که تصاویر در کادر قرار گیرند تغییر می‌دهیم.

ایجاد کیفریم برای Y Rotation در چرخش عکس در نرم افزار افترافکت

حال برای آن‌که تصاویر با یکدیگر حرکت داشته باشند در حالت اول که تنظیم می‌کنیم برای گزینه‌ی Y Rotation در ابتدای خط زمان کیفریم ایجاد می‌کنیم و در چند بازه‌ی زمانی جلوتر برای هر دو تصویر مقدار ۳ دور را تنظیم می‌کنیم و در این حالت نیز کیفریم ایجاد می‌کنیم.

حال در این قسمت از چرخش عکس در نرم افزار افترافکت، اگر کار را اجرا کنیم می‌بینیم که هر دو تصویر حرکت‌دارند که اگر زاویه‌ی دید را Active Camera انتخاب کنیم و از کار اجرا بگیریم حرکت تصاویر کاملاً دیده می‌شود.

وارد کردن تصویر دیگر به افترافکت برای چرخش عکس در نرم افزار افترافکت

ما تصویر را در حالت سه‌بعدی قرار می‌دهیم و در این حالت مجدد کار را اجرا می‌کنیم در این حالت تصاویر از پشت تصویر ماشین می‌چرخند.

تغییر زاویه دید و تنظیم حرکات در چرخش عکس در نرم افزار افترافکت

که برای تنظیم دقیق حرکت تصاویر می‌توانیم دوباره زاویه‌ی دید را تغییر دهیم و حرکات را تنظیم کنیم به این صورت تصاویر را در محیط سه‌بعدی قرار دادیم و یک فضای چرخشی برای فایل‌ها ایجاد کردیم.

خیلی از شما ممنونیم که تا پایان مقاله لایه‌ها در نرم افزار افترافکت و آشنایی با محیط لایه‌ی سه بعدی در افترافکت با ما همراه بودید.

در این مقاله نحوه چرخش عکس در نرم افزار افترافکت در محیط سه‌بعدی را مورد بررسی قرار دادیم. همچنین چرخش تصویر در افترافکت در جهت سه محور را اعمال کردیم و نحوه چگونگی چرخش دو تصویر را بررسی کردیم.

دیدگاه کاربران

بدون دیدگاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها